Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Idifix schreef:Vorige keer goede tips gekregen maar is weer een tijdje geleden dus .. ik probeer wat lichtjes te wijken met mijn paard. Nu merk ik als ik dus op de 2 de hoefslag rij en haar links aantik om te wijken richting hoefslag, gaat dit heel goed. Maar op de rechterhand lijkt ze het maar niet te begrijpen. Dan geprobeerd met grondwerk op links geen probleem maar rechts lijkt ze altijd een volte te willen beginnen terwijl ik bv enkel binnenstelling vraag. Iemand nog wat tips ?
Kadankovitch schreef:Idifix schreef:Vorige keer goede tips gekregen maar is weer een tijdje geleden dus .. ik probeer wat lichtjes te wijken met mijn paard. Nu merk ik als ik dus op de 2 de hoefslag rij en haar links aantik om te wijken richting hoefslag, gaat dit heel goed. Maar op de rechterhand lijkt ze het maar niet te begrijpen. Dan geprobeerd met grondwerk op links geen probleem maar rechts lijkt ze altijd een volte te willen beginnen terwijl ik bv enkel binnenstelling vraag. Iemand nog wat tips ?
Ik kan het fout hebben, maar uit de opmerking dat uw paard naar rechts altijd een volte wilt beginnen, leid ik af dat uw paard op dat moment ook een beetje wegloopt/versnelt, tegen de hand in drukt. Wellicht helpt het het dier even tot halt houden te brengen en van daar uit direct de gewenste beweging te vragen. Dus vanuit stand direct naar rechts laten treden.
Sizzle schreef:Er bestaat ook een publicatie die een meting maakt van paarden die 'zichtbaar' op de voorhand gaan en vergelijken dat met dezelfde paarden die enkele maanden later 'zichtbaar' meer op het achterbeen zijn.
De druk verdeling op het voor/achterbeen was onveranderd. De paarden gingen gewoon beter door de gewrichten wat enkel voor het oog lijkt of ze meer gewicht naar achteren verplaatsen.
Dit is ook een zeer onpopulair onderzoek
Sizzle schreef:Ja natuurlijk is het goed als een paard leniger wordt. Maar met daadwerkelijk gewichtsverplaatsing heeft het minder te doen en dat vinden blijkbaar veel mensen zeer ongemakkelijk en gaan volledig in de verdediging dat het dan vast slechte op de kop paarden waren (verrichtings hengsten hebben ze gebruikt).
Sizzle schreef:Iedere keer als dit onderzoek ter sprake komt zijn er bepaalde groepen academische aangangers die beweren dat het onderzoek gewoon met slechte paarden gedaan is (waarschijnlijk bedoele ze: geen barock).