Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:42

3.80m

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:15

Volgens mij had ik deze: http://www.waldhausen.com/pferde/trense ... -lang.html voor mijn vorige paard, die was 1.58 m. Elvee is een stukje kleiner en die teugels waren voor haar veel en veel te lang, dan hing er zo'n grote lus waar ik weer met mijn voet in kwam... Nu heb ik bij Elvee gewone maat paardenteugels en dat gaat net aan.

riegje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:36

even uit mn meeleesmodus,

www.touwhalsters.nl
hier kun je ook touwteugels bestellen in elke gewenste maat en ze heeft ook standaard lange teugels voor bijv. werk aan de hand

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:07

Hee Tancreda, jij hier! Ik zag je foto's al op fb en moest meteen denken aan het stretchen. We doen inderdaad wel bij Monique aan het stretchen, maar dat vind ik toch anders dan wat hier beschreven wordt. Maar nu ik erover nadenk is het misschien maar net hoe het uitgelegd wordt en hoe ik het meeneem.

Het valt me sowieso op dat Pharo het nu nadat de chiropractor is geweest weer meer aanbiedt. Mooie voor als hij het weer niet wil, dan kan hij het dus gewoon niet. Ik heb ook nog touwteugels liggen, zal es kijken hoe lang die zijn. Ik vrees niet veel langer dan de andere teugels die ik heb....to be continued.

Leuk hoor dit topic, ik ben ook aldoor geneigd om weer even te komen kijken of er filmpjes of foto's bij komen. Ben er nog niet aan toegekomen om verder terug te bladeren maar dat komt wel...ik lees en leer :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:17

Klopt Elpharo. Dit topic gaat vooral over Will Faber, en die legt vooral de nadruk op de stretch. In die zin dat de stretch dan echt 'het begin' lijkt te zijn. Bij onze lessen is de stretch niet een begin, maar meer een gevolg van het losmaken van lichaam. Iig zo vat ik dat op. Vandaag wisselde wij het veel af :) Maar verwoorden vind ik nog altijd lastig, evenals de achtergrond informatie onthouden die ik binnen krijg tijdens zo'n lesje :P

Langere teugels kan ik soms ook wel gebruiken, maar als we dan weer wat meer 'opgericht' werken ga ik in de knoop zitten ben ik bang :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 01:24

kimmysan schreef:
Kun je die extra lange teugels gewoon overal bestellen? Of hebben jullie nog aanraders?

Zoek even terug in mijn berichten, ik heb ze langer laten maken, dat is ook nog een optie.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:14

Ik lees al een tijdje mee en twijfelde nog om actief mee te gaan posten maar zag nu het probleem voorbij komen met de langere teugels. Ik had zelf al teugels van 3.60m (voor arabier van 1.57) maar merk dat de dikte van het touw voor mij soms nadelig werkt qua vasthouden. Kwam deze ook tegen, niet duur, kan op elke maat en dan heb je gewoon platte teugels: http://www.equiplay.eu/equiplay2013/lon ... rgrip.html

Misschien voor meer mensen een fijne optie! Heb ze zelf nog niet besteld.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:22

Andere tip is wellicht biothane teugels, lijken ook meer op gewone. Die kun je vaak in verschillende lengtes bestellen. Bijv bij goedhard of distanzreiter

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:35

Ankem mag ik je filmpje ook weer zien?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:40

Oh Equiplay. Daar heb ik die van mij ook vandaan! Leveren super snel

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:41

Raamzicht schreef:
Andere tip is wellicht biothane teugels, lijken ook meer op gewone. Die kun je vaak in verschillende lengtes bestellen. Bijv bij goedhard of distanzreiter

Ook een goede tip! Maar wel weer wat duurder. Voor die prijs kan ik ook leren teugels op maat laten maken bij mijn zadelmaker. Voor de mensen die wel overwegen voor biothane te kiezen (scheelt wel onderhoud :D ), de betabiothane lijkt het meest op gewoon leer qua look en feel.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:51

De meest simpele kost 25 euro. Vergelijkbaar met de touw teugels denk ik? Maar we gaan nu wel erg off topic.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:08

Anne_Sproet schreef:
Ankem mag ik je filmpje ook weer zien?

Me too!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 09:09

Je kunt ook je sperriem tussen je teugels zetten, werkt bij ons prima en kost niets.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:45

Ga ik ook proberen starbreeze, heb nieuwe langere leren teugels gekocht maar die zijn nog steeds te kort..

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:05

Wat zijn jullie ervaringen bij het beginnen longeren met de chambon?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 14:02

Starbreeze schreef:
Je kunt ook je sperriem tussen je teugels zetten, werkt bij ons prima en kost niets.

Bedankt voor deze tip, dat ga ik doen!

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:26

Avanti schreef:

Duurde bij wel een paar keer voor ze echt richting het stretchen ging en dan houdt ze dat maar kort vol. Merk vooral dat als ze langer draaft dat het moeilijk is, dus ik doe korte stukjes draven en stappen afwisselen en dat gaat bij mij beter. En ja, ze loopt trager/rechter/kan minder goed het rondje lopen, maar dat gaat steeds beter :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:46

Aan iedereen de filmpjes weer verstuurd. Drukke dag gehad vandaag op het werk, dus zal straks even reageren op de reacties die ik via pb heb gekregen.
Heb oma net nog even aan de longe gehad en zowaar….ze ging nu ook aan de longeerlijn met chambon in de diepe stretch. Nog erg zoekend en ze valt enorm terug in tempo, maar er waren nu wel stukjes met de neus over de grond. Superleuk!
Ook leuk om te horen dat anderen ook zien dat ze voller was geworden.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:51

kimmysan schreef:
Avanti schreef:

Duurde bij wel een paar keer voor ze echt richting het stretchen ging en dan houdt ze dat maar kort vol. Merk vooral dat als ze langer draaft dat het moeilijk is, dus ik doe korte stukjes draven en stappen afwisselen en dat gaat bij mij beter. En ja, ze loopt trager/rechter/kan minder goed het rondje lopen, maar dat gaat steeds beter :j

Bedankt voor je reactie, dan ga ik er nog wel even mee door. Lange stukken draven heeft idd geen zin dat heb ik al gemerkt. Ze loopt bij het los longeren wel makkelijker in vwnw maar ook maar kleine stukjes.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:50

Avanti

Bij mij ging het andersom. Onder het zadel kon ze makkelijker halststrekken (al mocht het nog wel wat dieper) dan aan de longe met chambon. Sinds vrijdag een hele doorbraak qua halsstrekken onder het zadel gehad en vandaag ging ze aan de longe ook voor het eerst stukjes helemaal naar beneden.
Alles is mogelijk ;)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:11

Het valt mij op dat mijn paard de staart meer begint te dragen. In het filmpje zag ik het een stukje tijdens een mooi stukje halsstrekken, maar vandaag ook aan de longe.
@simpelman heb je daar een verklaring voor?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:22

Ankem, Dat is toch omdat de ruggegraat beter meebeweegt... de rug gaat mooi opbollen, de buikspieren spannen aan... en het eind van de ruggegraat... is de staart en die gaat dan zo mooi mee in het ritme beetje van de billen af... (nou ja misschien wat lastig uitgelegd... maar het is volgens mij iig een zeer goed teken :) )

Ik heb vandaag lekker 20 minuutjes met mijn ouwe ruin gewerkt in stap en draf ... de stretch begint hij steeds beetje beter te begrijpen... maar moet het nog wel simpel voor hem houden (en voor mezelf) moet niet in de valkuil stappen om hem maar gewoon te gaan rijden zoals ik altijd deed... had vandaag weer wat meer filmpjes gekeken dus hoorde WF steeds in mijn hoofd (terug naar stap als hij in draf niet wil strekken, doen wat paard aankan, zacht contact houden) :+
Met de grote merrie ging het weer makkelijker al duurde het even voordat ze er echt inzakte (5 min... ipv 2 min ;) )... had er donderdag voor het laatst in de bak mee gereden. Had echt het idee dat ze even weer moest bedenken dat het goed is als ze zo diep strekt, dat ze het echt even moet durven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:27

Wat mij bij mijn paard opvalt is dat ze opeens begint te ontluchten tijdens het rijden (laat winden), dat deed ze eerder nooit. Misschien een teken van ontspanning?

Vandaag weer bezig geweest en het ging vergelijkbaar met gisteren alleen ging ze nu niet steeds in draf wanneer ze haar hoofd optilt en ik de teugels meer op maat pak.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:46

Allemaal goede verbeteringen. Fijn *D Mijn pony is meer gaan proesten.

Mijn paard gaat nog steeds lekker. Ik kon het vandaag niet laten om een paar passen werkhouding te proberen. Alleen even om te voelen hoe ver hij was. Maar hij vond het niks en trok gewoon de teugels bijna uit mijn handen om in een diepe stretch te gaan :+

Ik rij met sidepull. Maakt het misschien ook niet zo makkelijk. Maar geeft nog niet. Ik vind het zelf ook heerlijk om in de stretch te rijden :D