Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:35

Mogelijk snapt ze nog niet wat je wil. Probeer je gewicht wat naar buiten te brengen (goed kijken waar je naar toe wil) en met je buitenteugel van de hals haar laten zien waar je naar toe wil. Dus niet te veel stelling en niet op het binnen been zitten. .

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:15

Bedankt voor de tips, aqua trainer wordt lastig aangezien ik zelf niet in bezit ben van vervoer. Gister heeft mijn instructrice gereden en dat ging erg goed, zij krijgt haar inderdaad een stuk sneller soepeler in haar lijf. We hebben nu afgesproken dat zij nu ook 1 keer per week rijd. Elke week een dagje balkjes en oefenen aan de longe. Aan de longe is ze wel een stuk soepeler dus het is vooral een rijtechnisch probleem. Vandaag gereden en de linker galop ging alweer een stuk beter gelukkig.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 07:52

Idifix schreef:
Vorige keer goede tips gekregen maar is weer een tijdje geleden dus .. ik probeer wat lichtjes te wijken met mijn paard. Nu merk ik als ik dus op de 2 de hoefslag rij en haar links aantik om te wijken richting hoefslag, gaat dit heel goed. Maar op de rechterhand lijkt ze het maar niet te begrijpen. Dan geprobeerd met grondwerk op links geen probleem maar rechts lijkt ze altijd een volte te willen beginnen terwijl ik bv enkel binnenstelling vraag. Iemand nog wat tips ?

Ik kan het fout hebben, maar uit de opmerking dat uw paard naar rechts altijd een volte wilt beginnen, leid ik af dat uw paard op dat moment ook een beetje wegloopt/versnelt, tegen de hand in drukt. Wellicht helpt het het dier even tot halt houden te brengen en van daar uit direct de gewenste beweging te vragen. Dus vanuit stand direct naar rechts laten treden.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:20

Kadankovitch schreef:
Idifix schreef:
Vorige keer goede tips gekregen maar is weer een tijdje geleden dus .. ik probeer wat lichtjes te wijken met mijn paard. Nu merk ik als ik dus op de 2 de hoefslag rij en haar links aantik om te wijken richting hoefslag, gaat dit heel goed. Maar op de rechterhand lijkt ze het maar niet te begrijpen. Dan geprobeerd met grondwerk op links geen probleem maar rechts lijkt ze altijd een volte te willen beginnen terwijl ik bv enkel binnenstelling vraag. Iemand nog wat tips ?

Ik kan het fout hebben, maar uit de opmerking dat uw paard naar rechts altijd een volte wilt beginnen, leid ik af dat uw paard op dat moment ook een beetje wegloopt/versnelt, tegen de hand in drukt. Wellicht helpt het het dier even tot halt houden te brengen en van daar uit direct de gewenste beweging te vragen. Dus vanuit stand direct naar rechts laten treden.


Ja dar klopt idd ze versnelt !

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 12:49

@ Idifix, dan zou het helpen indien u bij snelheid 0 begint. Dan laat het zich iets gemakkelijker controleren. En misschien begrijpt het paard ook beter dat u geen voorwaarts bedoelt met uw aan wijzing. het is namelijk niet zo dat, indien een paard het op de ene doet het het ook zo begrepen heeft dat het ook op de andere hand zo moet. Dat is een paard hogere wiskunde.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:33

"Ook de zogenaamde klassieke houding is geen natuurlijke houding"

Iemand de laatste 'Paard en Sport" gelezen? Enorm leuk artikel over issues die hier nogal vaak worden besproken.
Je moet het denk ik maar even lezen, maar bij dezen zomaar even een paar citaten uit het artikel:
Deskundige aan het woord is professor (nee niet die... :D :D ) dokter Rene van Weeren van de Faculteit Diergeneeskunde in Utrecht:

"Een individu verkeert in een staat van welzijn, wanneer het in staat is zich actief aan zijn levensomstandigheden aan te passen en daarmee een toestand kan bereiken die het als positief ervaart" (Een paard moet dus voldoende in staat worden gesteld zich aan te passen aan de situatie en de mogelijkheid te krijgen tot herstel.

"In veel onderzoeken wordt de vrije natuurlijke houding van het paard als uitgangspunt genomen. Vervolgens vinden vergelijkingen plaats met variaties in de hoofd-halshouding. Hiertoe behoort o.a. de wedstrijdhouding (hals opgericht en neus aan of voor de LL en natuurlijk de extreem ronde diepe houding. Elke hoofd-halshouding heeft effect op het rug gebruik (biomechanica) Simpel gesteld: als het hoofd naar beneden gaat, wordt de rug bol en de andere kant op krijg je een holle rug. Hoe extremer de HH houding is (zowel naar beneden als naar boven) hoe groter het effect dat je kunt waarnemen. Een hoop mensen realiseren zich misschien niet, dat ook de zogenaamde klassieke houding geen natuurlijke houding is en invloed heeft. Ook dat hebben we gemeten."

Alex van Silfhout over LDR: "Als ik bij ons kijk, trainen we sommige paarden helemaal niet naar beneden en andere paarden wel. Het is maar net hoe ze in hun lijf en in hun wezen daarop reageren. Je hebt paarden die zich echt lekkerder gaan voelen. Spieren loslaten en fijn door het lijf komen. Dan heeft het een duidelijke functie en past het positief in het kader van het welzijn. Kwalijker is het als het LDR rijden puur om het rond en diep gaat. Elk paard wordt dan naar onderen gezet en een hele groep blijkt daar niet op te functioneren omdat ze simpelweg op de voorhand gaan hangen. "

Dat de LDR houding niet per definitie slecht is, kwam uit de wetenschappelijke onderzoeken naar voren. Ook de vrees voor een negatief effect op de zuurstofvoorziening in het bloed wegens een vernauwde luchtpijp bleek ongegrond. Maar niet alles was positief. Als paarden in die diepe houding werden gedwongen bleek stress te ontstaan. Een inbreuk op het welzijn, bevestigt Van Weeren."

"Iemand zei ooit dat het net zoiets is als het aannemen van een lotushouding. Als je daar niet in getraind bent het het geforceerd doet, loop je zelf eveneens tegen een welzijnsprobleem aan. Daarnaast kun je het niet bij elk paard toepassen. Het hangt af van zijn bouw. Je moet het met verstand toepassen en niet te lang. Een basaal principe in de training, dat ook geldt voor humane atleten is afwisseling "

Een korte greep uit het artikel. Kort gezegd (wat mij betreft) wel waar het om gaat.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:59

Babootje, heel erg bedankt om dit op te laden [schrijf ik dat zo goed?]. Dit soort informatie zorgt er voor dat mensen op rationele manieren hun keuzen kunnen maken in paardrijden.
Jammer genoeg heb ik geen 'Paard en Sport' [omdat ik niet aan sport doe :+ ]

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:17

Van Weeren heeft veel nuttigs geschreven over houding.
Echter wordt het systematisch genegeerd omdat er geen duidelijke stelling genomen kan worden en dus beide 'kampen' het niet kunnen gebruiken.

Mijn beeb is aangekomen *\o/*
Deze week 1 jaar geworden.
Afbeelding

Frietje heeft denk ik een schouderblessure na veel analyseren. Dat verklaard dat de hoge buigproef niet goed is en waarom ze ronden lang haarzuiver kan zijn en ineens weer enkele passen heel slecht. Dat zijn meestal de momenten dat het slechte been een draai aan de grond maakt.
Mijn gevoel zegt om die reden slijmbeurs.
Ik ga een afspraak maken op de praktijk.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:21

@Sizzle, verstandig. Misschien is accupunctuur iets voor Friet?
Wat een leukerd trouwens. Jij bent wel van de aparte kleurtjes volgens mij.

Ja jammer, overigens. Ik vond het een goed artikel, waarin Van Weeren aan het woord kwam. Heel afgewogen en volgens mij heel duidelijk te begrijpen. Jammer van die 2 kampen en heel hypocriet overigens.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:32

Als het in de schouder zit dan ga ik inderdaad op zoek naar acupunctuur, maar dat zal hier niet eenvoudig zijn.
De fysio komt op de 16e.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:49

Er bestaat ook een publicatie die een meting maakt van paarden die 'zichtbaar' op de voorhand gaan en vergelijken dat met dezelfde paarden die enkele maanden later 'zichtbaar' meer op het achterbeen zijn.
De druk verdeling op het voor/achterbeen was onveranderd. De paarden gingen gewoon beter door de gewrichten wat enkel voor het oog lijkt of ze meer gewicht naar achteren verplaatsen.
Dit is ook een zeer onpopulair onderzoek :+

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:31

Wat een leukerd sizzle!!

Benieuwd wat ze vinden in de kliniek! Rot blessures!!

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:41

Sizzle schreef:
Er bestaat ook een publicatie die een meting maakt van paarden die 'zichtbaar' op de voorhand gaan en vergelijken dat met dezelfde paarden die enkele maanden later 'zichtbaar' meer op het achterbeen zijn.
De druk verdeling op het voor/achterbeen was onveranderd. De paarden gingen gewoon beter door de gewrichten wat enkel voor het oog lijkt of ze meer gewicht naar achteren verplaatsen.
Dit is ook een zeer onpopulair onderzoek :+


Maar is dat dan ook niet gezonder voor die gewrichten, dat die soepeler zijn?

Dat gewicht op voor- of achterhand maak ik me minder zorgen om, evenveel paarden krijgen artrose in de achterbenen denk ik, ik vind vooral het ruggebruik belangrijk bij het rijden.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:07

Ja natuurlijk is het goed als een paard leniger wordt. Maar met daadwerkelijk gewichtsverplaatsing heeft het minder te doen en dat vinden blijkbaar veel mensen zeer ongemakkelijk en gaan volledig in de verdediging dat het dan vast slechte op de kop paarden waren (verrichtings hengsten hebben ze gebruikt).

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:33

Sizzle schreef:
Ja natuurlijk is het goed als een paard leniger wordt. Maar met daadwerkelijk gewichtsverplaatsing heeft het minder te doen en dat vinden blijkbaar veel mensen zeer ongemakkelijk en gaan volledig in de verdediging dat het dan vast slechte op de kop paarden waren (verrichtings hengsten hebben ze gebruikt).

Sorry, het is zeker niet als tegenspraak bedoeld maar ik begrijp uw laatste zin niet helemaal.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:07

Iedere keer als dit onderzoek ter sprake komt zijn er bepaalde groepen academische aangangers die beweren dat het onderzoek gewoon met slechte paarden gedaan is (waarschijnlijk bedoele ze: geen barock).

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:14

Ik kan het me wel voorstellen (dat de gewichtsverplaatsing minimaal is), maar dan gaan we (neem ik aan) wel uit van een in horizontale balans bewegend paard. (Dus niet 1 die op de voorhand hangt).
Ik had begrepen dat de gewichtsverplaatsing vooral 'optisch' is vanuit een sterker bewegende achterhand. Een soort 'speedbooteffect'.

Gaabje
Berichten: 952
Geregistreerd: 22-03-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:36

En maakt het perse uit voor je trainingsdoel of er wel of geen werkelijke verplaatsing van gewicht is? Ook bij mensen is het toch zo dat als je meer buigt in je gewrichten dit beter is voor je lichaam (bijv. optillen van zware dingen etc). Dus het is misschien niet om dezelfde reden, maar nog steeds wel met hetzelfde doel dat je een paard leert meer 'op' de achterhand of buigend in de achterhand, hoe je het dan ook wil verwoorden, te gaan lopen. Ik vind het eigenlijk ook wel logisch, want op die manier ondersteun je je gewrichten meer met je spieren i.p.v. dat je hangt in je gewrichten als het ware. Daar belast je ze minder mee.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:52

Zo zie ik dat ook :j

Maar er zijn blijkbaar mensen die je daarmee op hun geloof trapt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:29

Sizzle schreef:
Iedere keer als dit onderzoek ter sprake komt zijn er bepaalde groepen academische aangangers die beweren dat het onderzoek gewoon met slechte paarden gedaan is (waarschijnlijk bedoele ze: geen barock).

U hebt helemaal gelijk. Ik erger mij al jaren aan de manier hoe de discussie gevoerd wordt. Maar ik wil niet de vinger per se wijzen naar eigenaren van barokke paarden [want dat ben ik nu ook :D ]. Maar het zit zeker heel sterk in de alternatieve/zelfbenoemde academische sector.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:40

Haha, ik heb er nu zelf ook een :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:47

Heb ik iets gemist ? is er een foto van geplaatst hier ?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 21:48

Ja boven aan deze pagina, jaarling knabstrupper merrie <3

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 03:04

Is dat Frietje ?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:57

Nee, frietje is een kwpner van 7 jaar :)

Afbeelding

Dit is Bjelle (aka Bloem).

Afbeelding