Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peppertree

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:31

Wat bedoel je met beide zijden gelijkmatig? Wat doe jij om een paard recht te krijgen?

(Kom er even tussendoor vallen hoor. Volg dit topic al heel lang en ben zeer regelmatig op mijn vingers gaan zitten maar kan het nu even niet laten om toch te reageren.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:35

Peppertree schreef:
Wat bedoel je met beide zijden gelijkmatig? Wat doe jij om een paard recht te krijgen?

(Kom er even tussendoor vallen hoor. Volg dit topic al heel lang en ben zeer regelmatig op mijn vingers gaan zitten maar kan het nu even niet laten om toch te reageren.)

dan zal je ,ben ik bang even al die paginas terug moeten lezen .

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:37

Ik heb alles gelezen maar nergens kunnen ontdekken welke hulpen jij wanneer geeft om een paard recht te krijgen. Vooral aangezien jij alles met je zit schijnt te kunnen doen en niets op beeld kunt laten zien neem ik aan dat je dat heel helder op kan schrijven. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken. Of niet duidelijk genoeg in ieder geval.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:38

oji schreef:
Het filmpje toont in ieder geval niet van achter naar voor volgens jouw definitie nombrado. Vaak gewicht op de voorhand, vaak achter de loodlijn en nek niet hoogste punt.
Als ik mijn eigen definitie van van achter naar voren hanteer, wel. Zie een ruiter die zijn paard met een lekkere actieve achterhand zijn hand op laat zoeken.

Nee , klopt.
gewicht op de voorhand valt mee, maar het achter de ll is zeker een feit en de nek niet het hoogste punt.
Wel idd uitgaande van het feit dat dit een 4 jarige is (waarvan ik wel vind dat de dingen die het paard al moet doen met 4 jaar too much zijn , dan hoe ik het graag zie.)
zou dit paard juist meer ruimte voor geven , en iets lager tempo.

Wat bedoel je met een actieve achterhand?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:39

Peppertree schreef:
Ik heb alles gelezen maar nergens kunnen ontdekken welke hulpen jij wanneer geeft om een paard recht te krijgen. Vooral aangezien jij alles met je zit schijnt te kunnen doen en niets op beeld kunt laten zien neem ik aan dat je dat heel helder op kan schrijven. Ik heb het nog nergens kunnen ontdekken. Of niet duidelijk genoeg in ieder geval.

misschien kan je dan weer beter op je handen gaan zitten 8-) *D
Ik probeer een beetje ontopic te blijven
met het waar is het gebleven verhaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:55

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:56

Ik ook. Maar ik begrijp dat je geen antwoord hebt op mijn vraag?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:01

Peppertree schreef:
Ik ook. Maar ik begrijp dat je geen antwoord hebt op mijn vraag?

ja hoor, staat vermeld in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:08

nombrado schreef:
Ik bedoel , dat ik pas met een rechtgericht paard de galop ga doen.
rechtgericht is idd aan beide zijde gelijkmatig. Pas dan, is een galop mooi aangesprongen van achter naar voor mogelijk.

Jaja :+ , ga je dan ook beweren dat als je paard recht is hij ook recht blijft?

Ik ben van begin tot eind aan het rechtrichten. Zo loopt een paard recht, ga ik een wending maken, galop aanspringen of een appuyement inzetten en dan ben ik alweer aan het rechtrichten.
Het is volgens mij nog niemand gelukt dat een paard de gehele proef recht loopt zonder correctie/hulpen van de ruiter.
Rechtrichten is iets wat je elke pas controleert en je hulpen op afstemt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:13

Dan staat het er niet duidelijk genoeg. Zou je het nogmaals willen uitleggen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:17

burl schreef:
nombrado schreef:
Ik bedoel , dat ik pas met een rechtgericht paard de galop ga doen.
rechtgericht is idd aan beide zijde gelijkmatig. Pas dan, is een galop mooi aangesprongen van achter naar voor mogelijk.

Jaja :+ , ga je dan ook beweren dat als je paard recht is hij ook recht blijft?

Ik ben van begin tot eind aan het rechtrichten. Zo loopt een paard recht, ga ik een wending maken, galop aanspringen of een appuyement inzetten en dan ben ik alweer aan het rechtrichten.
Het is volgens mij nog niemand gelukt dat een paard de gehele proef recht loopt zonder correctie/hulpen van de ruiter.
Rechtrichten is iets wat je elke pas controleert en je hulpen op afstemt.

Ja, voor mij is het heel logisch
als een paard recht is, wil dat zeggen dat hij in zijn skelet recht (of in balans) blijft , en zijn spieren, die eromheenliggen gelijkmatig ontwikkeld zijn. Dat dus het ene spiertje niet net even iets meer doet dan aan de andere kant. Dat is dus gelijkmatig recht rijden.
dan heb je idd geen enkel probleem met de gevraagde oefeningen
ook niet meer, dat je aan 1 kant meer moeite hebt dan de andere kant.
Vooral als het bekken van het paard recht is, (in balans) kan het lijf pas zonder compensaties in het lichaam functioneren.
Hetzelfde geld voor de mens. Als je recht bent, beweegt en in je fundament blijft (skelet) kost het je geen moeite oefeningen uit te voeren.
Sommige spieren zal je sterker maken, maar dat is eigenlijk merendeel de beenspieren (achterhandspieren bij een paard) verder moeten de spieren los, soepel en verend afwisselend aan en ontspannen gebruikt kunnen worden.
Als je al begint met de galop oefeningen, als je paard nog niet recht (getraint) is, dan val je terug in de scheefheid die je ook ervaren hebt in de draf en stap.
En galop is nu eenmaal makkelijker dat te verbloemen die scheefheid(en als ruiter niet op te merken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:21

Rechtrichten is wel meer dan alleen een recht bekken Nombrado.
Het is duidelijk dat jij niet weet wat met rechtrichten wordt bedoeld. Het is daarbij logisch dat als je een oefening inzet of een andere gang of een wending dat het paard zijn lichaam een andere vorm aanneemt. Dus weg rechtgerichtheid. Daarom ben je als ruiter continue bezig met opnieuw het paard te rechtrichten. Het is echt dom om te denken dat eenmaal recht ten alle tijden recht blijft.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:28

nombrado schreef:
Ja, voor mij is het heel logisch
als een paard recht is, wil dat zeggen dat hij in zijn skelet recht (of in balans) blijft , en zijn spieren, die eromheenliggen gelijkmatig ontwikkeld zijn. Dat dus het ene spiertje niet net even iets meer doet dan aan de andere kant. Dat is dus gelijkmatig recht rijden.
dan heb je idd geen enkel probleem met de gevraagde oefeningen
ook niet meer, dat je aan 1 kant meer moeite hebt dan de andere kant.
Vooral als het bekken van het paard recht is, (in balans) kan het lijf pas zonder compensaties in het lichaam functioneren.
Hetzelfde geld voor de mens. Als je recht bent, beweegt en in je fundament blijft (skelet) kost het je geen moeite oefeningen uit te voeren.
Sommige spieren zal je sterker maken, maar dat is eigenlijk merendeel de beenspieren (achterhandspieren bij een paard) verder moeten de spieren los, soepel en verend afwisselend aan en ontspannen gebruikt kunnen worden.
Als je al begint met de galop oefeningen, als je paard nog niet recht (getraint) is, dan val je terug in de scheefheid die je ook ervaren hebt in de draf en stap.
En galop is nu eenmaal makkelijker dat te verbloemen die scheefheid(en als ruiter niet op te merken)

Kan ik volgen, maar hoe maak jij je paard VOLLEDIG recht (en dan blijkbaar zo snel, neem aan dat je niet jaren wacht met de galop)? Voor mij is rechtrichten iets dat je niet zo maar even gefixt hebt, daar blijf je de hele opleiding mee bezig. Zal dan ook nooit zeggen dat mijn paard volledig rechtgericht is, ze wordt rechter, maar volledig recht... Eerder geeft je aan dat je pas aan de sb begint als een paard recht is. Nou is voor mij een sb juist een manier om mijn paard rechter te rijden. Hoe los jij dan een naar binnen vallende achterhand in galop op?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:42

Ik las dat je een boek gaat uitgeven. Waarom zouden mensen jouw boek moeten lezen? Wat is nu datgene dat jij kunt bijdragen aan de dressuur?

Nombrado; zie jij jezelf als iemand die nog wel weet waar 'het' gebleven is? Dat doe je namelijk wel zo voorkomen terwijl ik nergens uit kan halen wat jou en jouw rijwijze nu zo bijzonder maakt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:44

burl schreef:
Rechtrichten is wel meer dan alleen een recht bekken Nombrado.
Het is duidelijk dat jij niet weet wat met rechtrichten wordt bedoeld. Het is daarbij logisch dat als je een oefening inzet of een andere gang of een wending dat het paard zijn lichaam een andere vorm aanneemt. Dus weg rechtgerichtheid. Daarom ben je als ruiter continue bezig met opnieuw het paard te rechtrichten. Het is echt dom om te denken dat eenmaal recht ten alle tijden recht blijft.

met recht bedoel ik....de buigingen van uit een basishouding skelet/spieren kunnen uitvoeren.
dat kost echt geen moeite als het paard recht (ontwikkeld) is
en ja...het begint bij het bekken.... altijd!
en de bovenbeenspieren (bij ons ook)
daar komt de kracht vandaag , daar is het bekken op "ontworpen" dat is de basis, dat is het fundament.
Vandaaruit begint de beweging.
Ik bedoel met rechtrichten idd wel wat anders dan de AR rechtrichtgoeroes tegenwoordig. (die hebben het echt niet begrepen)
Bij mij, is het 1 een logisch gevolg van het ander.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:47

Peppertree schreef:
Ik las dat je een boek gaat uitgeven. Waarom zouden mensen jouw boek moeten lezen? Wat is nu datgene dat jij kunt bijdragen aan de dressuur?

Nombrado; zie jij jezelf als iemand die nog wel weet waar 'het' gebleven is? Dat doe je namelijk wel zo voorkomen terwijl ik nergens uit kan halen wat jou en jouw rijwijze nu zo bijzonder maakt.

nee hoor, niet mijn boek (laat mij maar lekker met rust ;) )
En ja, ik kan heel goed het onderscheid maken, tussen een paard die op de juiste wijze van achter naar voren is gereden, of andersom.
zelfs de minimale scheefheid kan ik bij het rijden zien.
en bij de paarden die ik rijd, duidelijk voelen.
Vandaar de opening van dit topic.
In de hoop dat anderen dit ook (weer) gaan zien.

waarom? ik heb nog nooit zoveel "kapotte" paarden meegemaakt als de laatste tijd.
Iets wat je vroeger zelden tegenkwam
de osteo en fisio's kunnen maar nauwelijks het werk aan
er wordt wat gebruld door instructeurs, en als je ze uitleg vraagt, (dieper op in gaan) kunnen ze geen antwoord geven. of worden ze boos :(:)
Er zijn momenteel géén goede gedegen opleidingen meer te vinden in Nederland
Ik vind dat eeuwig zonde van de paarden.

Waarom willen we anders, een dier in vrijheid zien bewegen , alvorens we een paard willen kopen?
Om te zien wat je er aan sleutelen kan?
of om te zien, wat je zou kunnen bereiken als ruiter om onder de man hetzelfde paard te kunnen neerzetten?
met dezelfde kracht, souplesse, lenigheid, gratie en harmonie

Nee, nu wordt vaak de harmonie ver"kracht" met blessures als gevolg.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-02-13 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:49

Wat een onzin ook om de galop zo anders te behandelen. Het is toch net als stap en draf een natuurlijke gang. Je gaat toch ook niet pas draven als de stap helemaal tiptop in orde is? Mijn paard heeft een hele fijne galop waarin zij zich makkelijker loslaat. Als ik de galop al vroeg in het losrijden meepak, gaat daarna ook de draf stukken fijner. Nee mijn paard is nog niet volledig recht of zelfs maar volledig in balans, breekt nog wat uit bij het aanspringen, maar waarom geen gebruik maken van het voordeel van loswerken in een fijne galop?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:52

Maar hoe?

Dat is wederom weer mijn vraag. Het is heel leuk dat je hier constant aan het verkondigen bent dat je weet hoe het moet, dat jij het kunt zien maar bovenal, dat jij het beter kunt.

Dat jij dat kan, kun je bewijzen met een filmpje. Maar dat doe je niet. Dat jij dat kan zien, tja....dat kan ik nu ook niet bepaald uit jouw commentaren halen. Daarnaast is 'kunnen zien' geen waarneembare gedraging en dus oncontroleerbaar. Behalve als je het 'kunnen zien' heel erg goed onder woorden kunt brengen. Dan denk ik...Dan kun je het vast heel goed uitleggen wat dan precies jouw manier is om dingen voor elkaar te krijgen. Welke hulpen? Welk moment? Hoe?

Dat wil ik weten.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:53

Maar dat nombrado wat anders als de rest onder rechtrichten verstaat is al heel veel eerder in dit topic aan de orde geweest. Nombrado heeft nl aangegeven dat zij vindt dat een ruiter NIET moet bepalen waar een paard zijn achterbenen neerzet, dat weet het paard zelf het beste. Volgens mij heeft rechtrichten alles met het plaatsen van schouder en achterbenen te maken. Overigens nu ik dit zo opschrijf wordt het voor mij nog moeilijker een voorstelling te maken wat nombrado bedoelt met sturen doe je middels de achterbenen, terwijl je dus als ruiter niet mag bepalen waar een paard zijn achterbenen moet plaatsen????

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:57

oji schreef:
Maar dat nombrado wat anders als de rest onder rechtrichten verstaat is al heel veel eerder in dit topic aan de orde geweest. Nombrado heeft nl aangegeven dat zij vindt dat een ruiter NIET moet bepalen waar een paard zijn achterbenen neerzet, dat weet het paard zelf het beste. Volgens mij heeft rechtrichten alles met het plaatsen van schouder en achterbenen te maken. Overigens nu ik dit zo opschrijf wordt het voor mij nog moeilijker een voorstelling te maken wat nombrado bedoelt met sturen doe je middels de achterbenen, terwijl je dus als ruiter niet mag bepalen waar een paard zijn achterbenen moet plaatsen????

nee, recht is niets anders dan een recht in balans zijnd bekken
heeft niets met de schouders te maken
want als het bekken recht is/gaat, zijn die schouders vanzelf ook recht
en is het tempo inherent aan de plaatsing van het achterbeen onder het middelpunt van het paard
(das gewoon simpele wetenschap hoor)
ik ga en kan jou ook niet wijsmaken, dat je om beter te gaan bewegen, toch echt grotere stappen moet gaan zetten
dat gaat ten koste van JOU balans.
Dus...kan ik NIET bepalen WAAR het achterbeen onder de massa moet komen
doe ik dit wel?
dan haal ik het paard uit evenwicht /balans! en dat wil ik nu juist niet.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 17:59

Nombrado: wederom een leuk verhaal. Maar nogmaals;

Hoe dan?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:06

Ik snap echt helemaal niets van je laatste post???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:07

Tango1979 schreef:
Kan ik volgen, maar hoe maak jij je paard VOLLEDIG recht (en dan blijkbaar zo snel, neem aan dat je niet jaren wacht met de galop)? Voor mij is rechtrichten iets dat je niet zo maar even gefixt hebt, daar blijf je de hele opleiding mee bezig. Zal dan ook nooit zeggen dat mijn paard volledig rechtgericht is, ze wordt rechter, maar volledig recht... Eerder geeft je aan dat je pas aan de sb begint als een paard recht is. Nou is voor mij een sb juist een manier om mijn paard rechter te rijden. Hoe los jij dan een naar binnen vallende achterhand in galop op?

nee, ik heb niet gezegd dat ik pas met sb begin als een paard recht is.
ik heb gezegd dat ik eerst sb en wijken (voltes e.d.)doe, pas als dat voor elkaar is ,aan galop werk
en dat is bij het ene paard sneller dan bij de andere.
sommige net zadelmakke paarden zijn binnen notime recht
en verreden paarden ben je 1 jaar mee bezig, alvorens je een recht paard onder je hebt.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 10-02-13 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 18:15

Peppertree schreef:
Maar hoe?

Dat is wederom weer mijn vraag. Het is heel leuk dat je hier constant aan het verkondigen bent dat je weet hoe het moet, dat jij het kunt zien maar bovenal, dat jij het beter kunt.

Dat jij dat kan, kun je bewijzen met een filmpje. Maar dat doe je niet. Dat jij dat kan zien, tja....dat kan ik nu ook niet bepaald uit jouw commentaren halen. Daarnaast is 'kunnen zien' geen waarneembare gedraging en dus oncontroleerbaar. Behalve als je het 'kunnen zien' heel erg goed onder woorden kunt brengen. Dan denk ik...Dan kun je het vast heel goed uitleggen wat dan precies jouw manier is om dingen voor elkaar te krijgen. Welke hulpen? Welk moment? Hoe?

Dat wil ik weten.

Kijk
aangezien je met deze manier van vragen stellen begint, in een anonieme vorm hier op bokt. Kan ik niet serieus nemen.
Op deze manier van vragen stellen ga ik dus niet op in.
succes

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:19

nombrado schreef:
nee, ik heb niet gezegd dat ik pas met sb begin als een paard recht is.
ik heb gezegd dat ik eerst sb en wijken (voltes e.d.)doe, pas als dat voor elkaar is ,aan galop werk
en dat is bij het ene paard sneller dan bij de andere.
sommige net zadelmakke paarden zijn binnen notime recht
en verreden paarden ben je 1 jaar mee bezig, alvorens je een recht paard onder je hebt.

Eerder geef je aan
"]
nombrado schreef:
nee hoor, bij mij behoort sb als basis
zelfs voordat ik galop oefen met een paard.
wijken en sb behoren tot basis van de africhting hoe ik het doe
wel met een recht paard

En daarom wil ik graag weten hoe jij je paard recht richt, aangezien je sb alleen met een recht paard rijdt.