Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Hermelientje schreef:Wel degelijk biomechanisch.Hebben jullie wel eens kozakken gezien in het circus die helemaal aan de binnenkant van hun paard hangen? Paarden galopperen gewoon door op een piepkleine cirkel terwijl het hele ruitergewicht aan de binnenkant hangt.
Hebben jullie wel eens kozakken gezien die onder hun paard door gaan op die kleine cirkel? Gewicht zit eerst helemaal aan de binnenkant en vervolgens helemaal aan de buitenkant. Paarden galopperen vrolijk verder op die kleine cirkel. Waarom? Niks biomechanisch aan gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.
Ik zat te twijfelen om hier op in te gaan, omdat ik het eigenlijk een beetje kortzichtige reactie vind.
De kozakken hebben alles te maken met snelheid en middelpunt vliedende kracht, das wat anders dan verzameling.
Kheb hier een plaatje
Ben benieuwd of jullie hierop zien, naar welke kant het paard gebogen is.
Hermelientje schreef:Ik vind jouw reactie juist kortzichtig. Want ze kunnen dezelfde trucs ook op een rechte lijn, maar we hadden het hier over wendingen en waar je gewicht hoort te zitten (ik kan me niet herinneren dat we het over verzameling hadden). Maar we gaan in herhaling vallen en ik persoonlijk hoef hier geen "eigen methode" of "nieuwe leer" te verkopen dus ik ga ophouden over dit onderwerp.
cherie78 schreef:Ik ben dan Nombrado niet, maar vraag me af wat Giniaux hierover zegt/schrijft?
nombrado schreef:Nee, ken ik niet echt
hoe ik erop gekomen ben? dmv onderzoek....en mijn eigen (jonge) paarden in beweging zien spelen. Dus door observatie / en door zonder zadel echt te gaan voelen wat je onder je gebeurd.
en erachter te komen, dat een paard toch echt met zijn buitenachterbeen een wending inzet.
(net als wij, wij zetten ook ons buitenbeen af om een wending in te gaan)
nombrado schreef:Hier een filmpje
volgens mij wel eens eerder geplaatst.
kijk goed naar de ribbenkast
de meeste buiging zit altijd rond de lendenen , de romp/ribben blijven als coconnetje veilig om de organen liggen. Dit geld voor zowel mens als dier. Het is bescherming voor alle onderliggende organen.
http://www.youtube.com/watch?v=hwvrz2R-UUU
er is dus zeker een minimale buiging mogelijk, maar dat een paard met zijn ribben buigen moet om je been is de grootste onzin.
nombrado schreef:Succes HF met het buigen van de ribben van je paard. :-(
cherie78 schreef:Tango1979 schreef:In een wending of volte blijf ik vrij recht boven mijn paard. Ik draai wel mijn schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging. Bij de zijgangen volgen mijn schouders de schouder van het paard en mijn heupen de achterhand.
@nombrado: heb jij nog een antwoord voor mij en burl op onze vragen hierboven?
Hoe zou Stacy sturen aan de voorkant?
nombrado schreef:horseyfries schreef:Stacey stuurt bijzonder duidelijk met haar zit, knieën, bovenbenen en handen de voorhand de juiste richting uit, en de achterhand volgt vanzelf.
van voor naar achter?
achterhand volgt????huh? daar zit toch de motor en de kracht?
hoe kan die dan volgens? die stuwt toch aan?
nombrado schreef:rompkanteling ...zucht...daar hebben we het net over
net als dat dus eigenlijk de wervels iets naar buiten "hellen"
Ga eens zonder zadel op de fries zitten en voel wat er gebeurd.
tis zo simpel
horseyfries schreef:Praat alsjeblieft een keer met een fysiotherapeut of volg mijn eerdere raad op en probeer het eens uit door met je vingers te voelen, want een discussie wordt niet echt interessant als je tegen iemand praat die onzin blijft herhalen.
Als er iets naar de buitenkant gaat zal er aan de binnenkant toch ook echt iets moeten veranderen, en dat gebeurt dus ook.
Ik heb vaak genoeg zonder zadel gereden Nombrado, al vanaf 1974, en dat gevoel heb ik dus genoeg gehad. Ik mocht namelijk geen zadel voor ik zonder heel goed kon rijden van mijn papa(die goede oude tijd....
)
nombrado schreef:horseyfries schreef:Ik hoop dat je het verschil begrijp tussen sturen en aandrijving? Jij stuurt toch ook de voorwielen van je auto terwijl die rustig met achterwielaandrijving kan zijn uitgerust?
oja, das waar
jij rijd friezen, die hebben voorwielaandrijving![]()
![]()