Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
flavlip schreef:Wat als je paard geen stelling en buiging KAN aannemen? Wat doe je dan marinke?
Geryon schreef:Kan. Maar het kan ook gewoon alle twee. Voor de een werkt stelling en buiging beter, voor de ander contrastelling. Ik gebruik het alle twee. Ook bij al rechte paarden. Vind het even belangrijk als stelling kunnen vragen.
[pien_2010] schreef:Hij zegt een aantal zaken over de buigingen van het paard waarbij hij aangeeft dat alle beweging uitgaan vanuit de achterhand.
Hij geeft aan dat de zijwaartse buigingen van de nek en de wervelkolom noodzakelijk is om deze buigzaam te maken , want dan kunnen ze benut worden als middel om het hoofddoel te bereiken namelijk het bewerken van de achterhand.
Dus die twee (voor- en achterkant) worden heel expliciet met elkaar verbonden in zijn redenering. Tevens houdt hij een pleidooi om “altijd uw paard te bewerken in de voorwaartse beweging want anders zou paard slap worden ipv buigzaam”.
[pien_2010] schreef:Dan zegt hij: “door verkeerde buigingen ontnemen ze het paard gang en correcte aanleuning en reiken tegelijk de middelen aan om zich tegen de inwerking van de ruiter te verzetten”.
De vraag die dit bij mij oproept is, "valt contra stelling onder verkeerde buiging"?
[pien_2010] schreef:Kijkend naar het plaatje op blz 71 zie je een mooi links gebogen paard vanaf de oortjes tot staart waarbij contra stelling niet getoond wordt. Er wordt gewoon niet over gepraat (“correct me if I am wrong”).
Hij geeft aan dat door buiging niet alleen de gewrichten beweeglijk worden, doordat de banden en kapsels beter gaan mee te geven ook en vooral worden de desbetreffende spieren in hun wederzijdse werkzaamheid geoefend en in evenwicht gebracht doordat op deze manier de buigers de overhand krijgen over de strekkers (dan hebben we het dus over het recht richten).
[pien_2010] schreef:Op blz 88 kom ik nog iets interessants tegen wat wellicht een bijdrage kan geven tot deze discussie. Hij laat op een plaatje een mooi links gebogen paard zien met daarbij de opmerking “het binnen been drijft het binnen achterbeen aan om meer gewicht te gaan dragen, de buitenteugel stelt de SCHOUDER in op de lijn van de achtervoeten”. “Dit is belangrijk opdat de GELIJKMATIGE VERDELING OVER HET GEWCIHT OVER ALLE VIER DE BENEN TOT STAND GEBRACHT KAN WORDEN”.
[pien_2010] schreef:Dus dan stel ik gelijk ons de vraag: “wat gebeurt er als we het paard in buitenstelling rijden, met de gewichts verdeling over de vier benen?”
[pien_2010] schreef:"Tevens wat gebeurt er met de verbinding van de voor – en achterkant als we het paard in buitenstelling rijden?”
Citaat:Door stelling in de hals te vragen van het paard komt er een flauwe buiging in de gehele wervel kolom. U kunt zien dat de binnenheup een fractie naar voren komt. Vanuit deze heuppositie zal het binnenachterbeen automatisch naar het zwaartepunt geslingerd worden.
Zodra het paard in de juiste lengtebuiging komt, zal het paard zijn hals laten zakken en voorwaarts neerwaarts bewegen. De correcte lengtebuiging levert ontspanning in de bovenlijn op, waardoor het paard zijn achterbenen onder de massa kan slingeren richting het zwaartepunt.
Dit is het moment dat we de achterhand kunnen gaan bewerken! Door afwisselend het binnen of het buitenachterbeen richting het zwaartepunt te brengen traint het paard zijn eigen achterbenen.
flavlip schreef:Wat als je paard geen stelling en buiging KAN aannemen? Wat doe je dan marinke?
Killyenn schreef:Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten.
SheeNegro schreef:flavlip schreef:Wat als je paard geen stelling en buiging KAN aannemen? Wat doe je dan marinke?
Als hij het echt niet kan, dan is het tijd om de osteopaat/fysiotherapeut/kinesist/zadelmaker/tandarts langs te laten komen. Geen enkel paard zit van nature zo vast en scheef dat hij het niet kan.. Of je gaat te snel en wilt te veel ineens en dan sluit het paard zich voor jou.
Babootje schreef:Killyenn schreef:Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten.
Nee volgens mij zit het zo dat het paard van Sheenegro een heel stuk verder is dan het paard van Marinke; dat haar paard een stuk meer is recht gericht.
Babootje schreef:Killyenn schreef:Ik denk (maar verbeter me als dat niet zo is!) dat het verschil tussen Marinke en SheeNegro is dat Marinke het ziet als onderdeel van een langdurig project ('het rechtrichten'), terwijl SheeNegro het als een hulp ziet voor het rechtzetten.
Nee volgens mij zit het zo dat het paard van Sheenegro een heel stuk verder is dan het paard van Marinke; dat haar paard een stuk meer is recht gericht.
_Marinke_ schreef:{...}
Ik heb zelf het boek er ook bijgepakt en opzoek gegaan naar WAT er precies over contrastelling gezegd word, de contraoefeningen komen aan bod maar ik kon zo 1,2,3, niet alleen contrastelling terug vinden. Dat heb ik nu inmiddels wel gevonden. Zal proberen het hier bij te voegen!
{...}
Citaat:Als ik dan nu dit belangrijke hoofdstuk moet afsluiten, gebeurt dit pas nadat ik iedere ruiter nadrukkelijk heb gemaand om het correct schouderbinnenwaarts serieus en onvermoeibaar te bestuderen en het te beschouwen als de steunpilaar van de totale dressuur. Want het is niet alleen het middel om alles uit het paard te halen wat de natuur erin gestopt heeft, maar ook om alle fouten in houding en beweging, die erin geslopen zijn door verkeerde training, grondig te corrigeren. Ruiters die zich de wonderbaarlijke macht van deze oefening eigen hebben gemaakt, verspillen geen energie door hun paard buigzaam en gehoorzaam te maken met behulp van voortdurend wisselen van de verschillende stellingen zij weten dat uit het correcte schouderbinnenwaarts alle oefeningen voortkomen die zij nodig hebben om hun doel te bereiken.
SheeNegro schreef:Daar ga ik mij niet over uitspreken, ik mag dan wel M2 starten, we hebben samen nog veel te leren en ik heb gewoon het geluk dat ik een super meewerkend paard heb dat alles voor mij doet. Marinke had ook een jong paard met een iets wat moeilijke bouw. Maar theoretisch staan wij even ver.
Marinke, je bent altijd welkom in belgie
pien_2010 schreef:Marinka ja ik had het vanmiddag ook gelezen in het boek en Steinbrecht heeft het zelfs over gevorderde ruiters én hoge school ruiters die met hun VERZAMELDE paarden de contra stelling kunnen gaan rijden. Dus daar haal ik indirect uit dat je dit niet met een groen paard moet doen of een paard die erg scheef is.
Want je paard zal pas verzameling gaan aanbieden (na een jarenlang proces van correct rijden) als het niet meer scheef is waardoor het paard het binnen achter been goed onder hem kan zetten.
De opmerking van SB vind ik zelf een hele goede. Mijn instructrice zei OOK altijd: "Wat de olie is voor de motor is SB voor het paard!". Maw SB is echt super belangrijk om veel te rijden.
BEdankt Air, Flavlip, Marinka en andere voor deze fijne en leuke leerzame discussie. Ik vond het leerzaam.
Flavlip graag gedaan.