Hoe moeilijk kan het zijn om bewust de aanwijzingen toe te passen?
Vandaag met paardje naar buiten gegaan toen ze in de buiten bak mooi op twee teugels liep. Op advies van de professor haar ook buiten niet laten lopen maar laten gaan. Het was lang geleden dat ze alleen naar het bos mocht met me. Ik wilde haar eens lekker laten galopperen voor de afwisseling in het bos en bewust de hulpen toepassen zoals hierboven beschreven. Op het lange pad heb ik haar na elke 200 meter om en om aan laten galopperen links / rechts. In de linker galop kreeg ik een bok voordat ze ging. Dus terug genomen en weer opnieuw aangezet. Opnieuw nog zachter met buitenbeen nog alerter op binnenbeen lang houden en op singel (is aandachtspunt) en linker hand wat geven. Weer bok. Weer gelijk teruggenomen en toen de hulpen gegeven en buitenbeen 5 cm van paard afgehouden in plaats van tegen haar aan gelegd. Niets meer aan de hand en ze ging super. Rechtergalop was niets aan de hand en kon ik gewoon buitenbeen achter de singel leggen.
Ondanks dat ze zeer heet was (doordat ze alleen in het bos was zonder de ruin?, voorjaar? c.q hengstigheid op komst?) kon ik de heetheid laten afvloeien en bleef het allemaal goed rijdbaar en onder controle. Toen ik terug het erf op kwam kreeg ik wel opmerkingen dat ze zeer heet overkwam.
Gisteren in de buitenbak gereden. Ze was goed op twee teugels en het ging gewoon erg fijn. Begonnen met de slangenvolte tot aan middenlijn in stap en later draf zoals eerder aantal blz. terug beschreven.
Het ging zelfs zo goed dat ik voelde dat ik het achterwaarts zoals professor naar me geschreven heeft zou kunnen gaan aanleren. Dat ging helemaal volgens het boekje. Zodra ze een half stapje terug kwam gelijk druk van de teugel en voorwaarts gereden en ik heb deze oefening maar twee keer hoeven te herhalen. De tweede keer ging ze mooi twee stappen terug en gelijk voorwaarts weggereden na beloning. Toen ik het op het einde van het rijden nog één keer meepakte, ging ze zelfs 5 stappen kaars recht naar achteren alsof ze deze oefening al jaren deed. Jullie begrijpen dat ik de hele dag in de wolken was.
Wat ik met dit verhaal wil zeggen is dat ik merk dat ik veel bewuster ben gaan rijden zowel in de bak als in het bos. Aan de ene kant heb ik veel meer plezier door dit bewuste rijden gekregen en lukken me dingen af en toe echt. We zijn vooruit aan het gaan. Aan de andere kant zit het me soms ook in de weg als ik rijd en vind ik het gewoon heel moeilijk met name als ik voel dat het niet goed gaat. Dan troost ik me maar met de wijze worden van Quadripes dat een paard vergevingsgezind is en dat we elke dag opnieuw mogen proberen.
O ja, als kind kregen wij wel al uitgelegd dat we ons kruis moesten aanspannen. Ook al snap je het wellicht niet op dat moment later valt dan toch wel het kwartje. Heb als kind altijd erg goed les gehad en dat is nooit weg.