[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:17

flavlip schreef:
Dankjewel pien_2010! Ik rij hem dan wel vooral in de contrastelling op de rechterhand, dus dat hij juist niet in zijn voorkeurshouding loopt en linksom doe ik echt af en toe maar een klein stukje, omdat het zo moeilijk voor hem is om linksom in de juiste stelling en buiging te lopen (of ik verander weer van hand, als beloning zeg maar en om het niet te zwaar te maken).

Tegenwoordig hoef ik niet zo vaak meer contrastelling te rijden, maar vroeger wel. Nu kan ik het vaak wel oplossen zoals jij aangeeft : met mn zit en binnenbeen (volte sluiten/openen op de linkerhand wil dan ook weleens helpen). Vroeger negeerde hij dan gewoon mn binnenbeen en bleef stug in de rechterstelling lopen... Op de volte, hoe hij het voor elkaar kreeg weet ik niet ;-)

@ _Marinke_ Dat ben ik dan niet met je eens. Ik vind dat het een oefening is die het makkelijker maakt voor het paard om op de andere hand de juiste stelling en buiging aan te nemen. Contrastelling vind ik een handige oefening om het paard op 2 teugels te krijgen.
Schoudervoor linksom is wederom veel te hoog gegrepen voor mijn pony, schouderbuiten (dus contrastelling) rechtsom lukt hem wel, dan heeft hij steun aan de bakrand. Wat is er dan mis met contrastelling als het op deze manier, om deze reden wordt ingezet?

Flavlip ik vind dat je het goed voelt hoor.
En het kan best dat er wat zit hoor waardoor het moeilijk is om hem helemaal recht te krijgen en waarom je pony het zo moeilijk vindt.

Ik weet dat dat bij onze pony ook niet helemaal lukt, maar die heeft dan ook zware artrose in zijn rug.
Als ik hem niet onderhoud in het recht richt verhaal, wordt hij weer krom en kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Hij heeft even stil gestaan door een blessure en zo kwamen wij daar bij toeval achter.
Mijn pony wil ook graag steun op links, tegen mijn been leunen en vindt het moeilijk om aan de buitenteugel te komen op de linkerhand. Hij heeft artrose bij zijn SI gewricht RA (dat zit er al lang, mogelijk al vanaf jong paard) en lendenen en onder het zadel. Dat werkt dan door zeg maar, in zo'n wervelkolom. Juist voor hem is het heel belangrijk dat hij goed in de spieren staat en getraind wordt. Helemaal recht krijg ik hem nooit want er zit een bewegingsbeperking. Maar het lukt nagenoeg.

Een voordeel is, dat wij ontzettend veel hebben geleerd van dat paard. Niet alleen voor hem maar voor ieder paard is het belangrijk dat beide kanten even sterk en soepel worden. Maar bij hem gaat het allemaal niet vanzelf, zeg maar.

Ik lees uit jouw post dat je heel goed luistert naar jouw pony, hem goed aanvoelt in wat ie wel en niet aan kan. En weet je, een hele korte weg is er nooit. Kleine stukjes en dan uitbouwen naar meer.

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:25

De contraoefeningen waar Marinke en pien_2010 het over hebben zijn verzamelende oefeningen en echt een heel ander niveau dan de contrastelling om een paard recht te laten sporen.
Daar zit m denk ik de verwarring. (Leg die boeken even weg en ga voelen :+ )

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:28

@ _marinke_ Nee, hij maakte een mooie kronkel in zn nek ;-) heb ik nog geen enkel ander paard op die manier zien doen en dan kun je echt niks.. Hij valt niet tegen mn binnenbeen aan, gooit zijn schouder dus ook niet echt naar binnen, het is alleen zn nek. Nee, versnellen is niet echt mijn pony zn ding :-P

Lastig uit te leggen wat ik dan precies doe... Ik geef inderdaad dezelfde hulpen, alleen heeft mijn pony bij schoudervoor door hoe hij er heel makkelijk onderuit kan komen, de bakrand bij schouderbuiten/contrasteling voorkomt dit. Als hij eenmaal los is kan hij ook schoudervoor linksom hoor, geen probleem. Het is ook geen onwil, hij kan het op dat moment niet, dus heeft even wat hulp/steun nodig van de bakrand.

Ik gebruik precies die oefening, omdat mijn pony dit makkelijk vindt en dit dus ook meewerkend doet, ongeacht hoe stijf hij is, waarna hij losser is en ik ook voor de voltes, schoudervoor, pasje wijken, verzin het maar.. een meewerkend paard heb. Ik wil er geen strijd van maken, mijn doel is dat mijn pony op de juiste manier zijn lichaam gaat gebruiken en zo soepel blijft en nog lang bij me blijft en contrastelling helpt mij en hem daarbij. Er zijn verschillende wegen die naar rome leiden en wat voor de 1 werkt zal voor de ander misschien niet werken :-)

Mooi verwoord nefertarie!

@ babootje dankjewel weer! Ik probeer inderdaad goed naar hem te luisteren, ik ga er altijd vanuit dat hij iets niet kan, hij is zo meewerkend, dus dan is het niet het niet willen. Hij doet echt zijn best. Sommige paardjes hebben zo hun beperkingen, wel fijn dat jij weet wat het is en je er rekening mee kunt houden. Het is ook wel weer een uitdaging en wat goed dat jij er zo positief naar kunt kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:33

Keek even naar het filmpje. Maar draagt de staart ook scheef, zag ik dat nou?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:37

Klopt, altijd naar rechts. Hoezo?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:39

Babootje schreef:
Bedoelt Steinbrecht dan niet de contragalop dan? Dat is een verzamelende oefening, omdat een paard daar heel veel kracht voor nodig heeft. Maar dat is heel iets anders als het paard met contrastelling rijden om hem recht te maken heeft nl. helemaal niets te maken met verzameling.

Nee. Want bladzijde 143 schrijft hij het volgende irt de contragalop:
"Om de contrastelling te oefenen zijn aanvankelijk alleen stap en draf geschikt en de draf ook nog uitsluiten in verkort tot middeltempo"......" Het is dus van veel ruiters onverstandig om zich overmatig in te spannen hun paard in contra galop te rijden, voordat ze hun dieren ......fatsoenlijk op deze gang hebben voorbereid". Hij zegt zelfs zeer expliciet: "Het getuigt zelfs van totale afwezigheid van ruitertact en begrip, als zij (ruiters dus) hun paard bij de training laten overgaan naar contrastellingen, zonder hier als zodanig aandacht aan te besteden. ....hierdoor is namelijk altijd een sterkere verzameling en verkorting van het bewegingstempo nodig, en bij het wenden moet het paard extra voorbereid worden via het lichter maken van de buitenschouder........De basisruiter moet dus tevreden zijn met gemiddeld afgeronde hoeken, circels en grote voltes" (eind blz. 143 Babootje kun je het terug lezen).

Babootje...ik voel heel erg veel en juist door deze interessante discussie pak ik weer eens een boek. Dus pak eens wat vaker een boek.... :Y) (is natuurlijk net zo flauw als jouw opmerking... :P )

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:00

Ik ben degene die het oorspronkelijke topic heeft opgepakt en er de positieve wending aan heeft gegeven. :o
Door de positieve benadering die ik bewust heb ingebracht en die door anderen zo fantastisch is opgepakt is nu deel vijf van het topic bereikt. *\o/*
Lees alle topics vanaf het begin door, en je ziet hoe mijn bijdragen daarvoor hebben gezorgd.

Nu merk ik dat 'bokt' toe slaat. 8)7
Ik vind het bijzonder om te zien hoe slecht gelezen wordt. Hoe dingen worden verdraaid. Hoe ineens een onderwerp van inhoud kan veranderen. Hoe dingen onterecht worden ingevuld. Hoe er geoordeeld wordt, en -ten onrechte- veroordeeld. Hoe mensen zich moeten 'verantwoorden'. |o

Ik ben verbijsterd. Dit is ineens het positieve topic niet meer dat het was. |(

Mag dit alsjeblieft het meest fijne, positieve en leuke topic van Bokt weer worden? :)F

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:04

Leg uit Bertie, volgens mij hebben we een hele fijn discussie gehad? Ik heb er veel van geleerd in ieder geval. Ik zelf voel me niet aangevallen en om het bij me zelf te houden, ik geloof ook niet dat ik iemand ter verantwoording heb geroepen of heb aangevallen.
Je verbaast me enorm met je post. Ook ik volg dit topic al vanaf deel I. Soms kom ik er eventjes in, zoals onlangs naar aanleiding van jouw post en van Marinke. Waarom? vond het leerzaam en ik moest weer eens een keertje de boeken in..Kan geen kwaad toch....?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:24

Babootje schreef:
De contraoefeningen waar Marinke en pien_2010 het over hebben zijn verzamelende oefeningen en echt een heel ander niveau dan de contrastelling om een paard recht te laten sporen.

Ben jij mal. Een boek wat een behoorlijke tijd terug geschreven is, waar het diep zoeken naar de oorzaak van een probleem zeer waarschijnlijk niet bestond, en omdat er minder mensen paardreden en zeer waarschijnlijk een betere opleiding kregen dan nu, "extreme" scheefheid niet bestond: dat boek heeft natuurlijk gelijk.

Maar de mensen met een positieve PRAKTIJK ervaring, die liegen. Want het staat niet in de boekjes van een eeuw terug DUS het is fout. En je hebt alle recht om dat te beweren wanneer je de oefening nog nooit (correct) in de praktijk hebt gedaan, duh...

Osteopatie en fysiotherapie staat gok ik zo ook niet in de boekjes... toch weet nu vrijwel iedereen dat het voor een groot positief effect kan zorgen. Maar dat is natuurlijk ook verre van correct of gewoon..... :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:26

[pien_2010] schreef:
Leg uit Bertie, volgens mij hebben we een hele fijn discussie gehad? Ik heb er veel van geleerd in ieder geval. Ik zelf voel me niet aangevallen en om het bij me zelf te houden, ik geloof ook niet dat ik iemand ter verantwoording heb geroepen of heb aangevallen.
Je verbaast me enorm met je post. Ook ik volg dit topic al vanaf deel I. Soms kom ik er eventjes in, zoals onlangs naar aanleiding van jouw post en van Marinke. Waarom? vond het leerzaam en ik moest weer eens een keertje de boeken in..Kan geen kwaad toch....?

Het gaat niet om jou, [pien_2010]!
Vind het juist heel leuk dat je hier aanhaakt! <3

Ik voel wat ik heb geschreven, en heb ook privé mails gehad die hetzelfde vervelende gevoel verwoordden.
Vandaar.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:29

Air schreef:
Babootje schreef:

Ben jij mal. Een boek wat een behoorlijke tijd terug geschreven is, waar het diep zoeken naar de oorzaak van een probleem zeer waarschijnlijk niet bestond, en omdat er minder mensen paardreden en zeer waarschijnlijk een betere opleiding kregen dan nu, "extreme" scheefheid niet bestond: dat boek heeft natuurlijk gelijk.

Maar de mensen met een positieve PRAKTIJK ervaring, die liegen. Want het staat niet in de boekjes van een eeuw terug DUS het is fout. En je hebt alle recht om dat te beweren wanneer je de oefening nog nooit (correct) in de praktijk hebt gedaan, duh...

Osteopatie en fysiotherapie staat gok ik zo ook niet in de boekjes... toch weet nu vrijwel iedereen dat het voor een groot positief effect kan zorgen. Maar dat is natuurlijk ook verre van correct of gewoon..... :+

Zeg, Air, kom eens uit de kast?
Welk niveau rij je?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:38

bertie schreef:
[pien_2010] schreef:

Het gaat niet om jou, [pien_2010]!
Vind het juist heel leuk dat je hier aanhaakt! <3

Ik voel wat ik heb geschreven, en heb ook privé mails gehad die hetzelfde vervelende gevoel verwoordden.
Vandaar.

OK. Ik was bang dat je het te theoretisch vond, mijn gezoek en post. Bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 20:47

Air waarom zou je liegen? Ik geloof niet dat iemand dat geschreven heeft! We mogen toch naar aanleiding van jouw ervaring wel op zoek gaan?
Ik heb namelijk andere ervaring en heb VROEGER toen ik nog modern reed ook contra stelling gereden op mijn jonge eerste paard. Mij heeft dat toen niet geholpen. Dus dan is het toch logisch dat ik probeer te zoeken WAAROM ik nu wel beter mijn tweede paard in evenwicht heb gekregen vergeleken met die tijd? Mijn huidige paard dat een grotere natuurlijke scheefheid heeft dan het eerste paard (super bouw) is toch vele male rechter nu al, dan mijn eerste paard indertijd was. Dat ik het in de klassieke hoek zoek is logisch want de laatste vijf jaar heb ik vanuit die hoek les en heb meer geleerd die 5 jaar als de 30 jaar van te voren. Dat jij Steinbrecht zo weg zet is jouw keuze. Die man had zo'n ervaring. Was een echte grootmeester. Ik leer wel graag van hem ook al moet je inderdaad doorhet taalgebruik en bepaalde gewoontes (b.v spoorgebruik) heen lezen.
Ik heb niet het idee dat iemand jouw aanvalt, ook al post je erg scherp en zelfs aanvallend, hetgeen jammer is. Juist doordat jij de ervaring zegt te hebben dat het wel werkt, heb je meegewerkt aan een super interessante discussie. Omdat ik andere ervaring heb, probeer ik te zoeken naar woorden om dit te duiden. Dus NIET om jouw aan te vallen of fout weg te zetten. Juist daar waar mensen het niet met elkaar eens zijn ontstaan vaak de leerzame momenten als we daar voor open kunnen staan.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:19

Ik lees ook weer mee in het topic, super interessant! Even door de negatieve reacties heen lezen haha, maar er staan wel hele leuke gedachten en ideeën van mensen in.
Ik vind het wel heel lastig om wat hier allemaal gezegd wordt, ook om te zetten in een beeld in mijn hoofd, maar dat zal wel aan mijn manier van leren liggen haha.. Eigenlijk zou het leuk zijn om eens een aantal mensen met verschillende denkwijzen samen te laten rijden en dan in de praktijk eens kijken wat het effect is van verschillende mogelijkheden.. Bijvoorbeeld contrastelling of juist 'gewone' stelling. :)

Ik gebruik zelf trouwens wel contrastelling bij mijn ruin, omdat ik het zelf heel erg lastig vind om met binnenstelling te rijden. Ik vind het dan lastig om hem niet op de binnenschouder te laten vallen. Door middel van de contrastelling gedaan te hebben, heb ik het idee dat het voor mij makkelijker was hem de hulpen aan te leren, en ook voor hem het gevoel van stelling te voelen. Inmiddels zijn we ook bezig met wat binnenstelling, we wisselen het af. Hij begrijpt nu beter wat ik bedoel, maar ik denk wel dat de contrastelling een heel makkelijk opstapje is (geweest).. Maar misschien is het ook wel gewoon paard-afhankelijk of het wel of niet effectief is, want bij mijn merrie gebruik ik het eigenlijk niet, omdat zij zich makkelijk van de schouder af laat sturen.

Ik hoop dat mijn reactie niet al te onsamenhangend is. :') Wat ik in ieder geval wil zeggen: interessante discussies om te volgen hier! En hou de sfeer er lekker in, en laat iedereen vooral in zijn waarde. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:22

Hoe zet ik Steinbrecht weg volgens jou pien_2010? Dat je veel van zijn boek kan leren is wat anders dan dat alles wat er in staat heilig is en dat wanneer iets er niet in staat het direct fout is. Dat geef je nu zelf ook al direct aan(spoorgebruik)....

Op het moment dat jullie beweren dat een paard alleen maar schever gaat lopen van contrastelling, of het niet correct is, of... vul maar aan. NA veel positieve ervaringen die gedeeld zijn door mensen, van paarden die er door verbeterd zijn, dan kan ik niet anders dan concluderen dat jullie denken dat zij liegen.. Alleen omdat contrastelling niet beschreven staat in een oud boek....

Ik heb het overigens totaal niet alleen over mijn eigen ervaring, er zijn al zoveel ervaringen gedeeld.

Ik heb niets met ''modern'' rijden, omdat er imo meestal de basis vergeten wordt, en er juist daardoor paarden in de problemen komen. Zeer waarschijnlijk hetgeen wat gebeurd is bij het paard van het filmpje.

Men denkt graag in hokjes: als ik contrastelling in één van beide hokjes zou moeten plaatsen, dan zou ik zeker voor hokje klassiek gaan. Niet omdat de oefening (waarschijnlijk) niet heel oud is, maar omdat klassiek imo meer uitgaat van de basis dan modern.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:32

Hier mijn antwoord Air op je vraag, eventjes voor je gekopieerd uit een eerder antwoord van je.

Air schreef:
.

Omdat ik je geen fijne discussie genoot vind laat ik het hier voorlopig bij. Voor mij is veel over dit onderwerp gezegd dat erg interessant is en ik ga me de komende dagen nog eens extra verdiepen in Steinbrecht. Was weer lang geleden.
Kwam nog wel meer interessants tegen vandaag toen ik aan het zoeken was dat ik nog eens goed wil doorspitten. Het is hier mooi weer dus lekker in de tuin met mijn boek en 's ochtends fijn rijden. Bedankt in ieder geval voor het aankaarten van .... Air. Maar nu is het voor mij klaar als het om dit onderwerp gaat.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:37

bertie schreef:
Welk niveau rij je?

Bertie, vraag JIJ dat nou echt?
Iemand die als geen ander zou moeten weten dat er aan op welk niveau je rijdt geen enkele waarde hangt?
En het dan ook vragen in een discussie waarin het er niet toe doet, omdat het over de basis gaat.
Weer het hokjes denken... het antwoord is dan dat ik geen niveau heb omdat ik geen wedstrijden rijd :D

Ik heb oprecht altijd gedacht dat je heel veel wijsheid bezat... maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar op moet terugkomen door de reacties die je geeft, het gebrek aan onderbouwing en het stellen van zulke vragen. Ik kan er niets anders van maken, sorry. Ik zal de leerzame dingen uit je posts halen, maar ook in mijn achterhoofd houden dat het mogelijk tunnelvisie is, en dus niet direct waar.

pien_2010: waar moet ik daarin het antwoord ontdekken? Waar zeg ik iets verkeerds over Steinbrecht? Ik benoem geloof ik alleen dingen die in die tijd aan de hand waren. Die tijd valt niet te vergelijken met nu en na zijn leven is er gewoon nog een hele hoop kennis bijgekomen. Waarom mag jij het wel met hem oneens zijn en een ander niet? Ik snap daar echt niet van....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:47

PaulinBijoux schreef:
Mooi dan snap ik het wel goed.
Paard loopt scheef= ik begrens waardoor ze recht gaat lopen= Paard loopt recht= weer gelijke druk aannemen.

Thnx :)

In dat geval rij ik ook af en toe met "contrastelling", al noem ik dat begrenzen.

(Negeert aantal minder gezellige posts en haakt weer in)

Zo gebruik ik het ook denk ik, maar alleen bij mijn jonkie, bij de andere 2 heb ik het als jonkie overigens ook niet gebruikt en gebruik ik het nu ook niet.
Doel blijft om ze gelijk op 2 teugels en recht te krijgen, zonder dat ze ergens heen gaan zwalken omdat nog niet alle hulpen bevestigd zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:14

Tja ik snap echt ook het hele probleem niet. Maar ik denk dat het echt over twee hele verschillende niveau's gaat. (Hoop ik :D :D :D :D ).
Zal wel komen omdat ik toch ook wel veel op jong spul gezeten heb.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:18

Air schreef:
bertie schreef:
Welk niveau rij je?

Bertie, vraag JIJ dat nou echt?
Iemand die als geen ander zou moeten weten dat er aan op welk niveau je rijdt geen enkele waarde hangt?
En het dan ook vragen in een discussie waarin het er niet toe doet, omdat het over de basis gaat.
Weer het hokjes denken... het antwoord is dan dat ik geen niveau heb omdat ik geen wedstrijden rijd :D

Ik heb oprecht altijd gedacht dat je heel veel wijsheid bezat... maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daar op moet terugkomen door de reacties die je geeft, het gebrek aan onderbouwing en het stellen van zulke vragen. Ik kan er niets anders van maken, sorry. Ik zal de leerzame dingen uit je posts halen, maar ook in mijn achterhoofd houden dat het mogelijk tunnelvisie is, en dus niet direct waar.

Ja, ik vraag dat, echt waar. :)
Voor mij gaat het er niet zozeer om om welk niveau iemand rijdt.
Wat ik belangrijk vind is hoe iemand aan het zoeken is. Zoals Marinke dat doet.
De reden waarom ik vraag op wel niveau je rijdt is omdat ik het gevoel heb dat je niet snapt waar het om gaat. Dat je niet voelt wat er gebeurt met je paard als je iets bepaalds doet. Hoe het één samenhangt met het ander.
Op zich maakt niveau mij niet uit, ook dat van jou niet.

Iets zeggen over je eigen niveau zou mij wél kunnen helpen jouw reacties te begrijpen.
Want ik begrijp je reacties meestal niet.

Het heeft mij jaren zoeken geduurd die me tot een (ja daar ga ik weer) coherent systeem hebben gebracht.
Ik zie Marinke op dezelfde manier zoeken, en ik ben daar blij mee.
Ik zie bij jou, Air, geen zoektocht. Het kan zijn dat je er nog niet aan toe bent, het kan zijn dat je niet het type persoon bent die aan zo'n zoektocht begint.
Ik weet het niet, en ik hoef het ook niet te weten, maar ben er wel nieuwsgierig naar.

Wel vind ik het bijzonder dat je denkt dat ik in hokjes denk, of alleen maar in een systeem. Juist het NIET in hokjes denken heeft ervoor gezorgd dat ik de coherentie van een systeem kon ontdekken.
Ik vind het bijzonder hoe je conclusies trekt, aannames doet.

Net zoals pien_2010 vind ik je geen plezierige discussiegenoot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:18

Babootje schreef:
Bedoelt Steinbrecht dan niet de contragalop dan? Dat is een verzamelende oefening, omdat een paard daar heel veel kracht voor nodig heeft. Maar dat is heel iets anders als het paard met contrastelling rijden om hem recht te maken heeft nl. helemaal niets te maken met verzameling.

pien_2010 schreef:
Nee. Want bladzijde 143 schrijft hij het volgende irt de contragalop:
"Om de contrastelling te oefenen zijn aanvankelijk alleen stap en draf geschikt en de draf ook nog uitsluiten in verkort tot middeltempo"......" Het is dus van veel ruiters onverstandig om zich overmatig in te spannen hun paard in contra galop te rijden, voordat ze hun dieren ......fatsoenlijk op deze gang hebben voorbereid". Hij zegt zelfs zeer expliciet: "Het getuigt zelfs van totale afwezigheid van ruitertact en begrip, als zij (ruiters dus) hun paard bij de training laten overgaan naar contrastellingen, zonder hier als zodanig aandacht aan te besteden. ....hierdoor is namelijk altijd een sterkere verzameling en verkorting van het bewegingstempo nodig, en bij het wenden moet het paard extra voorbereid worden via het lichter maken van de buitenschouder........De basisruiter moet dus tevreden zijn met gemiddeld afgeronde hoeken, circels en grote voltes" (eind blz. 143 Babootje kun je het terug lezen).

Babootje...ik voel heel erg veel en juist door deze interessante discussie pak ik weer eens een boek. Dus pak eens wat vaker een boek.... :Y) (is natuurlijk net zo flauw als jouw opmerking... :P )

Tja... Steinbrecht.... 130 jaar geleden.... boek.... Heb toch liever een goede instructeur.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:47

Wow, de discussie heeft echt wat los gemaakt.. :oo
Bijzonder, leerzaam, interessant!

Babootje, ik zag het inderdaad zeker niet als kritiek naar mij toe wanneer je zei dat het paard van SheeNegro verder in opleiding is dan mijn paard. Ik weet gewoon dat het waar is, dat is niet erg of vervelend. Het is gewoon zo! SheeNegro is gewoon in de praktijk verder op dat gebied, daarom is het juist des te leerzamer (vooral voor mij ;) ) om met elkaar in discussie te gaan. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:53

Bertie, ik geloof echt dat je het antwoord vindt in mijn laatste zin van die post.
Dat ik zeker ben over het nut en de werkzaamheid van contrastelling, zegt toch helemaal 0,0 over de rest van wat ik denk?
Daarnaast zie ik geen reden tot verder zoeken wanneer je iets hebt gevonden wat voor jou werkt. Dat betekent niet dat je je ogen moet sluiten voor de rest, maar alleen maar op zoek zijn levert niets op. Ook zeer onduidelijk voor het paard.

Daarnaast vind ik het ook raar om uit jouw mond aannames te moeten horen.... ik ben niet degene die iets direct als incorrect, ongewoon en trucje ziet omdat het niet in een bepaald systeem zit. Je deed desnoods de aanname dat men niet correct rijdt wanneer diegene contrastelling toepast.
Hetzelfde als met de 'alleen met sporen kan je een correct beenligging krijgen'.
En ehm... denken dat iemand niet nadenkt omdat diegene hersenspinsels niet openbaar plaatst: aanname.

Zoals ik al eerder zei leiden er meer correcte wegen naar Rome, buiten dat wat voor jou werkt zijn er ook andere dingen. Dat anders zien is imo tunnelvisie.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:55

Babootje schreef:
Tja... Steinbrecht.... 130 jaar geleden.... boek.... Heb toch liever een goede instructeur.

Waren er maar meer instructeurs die iets van Steinbrecht weten.. *\o/*

In de ring maak ik ruiters mee die de basis zó vreselijk niet in orde hebben. |(
Soms herken je door de problemen of de fouten van de ruiters de instructeurs. Je kunt dan zomaar een naam invullen. Dan zie je een ruiter, en je weet door de manier van rijden wie de instructeur is. |o

Je kunt wel in het algemeen zeggen "toch liever een goede instructeur"..
Dan is automatisch mijn vraag: waaraan herken je een 'goede instructeur'?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 23:15

Air schreef:
Hetzelfde als met de 'alleen met sporen kan je een correct beenligging krijgen'.

Als je iets aanhaalt, doe dat dan alsjeblieft correct.

Ik verzoek je aan te tonen waar ik dit gezegd heb.
Welke post, met tijd van publicatie, zodat we dat allemaal gezellig terug kunnen lezen.