FriesWytske schreef:Jullie hebben het steeds over stretchen. Maar waar jullie in werkelijkheid mee bezig zijn is je paard/pony op zijn/haar eigen benen te laten lopen. En dat wordt dus bij velen vergeten als ze hun paard/pony beleren.
Het beestje moet een naam hebben. Ik vind stretchen ook beter in de mond liggen dan vwnw. Het wordt inderdaad heel vaak vergeten en mensen beginnen direct bij hoofdstuk 2 en 3. Kijk maar eens op verkoopfilmpjes hoeveel jonkies, die nog maar net knder het zadel zijn, al bovenin gereden worden (maar met een onwijs straks lijf lopen).
Ik vind het wel grappig om te lezen dat toch iedereen min of meer het zelfde tegenkomt. Balansproblemen, achter de LL komen, rug wegdrukken, rennerig worden.
Wat ik echt heb moeten leren is om het contact constant te houden. Sneller zijn met je paard volgen, sneller zijn met weerstand bieden zodra je voelt dat hij het contact dreigt te verliezen (wel daarbij "sinasappelen"). Nu ik dat onder de knie heb gaat eigenlijk alles super goed. Ik moet me nog wel heel goed concentreren want het gaat bij mij nog niet op de automatische piloot.
Ik ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat je de volgende stap naar verzameling kan gaan maken.