[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:58

Dat ligt er maar aan hoe je het vraagt en hoe lang. Het hoeft ook niet te betekenen dat je het rechtsgebogen paard alleen maar naar links vraagt. Dat is een aanname die jij doet :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:04

Sorry, natuurlijk rijd je niet alleen maar contrastelling. Althans, dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling. :+ Zo is het uiteraard net zo verkeerd om alleen maar op 1 hand te rijden. Maar door van hand te veranderen hoef je geen contrastelling te vragen? En gebruik je gewoon stelling en buiging...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:07

Wat als je paard geen stelling en buiging KAN aannemen? Wat doe je dan marinke?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:07

Het is inderdaad niet de bedoeling dat je dit de hele tijd vraagt als je op bv de rechterhand bent, je kunt het zien als een oefening. Net zoals het even vragen van schoudervoor, om er zeker van te zijn dat hij rechtsachter goed onder de massa zet. Kun je je paard even aanspreken van 'hé man ik wil dat je linksachter ook goed onder blijft zetten, ook op deze kant' en dat kun je klein houden en kort. Bv maar een korte zijde op de rechterhand, of vlak voor je de hoek inrijdt, of vlak voor je de hoek uitrijdt.

Want dat probleem heeft mijn paard, op de linkerhand komt rechtersachter niet mee, dan is het toch niet verkeerd van rechtsachter er eens onder te vragen?

Ik ga straks eens proberen met spieren erbij misschien dat het wat helpt, het proberen waard ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:10

Je kan ervoor van hand veranderen en dan stelling en buiging vragen. Maar het kan ook gewoon alle twee. Voor de een werkt stelling en buiging beter, voor de ander contrastelling. Ik gebruik het alle twee. Ook bij al rechte paarden. Vind het even belangrijk als stelling kunnen vragen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:12

flavlip schreef:

Als hij het echt niet kan, dan is het tijd om de osteopaat/fysiotherapeut/kinesist/zadelmaker/tandarts langs te laten komen. Geen enkel paard zit van nature zo vast en scheef dat hij het niet kan.. Of je gaat te snel en wilt te veel ineens en dan sluit het paard zich voor jou.

Geryon schreef:
Kan. Maar het kan ook gewoon alle twee. Voor de een werkt stelling en buiging beter, voor de ander contrastelling. Ik gebruik het alle twee. Ook bij al rechte paarden. Vind het even belangrijk als stelling kunnen vragen.

Klopt ik gebruik ook beide, contrastelling is minimaal, maar in de hoeken vraag je naar de juiste kant door :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:27

[pien_2010] schreef:
Hij zegt een aantal zaken over de buigingen van het paard waarbij hij aangeeft dat alle beweging uitgaan vanuit de achterhand.
Hij geeft aan dat de zijwaartse buigingen van de nek en de wervelkolom noodzakelijk is om deze buigzaam te maken , want dan kunnen ze benut worden als middel om het hoofddoel te bereiken namelijk het bewerken van de achterhand.
Dus die twee (voor- en achterkant) worden heel expliciet met elkaar verbonden in zijn redenering. Tevens houdt hij een pleidooi om “altijd uw paard te bewerken in de voorwaartse beweging want anders zou paard slap worden ipv buigzaam”.

Dat wordt ook zeker niet bestreden, maar tegenwoordig zou ik het wat anders omschrijven (niet gek ook, want Steinbrecht is natuurlijk ook alweer 130 jaar geleden). Tegenwoordig is er heel wat meer bekend over de biomechanica van een paard.
Het is niet zozeer de wervelkolom die buigzaam moet worden, maar de spieren die we door buigingsarbeid langer soepeler en sterker maken.

[pien_2010] schreef:
Dan zegt hij: “door verkeerde buigingen ontnemen ze het paard gang en correcte aanleuning en reiken tegelijk de middelen aan om zich tegen de inwerking van de ruiter te verzetten”.
De vraag die dit bij mij oproept is, "valt contra stelling onder verkeerde buiging"?

Nee, in mijn opinie niet. Waar hij (volgens mij) op doelt is dat wat ik "verbuigen" of "teveel doorbuigen" of het zogenoemde "in de krul trekken" zou noemen.

[pien_2010] schreef:
Kijkend naar het plaatje op blz 71 zie je een mooi links gebogen paard vanaf de oortjes tot staart waarbij contra stelling niet getoond wordt. Er wordt gewoon niet over gepraat (“correct me if I am wrong”).

Hij geeft aan dat door buiging niet alleen de gewrichten beweeglijk worden, doordat de banden en kapsels beter gaan mee te geven ook en vooral worden de desbetreffende spieren in hun wederzijdse werkzaamheid geoefend en in evenwicht gebracht doordat op deze manier de buigers de overhand krijgen over de strekkers (dan hebben we het dus over het recht richten).

Vind ik wel heel ingewikkeld omschreven allemaal.
De "zak botten" zeg maar (die wij trouwens ook hebben :D), wordt bij elkaar gehouden door een passief syteem (banden en pezen) en een actief systeem (spieren). De banden en pezen kun je nauwelijks wat aan veranderen. Als ze te los zijn (zoals bij hypermobiliteit) kun je ze zelf niet sterker of korter maken, maar moet het actieve systeem (de spieren) en passieve systeem opvangen.
Het zijn dus vooral de spieren die je bij het recht richten langer, soepeler en sterker maakt.

[pien_2010] schreef:
Op blz 88 kom ik nog iets interessants tegen wat wellicht een bijdrage kan geven tot deze discussie. Hij laat op een plaatje een mooi links gebogen paard zien met daarbij de opmerking “het binnen been drijft het binnen achterbeen aan om meer gewicht te gaan dragen, de buitenteugel stelt de SCHOUDER in op de lijn van de achtervoeten”. “Dit is belangrijk opdat de GELIJKMATIGE VERDELING OVER HET GEWCIHT OVER ALLE VIER DE BENEN TOT STAND GEBRACHT KAN WORDEN”.

Dat is het stukje dat we ook hier bedoelen. Waar we naar toe willen is een gelijkmatige verdeling van het gewicht over alle vier de benen. Dat kun je bereiken door het paard zowel verticaal als horizontaal in balans te brengen. Als het gewicht van het paard gelijkmatig is verdeeld over 4 benen, dan voel je in je handen dat het paard ook een gelijkmatig contact met het bit heeft.
Een paard dat scheef is, zal dus aan de ene of andere kant meer gewicht nemen.
Een paard dat rechts gebogen is heeft zijn korte (sterke) kant rechts en zijn lange, slappe kant links.
Een paar posts terug heb ik uitgelegd hoe je dit kunt voelen (als je erop zit) en hoe je het kunt zien.
Een RB paard neemt meer gewicht op links/ houdt dus ook links vast, leunt ook graag tegen je linkerbeen.
Allereerst werk je aan de verticale balans. Daarbij is het gewicht nog niet over 4 benen verdeeld (een paard loopt van nature op de voorhand). Maar je kunt nog niet aan de horizontale balans werken (meer gewicht naar de achterhand) als de verticale balans niet goed is. Om de verticale balans goed te krijgen, moet je dus de korte sterke kant langer en soepeler maken (spieren) en de slappe lange kant sterker.
Met behulp van de buitenstelling (als in het filmpje van Marinke) wordt de korte kant (bij de paard in het filmpje in casu de rechterkant) langer gemaakt. Het ziet er in het filmpje even niet uit, maar geloof me, zo'n extreem scheef paard krijg je met je been op de andere hand niet correct gebogen.
Tijdens het filmpje werd ook uitgelegd dat bij het rijden met dit paard op de linkerhand je van de binnenteugel af moet blijven omdat het paard daar direct steun zal zoeken. Omdat het paard al rechts gebogen is, zal het automatisch een buitenstelling aannemen. Het is voor zo'n paard moeilijk om in een correcte stelling op de linkerhand door de wending te gaan. Teveel buiging kan zo'n scheef paard op de linkerhand dus ook nog niet aan.

[pien_2010] schreef:
Dus dan stel ik gelijk ons de vraag: “wat gebeurt er als we het paard in buitenstelling rijden, met de gewichts verdeling over de vier benen?”

In het extreme geval van scheefheid in het filmpje zorgt de buitenstelling (op de rechterhand) ervoor dat de korte spieren (aan de rechterkant van het paard) langer gemaakt worden (stap 1), op een meer eenvoudige manier dan dat je dat op de andere hand zou kunnen doen. We hebben het in deze fase nog helemaal niet over nageeflijkheid, zelfs nog niet eens het gewicht verdelen, maar puur het oprekken van de spier. Het is echt het hele pre pre pre stadium van een gelijke gewichtsverdeling (een stadium waar jij volgens mij al voorbij bent. :D )

[pien_2010] schreef:
"Tevens wat gebeurt er met de verbinding van de voor – en achterkant als we het paard in buitenstelling rijden?”

Nog helemaal niks. Want eerst moet de verticale balans goed zijn, willen we aan de horizontale balans (verbinding) kunnen gaan werken. Neemt niet weg dat je wel met impuls moet rijden, want die werkt mee aan de balans.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 02-10-14 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:32

Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten. En dat is contrastelling imo ook. Contrastelling is haast geen buigoefening, er komt nauwelijks rek van de spieren aan te pas, het is een manier om het paard beter aan de hulpen te zetten, en met diezelfde hulpen kun je vanzelf verder met het rechtrichten.

We moeten niet vergeten dat een rechtgebogen paard niet altijd makkelijker te rijden is op rechts. Zeker de slimme paarden leren hun flexibiliteit zeer snel gebruiken, waardoor ze nauwelijks meer te rijden zijn op de 'goede' hand als er enkel met binnenbuiging gewerkt wordt. Een rechtgebogen paard is op links misschien stijf, maar op rechts kunnen ze ook overflexibel zijn. Dat is precies het probleem met een paard wat nooit juist aan de hulpen gereden is, en niet in verticale balans is. En daarom kun je in mijn ervaring nooit alleen maar met binnenstelling en buiging werken op paarden die enorm scheef zijn, een lange zijde is immers recht en kent dus geen 'foute' stelling.

Als je altijd van hand verwisseld om met de andere spierhelft te werken raak je kostbare tijd kwijt waarin het paard niet gecorrigeerd wordt. Voor mij is contrastelling een korte oefening waarmee je het paard zonder van hand te veranderen weer rechter/tussen twee teugels & benen zetten. Ik ken geen andere manier waarmee je het paard dusdanig snel kunt corrigeren om van het binnenbeen en de binnehand af te blijven, maar uiteraard heb ik ook nog een hoop te leren dus mocht iemand daar een alternatief voor hebben dan hoor ik het graag! :)

Babootje's laatste zin ben ik het helemaal mee eens!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:35

Kwam deze ook nog tegen:

Citaat:
Door stelling in de hals te vragen van het paard komt er een flauwe buiging in de gehele wervel kolom. U kunt zien dat de binnenheup een fractie naar voren komt. Vanuit deze heuppositie zal het binnenachterbeen automatisch naar het zwaartepunt geslingerd worden.

Zodra het paard in de juiste lengtebuiging komt, zal het paard zijn hals laten zakken en voorwaarts neerwaarts bewegen. De correcte lengtebuiging levert ontspanning in de bovenlijn op, waardoor het paard zijn achterbenen onder de massa kan slingeren richting het zwaartepunt.
Dit is het moment dat we de achterhand kunnen gaan bewerken! Door afwisselend het binnen of het buitenachterbeen richting het zwaartepunt te brengen traint het paard zijn eigen achterbenen.

Bron:
http://rechtrichten.nl/?page=rechtrichten

Wat ik hier toch uit versta is, dat ze beginnen met het vragen van de juiste stelling en niet bij het vragen van het binnenachterbeen onder te zetten.

Klinkt mij best logisch eigenlijk, door eerste buiging voor in orde te hebben, creëer je ruimte om het achterbeen onder te laten treden. En of je nu binnen- of buitenstelling vraagt, je creëert telkens ruimte. Het uiteindelijke doel is om beide achterbenen onder te laten treden, waarom dit dan niet via buitenstelling?

Contrastelling, is misschien wat overroepen en heeft eigenlijk weinig betekenis, maar met wat er gezegd wordt, kan ik mij zeker in het rijden van 'contrastelling' vinden. Renvers is het logische vervolg en dan wordt weer het binnenachterbeen aangesproken. Over een ware work-out gesproken :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:40

flavlip schreef:

Zoals SheeNegro ook al zegt, dan is het tijd om op onderzoek uit te gaan WAAROM het paard 0,0 in kan buigen. Als een paard dus danig scheef is en vast zit dan is er meer aan de hand...

Echter kan een paard door zijn natuurlijke scheefheid het wel erg moeilijk vinden om de juiste stelling en buiging aan te nemen. Echter is dit niet onmogelijk. Wanneer een paard er dusdanig veel moeite mee heeft kan de ruiter het paard helpen door te bepalen dat het de hoeken mag afronden in overeenstemming met wat het op dat moment aan kan. Dit betekend dat je het paard niet koste wat kost op de hoefslag probeert te houden en in een stelling en buiging dwingt, je laat het paard vóór de daadwerkelijke hoek van de hoefslag afkomen om het in een gebogen lijn op gelijke afstand voorbij de bocht weer op de hoefslag aan te komen. Deze afgeronde hoeken zullen (mits ze juist gereden worden) telkens een deel van de volte beschrijven, die naar gelang wat het paard aan kan de mate van stelling en buiging groter of kleiner zullen uitvallen. De rechte lijnen zijn er voor om de stuwkracht weer opnieuw te stimuleren en de aanleuning te regelen. Doordat het paard moeite heeft met die stelling en buiging zal het in de wending juist inhouden of harder gaan en zal het de aanleuning ook verstoren zo niet onderbreken. Juist omdat het dier er moeite mee heeft.

Dit word beschreven en uitgelegd op blz. 108 van "Das Gymnasium des Pferdes"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:43

Killyenn schreef:
Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten.

Nee volgens mij zit het zo dat het paard van Sheenegro een heel stuk verder is dan het paard van Marinke; dat haar paard een stuk meer is recht gericht.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:46

SheeNegro schreef:
flavlip schreef:

Als hij het echt niet kan, dan is het tijd om de osteopaat/fysiotherapeut/kinesist/zadelmaker/tandarts langs te laten komen. Geen enkel paard zit van nature zo vast en scheef dat hij het niet kan.. Of je gaat te snel en wilt te veel ineens en dan sluit het paard zich voor jou.:j

9 van de 10 keer is dit bij mijn pony op te lossen met contrastelling. Als dit niet het geval is dan is het tijd voor de fysio/osteo/zadelmaker enz.. Ik vraag niet teveel, maar soms is een gewone volte al te moeilijk. Hij kan het dan echt niet. Na veel op de rechterhand te hebben gereden, afwisseld stelling-contrastelling (nee niet heen en weer maar bv volte EB netjes stelling en buiging, tot de hoek contrastelling), dan van hand veranderen en hetzelfde doen, dan kan hij het wel! Volgende stap is een grote acht rijden of een slangevolte.

Wat marinke verteld is gewoon een stap te ver voor hem, dat kan hierna weer, na het loswerken met contrastelling.

Zelfs als hij wel los is vind ik dit een fijne oefening voor de afwisseling, omdat het heel makkelijk is en hem soepeler maakt.

Mijn pony wil het allemaal wel, maar kan t soms niet en ik geloof niet dat hij de enige is die dit niet kan.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:51

In mijn ogen ben je dan niet slecht bezig hoor, je bereid hem gewoon voor op het 'zwaardere' werk aan de andere kant. Maar als dit elke keer zo is, zou ik me ook afvragen waarom het altijd zo goed als terug bij af is. Heb je altijd teveel gevraagd, vit E te kort, stijfheid in de spieren,..?

Het kan echt wel zijn dat je pony dit nodig heeft nu, maar het zou inprincipe moeten betere :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:52

Babootje schreef:
Killyenn schreef:
Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten.

Nee volgens mij zit het zo dat het paard van Sheenegro een heel stuk verder is dan het paard van Marinke; dat haar paard een stuk meer is recht gericht.

Dit weet ik wel zeker! :D

Ik ben vooral jonge paarden gewend, mijn eigen loopt nu op wedstrijden in het L en dat is voor mij ook tevens een nieuw niveau. Wel weet ik door mijn ervaringen met de vele jonge paarden die ik onder mijn kont heb gehad hoe natuurlijke scheefheid aanvoelt en hoe het paard met zijn natuurlijke scheefheid door de rijbaan beweegt. Ik zou heel graag eens willen rijden en voelen hoe een correct opgeleid paard aanvoelt, helaas heb ik die mogelijkheid niet. ;(
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 02-10-14 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:54

Babootje schreef:
Killyenn schreef:

Daar ga ik mij niet over uitspreken, ik mag dan wel M2 starten, we hebben samen nog veel te leren en ik heb gewoon het geluk dat ik een super meewerkend paard heb dat alles voor mij doet. Marinke had ook een jong paard met een iets wat moeilijke bouw. Maar theoretisch staan wij even ver.

Marinke, je bent altijd welkom in belgie :D
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 02-10-14 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:54

flavlip wat ik omschrijf is voorbereiding op de volte..
Hoe kan dat nou een stap te ver zijn als een volte bij E/B wel lukt?

Bedankt voor je aanbod SheeNegro! <3

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:06

De volte bij EB is dan rechtsom ;) en vanuit daar een stukje contrastelling, zodat ik uiteindelijk een nette volte linksom kan rijden, met de juiste stelling en buiging.

Het is ook niet elke keer zo, vroeger vaker dan nu (ik heb hem nu ruim 10 jaar). Nu vooral in de winter, als het kouder is.

Waar het mij om gaat is dat ik contrastelling een fijne oefening vind voor paarden die moeite hebben met de juiste stelling en buiging : jonge, net beleerde paarden, erg rechts/linksgebogen paarden, of gewoon hele stijve paarden.

Dit een filmpje wat ik een aantal maanden geleden erop heb gezet:
View My Video

Je ziet gewoon duidelijk dat hij er moeite mee heeft, maar hij doet zn best :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 16:54

Je ziet inderdaad aan de staart alleen al (maar ook aan de spieren op zijn buik) dat je paard behoorlijk scheef is. Volgens mij als je hem in contra stelling rijdt bevestig je alleen maar zijn scheefheid en wordt het alleen maar erger.
Vind je heel erg vriendelijk in je rijden Flavlip en het paardje een schatje!! Ik denk wat meer met zit en binnenbeen rijden en dus stelling naar de goede kant (schouder voor vooral) zou hem denk ik iets meer helpen als de contra stelling waarin je dus tegemoet komt aan zijn voorkeurshouding.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:08

_Marinke_ schreef:
{...}
Ik heb zelf het boek er ook bijgepakt en opzoek gegaan naar WAT er precies over contrastelling gezegd word, de contraoefeningen komen aan bod maar ik kon zo 1,2,3, niet alleen contrastelling terug vinden. Dat heb ik nu inmiddels wel gevonden. Zal proberen het hier bij te voegen! :)
{...}

Even mezelf gequote, ik had gezegd het bij te voegen (in mijn eigen woorden), maar door de andere reacties van net is het even een klein beetje ondergesneeuwd. Toch wil ik het wel graag nog even benoemen omdat het voor mij een bevestiging en uitleg is waarom je je bezig moet houden met correcte stelling en buiging en waarom contrastelling niet geschikt is.

De ruiter mag pas beginnen met de contraoefening wanneer het paard voldoende zekerheid in de enkelvoudige oefening heeft ontwikkeld. Het mag dus niet naar binnen of buiten vallen, uitzwaaien, te veel of te weinig inbuigen. De contraoefening komt voort uit de enkelvoudige oefening, de ruiter moet de contraoefeningen zien als de enkelvoudige oefeningen in bemoeilijkte omstandigheden. Echter moet de ruiter de te volgen lijn zo kiezen dat elke korte en moeilijke wending vermeden word.

Dit betekend dus dat het paard eerst met gewone stelling en buiging moet kunnen lopen (schoudervoor), om daarna pas de contraoefening (schouderbuiten) uit te kunnen voeren. Let wel, bij de contraoefening gaat het om DEZELFDE stelling en buiging als bij de enkelvoudige oefening. Het enigste verschil is het van hand veranderen. Oftewel, schoudervoor rechtsom is schouderbuiten linksom. ;)

In mijn ogen is de ruiter dus verkeerd bezig wanneer deze het paard geen correcte stelling linksom kan laten nemen om dan rechtsom contrastelling te vragen.

Wanneer er begonnen word met contrastelling doet je dat door via een diagonaal over te gaan op de contraoefening. Je rijd dus een wending met correcte stelling en buiging, vervolgens rijd je de diagonaal op waarin de verkregen stelling hetzelfde blijft. De hoeken moeten dan goed afgerond worden en je moet tevreden zijn met kleine korte stukjes.

Bij het vragen van stelling op de rechte lijn heeft het als doel om het paard gebogen rechtuit te laten gaan waarbij de schouder correct voor de achterhand word geplaatst (schoudervoor). Dit wil je ook in de contrabuiging, alleen volgen de binnenbenen nu echter de buitenste lijn en de buiging is richting het schot. Hierdoor krijgt de buitenteugel bij het wenden de leiding, door de voorhand in de richting te plaatsten die tegengesteld is aan de natuurlijke neiging die het paard aan de hand van zijn buiging krijgt. De buitenteugel moet door zijn sterkere, inhoudende, werkzaamheid het buitenachterbeen dusdanig beperken in zijn voorwaartse beweging dat het zwaarder belaste binnenachterbeen voldoende kan volgen. Het buitenbeen van de ruiter moet hierbij ondersteunen zodat de afwisselende leidende en verzamelende ophoudingen in alle gevallen goed doorkomen.

Er word aangegeven dat voor het oefenen het paard al richting verzameling gereden moet worden. Het is een oefening waarbij het paard goed voorbereid moet worden en het bedoeld is voor paarden die verder in hun opleiding zijn. Dat alleen de vakkundige ruiter dit goed kan toepassen omdat er zoveel mis kan gaan in deze oefening (te veel om hier in een enkele post even neer te zetten) en dat de basisruiter tevreden moet zijn met gemiddeld afgeronde hoeken, cirkels en grote voltes. Dat zegt voor mij al genoeg eigenlijk.

Ik trek de conclusie dat het zeker geen oefening is die je er even in gooit wanneer de basis niet correct voor elkaar is (op binnenbeen - buitenteugel een wending kunnen rijden, hoe flauw die ook is..), dat het NIET bedoeld is om het paard even snel recht te richten, dat is een jarenlang proces en door van hand te veranderen en het paard daarbij om te stellen kan de ruiter al voldoende controleren of het paard voldoende aan de hulpen (blijft) staan.

Ook wil ik dit stukje (overgetypt vanuit het boek) nog even plaatsen, kwam het tegen toen ik aan het zoeken was naar bovenstaande, al past hij niet helemaal in deze discussie vind ik hem wel goed in het topic passen:

Citaat:
Als ik dan nu dit belangrijke hoofdstuk moet afsluiten, gebeurt dit pas nadat ik iedere ruiter nadrukkelijk heb gemaand om het correct schouderbinnenwaarts serieus en onvermoeibaar te bestuderen en het te beschouwen als de steunpilaar van de totale dressuur. Want het is niet alleen het middel om alles uit het paard te halen wat de natuur erin gestopt heeft, maar ook om alle fouten in houding en beweging, die erin geslopen zijn door verkeerde training, grondig te corrigeren. Ruiters die zich de wonderbaarlijke macht van deze oefening eigen hebben gemaakt, verspillen geen energie door hun paard buigzaam en gehoorzaam te maken met behulp van voortdurend wisselen van de verschillende stellingen zij weten dat uit het correcte schouderbinnenwaarts alle oefeningen voortkomen die zij nodig hebben om hun doel te bereiken.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 17:19

Dankjewel pien_2010! Ik rij hem dan wel vooral in de contrastelling op de rechterhand, dus dat hij juist niet in zijn voorkeurshouding loopt en linksom doe ik echt af en toe maar een klein stukje, omdat het zo moeilijk voor hem is om linksom in de juiste stelling en buiging te lopen (of ik verander weer van hand, als beloning zeg maar en om het niet te zwaar te maken).

Tegenwoordig hoef ik niet zo vaak meer contrastelling te rijden, maar vroeger wel. Nu kan ik het vaak wel oplossen zoals jij aangeeft : met mn zit en binnenbeen (volte sluiten/openen op de linkerhand wil dan ook weleens helpen). Vroeger negeerde hij dan gewoon mn binnenbeen en bleef stug in de rechterstelling lopen... Op de volte, hoe hij het voor elkaar kreeg weet ik niet ;-)

@ _Marinke_ Dat ben ik dan niet met je eens. Ik vind dat het een oefening is die het makkelijker maakt voor het paard om op de andere hand de juiste stelling en buiging aan te nemen. Contrastelling vind ik een handige oefening om het paard op 2 teugels te krijgen.
Schoudervoor linksom is wederom veel te hoog gegrepen voor mijn pony, schouderbuiten (dus contrastelling) rechtsom lukt hem wel, dan heeft hij steun aan de bakrand. Wat is er dan mis met contrastelling als het op deze manier, om deze reden wordt ingezet?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:16

flavlip, hoe je paard dat voor elkaar kreeg? Door op de linkerschouder te vallen en wat plat door de bocht te gaan. Werd ze toen ook snel op zo'n moment?

Wat ik echter afvraag, als jij aangeeft dat schoudervoor linksom niet lukt en schouderbuiten rechtsom wel lukt wat je dan zelf precies anders doet? De hulpen en de gevraagde stelling en buiging zijn bij deze oefeningen precies gelijk namelijk.

Blij dat er progressie inzit hoor! +:)+

En iedereen is uiteraard vrij om zijn eigen ding te doen, hetgeen waar jij je prettig bij voelt. Het word niet volgens de wet voorgeschreven hoe jij je paard moet rijden.. :P Wel is het goed om na te denken over het hoe en waarom. Wat er gebeurd in het paardenlijf, hoe je de oefening kunt gebruiken maar ook hoe je het moet uitvoeren en vooral ook waarom je nou precies die oefening wilt gebruiken. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:23

Marinka ja ik had het vanmiddag ook gelezen in het boek en Steinbrecht heeft het zelfs over gevorderde ruiters én hoge school ruiters die met hun VERZAMELDE paarden de contra stelling kunnen gaan rijden. Dus daar haal ik indirect uit dat je dit niet met een groen paard moet doen of een paard die erg scheef is.
Want je paard zal pas verzameling gaan aanbieden (na een jarenlang proces van correct rijden) als het niet meer scheef is waardoor het paard het binnen achter been goed onder hem kan zetten.
De opmerking van SB vind ik zelf een hele goede. Mijn instructrice zei OOK altijd: "Wat de olie is voor de motor is SB voor het paard!". Maw SB is echt super belangrijk om veel te rijden.
BEdankt Air, Flavlip, Marinka en andere voor deze fijne en leuke leerzame discussie. Ik vond het leerzaam.
Flavlip graag gedaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:51

Babootje schreef:
Killyenn schreef:

SheeNegro schreef:
Daar ga ik mij niet over uitspreken, ik mag dan wel M2 starten, we hebben samen nog veel te leren en ik heb gewoon het geluk dat ik een super meewerkend paard heb dat alles voor mij doet. Marinke had ook een jong paard met een iets wat moeilijke bouw. Maar theoretisch staan wij even ver.

Marinke, je bent altijd welkom in belgie :D

Helemaal geen kritiek naar Marinke toe (snapt Marinke ook wel), maar ik lees uit jouw posts dat jouw paard gewoon iets verder is. (Had ik nog niet eens gelezen dat jij M2 start :D :D :D )
Jong paard opleren kost gewoon heel veel tijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:56

pien_2010 schreef:
Marinka ja ik had het vanmiddag ook gelezen in het boek en Steinbrecht heeft het zelfs over gevorderde ruiters én hoge school ruiters die met hun VERZAMELDE paarden de contra stelling kunnen gaan rijden. Dus daar haal ik indirect uit dat je dit niet met een groen paard moet doen of een paard die erg scheef is.
Want je paard zal pas verzameling gaan aanbieden (na een jarenlang proces van correct rijden) als het niet meer scheef is waardoor het paard het binnen achter been goed onder hem kan zetten.
De opmerking van SB vind ik zelf een hele goede. Mijn instructrice zei OOK altijd: "Wat de olie is voor de motor is SB voor het paard!". Maw SB is echt super belangrijk om veel te rijden.
BEdankt Air, Flavlip, Marinka en andere voor deze fijne en leuke leerzame discussie. Ik vond het leerzaam.
Flavlip graag gedaan.

Bedoelt Steinbrecht dan niet de contragalop dan? Dat is een verzamelende oefening, omdat een paard daar heel veel kracht voor nodig heeft. Maar dat is heel iets anders als het paard met contrastelling rijden om hem recht te maken heeft nl. helemaal niets te maken met verzameling.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:06

Interessante discussie.

Ik maak zelf namelijk heel vaak gebruik van 'contra' stelling.
Zelf noem ik het eigenlijk buitenstelling.
Mijn beide paarden hadden flink wat scheefheid, met alle bijhorende kwalen, onregelmatigheden, boos zijn, korte passen maken e.d.
Het zit nu zo in mijn systeem dat ik het direct toepas, zodra ik een scheef paard onder me heb.
(Niet dat ik nou veel paarden rijdt, maar laatst nog een onregelmatige Fjord ermee geholpen)

Ik zie het eigenlijk zo: als je een scheef paard wilt trainen, moet hij eerst recht worden.

Bij binnenstelling op een niet rechtgericht paard loopt de lange rugspier in een 'bochtje' en jij zit daar nog eens bovenop.
Paard valt (bijna altijd!!) op de linkerschouder en kan ook links voor onregelmatig gaan lopen als je zo door zou rijden.

Zodra jij de neus van het paard naar buiten richt, is de lange rugspier recht. Hij kan jou dan dus beter dragen. In die positie kunnen alle spieren dan ontspannen, stretchen en sterker worden.
Kont van het paard is dan misschien zelfs wel iets op de binnenhoefslag gericht (bij veel paarden in galop)
Gewicht kan goed over de vier benen worden verdeeld.

Zeker als je als ruiter de schouders nog niet goed kunt controleren (iets wat ik echt 1 van de moeilijkste onderwerpen tot nu toe vind) valt een paard super snel om op de linkerschouder.
Als je het paard dan ook nog eens op de linkerhand binnenstelling laat aannemen is de kans dat hij OMVALT ipv de stelling aanneemt super groot.

Ontlast eerst de linkerschouder met buitenstelling, maak de lange rugspier recht en train in die positie de spieren. Rijdt met je buitenbeen naar de buitenhand toe, om de spieren elastischer en langer te maken.

Inmiddels kan ik nu stukken met binnenstelling rijden, zonder dat mijn paard op de linkerschouder valt.
Ik denk dat je zo'n thema als dit moet ervaren, voelen, meemaken voordat je het ECHT snapt.
Maar zo werkt eigenlijk alles bij het paardrijden.....