Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 13:51

Volgens mij is een/enkele van zijn artikelen hier al eens eerder besproken of aangehaald:
http://horsetalk.co.nz/2013/09/04/stret ... e-reality/
http://horsetalk.co.nz/2013/02/26/stret ... d-reality/
Hij heeft er meer bvb http://horsetalk.co.nz/2014/03/08/overs ... ngagement/

Ik vond/vind de artikelen niet helder, hij lijkt delen van het geheel versus het geheel over en weer door elkaar te halen en te vergelijken - ofzo, ik heb de moeite niet genomen om te beseffen wat ik er niet helder aan vind ;) -. Kan er niks mee iig, maar zijn site erbij geeft wel een zeker beeld :Y)

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 14:27

Ik heb eigenlijk bij alles de regel als iemand het niet simpel kan uitleggen dan begrijpt hij er te weinig van. Niet alleen bij paardrijden maar ook bij andere dingen in het leven... pas als je het goed en duidelijk kan uitleggen dan is de materie doorgrond... als er teveel gekletst moet worden voor de uitleg dan ben je nog niet op het niveau dat je het echt doorgrond hebt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:37

Dan denk ik dat simpelman zich goed aan zijn naam houdt ;) :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:37

Ik heb hem ook gegoogeld maar schrok ook van het filmmateriaal: weggedrukte ruggen, krabbelende paarden, achterbenen die ver achterblijven. Laat mij dan maar ""stofzuigen" :Y)

Dat gezegd hebbende: mensen wat heb ik vandaag toch heerlijk gereden :D :D :D Ik had les en we zijn nu steeds meer bezig met arbeidshouding, schakelen en meer bereiken met minder hulpen. En verdorie wat wordt Timo daar toch fijn van! Vooral als ik het galop gedeelte gedaan heb, daarna draaft hij zo fantastisch. En alles op mijn pinken gereden. Paard krijgt een steeds mooier schuimmondje, mond gaat nooit maar dan ook nooit meer open en ook de tong blijft gewoon binnen (dat was vroeger altijd het probleem als ik er wat meer aan ging rijden). Gelukkig herinnert mijn instructeur me er altijd aan om na een mooi stukje meteen te stretchen en te belonen want als ie zo lekker loopt vergeet ik dat echt :')
Wat ook zo leuk is zijn de gezichten om mij heen. :') Achter mijn rug om werd veel gezegd dat ik dat paard nooit meer zou kunnen oppakken na al dat stofzuigen. Nu zitten ze met open mond te kijken hoe fantastisch hij loopt nu ik nota bene net weer begonnen ben met oppakken :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:52

Herkenbaar Horseware :) bij ons begint het schakelwerk in draf (dat van achteruit aantrekken en weer terug) nu goed bevestigd te raken. Galop wordt ook steeds fijner. Ik rij eigenlijk alleen nog maar los en uit in de complete stretch (en als beloning tussendoor).

Ik ga nu aan de longeerlijn serieus verschil merken in de galop, hij gaat zich steeds beter dragen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:54

Hehe dat is echt kick ass Horseware!! De beste stuurlui staan aan wal he? XD

Starbreeze, de motor is weer helemaal aan hoor ik.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 16:58

Ja het begint ergens op te lijken :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:03

Wat is iedereen toch lekker bezig :D

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 17:34

Super Horseware!
Ik krijg wel regelmatig de opmerking: waarom rijdt je nooit meer wedstrijd? Maar verder bemoeid niemand zich er gelukkig mee, haha.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:19

Ik heb mn startkaart ook opgezegd :7

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 18:38

Hahaha jullie gaan niet meer op wedstrijd. En ik begin te denken aan mijn eerste B proefje te doen deze winter XD
Tegenstrijdig. Maarja, aangezien Kilian ineens kan galoperen, lijkt het me wel leuk. Maar.. eerst de stretch in draf bevestigen.. niet direct hard van stapel lopen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:24

Starbreeze schreef:
Ik heb mn startkaart ook opgezegd :7

Ik ook!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:31

Ik laat m'n kaart gewoon doorlopen. Ik kom hier pas net kijken, maar was heel 2015 ook nog niet gestart. Het liep gewoon niet zo lekker, motivatie was weg. Ik moet ook op M2 instappen, omdat we dat als laatst gereden hebben. Dan moet ik nog wel even doortrainen met stretchen voor ik dat niveau daarmee heb bereikt. Denk wel dat als ik zover ben dat ik snel de overstap naar Z1 maak, omdat dat gewoon wat fijner is dan al dat gepiel in 20x40 in het M2. Heb al meer dan zat winstpunten, dus dat hoeft gelukkig niet meer. Voorlopig nog maar even trainen denk ik zo :') Ik ga aankomende week eens voor jullie filmen.

Edit: Kan iemand misschien nog instructie aanraden omgeving Achterhoek?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:43

Ik start 1 november B HC
Lach me niet uit :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:51

Horseware schreef:
Ik start 1 november B HC

_/-\o_ groot respect voor je!

Denk dat ik dat volgend najaar ook ga doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:54

Leuk toch juist! Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Mijn rijplannen zijn het water in gevallen vandaag. In plaats van mijn paard, heb ik zelf maar eens flink getraind en de potstal van afgelopen zomer leeggespit en schoongemaakt. De paarden hebben er alleen bij slecht weer in gestaan maar pfff wat een werk! Anyway, ik heb een paar tevreden paarden die na de lange douche van vandaag buiten, nu warm en droog in een schone stal staan. Morgen wordt het ook prutweer dus ik ga zaterdag maar weer aan de slag!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:55

Ik ga in november weer eens eentje starten, 12 augustus was de laatste keer. Zeg mijn startkaart eerst wel op, maar dat heeft een andere reden. Weet niet hoe oma door de winter komt, dus dat wil ik eerst afwachten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:56

Toch super goed dat je dat gewoon doet Horseware... vind dat juist super stoer dat je die keuze gewoon maakt.

Ik hoop hier volgend jaar ook eens weer wedstrijden te gaan rijden :) Heb met mijn oude ruin jaren geleden L1 gereden... en zou graag met de grote merrie gaan starten. We zijn er nog niet... maar vind het wel leuk om ergens naar toe te werken. Ik hoop ergens eind feb/maart eens oefenwedstrijdje te kunnen doen en dan in het zomerseizoen lekker gewoon B starten :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:20

Horseware schreef:
Ik start 1 november B HC

Ahw nee dat is juist leuk! Ik zou bijna komen kijken :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:27

Bedankt voor de leuke reacties :D Hier word ik voor gek verklaard :')

Kimmysan je bent welkom hoor! *D

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:42

Wij zijn er nog lang niet kwa werkhouding, geduld, geduld, en nog veel stappen.
Wel pak ik heel eigenwijs galopje mee in het loswerken, dat doet ie best wel losgelaten uit zichzelf en maakt em losser en voorwaartser.
Het Is van orgine springpaardje en die hebben meestal wel fijne galop van nature.

Heb hem vanmiddag laatste stukje heel even opgepakt, maar meneer valt direct in zijn frame, en kijk ik dan in de spiegel zie ik een paard zoals je overal ziet, en zie ik mezelf terug uit manegelessen..
Heel braaf duikt ie min of meer achter het bit, en zet kaak vast.
Vertel hem maar onderweg: ja jochie het ziet er misschien mooi uit, maar das dus niet waar we samen heen willen ;-)

Wel wordt hij afgelopen weken lichter in mijn vingers en aan de kuit, kan hem beter volgen in zijn hoofdhouding en de overgangen worden vloeiender en krachtiger.
Stap > galop doet ie netjes.
Op voltes laat ie beter los op binnenhandje, hoofd kantelen is over en het zwalken op rechte lijn is ook over.
Maar of dat door deze manier van trainen komt weet ik dus niet zeker, want het is een paard wat zich heel erg aanpast aan ruiter en dus aan mijn gestuntel O.h.z.

Bij wat zakken in draf gaat ie nog steeds uit zichzelf snel.., te snel en das een teken dat ie daar nog balans moet opbouwen.
Klopt dat laatste ?

Kan merken in draf dat ie hoofd net onder horizontaal en neus eruit zwaar vindt.
Neus achter loodlijn vindt ie makkelijker, klopt dat ook ?

Ben ook bezig met het commando "links , rechts" hem aan te leren, ivm basis stukje mentraining / dubbele teugelwerk.
Pakt ie best leuk op, ga Kris kras door bak heen, dat geeft em uitdaging.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 18:53

Heel herkenbaar hoor Peetstap, dat van het snelle draven :j Ik heb ook het gevoel dat dat nog het missen van balans is. Timo deed het in het begin ook. Manolito doet het nog erg vaak en andere paarden die ik rij/waarmee ik help doen het ook of deden het in het begin. Mijn ervaring is dat het vanzelf over gaat als ze sterker worden en hun balans vinden.
En dat werkhouding nu nog niet lukt is logisch. Sowieso merk ik dat ze heel snel in hun oude houdinkje terugkruipen als alles al klopt; als de stretch nog niet lukt gaat een goede werkhouding zeker niet lukken. Gewoon lekker blijven werken aan de stretch, dan komt de werkhouding daarna vanzelf :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:29

[***] schreef:
Horseware schreef:
Ik start 1 november B HC

_/-\o_ groot respect voor je!

Denk dat ik dat volgend najaar ook ga doen.

Dan ga ik ook !!! *\o/*

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:46

Peetstap, dat versnellen gaat vanzelf over als ze wat sterker worden en hun balans hebben gevonden. Die van mij deed het een tijd op de volte.

Hier gaat het eigenlijk heel goed. Voordeel dat je vier weken moet stappen is dat je rustig alles kan oefenen. Vanaf woensdag draaf ik weer wat. Die dag alleen maar in werkhouding want het was een bommetje en hij mag nog niet galoperen. Het was heel koud en winderig weer. Werkhouding was wel ontspannen of vier wegschieters na ;)
Gisteren en vandaag echt heerlijk gereden. Hij doet eigenlijk alles goed, maar ik moet erbij zeggen dat ik alleen de bak rond draaf. Dus geen voltes. Werkhouding gaat ook heel goed. Hij blijft super licht en stabiel in de aanleuning. Morgen weer lessen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:14

dank dames voor antwoord, klinkt (al)weer volkomen logisch, maar zocht wat bevestiging.

Klopt deze ook?
Citaat:
Kan merken in draf dat ie hoofd net onder horizontaal en neus eruit zwaar vindt.
Neus achter loodlijn vindt ie makkelijker, klopt dat ook ?