Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:39

Galop is een asymetrische beweging. Daarom is het belangrijk als voorbereiding eerst wat stelling naar rechts (voor de rechter galop), evt. schoudervoor en het paard goed gebogen om het binnenbeen te houden.
Dan de halve ophouding.
Het binnenbeen onderhoudt de lengtebuiging en de impuls.
Buitenbeen een halve tot hele handbreedte achter de singel, stil.
Het gewicht op de binnen zitbeenknobbel.

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:43

Op welk been spring je dan aan of op welke hulp?
En wat zijn jouw hulpen voor de Travers?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:49

mag ik nog even zeggen dat het ik weet waarom het onduidelijk was mijn aangehaalde plaatje is een paard die een zijaanzicht heeft alsof die naar rechts gaat maar dus in de linkergalop zit daarom kwam ik er niet uit.

wil me even verdedigen omdat het nogal een domme gans actie was vanmezelf maar ik had dus gewoon niet goed opgelet sorry

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:51

Lib, misschien een ezelsbruggetje voor je. Aanspringen op buitenachter, binnenvoor grijpt verst naar voren, en de andere diagonaal komt er tussendoor :).

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:06

bedankt spoky ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:09

murphy102 schreef:
Galop is een asymetrische beweging. Daarom is het belangrijk als voorbereiding eerst wat stelling naar rechts (voor de rechter galop), evt. schoudervoor en het paard goed gebogen om het binnenbeen te houden.
Dan de halve ophouding.

Zo doe ik het dus ook en ik kreeg ook de vraag en hoe dan de traver????
Die Spokie jou ook stelt...
Alleen weet ik het echt niet meer, zou ik moeten rijden en voelen, het verschil.
(paar blz terug)
Maar hoe doe jij dat, het verschil, dat er wel is in mijn beleving, maar wat heel subtiel is.

edit.. spooky even gecorrigeerd :+

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:20

Sjolvir schreef:
murphy102 schreef:
Dan de halve ophouding.

Alleen weet ik het echt niet meer, zou ik moeten rijden en voelen, het verschil.
(paar blz terug)
Maar hoe doe jij dat, het verschil, dat er wel is in mijn beleving, maar wat heel subtiel is.

Inderdaad Sjolvir,... Spooky?!
We hebben het nu, dacht ik over de galop. travers is een zijgang, een buigingsoefening. Totaal iets anders.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:39

dus als ik er over nadenk dan zet je de galop dus in op buitenachter in draf , dat betekent dat in draf dat buitenachter en binnenvoor in een diagonaal staan dit is dezelfde diagonaal als die je in galop hebt daarom is het op dat moment aanspringen vloeiender .maar dit princiepe geld dan niet als je vanuit stap of achterwaarts naar galop gaat , dan kun je ws beter binnenachter nemen zodat de direct daarop volgende fase de diagonaal is en als je deze op buitenachter zou timen dan breek je die diagonaal dan af.

maar als dat dus zo is dan moet je tempo terug naar draf op binnenachterbeen zetten zodat het paard dan vloeiend in de diagonaal van binnenachter buitenvoor in draf komt?
Of maak je de overgang tevens terug in de diagonaal van de galop omdat die diagonaal ook in draf bestaat?maar het grootste gedeelte van de diagonaal in galop staan er drie benen aan de grond , als buitenachter en binnenvoor diagonaal de grond raken dan verlaat binnenachter de grond en raakt buitenvoor net de grond , kan het paard dan nog wel vloeiend van de al bestaande diagonaal in galop naar de daarop volgende diagonaal in draf komen?

of ga ik nu te ver? en is dit een doorgedraaid hersenspinsel?
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 08-03-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:42

Professor schreef:
Pasterza schreef:
Wat betreft de gewichtshulp bij het aangaloperen, door het eenzijdig aantrekken van het kruis wordt de binnenheup en binnenzitbeensknobbel van de ruiter naar voren gedrukt en meer belast. Dat zorgt er onder andere voor dat je overeenkomstig met de beweging van het paard zit en alleen al daardoor ook kunt voelen dat het paard correct aanspringt of niet.

Kan u uw kruis eenzijdig aantrekken???

Professor schreef:
Pasterza schreef:
Ja dat is niet zo moeilijk hoor. Müseler kon dat ook. Het verbaast me dat u dat niet weet.

Dan graag nadere uitleg. Denk dan men dan een slangemens moet zijn.

Om het eenzijdig aantrekken van het kruis te oefenen kun je bv. gaan schommelen en de schommel scheef te laten bewegen. Ook een boek wat over de tafelrand uitsteekt scheef op het tafelblad schuiven. Een kruk kun je scheef laten kantelen. Plat op de grond gelegen kun je de linker- of rechterzitvlak omhoog heffen. Probeer het eens :D

Het kruis aan één zijde aantrekken is noodzakelijk om het paard correct in stelling te laten lopen, wenden en (aan-)galoperen. Zonder het éénzijdig aantrekken van het kruis zal dit niet tot minder makkelijk gaan en kun je tijdens het galoperen niet in het zadel blijven kleven.
Lukt dat echter wel, dan is de ruiter zich nog niet bewust dat hij wel het kruis éénzijdig aantrekt.

Slangemens? De ruiter dient gewoon soepel te zijn in zijn lijf om de bewegingen van het paard te kunnen volgen en zijn hulpen correct te kunnen geven, zodat de ruiter zijn stijve lijf niet in allerlei bochten hoeft te wurmen. En die van het paard net zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:52

murphy102"
[quote="Sjolvir schreef:
murphy102 schreef:
Dan de halve ophouding.

(paar blz terug)

Inderdaad Sjolvir,... Spooky?!
We hebben het nu, dacht ik over de galop. travers is een zijgang, een buigingsoefening. Totaal iets anders.[/quote]

Beken wel in het begin als ik te plots appyement vroeg dat bij mij resulteerde in galop....
Bij traver nooit gehad. (heb het over ervaring met 1 pony, Sjol, dus uiterst beperkt)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:37

Citaat:
Om het eenzijdig aantrekken van het kruis te oefenen kun je bv. gaan schommelen en de schommel scheef te laten bewegen. Ook een boek wat over de tafelrand uitsteekt scheef op het tafelblad schuiven. Een kruk kun je scheef laten kantelen. Plat op de grond gelegen kun je de linker- of rechterzitvlak omhoog heffen. Probeer het eens

Het kruis aan één zijde aantrekken is noodzakelijk om het paard correct in stelling te laten lopen, wenden en (aan-)galoperen. Zonder het éénzijdig aantrekken van het kruis zal dit niet tot minder makkelijk gaan en kun je tijdens het galoperen niet in het zadel blijven kleven.
Lukt dat echter wel, dan is de ruiter zich nog niet bewust dat hij wel het kruis éénzijdig aantrekt.

Slangemens? De ruiter dient gewoon soepel te zijn in zijn lijf om de bewegingen van het paard te kunnen volgen en zijn hulpen correct te kunnen geven, zodat de ruiter zijn stijve lijf niet in allerlei bochten hoeft te wurmen. En die van het paard net zo.

Dan heeft u het niet begrepen wat er staat in dat boek van Müsseler, dat wat u beschrijft is niet het kruisaantrekken maar de heup naar voren brengen.
Dat kan nooit met kruisaantrekken gelijktijdig, kruisaanpannen is een drijvende hulp, het zwaarder maken, en is niets anders dan het het gevoel wanneer men diarree heeft en de laatste twee passen naar het toilet.
Dat kan nooit éénzijdig, en dat heeft de schrijver ook niet zo bedoeld.
Schommelen kan men ook niet éénzijdig dit doet men door kruisaanspannen.
Kijpt u maar 1 bil tesamen??????

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:37

Professor schreef:
Ken twee manieren om aan te galoperen, die zijn beide Klassiek.
Kent u ook die twee? En waarom doet men dat?

1. Met het gewicht op de binnenzitbeenknobbel.
2. Met het gewicht op de buitenzitbeenknobbel.

ad 1. Dit doet men met oog op het behoud van de lengtebuiging.
ad 2. Dit doet men vanuit het oogpunt dat de galop aanvangt vanuit het buitenachterbeen. Dat is het achterbeen wat op dat moment zwaarder belast is en daarom onder dat zwaartepunt gaan zitten; daarna het gewicht weer overbrengen op de binnenzitbeenknobbel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:42

murphy102 schreef:
Dan de halve ophouding.

Wil dit aanvullen, de halve ophouding eindigd bij het aanspringen in galop.
De binnen teugel geeft dan na, om het binnenbeenachterbeen (meer ruimte) naar voren te laten komen.
Daarom noem ik dit de eerste methode.

Een kleine verandering kan men toepassen door het gewicht op buiten te brengen, daardoor krijgt het binnenbeen nog meer ruimte, en houd men de 1e fase even vast (buitenachterbeen).
Deze methode heeft het voordeel dat men later met het changeren niet zo hoog uit het zadel komt vooral bij de series. Dit vanuit stap of halthouden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:46

Oke, ben dus toch niet helemaal achtelijk, maar zo mooi kon ik het niet omschrijven.
Dat van de series changementen, want dat heeft mijn huidige instr. me verteld, maar niet expleciet,
dat dat is omdat je dan minder hoog uit je zadel komt bij series.

En wat is de 2e?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:48

En nog een vraagje, wat is de meest waarschijnlijke fout die ik in het begin met Sjol maakte
waardoor ze appyement verwarde met galop hulp? (dus dan aansprong in galop)

(moet er even bij zeggen, dat ze toendertijd ook nog 5 (kinder) manege lessen liep in de week,
dus ik niet overal invloed op had, qua aanleren van hulpen.)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:54

Sjolvir schreef:
En nog een vraagje, wat is de meest waarschijnlijke fout die ik in het begin met Sjol maakte
waardoor ze appyement verwarde met galop hulp? (dus dan aansprong in galop)

(moet er even bij zeggen, dat ze toendertijd ook nog 5 (kinder) manege lessen liep in de week,
dus ik niet overal invloed op had, qua aanleren van hulpen.)

Dan leert men het paard inplaats van binnen gewicht bij het aangaloperen (alleen dan daarna weer naar binnen met het gewicht) aangaloperen dan heeft men met appuyeren daar geen probleem meer mee.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:55

@ professor, heb even de link onderaan van uw profiel gekeken, waarom heeft u dat geplaatst?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:57

en de tempo terug?
weet niet of het te onlogisch door mij opgeschreven is in mijn voorgaande post om er antw. op te geven maar ik loop er de hele dag al mee in mijn hoofd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:01

liberty22 schreef:
en de tempo terug?
weet niet of het te onlogisch door mij opgeschreven is in mijn voorgaande post om er antw. op te geven maar ik loop er de hele dag al mee in mijn hoofd.

Mij is juist geleerd dat je de mooiste overgangen krijgt door gewoon je buitenbeen terug te leggen op zijn plek
en paard terug te laten gaan in draf.
Been weg is overgang terug naar draf.
Moet zeggen werkt wel, ze maken dan hele vloeiende wisseling in tempi.
En verder hoef je dan eigenlijk niets te doen, behalve uiteraard dat wat je altijd doet, waken voor..
Dus zorgen dat de opgewekte impuls netjes van achteren naar voren naar achteren blijft vloeien.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:58

Professor schreef:
Dan heeft u het niet begrepen wat er staat in dat boek van Müsseler, dat wat u beschrijft is niet het kruisaantrekken maar de heup naar voren brengen.
Dat kan nooit met kruisaantrekken gelijktijdig, kruisaanpannen is een drijvende hulp, het zwaarder maken, en is niets anders dan het het gevoel wanneer men diarree heeft en de laatste twee passen naar het toilet.
Dat kan nooit éénzijdig, en dat heeft de schrijver ook niet zo bedoeld.
Schommelen kan men ook niet éénzijdig dit doet men door kruisaanspannen.
Kijpt u maar 1 bil tesamen??????

Dan denk ik dat u het niet goed gelezen heeft. Of de nederlandse versie van het boek is niet goed vertaald :Y)
Müseler schrijft dat door het éénzijdig aantrekken van het kruis, zoals ik al eerder schreef, slechts één heup en het zitbeen naar voren gebracht wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:10

Citaat:
Dan denk ik dat u het niet goed gelezen heeft. Of de nederlandse versie van het boek is niet goed vertaald :Y)
Müseler schrijft dat door het éénzijdig aantrekken van het kruis, zoals ik al eerder schreef, slechts één heup en het zitbeen naar voren gebracht wordt.

Denk dat daar een vertaal foutje in zit in het orginaal staat men brengt het zitbeentje naarvoren, maar over aantrekken van het kruis staat er niet bij.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:40

spokie79 schreef:
Lib, misschien een ezelsbruggetje voor je. Aanspringen op buitenachter, binnenvoor grijpt verst naar voren, en de andere diagonaal komt er tussendoor :).

Hoi Spokie,

Ik zag dat ik je naam in de gauwigheid verkeerd geschreven heb. Sorry hoor, dat ging per ongeluk.

Groetjes

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:42

Haha, geen probleem :).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:54

Professor schreef:
Citaat:

kruisaanpannen is een drijvende hulp, het zwaarder maken, en is niets anders dan het het gevoel wanneer men diarree heeft en de laatste twee passen naar het toilet.

:D Ik heb me altijd afgevraagd hoe kruis aanspannen nu aanvoelt en per ongeluk het dus goed gedaan, maar daar altijd twijfel over gehad. Duidelijker uitleg kan echt niet *\o/*

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:15

Dat is toch gewoon de kringspier van je anus aanspannen....