Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peppertree schreef:Wat bedoel je met beide zijden gelijkmatig? Wat doe jij om een paard recht te krijgen?
(Kom er even tussendoor vallen hoor. Volg dit topic al heel lang en ben zeer regelmatig op mijn vingers gaan zitten maar kan het nu even niet laten om toch te reageren.)
oji schreef:Het filmpje toont in ieder geval niet van achter naar voor volgens jouw definitie nombrado. Vaak gewicht op de voorhand, vaak achter de loodlijn en nek niet hoogste punt.
Als ik mijn eigen definitie van van achter naar voren hanteer, wel. Zie een ruiter die zijn paard met een lekkere actieve achterhand zijn hand op laat zoeken.
Peppertree schreef:Ik heb alles gelezen maar nergens kunnen ontdekken welke hulpen jij wanneer geeft om een paard recht te krijgen. Vooral aangezien jij alles met je zit schijnt te kunnen doen en niets op beeld kunt laten zien neem ik aan dat je dat heel helder op kan schrijven. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken. Of niet duidelijk genoeg in ieder geval.
nombrado schreef:Ik bedoel , dat ik pas met een rechtgericht paard de galop ga doen.
rechtgericht is idd aan beide zijde gelijkmatig. Pas dan, is een galop mooi aangesprongen van achter naar voor mogelijk.
burl schreef:nombrado schreef:Ik bedoel , dat ik pas met een rechtgericht paard de galop ga doen.
rechtgericht is idd aan beide zijde gelijkmatig. Pas dan, is een galop mooi aangesprongen van achter naar voor mogelijk.
Jaja, ga je dan ook beweren dat als je paard recht is hij ook recht blijft?
Ik ben van begin tot eind aan het rechtrichten. Zo loopt een paard recht, ga ik een wending maken, galop aanspringen of een appuyement inzetten en dan ben ik alweer aan het rechtrichten.
Het is volgens mij nog niemand gelukt dat een paard de gehele proef recht loopt zonder correctie/hulpen van de ruiter.
Rechtrichten is iets wat je elke pas controleert en je hulpen op afstemt.
nombrado schreef:Ja, voor mij is het heel logisch
als een paard recht is, wil dat zeggen dat hij in zijn skelet recht (of in balans) blijft , en zijn spieren, die eromheenliggen gelijkmatig ontwikkeld zijn. Dat dus het ene spiertje niet net even iets meer doet dan aan de andere kant. Dat is dus gelijkmatig recht rijden.
dan heb je idd geen enkel probleem met de gevraagde oefeningen
ook niet meer, dat je aan 1 kant meer moeite hebt dan de andere kant.
Vooral als het bekken van het paard recht is, (in balans) kan het lijf pas zonder compensaties in het lichaam functioneren.
Hetzelfde geld voor de mens. Als je recht bent, beweegt en in je fundament blijft (skelet) kost het je geen moeite oefeningen uit te voeren.
Sommige spieren zal je sterker maken, maar dat is eigenlijk merendeel de beenspieren (achterhandspieren bij een paard) verder moeten de spieren los, soepel en verend afwisselend aan en ontspannen gebruikt kunnen worden.
Als je al begint met de galop oefeningen, als je paard nog niet recht (getraint) is, dan val je terug in de scheefheid die je ook ervaren hebt in de draf en stap.
En galop is nu eenmaal makkelijker dat te verbloemen die scheefheid(en als ruiter niet op te merken)
burl schreef:Rechtrichten is wel meer dan alleen een recht bekken Nombrado.
Het is duidelijk dat jij niet weet wat met rechtrichten wordt bedoeld. Het is daarbij logisch dat als je een oefening inzet of een andere gang of een wending dat het paard zijn lichaam een andere vorm aanneemt. Dus weg rechtgerichtheid. Daarom ben je als ruiter continue bezig met opnieuw het paard te rechtrichten. Het is echt dom om te denken dat eenmaal recht ten alle tijden recht blijft.
Peppertree schreef:Ik las dat je een boek gaat uitgeven. Waarom zouden mensen jouw boek moeten lezen? Wat is nu datgene dat jij kunt bijdragen aan de dressuur?
Nombrado; zie jij jezelf als iemand die nog wel weet waar 'het' gebleven is? Dat doe je namelijk wel zo voorkomen terwijl ik nergens uit kan halen wat jou en jouw rijwijze nu zo bijzonder maakt.
oji schreef:Maar dat nombrado wat anders als de rest onder rechtrichten verstaat is al heel veel eerder in dit topic aan de orde geweest. Nombrado heeft nl aangegeven dat zij vindt dat een ruiter NIET moet bepalen waar een paard zijn achterbenen neerzet, dat weet het paard zelf het beste. Volgens mij heeft rechtrichten alles met het plaatsen van schouder en achterbenen te maken. Overigens nu ik dit zo opschrijf wordt het voor mij nog moeilijker een voorstelling te maken wat nombrado bedoelt met sturen doe je middels de achterbenen, terwijl je dus als ruiter niet mag bepalen waar een paard zijn achterbenen moet plaatsen????
Tango1979 schreef:Kan ik volgen, maar hoe maak jij je paard VOLLEDIG recht (en dan blijkbaar zo snel, neem aan dat je niet jaren wacht met de galop)? Voor mij is rechtrichten iets dat je niet zo maar even gefixt hebt, daar blijf je de hele opleiding mee bezig. Zal dan ook nooit zeggen dat mijn paard volledig rechtgericht is, ze wordt rechter, maar volledig recht... Eerder geeft je aan dat je pas aan de sb begint als een paard recht is. Nou is voor mij een sb juist een manier om mijn paard rechter te rijden. Hoe los jij dan een naar binnen vallende achterhand in galop op?
Peppertree schreef:Maar hoe?
Dat is wederom weer mijn vraag. Het is heel leuk dat je hier constant aan het verkondigen bent dat je weet hoe het moet, dat jij het kunt zien maar bovenal, dat jij het beter kunt.
Dat jij dat kan, kun je bewijzen met een filmpje. Maar dat doe je niet. Dat jij dat kan zien, tja....dat kan ik nu ook niet bepaald uit jouw commentaren halen. Daarnaast is 'kunnen zien' geen waarneembare gedraging en dus oncontroleerbaar. Behalve als je het 'kunnen zien' heel erg goed onder woorden kunt brengen. Dan denk ik...Dan kun je het vast heel goed uitleggen wat dan precies jouw manier is om dingen voor elkaar te krijgen. Welke hulpen? Welk moment? Hoe?
Dat wil ik weten.
nombrado schreef:nee, ik heb niet gezegd dat ik pas met sb begin als een paard recht is.
ik heb gezegd dat ik eerst sb en wijken (voltes e.d.)doe, pas als dat voor elkaar is ,aan galop werk
en dat is bij het ene paard sneller dan bij de andere.
sommige net zadelmakke paarden zijn binnen notime recht
en verreden paarden ben je 1 jaar mee bezig, alvorens je een recht paard onder je hebt.
nombrado schreef:nee hoor, bij mij behoort sb als basis
zelfs voordat ik galop oefen met een paard.
wijken en sb behoren tot basis van de africhting hoe ik het doe
wel met een recht paard