Tango1979, wat ik al zei, je kunt wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling. Wijken voor de kuit is een voorwaarts-zijwaartse beweging waarbij het lichaam recht blijft maar je wel stelling geeft. Bij wijken voor de kuit is er geen buiging.
horseyfries schreef:xMarliez, je haalt mijn opmerking over de stem uit het verband, het ging hier namelijk over jonge paarden die de andere hulpen nog niet begrijpen. Hoe wil jij een paard met een teugelhulp stoppen als hij nog helemaal niet weet wat hij daarmee moet omdat hij bijv. bang is omdat je erop stapt? Waarom zou je dan niet eerst je stem gebruiken om de link te leggen die hij geleerd heeft bij het longeren, dat hij daarop langzamer moet gaan, en dan pas de teugel erbij gaan gebruiken om hem duidelijk te maken dat die teugelhulp hetzelfde betekent? Ik denk dat jij aan de dubbele longe exact hetzelfde doet, tenminste ik mag hopen dat je het paard niet gewoon in zijn mond begint te trekken tot hij stopt?
De hulpen die wij geven zijn op het paard afgestemd en niet op de ruiter. Daarom is paardrijden voor ons ook zo moeilijk en zijn paarden vaker al veel verder dan de ruiter is. Als ik bij een jong paard een goede halve ophouding geef weet het paard precies wat ik bedoel. Daarom heb je bij het longeren in eerste instantie stem + hand&zweep hulpen. De stem is enkel ter ondersteuning van de hulpen en omdat wij vaak de hulpen nog niet goed kunnen geven dus meer voor ons eigen gemak. Als je de hulpen namelijk vanaf het begin goed geeft zie je dat het paard de gewenste reactie geeft en heb je de vrijwel niet nodig en na een aantal keer longeren al helemaal niet.
Het enige wat ik eigenlijk zeg is 'kaaaalm' of 'ruuuuustig' als het paard wat gespannen wordt doordat er bijvoorbeeld een ander paard de baan in komt oid.
Als je de hulpen juist geeft, geeft het paard de gewenste reactie ook al heeft het paard nog niet kennis gemaakt met de ruiterhand. Het zijn hulpen die voor paarden natuurlijk zijn maar voor mensen niet (wij zijn geneigd terug te trekken of de hand weg te geven terwijl we juist moeten leren na te geven zonder de hand mee te geven of terug te trekken. Dat is gewoon onze natuur).
horseyfries schreef:Verder zeg je in je post niet veel anders, dat nageven ook in beweging mogelijk is wordt ook nergens door mij ontkend, er waren slechts mensen die zeiden dat het ALLEEN in beweging mogelijk is en daarop heb ik gezegd dat het OOK in stilstand kan.
Het laatste gedeelte is dus in mijn ogen typisch klassiek, "als ik wijk neem ik de teugels korter", "als ik galoppeer neem ik de teugels korter", denken in héél vaste patronen waardoor je niet meer zeker kan weten of je het zelf vraagt, of dat het paard het zo doet omdat het aangeleerd gedrag vertoont. Ik wil dus bijv. met mijn paarden tijdens het wijken een keer kunnen halsstrekken zodat ik weet dat ik die houding nog kan veranderen, of een keer licht kunnen omstellen naar de andere kant, al dat soort dingen zijn kleine vraagjes waar ik uit kan concluderen of een paard wel echt zo nageeflijk en durchlassig is als ik denk.
Meer stelling dan buiging vragen kan heel goed, ik weet niet wat jij bedoelt met "halsbuiging", maar stelling is de richting waarin een paard kijkt, het kan dus prima dat je stelling vraagt zonder enige buiging.
Mijn paard kan ook voorwaarts neerwaarts strekken in het wijken voor de kuit, enkele seconden maar ik vind dit geen positie om in te gaan wijken omdat het paardenlichaam automatisch korter wordt bij oefeningen. Ga je het dan verlengen nodig je het paard uit gewicht op de voorhand te nemen en dat is geen dressuur in mijn ogen.
Het paard moet wel altijd voorwaarts neerwaarts WILLEN strekken, ongeacht wat je aan het doen bent. Maar de drang is voor mij ook al voldoende.
Als je meer stelling vraagt dan wanneer je het binnenooghoek en neusgat zien kan dan heb je halsbuiging. Stelling is minimaal, dat staat in alle boeken en is naar mijn idee gewoon logisch.
En wat ik al zei, je kunt inderdaad prima stelling vragen zonder buiging.