Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:15

liberty22 schreef:
misschien niet helemaal maar igg niet op betrekking van het totaal niet nageefelijk zijn naar wel nageefelijk zijn ,ik denk zoals ik al schreef dat zo een oefening dan niet op zijn plaats is. leest u het gekopieerde stukje van de prof eens door daar doelde ik op met klaar maken voor de tempo.
maar nu ga ik slapen want wil morgen met een fris gestel weer lekker oefenen met mijn lieve merrie die geduldig wacht en vergeeft totdat ik leer wat zij nodig is de lieverd.

Welterusten.

Die toevoeging vind ik heel mooi. En inderdaad maar gelukkig dat dieren vergeven tot wij leren (van hen)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:53

Pasterza schreef:
Ja dat is niet zo moeilijk hoor. Müseler kon dat ook. Het verbaast me dat u dat niet weet.

Dan graag nadere uitleg. Denk dan men dan een slangemens moet zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:56

Denk dat het weleens goed is na te denken over een normale hulp zoals het aangaan in galop.
Dat is voor mij steeds zo verwonderlijk dat men zo diep wil gaan in de materie, een 7 jarig kind moet men toch uit kunnen leggen wat de galophulp is en hoe hij werkt.
En dat men gewicht matig het op twee manieren kan geven, maar de grondhulp het zelfde blijft.
Nu zijn wij op dit moment nog steeds niet aangalopeerd. _/-\o_

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:13

Mijn kind van 9 heb ik geleerd alleen buitenbeen achter de singel, en dan klein tikje met beide benen.
Het is moeilijk hoor voor die kleine kinderen om alles samen te doen volgens het boekje en bovendien vind ik spelen met de pony belangrijker!
Hoe dan ook, pony springt altijd braaf aan.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:57

ik vroeg me af.
Ik zie tegenwoordig heel veel mensen met een kneveltrens rijden, echter begrijp ik niet de meerwaarde van dit bit en of dit klassiek is?
Kan iemand mij uitleggen, wat het voordeel is om met dit bit te rijden?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:58

claudiaM33 schreef:
Mijn kind van 9 heb ik geleerd alleen buitenbeen achter de singel, en dan klein tikje met beide benen.
Het is moeilijk hoor voor die kleine kinderen om alles samen te doen volgens het boekje en bovendien vind ik spelen met de pony belangrijker!
Hoe dan ook, pony springt altijd braaf aan.

Afbeelding

mooi, zo lekker zonder zadel, krijgen ze altijd een super onafhankelijke zit van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:00

Professor schreef:
Ken twee manieren om aan te galoperen, die zijn beide Klassiek.
Kent u ook die twee? En waarom doet men dat?

3 manieren
vanuit draf
vanuit stap
vanuit halt
(en misschien wel 4, vanuit achterwaarts)

maar ik denk dat U uw vraag anders wilde stellen

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:22

Aangalopperen doe ik als volgt: halve ophouding, buitenbeen naar achteren, binnenheup naar voren en dan aandrijven met zit- en beenhulp.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:24

Professor schreef:
Denk dat het weleens goed is na te denken over een normale hulp zoals het aangaan in galop.
Dat is voor mij steeds zo verwonderlijk dat men zo diep wil gaan in de materie, een 7 jarig kind moet men toch uit kunnen leggen wat de galophulp is en hoe hij werkt.
En dat men gewicht matig het op twee manieren kan geven, maar de grondhulp het zelfde blijft.

maar een 7 jarig kind laat je toch ook nog geen halve ophoudingen uitvoeren? denk dat je dan alles simpeler uit moet leggen idd maar toch vind ik een mooie overgang een bak vol werk om het zo te stellen heb ik dat nu zo verkeerd en denk ik er dan dus te moeilijk over?

Als ik zonder zadel en halster rij doe ik niet vaak is het stap draf galop zonder poespasserij , maar echter als ik echt trainen wil komt er toch wel meer bij kijken?
of sla ikde plank zo een eind mis kan me nie voorstellen maar goed.ik zal de boeken er weer eens op na slaan

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:50

Op welk moment van de training beginnen jullie met galoparbeid?
Sommige klassieken zeggen; pas als het paard de piaffe beheerst.
De AR zegt dacht ik dat het paard sterk gemaakt moet zijn via zijgangen. Het paard moet de travers in stap en draf beheersen voor met galop aangevangen kan worden.
Wil je wedstrijden rijden dan moet de galop al heel snel aan bod komen in de training

Wat doen jullie?

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 10:52

Piaffe, of de aan zet van piaffe is wel een mooie oefening voorafgaande voor de galop mag het graag doen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:08

Hmm, als ik aan galoppeer doe ik dat door mn buitenhand te sluiten en mn binnen zitbeenknobbel naar voren te brengen. Kan maar zo fout zijn, maar ik piaffeer ook nog niet. :P

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:22

liberty22 schreef:
Professor schreef:

maar een 7 jarig kind laat je toch ook nog geen halve ophoudingen uitvoeren? denk dat je dan alles simpeler uit moet leggen idd maar toch vind ik een mooie overgang een bak vol werk om het zo te stellen heb ik dat nu zo verkeerd en denk ik er dan dus te moeilijk over?

Als ik zonder zadel en halster rij doe ik niet vaak is het stap draf galop zonder poespasserij , maar echter als ik echt trainen wil komt er toch wel meer bij kijken?
of sla ikde plank zo een eind mis kan me nie voorstellen maar goed.ik zal de boeken er weer eens op na slaan

7 jarig kind is motorisch niet in staat een halve ophouding te geven op juiste moment, laat die kinderen eerst maar eens lekker spelen en goeie zit/balans/gevoel ontwikkelen. Verzorgen, vertroetelen, knuffelen dat vind ik belangrijk en dat 'echte' rijden komt vanzelf wel als de tijd er voor is. Op wonderlijke wijze doet onze pony precies wat er van haar gevraagd wordt, zonder al te veel poespas!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:31

claudiaM33 schreef:
7 jarig kind is motorisch niet in staat een halve ophouding te geven op juiste moment, laat die kinderen eerst maar eens lekker spelen en goeie zit/balans/gevoel ontwikkelen. Verzorgen, vertroetelen, knuffelen dat vind ik belangrijk en dat 'echte' rijden komt vanzelf wel als de tijd er voor is. Op wonderlijke wijze doet onze pony precies wat er van haar gevraagd wordt, zonder al te veel poespas!

als kind , weet je wat rijden is met gevoel
dat raak je later alleen kwijt door alle herrie eromheen :D
een kind zal ook geen halve ophouding nodig hebben. Je kan je afvragen waarom niet

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:04

Met een jong paard begin ik al heel snel met galoparbeid. Als ie in draf in balans is (tempo hetzelfde kan houden) begin ik al met de galop. Ik vind dat juist zo fijn, omdat daarna de draf nog fijner gaat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:30

aanspringen in galop, rechts om rechterteugel,binnen been blijft op de plaats, buiten been word halve hand naar achter geplaatst, ontlast derechter schouder, en belast de linker, linker teugel vangt de beweging licht op zonder te blokeren, en het paard tegen te werken, de ruiter gaat meer op de linker zitbeenknobbel zitten, ontlast de rechter zijde, de linker kuit word licht aan gelecht waardoor het paard om het rechter been buigt.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:51

Moll schreef:
Piaffe, of de aan zet van piaffe is wel een mooie oefening voorafgaande voor de galop mag het graag doen

maar is het ook nodig dat een jong paard dit kan voordat wordt begonnen aan de galoparbeid in opleiding van een jong paard?
(ik bedoel dus niet de opbouw binnen één training, maar de opbouw in de hele opleiding)
Dit is wat sommige klassieken leren. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:58

meerhofh schreef:
Moll schreef:

maar is het ook nodig dat een jong paard dit kan voordat wordt begonnen aan de galoparbeid in opleiding van een jong paard?
(ik bedoel dus niet de opbouw binnen één training, maar de opbouw in de hele opleiding)
Dit is wat sommige klassieken leren. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

nou ik vind het een plus punt om de aanzet van de piaffe aan teleren alvoords je gaat werken aan de galop

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:03

en als ik vragen mag: waarom vind u dat?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:15

volgens een klassieke opvatting is het nodig om aan de piaffe te beginnen voordat je de zware galoparbeid begint (dus de verzamelde galop en de zijgangen).

voor jonge paarden wordt meestal aangeraden om gewoon in een arbeidstempo te galopperen, vooral als de galop hun sterke gang is, zoals bij veel sportpaarden het geval is. in dat geval kun je via de galop de draf verbeteren en tot meer uitdrukking laten komen. de galop zorgt ervoor dat ze de rug beter loslaten. in dit stadium kun je dan arbeidsgalop en middengalop gebruiken.

steinbrecht raadt aan om eerst de piaffe aan te leren bij paarden die van nature slecht galopperen. bij paarden die van nature een heel goede galop hebben, moet je die gebruiken.

ik heb zelf eerder mijn engelse volbloed ook via de piaffe buigzamer gemaakt in de achterhand als voorbereiding op de galoparbeid en dat doe ik nu met mijn Lipizzaner ook, daarmee ben ik nu zo ver dat ik aan de galoparbeid (verzamelde galop, zijgangen in galop en changementen enz) begin en de piaffe onder het zadel. de piaffe versterkt dan het ondertreden/dragend vermogen van de achterbenen, waardoor het paard in galop gemakkelijker kan gaan zitten.

ik denk zelf dat het niet de bedoeling is om een heel jong paard te laten piafferen, gezien de enorme krachtsinspanning die het vergt.
Laatst bijgewerkt door quadripes op 08-03-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:23

meerhofh schreef:
en als ik vragen mag: waarom vind u dat?

omdat het de jonge paarden sterkt, met name in de lende die ze goed moeten kunnen gebruiken voor de galop, en het evenwicht gevoel hier door ook verbeterd word, het paard leerd ook goed wachten met deze oefening

quadripes is me voor en meer uitgebreid

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:42

De Piaffe vergt lang zoveel kracht niet als men denkt, dit komt omdat men geen zweeffase heeft, wat wel het geval is met de Passage.
Het voordeel van een Piaffe is dat het paard leert dragen zijn gewicht meer op de achterhand houd, dat geeft het voordeel dat het paard dat in de galop ook benut wanneer het paard de Piaffe beheerst.
Maar men kan dat ook net zo goed doen om de diogonaalstap/Schoolstap daarvoor te benutten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:38

Pasterza schreef:
Wat betreft de gewichtshulp bij het aangaloperen, door het eenzijdig aantrekken van het kruis wordt de binnenheup en binnenzitbeensknobbel van de ruiter naar voren gedrukt en meer belast. Dat zorgt er onder andere voor dat je overeenkomstig met de beweging van het paard zit en alleen al daardoor ook kunt voelen dat het paard correct aanspringt of niet.

Is het niet de bedoeling dat de "binnen"kant ontlast wordt?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:41

Hebben de moeilijkheden bij het aanspringen in galop bij een jong paard ook nog iets te maken met het "rechtgericht" zijn of met de algehele buigzaamheid van het paard?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:50

Denk dat wij er bijna zijn, de opvatting van het gewicht op binnen of buiten.
Men zou dus moeten weten hoe de paarden bewegen in galop, en waarom men wat doet.