[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 22:05

Air schreef:
Ik hoop eerlijk gezegd niet dat ik over 40 jaar heel anders denk over het rijden, dat kan alleen maar slechter uitpakken voor het paard. :+
Over 40 jaar hoop ik wel heel wat minder fouten te maken, een beter gevoel te hebben ontwikkeld en over het algemeen gewoon verbeterd. Op ieder gebied in de omgang overigens, want of ik op mijn 60e nog rijd weet ik niet :+

Ik ben blij voor je dat je een 'systeem' hebt gevonden waar je je over 40 jaar nog steeds blij bij voelt!
En dat zeg ik niet met een sarcastische ondertoon.
Ik hoop het echt voor je, en ik gun zo'n gevoel iedereen! <3
Wél hoop ik dat je in de komende 40 jaar blijft zoeken, ook al geef je aan dat je niet meer zoekende bent.
Ik bedoel dit niet flauw, maar heel serieus. Ik kan me niet voorstellen dat je nu 'het licht' ziet, en daarmee de deur dichtgaat om de komende 40 jaar te blijven zoeken.

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 11:09

In dat opzicht ben ik het wel met Bertie eens. Hoe langer ik reed (en dat is inmiddels al heel wat jaartjes), hoe meer ik er erachter kwam dat ik nog heel wat te leren had (heb).
Wat mij betreft denk ik niet zo in systemen. Ieder systeem heeft zo zijn raakvlakken (dat moet ook wel wat een paard blijft een paard). Alleen wordt het "kwartje" soms anders aangereikt, zijn er meer wegen naar Rome en moet je soms - ook afhankelijk van de bouw van je paard - een andere weg bewandelen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:21

Ik ook, goed uitgelegd babootje. Het is fijn als je op dit moment een manier hebt die werkt voor jou en je paard, maar als het goed is blijf je gewoon leren :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:54

En dan ga je ineens op een ander paard zitten en dan weet je dat wat op je eigen paard zo goed werkt toch niet zo goed werkt.

Leren is openstaan voor nieuwe indrukken en ideeën. Zo lang je leeft heb je dat nodig al is het alleen maar omdat het je uitnodigt om meer te proberen dan je altijd deed.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:36

Met paarden ben je nooit uitgeleerd. Je kan nog zo goed samenwerken met/rijden op je verzorgpaard, maar dat duurt niet eeuwig, helaas. Dan komt er een ander paard, ander karakter, ander niveau, andere zwakke/sterke punten en dan......
Het is erg naief als je 23 bent en een verzorgpaard hebt, dat je denkt dat je niets van anderen kan leren.
Als ik mij goed herinner, Air, rijdt jij volgens de AdB-methode. IMO is deze methode een "mode-gril" en zal deze best over 40 jaar nog bestaan, maar onder de naam van een andere mode-goeroe. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:45

Dat versta ik onder open minded zijn. En dat vind ik echt heel wat anders dan zoeken. Zie mijn volledige post ipv. de knip. En de rest van mijn posts.

Denken in systemen maakt je wereld ook zo smal. Dat is ook de rden dat ik het boek van Steinbrecht leuk en leerzaam vind, maar het echt niet alles is, omdat er zoveel is bijgekomen en we nu zoveel meer weten.

Maar mijn denkwijze over het rijden verandert hopelijk niet(handelen met eerlijkheid en respect naar het paard toe, en: het paard heeft gelijk).

Uitgeleerd ben je idd. nooit, ook niet op je 60e :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:49

Electra63 schreef:
Met paarden ben je nooit uitgeleerd. Je kan nog zo goed samenwerken met/rijden op je verzorgpaard, maar dat duurt niet eeuwig, helaas. Dan komt er een ander paard, ander karakter, ander niveau, andere zwakke/sterke punten en dan......
Het is erg naief als je 23 bent en een verzorgpaard hebt, dat je denkt dat je niets van anderen kan leren.
Als ik mij goed herinner, Air, rijdt jij volgens de AdB-methode. IMO is deze methode een "mode-gril" en zal deze best over 40 jaar nog bestaan, maar onder de naam van een andere mode-goeroe. ;)

Wordt het niet tijd dat jij ook vooruitgaat? Stilstand is achteruitgang.
Aannames heeft niemand wat aan, helemaal als die tot stand komen door een gebrek aan lezen en uitgaan van een geknipt stukje.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 13:54

Dan bedoelen we hetzelfde air :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 15:14

Electra63 schreef:

Ik ken Antoine de Bodt (en zijn methode) heel goed. Antoine gaf les op de manege waar ik toen met mijn paard stond. En het is niks anders dan een gewoon klassiek systeem alleen een beetje uitvergroot, zal ik maar zeggen. Door het uitvergroten van de hulpen (zoals hij dat doet) leert hij mensen goed voelen wat er gebeurt. Maar op een gegeven moment moet je die hulpen ook weer klein maken en sommigen blijven daarin steken.
Maar op zich doet AdB niks anders dan iedere goede klassiek opgeleide instructeur.
Op een gegeven moment kreeg je ook instructeurs die volgens dit "systeem" waren opgeleid en daar heb ik ook heel slechte dingen van gezien. Mensen met kreupele paarden door laten rijden en dan doodleuk beweren dat ze niet kreupel waren etc. Of gewoon een eigen foute interpretatie hadden van zijn "systeem". En daarmee gaat ook je naam eraan.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 12:56

Om weer even terug te komen op het 'foto' gedeelte, gooi ik er even een filmje op ;)

filmpje is van mijn verzorgpaard met daarop haar eigenaresse. Ze rijden nu B met 4 winstpunten. Het paard heeft lang de tijd gekregen om volwassen te worden, omdat ze nog lang erg puppy bleef. Het is een volle hackney, al zou je dat er waarschijnlijk niet helemaal aan af zien. Ze heeft lange tijd erg vast gezeten (ook mede door een tijd met een verkeerd zadel te hebben gereden) en vooral de achterhand blijft lastig. Ze begint nu een wat sterkere achterhand te krijgen waardoor ze hem er al wat meer begint onder te zetten (we zijn zelf dan ook heeeel blij met dit beeld, omdat we van ver gekomen zijn).
Op de protocollen scoort ze altijd matig voor bijv. uitstrekken. Ze moeten dan het gewicht op de achterhand plaatsen, maar dit gaat nog niet goed. Ze versnelt dus vooral ipv echt verruimen. (tips hiervoor zijn van harte welkom!) We rijden sinds kort wat meer overgangen en zijn begonnen met schouderbinnenwaarts (e.d.) waardoor ze wat meer begint onder te treden.
Het is een enorm werkwillig paard en leergierig paard.

https://www.youtube.com/watch?v=z0DolVo ... e=youtu.be

wat zien wij: Een paard wat steeds losser gaat lopen en daarbij beter gebruik maakt van haar achterbeen. Ze blijft op de voorhand lopen en duikt ook wat achter de loodlijn. Dit is niet zozeer omdat de ruiter veel druk in haar handen heeft, maar ze vind het heel moeilijk om het neusje eruit te krijgen (halsstrekken is ook een punt).

Verder is het filmpje wat onduidelijk (sorry daarvoor! ;) ) maar we zouden graag wat tips willen krijgen om haar achterbeen sterker te krijgen en haar neusje er meer uit te rijden.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 13:26

Wat een leuk paard Saintelette en wat rijdt de eigenaresse haar fijn, met zachte hand.
Wat me wel gelijk opvalt is dat het tempo erg hoog ligt. Het is dan lastig om het achterbeen erbij te krijgen, omdat het paard dan eerder geneigd is te gaan stuwen dan te gaan dragen. Dus mijn tip zou zijn om met zit (langzamer lichtrijden) het tempo wat omlaag te krijgen. Zodra ze daarin ontspant, kan je haar weer wat ruimte geven om het voor haar makkelijkere tempo te zoeken. Dan de stukjes rustiger draven steeds langer maken. Dus eigenlijk tempowisselingen rijden, en dan ook overgang en schijnovergang naar stap mee nemen :)
Wat ik een fijne oefening vind is de slangevolte. Daarin is tempocontrole erg belangrijk omdat je anders de bogen niet netjes kan maken.
Het neusje eruit rijden, zou ik proberen met het naar voren brengen van mijn handen en dan proberen steeds licht contact te houden. En zodra ze dan volgt op de juiste manier, belonen met stem. Zodra ze het contact verbreekt, been erbij en het contact weer zoeken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 16:47

Oei, kan het bijna niet zien op mijn computer is iets raars mee denk ik.
Maar paard lijkt van zich een vaste houding aan te nemen die ze comfortabel vind en houdt haar rug inderdaad vast, je ziet als het waren een vast lijf met hoofd en het enigste wat beweegt zijn de benen.
Ook rijdt ze lijkt het in het stukje maar in 1 tempo, denk dat je het paard losser in zijn lijf krijgt door tempowisselingen te rijden en ook hoofd halshouding wat proberen af te wisselen.
Ook wat afwisselender in het rijden, amazone lijkt nu heel stil te zitten wat heel netjes is, maar lijkt ook(als je daar in 39 seconden wat van kan zeggen) zou verwachten dat ze meer van het paard verlangde.

Stomme vraag, heeft ze hier al lekker los gegaloppeerd? Sommige paarden worden pas lekker los in hun lijf als je eerst lekker in galop tempowisselingen gaat rijden pasje naar voren, pasje terug etc.
Weet niet of dat bij dit paard zou werken, ken de opbouw van jullie rijden niet.

Wel leuk paard en amazone zit er ook best netjes op (voor zover ik het kan zien, beeld is heel erg blurred)
Leuk verzorgpaard heb je!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:27

Klopt helemaal hoor, daarom vind ze halsstrekken ook heel moeilijk. We zijn hier natuurlijk hard oo aan het oefenen, maar het blijft lastig.
Ruiter vraagt in het filmpje idd even niks, hierna zijn we aan de slag gegaan met schouder voor.
Het paard heeft hiervoor even flink dr energie eruit gerend aand e longe en daarna even het gebruikelijke instappen/draven kort galopje.

Het klopt trouwens dat ze heel voorwaarts is, dit is echter wel een beetje haar 'werktempo'. Ze loopt zo zelf het fijnst. Misschien dat het tempo idd wat meer terug moet hoor, maar dat is lastig met zon voorwaartse ;)

Maar super van jullie tips en ideeen! We waren hier al meer mee bezig, dus fijn dat jullie dat bevestigen

Edit: ik zal eens proberen het filmpje op hogere kwaliteit te uploaden ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:34

Joh, ik heb ook altijd ruzie met flimpjes, kwaliteit is gewoon probleem met simpele camera's of telefoons en dan ook nog op YouTube zetten wordt het ook niet beter van.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:36

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 17:57

https://m.youtube.com/watch?v=2GlROAPgoPw

Ander filmpje, net begonnen met slangenvoltes. Na dit filmpje gaan oefenen op het vragen van stelling, en dan pas gaan. Ook nog vrij lastig, maar na een paar keer ging het al een stuk beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:00

nog even terugkomend op de uitnodiging van Bertie aan Air. Marinke en ik hebben oa een workshop an Bertie gehad en je kunt van haar zoveel leren. En nu ga ik filmpjes kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 18:15

Saintelette schreef:
https://m.youtube.com/watch?v=2GlROAPgoPw

Ander filmpje, net begonnen met slangenvoltes. Na dit filmpje gaan oefenen op het vragen van stelling, en dan pas gaan. Ook nog vrij lastig, maar na een paar keer ging het al een stuk beter!

Ik zou met zo'n paard nog geen slangenvoltes gaan rijden, dat is nog veel te ingewikkeld.
Eerst het tempo omlaag, nu loopt ie zo overz ijn tempo dat hij niet kan ontspannen omdat hij teveel op balans moet letten. Hij maakt ook constant taktfouten en is onrustig in de aanleuning. Ook dat heeft te maken met balans.
Dus rust, rust en rust. Voltes rijden, werken aan stelling en buiging en lossigheid aan de voorkant. Laat m vanuit stelling en buiging mooi je hand volgen door je hulpen groot te maken. Leer je paard om je hand te volgen en nodig hem uit met been om dat te doen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:44

Joolien schreef:
Ik zou met zo'n paard nog geen slangenvoltes gaan rijden, dat is nog veel te ingewikkeld.
Eerst het tempo omlaag, nu loopt ie zo overz ijn tempo dat hij niet kan ontspannen omdat hij teveel op balans moet letten. Hij maakt ook constant taktfouten en is onrustig in de aanleuning. Ook dat heeft te maken met balans.
Dus rust, rust en rust. Voltes rijden, werken aan stelling en buiging en lossigheid aan de voorkant. Laat m vanuit stelling en buiging mooi je hand volgen door je hulpen groot te maken. Leer je paard om je hand te volgen en nodig hem uit met been om dat te doen.

Rust, rust, rust.
Dat is ook mijn eerste reactie. :j
Maar .. het is wel een Hackney, he.

Toch gaat rust-rust-rust hier wel op. :o
Ik zie een paard dat zonder verstoringen gereden wordt. En dat is fijn! :)

Maar het paard wordt in dat snelle alleen maar bevestigd, en daar ben ik dan wat minder blij mee.

Dat snelle, waarin eigenlijk totaal niets gymnastiserends gebeurt.

Er gebeurt niets - niets in de zin van schakelen.
Het kachelt maar door. Het paard kan zo blijven doorlopen tot in eeuwigheid, als het ware.
Wat leert een paard daar van, of een ruiter?

Het filmpje schreeuwt als het ware om 'halve ophouding'.
Correct uitgevoerd betekent dit dat het paard steeds weer even terug gezet wordt op het achterbeen, waarna de beweging weer (op het achterbeen) opnieuw kan worden opgebouwd.
Het klinkt simpel. Maar .. vergis je niet. Een correct gereden 'halve ophouding' lijkt een van de meest onbegrepen begrippen op internet.
'Even terugzitten' roep ik soms, en ineens is er dan iets dat heel erg op een halve ophouding lijkt - zonder dat er aan de voorkant gesjord wordt. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 20:49

Idd, ik denk dat je door op zit te rijden al een heel eind komt met dit paard. En veel schakelen, maar vooral terug schakelen met behoud van activiteit. Dan gaat ie pas echt zijn lijf gebruiken. Dus langzamer lichtrijden en zo het tempo vertragen, maar met been wel actief houden. Dat klinkt tegenstrijdig maar je leert een paard zo om in een rustig tempo ook actief te blijven en voorwaarts te blijven denken. De hulpen moeten hier gedoseerd zijn en ruitergevoel is hier heel belangrijk.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:11

goed dat je de LIJKENDE tegenstrijdigheid benoemt! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:12

bertie schreef:
goed dat je de LIJKENDE tegenstrijdigheid benoemt! :)

Ja al is dat moeilijk theoretisch uit te leggen omdat het ook een bepaald gevoel is dat je moet kunnen voelen. Het ligt zo nauw, ik doe het zelf automatisch en daardoor is uitleggen soms lastig :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:16

Voor mij zeer herkenbaar stukje met mijn merrie die eigenlijk altijd vlucht onder het zadel. Eerst dik 2 jaar bezig geweest met rust rust rust en nu begin ik er aan te kunnen komen. Nu kan ik in die rust ook activiteit gaan vragen, stapje voor stapje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:18

Robijntjah schreef:
Voor mij zeer herkenbaar stukje met mijn merrie die eigenlijk altijd vlucht onder het zadel. Eerst dik 2 jaar bezig geweest met rust rust rust en nu begin ik er aan te kunnen komen. Nu kan ik in die rust ook activiteit gaan vragen, stapje voor stapje.

Idd, meestal wil ik altijd activiteit zien maar bij sommige paarden is rust en vertrouwen het beginpunt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:23

Bedankt voor de reacties!
Het is idd ook altijd zo'n vluchter onder het zadel. Zodra iets moeilijks gevraagd werd ging het gas er op. Nu gelukkig al een heel stuk minder, maar goed dat jullie opmerken dat het nog steeds wat minder mag.
Bedankt Bertie voor de halve ophouding, dat gaan we eens proberen!