Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:53

ankem schreef:
Het valt mij op dat mijn paard de staart meer begint te dragen. In het filmpje zag ik het een stukje tijdens een mooi stukje halsstrekken, maar vandaag ook aan de longe.
@simpelman heb je daar een verklaring voor?

Staart dragen is een goed teken :j Staart niet dragen kan zijn wegens spanning of net niet lekker loslaten. Timo zijn staart zie je ook duidelijk gedragen worden en meewiegen in de beweging (zie je vooral goed in de draf)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:57

Het rijden gaat hier toch zo fijn!

Timo rij ik nu zo'n 50/60% van de tijd in werkhouding. Het gaat hartstikke goed *\o/* Ik ben druk aan het oefenen met tempowisselingen en daar wordt hij steeds mooier van en mijn aanleuning wordt er steeds beter van.

Manolito heb ik vandaag voor het eerst stukjes in een mooie diepe stretch gekregen in draf *\o/* Hij is zo rennerig in draf, maar kwam deze stukjes ook mooi terug in tempo. Het is allemaal nog pril maar wel fijn dat het in de draf ook begint te lukken nu. Ik stap wel nog steeds 90% van de tijd; hij is zo doorgezakt dat hij langer draven/galopperen nog niet volhoudt. Dus lekker spieren opbouwen in de stap.

Het rijden wordt er steeds leuker op, ik heb er zoveel plezier in! :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:10

Goede berichten hier :D

Mijn paard droeg zijn staart altijd al wel alleen nu zie je duidelijk een onspannen staart die echt van links naar rechts swingt. Voorheen was die wat strakker.

Heb hem vandaag lekker aan het halster gelongeerd, hij was voor de verandering na een bosrit eens lekker relaxt.

Spaanse pas ging nu een pas of 5/6 met horizontaal opgegooide benen :P

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:54

Murosch schreef:
Wat mij bij mijn paard opvalt is dat ze opeens begint te ontluchten tijdens het rijden (laat winden), dat deed ze eerder nooit. Misschien een teken van ontspanning?

Hier precies hetzelfde. Geen idee waardoor het komt.

Gizeppie

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:10

Misschien hebben jullie binnenkort ook tips voor mij? Als ik mijn paard nagevelijk wil rijden pakt hij vaak de buitenteugel vast.. En ik snap niet waarom...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:12

Dat is wel hele korte vraag met heel weinig informatie, Gizeppie... zou het interessante topic gewoon van begin tot eind door lezen...
Vastpakken van teugel zo voor mij teken zijn dat je te snel wil, te moeilijk doet, zelf teveel vast houdt.. als er iig niks mis is in de mond etc.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:41

Ik mag deze foto's plaatsen van de eigenaar: huidige verzorger is geblesseerd dus spring ik bij.

Dit is een pony op leeftijd, 24 als ik mij niet vergis. Ze is dressuurmatig gereden, daarna Western beleerd.

Hier laat ik haar in een afgesloten bak zonder longeerlijn lopen. Doel was op commando's, stretch was erg welkom en werd natuurlijk extra beloond.

Foto's zijn een screenshot van filmpje

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn we op de goede weg? Uiteraard staan we (als 'combinatie') nog helemaal aan het begin en is het vnl aftasten..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:49

Ze strekt wel haar hals... op foto's is activiteit wel lastig te zien. Ze lijkt niet echt ruime passen te maken, stapt ze met haar achtervoet wel in of over haar afdruk van de voorvoet?
Ze lijkt ook wat overbouwd met wat gezonken rug, maar dit soort werk waarbij ze haar hals naar beneden laat vallen en de schof oprekt en dat je dan vraagt ook ruimere passen te maken zorgt wel dat ze haar rug beter gaat gebruiken.

Je schrijft alleen dat je invalt voor iemand anders... het is natuurlijk leuk om te oefenen maar begrijp wel dat dit werk vooral ook veel tijd en geduld kost... dus eventjes snel opknappen is het niet.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:20

Klopt, ze staat bij mijn pony, en heb haar een half jaartje verzorgd. Ze is dus niet 'nieuw' voor me. Maar het is dus wel van alleen controleren, naar actief aan de slag gaan gegaan.

Uiteraard begrijp ik dat we niet zomaar even kunnen 'stretchen', gelukkig was de eigenaar hier al langer mee bezig. Dan niet perse volgens een methode (WF) maar dus wel het stimuleren van de hals laten strekken oa.

In stap stapt ze ongeveer 2 hoeven over, in draf juist niet, dan is ze vrij kort. Zeker in het begin, en moet je ook echt rustig opwarmen.
Ohja, het klopt dat ze overbouwd is en een gezonken rug heeft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:31

Moderatoropmerking:
oneliner verwijderd. Ter info

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:37

Wat is iedereen lekker bezig zeg! Echt top om te lezen.
Ik ga vanmiddag weer lekker even rijden en kijk er echt naar uit. Bedankt ook voor alle leuke, lieve reacties op mijn filmpje.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:45

Graag gedaan Ankem. Je gaat goed om met je feedback. Goed om te lezen dat dat zelfs op bokt nog allemaal kan haha

Ik heb zo meteen weer een keer les. Leuk! Zin in! Hopelijk kan mijn instructrice me wat over mijn houding vertellen in de galop. Ik denk dat ik zelf mijn paard van de volte af druk. En ik denk ook dat we de werkhouding in stap wat meer mee gaan pakken.
Maar eerst maar eens zien wat zij vandaag voor me in petto heeft. Ze komt namelijk zelf altijd met ontzettend leuke ideeën. Fijn zo'n instructrice die lekker meedenkt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:50

Ik ben laatst op de flexchair geweest Milkberry.
Het is belangrijk dat je beide zitbeenknobbels blijft voelen. Daarnaast maak je met je bekken een rondje of bijvoorbeeld van rechtsachter schuin naar linksvoor. Even voelen wat voor jou het beste voelt. Voor mij is het schuin. Ik bleek ook mijn linkerzitbeenknobbel kwijt te zijn. We hebben toen een kleine verhoging even onder mijn linker zitbeenknobbel gelegd, zodat mijn hersens weer konden registreren dat ik er echt twee heb en sindsdien ben ik hem niet meer kwijt en als ik er wel even af kom, dan ben ik me daar veel meer bewust van.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:20

Bedoel je over de schouder Milkberry? had je die tip van Will van 'the outside leg' al geprobeerd?
Ik merk bij mijn paard (rechtsgebogen) dat hij me in de rechtervolte op links wil zetten. Wanneer ik dan heel bewust mijn buitenbeen vanuit de heup terug leg en hem voor wat rechter hou, het ineens een stuk beter lukt.

Linksom gaat makkelijker, maar dan moet ik opletten dat hij niet naar binnen valt, dan hou ik mijn linkerknie wat meer in het zadel.

In beide gevallen zit in ik de wending dan meer op mijn binnenste zitbeenknobbel.

Rechtdoor voel je ze allebei inderdaad.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:58

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:08

Ik vind dit verschil wel grappig :')
Afbeelding
Afbeelding

Anne-Sproet, nee, nooit gedaan en nog nooit gezien ook! Bijzonder. Word wel nieuwsgierig hoe dat zou voelen.

Marocje als ik je foto's zo zie ziet het er ontspannen uit, maar niet actief. Ik heb het idee dat de achterhand niet actief genoeg is en er wat 'achteraan' komt. Is ook niet in 1 nacht ijs klaar... ziet er wel ontspannen uit.

Mijn paard droeg vroeger altijd haar staart als een stokje redelijk eindje van haar lichaam. Ik weet nog dat, toen ik een Osteopaat er bij had laten komen, ik nog in 'paniek' had gebeld dat haar staart zo slap langs het lichaam hing (in rust) en of er dan misschien niet wat teveel gemanipuleerd was en haar staart ofzo kapot was.... wist ik veel dat dat gewoon een ontspannen staart was, en dat dat stijve stokje voor de osteo stiekem niet hoorde, maar dit wel normaal was :') Met rijden draagt ze hem nu wel iets, maar deint hij lekker mee.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:18

Marocje ik ben het met Tancreda eens. Ziet er lekker ontspannen uit maar ik denk nog niet actief genoeg, dat heeft tijd nodig. Zou je niet beter gewoon het hele filmpje kunnen plaatsen voor betere feedback?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:22

Zal straks eens kijken, ben nu aan het werk. Maar ben blij met jullie feedback alvast ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:25

Tancreda *\%/* wordt ik heel blij van, van jouw beeld!!!! :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:32

Ja echt mooi, ook hoe de rug mooi bol wordt!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:35

Anne_Sproet schreef:
http://www.paardvisie.nl/2015/07/monya- ... lastieken/

Heeft een van jullie dit wel eens gedaan? Mijn instructrice heeft ook altijd van die leuke ideeën haha. Ik ga het binnenkort proberen tijdens mijn les, ik ben benieuwd.

Ik heb het jaren geleden wel gedaan. Vond het toen niet fijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:36

En hoe die hangbuik ietsjes verdwijnt :P
Afbeelding

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:37

Starbreeze schreef:
Ja echt mooi, ook hoe de rug mooi bol wordt!

Dat vind ik ook heel mooi duidelijk te zien :) goed bezig!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:26

Wauw wat een verandering Tancreda! Lijkt mijn paard wel hoe die zijn kop en hals op de eerste foto houd :')

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:27

Ja, wel de minst charmante foto zo :P Ze moest echt wakker worden bij aanvang van de les ;)