Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:00

Ook dat klopte voor mij Peetstap, omdat ik mijn paarden altijd zo achter de loodlijn reed was dat hetgeen ze direct deden zodra ik iets meer wilde oppakken vanuit de stretch: weer terugvallen in hun oude houdinkje en net wat inknikken in de hals.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:01

Oei oei oei ik kwam deze net nog tegen. Wat een verschrikking ;(

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:04

Wie is dat dan?
Of ben je dat zelf?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:04

Dat ben ik zelf met Manolito :o

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:13

Aha.
Hij lijkt onregelmatig daar.
Maar filmpjes van proefjes vind ik altijd lastig, net zo goed had het paard zijn dag niet of had jij de zenuwen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:15

Klopt: teugelkreupel. Dit deed hij altijd als ik hem van mijn instructrice "meer bovenin" moest rijden maart daar moest hij volgens haar doorheen. Gevolg: hij zette zijn rug compleet vast, ging licht ja knikken met z'n hoofd (zie je als je goed kijkt) en ging onzuiver lopen.
Zo heb ik geleerd te rijden ;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:20

Oei, dan begrijp ik wel heel goed dat de omstelling een verademing is voor je.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:22

En voor mijn paarden :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:38

Even nog een vraagje over bespiering, wordt de schoft van weerszijden nou ook breder?
Ik heb het vermoeden dat mijn zadel iets te smal is geworden nu.

Voor:

Afbeelding

Na:
Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:45

Hij loopt echt 100x beter nu HW!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:10

Ja, te triest, instructeurs die takt verlies zien als iets waar je doorheen moet rijden. Gewoon vasthouden en doordrukken dan wordt het vast beter en als het niet beter wordt hebben ze geen andere oplossing.
Dan heb je niet eens het begin van het proevenboekje begrepen.... het is maar slecht gesteld met de kennis over hoe je daadwerkelijk training opbouwt. Instructeurs die maar travers e.d. gaan 'aanleren' terwijl paard nauwelijks een grote volte kan lopen. Gewoon omdat ze kennelijk anders niet weten om het interessant te houden ofzo. Maar de basis van de dressuur is niet flitsend... maar volgens mij zijn we er hier nu wel achter dat juist dat 'simpele' werk zoveel voldoening oplevert.

“You think it’s quite boring, but this is the foundation. It’s like building a house. If you have a bad foundation, you’re going to have a bad house.” Charlotte Dujardin http://www.chronofhorse.com/article/14-lessons-charlotte-dujardin-central-park-master-class

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:57

Ik had dat filmpje ook al gezien Evelijn. Goed filmpje is dat en ze heeft helemaal gelijk. Je ziet aan Manolito op dat filmpje dat hij amper kan lopen zo strak is hij. Ik voelde me er ook onprettig bij maar dacht altijd dat het aan mij lag en dat mijn instructrice, die ervoor opgeleid was, het toch echt wel beter zou weten dan ik als leek.

Starbreeze je ziet duidelijk verschil in bespiering! Heel logisch dat je zadel daar wat op aangepast moet worden. Zo leuk dat je aan jouw paard zo goed kan zien dat die de juiste bespiering ontwikkelt :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:58

Jeetje Horseware. Jij komt echt van ver!!

Bij ons nog wat balansproblemen in draf. Te hard, te zacht, dan weer harder. Dus nog even doortrainen in de stretch.
Werkhouding in stap ging wel prima. Hij laat zich keurig oppakken. Ik die echt maar kleine stukjes nog.
En we gaan tegenwoordig ook de hele bak rond in galop.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:05

Ja het was dramatisch slecht Milkberry :o Maar ik wou het toch plaatsen omdat het voor jullie interessant kan zijn om goed het verschil te zien.

Jij gaat ook steeds beter zo te lezen, leuk! Balans komt vanzelf. Gewoon doorgaan met stretchen, dan worden ze vanzelf sterker en vinden ze meer balans. Het kost wat tijd maar als je die rustig neemt komt het vanzelf helemaal goed.

Ik zie het ook aan het paardje van iemand die ik help met deze methode. Toen we voor de eerste keren gingen draven struikelde hij en klapperde in de ijzers, ging hard en dan weer langzaam. Hij wist echt niet wat hij met zijn eigen benen aan moest nu hij geen steun kreeg aan de voorkant. Het struikelen is nu over en het tempo wordt al constanter. Maar ook dat kost tijd. Dat paard is een hele tijd met slof gereden.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:21

Super dat je dat filmpje plaatst horeseware, alsof ik naar mezelf kijk een jaar of wat terug.
Ik krijg er wel een soort schaamtegevoel bij, Wat heb ik m'n paard voor leed aangedaan.
In onmogelijke posities trekken, lukt het niet dan maar vast zetten met slof enz enz.
En waarom? wie heb ik daar ooit een plezier mee gedaan?
mezelf niet, kwam vaker gefrustreerd of jankend van paard af omdat het niet lukte.
of had zulke zere handen of spierpijn in nek/rug en schouders enz.
Vele instructie personen gehad, maar niet de juiste.
Eigenlijk erg zot in een land waar zoveel mensen paarden hebben/houden en zo weinig juiste instructie.

Ik ben erg gelukkig met dit topic! dank allemaal.
Laatst bijgewerkt door riegje op 17-10-15 10:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 10:28

Het verschil is echt duidelijk zichtbaar. Wat jammer dat dit je geleerd werd! Sommige instructrices zou je toch een kusje geven met een barkruk ;)

Dat wat jij beschrijft over iemand die je helpt, is voor mij heel herkenbaar. Struikelen, aantikken. Dat deed Kilian in stap altijd toen we begonnen met stretchen.
Maar het gaat bij ons echt de goede kant op. Vandaag mijn moeder er even op gezet met uitstappen.
Toen kon ik heel mooi zien wat er in zijn lichaam gebeurde. En hij loopt echt actief!! Heerlijk. Voor mijn moeder ook leuk om te voelen hoe dat stretchen werkt ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:32

Jullie hebben het steeds over stretchen. Maar waar jullie in werkelijkheid mee bezig zijn is je paard/pony op zijn/haar eigen benen te laten lopen. En dat wordt dus bij velen vergeten als ze hun paard/pony beleren.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:34

Daar zijn we indd onder andere mee bezig.
Maar ik denk dat wij met zijn allen ook voornamelijk bezig zijn met het ontspannen van ons paard. Want ook dat wordt met beleren vaak vergeten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:35

Ik snap nu wat beter waarom je je paard echt super bevestigd in de stretch wilde hebben en daar mee door bleef gaan
Horseware. Je komt echt van ver. Het verschil is onwijs groot. Wat een "fijne "instructeur had je.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:40

Milkberry schreef:
Daar zijn we indd onder andere mee bezig.
Maar ik denk dat wij met zijn allen ook voornamelijk bezig zijn met het ontspannen van ons paard. Want ook dat wordt met beleren vaak vergeten

Zolang een paard niet op zijn/haar eigen benen loopt gaat hij niet ontspannen. Ook al ziet het er voor het oog wel zo uit.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:42

Sjee Horseware wat een verschil! Wat fijn om te zien dat het zo anders kan.

Ik zal ook 2 oude filmpjes plaatsen, zijn wel echt oude filmpjes van een paar jaar geleden. De eerste is een heel extreem filmpje, één van mijn eerste binnenwedstrijden met dit paard waarbij we extreem last hadden van wedstrijdspanning.

De tweede is een training thuis, ook uit die tijd:

En ik ga binnenkort eens een filmpje laten maken van hoe het nu gaat.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:44

Zeker nog niet het hele topic gelezen FriesWytske? We hebben aan het vwnw, loslaten en ontspannen in takt op eigen benen laten lopen een 'label' gehangen: stretch ;)

Praat wat makkelijker.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:47

FriesWytske schreef:
Jullie hebben het steeds over stretchen. Maar waar jullie in werkelijkheid mee bezig zijn is je paard/pony op zijn/haar eigen benen te laten lopen. En dat wordt dus bij velen vergeten als ze hun paard/pony beleren.

Het beestje moet een naam hebben. Ik vind stretchen ook beter in de mond liggen dan vwnw. Het wordt inderdaad heel vaak vergeten en mensen beginnen direct bij hoofdstuk 2 en 3. Kijk maar eens op verkoopfilmpjes hoeveel jonkies, die nog maar net knder het zadel zijn, al bovenin gereden worden (maar met een onwijs straks lijf lopen).

Ik vind het wel grappig om te lezen dat toch iedereen min of meer het zelfde tegenkomt. Balansproblemen, achter de LL komen, rug wegdrukken, rennerig worden.

Wat ik echt heb moeten leren is om het contact constant te houden. Sneller zijn met je paard volgen, sneller zijn met weerstand bieden zodra je voelt dat hij het contact dreigt te verliezen (wel daarbij "sinasappelen"). Nu ik dat onder de knie heb gaat eigenlijk alles super goed. Ik moet me nog wel heel goed concentreren want het gaat bij mij nog niet op de automatische piloot.

Ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat je de volgende stap naar verzameling kan gaan maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:54

Heb zeker wel het hele topic gelezen. Maar vind dat jullie een beetje veel doordraven in het 'stretchen'.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:02

FriesWytske, waarom vind je dat?