Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:43

Betteke schreef:
Ik kom even uit de meeleesmodus, maar hier snap ik helemaal niks van Nombrado. De scheefheid van een paard komt volgens jou door scheefstand van het bekken? Is dat wat je bedoeld of lees ik het verkeerd?

nombrado schreef:
nee , dat lees je verkeerd.
vaak is bij het paard en de mens, het rechterheupbeen ietsje verder naar achter dan links...(mm werk)
vandaar dat het merendeel van de paarden linksom vaker problemen heeft dan rechtsom
van belang dus eerst recht te werken, alvorens je oefeningen te doen.

Gek, ik ervaar dat de meeste paarden linksgebogen zijn. Zelden andersom. Ik heb me laten vertellen dat dat komt doordat ze op die manier in de baarmoeder liggen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 11:06

Tango1979 schreef:
Ik denk dat wat jij ziet als nageeflijkheid, is wat ik zie als aanleuning: de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard, die opgezocht wordt door het paard. Hierbij wordt door de ruiter hand, been en zit gebruikt

Hahaha, misschien moeten we een lijstje maken met definities van al die termen, zodat we elkaar niet onnodig in de haren vliegen.
In het bovenstaande kan ik me het meest vinden. Volgens mij zijn nageven en nageeflijkheid synoniemen, maar is nageven de momentopname en nageeflijkheid de toestand waar het paard zich in bevindt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:02

Tango1979, wat ik al zei, je kunt wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling. Wijken voor de kuit is een voorwaarts-zijwaartse beweging waarbij het lichaam recht blijft maar je wel stelling geeft. Bij wijken voor de kuit is er geen buiging.

horseyfries schreef:
xMarliez, je haalt mijn opmerking over de stem uit het verband, het ging hier namelijk over jonge paarden die de andere hulpen nog niet begrijpen. Hoe wil jij een paard met een teugelhulp stoppen als hij nog helemaal niet weet wat hij daarmee moet omdat hij bijv. bang is omdat je erop stapt? Waarom zou je dan niet eerst je stem gebruiken om de link te leggen die hij geleerd heeft bij het longeren, dat hij daarop langzamer moet gaan, en dan pas de teugel erbij gaan gebruiken om hem duidelijk te maken dat die teugelhulp hetzelfde betekent? Ik denk dat jij aan de dubbele longe exact hetzelfde doet, tenminste ik mag hopen dat je het paard niet gewoon in zijn mond begint te trekken tot hij stopt?

De hulpen die wij geven zijn op het paard afgestemd en niet op de ruiter. Daarom is paardrijden voor ons ook zo moeilijk en zijn paarden vaker al veel verder dan de ruiter is. Als ik bij een jong paard een goede halve ophouding geef weet het paard precies wat ik bedoel. Daarom heb je bij het longeren in eerste instantie stem + hand&zweep hulpen. De stem is enkel ter ondersteuning van de hulpen en omdat wij vaak de hulpen nog niet goed kunnen geven dus meer voor ons eigen gemak. Als je de hulpen namelijk vanaf het begin goed geeft zie je dat het paard de gewenste reactie geeft en heb je de vrijwel niet nodig en na een aantal keer longeren al helemaal niet.
Het enige wat ik eigenlijk zeg is 'kaaaalm' of 'ruuuuustig' als het paard wat gespannen wordt doordat er bijvoorbeeld een ander paard de baan in komt oid.

Als je de hulpen juist geeft, geeft het paard de gewenste reactie ook al heeft het paard nog niet kennis gemaakt met de ruiterhand. Het zijn hulpen die voor paarden natuurlijk zijn maar voor mensen niet (wij zijn geneigd terug te trekken of de hand weg te geven terwijl we juist moeten leren na te geven zonder de hand mee te geven of terug te trekken. Dat is gewoon onze natuur).

horseyfries schreef:
Verder zeg je in je post niet veel anders, dat nageven ook in beweging mogelijk is wordt ook nergens door mij ontkend, er waren slechts mensen die zeiden dat het ALLEEN in beweging mogelijk is en daarop heb ik gezegd dat het OOK in stilstand kan.

Het laatste gedeelte is dus in mijn ogen typisch klassiek, "als ik wijk neem ik de teugels korter", "als ik galoppeer neem ik de teugels korter", denken in héél vaste patronen waardoor je niet meer zeker kan weten of je het zelf vraagt, of dat het paard het zo doet omdat het aangeleerd gedrag vertoont. Ik wil dus bijv. met mijn paarden tijdens het wijken een keer kunnen halsstrekken zodat ik weet dat ik die houding nog kan veranderen, of een keer licht kunnen omstellen naar de andere kant, al dat soort dingen zijn kleine vraagjes waar ik uit kan concluderen of een paard wel echt zo nageeflijk en durchlassig is als ik denk.

Meer stelling dan buiging vragen kan heel goed, ik weet niet wat jij bedoelt met "halsbuiging", maar stelling is de richting waarin een paard kijkt, het kan dus prima dat je stelling vraagt zonder enige buiging.

Mijn paard kan ook voorwaarts neerwaarts strekken in het wijken voor de kuit, enkele seconden maar ik vind dit geen positie om in te gaan wijken omdat het paardenlichaam automatisch korter wordt bij oefeningen. Ga je het dan verlengen nodig je het paard uit gewicht op de voorhand te nemen en dat is geen dressuur in mijn ogen.
Het paard moet wel altijd voorwaarts neerwaarts WILLEN strekken, ongeacht wat je aan het doen bent. Maar de drang is voor mij ook al voldoende.

Als je meer stelling vraagt dan wanneer je het binnenooghoek en neusgat zien kan dan heb je halsbuiging. Stelling is minimaal, dat staat in alle boeken en is naar mijn idee gewoon logisch.
En wat ik al zei, je kunt inderdaad prima stelling vragen zonder buiging.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:34

Halsstrekken tijdens oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts vind ik persoonlijk juist heel nuttig, om te testen of mijn paard zich in de oefening nergens vaist gaat zetten. Hij valt dan echt niet zo maar op de voorhand. Een oefening steeds maar op dezelfde wijze doorrijden kan er m.i. toe leiden dat het paard (en/of de ruiter!) te statisch wordt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:07

Askja schreef:
Halsstrekken tijdens oefeningen als wijken en schouderbinnenwaarts vind ik persoonlijk juist heel nuttig, om te testen of mijn paard zich in de oefening nergens vaist gaat zetten. Hij valt dan echt niet zo maar op de voorhand. Een oefening steeds maar op dezelfde wijze doorrijden kan er m.i. toe leiden dat het paard (en/of de ruiter!) te statisch wordt.

Dan heb je de bedoeling van de oefening niet begrepen. En je hebt geen halsstrekken nodig om te voelen of het paard ergens vast zit. Door een goede aanleuning en het paard in de houding te rijden voel je precies waar het wel of niet lekker zit en daar pas je de training/oefeningen op aan.
Halsstrekken/teugels uit de hand laten kauwen/voorwaarts-neerwaarts is puur ontspanning voor een kort moment. Je ontkomt er niet aan dat het paard dan meer gewicht op voor neemt en vooral als je dit langer doet dan ongeveer een halve grote volte.

En halsstrekken in de schouderbinnenwaarts, dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Als er bij een oefening veel concentratie, kracht, verzameling en perfectie komt kijken is het wel bij deze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 13:14

horseyfries schreef:
knollentuin schreef:
nou ja ik zie niet aan de gearceerde spieren wat er uberhaupt mee bedoeld wordt..kan me er wel wat bij voorstellen..dat dan weer wel.

Het geeft wel mooi aan dat als je op de juiste manier buiging vraagt, er geen spanning op de binnenteugel hoeft te blijven. Maar verder is het idd wel een beetje vreemd, je zou toch zeggen dat een paard als hij buigt juist zijn tussenribspieren aan de binnenkant aanspant en dus samentrekt, terwijl op dat plaatje alleen de buitenste spieren aangegeven staan. Dat zijn de spieren die op dat moment langer worden, terwijl in het eerste plaatje de spieren die terugtrekken aan de teugel ook aangegeven staan.

Wie beschreef er eerder zo mooi dat het altijd een samenspel is van de ene kant en de andere, en dat het één nooit zonder het ander kan?

Klopt HF, die binnenteugelspanning is nooit nodig.
wel de zit van de ruiter, kijk maar eens wat de ruiter doet om het paard die kant op te buigen
de tussenribbenspieren aanspannen? waarom? functie van tussenribbenspieren heeft volgens mij alles met ademhalen te maken, niet met het maken van een buiging
de buiging ontstaat en komt vanachteruit . Niet vanuit de aanspanning van spieren in de ribben
(wel als je daar idd heel hard met een spoor een por geeft....dan spant het paard als reactie daar spieren vanwege pijnprikkel.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:34

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:25

Daar kun je weinig van zeggen, het is echt een lol met je knol filmpje. Ik vind het hartstikke leuk en doe het haar niet na.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:27

xmarliez schreef:
[Vreemd, een paard neemt de teugel namelijk aan en staat daarmee in verbinding met de ruiter. De mond is de gevoeligste verbinding die wij met het paard kunnen hebben dus moet het paard daar niet voor willen wijken (teugeldruk) dan krijg je een los-vast verbinding en een paard dat achter de teugel zal komen.
Aanleuning zal je nooit kunnen hebben als het paard wijkt voor de teugeldruk.

Zo kun je het idd ook interpreteren.
Echter bedoel ik het anders.
Wanneer je je handen sluit (aanspant) , moet het paard ook stoppen (liefst op zithulpen, maar de wereld is niet altijd zo perfect) , dat noem ik ook wijken voor druk.
Heeft imo niks te maken met geen aanleuning en met los-vaste verbinding.
Wanneer ik stuur geef ik ruimte aan 1 kant en geef ik minder ruimte aan de andere kant. (deurtje open, deurtje dicht) Rechtuit sluit ik hem op tussen 2 teugels en geef ik de ruimte om naar voren te gaan. Hierdoor snapt mijn paard precies wat ik bedoel en hebben we toch een fijne lchte aanleuning.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:13

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Het geeft wel mooi aan dat als je op de juiste manier buiging vraagt, er geen spanning op de binnenteugel hoeft te blijven. Maar verder is het idd wel een beetje vreemd, je zou toch zeggen dat een paard als hij buigt juist zijn tussenribspieren aan de binnenkant aanspant en dus samentrekt, terwijl op dat plaatje alleen de buitenste spieren aangegeven staan. Dat zijn de spieren die op dat moment langer worden, terwijl in het eerste plaatje de spieren die terugtrekken aan de teugel ook aangegeven staan.

Wie beschreef er eerder zo mooi dat het altijd een samenspel is van de ene kant en de andere, en dat het één nooit zonder het ander kan?

Klopt HF, die binnenteugelspanning is nooit nodig.
wel de zit van de ruiter, kijk maar eens wat de ruiter doet om het paard die kant op te buigen
de tussenribbenspieren aanspannen? waarom? functie van tussenribbenspieren heeft volgens mij alles met ademhalen te maken, niet met het maken van een buiging
de buiging ontstaat en komt vanachteruit . Niet vanuit de aanspanning van spieren in de ribben
(wel als je daar idd heel hard met een spoor een por geeft....dan spant het paard als reactie daar spieren vanwege pijnprikkel.)

Nombrado, zelfs jij kunt niet bukken zonder dat die tussenribspieren gaan werken, je moet immers alles iets meer naar elkaar toe trekken om dat te kunnen? Zo is het ook met lengtebuiging, de tussenribspieren moeten wel aanspannen want de ribben moeten meer naar elkaar toe, en aan de buitenkant gaan ze iets uit elkaar. Hoe wil je anders buiging krijgen?

Uit onderzoek van Hilary Clayton bleek zelfs dat de meer verheven beweging richting passage ook vanuit de tussenribspieren kwam, en minder vanuit de benen dan we dachten. Het is eigenlijk wel logisch, alles moet immers samenwerken om zoiets voor elkaar te krijgen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 18:15

xmarliez schreef:
Askja schreef:

Dan heb je de bedoeling van de oefening niet begrepen. En je hebt geen halsstrekken nodig om te voelen of het paard ergens vast zit. Door een goede aanleuning en het paard in de houding te rijden voel je precies waar het wel of niet lekker zit en daar pas je de training/oefeningen op aan.
Halsstrekken/teugels uit de hand laten kauwen/voorwaarts-neerwaarts is puur ontspanning voor een kort moment. Je ontkomt er niet aan dat het paard dan meer gewicht op voor neemt en vooral als je dit langer doet dan ongeveer een halve grote volte.

En halsstrekken in de schouderbinnenwaarts, dat vind ik persoonlijk heel vreemd. Als er bij een oefening veel concentratie, kracht, verzameling en perfectie komt kijken is het wel bij deze.

En dit vind ik nu typisch het voorbeeld van waarom ik verder ben gaan kijken dan klassiek. Zooo star, zo weinig gevoel voor trainingsprincipes, verlengen en verkorten van spieren, maar alles volgens een bepaald patroon met angst om het iets anders te doen dan "het boekje".

Ik weet niet hoeveel jonge paarden je traint Marliezx, maar wat jij beschrijft dat het jonge paard alles vanzelf doet en gehoorzaamt omdat het van nature dat zou doen, vind ik niet echt getuigen van veel ervaring. Er zijn namelijk genoeg paarden die in het begin niet wijken voor druk, maar er juist tegenin gaan, en als je met een jonge hengst in de baan rijdt en er komt een ander paard bij zal even RUUSTIG zeggen hem ook niet echt interesseren vrees ik....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 19:12

horseyfries schreef:
Nombrado, zelfs jij kunt niet bukken zonder dat die tussenribspieren gaan werken, je moet immers alles iets meer naar elkaar toe trekken om dat te kunnen? Zo is het ook met lengtebuiging, de tussenribspieren moeten wel aanspannen want de ribben moeten meer naar elkaar toe, en aan de buitenkant gaan ze iets uit elkaar. Hoe wil je anders buiging krijgen?

Uit onderzoek van Hilary Clayton bleek zelfs dat de meer verheven beweging richting passage ook vanuit de tussenribspieren kwam, en minder vanuit de benen dan we dachten. Het is eigenlijk wel logisch, alles moet immers samenwerken om zoiets voor elkaar te krijgen?

Maar HF
ribben kunnen niet buigen naar elkaar toe (of ze moeten gebroken zijn)
de ribben zijn ervoor om de organen te beschermen en kunnen alleen uitzetten en weer terug voor de ademhaling.
dat is bij elk mens en dier zo
de ruiter die ooit verzonnen heeft "ribbenbuiging" heeft het hele skeletmechaniek niet begrepen waar het voor bedoeld is.
en daarom...is er rompkanteling nodig om het hele coconnetje te laten meehelpen om het bochtje om te gaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:13

horseyfries schreef:
vur schreef:
Ik mis nog het stukje van juist hetgeen een paard zelf niet graag doet, ontwikkelen. Zoals, als het paard snel wil lopen, dan leer ik hem juist ook langzaam te kunnen lopen. Als een paard graag opgericht loopt, dan leer ik hem juist de hals te laten vallen en andersom. Als het paard graag opgekrult loopt, dan leer ik hem juist de hals te verlengen en de neus eruit te brengen. Enzovoorts.
Dat dacht ik te missen bij de clinic van HF. Het paard loopt graag achter de loodlijn in een krul en dus laat je hem daar lopen? Dat dacht is te lezen en dat snap ik niet zo goed. Kun je nog eens uitleggen HF in het licht van hetgeen ik hierboven heb getypt?

Volgens mij heb ik gezegd dat het een houding was waarin IK hem reed omdat hij daar fijner loopt voor mijn gevoel, en hij voelt zich daar ook prettig bij (het is dus niet afgedwongen maw). Als ik een uur lang clinic geef ga ik hem dus geen uur lang opgericht met de neus voor de loodlijn rijden, maar rijd ik het merendeel in een houding die we samen als het prettigst ervaren, waarbij ik wel laat zien en uitleg dat het ook anders kan en dat je die controle ten allen tijden moet hebben.

Ik ben het verder totaal met je eens dat je in je training om meer controle te krijgen altijd tegenovergesteld werkt, dus wil hij snel dan vraag je langzaam, en wil hij hoog dan vraag ik laag en omgekeerd.

Dat kan wel zijn dat het prettiger aanvoelt voor jou en je paard daar het liefste loopt, maar voor mij is het echt not done om mijn paard een uur achter de teugel te laten lopen zoals jouw paard dat toont in het filmpje. Hij ontrekt zich aan de aanspanning in zijn lichaam. Dat zie je ook terug in de gewone draf. Het mist daarin totale gedragenheid en verzameling. Of je moet je paard express zo hebben laten lopen en stelt hem in de proef wel gedragen en verzameld voor in de draf?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:16

Aansluitend bij HF een paar posts eerder: in de opvatting van Nombrado lijkt een oefening als sb eerder een einddoel van de training dan een trainingsmiddel om het paard te gymnastiseren. Ik snap die overdreven focus op het risico van op de voorhand vallen ook niet zo. Je zou bijna denken dat je paard een koprol dreigt te maken bij een overmaat aan halsstrekken :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:22

Je kunt wel halsstrekken zonder dat het paard op de voorhand valt. Dan moet het paard al wel (veel) verder doorgereden zijn.

knollentuin

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:28

eens vur, ik doe ook halsstrekken inzetten in schouderbinnen of travers, of in het appuyeren, mooie controle oefening vind ik dat, snap ook de hele angst niet zo dat ie misschien voorover valt..

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 19:30

vur schreef:
Je kunt wel halsstrekken zonder dat het paard op de voorhand valt. Dan moet het paard al wel (veel) verder doorgereden zijn.

Precies je kunt zelfs een piaffe of passage voorwaarts-neerwaarts rijden. Nou ja ik kan dat niet :D maar heb het wel gezien. Ik vind het ook een vreemd argument wat gebruikt wordt. Je kunt toch ook een draf in horizontaal evenwicht doen (stel dat dat jullie niveau is) en dan voorwaarts-neerwaarts rijden met behoud van het horizontale evenwicht. Dan roept toch ook niemand dat kan helemaal niet.

Maar misschien is er weer spraakverwarring en bedoelt Marliez als het paard "stofzuigt" dus met zijn neusje over de grond loopt. Dat is namelijk ontspanning. Maar dat is iets heel anders volgens mij dan voorwaarts-neerwaarts in welke oefening dan ook, dat is ook werk maar dan in een andere houding.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 20:19

Hermelientje schreef:
vur schreef:

Precies je kunt zelfs een piaffe of passage voorwaarts-neerwaarts rijden. Nou ja ik kan dat niet :D maar heb het wel gezien. Ik vind het ook een vreemd argument wat gebruikt wordt. Je kunt toch ook een draf in horizontaal evenwicht doen (stel dat dat jullie niveau is) en dan voorwaarts-neerwaarts rijden met behoud van het horizontale evenwicht. Dan roept toch ook niemand dat kan helemaal niet.

Maar misschien is er weer spraakverwarring en bedoelt Marliez als het paard "stofzuigt" dus met zijn neusje over de grond loopt. Dat is namelijk ontspanning. Maar dat is iets heel anders volgens mij dan voorwaarts-neerwaarts in welke oefening dan ook, dat is ook werk maar dan in een andere houding.

Tja dat zou kunnen, maar ja "stofzuigen" doe ik ook in principe niet. Heeft voor mij geen meerwaarde. Daarom vind ik het eigenlijk ook niet zo handig om met jonge paarden zo te gaan trainen dat je persé voldoet aan hetgeen ze in de proeven willen zien (minimaal met de neus bij de voorknie). Dat kan voor je paard helemaal averechts werken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:30

Askja schreef:
Aansluitend bij HF een paar posts eerder: in de opvatting van Nombrado lijkt een oefening als sb eerder een einddoel van de training dan een trainingsmiddel om het paard te gymnastiseren. Ik snap die overdreven focus op het risico van op de voorhand vallen ook niet zo. Je zou bijna denken dat je paard een koprol dreigt te maken bij een overmaat aan halsstrekken :D

nee hoor, bij mij behoort sb als basis
zelfs voordat ik galop oefen met een paard.
wijken en sb behoren tot basis van de africhting hoe ik het doe
wel met een recht paard

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:05

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Maar HF
ribben kunnen niet buigen naar elkaar toe (of ze moeten gebroken zijn)
de ribben zijn ervoor om de organen te beschermen en kunnen alleen uitzetten en weer terug voor de ademhaling.
dat is bij elk mens en dier zo
de ruiter die ooit verzonnen heeft "ribbenbuiging" heeft het hele skeletmechaniek niet begrepen waar het voor bedoeld is.
en daarom...is er rompkanteling nodig om het hele coconnetje te laten meehelpen om het bochtje om te gaan.

Grappig dat je dit zegt, laatst beweerde iemand dat ook tegen mij dus ik heb het er maar eens met mijn fysiotherapeut over gehad en die zei dat natuurlijk ribben naar elkaar toe konden. Hij zei dat ik maar eens een vinger tussen mijn ribben moest doen en dan alle kanten uit bewegen, en dan voel je idd die ribben naar elkaar toe gaan en uit elkaar gaan. Waarom zou je anders idd ook maar tussenribspieren hebben??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:23

horseyfries schreef:
Grappig dat je dit zegt, laatst beweerde iemand dat ook tegen mij dus ik heb het er maar eens met mijn fysiotherapeut over gehad en die zei dat natuurlijk ribben naar elkaar toe konden. Hij zei dat ik maar eens een vinger tussen mijn ribben moest doen en dan alle kanten uit bewegen, en dan voel je idd die ribben naar elkaar toe gaan en uit elkaar gaan. Waarom zou je anders idd ook maar tussenribspieren hebben??

voor het ademen. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:51

Het is niet zo rigide als jij zegt Nombrado. De ribbenkast kan wel degelijk "buigen" zij het zeer beperkt.
De gehele lengtebuiging zoals wij die bedoelen
Is de buiging van de wervelkolom, vanaf de eerste halswervel in de atlas draaier tot aan de laatste wervel in de staartwortel.

Citaat:
"Het is voor een paard niet mogelijk gelijkmatig in de wervelkolom te buigen, omdat de de ribben weinig buigzaam zijn. De meeste buiging zal plaatsvinden in de hals en lendenen. Bij een correcte lengtebuiging zullen de staartwervels ook mee buigen. Dus bij een oefening met een buiging naar rechts, zal de staart ook naar rechts hangen. Dit is een controle of het paard correct buigt en de oefening met losgelatenheid in zijn lichaam uitvoert.
Door de lengtebuiging komen de binnenschouder en binnenheup dichter bij elkaar, waardoor het paard met zijn binnenbeen onder de massa kan treden."

Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag wat je nu precies met rompkanteling bedoelt. Dus heb ik het maar ff gegoogled en er is er echt maar 1 die met dat begrip komt. En dat ben jij. Helemaal nergens anders te vinden. Hoogstwaarschijnlijk omdat het niet bestaat :D :D :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 12:58

nombrado schreef:
kvond even dit plaatje.
hier kan je misschien aan zien, wat ik bedoel met kanteling romp?
[ Afbeelding ]

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:07

Hier een filmpje
volgens mij wel eens eerder geplaatst.
kijk goed naar de ribbenkast
de meeste buiging zit altijd rond de lendenen , de romp/ribben blijven als coconnetje veilig om de organen liggen. Dit geld voor zowel mens als dier. Het is bescherming voor alle onderliggende organen.
http://www.youtube.com/watch?v=hwvrz2R-UUU
er is dus zeker een minimale buiging mogelijk, maar dat een paard met zijn ribben buigen moet om je been is de grootste onzin.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:12