Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Buitenzinnig schreef:Yamcha, even geheel off topic - wat een prachtige honden heb je!!!
Erg leuk om te horen *bloos* en 
Apple schreef:"te dik" is ook relatief. Ik ga ook niet op een arabiertje/draver/volbloed zitten van net 1.50 hoog. Dat kan ik die arme paarden echt niet aan doen.
Het gaat er echt om dat je een paard zoekt dat past bij je eigen bouw/lengte/gewicht.

schrikdraad schreef:Dat vind ik ook apple.
Ik ben te dik maar val ik 5 kilo af niet meer.
Maar echt niet dat ik dan op een smalletje ga zitten.
In de tijd dat ik gewoon was ging ik daar al niet op.
Niet omdat het paard het niet kon maar met mijn brede schouders en heupen geen gezicht.
Te dik is dus relatief.

Yamcha schreef:Buitenzinnig schreef:Yamcha, even geheel off topic - wat een prachtige honden heb je!!!
ThanksErg leuk om te horen *bloos* en
Apple schreef:"te dik" is ook relatief. Ik ga ook niet op een arabiertje/draver/volbloed zitten van net 1.50 hoog. Dat kan ik die arme paarden echt niet aan doen.
Het gaat er echt om dat je een paard zoekt dat past bij je eigen bouw/lengte/gewicht.
Mwah, dat is dan meer te groot. Tenzij je overgewicht hebt, dan is het ook te dikschrikdraad schreef:Dat vind ik ook apple.
Niet omdat het paard het niet kon maar met mijn brede schouders en heupen geen gezicht.
Te dik is dus relatief.
Alle problemen dus opgelost
schrikdraad schreef:Dat vind ik ook apple.
Te dik is dus relatief.
schrikdraad schreef:Buitenzinnig
En zo lang er geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek is gedaan is het dus helaas voor gummie een mening van mensen of een groep mensen.
Zonder gestaafde feiten.
........................
Als je dan bemerkt dat bij mannen en zwaardere dames niet meer blessures zijn dan bij lichtere personen is het voor mij een bewijs dat de manier van rijden een veel grotere bepaling is.........
Buitenzinnig schreef:En dan komen we weer bij het gewraakte lijstje - niet helemaal wetenschappelijk in die zin dat het getest is in laboratoria, maar wel uitgezocht door mensen die dagelijks met paarden en hun welzijn te maken hebben. Manegehouders, dierenartsen en paardenfysio's. Die mensen hebben uit hoofde van hun beroep veel te maken met rugblessuren van de paarden en kunnen daardoor conclusies trekken, die misschien niet 100% wetenschappelijk zijn, maar toch een goed beeld geven. Als je iedere keer een blaar op je tenen krijgt van je nieuwe Nike's en geen last hebt van Adidas, dan ligt het aan die Nike's en niet aan je huid....
Ik heb het uit een Duits blad (dat inmiddels niet meer bestaat helaas) Destijds heb ik contact gehad met de schrijfster van het artikel.
Ik heb altijd gezegd dat het een RICHTLIJN is en geen wet, maar wanneer je inderdaad 100 kilo weegt (al dan net doordat dit gewicht bij je postuur past omdat je erg lang bent) moet je je wel even achter de oren krabben voor je op een paard gaat zitten, zeker wanneer je er mee wilt gaan sporten.
En je mag het gerust even op jezelf betrekken - wanneer je met 5 kilo aardappelen in een hemdtasje een half uurtje door het winkelcentrum moet dragen, zijn je vingertjes bijna dood. Een zak voer van 25 kilo even achter in je auto leggen gaat best, maar wanneer je die zak elke dag een uur moet dragen, heb je een probleem.
Een paard is net zo goed een levend wezen, niet echt gemaakt om te dragen. En zeker niet iets dragen dat ten opzichte van het paard erg zwaar is. En al helemaal niet wanneer het dier erg jong is (want skelet is pas uitgegroeid wanneer hij tussen de 6 en 7 jaar is, afhankelijk van ras en geslacht) En wanneer hij niet 100% gezond is, moet je hem lekker als grasmaaier gebruiken. Je laat je vriend met dubbele hernia ook niet in de bouw werken als metselaar.....
Feit is ook dat iemand met flink overgewicht dat lichaamsvet niet goed kan besturen met zijn spieren. Dat geeft extra belasting. Het vet (ja, het klinkt ranzig en neerbuigend) komt een fractie later in het zadel dan het lichaam en dat dreunt door. Ook dat is onderzocht.
Die richtlijn heeft ook te maken met hoe je het paard gebruikt - 2x per week een stukje stappen door het bos is uiteraard minder schadelijk dan wanneer je het paard 7x per week over hindernissen jaagt of een jachtrit maakt van 2 uur.
Er zij dus voldoende feiten - door mensen onderzocht die het paard met gezond verstand hebben bekeken. De manegehouder heeft er niets aan wanneer zijn "materiaal" (de paarden) de helft van de tijd uit de running zijn vanwege te zware ruiters. Diezelfde manegehouder zal het evenmin leuk vinden om zijn klanten naar huis te sturen omdat hij ze te zwaar vindt. Geen klanten = geen inkomen. Maar kapotte paarden = ook geen inkomen.
Ik ga eten maken....
, dan is dat wetenschappenlijke bewijs eigenlijk niet eens meer nodig... valk1000 schreef:Wil wel een lijstje hoor, iedereen die te zwaar is van t paard af. Nee niet wat t gezondste voor het paard is, erger me dood als ik zo'n blubbermonster de baan in zie komen van 1.65 en 90 kg, met het motto, ja kijk ik heb een lijstje gelezen, en kan zonder gevolgen op een knol van 1.75 stappen.
Tsja, mijn idee, leef zelf eerst gezond voordat je je paard gaat belasten. Paardrijden is geen recht, je doet met dat gewicht toch ook niet mee aan kampioenschappen hardrennen, noemen wij dat dan ook discriminatie, of moeten we ons eens bewust worden van het feit dat je niet alles kan doen als je elke avond volstampt met eten. (zelf wel alle inzet van hun paarden verlangen, maar zelf geen steentje bijdragen aan eigen conditie)
bleh
schrikdraad schreef:Buitenzinnig
En zo lang er geen grootschalig wetenschappelijk onderzoek is gedaan is het dus helaas voor gummie een mening van mensen of een groep mensen.
Zonder gestaafde feiten.
Als je dan bemerkt dat bij mannen en zwaardere dames niet meer blessures zijn dan bij lichtere personen is het voor mij een bewijs dat de manier van rijden een veel grotere bepaling is.
Dat word dan weer gezien als excuus.
Dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten zijn we denk ik allemaal mee eens.
Dat 80 kilo niet op een nrps pony hoort ook.
Maar het grijze gebied er tussen is naar mijn idee een mening van elk.
Geen feiten.Dus druk dat dan niet door.
Welzijn van paarden is meer dan alleen gewicht.
En een passend zadel uiteraard ook.
Ook in inch maat passend.
Ik denk ook dat dat meer schade geeft dan ook weer het gewicht opzich.
Drukken op plekken waar dat niet hoort zoals de lepel.
Maar dat kan ook met slanke dames en een zadel waar ze door de lange benen te ver achterin komen te zitten.
Blessures is een totaal plaatje net als welzijn.
(bespaart veel tikwerk) gummie schreef:Jij zegt dat we het er allemaal over eens zijn dat iemand van 100+ niet op een paard hoort te zitten. Hoe kom je aan die grens? Zijn die feiten wel gestaafd? Waarom 100+ niet en minder wel? Waarom iemand van 80+ niet op een pony en 80- wel? Geef dan zelf ook ens aan hoe je bij die grens komt? Da's dan toch veel meer natte vinger werk dan de schema's die hier in dit topic zijn aangehaald? eerst mensen beschuldigen dat ze geen wetenschappelijk bewijs hebben, en dan ineens zelf met gewichten en hoeveelheden strooien, is niet heel erg consequent. Ik begrijp wat je zegt, waar je naartoe wilt. Maar als iemand zijn eigen kind een corrigerende tik geeft, en bij aanhouding door politie met het argument komt dat de buren hun kind te weinig eten geven, betekent dat alleen maar dat er ook bij de buren eens even goed naar binnen gekeken moet worden. Dat pleit de eerste persoon echter niet vrij!
gummie schreef:En vraag me inderdaad ook af waar het bewijs is van dat er niet meer blessures zijn in egval van zwaardere ruiters.
Als het allemaal slechts een mening is van zomaar iemand, ongefundeerd, niet wetenschappelijk, hoe komt het dan dat de KNHS inmiddels ook aandacht heeft besteed aan dit specifieke onderwerp, in het kader van paardenwelzijn?
)Schangah schreef:Er zijn toch echt wel onderzoeken geweest over zadeldruk die de spieren/zachte weefsel van de rug kunnen hebben.
Alles wat boven de 3N per cm2 komt is schadelijk en pijnlijk voor het paard.
Patricia de Cocq is in Nederland bezig met onderzoeken http://nl.linkedin.com/pub/patricia-de-cocq/21/850/779
Thanx Schangah! Ongeacht de uitkomst van zo'n onderzoek, is het goed dat het onderzoek er is. Dat is waar het om gaat. Als uit zulke onderzoeken blijkt dat je gerust met 90 kilo kan gaan rijden op welk paard dan ook, dan ben ik tevreden. Om de simpele reden dat het dan geen gevolgen voor het paard heeft. Als uit zulke onderzoeken blijkt dat mensen van 90 kilo schade aan een rug toebrengen, dan moet dat een signaal zijn (zo niet een gebod) om nog op een paard te stappen. Tot die tijd neem ik de richtlijn als feit. Punt.In_Black schreef:Schangah schreef:Er zijn toch echt wel onderzoeken geweest over zadeldruk die de spieren/zachte weefsel van de rug kunnen hebben.
Alles wat boven de 3N per cm2 komt is schadelijk en pijnlijk voor het paard.
Patricia de Cocq is in Nederland bezig met onderzoeken http://nl.linkedin.com/pub/patricia-de-cocq/21/850/779
OK en prima, maar een cm2 Shetlander of een cm2 Hannoveraan is een heel verschil.