Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:38

Lekker beeld tancreda!!

Ankem en Starbreeze. Het lag indd aan mijn houding. Ik ging naar binnen hangen ipv recht op te blijven zitten. Daarna meer rechtop gaan zitten en hij ging daarna wel netjes door de bochten. Alsof het niets was ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:58

Leuk twee van die foto's Tancreda.
Ik merk ook dat als je na rijden kijkt naar je paard dat buikspier duidelijk meer aan het werk is geweest en dat hangbuikje wat is opgetrokken.

Milkberry, goed even je houding kritisch onder de loep, levert soms veel op. We maken het soms onze paarden veels te lastig. Hier wordt nu af en toe "open je hart" geroepen nav mijn yogales ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:23

Vanmiddag lekker gereden. Ze komt steeds makkelijker en langer in de diepe stretch. Ook het achter het bit kruipen en het knikje maken wordt steeds minder. Toch bijna bizar hoe snel dat kan gaan.
Een vraag: toen ze vanmiddag in de hele stretch kwam in draf, kwam haar hele rug enorm omhoog. Het voelde voor mij enorm onwennig en leek alsof ze ook een beetje onregelmatig voelde.

Ik vroeg de staleigenaar even mee te kijken en die had ook gezien dat haar rug helemaal bol werd en hij zag veel beweging bij haar. Hij vindt die diepe stretch maar wat raar en vond dat ik haar maar weer wat hoger moest rijden. Hij vond het vreemd dat het goed is dat de rug zover omhoog moet komen. Ben ik op zich niet gevoelig voor, maar wel dat het voor mijn gevoel wat onregelmatig voelde. Herkent iemand dit?

Ook met wijken in stap boeken we vooruitgang. Ze blijft nog niet helemaal wel beneden, maar ze blijft nu wel actief doorstappen. Eerder viel ze in het wijken altijd stil.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:33

Hierbij de video waar ik de foto's uit heb gehaald, weet niet of ie het zo doet?

Wat lastig Ankem, dat je staleigenaar het een beetje raar vond. Dan ga je toch wel twijfelen, of niet? Hier een boer die zich nergens mee bemoeit (qua rijden ed), dat is meestal wel fijn.

Maar dat ze onregelmatig leek, zou dat niet gewoon komen doordat ze nu spieren gebruikt, die zo voorheen amper gebruikte? Dat moet toch wel gevoeliger zijn denk ik, dat oprekken? Tenminste, zo stel ik me dat dan voor, dat ze die spieren langer maken en dat is nu eenmaal wat gevoelig in het begin?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:42

Ja, dat zou een logische verklaring zijn Marocje. Ik ben niet gevoelig voor wat een ander vindt. Ik vind ook wel iets van hoe zijn paarden gereden worden, maar dat is wat ik vind. Hij laat me op zich wel in mijn waarde hoor, alleen kun zien hoe mensen gewend zijn geraakt aan het krulletje aan de voorkant en niet aan het traject wat daar normaal gesproken aan vooraf hoort te gaan.

Wat betreft jouw filmpje:

Ik ben niet zo'n voorstander van 'vrij' longeren. Ik merk ook dat contact belangrijk is, dus ik zou persoonlijk kiezen voor een longeerlijn aan een kaptoom of hoofdstel. Daarmee kun je ook iets meer sturen, zegt Will ook iets over in 1 van zijn filmpjes.
Je ziet ook dat het het paard veel moeite kost op dit moment en daardoor terugvalt in tempo. Dat is niet erg, zo zijn we allemaal begonnen. Ik ben nu vanaf juni bezig en begin nu echt verschil te merken.
Wees blij en trots met de kleine dingen die je cadeau krijgt en blijf rustig dooroefenen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:28

Marocje, we beginnen allemaal ergens. En dit lijkt me een prima begin :)
Die van mij viel in het begin ook erg terug in tempo. Je ziet al een heeel klein beetje dat de rug wat omhoog komt in de diepe stretch. Klein tikkeltje omhoog. Het mag indd allemaal wat actiever. Maar het begin is er.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:29

@ankem, het wat onregelmatig aanvoelen herken ik ook wel.. ik interpreteerde dat als wat zoekend, balans is toch wat verschoven en daar moeten ze even aan wennen en de kracht voor krijgen.
Dus niet te lang blijven draven. Ik merkte ook dat de grote merrie die ik rijd ook sneller moe wordt van zo diep VWNW rijden en echt de rug opbollen het kost meer kracht. Dus ga rustig aan, veel stappen en rijd ook nog nauwelijks een half uurtje.

Ik ga me nu lekker warm aankleden en weer richting paarden :) ... ga maar weer eens 20 minuten ofzo merrie trainen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:31

Evelijn schreef:
@ankem, het wat onregelmatig aanvoelen herken ik ook wel.. ik interpreteerde dat als wat zoekend, balans is toch wat verschoven en daar moeten ze even aan wennen en de kracht voor krijgen.
Dus niet te lang blijven draven. Ik merkte ook dat de grote merrie die ik rijd ook sneller moe wordt van zo diep VWNW rijden en echt de rug opbollen het kost meer kracht. Dus ga rustig aan, veel stappen en rijd ook nog nauwelijks een half uurtje.

Ik ga me nu lekker warm aankleden en weer richting paarden :) ... ga maar weer eens 20 minuten ofzo merrie trainen :)

Ik ben wel blij dat je het herkent. Je schrikt toch even, zeker omdat het al een dame op leeftijd is. Ik draaf hooguit een rondje achterelkaar en dan ga ik weer even stappen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:35

Al is die merrie niet echt een goede richtlijn wat betreft onregelmatigheid... toen ik daar net mee begon was haar favoriete versnelling de telgang (en nee het is geen ijslander maar een KWPN-er van 1.80 ;) )
Dus als er ook maar iets lastig is... is haar takt bijna meteen zoek :Y)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:55

Oh dat herken ik trouwens ook, dat het onregelmatig voelt. Precies wat Evelijn zegt. Het is nmi ook het herstellen van de balans. Nu wij de stretch wat beter aankunnen, is dat gevoel weg.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:37

Evelijn schreef:
Al is die merrie niet echt een goede richtlijn wat betreft onregelmatigheid... toen ik daar net mee begon was haar favoriete versnelling de telgang (en nee het is geen ijslander maar een KWPN-er van 1.80 ;) )

Nee, ze is bij mij eigenlijk nooit zonder aanwijsbare oorzaak onregelmatig geweest. De staleigenaar zei ook al dat het eruit zag alsof ze haar evenwicht wat kwijt was. Ze is nog wel steeds heel rechtgebogen, dus probeer nu in de stretch ook wat meer stelling/contra-stelling af te wisselen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:37

Evelijn schreef:

Wat een reus zeg! Wow.. :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:26

Het onregelmatig gaan herken ik niet. Wel dat de draf anders aan gaat voelen maar dat was dan meer dat er meer veer in kwam en de passen langer werden.

@marocje, tempo mag idd omhoog, lukt dat? Of wat doet ze dan?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:29

Netjes Trancreda, ik denk als je zo door gaat dat ze zich heel mooi gaat ontwikkelen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:51

Starbreeze: dan gaat het hoofd weer hoger. Moet er wel bij zeggen dat ik hier dus bezig was met vlotter een reactie op mijn commando's te krijgen, niet zozeer met het stretchen. (vandaar dat ik niet op die momenten beloonde).

Heb ook een filmpje van de andere hand. Vond dat niet bokt waardig omdat het natuurlijk helemaal niet goed ging, maar het is wel zoals het is..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:09

Ik vind eigenlijk dat ze op dit filmpje beter loopt Marocje.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:15

Eerlijk gezegd vind ik haar achter niet regelmatig, linksachter treedt minder ver onder. Kan zijn dat het gebrek aan activiteit vertekent. Is ze extreem scheef, rechtsgebogen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:00

Milkberry schreef:
Ik vind eigenlijk dat ze op dit filmpje beter loopt Marocje.

Ja, dat vond ik eigelijk ook? Weet niet waarom ik dat andere filmpje dan als eerste heb geplaatst, maar ws om te laten zien dat ik daar de foto's vandaan heb..

Starbreeze schreef:
Eerlijk gezegd vind ik haar achter niet regelmatig, linksachter treedt minder ver onder. Kan zijn dat het gebrek aan activiteit vertekent. Is ze extreem scheef, rechtsgebogen?

Extreem scheef weet ik niet, zover ben ik niet met haar en zelf heb ik (nog?) niet de kunde om dit zo snel te kunnen voelen/zien. Wel merkte ik het met werken aan de hand, wat we nu 2 keer 10 minuten hebben geintroduceerd (zelf heb ik daar echt net les in, dus ben ook hier nog een beginner in) dat ze idd linksom niet wilde buigen. Dat kan dus heel goed kloppen..

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:11

Ik zou er eerst een goede sportmasseur of osteopaat bij halen om eens te zien of er een blokkade zit of iets dergelijks of die haar een duwtje in de rug wil geven (figuurlijk dan ;)). Het 2e filmpje vind ik niet beter, ja wel iets voorwaartser maar daar zie je eigenlijk nog beter dat haar buitenbeen niet lekker mee wil komen.

Probeer eens wat oefeningen uit naast je paard, met een brokje haar hoofd omlaag en tussen haar benen. Zelf met je rug tegen haar buik en dan met een brokje haar hoofd om je heen vragen (neus naar heup en richting sprong). Hierbij mag het hoofd niet kantelen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:44

Eens met Starbreeze over je verzorgpaardje Marocje, ze zou misschien wel ergens blokkade kunnen hebben, maar haar leeftijd en haar bouw moeten ook in acht worden genomen. Kan ze niet meer vooruit in tempo op dit moment? Ik vraag dat omdat ze in dit tempo nu juist vast lijkt te houden en niet door het lijf komt en zich meer kan loslaten.
Maar ik weet niet of dat een lichamelijk iets kan zijn waardoor ze niet meer kan dan dit?

Ik ben momenteel mijn jonge Lusitano met enorme barokke hals aan t leren meer vw nw te lopen (aan de longe, ze is nog niet ohz), ze heeft haar hele leven (4 jaar) in draf met een giraffenek gelopen dus dat is nog een hele uitdaging. In stap laat ze mooi vallen, in draf is ze meteen een giraf. Er komen wel mini stukjes dat ze laat vallen, we gaan rustig door. Chambon wil ik nog niet mee beginnen, eerst kijken of ik het via enkele/dubbele longe voor elkaar kan krijgen.....

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:52

Fransje_70 schreef:
Eens met Starbreeze over je verzorgpaardje Marocje, ze zou misschien wel ergens blokkade kunnen hebben, maar haar leeftijd en haar bouw moeten ook in acht worden genomen. Kan ze niet meer vooruit in tempo op dit moment? Ik vraag dat omdat ze in dit tempo nu juist vast lijkt te houden en niet door het lijf komt en zich meer kan loslaten.
Maar ik weet niet of dat een lichamelijk iets kan zijn waardoor ze niet meer kan dan dit?

Ik ben momenteel mijn jonge Lusitano met enorme barokke hals aan t leren meer vw nw te lopen (aan de longe, ze is nog niet ohz), ze heeft haar hele leven (4 jaar) in draf met een giraffenek gelopen dus dat is nog een hele uitdaging. In stap laat ze mooi vallen, in draf is ze meteen een giraf. Er komen wel mini stukjes dat ze laat vallen, we gaan rustig door. Chambon wil ik nog niet mee beginnen, eerst kijken of ik het via enkele/dubbele longe voor elkaar kan krijgen.....

Nieuwsgierig, waarom zou je niet met chambon beginnen? Ik ben nog maar een beginner in dit verhaal en ook weinig ervaring met de chambon, dus vandaar.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:10

Marocje:

Paardje loopt dermate stijf en terughoudend dat ik er zelf niet mee op de cirkel zou gaan.
Ze laat zien dat ze liever stilstaat of wat om sloft.
Kan mede leeftijd zijn of meer ?, achterhand zit gewoon vast.
Verwacht niet dat ze in actie komt op enkel jou hand omhoog..., daar is meer voor nodig.

Zou er zelf half uur oid mee gaan wandelen op lange rechte stukken, en kijken wat er dan gebeurd.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:19

Dank jullie wel voor de feedback. De eigenaresse heeft dit ook gelezen, en het was zeker een bevestiging voor haar, ze zag het zelf nl ook.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:04

kimmysan schreef:
Fransje_70 schreef:

o

Nieuwsgierig, waarom zou je niet met chambon beginnen? Ik ben nog maar een beginner in dit verhaal en ook weinig ervaring met de chambon, dus vandaar.

ik wil mijn paard de tijd geven om het door middel van mijn aanwijzingen en de opbouw van de training te gaan voelen dat hals vallen uiteindelijk beter in het lijf voelt. Het is naast een lichamelijk proces (spieren anders gaan leren aanspannen) ook een mentaal proces en ik gun haar de tijd het te gaan snappen. Dat zie ik nu ook gebeuren dat de kwartjes gaan vallen.
Een chambon zou mijn laatste hulpmiddel zijn voor als ze t maar niet wil begrijpen, maar daar wacht ik dus liever nog even mee.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:59

Fijn dat ze meeleest Marocje! Ik hoop dat jullie haar kunnen helpen.