Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:45

Fransje_70 schreef:
ik wil mijn paard de tijd geven om het door middel van mijn aanwijzingen en de opbouw van de training te gaan voelen dat hals vallen uiteindelijk beter in het lijf voelt. Het is naast een lichamelijk proces (spieren anders gaan leren aanspannen) ook een mentaal proces en ik gun haar de tijd het te gaan snappen. Dat zie ik nu ook gebeuren dat de kwartjes gaan vallen.
Een chambon zou mijn laatste hulpmiddel zijn voor als ze t maar niet wil begrijpen, maar daar wacht ik dus liever nog even mee.

Duidelijk, bedankt! :j

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:07

Yahooo wij hadden voor het eerst een paar sprongen galop in stretch!!! Wat gaan we vooruit. En wat een heerlijk gevoel

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:41

Wat fijn Milkberry!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:46

Dat is goed om te horen Milkberry! Lekker zo doorgaan :)

Hier ging het in stap weer een stukje beter, ze zoekt steeds de ruimte naar beneden op, dat is fijn. Er is nog niet echt iets contstants aan, dus ik blijf maar bezig met teugels op maat maken en laten vieren, maar goed, dat hoort erbij denk ik. In draf nog geen verbetering, bij het aandraven een boos paardje die het gas erop zet en na enige tijd in een rustiger tempo komt. Bij heel licht contact neusje hoog in de lucht en rug vast. Wanneer ik iets meer druk op de teugel heb (niet inwerken, iets meer gewicht qua contact), gaat de neus naar beneden en kruipt ze in eerste instantie heel erg achter de teugel. Wanneer ik dan ruimte blijf geven en afwacht komt de neus er iets uit en zakt ze wat verder, maar niet lager dan boeghoogte.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:57

Murosch, dat kost tijd. Ik ben nu sinds juni bezig en nu pas beginnen we echt lekker progressie te maken.
Probeer wat meer in stap te werken. Het teugels op maat maken en weer laten meenemen naar beneden hoort er nu even bij. Is vervelend, maar wordt vanzelf beter.
Pas als je stap echt verbeterd is en ze daar constanter in wordt, zul je ook merken dat je draf beter wordt. Als het nu boos en rennen is, kun je het beter even achterwege laten. Trainings technisch levert het je nu toch niets op, alleen maar frustratie bij beide kanten.

Mijn paard vraagt ook een iets steviger/duidelijker contact met de mond. Daarop zakt ze beter. Eerst kroop ze er ook heel erg achter, omdat ze ooit heeft geleerd dat contact/iets druk betekent een knikje maken.
Op het moment dat zij het knikje maakte, deed ik mijn handen flink hoog en wat wijd en ik hield contact. Ik liet het haar daar even uitzoeken. Zodra ze weer contact maakte en de hand weer mee naar beneden wilde volgen, beloonde ik haar. Vrijdag mee begonnen en gisteren kroop nagenoeg helemaal niet meer achter het bit. Zo snel kan het dus gaan ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:59

Murosch: fijn dat je eerlijk je vorderingen hier meldt, dan voelen wij ons minder "alleen" en sterkt ons
in het geduld hebben en doorgaan.

Ook draf moet worden bevestigd, maar we willen zo graag verder he *\o/* :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:12

Is het een idee om dan eerst wat te gaan longeren? Ik heb eerst een week of 6 de stretch aan de longe bevestigd. Nadat deze in stap en draf bevestigd was, ben ik gaan rijden. Hij stretchte toen meteen in stap en draf, maar in eerste instantie nog niet constant, dat kwam weer een paar weken later :-)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Bedankt voor de reacties. Dus eigenlijk zou ik beter alleen kunnen gaan stappen onder het zadel tot het meer bevestigd is denk je?

Longeren lukt nu (nog) niet, ons veulen is het zo gewend om erbij in de bak te lopen als ik ga rijden. Ik heb wel geprobeerd om ze naast de bak te laten lopen maar ze gaat dan door het lint om bij mams te komen. Binnenkort gaat ze een tijdje weg voor het afspenen, dus dan zou ik ook aan de longe bezig kunnen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:43

Ik zou de focus inderdaad op het stappen leggen. Daarom kun je wel een stukje draf doen, maar als je paard na een rondje nog niet goed wil halsstrekken, dan stop je weer en ga je weer in stap verder werken. Zo kun je elke keer rijden een paar keer draf meenemen en is het er nog niet, dan is het er nog niet. Ook goed.
Tot je op een keer merkt dat het er wel is. Hoe leuk is dat?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:57

@Milkberry, super :) gefeliciteerd.

@Murosch, ik zou ook denken meer stappen en zorgen dat ze daarin constanter wordt en dan pas een beetje gaan draven. Als ze leert over goed haar rug te gaan en mooi op te bollen en te swingen bouw je ook in stap al kracht op. Goed de tijd ervoor nemen dan gaat het later juist sneller.

@ankem.. Ja soms als je geduld hebt gaat het ineens snel ... Soort rare tegenstelling als je te ongeduldig bent komt het nooit en als je rustig oefent is het er opeens :)

Hier weer buitenritje in vooral stap gemaakt na twee dagen aan het werk in de bak. De grote merrie vind het nog wel spannend buiten maar het is wel goed even langer rechtuit en wat andere dingen zien en over het harde stappen. Morgen voor haar nog een rustdag, vrijdag weer trainen en dan zaterdag weer les :)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:01

Dank jullie wel ^__^

Evelijn, buiten rijden is het leukste wat er is :)
Lekker ook voor de merrie, die afwisseling.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:14

Ik merk dat ik tegenwoordig stiekem liever in de bak aan het werk ga met het stretchen dan buitenrijden :o :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:23

Ik ook Jennyxx ;) gaat zo lekker in de bak ... En buiten is nog beetje te spannend.. moet zelf ook constant opletten op vanalles.. dus was behoorlijk moe na ritje van 45min. in voornamelijk stap.
Ik probeer wel te stretchen tijdens het buitenrijden maar dat is wel veel gevraagd. Vind alleen dat een buitenrit ook gewoon bij de training hoort ze moet dat ook kunnen en dus moet ik dat ook doen. Mooi met mijn ouwe ruin op pad zodat ze daar ook wat steun aan heeft en toch maar beugelriem om de hals zodat ik ook wat steun heb :+

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:02

Ik kwam dit stukje tegen op de Facebookpagina van science of motion.

Ik ben wel heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Nu is mijn Engels niet zo beel best, dus meer dan dat het lang en laag volgens dit bericht meer kans geeft op blessures haal ik er nog niet uit :=

Toch wel erg benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Superficial theories have always been and continue to be the major cause of equine injuries. Since we have approached the long and low heresy, studying in details the architecture and function of the horse’s upper neck muscles, the subject of the lowering of the neck can be pushed a little further illustrating the dangers of ignorance. Truly, long a low is more a cult than a training technique since it is based on faith instead of factual documentation. Facts are contradicting all the claims made by long and low proponents but the faith persist. The faith persists because the theory feeds superficial impressions, visual as well as sensitive. Anxious to protect their faith, long and low proponents dismiss as unimportant the fact that the lowering of the neck increases the weight on the forelegs. The dismissal is literally a betrayal since increasing load on the forelegs is the leading cause of equine injuries. Scientific studies now explains than before becoming arthritic or other problems at the level of the cartilages of the joints, lesions occur within the bone itself below the cartilages. Crack or micro-fractures are the first step of a process that will alter the joints and these lesions are created by excessive stresses.

While training techniques loading the forelegs are exposing the horses to injuries, at the contrary, riding and training techniques developing and coordinating the horse’s physique for real balance control and therefore less weight on the forelegs, help preventing such injuries. Advanced studies also explain why damages can be prevented reducing the load on the front limbs. The ability of bone cells to produce bone seams in confined spaces is nothing less than wonderful. Such cementing capacity is optimal when the athlete is under regular work and the bone under regular and positive stress. An even more interesting finding is that the repair mechanism of cancellous bones is in preventing rather than curing damages. Training techniques based on simplistic theories such as rushing the horse on the forehand and/or lowering the neck,damage the horse’s bone structure. By contrast riding and training technique updated to modern understanding of the equine physiology, prevent injuries.
Jean Luc Cornille

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:17

Lauke, het gaat dus over dat als ze op de voorhand gaan (wat ook prima kan als een paard hun hoofd in de lucht steekt) dat dan de voorbenen teveel worden belast...dat lijkt me niks nieuws.. daarom is het ook voorwaarts-neerwaarts en moet je zorgen dat je activiteit behoudt en vooral kijken naar zijn achterbenen en wat die doen... Een paard heeft een hele lange flexibele nek.. Hoe die gedragen wordt is niet de sleutel om te bepalen of paard op de voorhand loopt of niet... Je moet kijken naar de hele bewegingsafloop.. de passen moeten bijv.gelijk zijn en paard moet achterbenen onder zijn lichaam zetten etc.

Het is ook wel lekker makkelijk om te roepen "modern understanding of equine physiology, prevent injuries" maar dan niet vertellen wat dat dan is .. En wat je dan moet doen...

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:27

Ja mee eens indd.
Vind het nog altijd lastig wat nu goed is en wat slecht. Er zijn zo veel verschillende meningen en ideeën over het rijden en hoe dat dan allemaal zou moeten en wat het beste zou zijn.

Ben fijn bezig met de dingen uit dit topic, maar merk om me heen dat niemand dit soort dingen aan het doen is en krijg dan ook weer advies om t anders te doen.
Gisteren tijdens clubles moest ik haar ronder en hoger instellen. Niet helemaal hoe ik het zelf zou aanpakken, maargoed wel gedaan. En moet zeggen t was even er doorheen (ze werd sterk aan t begin) en daarna begon ze wel heel fijn te lopen. Ze was voorwaarts en reageerde super op m'n hulpen. Dat zet me dan weer zo aan het denken. Maar is dat de manier zoals ik t zou willen of zoals een ander dat graag ziet. En maak ik paardlief daar blij mee :=
vind dat zo lastig, ook omdat er om me heen verwacht wordt dat we weer moeten starten en aangezien het paard niet van mij is kan ik ook niet zeggen van he ik ga er even een jaar tussenuit en daarna komt dat starten wel weer.

Soms denk ik miss dat t beter is om met dit paard gewoon voor de wedstrijden te gaan ivm de mensen er omheen. Aan de andere kant wil ik graag het paard gewoon goed rijden en niet alleen t plaatje, alleen dat heeft veel meer tijd nodig en denk dat ik die tijd hier niet kan krijgen.

Nu maar een beetje een tussenweg aan t doen, maar dat is ook niet alles.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:44

Dat is dan wel lastig Lauke, zeker als je zo'n verenigingsles hebt waar je toch niet meteen in discussie gaat met je instructeur. Het is altijd beetje schipperen als het niet je eigen paard is (ik mag echt in mijn handjes knijpen met de eigenaren van de grote merrie) ... denk trouwens wel dat je als je zelf kritisch blijft ... en gewoon ook die VWNW steeds aan het begin en eind van je training erbij pakt dat je al heel eind komt. Daarnaast zorgen dat je niet gaat terug werken met je hand en licht contact en mooi voorwaarts.
Op je filmpje ben je al best goed bezig... En als de merrie het gewoon goed oppakt kan het best wel snel gaan. Denk dat een tussenweg helemaal niet zo raar is... je moet vooral een weg vinden die je paard past ... en echt niet iets op de letter te volgen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:59

Nee indd. Sowieso stap ik de laatste maanden altijd in en uit in een voorwaarts neerwaartse houding. Idem als draf en een klein galopje aan t begin en einde.
Daar wordt ze ook echt goed los van.
Ik vraag me wel altijd af hoe ver je komt met een tussenweg,maar ik denk dat het in deze niet heel veel anders kan. Mocht ik uiteindelijk de mogelijkheden hebben om een eigen paard te kopen dan zie ik t zeker zitten om deze hele methode met geduld te volgen, want het boeit me zeker.
Ik probeer wel altijd gewoon contact te houden zonder terug te werken. We zullen zien waar we standen en probeer sowieso haar lijf goed in de gaten te houden. Zodra het achter het zadel stug wordt weet ik dat er iets fout gaat. Dat heeft deze methode zeker wel bewezen. Eerder was t echt hard en nu drilpudding :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:26

Als je goed vwnw kan losrijden dan is er niets tegen normaal oppakken en wedstrijdgericht trainen. Dan is het immers bevestigd. Als je paard fijn de hand volgt en met schwung beweegt dan is er immers geen reden om maanden lang alleen maar te stofzuigen.
Ik vind het een beetje 'eng' dat er nu ineens toch de afgelopen pagina's over een "methode" gesproken wordt terwijl het eigenlijk gewoon slechts een klein deeltje van het geheel is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:51

Het stretchen is de basis. Het is niets meer of minder dan dat een paard onvoorwaardelijk je hand geheel naar beneden volgt. Het is niet voor niets dat dit al in de B klasse gevraagd wordt. Het is geen hogere dressuur, geen einddoel, maar het begin. Kan je paard dat, dan heb je de basis. Van daaruit kan je weer gaan oppakken.

Ik rij Timo nu steeds meer in de arbeidshouding en steeds minder in de stretch. Na iedere moeilijke oefening laat ik hem wel steeds weer even helemaal in de stretch, maar niet veel meer dan 1 rondje. Dan pak ik hem weer op. Het gaat hem steeds makkelijker af :) Ik begin en eindig overigens wel in de stretch, als warming up en cooling down.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 23:56

Dat bedoel ik :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 08:21

Sizzle schreef:
Als je goed vwnw kan losrijden dan is er niets tegen normaal oppakken en wedstrijdgericht trainen. Dan is het immers bevestigd. Als je paard fijn de hand volgt en met schwung beweegt dan is er immers geen reden om maanden lang alleen maar te stofzuigen.
Ik vind het een beetje 'eng' dat er nu ineens toch de afgelopen pagina's over een "methode" gesproken wordt terwijl het eigenlijk gewoon slechts een klein deeltje van het geheel is.

Inderdaad :) en het is niets nieuws feitelijk. Ja de nadruk wordt er nu even goed opgelegd. Dat wil toch wel zeggen wat ik in de praktijk ook herken. 'Iedereen' roept maar, ja vwnw moet je rijden, maar weinig mensen weten wat dat daadwerkelijk inhoudt. In de lessen wordt er doorgaans weinig aandacht aan besteedt, alsof je dat stukje thuis dan maar moet oefenen.

Dus methode? Nee.
Belangrijk? Jazeker! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 11:50

Heb nog eens "Jean Luc Cornille" gegoogled... waarvan Lauke die tekst had. Hij heeft zeer uitgebreide website www.scienceofmotion.com. Gisteravond zag ik dat al en het leek best interessant... maar nu even verder gekeken. Eerst denk je.. he veel info dat is mooi.. en hij is tegen de rollkur ook mooi... maar dan heb ik wat filmpjes gekeken, ik word er niet echt blij van. Hij heeft wel erg mooi grote schimmel Chazot.. maar dit filmpje over 'forward movement' zie ik vooral krabbelend paard wat veel met zijn staart aan het zwaaien is.. op een gegeven moment zie je in het filmpje zelfs in slow-motion dat het paard in draf zijn achtervoet niet in buurt van de afdruk van de voorvoet komt en de achtervoeten door het zand slepen. Conclusie voor mij: daar hoef ik geen les van ;)

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:04

Ik denk dat een paard geforceerd in oprichting rijden voor meer blessures zorgt dan op een vriendelijke manier vwnw en dit rustig uitbouwen tot oprichting. Maar wie ben ik :P

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:29

Evelijn schreef:
Heb nog eens "Jean Luc Cornille" gegoogled... waarvan Lauke die tekst had. Hij heeft zeer uitgebreide website http://www.scienceofmotion.com. Gisteravond zag ik dat al en het leek best interessant... maar nu even verder gekeken. Eerst denk je.. he veel info dat is mooi.. en hij is tegen de rollkur ook mooi... maar dan heb ik wat filmpjes gekeken, ik word er niet echt blij van. Hij heeft wel erg mooi grote schimmel Chazot.. maar dit filmpje over 'forward movement' zie ik vooral krabbelend paard wat veel met zijn staart aan het zwaaien is.. op een gegeven moment zie je in het filmpje zelfs in slow-motion dat het paard in draf zijn achtervoet niet in buurt van de afdruk van de voorvoet komt en de achtervoeten door het zand slepen. Conclusie voor mij: daar hoef ik geen les van ;)

Wow ik heb ook even dat filmpje gekeken.. Vrij bizar. -O-