Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:32

claudiaM33 schreef:
Dat is toch gewoon de kringspier van je anus aanspannen....

Het is je bilspier aantrekken meer niet en niet minder, er word enorm veel over geschreven en gepraat maar het is heel eenvoudig en men dient er werkelijk niet lang over na te denken, gewoon doen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:37

claudiaM33 schreef:

Nee,je hele bekkenbodem aanspannen,als je dit doet voel je ook dat je zitbeenknobbels iets prononceren,
waarschijnlijk doe je dat wel goed hoor en voelt het voor jou alszodanig maar bekkenbodem klinkt nog altijd chiquer dan anale kringspier
;)

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:47

Je kan op 2 manieren je bekken kantelen. Je kan het met je buikspieren doen, waardoor je zitbeenknobbels meer in het zadel komen. En je kan je bilspieren spannen en dan komen je zitbeenknobbels meer uit het zadel. Lijkt mij dat ze beiden een verschillende inwerking hebben. Maar welke gebruik je dan wanneer?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:51

murphy102 schreef:
Galop is een asymetrische beweging. Daarom is het belangrijk als voorbereiding eerst wat stelling naar rechts (voor de rechter galop), evt. schoudervoor en het paard goed gebogen om het binnenbeen te houden.
Dan de halve ophouding.
Het binnenbeen onderhoudt de lengtebuiging en de impuls.
Buitenbeen een halve tot hele handbreedte achter de singel, stil.
Het gewicht op de binnen zitbeenknobbel.

Van welke "klassieker" zijn dit de galophulpen :D

Het buitenbeen is eigenlijk totaal niet "stil", maar buigt juist het paard om het binnenbeen.
Net even een andere benadering ;)

Is aanspringen in galop makkelijker in een wending of net na een wending?

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:58

Professor schreef:
claudiaM33 schreef:

Het is je bilspier aantrekken meer niet en niet minder, er word enorm veel over geschreven en gepraat maar het is heel eenvoudig en men dient er werkelijk niet lang over na te denken, gewoon doen.

Ja, als ik alleen bilspier aanspan dan red ik echt die laatste pasjes naar het toilet niet hoor!!! :D

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:10

Professor schreef:

Ja, als ik alleen bilspier aanspan dan red ik echt die laatste pasjes naar het toilet niet hoor!!! :D[/quote]

Hahaha sorry ik dacht even dat ik het "verkeerde" topic aan geklikt had :+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:16

Nou het lijkt me juist veel logischer dat je bij het aantrekken van het KRUIS de KRUISspieren aanspant, anders had het wel anders geheetten :Y)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:19

Nee dus u legt dat allemaal aan een kind van 7 jaar uit wat die allemaal moet doen om hem of haar kruis aan te spannen????
De uitleg die ik hun gaf had resultaat en dat gecompliceerde en uren erover door schrijven geeft geen enkel resultaat, het gaat er alleen om dat het een voorwaarts drijvende zithulp is die op de achterhand werkt. Die daarvoor zorgt dat het paard in samenwerking van de andere hulpen zijn haar achterbenen aktiever onder de massa plaatst of meer stuwkracht gebruikt na gelang men wil.
Denk dat men over vele dingen niet nadenken moet wanneer men rijdt, maar dat de correctie in het midden staat, en die moet men blind geloven, omdat gevoel de mens vaak in de steek laat.
Ruiterlijkgevoel is geheel wat anders dan het gevoel waar steeds over geschreven word.
Bovendien schrijft Müseler over evenwicht van het paard en niet over balans wat hier en daar steeds weer naar voren komt, maar dat een verwarring geeft want wij moeten in balans zitten en het paard dient in rijkunstig evenwicht te gaan.
Dat is het gewicht over voorhand en achterhand gelijkelijk verdeeld, vermeerd men dat gewicht nog meer naar achteren dan heeft men hogeschool oefeningen.
En Natuurlijk evenwicht is 60% gewicht voor en 40% achter wat men ziet bij sukkelende manege paarden die door het bos hobbelen.(dat schreef Steinbrecht ook)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:29

Waarom wordt het dan anders genoemd dan wat het daadwerkelijk is? Waarom noemen we het dan niet het aanspannen van de bilspieren? Dat begrijpt vrijwel iedereen direkt. Scheelt een hoop moeilijk gedoe :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:48

Pasterza schreef:
Waarom wordt het dan anders genoemd dan wat het daadwerkelijk is? Waarom noemen we het dan niet het aanspannen van de bilspieren? Dat begrijpt vrijwel iedereen direkt. Scheelt een hoop moeilijk gedoe :D

Wat gebeurt er werkelijk, men spant ook het bovenbeen aan, men moet het gevoel hebben dat men het zadel over de schoft wil schuiven.
Er zijn nog vele plastische uitdrukkingen voor, maar de hoofdzaak is dat men het toepassen kan, en de mate van kan bepalen als ruiter dan komt nl het Ruiterlijkgevoel naar boven.
Daarom loopt het paard bij de ene ruiter en gaat bij de andere ruiter.
En zelf ben ik de mening elke ruiter die goed op zijn paard zit dit ook automatisch kan toepassen.
Op het ene paard heeft men het zelden nodig op het andere weer meer, het hangt van de gevoeligheid van het paard af of hij sterke of minder sterke zithulpen nodig heeft.
Bovendien zijn het inpulsieve hulpen die men kort inzet omdat het veel kracht kost voor de ruiter.

07_Calimero

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:55

even een stipje voor mezelf zodat ik dit topic terug kan vinden om terug te lezen.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:07

Citaat:
Nee dus u legt dat allemaal aan een kind van 7 jaar uit wat die allemaal moet doen om hem of haar kruis aan te spannen????

Laten we in deze discussie de kinderen er alstublieft uit laten, kinderen van die leeftijd horen geen les te krijgen op die manier.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:14

Professor schreef:
Pasterza schreef:

Wat gebeurt er werkelijk, men spant ook het bovenbeen aan, men moet het gevoel hebben dat men het zadel over de schoft wil schuiven.
Er zijn nog vele plastische uitdrukkingen voor, maar de hoofdzaak is dat men het toepassen kan, en de mate van kan bepalen als ruiter dan komt nl het Ruiterlijkgevoel naar boven.
Daarom loopt het paard bij de ene ruiter en gaat bij de andere ruiter.
En zelf ben ik de mening elke ruiter die goed op zijn paard zit dit ook automatisch kan toepassen.
Op het ene paard heeft men het zelden nodig op het andere weer meer, het hangt van de gevoeligheid van het paard af of hij sterke of minder sterke zithulpen nodig heeft.
Bovendien zijn het inpulsieve hulpen die men kort inzet omdat het veel kracht kost voor de ruiter.

Dat is toch geen antwoord op mijn vraag :?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:42

claudiaM33 schreef:
Citaat:

Laten we in deze discussie de kinderen er alstublieft uit laten, kinderen van die leeftijd horen geen les te krijgen op die manier.

Dit vind ik juist wel een interessant stukje..
Want hier krijg je dan van die mensen die bij mij in de les zeggen; dus ik heb eigenlijk al die jaren verkeerd leren rijden?
Dan is mijn antwoord meestal dat het ontwikkelen van je rijkunstig gevoel als rode draad door al je trainingen blijft lopen, jaren lang, en dat het in een manegeles niet mogelijk is om alles correct uit te leggen zodat een beginner dat ook nog correct uit kan voeren en er dus toch ergens mee begonnen moet worden, helaas voor de vele trouwe manege pony's.

Dus een 7 jarige is natuurlijk nog wel heel jong, maar wanneer ga je dan wel een leerling uitleggen dat het eigenlijk anders moet, maar dat die persoon het nog niet kan omdat het de onafhankelijk zit verder moet ontwikkelen?
Er wordt vaak afgegeven op de instructie, terwijl een ruiter vaak gewoon nog niet in staat is om datgene te doen waar het paard baat bij zou hebben en er telkens zelf even op stappen komt de ruiter uiteindelijk ook niet verder mee.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:48

claudiaM33 schreef:
Citaat:

+:)+ +:)+

Als kinderen de mogelijkheid krijgen om hun "ruitergevoel" zelf te ontwikkelen, komt de theoretische uitleg pas, als ze het kunnen begrijpen en interpreteren zoals zou moeten.

Maar dat interpreteren is voor ons "ouderen" al moeilijk genoeg, zoals ik her en der lees.

Het wordt pas een probleem als mensen (of dit nu kinderen of ouderen zijn) verder paardrijden willen leren zonder ruitergevoel.
Het ruitergevoel is eigenlijk heel moeilijk aan te leren.
De echte "talenten" hebben het al van nature.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:51

Hoe moeilijk kan het zijn om bewust de aanwijzingen toe te passen?

Vandaag met paardje naar buiten gegaan toen ze in de buiten bak mooi op twee teugels liep. Op advies van de professor haar ook buiten niet laten lopen maar laten gaan. Het was lang geleden dat ze alleen naar het bos mocht met me. Ik wilde haar eens lekker laten galopperen voor de afwisseling in het bos en bewust de hulpen toepassen zoals hierboven beschreven. Op het lange pad heb ik haar na elke 200 meter om en om aan laten galopperen links / rechts. In de linker galop kreeg ik een bok voordat ze ging. Dus terug genomen en weer opnieuw aangezet. Opnieuw nog zachter met buitenbeen nog alerter op binnenbeen lang houden en op singel (is aandachtspunt) en linker hand wat geven. Weer bok. Weer gelijk teruggenomen en toen de hulpen gegeven en buitenbeen 5 cm van paard afgehouden in plaats van tegen haar aan gelegd. Niets meer aan de hand en ze ging super. Rechtergalop was niets aan de hand en kon ik gewoon buitenbeen achter de singel leggen.
Ondanks dat ze zeer heet was (doordat ze alleen in het bos was zonder de ruin?, voorjaar? c.q hengstigheid op komst?) kon ik de heetheid laten afvloeien en bleef het allemaal goed rijdbaar en onder controle. Toen ik terug het erf op kwam kreeg ik wel opmerkingen dat ze zeer heet overkwam.
Gisteren in de buitenbak gereden. Ze was goed op twee teugels en het ging gewoon erg fijn. Begonnen met de slangenvolte tot aan middenlijn in stap en later draf zoals eerder aantal blz. terug beschreven.
Het ging zelfs zo goed dat ik voelde dat ik het achterwaarts zoals professor naar me geschreven heeft zou kunnen gaan aanleren. Dat ging helemaal volgens het boekje. Zodra ze een half stapje terug kwam gelijk druk van de teugel en voorwaarts gereden en ik heb deze oefening maar twee keer hoeven te herhalen. De tweede keer ging ze mooi twee stappen terug en gelijk voorwaarts weggereden na beloning. Toen ik het op het einde van het rijden nog één keer meepakte, ging ze zelfs 5 stappen kaars recht naar achteren alsof ze deze oefening al jaren deed. Jullie begrijpen dat ik de hele dag in de wolken was. *\o/*
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat ik merk dat ik veel bewuster ben gaan rijden zowel in de bak als in het bos. Aan de ene kant heb ik veel meer plezier door dit bewuste rijden gekregen en lukken me dingen af en toe echt. We zijn vooruit aan het gaan. Aan de andere kant zit het me soms ook in de weg als ik rijd en vind ik het gewoon heel moeilijk met name als ik voel dat het niet goed gaat. Dan troost ik me maar met de wijze worden van Quadripes dat een paard vergevingsgezind is en dat we elke dag opnieuw mogen proberen.

O ja, als kind kregen wij wel al uitgelegd dat we ons kruis moesten aanspannen. Ook al snap je het wellicht niet op dat moment later valt dan toch wel het kwartje. Heb als kind altijd erg goed les gehad en dat is nooit weg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:59

[pien_2010] schreef:
Hoe moeilijk kan het zijn om bewust de aanwijzingen toe te passen?

Vandaag met paardje naar buiten gegaan toen ze in de buiten bak mooi op twee teugels liep. Op advies van de professor haar ook buiten niet laten lopen maar laten gaan. Het was lang geleden dat ze alleen naar het bos mocht met me. Ik wilde haar eens lekker laten galopperen voor de afwisseling in het bos en bewust de hulpen toepassen zoals hierboven beschreven. Op het lange pad heb ik haar na elke 200 meter om en om aan laten galopperen links / rechts. In de linker galop kreeg ik een bok voordat ze ging. Dus terug genomen en weer opnieuw aangezet. Opnieuw nog zachter met buitenbeen nog alerter op binnenbeen lang houden en op singel (is aandachtspunt) en linker hand wat geven. Weer bok. Weer gelijk teruggenomen en toen de hulpen gegeven en buitenbeen 5 cm van paard afgehouden in plaats van tegen haar aan gelegd. Niets meer aan de hand en ze ging super. Rechtergalop was niets aan de hand en kon ik gewoon buitenbeen achter de singel leggen.
Ondanks dat ze zeer heet was (doordat ze alleen in het bos was zonder de ruin?, voorjaar? c.q hengstigheid op komst?) kon ik de heetheid laten afvloeien en bleef het allemaal goed rijdbaar en onder controle. Toen ik terug het erf op kwam kreeg ik wel opmerkingen dat ze zeer heet overkwam.
Gisteren in de buitenbak gereden. Ze was goed op twee teugels en het ging gewoon erg fijn. Begonnen met de slangenvolte tot aan middenlijn in stap en later draf zoals eerder aantal blz. terug beschreven.
Het ging zelfs zo goed dat ik voelde dat ik het achterwaarts zoals professor naar me geschreven heeft zou kunnen gaan aanleren. Dat ging helemaal volgens het boekje. Zodra ze een half stapje terug kwam gelijk druk van de teugel en voorwaarts gereden en ik heb deze oefening maar twee keer hoeven te herhalen. De tweede keer ging ze mooi twee stappen terug en gelijk voorwaarts weggereden na beloning. Toen ik het op het einde van het rijden nog één keer meepakte, ging ze zelfs 5 stappen kaars recht naar achteren alsof ze deze oefening al jaren deed. Jullie begrijpen dat ik de hele dag in de wolken was. *\o/*
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat ik merk dat ik veel bewuster ben gaan rijden zowel in de bak als in het bos. Aan de ene kant heb ik veel meer plezier door dit bewuste rijden gekregen en lukken me dingen af en toe echt. We zijn vooruit aan het gaan. Aan de andere kant zit het me soms ook in de weg als ik rijd en vind ik het gewoon heel moeilijk met name als ik voel dat het niet goed gaat. Dan troost ik me maar met de wijze worden van Quadripes dat een paard vergevingsgezind is en dat we elke dag opnieuw mogen proberen.

O ja, als kind kregen wij wel al uitgelegd dat we ons kruis moesten aanspannen. Ook al snap je het wellicht niet op dat moment later valt dan toch wel het kwartje. Heb als kind altijd erg goed les gehad en dat is nooit weg.

Niks om aan te vallen, maar aanwijzingen opvolgen is niet moeilijk :D

Als je als kind erg goed les hebt gehad :+ waarom dan nog die "moeilijkheden" :+
Het is net als met fietsen, men verleert het nooit.

Als ik aan het rijden ben, spreekt alleen mijn gevoel, dan hoef ik niet te "denken".
Het denken komt inderdaad pas weer, als het even niet goed gaat.
Maar de beste leermeesters zijn nog altijd de paarden zelf.
Die laten wel merken wat we verkeerd doen :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:59

nou kom maar op Mhr Professor, met het stukje galop aan springen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:02

Moll schreef:

Rode boekje "kwijt" :')
Daarin staat het mooi omschreven wat men kan doen om het aanspringen in galop te leren.
Paarden die al verder zijn opgeleid reageren vaak al "onbewust" op een hulp.

Staat trouwens mooi omschreven in dat rode boekje ;) over onervaren en ervaren paarden, hoe die reageren op de hulpen.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 09-03-11 16:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:02

De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:03

Pasterza schreef:

Ik span geen bilspieren aan.
Je bilspieren kan je aanspannen, zonder dat er een kanteling in het bekken plaatsvind
als je alles loslaat aan spieren in je zit, en je duwt je heupbeen aan 1 kant naar voren, blijft je bil en buik ontspannen.
je werkt dan vanuit je Transversus abdominis (vanwaaruit ook je middelpunt zich bevind)
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=23&ty=65
Laatst bijgewerkt door nombrado op 09-03-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:04

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Rode boekje "kwijt" :')
Daarin staat het mooi omschreven wat men kan doen om het aanspringen in galop te leren.
Paarden die al verder zijn opgeleid reageren vaak al "onbewust" op een hulp.

Staat trouwens mooi omschreven in dat rode boekje ;)

neuh maar duurt nou zo lang

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:11

Moll schreef:
De Nederlandse manier (Frans) Gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje de buitenhand een halveophouding, de binnenhand geeft na in de tweedefase van de galop (het binnenachterbeen komt naar voren en het buitenvoorbeen (diogonaal))
Op dat moment de binnenhand nageven (ontspannen) het binnenachterbeen dus vrijgeven. Het paard komt op dit moment even recht is heel lichtgesteld.
Door het gewicht op het buitenzitbeenknobbeltje te zetten ontlast ik als ruiter het binnenachterbeen, daardoor vergemakkelijkt dat de 2e fase van de galop, daarna direkt weer het binnenzitbeenknobbeltje belasten.
.
Wanneer men vanuit stap aangaloppeerd is het makkelijker om de 2e fase te voelen.
Men moet oppassen hijn bovenlichaam niet te verdraaien, dat meer gewicht op het zitbeenknobbeltje is gewoon meer gewicht in de beugel te nemen.

De Duitse methode is hetzelfde alleen men blijft op de binnenkant met zijn/haar gewicht maar brengt de binnenheup iets naar voren op het moment van aangalopperen

Waarom staat er in de handleiding dat de derde teugelwerking gebruikt zou moeten worden?

Wat "doet" de derde teugelwerking?

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:33

zoek maar terug in het topic staan plaatjes en beschrijving

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 16:38

Moll schreef:
zoek maar terug in het topic staan plaatjes en beschrijving

De derde teugelwerking wordt beschreven omdat deze teugelwerking de binnenschouder ontlast en de buitenschouder belast.
In dit geval hoeft men echt geen halve ophoudingen te gebruiken.

Dus ik hoef echt niet terug te lezen of plaatjes te bekijken.