Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:17

Dat vind ik ook apple.
Ik ben te dik maar val ik 5 kilo af niet meer.
Maar echt niet dat ik dan op een smalletje ga zitten.
In de tijd dat ik gewoon was ging ik daar al niet op.
Niet omdat het paard het niet kon maar met mijn brede schouders en heupen geen gezicht.

Te dik is dus relatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:21

Buitenzinnig schreef:
Yamcha, even geheel off topic - wat een prachtige honden heb je!!! <3

Apple schreef:
"te dik" is ook relatief. Ik ga ook niet op een arabiertje/draver/volbloed zitten van net 1.50 hoog. Dat kan ik die arme paarden echt niet aan doen.

Het gaat er echt om dat je een paard zoekt dat past bij je eigen bouw/lengte/gewicht.

Mwah, dat is dan meer te groot. Tenzij je overgewicht hebt, dan is het ook te dik :D

schrikdraad schreef:
Dat vind ik ook apple.
Niet omdat het paard het niet kon maar met mijn brede schouders en heupen geen gezicht.

Te dik is dus relatief.

*\o/*

Alle problemen dus opgelost :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:33

Yamcha schreef:
Buitenzinnig schreef:
Yamcha, even geheel off topic - wat een prachtige honden heb je!!! <3

Apple schreef:
"te dik" is ook relatief. Ik ga ook niet op een arabiertje/draver/volbloed zitten van net 1.50 hoog. Dat kan ik die arme paarden echt niet aan doen.

Het gaat er echt om dat je een paard zoekt dat past bij je eigen bouw/lengte/gewicht.

Mwah, dat is dan meer te groot. Tenzij je overgewicht hebt, dan is het ook te dik :D

schrikdraad schreef:
Dat vind ik ook apple.

Te dik is dus relatief.

*\o/*

Alle problemen dus opgelost :D

:D
Volgende topic!!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:18

schrikdraad schreef:
Dat vind ik ook apple.

Te dik is dus relatief.

Te dik moet in dit topic worden opgevat als "zo zwaar dat het ten koste gaat van paardenwelzijn". Vervolgens probeert men in dit topic er achter te komen bij welk gewicht dit het geval is of zou kunnen zijn. Maar telkens als mensen met een richtlijn komen, wordt die afgedaan als een mening van zomaar iemand en dus nietszeggend, niet onderbouwd en niet relevant. Op een gegeven moment ga je toch het idee krijgen dat mensen het niet WILLEN zien, horen, laat staan begrijpen.

Dit gaat over het PAARD. We hebben het niet over een auto, of een stoeltje in een vliegtuig. Dit gaat over een lichaam dat op een bepaalde manier in elkaar zit, dat dus ook maar een bepaald gewicht met zich mee kan dragen op de manier zoals we dat vragen in dressuur, springen of een andere discipline waarbij je OP je paard zit en dus een lichaam direct belast. Daar gaat het om. Ik vind het respectloos worden dat bepaalde mensen alle informatie en argumenten wel heel gemakkelijk opzij schuiven, met verwijzingen naar slanke mensen die niet goed rijden, etc.

Het gaat daarbij ook totaal niet om hoeveel mensen wij zelf gezien hebben die "te dik zijn voor hun paard". Ik hoef geen bewijzen van wie hoeveel keer een persoon met hoeveel kilo heeft gezien op een kleine pony. Ik wil alleen maar een inschatting van wat een dier aan kan, en hoort te kunnen. En het stoort me dat er altijd nog mensen zijn die niet gewoon willen toegeven of inzien dat het bij dit onderwerp toch ook vooral om verantwoordelijkheidsgevoel gaat. Er zijn al tig personen geweest die hebben aangegeven niet op een paard te stappen vanwege hun gewicht. Dat verdient een pluim!

Ik ben een voorstander van wetenschappelijke resultaten, dus als je zegt: bewijs maar eens dat een bepaald gewicht ten koste gaat van het welzijn van het paard, dan zeg ik: helemaal gelijk. En dan zoek ik naar richtlijnen, die enigszins bewijs kunnen vormen. Niet om gelijk te krijgen, niet om het tegendeel te bewijzen, maar gewoon omdat we dat een paard verschuldigd zijn! Maar andersom zijn er maar bar weinig mensen die de moeite nemen wetenschappelijk bewijs aan te dragen dat het NIET schadelijk is. En dat vind ik erger. Want als je het dus gewoon niet WEET, neem dan het zekere voor het onzekere en stap dan NIET op. Te veel mensen uitsluiten van de sport vanwege gebrek aan harde bewijzen (maar wel aanwezigheid van richtlijnen) is in mijn ogen minder erg dan mensen laten rijden niet wetende of het schade aanricht aan een levend wezen. Omdat het dan ten koste van een mens gaat, en niet van het paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:39

Als verkoper van diverse merken boomloze zadels, loop ik altijd tegen het vooroordeel aan dat boomloos slecht is voor het paard. Vandaar dat ik regelmatig op zoek ben naar alles dat met het berijden van paarden te maken heeft en de schade die daar mogelijk uit voort kan komen. Ik wil even niet ingaan op het boomloos vs boom verhaal, want dat is ver off topic, maar waar ik me enorm over verbaas is dat er - voor zover ik heb kunnen nagaan - niet of nauwelijks onderzoek wordt gedaan naar schade door het rijden in het algemeen. Wanneer een universiteitskliniek een ziek paard op de tafel krijgt en het dier moet laten inslapen, wordt er gekeken naar beengebreken, longafwijkingen of darmproblemen, maar er is schijnbaar niet 1 onderzoeker die de rug van het paard bloot legt en kijkt hoe het met de spieren, pezen en wervels gesteld is. Het paard ligt er al, is dood en al die studenten moeten iets leren - het merendeel van de paarden dat daar belandt is rijpaard, dus ik zou het geweldig vinden wanneer ze dat eens zouden onderzoeken.
Opgravingen van paarden uit de eerste dagen van het ruiterschap tonen soms sporen van het dragen van een bit, maar niet van het dragen van een mens - althans, daar wordt niet over gemeld. Ik heb slechts 1x een melding gelezen over een paardenskelet, dat opgegraven is bij een Romeinse Nederzetting bij de Muur van Hadrianus. Dit dier had een afwijking aan een rugwervel dat vermoedelijk veroorzaakt was door een zware ruiter die op de cantle van het (destijds boomloze) zadel had gezeten. De beschadiging aan de doornuitsteeksels dateerden van voor de dood van het dier. Daaruit concludeer ik dan weer dat je moet zorgen voor een voldoende groot zadel, zodat je niet op de harde cantle kan gaan zitten, zeker wanneer je zwaar bent.

schrikdraad

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:41

Buitenzinnig
En zo lang er geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek is gedaan is het dus helaas voor gummie een mening van mensen of een groep mensen.
Zonder gestaafde feiten.

Als je dan bemerkt dat bij mannen en zwaardere dames niet meer blessures zijn dan bij lichtere personen is het voor mij een bewijs dat de manier van rijden een veel grotere bepaling is.
Dat word dan weer gezien als excuus.
Dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten zijn we denk ik allemaal mee eens.
Dat 80 kilo niet op een nrps pony hoort ook.
Maar het grijze gebied er tussen is naar mijn idee een mening van elk.
Geen feiten.Dus druk dat dan niet door.
Welzijn van paarden is meer dan alleen gewicht.

En een passend zadel uiteraard ook.
Ook in inch maat passend.
Ik denk ook dat dat meer schade geeft dan ook weer het gewicht opzich.
Drukken op plekken waar dat niet hoort zoals de lepel.
Maar dat kan ook met slanke dames en een zadel waar ze door de lange benen te ver achterin komen te zitten.

Blessures is een totaal plaatje net als welzijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:54

Jij zegt dat we het er allemaal over eens zijn dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten. Hoe kom je aan die grens? Zijn die feiten wel gestaafd? Waarom 100+ niet en minder wel? Waarom iemand van 80+ niet op een pony en 80- wel? Geef dan zelf ook ens aan hoe je bij die grens komt? Da's dan toch veel meer natte vinger werk dan de schema's die hier in dit topic zijn aangehaald? eerst mensen beschuldigen dat ze geen wetenschappelijk bewijs hebben, en dan ineens zelf met gewichten en hoeveelheden strooien, is niet heel erg consequent. Ik begrijp wat je zegt, waar je naartoe wilt. Maar als iemand zijn eigen kind een corrigerende tik geeft, en bij aanhouding door politie met het argument komt dat de buren hun kind te weinig eten geven, betekent dat alleen maar dat er ook bij de buren eens even goed naar binnen gekeken moet worden. Dat pleit de eerste persoon echter niet vrij!
Laatst bijgewerkt door gummie op 29-11-11 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 18:58

@ schrikdraad: Maar dat is net het punt. Het is niet helaas voor gummie, het is zo helaas voor het paard.

Tuurlijk speelt er meer mee dan gewicht, alleen in déze discussie is dat allemaal offtopic. Dit gaat gewoon over gewicht. Voor dat lijstje is er onderzoek gedaan door diereartsen, fysiotherapeuten, en nog wat deskundigen.
Jij wuift dat lijstje weg, als zijnde maar een mening. Je komt alleen niet met iets zinvollers, meer onderbouwd of wat dan ook. En bij mijn weten ben je ook geen deskundige op dit gebied, en heb je er geen onderzoek naar gedaan. En ik vind dat best heel bijzonder.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:03

Wil wel een lijstje hoor, iedereen die te zwaar is van t paard af. Nee niet wat t gezondste voor het paard is, erger me dood als ik zo'n EDIT Nuance (iemand met fors postuur) Edit Nuance de baan in zie komen van 1.65 en 90 kg, met het motto, ja kijk ik heb een lijstje gelezen, en kan zonder gevolgen op een knol van 1.75 stappen.

Tsja, mijn idee, leef zelf eerst gezond voordat je je paard gaat belasten. Paardrijden is geen recht, je doet met dat gewicht toch ook niet mee aan kampioenschappen hardrennen, noemen wij dat dan ook discriminatie, of moeten we ons eens bewust worden van het feit dat je niet alles kan doen als je elke avond volstampt met eten. (zelf wel alle inzet van hun paarden verlangen, maar zelf geen steentje bijdragen aan eigen conditie)

bleh
Laatst bijgewerkt door valk1000 op 29-11-11 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:04

En dan komen we weer bij het gewraakte lijstje - niet helemaal wetenschappelijk in die zin dat het getest is in laboratoria, maar wel uitgezocht door mensen die dagelijks met paarden en hun welzijn te maken hebben. Manegehouders, dierenartsen en paardenfysio's. Die mensen hebben uit hoofde van hun beroep veel te maken met rugblessuren van de paarden en kunnen daardoor conclusies trekken, die misschien niet 100% wetenschappelijk zijn, maar toch een goed beeld geven. Als je iedere keer een blaar op je tenen krijgt van je nieuwe Nike's en geen last hebt van Adidas, dan ligt het aan die Nike's en niet aan je huid....
Ik heb het uit een Duits blad (dat inmiddels niet meer bestaat helaas) Destijds heb ik contact gehad met de schrijfster van het artikel.
Ik heb altijd gezegd dat het een RICHTLIJN is en geen wet, maar wanneer je inderdaad 100 kilo weegt (al dan net doordat dit gewicht bij je postuur past omdat je erg lang bent) moet je je wel even achter de oren krabben voor je op een paard gaat zitten, zeker wanneer je er mee wilt gaan sporten.
En je mag het gerust even op jezelf betrekken - wanneer je met 5 kilo aardappelen in een hemdtasje een half uurtje door het winkelcentrum moet dragen, zijn je vingertjes bijna dood. Een zak voer van 25 kilo even achter in je auto leggen gaat best, maar wanneer je die zak elke dag een uur moet dragen, heb je een probleem.
Een paard is net zo goed een levend wezen, niet echt gemaakt om te dragen. En zeker niet iets dragen dat ten opzichte van het paard erg zwaar is. En al helemaal niet wanneer het dier erg jong is (want skelet is pas uitgegroeid wanneer hij tussen de 6 en 7 jaar is, afhankelijk van ras en geslacht) En wanneer hij niet 100% gezond is, moet je hem lekker als grasmaaier gebruiken. Je laat je vriend met dubbele hernia ook niet in de bouw werken als metselaar.....
Feit is ook dat iemand met flink overgewicht dat lichaamsvet niet goed kan besturen met zijn spieren. Dat geeft extra belasting. Het vet (ja, het klinkt ranzig en neerbuigend) komt een fractie later in het zadel dan het lichaam en dat dreunt door. Ook dat is onderzocht.
Die richtlijn heeft ook te maken met hoe je het paard gebruikt - 2x per week een stukje stappen door het bos is uiteraard minder schadelijk dan wanneer je het paard 7x per week over hindernissen jaagt of een jachtrit maakt van 2 uur.
Er zijn dus voldoende feiten - door mensen onderzocht die het paard met gezond verstand hebben bekeken. De manegehouder heeft er niets aan wanneer zijn "materiaal" (de paarden) de helft van de tijd uit de running zijn vanwege te zware ruiters. Diezelfde manegehouder zal het evenmin leuk vinden om zijn klanten naar huis te sturen omdat hij ze te zwaar vindt. Geen klanten = geen inkomen. Maar kapotte paarden = ook geen inkomen.

Ik ga eten maken....
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 29-11-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:05

schrikdraad schreef:
Buitenzinnig
En zo lang er geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek is gedaan is het dus helaas voor gummie een mening van mensen of een groep mensen.
Zonder gestaafde feiten.

........................

Als je dan bemerkt dat bij mannen en zwaardere dames niet meer blessures zijn dan bij lichtere personen is het voor mij een bewijs dat de manier van rijden een veel grotere bepaling is.........

Dit zeg jij zomaar even, is daar dan wel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en zo ja waar kan ik dat vinden ? Is dat er niet, dan is wat jij beweert dus ook een mening van mensen of een groep van mensen, zonder gestaafde feiten, waar jij zelf zo op hamert.

Ben benieuwd.........

Buitenzinnig schreef:
En dan komen we weer bij het gewraakte lijstje - niet helemaal wetenschappelijk in die zin dat het getest is in laboratoria, maar wel uitgezocht door mensen die dagelijks met paarden en hun welzijn te maken hebben. Manegehouders, dierenartsen en paardenfysio's. Die mensen hebben uit hoofde van hun beroep veel te maken met rugblessuren van de paarden en kunnen daardoor conclusies trekken, die misschien niet 100% wetenschappelijk zijn, maar toch een goed beeld geven. Als je iedere keer een blaar op je tenen krijgt van je nieuwe Nike's en geen last hebt van Adidas, dan ligt het aan die Nike's en niet aan je huid....
Ik heb het uit een Duits blad (dat inmiddels niet meer bestaat helaas) Destijds heb ik contact gehad met de schrijfster van het artikel.
Ik heb altijd gezegd dat het een RICHTLIJN is en geen wet, maar wanneer je inderdaad 100 kilo weegt (al dan net doordat dit gewicht bij je postuur past omdat je erg lang bent) moet je je wel even achter de oren krabben voor je op een paard gaat zitten, zeker wanneer je er mee wilt gaan sporten.
En je mag het gerust even op jezelf betrekken - wanneer je met 5 kilo aardappelen in een hemdtasje een half uurtje door het winkelcentrum moet dragen, zijn je vingertjes bijna dood. Een zak voer van 25 kilo even achter in je auto leggen gaat best, maar wanneer je die zak elke dag een uur moet dragen, heb je een probleem.
Een paard is net zo goed een levend wezen, niet echt gemaakt om te dragen. En zeker niet iets dragen dat ten opzichte van het paard erg zwaar is. En al helemaal niet wanneer het dier erg jong is (want skelet is pas uitgegroeid wanneer hij tussen de 6 en 7 jaar is, afhankelijk van ras en geslacht) En wanneer hij niet 100% gezond is, moet je hem lekker als grasmaaier gebruiken. Je laat je vriend met dubbele hernia ook niet in de bouw werken als metselaar.....
Feit is ook dat iemand met flink overgewicht dat lichaamsvet niet goed kan besturen met zijn spieren. Dat geeft extra belasting. Het vet (ja, het klinkt ranzig en neerbuigend) komt een fractie later in het zadel dan het lichaam en dat dreunt door. Ook dat is onderzocht.
Die richtlijn heeft ook te maken met hoe je het paard gebruikt - 2x per week een stukje stappen door het bos is uiteraard minder schadelijk dan wanneer je het paard 7x per week over hindernissen jaagt of een jachtrit maakt van 2 uur.
Er zij dus voldoende feiten - door mensen onderzocht die het paard met gezond verstand hebben bekeken. De manegehouder heeft er niets aan wanneer zijn "materiaal" (de paarden) de helft van de tijd uit de running zijn vanwege te zware ruiters. Diezelfde manegehouder zal het evenmin leuk vinden om zijn klanten naar huis te sturen omdat hij ze te zwaar vindt. Geen klanten = geen inkomen. Maar kapotte paarden = ook geen inkomen.

Ik ga eten maken....

Kan hier weinig op zeggen, behalve :j :j :j , dan is dat wetenschappenlijke bewijs eigenlijk niet eens meer nodig...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-11 19:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:06

valk1000 schreef:
Wil wel een lijstje hoor, iedereen die te zwaar is van t paard af. Nee niet wat t gezondste voor het paard is, erger me dood als ik zo'n blubbermonster de baan in zie komen van 1.65 en 90 kg, met het motto, ja kijk ik heb een lijstje gelezen, en kan zonder gevolgen op een knol van 1.75 stappen.

Tsja, mijn idee, leef zelf eerst gezond voordat je je paard gaat belasten. Paardrijden is geen recht, je doet met dat gewicht toch ook niet mee aan kampioenschappen hardrennen, noemen wij dat dan ook discriminatie, of moeten we ons eens bewust worden van het feit dat je niet alles kan doen als je elke avond volstampt met eten. (zelf wel alle inzet van hun paarden verlangen, maar zelf geen steentje bijdragen aan eigen conditie)

bleh

Dit zou je misschien iets anders kunnen formuleren, dat maakt de mensen wat minder agressief t.o.v. jouw mening.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:12

Ben het met Buitenzinnig eens, goed geformuleerd. Helder uitgelegd. En ook eens met de laatste opmerking over anders formlueren........ En vraag me inderdaad ook af waar het bewijs is van dat er niet meer blessures zijn in egval van zwaardere ruiters.

Als het allemaal slechts een mening is van zomaar iemand, ongefundeerd, niet wetenschappelijk, hoe komt het dan dat de KNHS inmiddels ook aandacht heeft besteed aan dit specifieke onderwerp, in het kader van paardenwelzijn?

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:18

schrikdraad schreef:
Buitenzinnig
Zonder gestaafde feiten.

Als je dan bemerkt dat bij mannen en zwaardere dames niet meer blessures zijn dan bij lichtere personen is het voor mij een bewijs dat de manier van rijden een veel grotere bepaling is.
Dat word dan weer gezien als excuus.
Dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten zijn we denk ik allemaal mee eens.
Dat 80 kilo niet op een nrps pony hoort ook.
Maar het grijze gebied er tussen is naar mijn idee een mening van elk.
Geen feiten.Dus druk dat dan niet door.
Welzijn van paarden is meer dan alleen gewicht.

En een passend zadel uiteraard ook.
Ook in inch maat passend.
Ik denk ook dat dat meer schade geeft dan ook weer het gewicht opzich.
Drukken op plekken waar dat niet hoort zoals de lepel.
Maar dat kan ook met slanke dames en een zadel waar ze door de lange benen te ver achterin komen te zitten.

Blessures is een totaal plaatje net als welzijn.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ (bespaart veel tikwerk)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:20

gummie schreef:
Jij zegt dat we het er allemaal over eens zijn dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten. Hoe kom je aan die grens? Zijn die feiten wel gestaafd? Waarom 100+ niet en minder wel? Waarom iemand van 80+ niet op een pony en 80- wel? Geef dan zelf ook ens aan hoe je bij die grens komt? Da's dan toch veel meer natte vinger werk dan de schema's die hier in dit topic zijn aangehaald? eerst mensen beschuldigen dat ze geen wetenschappelijk bewijs hebben, en dan ineens zelf met gewichten en hoeveelheden strooien, is niet heel erg consequent. Ik begrijp wat je zegt, waar je naartoe wilt. Maar als iemand zijn eigen kind een corrigerende tik geeft, en bij aanhouding door politie met het argument komt dat de buren hun kind te weinig eten geven, betekent dat alleen maar dat er ook bij de buren eens even goed naar binnen gekeken moet worden. Dat pleit de eerste persoon echter niet vrij!

Je moet toch ergens een grens stellen, nietwaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:20

...

Ik had gereageerd op In_Black maar heb me bedacht... Sommige dingen snap ik echt niet, sommige mensen ook niet, en die reactie op s. al helemaal niet... :r sorry.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-11-11 19:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:21

gummie schreef:
En vraag me inderdaad ook af waar het bewijs is van dat er niet meer blessures zijn in egval van zwaardere ruiters.

Als het allemaal slechts een mening is van zomaar iemand, ongefundeerd, niet wetenschappelijk, hoe komt het dan dat de KNHS inmiddels ook aandacht heeft besteed aan dit specifieke onderwerp, in het kader van paardenwelzijn?

Ik weet van veel aankomende dierenartsen dat daar geen onderzoek naar wordt gedaan - en indien wel, vertellen ze het niet tegen die studenten.
De KNHS is ook niet helemaal wakker in vele opzichten, want die hebben heel veel regeltjes die ze niet naleven...(of ze doen het zo stiekem dat niemand het merkt ;) )
Het is perfect wanneer een overkoepelende organisatie aandacht besteedt aan dit soort zaken. Misschien gaat een opleiding voor DA's daar dan eindelijk eens onderzoek naar doen.

En In-Black - het bespaart jou kennelijk ook veel denkwerk en het formuleren van een eigen mening....???

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:22

Is ook zo, maar zal je precies mijn frustratie vertellen, ben een man, 1.97 en weeg 84 kg, Ooit vroeger als jongen begonnen te rijden, mijn lust en mijn leven. Pony's was ik in mijn vroege jaren dan ook snel uitgegroeid, op mijn 13e de overstap naar paarden gemaakt, waarna ik op mijn 18 echt heb moeten besluiten dat mijn lichaam niet gebouwd is voor het rijden van mijn paard.

Ter verduidelijking paard dat ik toen had was 1.65, gezien we meerdere van die stokmaat op stal hadden staan heb ik het rijden overgelaten aan mijn jongere zusje,

Wat doe je dan, mijn keuze was duidelijk, mensport dubbelspan, de paarden die hadden we nou eenmaal en zodoende kon ik zelf ook gewoon nog erg genieten van de sport zonder mij als een lantaarnpaal op t paard te voelen.

Voelde a: mijzelf daarbij een stuk beter eerlijker t.o.v de dieren, en B: Minder bezwaarlijk aangezien springen de massa nog eens extra gaat inwerken bij afzet en landing etc. Koop er nog eens een goed zadeltje bij en je zit zo over de 105kg aan totaal massa.

Nu zit ik mij dus echt groen geel en blauw te ergeren aan die mensen die niet willen inzien dat het geen algemeen recht is om op een dier te stappen. Heb mij al veel vaker uitgelaten dat ik absoluut geen voorstander ben van mensen met extreem overgewicht op het paard. Ongeacht of het wel of niet bij het paard past ben ik nog altijd van mening dat het een teamsport is. Je verwacht van je paard dat hij in topconditie is en vervolgens spring je er met a 20 kg overgewicht zelf op.

Nu klink ik hard, dat is het wellicht ook maar ik vindt dat de ruiter ten aller tijde zijn eigen conditi in de gaten moet houden, en daar wanneer het nodig is tijdig ingrijpt om het paard te sparen.

En dan kunnen we met zijn alleen wel praten over discriminatie maar dat is al lang achter ons. In het vliegtuig mogen de extreme obisitas gevallen ook gerust 2 zitplaatsen kopen

Ik rust mijn kaas
Laatst bijgewerkt door valk1000 op 29-11-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:23

Er zijn toch echt wel onderzoeken geweest over zadeldruk die de spieren/zachte weefsel van de rug kunnen hebben.
Alles wat boven de 3N per cm2 komt is schadelijk en pijnlijk voor het paard.

Patricia de Cocq is in Nederland bezig met onderzoeken http://nl.linkedin.com/pub/patricia-de-cocq/21/850/779
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-11-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:23

Ik heb wel een eigen mening en laat dan nu precies dezelfde zijn als die van Schrikdraad.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:25

Schangah schreef:
Er zijn toch echt wel onderzoeken geweest over zadeldruk die de spieren/zachte weefsel van de rug kunnen hebben.

Patricia de Cocq is in Nederland bezig met onderzoeken http://nl.linkedin.com/pub/patricia-de-cocq/21/850/779

OK en prima, maar een cm2 Shetlander of een cm2 Hannoveraan is een heel verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:26

Valk1000: +:)+

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:27

Hihi, pas op Yamcha, straks krijg je ook te horen dat je geen eigen mening hebt :P

gummie

Kijk, daar hebben we wat aan :) Thanx Schangah! Ongeacht de uitkomst van zo'n onderzoek, is het goed dat het onderzoek er is. Dat is waar het om gaat. Als uit zulke onderzoeken blijkt dat je gerust met 90 kilo kan gaan rijden op welk paard dan ook, dan ben ik tevreden. Om de simpele reden dat het dan geen gevolgen voor het paard heeft. Als uit zulke onderzoeken blijkt dat mensen van 90 kilo schade aan een rug toebrengen, dan moet dat een signaal zijn (zo niet een gebod) om nog op een paard te stappen. Tot die tijd neem ik de richtlijn als feit. Punt.

Ps. een cm shetlander en een cm haflinger maakt volgens mij juist geen verschil. Tis net zoiets als "wat weegt zwaarder: een kilo lood of een kilo veren........."
Laatst bijgewerkt door gummie op 29-11-11 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

In_Black schreef:
Schangah schreef:

OK en prima, maar een cm2 Shetlander of een cm2 Hannoveraan is een heel verschil.

Het gaat over de drukverdeling onder het zadel dus hoog gewicht van de ruiter met een zadel met smalle kussen dan gaat het snel over de 3N. Dus heeft het niets met het soort paard te maken.