Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:40

Moll schreef:
zoek maar terug in het topic staan plaatjes en beschrijving

Zulke antwoorden belemmeren een goede discussie.
Ik mag toch hopen, dat je aan dit topic deelneemt om te discussiëren?
Maar nogmaals, dit is geheel mijn mening en geen persoonlijke aanval jouwer richting uit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:48

cherie78 schreef:
Moll schreef:
zoek maar terug in het topic staan plaatjes en beschrijving

Zulke antwoorden belemmeren een goede discussie.
Ik mag toch hopen, dat je aan dit topic deelneemt om te discussiëren?
Maar nogmaals, dit is geheel mijn mening en geen persoonlijke aanval jouwer richting uit.

nee dat zeg ik ook niet maar om nou de gehele discussie terug te halen over de 5 teugel voeringen is ook wat over dreven vind u zelf ook niet, de plaatjes staan er ook bij

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:58

Moll schreef:
nee dat zeg ik ook niet maar om nou de gehele discussie terug te halen over de 5 teugel voeringen is ook wat over dreven vind u zelf ook niet, de plaatjes staan er ook bij

Lees mijn post nog eens door ;)
Dit wordt dus beschreven bij het aanspringen in galop.

cherie78 schreef:
De derde teugelwerking wordt beschreven omdat deze teugelwerking de binnenschouder ontlast en de buitenschouder belast.
In dit geval hoeft men echt geen halve ophoudingen te gebruiken.

Dus ik hoef echt niet terug te lezen of plaatjes te bekijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:08

cherie78 schreef:
[pien_2010] schreef:
Hoe moeilijk kan het zijn om bewust de aanwijzingen toe te passen?

Als je als kind erg goed les hebt gehad :+ waarom dan nog die "moeilijkheden" :+
Het is net als met fietsen, men verleert het nooit.

:j

Heb vijf jaar les gehad als kind en veel aanwijzingen gegeven vanuit dit topic herken ik van vroeger en van de laatste twee jaar van mijn huidige instructrice. Heb vanaf mijn 16 de tot mijn 36 ste jaar niet meer gereden en vanaf de laatste 10 jaar eigen paarden. Daar leer je toch wel het meeste van. Ik heb als kind goed les gehad en de laatste twee jaar. Heb dus veel op "mijn gevoel" moeten rijden van mijn latere instructrices tussen vroeger en nu en dus fouten eigen gemaakt. B.v paard met kin op de borst moesten we rijden, daar kijk ik nu (door mijn huidige instructrice) totaal anders tegen aan en zal ik nooit meer doen |( . Fout aangeleerd gedrag Is altijd lastig om af te leren. Ik ben vroeger gestopt voordat ik goed "had leren fietsen".
Dus ik ben een oprechte serieuze leerling en ik hoop met mijn huidige paard nog goed te leren rijden en te leren van mijn fouten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:37

nombrado schreef:
Pasterza schreef:
Waarom wordt het dan anders genoemd dan wat het daadwerkelijk is? Waarom noemen we het dan niet het aanspannen van de bilspieren? Dat begrijpt vrijwel iedereen direkt. Scheelt een hoop moeilijk gedoe :D

Ik span geen bilspieren aan.
Je bilspieren kan je aanspannen, zonder dat er een kanteling in het bekken plaatsvind
als je alles loslaat aan spieren in je zit, en je duwt je heupbeen aan 1 kant naar voren, blijft je bil en buik ontspannen.
je werkt dan vanuit je Transversus abdominis (vanwaaruit ook je middelpunt zich bevind)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=23&ty=65

Ik span mijn bilspieren ook niet aan hoor, maar Professor wel en daar reageerde ik op ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:05

Moll schreef:
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen

Prachtig citaat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:09

Vind dat volwassenen arrogant zijn,wanneer men kinderen van 7 jaar geen theorie kan leren.
Meestal begrijpen die het veel sneller als allen die hier mee lezen.
En een kind leren gelijk goed te rijden is belangrijk, of ze het uit kunnen voeren, dat hangt van diegene af die in het midden staat.
Het gevoel bij brengen is bij kinderen veel makkelijker als wat oudere, ze zijn onbevangen en bewegen zich vaak veel makkelijker en vinden het prachtig theoretisch iets gefundeerd te kunnen zeggen.
Het vormt de mens wanneer hij of zij hoe jong ook, wat te kunnen uitleggen wat men op een paard doet.
De veronderstelling laat maar nee, maar juist kinderen dat leren is de opgave van de instructie, en niet laten rommelen.
Natuurlijk is dan geen dril, het moet begeleid worden maar kinderen willen wat leren en niet rond hobbelen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:12

Professor schreef:
Moll schreef:
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen

Prachtig citaat.

Vind je?

In mijn ogen, zitten er wel een paar fout(jes) in.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:13

Professor schreef:
Moll schreef:
.

Prachtig citaat.

zeker
buitenzitbeenknobbel zeker :D
handen wat minder

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:15

cherie78 schreef:
De derde teugelwerking wordt beschreven omdat deze teugelwerking de binnenschouder ontlast en de buitenschouder belast.

?????? de 3e teugelhulp ontlast de buitenschouder en belast de binnenschouder.
Halve ophoudingen dient men wel degelijk te geven om het paard op het achterbeen te houden.
Bovendien regelt men daar mee hoofd en hals houding en het tempo.
Dus zoals u het schrijft is het ongecontroleerd een wending rijden of een schoudervoor rijden of een traver of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door Professor op 09-03-11 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:19

Citaat:
Vind je?

In mijn ogen, zitten er wel een paar fout(jes) in.

Bril kopen. 8-)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:20

@ Nombrado

Buitenzitbeenknobbel zeker ;) en blijft ook in de galop voortduren en er wordt dus inderdaad niets verplaatst naar binnenzitbeenknobbel :D

En inderdaad, handen nog veel minder :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:23

cherie78 schreef:
@ Nombrado

Buitenzitbeenknobbel zeker ;) en blijft ook in de galop voortduren en er wordt dus inderdaad niets verplaatst naar binnenzitbeenknobbel :D

Dus niet, alleen bij het aanspringen in de galop, daarna gewicht naar binnen.
Dit om de stelling te behouden en ivb met het zwaartepunt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:24

Professor schreef:
cherie78 schreef:
@ Nombrado

Als dit zo zou zijn, professor, waarom kunnen er dan moeilijkheden ontstaan in een wending of een volte in galop :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:28

Citaat:
Als dit zo zou zijn, professor, waarom kunnen er dan moeilijkheden ontstaan in een wending of een volte in galop

Denk dat u de zwaarte kracht uitschakelt wanneer men dit niet zou doen.
Gaat u maar eens een parcourspringen en in de wending van 6 meter met uw gewicht op de buitenkant.
Gaat u maar eens op de buitenkant zitten wanneer u een wending rijd. Dit kan voor momenten maar is een noodmiddel door een fout in de africhting van het paard qua hulpengeving.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:31

Professor schreef:
Citaat:
Als dit zo zou zijn, professor, waarom kunnen er dan moeilijkheden ontstaan in een wending of een volte in galop

Denk dat u de zwaarte kracht uitschakelt wanneer men dit niet zou doen.
Gaat u maar eens een parcourspringen en in de wending van 6 meter met uw gewicht op de buitenkant.
Gaat u maar eens op de buitenkant zitten wanneer u een wending rijd. Dit kan voor momenten maar is een noodmiddel door een fout in de africhting van het paard qua hulpengeving.

Je hebt volkomen gelijk, professor _/-\o_ _/-\o_

Je moet eerst eens goed leren lezen en dan pas antwoorden. En voordat dit weer wordt afgedaan als een persoonlijke aanval, dat is het dus niet.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:33

Mee eens Professor, een paard zoekt altijd je gewicht op.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:36

Professor schreef:
Moll schreef:
.

Prachtig citaat.

hahahahahahaha _O- ja vind hem echt prachtig, geschreven door een gedreven persoon met veel kennis

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:39

Citaat:
hahahahahahaha _O- ja vind hem echt prachtig, geschreven door een gedreven persoon met veel kennis

Danke voor het compliment. *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:51

Moll schreef:

Gedreven wel, maar kennis betwijfel ik steeds meer :')
Maar ja, dat is mijn mening :D

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:52

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Gedreven wel, maar kennis betwijfel ik steeds meer :')
Maar ja, dat is mijn mening :D

en dat mag, die bedenkingen heb ik ook bij een aantal hier

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:57

Professor schreef:
cherie78 schreef:

?????? de 3e teugelhulp ontlast de buitenschouder en belast de binnenschouder.
Halve ophoudingen dient men wel degelijk te geven om het paard op het achterbeen te houden.
Bovendien regelt men daar mee hoofd en hals houding en het tempo.
Dus zoals u het schrijft is het ongecontroleerd een wending rijden of een schoudervoor rijden of een traver of wat dan ook.

Professor schreef:
Nu iets over de teugelwerkingen, deze veranderen geheel niet in de africhting alleen worden zij heel heel klein gegeven.
De 1e en 3e teugelwerking gebruikt men bij het aanspringen in galop, SB,SV, Renvers, Travers en Appuyeren, alleen niet zo groot als getekend is.
Dit is mij geleerd door diegene die deze in de handleiding geplaatst heeft.
Daar heb ik nog direkt les van gehad tja oude knar nietwaar.
Men kan deze hulpen na believen combineren.
De 1e teugelwerking noemt men in Duitsland Öffnen, de 3e teugelwerking in het Duits Schließen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:01

Professor schreef:
cherie78 schreef:
@ Nombrado

binnenstelling behoud je nooit door op de binnenzitbeenknobbel te zitten.
zwaartepunt is recht boven je paard
enige wat je doet is het binnenheupbeen iets naar voren, maar je blijft recht boven je paard

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 00:04

Als ik de bovenstaande post eens lees, krijg ik sterk het vermoeden, dat "men" het vaak oneens is met mij om het oneens te kunnen zijn :D

Maar vergeten vooral wat ze zelf gepost hebben :') en van wie ze les hebben gehad :')

Ik bedoel dus niet de post van Nombrado, maar de post die ikzelf geplaatst heb ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 02:13

Ben absoluut geen match met jullie ahg om rijtechniek en theorie.Weet wel wat van anatomie.Alhoewel ik denk dat diepgravende anatomie niet bijdraagt aan de discussie vind ik wel dat het, indien beschreven ,correct moet zijn.Simpele uitleg:
Binnenheupbeen kan niet naar voren zonder tegelijkertijd gewichtsverplaatsing.Geen gewicht op de zijde waar de heup naar voren gaat resulteert in gewicht op contralaterale zijde.Het bekken heeft geen scharnier.
Het is een complexe samenwerking van diverse spieren in en om het bekken waarbij de m.tranversus abdominis slechts een rol speelt bij het draaien van de romp.t.o.v.het bekken.