DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:31

Juist voor een barok paard, met een vann nature strakke bovenin positie van de hals en nek en snel een lang en traag achterbeen, alsmede een snelle verstarring van de lendenpartij door de korte geblokte rug en korte koten met minder schokbrekers is LDR dé oplossing. Een paard in verbinding van achter naar voor, met een snellere reactie, sneller achterbeen, rondere hals, meer door de nek hals en kaak, ronder in rug en ledematen...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:37

Overigens snap ik niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen LDR tegen de borst aan, en LDR te diep en rond. Het is allebei LDR, alleen een gradatieverschil en momentverschil.

Als je je paard klassiek rijdt en hij is een dag wat sterker dan een andere dag en hij loopt hoger dan normaal, en ik maak allemaal film en foto van je slechtere beest op een moment dat ie niet lekker loopt, is dat dan een maatstaf?

Die van mij liep heerlijk ontspannen ook met kin op de borst, losgelaten, door links en rechts buigend zonder in het lijf weg te knikken of whatever.

Maar, één keer mijn hand voor, iets een keer been eraan en hij was bovenin eraan en kaarsrecht.

Het grappige is vaak dat juist de niet-ldr gereden paarden niet aan de hand bovenin te rijden zijn Lachen

Het gaat om de verbinding van achter naar voren naar de hand toe. Het vertrouwen aldaar. De rust en regelmaat in de basis gangen. En het daar kunnen schakelen op niets. Het doorgymnastiseren door rechts en links ongeacht welke hand gereden wordt.

Het niet vasthouden, niet terugtrekken, niet slaan, niet schoppen, niet knijpen en niet constant lastigvallen.

Maar samenwerken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:50

Mireille1970 schreef:
Juist voor een barok paard, met een vann nature strakke bovenin positie van de hals en nek en snel een lang en traag achterbeen, alsmede een snelle verstarring van de lendenpartij door de korte geblokte rug en korte koten met minder schokbrekers is LDR dé oplossing. Een paard in verbinding van achter naar voor, met een snellere reactie, sneller achterbeen, rondere hals, meer door de nek hals en kaak, ronder in rug en ledematen...

Yep! We zullen vandaag eens een fotosessie doen, kan heel Bokt zich daar weer over opwinden.... Haha! Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:38

Don_Marcello schreef:
Marije1984 schreef:
Is elk paard eigenlijk geschikt voor LDR?

Nee nou wordt ie helemaal te erg en juist daartegen is de waarschuwing ook bedoeld. Alsof LDR dus de norm is en iets wat je als ideaal zou moeten zien?

Baucher's eerste methode, die tegenwoordig hyperlflexion wordt genoemd is niks nieuws, het is niets anders dan Baucher eerste methode die hij gebruikte omdat na de Franse revolutie alle rijpaarden van de Franse adel, met die adel is vermoord. Met zijn methode kon je koetspaarden en renpaarden zo rijden dat het enigzinds op een klassiek (barok) dresuurpaard ging lijken. Hyperflexion is dus een middel om paarden die niet normaal (Klassiek) te rijden zijn toch zo te rijden dat het er voor de leek (sorrie juries) goed uitziet.

Ik zeg niet dat LDR de norm is. Ik stel alleen een vraag. Ik rijdt zelf geen LDR dat betekent niet dat ik er niet geboeid door ben. Er worden wel succesen bij gehaald. Lijkt me een doodnormale vraag waar ik zelf geen antwoord op kan geven omdat ik het zelf niet heb gevoeld oid.
Maar jij zegt dus eigenlijk. Klassiek is normaal LDR is abnormaal?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 11:40

Mireille1970 schreef:
Overigens snap ik niet dat er onderscheid wordt gemaakt tussen LDR tegen de borst aan, en LDR te diep en rond. Het is allebei LDR, alleen een gradatieverschil en momentverschil.

Als je je paard klassiek rijdt en hij is een dag wat sterker dan een andere dag en hij loopt hoger dan normaal, en ik maak allemaal film en foto van je slechtere beest op een moment dat ie niet lekker loopt, is dat dan een maatstaf?

Die van mij liep heerlijk ontspannen ook met kin op de borst, losgelaten, door links en rechts buigend zonder in het lijf weg te knikken of whatever.

Maar, één keer mijn hand voor, iets een keer been eraan en hij was bovenin eraan en kaarsrecht.

Het grappige is vaak dat juist de niet-ldr gereden paarden niet aan de hand bovenin te rijden zijn Lachen

Het gaat om de verbinding van achter naar voren naar de hand toe. Het vertrouwen aldaar. De rust en regelmaat in de basis gangen. En het daar kunnen schakelen op niets. Het doorgymnastiseren door rechts en links ongeacht welke hand gereden wordt.

Het niet vasthouden, niet terugtrekken, niet slaan, niet schoppen, niet knijpen en niet constant lastigvallen.

Maar samenwerken.

Mooi stukje. Lekker duidelijk.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:16

Was niet bedoeld als duidelijk of uitleg, meer als understatement dat LDR LDR is. Of dat dat ronder en dieper dan een ander is in LDR technisch niveau. Dus niet omdat je de kop ronder trekt, of omdat je paard te diep loopt...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:49

Mireille1970 schreef:
Was niet bedoeld als duidelijk of uitleg, meer als understatement dat LDR LDR is. Of dat dat ronder en dieper dan een ander is in LDR technisch niveau. Dus niet omdat je de kop ronder trekt, of omdat je paard te diep loopt...

Toch gaf het mij wel duidelijkheid

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:59

Is er iemand gisteren op het symposium in Apeldoorn geweest??

Op haar site kan ik nog niks vinden...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:18

Q zal toch wel geweest zijn? Knipoog

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:29

Don_Marcello schreef:
LDR (zoals op de DVD getoond) is extreem opgekruld rijden of stilstaan en is in mijn ogen een zeer zwaar hulpmiddel dat in noodgevallen gebruikt kan worden door zeer ervaren ruiters. Iets heel anders dan even wat ronder instellen om je paard te kunnen ontspannen, of te te domineren als hij erg vervelend is. Ook ik probeer mijn paard voorwaards-neerwaarts te rijden en de rug rond te maken en ook daarbij komt mijn paard wel eens even achter de loodlijn. Dat is nog lang geen hyperflexion/LDR.

Dat bedoel ik nou maar net. Heel mooi verwoord.
En bovendien wordt er gesuggereerd dat de zeer ervaren ruiters altijd zo rijden of stilstaan en dat vind ik vreemd. Want je bent er niet altijd bij. Je kunt niet 24/7 alle zeer ervaren ruiters in de gaten houden en de wannabe`s ook niet.

En even is niet slim, langdurig kan slimmer worden als je het niet juist traint.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:38

Dat snap ik ook niet waarom ook een QQQQ geen verschil maakt in de gradaties ertussen.
Want met de neus op de boek moet toch een ander gevoel zijn voor het rond getrokkene paard dan net achter de loodlijn.
Ik kan me voorstellen dat niet ieder paard met de neus op de boeg kan, maar een beetje achter de loodlijn kan toch geen kwaad.
En ook al is het zo dat het slecht is, waarom is het slecht dan wegens overrekking ofzo.
Ik kan me ook niet voorstellen dat ik zat bijvoorbeeld eens te kijken naar sterren dansen op het ijs, die moeten spagaat of split hoe dat dan heet ofzo. Leggen ze uit laten ze zien telkens ietsje meer oprekken ik bedoel ik moet niet aan spagaat of split denken maar die trainen dat in no time aan. Is toch ook onnatuurlijk?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 16:42

Hoe verder achter de loodlijn, hoe groter de negatieve invloeden zullen zijn - zowel de rijtechnische als de fysieke. Vandaar dat ik me niet zo druk kan maken om een beetje achter de loodlijn (al zie ik ook dat als fout als dat bewust en consistent zo wordt gedaan), maar juist wel druk om veel achter de loodlijn waar alle negatieve effecten veel sterker zijn.

Jawel, ik was op het symposium. Vond het (eigenlijk onverwachts) goed Ja en de focus was nou niet bepaald op LDR. Vooral het verhaal van Heusmann was erg duidelijk en hij was niet zo'n fanatiekeling als ik me op basis van verschillende publicaties had voorgesteld... Erg begrijpelijk en helder anatomie/biomechanica verhaal Ja .
Jammer dat er niet meer van jullie waren.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:31

QQQQ schreef:
Hoe verder achter de loodlijn, hoe groter de negatieve invloeden zullen zijn - zowel de rijtechnische als de fysieke. Vandaar dat ik me niet zo druk kan maken om een beetje achter de loodlijn (al zie ik ook dat als fout als dat bewust en consistent zo wordt gedaan), maar juist wel druk om veel achter de loodlijn waar alle negatieve effecten veel sterker zijn.

Jawel, ik was op het symposium. Vond het (eigenlijk onverwachts) goed Ja en de focus was nou niet bepaald op LDR. Vooral het verhaal van Heusmann was erg duidelijk en hij was niet zo'n fanatiekeling als ik me op basis van verschillende publicaties had voorgesteld... Erg begrijpelijk en helder anatomie/biomechanica verhaal Ja .
Jammer dat er niet meer van jullie waren.

Ach, ik had Heuschmann al een keer gehoord en toen vertelde hij juist dat voor de loodlijn en hoger instellen héél schadelijk was voor de paarden omdat het kissing spines veroorzaakte....
Heeft hij je dat nu ook verteld?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:56

horseyfries schreef:
Ach, ik had Heuschmann al een keer gehoord en toen vertelde hij juist dat voor de loodlijn en hoger instellen héél schadelijk was voor de paarden omdat het kissing spines veroorzaakte....
Op basis van dat verhaal ben je LDR gaan rijden? Tong uitsteken
Ik vermoed dat je "samenvatting" de lading niet geheel dekt. Kan me goed voorstellen dat ie gewaarschuwd heeft voor het alléén hoog rijden of het te snel te hoog instellen o.i.d. Hoe lang geleden was dat en in welke context vertelde ie dat verhaal? Wel kortzichtig van je, dat je denkt dat als je éénmaal een verhaal van iemand hebt gehoord, je alles wel gehad hebt.
Was vooral erg leerzaam geweest voor al die mensen hier die altijd zeggen niets van anatomie te weten - en daarmee elk anatomie-gelinkt argument als oninteressant ter zijde schuiven. Was een mooie gelegenheid geweest om een toegankelijke inleiding en uitleg hierover te krijgen (met mogelijkheden tot vragen stellen).

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:27

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Op basis van dat verhaal ben je LDR gaan rijden? Tong uitsteken
Ik vermoed dat je "samenvatting" de lading niet geheel dekt. Kan me goed voorstellen dat ie gewaarschuwd heeft voor het alléén hoog rijden of het te snel te hoog instellen o.i.d. Hoe lang geleden was dat en in welke context vertelde ie dat verhaal? Wel kortzichtig van je, dat je denkt dat als je éénmaal een verhaal van iemand hebt gehoord, je alles wel gehad hebt.
Was vooral erg leerzaam geweest voor al die mensen hier die altijd zeggen niets van anatomie te weten - en daarmee elk anatomie-gelinkt argument als oninteressant ter zijde schuiven. Was een mooie gelegenheid geweest om een toegankelijke inleiding en uitleg hierover te krijgen (met mogelijkheden tot vragen stellen).

Ik moest paardrijden weet je wel....dat doe ik wel vaker..... Jij ook wel eens? Rolleyes
Hij gaf een spreekbeurt op het Global Dressage Forum en was toen tegen heel wat schenen aan het schoppen door te zeggen dat hij liever LDR zag dan de manier waarop in Duitsland de jonge paarden voor de vier, vijf en zesjarigen competitie werden getraind en gereden omdat hij van die categorie de meeste paarden kapot gereden zag worden.
Natuurlijk is het een samenvatting die de lading niet geheel dekt, maar het is wel de waarheid dat hij toen geen enkel argument heeft aangevoerd waarom LDR slecht was, integendeel, hij bewees dat het beter was dan het hoger instellen van een paard!
LDR trainen deed ik al voor die tijd en laat ik nooit afhangen van één spreekbeurtje door iemand waarvan ik maar moet raden hoeveel hij of zij er werkelijk vanaf weet.....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:53

QQQQ schreef:
Hoe verder achter de loodlijn, hoe groter de negatieve invloeden zullen zijn - zowel de rijtechnische als de fysieke.

Al die arme paarden die de hele dag met hun neus achter de loodlijn aan het grazen zijn... arme dieren
Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:54

ik denk dat ik ook het jeukweghappen op het achterbeen maar ga verbieden........ das ook vast niet goed Haha! Haha! Haha! en wat dacht je van het krabben achter de oren???? Haha! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:59

Weer een intelligente kreet Kiwi, daar heb je vast wel even over nagedacht voor je dat er uit tikte.
Ik krab mezelf eens achter de oren, en vraag me veel dingen af.
Soms val je van de ene in de andere verbazing in huidig paardenland.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:01

Ik pas me snel aan Paardentango Haha! Haha! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:17

De foto van Tyrza ziet er erg schokkend uit ja, maar ik lig hier wel even dubbel..

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:22

Notabene nog een jaarling ook, Paardentango! Schandalig, niet? Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:28

ohoooo dat is gaaf, vroeg geleerd oud gedaan Knipoog .

Gelukkig worden ze niet zo oud, jaar of zes? Sigaar

Heeeejjjjj maar bitloss? Was dah nu !

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:58

Nee, ik heb dat bit en die strakke slof weg gefotoshopt Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:16

horseyfries schreef:
Ik moest paardrijden weet je wel....dat doe ik wel vaker..... Jij ook wel eens? Rolleyes
Ja hoor, zelfs meer dan eens Ja , maar voor m'n lol, niet omdat ik zo nodig persé een Fries naar de GP wil rijden, of zoiets ambitieus .
horseyfries schreef:
Hij gaf een spreekbeurt op het Global Dressage Forum en was toen tegen heel wat schenen aan het schoppen door te zeggen dat hij liever LDR zag dan de manier waarop in Duitsland de jonge paarden voor de vier, vijf en zesjarigen competitie werden getraind en gereden omdat hij van die categorie de meeste paarden kapot gereden zag worden.
Natuurlijk is het een samenvatting die de lading niet geheel dekt, maar het is wel de waarheid dat hij toen geen enkel argument heeft aangevoerd waarom LDR slecht was, integendeel, hij bewees dat het beter was dan het hoger instellen van een paard!
Het was dus beter dan iets anders dat een paard kapot maakt? Vind het nog niet echt een aanrader...
horseyfries schreef:
LDR trainen deed ik al voor die tijd en laat ik nooit afhangen van één spreekbeurtje door iemand waarvan ik maar moet raden hoeveel hij of zij er werkelijk vanaf weet.....
En, was je het destijds hélemaal met hem eens?
Tyrza schreef:
Al die arme paarden die de hele dag met hun neus achter de loodlijn aan het grazen zijn... arme dieren
Valt wel mee, volgens mij definieert Anky dit als ruim vóór de loodlijn hoor Ja Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 21:18

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
Valt wel mee, volgens mij definieert Anky dit als ruim vóór de loodlijn hoor Ja Haha!

Dat suggereer jij Lachen