[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:20

He wat een ongezellig topic ineens.

Iemand niet een leuke foto om iets nuttigs over te vertellen? Of iemand van wie de foto nog niet echt bekeken is?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:38

Oké, nu moet ik toch eventjes wat persoonlijk worden.. :)
Sorry voor het lange verhaal, sla het gerust over als het je niet interesseert.

@ Air, ik hoop dat je in elk geval mijn tweede en derde alinea even leest.

Ik ben inderdaad, zins ik mijn eigen paard heb, enorm aan het zoeken. Eerst toen die nog in de opfok stond, die zoektocht is verder gegaan toen ik hem zelf zadelmak heb gemaakt en verder door reed. Helaas brak ik mijn been (door een val van een ander jong paard) toen mijn eigen paard net 2 maandjes ohz was en ik lekker met hem bezig was. Hij is toen door een stalgenootje 2 a 3 keer in de week gelongeerd, ik wou er bewust niet iemand anders op hebben omdat ik juist alles in zijn opleiding mee wou maken en wou voelen. Het is het eerste paard waarmee ik echt zelf verder kan komen, kan ontdekken. Hij heet Discovery en die naam is ondanks dat ik hem niet zelf heb gekozen wel heel toepasselijk voor mij. Ook was de reden dat ik er geen ander op wou hebben dat ik liever ZELF fouten maak in zijn opleiding en die ook ZELF moet oplossen, dit is namelijk een hele goede leerschool!! Beter als wanneer je fouten moet oplossen die een ander heeft gemaakt, leer je ook van, maar mezelf kennende gaat me dat frustratie geven. Goed, in de tijd dat ik met een gebroken been zat kon ik mezelf uiteraard niet in de praktijk verder ontwikkelen, wel in theorie. Dat heb ik toen ook gedaan..

Daarna ben ik weer met mijn eigen paardje verder gegaan, weer bij mijn instructrice van die tijd aan de bel getrokken omdat ik erg veel waarde hecht aan les en goede begeleiding. Je kunt immers nog wel zo veel leren uit theorie, die theorie moet ook nog omgezet worden naar praktijk dat kan eigenlijk alleen met de juiste begeleiding. Goed, dat ging vrolijk zijn gang. Lekker wezen opbouwen, veel gelest, veel lol met mijn paard gehad, veel nieuwe dingen ondernomen en vooral enorm genoten. Jaar later, ± maart 2013 heb ik in dit topic gepost. Ook de problemen waartegen ik aan liep (het is leuk om je berichtje van toen terug te lezen en dan tot ontdekking te komen hoeveel je in een jaar hebt bijgeleerd :) ), in dit topic werd mij toen ook contrastelling aangeraden en werd er zelfs gezegd dat ik een totaal verkeerde instructeur had die mij niet de juiste basis wist mee te geven. Immers als ik wel de goede basis aangeleerd had gekregen dan had ik die problemen toen niet gehad... Dit werd o.a. door jou gezegd Air, ik wou er toen niet aan, hier in de omgeving word deze instructeur enorm aanbevolen. Iemand die veel jonge paarden opleid maar ook veel paarden van anderen corrigeert. Tja.. het voelde op dat moment goed.

Ik ben toen verder gegaan met deze instructeur, ook heb ik in die tijd contrastelling uitgeprobeerd met mijn paard (het werd zowel in dit topic als door mijn instructeur aangeraden), al werden de lessen wel een stuk minder door verandering in mijn eigen agenda waardoor het lastig werd om de lessen in te plannen. Vlak daarna tot nov. 2013 heb ik toen geen lessen meer gehad. In dat jaar (jan. 2013) ben ik ook begonnen met wedstrijden en moet zeggen dat de B best wel heel erg moeizaam ging, sprokkelde de winstpuntjes bij elkaar, vond het ook minder leuk worden en was de B wel goed zat... :+ Achteraf gezien, als ik er nu op terug kijk had ik gewoon héél veel dingen in de basis niet in orde. Ik als ruiter had de basis niet voor elkaar waardoor ik mijn paard ook niet een juiste basis mee kon geven. Logisch dat het dan niet helemaal lekker gaat.

In oktober kreeg ik de mogelijkheid om van stal én club te wisselen waardoor ik nu wel de lessen op de club kon gaan volgen. Ben daar nog heel blij mee!! Op de club ben ik bij een hele fijne nieuwe instructeur terecht gekomen die niet in systemen praat. Echter weet deze instructeur wel héél goed de theorie die ik o.a. haal uit het boek van Steinbrecht om te buigen naar de praktijk. Andersom ook, zij leert mij dingen in de praktijk die ik later terug lees in de theorie. Zo dacht ik eerder dat ik nog lang geen oefening als SB moest gaan rijden met mijn paard, zij heeft dit al vrij snel in de lessen juist wel opgepakt. Vandaag las ik in het boek van Steinbrecht hoe belangrijk een goede SB nou eigenlijk is. Aha momentjes... Net als dat ze pleit voor een goede houding en zit van de ruiter, het eerste wat ze is aan gaan pakken in de lessen. Als ik het boek van Steinbrecht lees dan lees ik er ook in terug en word er telkens weer aangehaald hoe belangrijk een juiste houding en zit van de ruiter is. Juist om de correcte hulpen te geven en te voorkomen dat de ruiter het paard in verwarring brengt door onjuiste of tegenovergestelde hulpen.

Eind maart dit jaar ben ik overgegaan naar de L1, meer omdat ik de B zat was dan dat ik dacht dat we klaar waren voor de L1. :+ Heel fout eigenlijk I know.. Het wijken ging bv. nog echt niet zoals het zou moeten zijn (dat ging voor het eerst pas vorige week woensdag op wedstrijd goed := ) ik accepteerde gewoon dat we daar geen hoge cijfers voor zouden halen maar dat het onvoldoendes zouden zijn. Het was ook gewoon nog niet voldoende. Al goed, door de wekelijkse lessen op de club worrd er wel flink aan de basis getimmerd. Ook neem ik het 'huiswerk' goed mee. Ik probeer thuis echt te werken aan hetgeen wat we die week in de les hebben behandeld. En als iets thuis dan niet helemaal lukt vraag / overleg ik het die volgende les gewoon met mijn instructeur. :) Maar doordat de basis dus beetje bij beetje steeds beter word, zie je dit in het hele rijden terug. Ook in de proeven.. Ik ben naar jury's toegestapt omdat ik gewoon echt verbaasd was over mijn punten (ik had ze zelf lager verwacht). En kreeg dan ook te horen dat ze duidelijk kunnen zien dat de basis gewoon veel beter voor elkaar is, ze zien vooruitgang. En doordat de basis beter voor elkaar is rijd je ook de oefeningen beter. Daarnaast is het heel leerzaam om eens met een ander dan je instructeur in gesprek te gaan over wat er goed gaat en wat er beter kan. :j

Vanavond heb ik weer eens even heel bewust gevoeld op mijn paard, door deze discussie ben ik even heel bewust bezig gegaan met de stelling en buiging. Goed gelet op mijn eigen houding en hulpen, goed proberen te voelen wat er onder mij goed gaat en wat niet. Mijn paard corrigeren als het niet goed ging. En heb ik ook even weer contrastelling uitgeprobeerd, juist door de discussie, met daarbij de theorie goed in mijn achterhoofd. Eerst maar eens bewust voelen en rijden van stelling op de rechte lijnen, met diezelfde stelling de diagonaal op om verder te rijden in contrastelling. Heel bewust erop gelet dat ik met dezelfde stelling en hulpen door bleef rijden. Maar wow, contrastelling JUIST rijden is echt héél moeilijk! Mijn paard vond het ook veel moeilijker... Heb het 1 klein stukje geprobeerd en het daarbij gelaten. Ik wou het gewoon even voelen, in de praktijk testen. Het is voor mij des te duidelijker geworden dat dit absoluut geen oefening is die je 'zomaar' even rijd, hoe belangrijk een goede voorbereiding en het juist rijden ervan is. Mijn huidige instructeur heb ik ook nog geen enkele keer horen zeggen dat ik een stukje contrastelling moet rijden, ondanks dat mijn echt niet aan beide kanten even soepel en sterk is. Hij is ook degelijk wel schreef. Maar dat los je dus niet op door het rijden van contrastelling, wel door een goede juiste basis en een correcte opleiding.

Ik ben volgens mij juist open minded en sluit zeker niet direct dingen uit, wel wil ik graag weten wat het hoe en waarom is. Waarom je het gebruikt, wat voor effect deze oefening heeft (of dat nou ter ontwikkeling van de ruiter of het paard is..) en hoe deze dan gereden moet worden. Ik ben nieuwsgierig en ga dus opzoek i.p.v. het gewoon maar klakkeloos over te nemen of direct uit te sluiten. Volgens mij is dat juist het tegen over gestelde van het denken in systemen of hokjes? :)

Verder wil ik dus ook nog even kwijt dat ik ook zeker wel mijn fouten maak, maar is dat erg? In mijn ogen is het niet verkeerd om fouten te maken, juist van het maken van fouten leert men. Mits deze open staat om te leren. ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:01

Mooi geschreven Marinke ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:04

Duidelijk verhaal Marinke.
Vraagje: hoe is jouw paard gebogen (links of rechts) en op welke hand rijd jij dan een contrastelling (want dat is wel belangrijk).
Met contrastelling is het dan ook nog eens zo, dat je ervoor moet uitkijken dat je niet teveel stelling vraagt.
De mate van contrastelling uit het filmpje is voor het paard dat zo extreem scheef is misschien wel goed voor dat paard, voor de jouwe kan het totaal verkeerd zijn.
Een goede basis is dat je paard recht gesteld is op 2 teugels aan je been en om je been. Dat betekent dat het niet aan 1 kant vasthoudt, dat het goed (voorwaarts en zijwaarts) reageert op jouw been, en dat je paard correct om je been buigt in de wending.
Contrastelling kan helpen om je paard op twee teugels te krijgen, maar op twee teugels, is maar een deel van de basis. De rest (aan je been en om je been) moet ook. Maar op twee teugels is wel uiterst belangrijk, want een paard kan bijvoorbeeld niet goed wijken als het niet op twee teugels is.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:52

Veulen84 schreef:
He wat een ongezellig topic ineens.

Iemand niet een leuke foto om iets nuttigs over te vertellen? Of iemand van wie de foto nog niet echt bekeken is?

Ik heb wel een filmpje :+

Niet dat er heel veel over te zeggen is..

Achtergrond informatie: paard is nu een jaar in mijn bezit. Paard was net 3 toen ik haar kocht en kende niks, ook geen halster.
Eerste veel gewerkt aan het wandelden voetjes geven. Langzaam naar longeren en rustig wat spieren en conditie opbouwen. Nu ongeveer 2 maanden onder het zadel:

Wat is zie: ze is gigantisch aan het zoeken wat ze met de teugels moet. Ik probeer netjes contact te houden zonder haar in de weg te zitten. Sommige stukken begint ze al in m'n hand te zakken.

Sinds 2 weken werkt het stuur wel :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:48

PaulinBijoux: kan er idd weinig van zeggen (kort filmpje) maar wat ik zie, ziet er al netjes uit. Eerst maar eens op eigen benen leren lopen. Van mij mag wel iets meer impuls.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:03

Hij is linksgebogen, eerst op de linkerhand met gewone stelling en buiging gereden en pas toen dat goed en fijn ging via de diagonaal van hand veranderd (H-B). De mate van stelling en buiging word dan uiteraard wel iets minder aangezien je niet meer de ronding van de wending volgt maar rechtuit gaat. De hulpen blijven zo goed als hetzelfde, hooguit iets minder omdat je mate van stelling en buiging minder word. Goed, paard gaf op de diagonaal al aan het moeilijk te vinden (normaal stel je hem op die diagonaal rustig om). Hij kwam niet echt in verzet, maar maakte wel duidelijk het behoorlijk moeilijk te vinden. Ik heb overigens niet gereden zoals in het filmpje absoluut niet hoor.. :=

Maar Babootje met je laatste zinnen heb je het over een goede basis, paard moet correct op 2 teugels lopen en het moet correct om je been heen buigen. Ik ben het er helemaal mee eens hoor, maar in het begin van de discussie werd gezegd dat contrastelling een goede manier is om je paard recht te stellen wanneer het bv. wat vast houd op de buitenteugel en dat het ook goed werkt voor paarden die juist diezelfde stelling en buiging op de andere hand niet goed kunnen. In dat geval buigt het paard dus niet correct om het binnenbeen. Ik begin nu een beetje in verwarring te komen, want als ik jou nu goed begrijp zeg je het zelfde als wat ik ook zeg? :+ Dat de basis goed moet zijn, stelling en buiging in orde en dat contrastelling pas aan bod komt bij het verder opgeleide paard en de vakkundige ruiter, ter verbetering van normale stelling en buiging.

Het maakt verder ook niet zo héél veel uit, iedereen moet doen waar die zich prettig bij voelt en wat voor jullie als combinatie werkt. Ik ben erachter gekomen dat het voor mij niet wat is en dat heb ik gisteravond bevestigd gekregen van mijn paard. :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:06

@ PaulinBijoux wat ben jij een vriendelijke ruiter zeg!! :D +:)+
Vind het er ook al heel netjes uit zien, ga met babootje mee. :) Impuls zou inderdaad wel iets meer mogen, maar let er op dat je paardje daarin niet direct ook harder gaat. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:24

_Marinke_ schreef:
Ik begin nu een beetje in verwarring te komen, want als ik jou nu goed begrijp zeg je het zelfde als wat ik ook zeg? :+ Dat de basis goed moet zijn, stelling en buiging in orde en dat contrastelling pas aan bod komt bij het verder opgeleide paard en de vakkundige ruiter, ter verbetering van normale stelling en buiging.

Nee dat is niet wat ik zeg. De basis is "op twee teugels, aan je been en om je been". Dat op twee teugels, daar moet je mee beginnen, want als het paard niet op twee teugels is dan kan het ook niet aan je been en om je been zijn. Want aan je been is niet alleen het reageren op een voorwaartse hulp, maar ook het reageren op een zijwaartse hulp. Dus je begint met het paard recht te laten sporen. Dat zie je bijvoorbeeld goed in het filmpje van PaulinBijoux. Het paard heeft op het filmpje het neusje een klein beetje naar buiten, voldoende om hem recht te laten sporen. Is ie recht kan je vervolgens weer met een goede stelling/buiging de wending door. (En dat zie je ook in het filmpje)
(Dus PaulinBijoux: netjes gereden :j )
Het is trouwens ook een heel mooi filmpje om te laten zien wat ik bedoel. Het paard van PaulinBijoux is zo te zien niet zo heel erg scheef en heeft dus ook maar een heel klein beetje contra stelling nodig om recht te sporen.
Deze contrastelling (om recht te sporen) heeft echt helemaal niks te maken met de door Steinbrecht bedoelde contraoefeningen die veel meer verzameling vragen. Dat is echt iets anders.

Marinke: je zegt dat je paard linksgebogen is. Waar geeft hij (op een rechte lijn) meer in de hand? rechts of links?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:31

Babootje schreef:
Tja... Steinbrecht.... 130 jaar geleden.... boek.... Heb toch liever een goede instructeur.

“Rijd uw paard voorwaarts en richt het recht (Reite dein Pfer vorwärts und richte es gerade) “. Negen van de tien Duitse dressuur ruiters zullen direct zeggen “Das Gymnasium des Pferders” van Steinbrecht.

Je kunt spreken van “de bijbel van de dressuur”en dit boek is vorig jaar in het NL vertaald. Steinbrecht had een ongelooflijk gevoel voor rijden, wist precies wat nodig was op welk moment en kon zijn leerlingen met precieze zekerheid vertellen wat op welk moment nodig was om problemen op te lossen waar ze tegen aan liepen. De Heer Steinbrecht heeft zich onsterfelijk gemaakt met een allesomvattend dressuur systeem. Hij heeft meer dan 240 paarden gereden in zijn leven waarvan 55 HOGESCHOOLPAARDEN zijn geworden onder zijn begeleiding!

Dus een enorm actief leven en een man met een schat van ervaring.

Dus dit boek is niet zomaar een 130 jaar oud boek, Babootje! Iedere instructeur zou dit boek wezenlijk en goed moeten kennen en voor een deel ook moeten kunnen toepassen in de praktijk, is mijn stellige mening. En ja, natuurlijk moet je het boek plaatsen in de context van die tijd. Maar dan nog, het is een pareltje.

Ik ga mee met Babootje, een boek alleen is niet genoeg!

Maar net als Marinke haar instructrice kenden ook mijn laatste twee (klassieke) instructrice dit boek erg goed, wisten het toe te passen met lesgeven en reed ik bij beiden in een zelfde zeer duidelijk systeem (Duits Klassiek). Soepel ging ik door ziekte van de een over naar de andere instructrice. Methode van les geven en aanwijzingen. de aandachtspunten die ik op dat moment nodig had, kon je vlekkeloos naast elkaar leggen. Heerlijk!
Duidelijk voor mij was dat alle aanwijzingen van deze twee mensen “to the point waren” en voor mij en mijn paardje enorm goed werkte. De vooruitgang na een jaar les was zo aanwezig.

Zoals Marinke schrijft: “de basis is zo belangrijk”. Dus je eigen zit, goed VOELEN EN WETEN wat je doet. Je paard goed leren rijden is naar mijn mening niet weg gelegd voor luie domme mensen. Maar voor mensen die zich goed willen verdiepen in de materie en die het voorrecht hebben om goed correct les te krijgen.

VOELEN, VOELEN, VOELEN, HOUDING EN ZIT EN UITLEG ZODAT HET VERSTAND OOK WEET WAT WAARVOOR NODIG IS! Waarom de aanwijzingen gegeven worden, bepaalde oefeningen gereden moeten worden.

Het verhaal van Marinke is ook met enige variatie mijn verhaal. Een zoektocht. Helaas was ik al 50 jaar toen ik het correcte rijden ontmoette en ik heb veel in mijn rijden moeten veranderen. Heel moeilijk was dat en ook alleen voor zeer gemotiveerde niet starre mensen, weggelegd.

Om te incasseren dat je als een nul rijdt (na dertig jaar rijervaring en veel niet correct les te hebben gehad), je pijnlijke ego op te pakken en er voor te gaan :(:) . Nederig in dienst van het paard zijn, in mijn geval voor mijn paardje waar ik zoveel van houd <3 .

Dat mijn keuze om te veranderen een juiste is geweest is voor mij elke dag weer duidelijk. Met mijn bange “autistische” paardje rijd ik vol vertrouwen heerlijke buitenritten. Ze geeft zich vol vertrouwen aan me over. Hoe anders was dit! Met mijn paardje “met de concentratie van een garnaal” rijd ik heerlijk onze dressuur oefeningen op de wei en wat let ze goed op en geeft ze zich 100% met alle aandacht die in haar zit. Al het verzet, het rennen/ hangen/ stugge etc. is helemaal weg. Ze straalt of anders gezegd wij stralen en het rijden is een feest geworden, elke dag weer. Het bodybuilder van voor zijn is helemaal verdwenen en een heuse stevige dressuurkont is ervoor in de plaats gekomen. Het paardje is één geheel geworden. Iets dat ook door Steinbrecht wordt beschreven, hoe dit soort overbouwde paardjes toch heel mooi dressuurmatig voor elkaar te krijgen zijn als ze correct gereden worden. Dat je dan na jaren niet weet wat je ziet.

En daar was het mij om te doen. Dat gun ik jullie ook. Helaas zal ik nooit een goede ruiter meer worden. Hetzij zo. Een reden dat ik nooit filmpje van ons op BOKT zal zetten. Ik ben te oud toen de correcte dressuur in mijn leven kwam. Jullie jongeren gun ik beter. Vandaar mijn bijdrage af en toe in dressuur topics van BOKT.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:36

Oeps, hele domme fout.. :oo |o >;)
Bedoelde dat hij rechtsgebogen is, linksom stelling en buiging - rechtsom contrastelling.
Kan mezelf wel even heel hard voor het hoofd slaan nu. :=
*Pakt koffie om wakker te worden* :9k

Dan ben ik wel heel benieuwd of PaulinBijoux bewust contrastelling vroeg in het filmpje? Volgens mij rijd ze namelijk gewoon een normale volte en is haar doel juist normale stelling en buiging en begrenst ze alleen waar nodig met de buitenhand. :o

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:43

Ik rij wel bewust met deze contrastelling.

Zoals al gezegd, mijn paard is behoorlijk recht. Ze zoekt alleen steun tegen de buiten wand waardoor ze scheef gaat lopen. Het hangt er dus vanaf welke kant ik op rijd naar welke kant ze gebogen is.
Als ze scheef loopt is ze nauwelijks de volte door te sturen. Als ik haar dan weer recht zet en ze weer netjes spoort dan kan ik haar weer begeleiden de volte in.

Ik ben dus continue bezig met haar recht te laten sporen en haar niet over de buitenschouder te laten vallen, zodat ze zichzelf niet aanleert om scheef te lopen. Ik denk (en hoop) dat als ze dit eenmaal doorheeft dat ik er in een hoger traject veel profijt van zal hebben.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:46

Mooi geschreven Marinke! :j
En eigenlijk ook naar aanleiding van deze discussie heb ik woensdag ook opgezadeld en in mijn geval het tegenovergestelde gedaan als jij, want ik vraag wel met tijd tot tijd contrastelling. Wat ik dan moeilijk vond is het doseren van de lengtebuiging, om ervoor te zorgen dat mijn paard niet uitzwaait met de achterhand en ik heb mezelf erop betrapt wanneer ik juist contrastelling vraag.

Mijn paard is rechtsgebogen, denk ik, want het wordt bij hem nogal ingewikkeld soms. Ik reed op de linkerhand, daar heeft hij het moeilijk met buiging en buigt meestal teveel in de hals en houdt zich strak in zijn lijf (totaal omgekeerd, I know). Ik reed met hem de lange zijde op, diep de hoek in binnenbeen-buitenteugel, zorgen dat hij loslaat dat stukje achter de kaak links, ik rij rechtdoor stel recht en voel dat hij strak wordt in zijn rechterkaak, de buitenkant. Op dat moment vraag ik 'contrastelling', hé paard laat je deze kant ook los? Nog geen 2 seconden en ik kon terug recht stellen. En ik rij fijn verder op 2 teugels.
Lang leve spiegels en vlak voor het inrijden van de hoek zet mijn paard zijn binnenachterbeen buiten de massa, ik vraag binnenbeen-buitenteugel en probeer hem zo recht mogelijk te blijven tot de hoek. Door dan bewust aan deze discussie te denken heb ik eigenlijk heel fijn de hoeken kunnen rijden, dankjewel!

Ik wil iedereen wel bedanken voor deze discussie het heeft mij weer bewust doen worden van wat ik vraag wanneer en hoe het ook anders kan <3
Voor mij heeft de contrastelling vragen wél een functie en het is jammer dat gevoel niet over te brengen is via internet, maar voor mij is het dat kleine stukje loslaten achter de kaak. :) Het is een kwestie van het op de juiste moment vragen, je moet alleen weten wanneer en als niemand je dat verteld die het weet is dat heel moeilijk.

Daarvoor heb ik deze week contrastelling gebruikt.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 11:49

Oh nog vergeten zeggen, ik heb gisteren De Heer Swaab ontmoet _/-\o_ en het ergste is, ik had het pas de laatste 5 minuten door van mijn bezoek :roll:
Een collega clubber had zitles van Pieteke, ik heb veel geleerd! Van mijn collega én van de ruiter achter hem. Hopelijk krijg ik nog eens de kans om mee te gaan *\o/*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:17

Ik wil (het boek) van Steinbrecht niet bagatelliseren, zeker niet. Maar sinds 130 jaar geleden is er toch wel e.e.a. veranderd al is het alleen al de bouw van ons hedendaagse (dressuur)paard dat je echt niet meer kunt vergelijken met de hogeschool paarden van 130 jaar geleden.
Daarbij is, zoals we hier in het topic ook al kunnen zien, het enorm moeilijk om ruitergevoel in woorden om te zetten.
In dat licht moet je mijn opmerking "liever een goede instructeur dan een boek" ook zien. Een boek kan ondersteunend en verhelderend zijn, maar voor mij is het geen bijbel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:21

_Marinke_ schreef:
Oeps, hele domme fout.. :oo |o >;)
Bedoelde dat hij rechtsgebogen is, linksom stelling en buiging - rechtsom contrastelling.
Kan mezelf wel even heel hard voor het hoofd slaan nu. :=
*Pakt koffie om wakker te worden* :9k

Had al zo'n gevoel :D :D :D Daarom vroeg ik het ook nog even :+ . Er zijn LB paarden maar het merendeel is RB.
Maar goed, als je je daarvan bewust bent en het voelt dan ben je al een heel eind.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:37

SheeNegro schreef:
Oh nog vergeten zeggen, ik heb gisteren De Heer Swaab ontmoet _/-\o_ en het ergste is, ik had het pas de laatste 5 minuten door van mijn bezoek :roll:
Een collega clubber had zitles van Pieteke, ik heb veel geleerd! Van mijn collega én van de ruiter achter hem. Hopelijk krijg ik nog eens de kans om mee te gaan *\o/*

Leuk! +:)+

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:48

@_marinke_ ik wil even kort op 2 dingen uit jouw post reageren. Ik vind contrastelling helemaal niet moeilijk. Ook denk ik dat dit makkelijker is met een wat stijver paard dan een soepel paard (die doen dan al snel teveel). Dat het bij jouw paard niet werkt wil niet zeggen dat het geen nuttige oefening is voor andere paarden. Ik vind het een beetje kort door de bocht om dan het neer te zetten als een feit dat de basis er dan niet goed in zit of je paard niet correct is opgeleid. Dat jij dit de manier vind om het op te lossen is een mening. Verschillende paarden, verschillende manieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:17

Flavlip: ik denk echt dat Marinke gewoon niet helemaal begrijpt wat we ( of in ieder geval ik) bedoelen en het daarom ook misschien niet goed toepast. En dan werkt het ook niet.
Het filmpje van PaulinBijoux vond ik daarin juist wel wel verhelderend. Ik kon daarin juist goed zien hoe ze het paard recht stelt, waarna ze vervolgens met een juiste stelling en buiging de bocht door kan. Ik vind haar daarmee dus echt goed werken aan de basis. Eerst verticale balans, dan horizontale balans.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 13:33

Pfoe wat een epistels, eerlijk gezegd kom ik er niet helemaal meer doorheen.Hier en daar iets te veel ego profilering tussen de regels door ook naar mijn smaak.
Zelf gisteren tijdens het rijden ff bewust gelet op het stuk rechtrichten en voor mij is het denk ik vooral een kwestie van mijn paarden goed aan de hulpen zetten en houden. Neemt hij stelling en buiging aan op beide kanten, gaat hij op beide kanten even goed voor mijn been opzij, kan ik gemakkelijk schakelen. Zoja, dan kan ik mijn paard recht richten. Dat is een kwestie van voelen en reageren: de ene keer even wat buitenstelling in combinatie met buitenbeen, een gewichtshulp, even wat voorwaartser rijden. Hele korte hulpen en streven naar steeds minder, maar wel doorkomen als het moet. Dus even een tik met mijn binnenkuit als het paard op de volte naar binnenvalt. Steeds weer toe rijden naar een goede balans. Goed letten op mijn eigen zit, loslaten en centreren. Proberen aan de hand van de reactie van het paard timing en dosering van mijn hulpen te verfijnen .Geen idee of mijn manier van rijden en het systeem dat ik geleerd heb en hanteer klassiek is of wat dan ook, interesseert me ook niet. Rijden volgens een bepaald systeem is prima maar uiteindelijk gaat het om ruitergevoel en niet om of het ene systeem beter is dan het andere. De enige goede graadmeter lijkt mij je paard, en die geeft haarfijn aan of jouw hulpen en jouw manier van rijden functioneel zijn of niet. Kies een systeem en instructie die jou aanspreken en die jou en je paard als combinatie verder brengen. Maar blijf daarbij kritisch ten opzichte van je eigen kennis en referentiekader en open minded ten opzichte van andere benaderingen. Niet alleen op het paard maar ook op Bokt. Dan blijven dit soort discussies ook constructief in plaats van een soms vermoeiende herhaling van zetten (sorry voor het nogal off topic gaan, moest hier even een punt van maken :D)

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:07

Babootje schreef:
Flavlip: ik denk echt dat Marinke gewoon niet helemaal begrijpt wat we ( of in ieder geval ik) bedoelen en het daarom ook misschien niet goed toepast. En dan werkt het ook niet.
Het filmpje van PaulinBijoux vond ik daarin juist wel wel verhelderend. Ik kon daarin juist goed zien hoe ze het paard recht stelt, waarna ze vervolgens met een juiste stelling en buiging de bocht door kan. Ik vind haar daarmee dus echt goed werken aan de basis. Eerst verticale balans, dan horizontale balans.

Dank je! :o erg leuk om te lezen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 14:13

Askja schreef:
Zelf gisteren tijdens het rijden ff bewust gelet op het stuk rechtrichten en voor mij is het denk ik vooral een kwestie van mijn paarden goed aan de hulpen zetten en houden. Neemt hij stelling en buiging aan op beide kanten, gaat hij op beide kanten even goed voor mijn been opzij, kan ik gemakkelijk schakelen. Zoja, dan kan ik mijn paard recht richten. Dat is een kwestie van voelen en reageren: de ene keer even wat buitenstelling in combinatie met buitenbeen, een gewichtshulp, even wat voorwaartser rijden. Hele korte hulpen en streven naar steeds minder, maar wel doorkomen als het moet.

Goed uitgelegd :) Echt een kwestie van ruitergevoel.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:09

Marinke: had je begrepen dat mijn post naar Bertie gericht was?

PaulinBijoux: Wat een kort maar ontzettend fijn filmpje! En dat voor een paard die nog maar 2 maand onder het zadel is. Top hoor! :)

bertie schreef:
Air schreef:
Hetzelfde als met de 'alleen met sporen kan je een correct beenligging krijgen'.

Als je iets aanhaalt, doe dat dan alsjeblieft correct.

Ik verzoek je aan te tonen waar ik dit gezegd heb.
Welke post, met tijd van publicatie, zodat we dat allemaal gezellig terug kunnen lezen.

Alsjeblieft:
bertie schreef:
Rij je niet met sporen omdat je de hakken er niet uit kunt houden, dan leer je dus nooit een correcte beenligging. Je ontwijkt in dat geval het leerproces, en de discipline die daarbij komt kijken.

Geplaatst: 27-09-14 19:29
Waar ook de rest van de aannames in staan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:13

Ik ben trouwens nu heel benieuwd hoe jullie een paard wat op of over de schouder valt corrigeren? Dus het recht stellen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:15

In bertie's post staat niets over het met sporen moeten rijden voor een correcte beenhouding. Er staat dat als je niet met sporen wilt rijden omdat je geen correcte beenhouding hebt en je verder niets aan die beenhouding doet je een leerproces ontwijkt. Ze zegt nergens dat iemand met sporen moet rijden; wel dat je met sporen moet kunnen (of in ieder geval willen leren) rijden qua beenhouding.