Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:55

Hoe doet je paard het sizzle??

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:11

Staat een beetje op de wei met haar ontstekingsremmers.
Ik ga er wel regelmatig even op stappen denk ik want ze kan niet goed tegen pauze, dan komt de singeldwang weer terug.
En bij jou?

Ik hoop dat beest niet iets heeft wat rust nodig heeft want ze doet echt iedere dag vreselijk idioot op de wei.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 06:31

Ja hier lijkt het op het oog goed te gaan.. maar goed staat op de medicatie! Het zal afwachten worden de komende wkn. Wel hartverscheurend om haar bij de kudde weg te halen! Ze loopt naar mijn idee wel goed!

Hmm tja boxrust vind ik ook echt drama ben er ook geen voorstander van! Soms kun je niet anders. Die van mij gaat gewoon op de paddock..daar is ze rustig terwijl ze op stal de boel zou afbreken!

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 19:48

Mijn bokt naam heeft ooit 6 maanden boxrust gehad na een kantje boord peesblessure (op een hindernis gesprongen). Eerst wei geprobeerd maar ze sjeesde haar been enkel nog verder kapot.
Is uiteindelijk helemaal goed gekomen maar was een heftige tijd.

hwn
Berichten: 4820
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 23:10

LoveUggs schreef:
Bea, ik heb gister idd contact met haar gehad! De Facebook groep ken ik! Ik weet dat ze opzoek is naar een nieuw paard, en ik weet dat ik terug mag komen dus ik heb even geduld. Mocht iemand iets weten;


[ [url=m/LE8uWc.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is wat ze zoekt


Mss zal ze wel aanbiedingen krijgen. Ik denk dat zoiets in België wel haalbaar is, blijkbaar liggen de prijzen hier lager dan bij jullie, tenzij ik wat achterop hink en ze hier ook gestegen zijn.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58121
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:02

hwn schreef:
LoveUggs schreef:
Bea, ik heb gister idd contact met haar gehad! De Facebook groep ken ik! Ik weet dat ze opzoek is naar een nieuw paard, en ik weet dat ik terug mag komen dus ik heb even geduld. Mocht iemand iets weten;


[ [url=m/LE8uWc.png]Afbeelding[/url] ]
Dit is wat ze zoekt


Mss zal ze wel aanbiedingen krijgen. Ik denk dat zoiets in België wel haalbaar is, blijkbaar liggen de prijzen hier lager dan bij jullie, tenzij ik wat achterop hink en ze hier ook gestegen zijn.

Tenzij hij of zij 16+ mag zijn vrees ik er voor tenzij ie een gebrek heeft. Ook in Belgie zijn deze paarden als ze gezond en braaf zijn duur.

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:35

Ze gaat toevallig vandaag een paard halen, eerst op proef. Merrie, 14 jaar, 2 veulens gehad, heet Wiet, meer weet ik nog niet. Staat nu in Goes, en na vandaag dus bij ons.

Ik denk dat leeftijd voor haar niet zo veel uit maakt, als het maar braaf is. Ze heeft met rhea zo veel mee gemaakt en is daardoor het plezier/vertrouwen een beetje verloren, en ik kan volledig begrijpen waarom en hoe dat komt. :j Nu ben ik vooral erg benieuwd naar het nieuwe paard!

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 21:56

Dat rijmt (ze heet wiet, meer weet ik nog niet :+ )

knollentuin
Berichten: 10430
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:00

Ze maakt 'm gewoon _O-

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:31

Hahaha dat had ik niet eens gezien. Ik had de zin al geschreven toen ik bedacht dat ik wel haar naam wist :+ dus dat heb ik er toen nog bij geschreven.

Morgen even bij haar spieken! Ze staat veilig op stal!

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:06

Hopelijk een paardje waar je weer lekker mee aan de slag kan LoveUggs (oef wat een naam...I hate uggs }> )

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:34

oji schreef:
Hopelijk een paardje waar je weer lekker mee aan de slag kan LoveUggs (oef wat een naam...I hate uggs }> )


Hoop het ook! (De naam was er al voor de uggs schoenen er waren :+ destijds had ik een lievelingspaard met de naam Uggs, dus daar komt de naam vandaag :+ inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik dit ook niet meer verander haha )

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 10:54

LoveUggs schreef:
oji schreef:
Hopelijk een paardje waar je weer lekker mee aan de slag kan LoveUggs (oef wat een naam...I hate uggs }> )


Hoop het ook! (De naam was er al voor de uggs schoenen er waren :+ destijds had ik een lievelingspaard met de naam Uggs, dus daar komt de naam vandaag :+ inmiddels ben ik er zo aan gewend dat ik dit ook niet meer verander haha )

:D

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:27


FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:27

Fijn artikel! :j

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:49

Leuk artikel Sizzle!

Ik ben zelf lang afwezig geweest; veel aan de hand hier en uiteraard examens nu, leuk!

Dit gaat niet over het artikel zelf, want ik heb niet het gevoel dat Klimke generaliseert, maar toch blijf ik mijn twijfels hebben over dat stretchen tot op de grond en dan vooral dat de training daarmee begonnen wordt; ik doe dat eigenlijk pas na mijn hoogtepunt, als ik voel dat de achterbenen mee zijn en hij dus in staat is die gewichtsverplaatsing op te vangen. Dan test ik hoe diep hij wilt. Ik begin natuurlijk niet hoog, maar ook zeker niet laag.

Ongetwijfeld zijn er paarden die er baat bij hebben aan het begin van de training of die zo ver in training zijn dat ze dat altijd kunnen opvangen, maar er wordt zo weinig genuanceerd door 'pro-stretchers' en dat is jammer.

Er is geen kant-en-klare oplossing die toe te passen is op elk paard, dat is juist de kunst ervan. Al zijn jullie het zeker met dat laatste eens :D

Met cavaletti's wil ik trouwens al een tijd experimenteren zoals Klimke dat doet, heb al maanden een stapel pispotjes van ikea klaarstaan...

Trouwens: nog updates? Ik denk aan Suikermeisje, Darko, LoveUggs, babootje, ...

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:17

Ja hoor! Zaterdag is 'Wiet' opgehaald! Zondag even wezen kijken en heeft de eigenaresse haar gelongeerd, in een longeercirkel waar ze nog nooit geweest was. Zo mak als een lammetje en een hoop beenwerk! Van de week is ze gereden en dat is ook goed gegaan! Zondag mag ik voor het eerst dus ben heel benieuwd!

Succes met je examens SinneJ!

Ik heb ook een leuke uitdaging gevonden in zo nu en dan eens 'les geven' aan een vriendinnetje van mij. Lopen tegen een hoop problemen aan waar ik ook tegenaan liep, niet in te buigen, scheef, weinig bespiering en veeeeeel te dik haha. Laten dat nu net dingetjes zijn waar ik heel veel aan gewerkt heb dus kan haar daar zeker een beetje in helpen. Eerste 'lesje was een half uurtje ofzo en pony en vriendin waren bekaf, maar pony liep als een trein! Vond het erg leuk om te doen en zolang het niet te hoog gegrepen is voor mij gaat het goed!

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:48

Hallo allemaal ik lees al een tijdje mee en er komen zeer interressante en leerzame dingen voorbij. Nu heb ik een vraag en ben benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben en evt wat tips. Mijn paard is in december geopeerd aan haar been, zaten losse bot deeltjes, ontstaan door een trauma. Sinds februari weer bezig en begonnen met veel longeren. Paard is erg scheef maar loopt op de rechterhand fijn en werken we aan binnenstelling omdat ze daar graag naar buiten kijkt. Op de linkerhand kijkt ze graag naar binnen waardoor ze over de schouder wegloopt. Als ik haar hierin probeer te corrigeren en wat naar buiten wil stellen, zet ze haar rug wat vast en maakt ze soms een takt fout dit gebeurt vooral in de hoeken en bij het maken van een volte. Aanspringen in de linkergalop vindt ze ook erg lastig en springt graag over in de hoeken van de bak. Heb iedere week les en het zadel ligt goed, ze is ook goed voorwaarts. Bedankt voor het lezen en ben erg benieuwd hoe jullie dit oplossen..

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:18

Moeilijk t zeggen Shelaapj. Heeft je paard lang met de losse fragmentjes gelopen en is ze daardoor zo scheef gaan lopen? Hoe oud is je paard? Heb je de rug ook al eens na laten zien?
Het kan zijn dat je paard nog wat meer tijd nodig heeft. De taktfouten komen vanuit de scheefheid en het kan best zijn dat dat verbetert naarmate ze rechter wordt (en dat heeft echt nog wel wat tijd nodig).
Maar het kan ook zijn dat er nog meer aan de hand is. Durf ik niet zo te zeggen.
Als je het vertrouwen hebt dat het echt alleen scheefheid (ik neem aan dat je DA hem nog na de operatie heeft beoordeeld) probeer zo door te gaan met kleine stukjes rechtmaken. Op de linkerhand een beetje rechter maken door wat naar buiten te stellen (echt een klein beetje); hoeveel ze aan kan) en te wijken naar de binnenhoefslag. Op de rechterhand probeer je haar recht te houden (een beetje naar binnen te stellen, net wat ze aankan zonder tegen je been te vallen) en bv binnenhoefslag te nemen en dan een beetje naar buiten wijken. Je kunt ook altijd nog een osteopaath even laten kijken/losmaken. Gewoon de tijd nemen.

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:33

Leuk bezig Melissa!

Ik denk dat het idd paarden zijn die al verder in hun training zijn Sinne. Ook ook de kwaliteit paarden die mensen als Klimke hebben (qua lenigheid en elasticiteit) is heel anders. De achterbenen moeten mee en als dat in het begin van de training kan is dat mooi. Maar het maakt volgens mij echt niet uit wanneer je het meepakt als je het maar doet (en natuurlijk voor zover het paard het goed kan uitvoeren). Ik zou me er niet op dood staren

Vanuit hier nog niet zoveel te melden. Nog 2,5 week en dan weer terug naar de veearts. Vandaag gaan kijken naar een nieuwe stal voor History. Het is uitermate moeilijk om hier (omgeving Den Haag) iets te krijgen met weidegang, maar we hebben nu wel iets gevonden een 20 minuten van huis met een beetje weidegang.
Verder is de verzorging precies zoals ik hem wil hebben. Mooie grote stallen 3 x 4 met buitenluik. 3 x per dag mooie kwaliteit voordroog, 2 x krachtvoer en 1 x muesli verdeeld over de dag. Wordt 2 x per week uitgemest. Naast de weitjes nog 4 paddocks, overdekte stapmolen, 20x60 buitenbaan, 20 x 60 binnenbaan en dat alles voor een populatie van maar 34 boxen dus lekker kleinschalig. Ziet er allemaal goed uit, dus daar gaan we voor. Dan maar wat verder rijden. Wat ook fijn is dat je eigen instructie er gewoon mag komen lesgeven; daar ben ik altijd blij mee want het moet maar klikken.

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:35

Bedankt Babootje voor het antwoord. Ze is net 8 geworden, had al hele slechte basis toen ik haar kocht en met verkeerd zadel gereden. Haar rug en hals zijn in dec 2015 op de foto geweest, waren geen afwijkingen te vinden. Toen bleek dat het van het zadel kwam. Daarna veel gaan trainen met les en regelmatig een osteopaat bij geweest en uiteindelijk helemaal opgelost. We waren vorige zomer net erg goed op weg. Ze is vast komen te zitten in een deken en daardoor is er een soort klein breukje geweest, daar komen die losse bot stukjes vandaan. Die zorgden weer voor een botvlies ontsteking. Eerst ingespoten bij de raaphorst maar de stukjes bleven irriteren. Uiteindelijk operatief verwijderd, na de revalidatie was ze weer helemaal goed. Komt nog maandelijks een fysio die met Morgan Lashley meeloopt. Ze heeft een halfjaar stil gestaan en heel haar balans kwijt geraakt. Mijn instructrice zegt inderdaad ook dat ik het op deze manier op moet lossen, maar dat het wel een lastig stukje is, daarom was ik benieuwd naar nog meer tips van mensen die dit ook meegemaakt/ gezien hebben.

oji

Berichten: 4307
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:58

Leuk artikel inderdaad. Maar wat babootje al zegt, dat zijn vaak paarden van een dusdanige kwaliteit, die zijn wel op het achterbeen. De meer huis tuin en keuken paarden hebben vaak wat meer tijd nodig om echt aan het been in horizontaal evenwicht te lopen en zo lang ze dat niet doen zou ik nooit lager zakken als boeghoogte want anders rijdt je ze alleen maar de grond in.

Leuk dat je weer wat te rijden hebt LoveUggs. Lekker mee aan de slag gaan.

Shelaapj, klinkt alsof je paard idd nog hartstikke scheef is en een wat trager linkerachterbeen heeft dat graag naast de massa geplaatst wordt om daar vooral niet te hard mee te hoeven werken. Kijk uit met stelling vragen. Waarschijnlijk wil je paard niets liever als dat jij met je rechterteugel gaat corrigeren, zodat ie daar lekker op kan vastpakken en het linkerachterbeen nog makkelijker ernaast plaatst. Ik zou me dus nu niet met stelling bezig houden maar heel consequent de druk op beide teugels gelijk houden, hoe raar en tegenatuurlijk dat ook voelt. Dat gaat ie naar vinden (en jij ook), Probeer de schouder echt tussen beide teugels te houden en recht voor de achterhand te houden, maar dus vooral niet die hals gaan verbuigen. Pas als je paard die linkerteugel gaat accepteren en rechtsom voor je gevoel naar binnen gaat vallen, dan krijg jij wat te vertellen en kun je met je binnenbeen voorzichtig je paard gaan buigen in het lijf. Vergt wat tijd maar echt consequent je niet laten pakken op die rechterteugel.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:06

Babootje schreef:
Vanuit hier nog niet zoveel te melden. Nog 2,5 week en dan weer terug naar de veearts. Vandaag gaan kijken naar een nieuwe stal voor History. Het is uitermate moeilijk om hier (omgeving Den Haag) iets te krijgen met weidegang, maar we hebben nu wel iets gevonden een 20 minuten van huis met een beetje weidegang.
Verder is de verzorging precies zoals ik hem wil hebben. Mooie grote stallen 3 x 4 met buitenluik. 3 x per dag mooie kwaliteit voordroog, 2 x krachtvoer en 1 x muesli verdeeld over de dag. Wordt 2 x per week uitgemest. Naast de weitjes nog 4 paddocks, overdekte stapmolen, 20x60 buitenbaan, 20 x 60 binnenbaan en dat alles voor een populatie van maar 34 boxen dus lekker kleinschalig. Ziet er allemaal goed uit, dus daar gaan we voor. Dan maar wat verder rijden. Wat ook fijn is dat je eigen instructie er gewoon mag komen lesgeven; daar ben ik altijd blij mee want het moet maar klikken.


Den-haag valt idd niet helemaal mee! Ik kom van origine uit DH! Wij hadden vroeger ( naast t spoor toen dat nog mocht) stallen met wat wei in Mariahoeve.. vanaf 15e naar het midden van t Land verhuisd..zoveel meer keuze hier!
Hopelijk bevalt t je goed!

Babootje

Berichten: 26631
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:56

Hoop t ook Pol1! Maar het ziet er in ieder geval heel goed uit. Dus we gaan t beleven.

@sjelaapj: Zo t horen ben je in ieder geval in goede handen. Is aquatraining niks voor je dan? Ik ben daar nogal weg van want de paarden trainen hun bespiering echt heel gelijkmatig.
History staat bij Morgan Lashley in revalidatie; al vanaf eind december na een botcyste operatie. Is 2x geopereerd (schroef erin en schroef eruit). Over 2,5 week mogen we als het goed is gaan opbouwen en hij gaat nu even 3x pw in de aqua. Zo mooi zoals die bespiering erop komt.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 20:00

Vorige keer goede tips gekregen maar is weer een tijdje geleden dus .. ik probeer wat lichtjes te wijken met mijn paard. Nu merk ik als ik dus op de 2 de hoefslag rij en haar links aantik om te wijken richting hoefslag, gaat dit heel goed. Maar op de rechterhand lijkt ze het maar niet te begrijpen. Dan geprobeerd met grondwerk op links geen probleem maar rechts lijkt ze altijd een volte te willen beginnen terwijl ik bv enkel binnenstelling vraag. Iemand nog wat tips ?