Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:23

nombrado schreef:
nombrado schreef:
kvond even dit plaatje.
hier kan je misschien aan zien, wat ik bedoel met kanteling romp?
[ Afbeelding ]

Excuus, dit berichtje vast over het hoofd gezien.
Maar nee, hieraan zie ik niet wat je met kanteling romp bedoelt eerlijk gezegd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:25

Babootje schreef:
Excuus, dit berichtje vast over het hoofd gezien.
Maar nee, hieraan zie ik niet wat je met kanteling romp bedoelt eerlijk gezegd.

weet niet of het woord bestaat. :D . maar ik vind het wel een logische benaming. ;)
maar het is eigenlijk niets anders, dan dat de hele romp ietsje kantelt
je voelt het ook, als je een wending maakt, dat je aan de binnenzijde iets omhoog gelift wordt.
moet even wat andere beelden zoeken om uit te leggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:33

Als ik je filmpjes van dansende mensen zie (ik vind het overigens mooi hoor) en die met de foto van het paard (dat bij het remmen bijna omvalt) moet vergelijken voor een definitie van "rompkanteling" welk begrip bij niemand bekend is ben je me ff helemaal kwijt.
Ik zie ook wel (en wist dat overigens al) dat de ribbenkast het minst bewegelijke deel is (alhoewel - en dat zie je ook bij de dansers - er wel degelijk een buiging te zien is)

Overigens wordt "het om je been heen buigen" van het paard, imo de hele lengtebuiging bedoeld en niet alleen die van de ribbenkast.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:37

Babootje schreef:
Als ik je filmpjes van dansende mensen zie (ik vind het overigens mooi hoor) en die met de foto van het paard (dat bij het remmen bijna omvalt) moet vergelijken voor een definitie van "rompkanteling" welk begrip bij niemand bekend is ben je me ff helemaal kwijt.
Ik zie ook wel (en wist dat overigens al) dat de ribbenkast het minst bewegelijke deel is (alhoewel - en dat zie je ook bij de dansers - er wel degelijk een buiging te zien is)

Overigens wordt "het om je been heen buigen" van het paard, imo de hele lengtebuiging bedoeld en niet alleen die van de ribbenkast.

hele lengtebuiging gebeurd nauwelijks in het deel wervels waar de ribben zich bevinden.
voor de rest wel
wat je eerder hier al een keer idd omschreef in een citaat.
maar de term ribbenbuiging, buiging om het binnenbeen, kan ik echt niks mee.

probeer het maar eens op je paard, als je een wending ingaat, focus op je zit en voel wat je paard met je bekken doet.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:40

vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=VkGcT1xh73M

Vanaf 7 minuten begint deze man het paard vanaf de grond te buigen terwijl de ruiter erop zit. Je ziet dan heel mooi dat de binnekant omhoog komt. De ruiter merkt dat eerst niet en denkt dat de linkerkant omhoog komt. Hij doet het ook nog eens met de kont van het paard naar de camera en dan kun je het nog duidelijker zien. Trouwens, het is iets van 6 filmpjes en gaat vooral over buiging en de manier van inwerken op het paard door de ruiter.
Ik ben het met het Nombrado eens dat je op een volte niet actief op de binnenkant moet gaan zien, maar eerder op je buitenzitbeenknobbel als je betere lengtebuiging wil. Bovendien is het dus beter voor de balans van het paard en kan deze beter voldoen aan lengtebuiging op de volte.

We hebben het hier al eerder over gehad in dit topic, pagina's 74 t/m 80 ofzo. Vur kwam toen met bovenstaand filmpje.
Misschien geeft dat wat helderheid. Volgens mij is dit wat Nombrado met 'rompkanteling' bedoeld.

En nu ga ik weer verder met werken, heb hier eigenlijk helemaal geen tijd voor :D Maar wilde even meer helderheid scheppen. Althans dat hoop ik haha.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 08-02-13 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:43

Ansie schreef:
vur schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=VkGcT1xh73M

Vanaf 7 minuten begint deze man het paard vanaf de grond te buigen terwijl de ruiter erop zit. Je ziet dan heel mooi dat de binnekant omhoog komt. De ruiter merkt dat eerst niet en denkt dat de linkerkant omhoog komt. Hij doet het ook nog eens met de kont van het paard naar de camera en dan kun je het nog duidelijker zien. Trouwens, het is iets van 6 filmpjes en gaat vooral over buiging en de manier van inwerken op het paard door de ruiter.
Ik ben het met het Nombrado eens dat je op een volte niet actief op de binnenkant moet gaan zien, maar eerder op je buitenzitbeenknobbel als je betere lengtebuiging wil. Bovendien is het dus beter voor de balans van het paard en kan deze beter voldoen aan lengtebuiging op de volte.

We hebben het hier al eerder over gehad in dit topic, pagina's 74 t/m 80 ofzo. Vur kwam toen met bovenstaand filmpje.
Misschien geeft dat wat helderheid. Volgens mij is dit wat Nombrado met 'rompkanteling' bedoeld.

Ja, Ansie, dank je!! kwas filmpje ff kwijt ;)
geen idee hoe hij het noemt, maar ik heb het rompkanteling gebombardeerd.
Op het filmpje staat het op 7.25 volgens mij de uitleg, je ziet precies wat het paard doet, en wat de ruiter doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:56

nombrado schreef:

_O- Ik kan mij niet voorstellen dat mensen bij zo'n charlatan gaan lessen. :=
De rompkanteling waarover jij spreekt is in werkelijk maar een heel klein beetje en bijna te verwaarlozen.
Want als er werkelijk veel kanteling zou zijn zouden de buitenbenen van het paard in een wending de grond niet meer raken. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:10

burl schreef:
nombrado schreef:

De rompkanteling waarover jij spreekt is in werkelijk maar een heel klein beetje en bijna te verwaarlozen.
Want als er werkelijk veel kanteling zou zijn zouden de buitenbenen van het paard in een wending de grond niet meer raken. :D

ja, is een klein beetje, en zeker NIET te verwaarlozen, en ZEKER belangrijk voor de ruiter om het paard aan die kant ruimte te geven!
En dan pas, realiseer je, dat je als ruiter teveel aan de voorkant moet zitten sleutelen, terwijl het helemaal niet nodig is, als je dit soort biomechanica van het paard respecteert.
Buig jij maar eens naar rechts in je lijf, en voel wat er aan de achterkant van je rug gebeurd.
komt de binnenkant iets omhoog? of blijft het gelijk?
Laatst bijgewerkt door nombrado op 08-02-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:21

burl schreef:
nombrado schreef:

Dan moeten er straks zijwieltjes aan het zadel gemaakt worden. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 14:27

burl schreef:
nombrado schreef:

Hij heeft wel heel belangrijke dingen betreffende beweging van het paard.
charlatan vind ik een beetje een verkeerd woord.
Zou zelf ook niet bij hem lessen, maar ik denk dat heeeeeeeeeeeel veel dressuurruiters best nog wel eens belangrijke puntjes bij hem zouden kunnen leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:54

nombrado schreef:

[
burl schreef:

nombrado schreef:
ja, is een klein beetje, en zeker NIET te verwaarlozen, en ZEKER belangrijk voor de ruiter om het paard aan die kant ruimte te geven!
En dan pas, realiseer je, dat je als ruiter teveel aan de voorkant moet zitten sleutelen, terwijl het helemaal niet nodig is, als je dit soort biomechanica van het paard respecteert.
Buig jij maar eens naar rechts in je lijf, en voel wat er aan de achterkant van je rug gebeurd.
komt de binnenkant iets omhoog? of blijft het gelijk?

Zeker op de plaats waar wij zitten, kan het paard het minste buigen. Maar ik versta echt onder "het om het been heen buigen" echt de hele lengtebuiging van atlas tot staartwortel. Je moet ook zeker het paard de ruimte geven om de wending door te kunnen. En juist door die buiging, kan het paard gemakkelijker het binnen achterbeen onder de massa plaatsen. Het paard, moet over de schouder weg willen lopen, wil je kunnen begrenzen. Het binnenachterbeen moet "mee" zijn. Daar heeft ie ook ruimte voor nodig, maar ook weer niet teveel; want dan is het net als met de van achter opgewekte impuls: zonder begrenzing vloeit het weg en heb je er niets aan. je zal een keertje moeten begrenzen, om het binnenachterbeen eronder te houden. Het is een kwestie van ruitergevoel waar we het steeds over hebben. Als het binnen achterbeen goed ondertreedt voel je de rug omhoog komen idd. Dat noem jij rompkanteling en ik noem dat rugwerking. We bedoelen ongetwijfeld hetzelfde.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:10

nombrado schreef:
nee hoor, bij mij behoort sb als basis
zelfs voordat ik galop oefen met een paard.
wijken en sb behoren tot basis van de africhting hoe ik het doe
wel met een recht paard

Bedoel jij hiermee met een rechtgericht paard of bedoel jij een paard dat spoort?

Voor mij is een rechtgericht paard een paard dat aan beide zijde gelijk buigt en in de aanleuning volledig gelijk is. Dus allerlei basisoefeningen (sb, travers, appuyement) even makkelijk links als rechtsom kan uitvoeren. Bovendien wordt hiermee een begin gemaakt tot verzamelen en oprichten. Het lichaam en de beweging van het paard is symetrisch.

Ik vind het vreemd dat jij pas aan je sb en galop begint, als het paard rechtgericht is. Beetje omgekeerde wereld. Ik zie in de beginfase voltes, slagenvoltes ed als goede oefeningen voor het rechtrichten (maar mijn paard is echt nog niet rechtgericht alleen daardoor), daarna komen de sb, travers, renvers en appuymenten als oefeningen daarbij.
Hoe sta jij hierin?

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 19:45

Nombrado, ik ben ook wel benieuwd hoe jij stuurt aangezien jouw stuur aan de achterzijde zit.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:27

nombrado schreef:
weet niet of het woord bestaat. :D . maar ik vind het wel een logische benaming. ;)
je voelt het ook, als je een wending maakt, dat je aan de binnenzijde iets omhoog gelift wordt.

Dit stukje theorie van je kan ik redelijk volgen, ben wel nieuwschierig hoe je hier opgekomen bent?
Bekend met Giniaux?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 20:54

Hebben jullie wel eens kozakken gezien in het circus die helemaal aan de binnenkant van hun paard hangen? Paarden galopperen gewoon door op een piepkleine cirkel terwijl het hele ruitergewicht aan de binnenkant hangt.
Hebben jullie wel eens kozakken gezien die onder hun paard door gaan op die kleine cirkel? Gewicht zit eerst helemaal aan de binnenkant en vervolgens helemaal aan de buitenkant. Paarden galopperen vrolijk verder op die kleine cirkel. Waarom? Niks biomechanisch aan gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.
Heb je echt geen moeilijke verhalen voor nodig. Paarden worden namelijk getraind en vinden alles normaal als je ze consequent traint. De discussie over gewicht op binnen- of buitenkant in de dressuur is een non-discussie vind ik, als je maar altijd hetzelfde doet. Wat er gebeurt als je dat opeens verandert werd prachtig geïllustreerd in dat filmpje van Totilas onder Edward en onder Rath. Rath ging meer aan de buitenkant zitten in de wendingen dan Totilas gewend was, gevolg misverstanden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:08

ZKD schreef:
nombrado schreef:

Dit stukje theorie van je kan ik redelijk volgen, ben wel nieuwschierig hoe je hier opgekomen bent?
Bekend met Giniaux?

Ik ben dan Nombrado niet, maar vraag me af wat Giniaux hierover zegt/schrijft?

Karel de Lange heeft het hier met regelmaat over; over rompkanteling. Bovendien kan ik me in zijn uitleg hierover prima vinden.

Wat ik over "lengtebuiging" vind in boeken over anatomie, is dat vooral spieren zorgen voor de zgn "lengtebuiging"
De meeste "buiging" is te voelen in hals/achterhand van het paard.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:15

Hermelientje schreef:
Heb je echt geen moeilijke verhalen voor nodig. Paarden worden namelijk getraind en vinden alles normaal als je ze consequent traint. De discussie over gewicht op binnen- of buitenkant in de dressuur is een non-discussie vind ik, als je maar altijd hetzelfde doet. Wat er gebeurt als je dat opeens verandert werd prachtig geïllustreerd in dat filmpje van Totilas onder Edward en onder Rath. Rath ging meer aan de buitenkant zitten in de wendingen dan Totilas gewend was, gevolg misverstanden.

Klinkt eigenlijk wel erg logisch :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:19

Tango1979 schreef:
Hermelientje schreef:

Het kan logisch klinken, maar wat zou de "makkelijkste" manier zijn om het paard zoveel mogelijk in de gelegenheid te stellen om zijn (binnen)achterbeen zoveel mogelijk naar voor te kunnen zetten, waardoor ook de impuls behouden blijft in de wending?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:22

Hermelientje schreef:
Hebben jullie wel eens kozakken gezien in het circus die helemaal aan de binnenkant van hun paard hangen? Paarden galopperen gewoon door op een piepkleine cirkel terwijl het hele ruitergewicht aan de binnenkant hangt.
Hebben jullie wel eens kozakken gezien die onder hun paard door gaan op die kleine cirkel? Gewicht zit eerst helemaal aan de binnenkant en vervolgens helemaal aan de buitenkant. Paarden galopperen vrolijk verder op die kleine cirkel. Waarom? Niks biomechanisch aan gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.

Wel degelijk biomechanisch.
Ik zat te twijfelen om hier op in te gaan, omdat ik het eigenlijk een beetje kortzichtige reactie vind.
De kozakken hebben alles te maken met snelheid en middelpunt vliedende kracht, das wat anders dan verzameling.
Kheb hier een plaatje
Ben benieuwd of jullie hierop zien, naar welke kant het paard gebogen is.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:25

Tango1979 schreef:
Hermelientje schreef:

ja, als ik jullie expres vraag altijd maar scheef te lopen en te compenseren in je lijf , ga je uiteindelijk dit ook zo in je houding houden en passen je spieren zich daarop aan. Of het gezond is voor de lange duur? is een 2
Nog nooit stilgestaan dat Toot eigenlijk stuk was/is?
Hij liep de laatste keren onder gal echt niet rad vanachter.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 15:31

ZKD schreef:
nombrado schreef:

Bekend met Giniaux?

Nee, ken ik niet echt
hoe ik erop gekomen ben? dmv onderzoek....en mijn eigen (jonge) paarden in beweging zien spelen. Dus door observatie / en door zonder zadel echt te gaan voelen wat je onder je gebeurd.
en erachter te komen, dat een paard toch echt met zijn buitenachterbeen een wending inzet.
(net als wij, wij zetten ook ons buitenbeen af om een wending in te gaan)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:37

In een wending of volte blijf ik vrij recht boven mijn paard. Ik draai wel mijn schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging. Bij de zijgangen volgen mijn schouders de schouder van het paard en mijn heupen de achterhand.

@nombrado: heb jij nog een antwoord voor mij en burl op onze vragen hierboven?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:48

Tango1979 schreef:
In een wending of volte blijf ik vrij recht boven mijn paard. Ik draai wel mijn schouders, heupen en knieën mee in de richting van de beweging. Bij de zijgangen volgen mijn schouders de schouder van het paard en mijn heupen de achterhand.

@nombrado: heb jij nog een antwoord voor mij en burl op onze vragen hierboven?

Hoe zou Stacy sturen aan de voorkant?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:58

Stacy stuurt met haar gewicht en benen,soms met een subtiele beweging van haar hand.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:02

loriene schreef:
Stacy stuurt met haar gewicht en benen,soms met een subtiele beweging van haar hand.

Wat beïnvloedt haar gewicht en benen om te kunnen sturen?