Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:04

Rare vraag....

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:23

nombrado schreef:
Hermelientje schreef:
Hebben jullie wel eens kozakken gezien in het circus die helemaal aan de binnenkant van hun paard hangen? Paarden galopperen gewoon door op een piepkleine cirkel terwijl het hele ruitergewicht aan de binnenkant hangt.
Hebben jullie wel eens kozakken gezien die onder hun paard door gaan op die kleine cirkel? Gewicht zit eerst helemaal aan de binnenkant en vervolgens helemaal aan de buitenkant. Paarden galopperen vrolijk verder op die kleine cirkel. Waarom? Niks biomechanisch aan gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.
Wel degelijk biomechanisch.
Ik zat te twijfelen om hier op in te gaan, omdat ik het eigenlijk een beetje kortzichtige reactie vind.
De kozakken hebben alles te maken met snelheid en middelpunt vliedende kracht, das wat anders dan verzameling.
Kheb hier een plaatje
Ben benieuwd of jullie hierop zien, naar welke kant het paard gebogen is.

Ik vind jouw reactie juist kortzichtig. Want ze kunnen dezelfde trucs ook op een rechte lijn, maar we hadden het hier over wendingen en waar je gewicht hoort te zitten (ik kan me niet herinneren dat we het over verzameling hadden). Maar we gaan in herhaling vallen en ik persoonlijk hoef hier geen "eigen methode" of "nieuwe leer" te verkopen dus ik ga ophouden over dit onderwerp.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:04

Als ik aan Kozakken denk op volle snelheid, dan zie ik paarden voor die op kleine wendingen hun lichaam kantelen, dus zeg maar met de bovenkant de wending in kantelen en met ruiters die dus meehangen. Ik kan me dan niet voor de geest halen dat er lengtebuiging is. Als ik aan een dressuurpaard denk in een wending, dan zie ik een paard dat "rechtop" blijft en met lengtebuiging en een ruiter die er recht boven blijft zitten. Is denk ik wel een heel groot verschil in houding van het paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:35

Kijk maar eens naar deze bijzondere paardenman
in dit filmpje zie je hem kozakken oefeningen doen.
Alleen met een paard die hard galoppeert.
Zou hij dit doet in het tempo waarin onze paarden dressuur lopen, dan gaan ze echt een rondje lopen ;-)
Volte in als ze naar buiten hangen
Hij laat het in stilstand ook zien, dan kan een paard zich schrap zetten. (zoals wij dat ook kunnen als we bv een zware zak moeten oppakken)
http://www.youtube.com/watch?v=GUG-62tXDm4

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:38

Hermelientje schreef:
Ik vind jouw reactie juist kortzichtig. Want ze kunnen dezelfde trucs ook op een rechte lijn, maar we hadden het hier over wendingen en waar je gewicht hoort te zitten (ik kan me niet herinneren dat we het over verzameling hadden). Maar we gaan in herhaling vallen en ik persoonlijk hoef hier geen "eigen methode" of "nieuwe leer" te verkopen dus ik ga ophouden over dit onderwerp.

Ik heb gezegd dat je in de wendingen het paard aan de binnenkant ruimte moet geven in je heup, zodat ie rompkanteling kan doen om de wending in te zetten.
wb de kozakken.....snelheid, houd jezelf meer in evenwicht...door de snelheid.
ga je meer op de plaats hupsen, dan komt er wel ff wat anders bij kijken. (balans evenwicht)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:40

burl schreef:
Nombrado, ik ben ook wel benieuwd hoe jij stuurt aangezien jouw stuur aan de achterzijde zit.

zie rechts.
Afbeelding
alleen wel zonder extreem handgebruik

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:24

cherie78 schreef:
Ik ben dan Nombrado niet, maar vraag me af wat Giniaux hierover zegt/schrijft?

Giniaux beweert dat voor een optimale laterale buiging, de wervels van een paard t.o.v. de buiging licht naar buiten moeten roteren.

nombrado schreef:
Nee, ken ik niet echt
hoe ik erop gekomen ben? dmv onderzoek....en mijn eigen (jonge) paarden in beweging zien spelen. Dus door observatie / en door zonder zadel echt te gaan voelen wat je onder je gebeurd.
en erachter te komen, dat een paard toch echt met zijn buitenachterbeen een wending inzet.
(net als wij, wij zetten ook ons buitenbeen af om een wending in te gaan)

Ok, dan is het misschien wel leuk om zijn boek een keer te lezen, je kan daar wel de conclusie uit trekken dat het buitenachterbeen van een paard misschien wel meer werk doet dan in andere theorieën wordt aangenomen. Ook kan je je afvragen of het buigen om het binnenbeen wat je zo vaak hoort wel echt logisch is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:29

ah, is altijd leuk, om idd eens te kijken of er overeenkomsten zijn betreffende mijn en zijn theorieen.
dank voor je tip

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:29

nombrado schreef:
Hier een filmpje
volgens mij wel eens eerder geplaatst.
kijk goed naar de ribbenkast
de meeste buiging zit altijd rond de lendenen , de romp/ribben blijven als coconnetje veilig om de organen liggen. Dit geld voor zowel mens als dier. Het is bescherming voor alle onderliggende organen.
http://www.youtube.com/watch?v=hwvrz2R-UUU
er is dus zeker een minimale buiging mogelijk, maar dat een paard met zijn ribben buigen moet om je been is de grootste onzin.

Dat hij dat niet zou moeten is de grootste onzin, want als je paard dat niet doet dan is hij helemaal niet gebogen in zijn lichaam en komen je been hulpen ook niet door zoals ze zouden moeten.
Dit vind ik wel echt een dramatische opmerking Nombrado! Dat ribben niet zo extreem flexibel zijn als bijv. halswervels wil ABSOLUUT niet zeggen dat er geen buiging mogelijk is en al helemaal niet dat er geen buiging zou moeten zijn rond je binnenbeen. Het is juist de kunst bij het paard in balans te rijden om ervoor te zorgen dat het paard EVENREDIG gebogen is en dat betekent dat je de delen die gemakkelijker buigen zo moet kunnen begrenzen dat ze evenveel buigen als de delen die moeilijker buigen, zoals juist het gedeelte bij je been.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:36

Succes HF met het buigen van de ribben van je paard. :-(

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:40

nombrado schreef:
Succes HF met het buigen van de ribben van je paard. :-(

Doe ik elke dag, net als jij ;) Anders dan kon hij zelfs niet even lekker zijn achterkant krabben.....

Denk toch eens verder na voor je dingen roept, voor mijn part loop je nu naar de stal, leg je je vinger tussen de ribben van je paard, en vraag je met een worteltje zijn hoofd opzij. Moet jij eens voelen wat er gebeurt!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:41

cherie78 schreef:
Tango1979 schreef:
In een wending of volte blijf ik vrij recht boven mijn paard. Ik draai wel mijn schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging. Bij de zijgangen volgen mijn schouders de schouder van het paard en mijn heupen de achterhand.

@nombrado: heb jij nog een antwoord voor mij en burl op onze vragen hierboven?

Hoe zou Stacy sturen aan de voorkant?

Stacey stuurt bijzonder duidelijk met haar zit, knieën, bovenbenen en handen de voorhand de juiste richting uit, en de achterhand volgt vanzelf.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:45

been there , done that ;-)
Afbeelding

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:47

En dit slaat op??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:47

horseyfries schreef:
Stacey stuurt bijzonder duidelijk met haar zit, knieën, bovenbenen en handen de voorhand de juiste richting uit, en de achterhand volgt vanzelf.

van voor naar achter?
achterhand volgt????huh? daar zit toch de motor en de kracht?
hoe kan die dan volgens? die stuwt toch aan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:49

Afbeelding

Kijk eens naar dit door jou blijkbaar zo geliefde plaatje, en kijk eens naar het verschil in lengte aan de linkerzijde tussen het middelste plaatje en het rechterplaatje. Hoe kan die linkerkant volgens jou korter worden zonder dat er iets in de ribben zou veranderen?
Klopt je plaatje niet of heb je zelf toch een fout gemaakt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:50

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

van voor naar achter?
achterhand volgt????huh? daar zit toch de motor en de kracht?
hoe kan die dan volgens? die stuwt toch aan?

Ik hoop dat je het verschil begrijp tussen sturen en aandrijving? Jij stuurt toch ook de voorwielen van je auto terwijl die rustig met achterwielaandrijving kan zijn uitgerust?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:51

rompkanteling ...zucht...daar hebben we het net over
net als dat dus eigenlijk de wervels iets naar buiten "hellen"
Ga eens zonder zadel op de fries zitten en voel wat er gebeurd.
tis zo simpel

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:51

horseyfries schreef:
Ik hoop dat je het verschil begrijp tussen sturen en aandrijving? Jij stuurt toch ook de voorwielen van je auto terwijl die rustig met achterwielaandrijving kan zijn uitgerust?

oja, das waar
jij rijd friezen, die hebben voorwielaandrijving :+ :D :j

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:54

nombrado schreef:
rompkanteling ...zucht...daar hebben we het net over
net als dat dus eigenlijk de wervels iets naar buiten "hellen"
Ga eens zonder zadel op de fries zitten en voel wat er gebeurd.
tis zo simpel

Praat alsjeblieft een keer met een fysiotherapeut of volg mijn eerdere raad op en probeer het eens uit door met je vingers te voelen, want een discussie wordt niet echt interessant als je tegen iemand praat die onzin blijft herhalen.
Als er iets naar de buitenkant gaat zal er aan de binnenkant toch ook echt iets moeten veranderen, en dat gebeurt dus ook.
Ik heb vaak genoeg zonder zadel gereden Nombrado, al vanaf 1974, en dat gevoel heb ik dus genoeg gehad. Ik mocht namelijk geen zadel voor ik zonder heel goed kon rijden van mijn papa ;) (die goede oude tijd.... :D )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 21:59

horseyfries schreef:
Praat alsjeblieft een keer met een fysiotherapeut of volg mijn eerdere raad op en probeer het eens uit door met je vingers te voelen, want een discussie wordt niet echt interessant als je tegen iemand praat die onzin blijft herhalen.
Als er iets naar de buitenkant gaat zal er aan de binnenkant toch ook echt iets moeten veranderen, en dat gebeurt dus ook.
Ik heb vaak genoeg zonder zadel gereden Nombrado, al vanaf 1974, en dat gevoel heb ik dus genoeg gehad. Ik mocht namelijk geen zadel voor ik zonder heel goed kon rijden van mijn papa ;) (die goede oude tijd.... :D )

Ach horseyfries , ik heb zelf een sportachtergrond , dus ben niet van gisteren
daar hoef ik niet voor bij een fisiootje te zijn, daar heb ik andere bronnen voor.
er veranderd idd iets aan de binnenkant....dat is die romp die iets kantelt...
alleen moet je als ruiter wel erg bewust zijn van je eigen lichaam om dat te kunnen voelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:01

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

oja, das waar
jij rijd friezen, die hebben voorwielaandrijving :+ :D :j

Ik dacht het wat gemakkelijker voor je uit te leggen omdat je de rest blijkbaar erg moeilijk vind, maar ook dit haal je weer uit het verband. Ik ga morgen verzinnen hoe ik het met appeltjes, peertjes en banaantjes kan uitleggen, ok?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 22:08

horseyfries schreef:
Ik dacht het wat gemakkelijker voor je uit te leggen omdat je de rest blijkbaar erg moeilijk vind, maar ook dit haal je weer uit het verband. Ik ga morgen verzinnen hoe ik het met appeltjes, peertjes en banaantjes kan uitleggen, ok?

}:0

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:46

http://www.dingosbreakfastclub.net/Ding ... bend1.html

Er is zelfs onderzocht op kadavers hoeveel de ribbenkast kan buigen. Onderaan de bladzijde wat verwijzingen naar wetenschappelijk werk van een aantal zeer gerenommeerde wetenschappers op dit gebied. Een ribbenkast kan buigen (waarschijnlijk minder dan mensen denken) en kantelen. Het ene sluit het andere niet uit.

En Nombrado ik vermoed dat kozakken graag zo hard gaan omdat het er lekker spectaculair uitziet. Eerder beweerde je zelf dat het voor een paard juist gemakkelijker was zijn balans te houden als hij langzamer gaat, dus je spreekt jezelf tegen. Nu kan ik wel een filmpje gaan zoeken van voltige waar hetzelfde werk gedaan wordt op veel lagere snelheid en met vaste bijzet (zodat het hoofd dus niet als balansstok kan worden gebruikt!) maar ik vrees dat het allemaal zinloos is.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:18

Wat zou het toch handig zijn als we met zijn allen IN een paard konden kijken als hij zich voortbeweegt! Want hier worden, met name door Nombrado, nogal wat vage aannames inzake biomechanica van het paard als keiharde waarheden gepresenteerd ... Het woord rompkanteling vind ik wat dat betreft echt een hele rare uitdrukking, omdat dit (althans bij mij) het beeld oproept van een paard dat horizontaal in zijn romp/wervelkolom roteert als ie een volte of wending loopt. En daar kan ik me heel weinig bij voorstellen. Het lijkt mij nuttiger om te denken en te rijden vanuit het functioneren van het totale paardenlichaam, en uit te gaan van de gezamenlijke balans van ruiter en paard.