Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:45

joenohoe schreef:
gummie schreef:
Met dat laatste ben ik het niet helemaal eens.... Als ik het goed heb gelezen, gaat het wel degelijk om drukverdeling. Het gewicht wordt dus per plaats wel degelijk minder :) Als je gewicht verdeeld over een langer stuk, is er minder gewicht per stuk, en dus minder belasting. Het klinkt wel logisch vind ik :)

Mijns inziens is gewicht gewicht en en goede drukverdeling zorgt hoogstens voor minder schade door het overgewicht.

Mee eens , te zwaar is te zwaar, al is de druk verdeling nog zo goed.

Anoniem

In_Black schreef:
Ja juist, plus een goed boomzadel.

Nou nee (mijn mening)... een goed boomloos zadel met een goed pad :-)... Mijn paard heeft nog nooit zo goed gelopen onder een zadel. Maar ook dan mag je niet TE dik zijn.

gummie

Als er geen schade is, is het argument paardenwelzijn toch van tafel??

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:46

gummie schreef:
nikilover schreef:
:j Niet???? weet je het zeker? ;)

astwice schreef:
dit topic slaat echt helemaal nergens op!

Ja dat weet ik zeker :) Dit topic is geen aanval op dikkere mensen :)

Zeker wel, als je er vanaf het begin af aan bij was geweest ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:47

nikilover schreef:
Dikke mensen worden niet aangevallen ?

Citaat:
blubbermonster de baan in zie komen van 1.65 en 90 kg, met het motto, ja kijk ik heb een lijstje gelezen, en kan zonder gevolgen op een knol van 1.75 stappen.

Niet???? weet je het zeker? ;)

Het is inderdaad een beetje krachtig geformuleerd, maar ook als je het netjes zegt komt het op hetzelfde neer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:48

@gummie, maar de persoon blijft de zelfde massa behouden, wel leuk om het gewicht te gaan verdelen,
idd voor puntlasten is dat beter. Echter gaat het hier meer om de totale massa i.p.v drukverdeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:48

Gut, gaan we daar nu over hakketakken, of dit topic wel of geen aanval is op dikke mensen?

Dacht toch dat we dat punt inmiddels wel voorbij waren.......

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:49

Ik vind dat er best een interessante discussie gaande is in dit topic. En dat de meeste mensen ook op een normale toon hun mening uiten. Er zijn helaas natuurlijk altijd uitzonderingen...

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:49

Joenohoe (zucht) Ik heb het idee dat iedereen het verder voor zichzelf moet uitmaken en wij als omstanders er niet in door moeten slaan. Het is niet aan jou of mij om daar tegenwicht aan te geven. Wat je irl doet daar ben je vrij in, maar ik heb hier nogal wat opmerkingen van je voorbij zien komen, die ronduit kwetsend overkwamen t.o.v. andere gebruikers en kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling mag zijn van dit forum. Dat jij 15 kg af valt voor je paard, prima natuurlijk. Maar dat is nog geen reden dat je een ander dat ook moet opleggen. Iemand van pakweg 75 kg/80 kg die netjes rijdt, kan óók prima op een paard met voldoende draagkracht.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:50

MaritAriel schreef:
In_Black schreef:

Ik ga er voor het gemak van uit, dat iedereen wel weet, dat er grenzen zijn aan de inchmaat van een zadel. Je gaat geen 18,5 " ofzoiets op een Arabiertje leggen, dat is je reinste waanzin.

en toch zijn er mensen die dat doen! Stom toevallig gister een fjord voorbij zien gaan met een zadel tot op zijn kont.

Ik zit ook nogsteeds met een zadel issue.. ik zou (nog) niet weten hoe ik mijn mt 42 op mijn C pont in een degelijk zadel kwijt kan :') Tot nu toe is de max altijd overschreden met zadelspassen..

Anoniem

MaritAriel schreef:
joenohoe schreef:
Dat heb ik precies hetzelfde... omdat sommige mensen gewoon niet luisteren en hun paard blijkbaar als gebruiksvoorwerp zien, want het doet er niet toe wat ze wegen, paardrijden zullen ze. Ik vind het welzijn van het paard het belangrijkst, daarom ben ik ook afgevallen van 81 naar 66 en elke keer als ik dan weer van die in mijn ogen stompzinnige excuses / opmerkingen lees dan moet ik toch weer reageren dat het enige wat belangrijk zou moeten zijn het welzijn van het paard is. Mensen moeten zich bewust worden waar ze mee bezig zijn en als ik geen tegenwicht geef aan sommige dingen die gezegd worden dan gaan andere lezers misschien denken dat ze met echt overgewicht gewoon kunnen rijden. Heb er zelf een vriendin door verloren, doordat ik haar niet op mijn paard wilde omdat ze te zwaar was.

dan denken wij het zelfde op dit gebied :j

Gelukkig wel :-). Verder heb ik niks tegen gewichtige mensen, een van mijn liefste vriendinnen is echt dik en dat maakt mij niet uit, het gaat om het goede hart dat in haar zit.

nikilover

Niet???? weet je het zeker? ;)[/quote]

Het is inderdaad een beetje krachtig geformuleerd, maar ook als je het netjes zegt komt het op hetzelfde neer.[/quote]

Vind ik niet.
Iets normaal zeggen is heel anders als iemand een blubbermonster noemen!

Vind je het niet een beetje een domme redenering van jezelf?

Mogen we elkaar maar helemaal gaan afbranden, voor de ergste dingen uitmaken...
want als je iets normaal en beleefd zegt, komt het op hetzelfde neer...

sorry maar hier kan ik me echt totaal niet in vinden...

gummie

Het doel van dit topic is niet om mensen aan te vallen.... Het is om een discussie aan te zwengelen over de mogelijke gevolgen van gewicht van de ruiter voor het lijf van het paard... Dat er zodra er over dikkere mensen, mensen met een andere huidskleur, een ander geloof, een andere geaardheid, etc. meteen weer met lange tenen gereageerd wordt aan de ene kant, of met persoonlijke en lompe opmerkingen aan de andere kant, doet daar niets aan af.......... Het onderwerp an sich is heel zinvol, maar wordt wel gauw bepaalde richtingen in getrokken. Dat is jammer.

valk1000

jaja daarvoor mijn excuses dat was te kort door de bocht. In de frustratie en denkend aan wat ik laast voorbij zag komen in de baan.

Heb mijn woordkeuze een tijdje terug al genuanceerd echter zweeft het nog wat verder door, mijn fout.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:52

valk1000 schreef:
jaja daarvoor mijn excuses dat was te kort door de bocht. In de frustratie en denkend aan wat ik laast voorbij zag komen in de baan.

Heb mijn woordkeuze een tijdje terug al genuanceerd

Mijn quote was verder ook geen aanval naar jou.
Het was alleen even de makkelijkste om te gebruiken om mijn post te onderbouwen ;)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:53

Schangah schreef:
Er zijn toch echt wel onderzoeken geweest over zadeldruk die de spieren/zachte weefsel van de rug kunnen hebben.
Alles wat boven de 3N per cm2 komt is schadelijk en pijnlijk voor het paard.

Patricia de Cocq is in Nederland bezig met onderzoeken http://nl.linkedin.com/pub/patricia-de-cocq/21/850/779

Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen, maar voor mij is doorslaggevend of iets schadelijk of pijnlijk voor het paard is.... En hierboven zie ik en rekensommetje daarvoor.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:53

Diaz, maat 42 en een C-pony, het spijt me dat ik het zeg maar hoeveel inch zadel heb je erop liggen?? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:54

In_Black schreef:
Joenohoe (zucht) Ik heb het idee dat iedereen het verder voor zichzelf moet uitmaken en wij als omstanders er niet in door moeten slaan. Het is niet aan jou of mij om daar tegenwicht aan te geven. Wat je irl doet daar ben je vrij in, maar ik heb hier nogal wat opmerkingen van je voorbij zien komen, die ronduit kwetsend overkwamen t.o.v. andere gebruikers en kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling mag zijn van dit forum. Dat jij 15 kg af valt voor je paard, prima natuurlijk. Maar dat is nog geen reden dat je een ander dat ook moet opleggen. Iemand van pakweg 75 kg/80 kg die netjes rijdt, kan óók prima op een paard met voldoende draagkracht.

In_Black (zucht) ik heb geen kilo's genoemd behalve nu bij mezelf (en daarmee vel ik geen oordeel over een ander zijn kilo's, puur over de mijne). Het enige wat ik de hele tijd zeg is dat mensen die TE dik zijn niet mogen paardrijden omdat het welzijn van het paard voorop moet staan, want die heeft niets te kiezen, die moet maar afwachten wat hij op zijn rug krijgt. Ik ben geen moment kwetsend geweest, hoogstens hard / kort door de bocht. Maar dat is blijkbaar nodig, want bij sommige mensen dringt de blijde boodschap nog steeds niet door.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-11 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:55

Vraag me af of een lijstje dan niet minder confronterend is voor die personen die het niet willen horen.
Ten 2e vraag ik me af, als je als manege zo'n persoon als potientiele klant ziet komen, dan gewoon je mond houden en laat maar rijden?

Kan toch niet de bedoeling zijn. De waarheid is hard, maar of de waarheid discriminatie is, of benadeling, dat vind ik een moeilijke kwestie.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:55

Nu is maat 42 en een C pony ook niet altijd een geslaagde combi. Ik had dan een iets groter model paardje uitgezocht. Maar als ik dan naar de foto's in je profiel kijkt dan ziet het er helemaal niet zo verkeerd uit.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:56

gummie schreef:
Het doel van dit topic is niet om mensen aan te vallen.... Het is om een discussie aan te zwengelen over de mogelijke gevolgen van gewicht van de ruiter voor het lijf van het paard... Dat er zodra er over dikkere mensen, mensen met een andere huidskleur, een ander geloof, een andere geaardheid, etc. meteen weer met lange tenen gereageerd wordt aan de ene kant, of met persoonlijke en lompe opmerkingen aan de andere kant, doet daar niets aan af.......... Het onderwerp an sich is heel zinvol, maar wordt wel gauw bepaalde richtingen in getrokken. Dat is jammer.

Ja maar wie bepaalt wat te dik is voor een paard?
Mensen gaan hier foto's neergooien... alsof het van een foto af te zien is...

Zoals ik eerder al had gezegd ken ik 2 meiden van dezelfde lengte, en hetzelfde gewcht.
De 1 is mooi strak en gespierd, en de ander heeft dikke bovenbenen/kont en een buikje.

Dan zou de eerste perfect zijn op het paard, en de 2e niet.

Nu snap ik wel dat bij meisje 2 het wat meer zal bewegen als bij meisje 1, maar de massa blijft wel hetzelfde.

Ik kan zo een foto plaatsen van mij op mijn paard, en dat iedereen zegt ohhhh past helemaal goed blabla.

Terwijl ik echt wel minimaal 4 kg af moet vallen voor ik op een gezond BMI zit :)

En nu snap ik dat 4 kg geen vergelijking is met bijv 40 kg.

Maar welke grens kunnen we trekken???
geen...

Er kan niet gezegd worden, 70 kg is de max.

dan zie je een shetje zich de blubbers sjouwen met zon iemand op zn rug,
en een boerenknol die niet eens voelt dat er iets of iemand op hem zit.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:56

In_Black schreef:
Diaz, maat 42 en een C-pony, het spijt me dat ik het zeg maar hoeveel inch zadel heb je erop liggen?? :D

mischien is het paard wel lang , :P

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:57

rensiepensie schreef:
Nu is maat 42 en een C pony ook niet altijd een geslaagde combi. Ik had dan een iets groter model paardje uitgezocht. Maar als ik dan naar de foto's in je profiel kijkt dan ziet het er helemaal niet zo verkeerd uit.

als het die tinker is vind ik het qua lengte kunnen , maar door haar kont (niet banketstaaf bedoeld ) vind ik het draag oppervlak te groot ;)
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 29-11-11 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:58

joenohoe schreef:
Het is inderdaad een beetje krachtig geformuleerd, maar ook als je het netjes zegt komt het op hetzelfde neer.

nikilover schreef:
Vind ik niet.
Iets normaal zeggen is heel anders als iemand een blubbermonster noemen!

Vind je het niet een beetje een domme redenering van jezelf?

Mogen we elkaar maar helemaal gaan afbranden, voor de ergste dingen uitmaken...
want als je iets normaal en beleefd zegt, komt het op hetzelfde neer...

sorry maar hier kan ik me echt totaal niet in vinden...

Nee dat vind ik niet dom van mezelf, sorry meid, want het gaat niet over een bepaald met name genoemd persoon. Misschien voelt iemand zich aangesproken maar daar zal dan ook wel een reden voor zijn. En nee, dan komt het niet leuk over, dat is waar.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-11 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:59

Diaz schreef:
Ik zit ook nogsteeds met een zadel issue.. ik zou (nog) niet weten hoe ik mijn mt 42 op mijn C pont in een degelijk zadel kwijt kan :') Tot nu toe is de max altijd overschreden met zadelspassen..

Dan ben je dus te groot. Als jouw kont niet in een passend zadel voor je pwoon past, ben je te groot voor hem.