[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:22

Bedankt voor deze discussie +:)+ Heel erg leerzaam!

SheeNegro schreef:
Over het rijden op de lange zijde, je bent dan volgens mij rechtgesteld op 2 teugels. In het beste geval is je paard los aan beide kanten, je kunt eens checken door binnenstelling te vragen. Want als je wilt afwenden begin je met vragen van binnenstelling om daarna met de juiste buiging te kunnen afwenden (althans dat is mij geleerd). Waarom zou je niet eens kunnen checken of je paard ook nog steeds los is aan die buitenteugel? Dat is voor mij 1 van de functies van het vragen van contrastelling. In mijn ogen ookal staat die muur daar je ieder moment ook naar de andere kant moet kunnen afwenden.

Zo als hierboven heb ik het ook geleerd! Alleen op lange zijdes dit controleren, dus niet in bochten iod

Wat ik ook mee kreeg als tip voor een verkeerd aanspringend paard (net begonnen met paard te rijden, nog erg stijf) was een hele lichte buitenstelling vragen, zodat hij minder hoefde te buigen en eerder in de juiste galop zou aanspringen. Dit werkte ook daadwerkelijk (maar absoluut niet in de mate waarin het in het filmpje wordt getoond natuurlijk).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:10

Killyenn schreef:
Kom even binnenvallen, omdat ik de discussie over contrastelling erg interessant vind. Ik ben twee jaar terug naar Schotland verhuist en rij sindsdien hier en dus ook volgens hun methodes, wat best wennen was. Een groot verschil voor mij was dat er hier veel minder gebruik wordt gemaakt van de hoefslag. Komt misschien omdat er meer ruimte is en dus ook grotere bakken :+ Hier rij je als je geen wending rijdt dus ook gewoon 'rechtdoor', onafhankelijk van op welke hand je technisch gezien rijdt. Natuurlijk hebben zeker de jonge paarden nog steun aan de wand en dat gebruik je dan ook door af en toe met 'contrastelling' de wand als begrenzing te gebruiken, zodat ze niet uit onwetendheid door het been heen lopen. Nu rij ik vooral dieren die aan de dubbele long/lange lijnen opgeleid worden en dus heel fijn aan de teugelhulpen zijn als we voor het eerst opstappen, maar de beenhulpen wat moeilijker vinden, met name de zijwaartse beenhulp. Stelling/buiging naar binnen op een rechte lijn is voor deze paarden vaak lastig vanwege balans en bovenstaande moeite met zijwaartse beenhulpen. Ze volgen dan dus snel de hand opzij, in plaats van stelling te nemen. Contrastelling is een erg fijne methode om ze in deze periode toch op twee teugels te krijgen, en te beginnen aan het rechtstellen.
Dat gezegd, de bochten gebruik je juist voor het buigwerk en neem je dus met buiging naar binnen.

(andere meelezer steekt kop weer boven maaiveld uit)
Zo gebruik ik het momenteel ook een beetje, jonkie, snapt wel wijken voor druk linkerbeen, maar rechterbeen wil het kwartje nog niet vallen.
Dus buiging naar rechts op de rechterhand is heel lastig aangezien ze dan nog wel eens gewoon dwars door je been naar binnen valt. Door dan op linkerhand beetje (echt minimaal) contrastelling rechts te vragen heb je dat probleem van door je been vallen niet.
Overigens kan ze prima naar rechts inbuigen als je buiten over de straat loopt.
En uiteraard wordt er aan recht maken van het paard gewerkt en aan het wijken voor druk op rechts ook.

(en wel aardig voor elkaar blijven in dit topic he?! Ging er hier altijd heel netjes en respectvol aan toe, dus graag zou houden. )

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:37

Evelijn schreef:
Air, ik vind het jammer dat jij Marinke (die in elke post aangeeft dat ze zoekend en lerend is) zo belachelijk aanspreekt.Vind juist jouw posts van een vervelende belerende toon.
Ik ben ook niet overtuigd van het nut van contrastelling, niet door jouw posts en niet door de post van moorcats. (ik kan niet anders dan steeds bedenken Waar zijn de achterbenen? Wat voor boodschap geef je aan je paard hoe hij zijn lijf moet gebruiken? )

Ik kan niet de meerwaarde zien.. en denk dat paarden die zo scheef zijn meer hebben aan een zeer gevoelige ruiter die heel rustig en met beleid rijdt... en dat contrastelling geen oefening is die zoveel extra doet dat die echt daadwerkelijk helpt. Het lijkt me toch meer een trucje dat even snel resultaat haalt maar niet daadwerkelijk aan het paard leert hoe hij zijn lijf moet gebruiken.

En dan heb ik toch twee weken geleden toch ook echt met contrastelling gereden omdat ik dacht dat het zou helpen.
Het paard kon/kan nauwelijks links buigen en nam totaal geen stelling, voltes linksom zijn niet te doen, ze valt op linkerschouder naar binnen. Daarnaast neemt ze bijna geen teugelcontact aan, als ik er maar iets aan zit verstrakt ze en verliest ze ook haar takt/ritme.
Ik heb toen gewerkt met contrastelling rechtsom en dus naar links vragen, zodat ze wat tegen gehouden door het hek toch iets linkerstelling zou geven. Daarbij viel ze natuurlijk wat op de rechterschouder, die drukt ze er dan wat uit (wat zorgt dat ze bijna recht is) en... ja ik had iets stelling (maar dat was meer omdat ze met haar hoofd naar de wand was gedraaid en niet echt uit de positie weg kon) Heeft het geholpen om nu wel fatsoenlijke voltes te kunnen rijden?... nee... het effect was dat ik nu zowel rechtsom als linksom paard had in contrastelling op de hoefslag. Niet het gewenste resultaat.

(ik heb bijdrages vanaf Marinke 9:32 nog niet gelezen... maar wou toch ook niet mijn post weggooien)

Ik vind het dan weer belachelijk dat iemand die zegt alles graag te willen snappen niet de moeite neemt om alle antwoorden die al gegeven zijn te lezen. En daardoor dubbele conclusies trekt die allang weerkaatst zijn.
En ook dingen te gaan uitleggen aan iemand die dat net zelf heeft zitten uitleggen. (en het vervolgens weer doen..)

Dat geeft bij mij aan dat niet alles gelezen is en dan kan je zeggen dat je het wil snappen.. maar dan moet je ook je best doen om alles te lezen voordat je in de knoop raakt met eigen gedachtespinsels en die op een forum neer plompt.
Wel zo respectvol naar de mensen die een duidelijk uitleg geven, want die zijn er.

Wat moeten we halen uit je contrastelling stukje?
Als ik zelf een oefening ga uitproberen kan ik ook niet zeggen dat die oefening niet werkt wanneer ik niet weet of ik hem juist heb uitgevoerd..
Recht en op/over de schouder vallen zijn twee dingen die niet samen gaan, dus die snap ik niet.... Als een paard overigens al geen lichte stelling aan kan nemen is het zaak om eerst alles medisch uit te sluiten, zo ook het zadel ed. Persoonlijk zou ik niet op zo'n stijf paard gaan zitten voordat ik een oorzaak weet, en anders het paard eerst soepeler maken op de grond.

Nogmaals: wat je met contrastelling doet is het paard recht zetten en dus in balans brengen. Op dat moment kan het paard wat zich aanspant door de onbalans: ontspannen. Voor paarden die zich snel aanspannen zijn voltes dan te moeilijk en kunnen ze niet ontspannen. (denk aan een kind wat leert fietsen: rechtdoor prima, maar zodra er een bocht gemaakt moet worden vallen ze snel om). Daarna kan je pas verder gaan, want een gespannen paard wat met weggedrukte rug rondrent is zowel fysiek als mentaal gespannen en dan kom je met niets binnen. Eerst ontspanning, daarna kan de rest.

flavlip

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:58

@_marinke_ Jij wilt graag het antwoord op de vraag WAAROM contrastelling. Mijn antwoord: om een heel rechtsgebogen paard toch rechter te kunnen maken.

Contrastelling is vanuit mijn ervaring, voor mijn pony, makkelijker dan voltes (hoe groot dan ook). Op het moment dat ik voltes met stelling en buiging vraag blokkeert hij, dit is dan te moeilijk, dit lukt hem dan niet. Op de andere hand contrastelling accepteert hij wel en vanuit daar kunnen we dan weer verder met eigenlijk alles.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:00

Net thuis, ik reageer morgen even uitgebreider. Heb net WEER alles door zitten lezen, de laatste paar pagina's maar blijf het toch onlogisch vinden. In mijn eerdere post probeer ik het te snappen, ik vertel hoe het volgens mij werkt aan de hand van de eerder gegeven uitleg inderdaad, met mijn conclusie dat het inderdaad niet klopt. :\ Jammer, had het zo graag begrepen!

Er word altijd en overal gezegd dat er gewerkt moet worden vanuit de achterhand, problemen in het rijden los je op door te rijden vanuit de achterhand. Met contrastelling houd je je op dat moment alleen maar bezig met de voorkant en vergeet je even de achterhand. Dat is imo gewoon niet correct.

Ik kom hier later nog op terug. Moet nu echt even aan mijn slaap toekomen..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:39

_Marinke_ schreef:
Er word altijd en overal gezegd dat er gewerkt moet worden vanuit de achterhand, problemen in het rijden los je op door te rijden vanuit de achterhand. Met contrastelling houd je je op dat moment alleen maar bezig met de voorkant en vergeet je even de achterhand. Dat is imo gewoon niet correct.

Nee dat heb je niet goed begrepen, want er wordt altijd gezegd "met impuls" dus van achter naar voren voorwaarts gereden. Maar als je een paard niet recht stelt kan het zo voorwaarts zijn als wat, maar krijg je hem niet recht. Je krijgt een paard niet recht gesteld met alleen impuls. Het is een combinatie van factoren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:14

Natuurlijk moet er gewerkt worden vanuit de achterhand. Activiteit (impuls) is een voorwaarde voor alles, de motor zit achter.

Het probleem bij mijn pony is niet op te lossen van achter. Hij kan heel actief lopen, maar ontzettend stijf zijn in de rest van zijn lijf. Dan kan ik echt geen ingewikkelde dingen vragen en is een gewone volte al te moeilijk.

Hiervoor is contrastelling een fijne oefening, ik vraag niet veel van hem, alleen om mijn hand te volgen eigenlijk en om zijn hals te ontspannen, meer niet. Op het moment dat dit goed gaat vraag ik weer meer, door voltes te rijden.

Het begint inderdaad achter en dan werk ik van neus naar achteren ;-) in het midden beginnen werkt bij hem niet. Dit is tegenwoordig bijna niet meer nodig, omdat hij een stuk rechter en soepeler is, nu rij ik vaak slangevoltea bij het losrijden, maar dat hoefde ik een aantal jaar geleden echt niet te proberen.

Ik denk dat contrastelling echt een fijne oefening is voor hele stijve paarden, maar verder weinig toevoegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:44

flavlip schreef:
Ik denk dat contrastelling echt een fijne oefening is voor hele stijve paarden, maar verder weinig toevoegd.

Idd. Qua gymnastische waarde doet het weinig tot niks. Maar aan een paard dat niet recht gesteld is kun je (zoals jij wel weet, want dat lees ik hierboven ook) kun je geen lengtebuiging vragen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 08:51

Marinke, ik begrijp het ook nog steeds niet... (en nu kan Air vanaf de computer zien hoe stijf en gespannen het paard is wat ik rijd :( ) ...

Ik zoek wel een ander topic om dingen van te leren ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:12

Evelijn, ik vind het jammer, dat je het ook niet probeert om het te begrijpen.
Zoek meer filmpjes op, ga op google zoeken wat contrastelling precies in houdt.

Ga eerst kijken naar het biomechanica van de spieren van het paard. Verdiep je daar eens stevig in, en kijk wat de spieren doen met contrastelling.

Als ik een naar rechtsgebogen paard heb, die continu op de linkerkant mijn buitenstelling op zoekt, dan rijdt je, logisch lijkt mij, binnenstelling.
Maar als jij op rechts rijdt, wil je paard het liefst naar binnen kijken.
Door contra stelling, moet het paard zijn rechter helft van het lichaam wat uit strekken.
Als je dit met milde mate doet, en je bouwt het uit, kun je een recht paard krijgen.

Ik denk dat, dat is, wat de mensen hier bedoelen.

Maar Evelijn, als ik jou posts lees, krijg ik een nare bittere smaak in mijn mond tegen opzichte van air.
Het mag ook wat vriendelijker geschreven worden.

En "Ik zoek wel een ander topic om dingen van te leren"

Komt een beetje over van: jullie zijn allemaal stom, en jullie snappen het zelf niet.

Kom met foto's en filmpjes, laat zien waar je probleem zit.
Iedereen die hier is, wil iedereen helpen!
(Mits te toon op wederreactie normaal blijft)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:16

Evelijn dat is heel erg jammer, want deze discussie is juist zo interessant omdat mensen het niet met elkaar eens zijn. Het gaat er niet om wie er gelijk heeft. Het gaat er om dat ieder voor zich kan uitvogelen wat doen we, waarom doen we het en waarom doet iemand anders het anders, en wat betekent dat voor mij.
Persoonlijk ben ik echt van mening dat even buitenstelling vragen niet zo kwaad kan. MAAR ook dat het niet correct is en anders oplossen wellicht beter zal zijn en dat je het niet te vaak of te lang moet doen. Als ik vandaag buitenstelling vraag aan mijn paardje is die echt niet gelijk zoveel minder hoor. Maar zelf rijd ik het niet, zie en voel de meerwaarde niet. En dat mag.
Gisteren veel in boek van Steinbrecht gelezen en vandaag ga ik bepaalde stukken overlezen omdat ik geloof dat hij iets aangeeft wat Marinke ondersteund in het vraagstuk stelling in relatie tot de achterhand. Die relatie is er namelijk wel degelijk en dat gaat verder dan enkel met of zonder impuls rijden.
Dus Evelijn niet afhaken, want ga niet discussiëren voor het gelijk en het geeft niet als je niet gelijk alles begrijpt wat opgeschreven wordt. Ga gewoon voor de verdieping en het onderzoek.
Ik kom er zeker vandaag nog op terug maar ga vanochtend eerst een hele grote buitenrit maken (letterlijk veel de heuvels op galopperen) met Polleke want dat heeft ze verdiend na al het dressuur op de wei afgelopen week. Ik verheug me er op <3 want het is hier zo super mooi weer.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:23

@pien_2010; Maar het is lastig discussieren als ik wordt aangesproken alsof ik me niet verdiept heb... of die hele boekenkast vol en al die lessen en nadenken niet voldoende is om mee te praten.
Ik kan me vinden in het even contrastelling vragen om te controleren of hij gehoorzaam (en nageeft op de buitenteugel) is en dat even een klein stukje. Maar hele stukken omdat het gymnastisch zou zijn... ik zie het niet... en heb zelf gevoeld dat het niet werkt (maar dan wordt meteen mijn rijkunst in twijfel getrokken)

Heel veel plezier met je buitenrit! Ik ga maar eens de antibiotica ophalen voor paard om de einschuss te bestrijden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:31

* Stille meelezer kruipt uit haar hoekje *

Is de contrastelling die hier besproken wordt niet te vergelijken, of misschien zelfs hetzelfde als het begrenzen op de buitenhand? De schouder recht voor de achterhand te zetten?

Want als ik het dus goed begrijp dan gebruikt ik het ook. Mijn paard is nu bijna 2 maanden onder het zadel en heeft de neiging om te kleven tegen de bakrand (logisch, maar het moet geen gewoonte worden). Omdat veel oefeningen tot rechtrichten gewoonweg nog te moeilijk voor haar zijn maar ik haar wel recht over de hoefslag wil hebben begrens ik haar aan de buitenkant, zodat ze haar schouders recht voor haar achterhand plaatst.
Zo rijdt ik ook de hoeken. Ik vraag haar niet in contrastelling, want zo kan ze de bocht niet door. Echter als ik niet begrens dan valt ze naar buiten. Daarom rijdt ik elk recht stuk en elke bocht met een begrenzing aan de buitenkant.

Dus: als ze linksom loopt en naar binnen valt over haar linkerschouder, dan begrens ik links waardoor haar schouders meer naar rechts gaan en ze weer recht loopt.
Als ze linksom loop en naar buiten valt, of aan de bakrand gaat kleven dan begrens ik rechts, waardoor haar schouders meer naar links gaan en ze weer recht loopt.

Heb ik het nu goed begrepen of gaat het hier om daadwerkelijk contrastelling vragen, dus helemaal de stelling naar buiten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:51

Evelijn schreef:
Maar hele stukken omdat het gymnastisch zou zijn... ik zie het niet... en heb zelf gevoeld dat het niet werkt (maar dan wordt meteen mijn rijkunst in twijfel getrokken)

Met alle respect hoor Evelijn, maar dat hoor ik niemand zeggen.

Het blijft altijd lastig (tot onmogelijk eigenlijk) om ruitergevoel over te brengen, laat staan dat je het op kunt schrijven. Daar zit het hem denk ik in.
Je kunt natuurlijk een ander topic op gaan zoeken maar daar zul je ook weinig aan hebben. Beter is het om een goede instructeur te zoeken.

Leg eens uit wat je nu precies voelt/gevoeld hebt? Bij de contrastelling? En wat is dan jouw idee van een contrastelling?

@PaulinBijoux
In principe wel, maar het is nog meer dan dat. Alleen begrenzen is niet voldoende; Je wil ook dat je paard daarin loslaat (dus dat je evenveel gewicht krijgt op beide teugels) Pas dan spoort je paard recht.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:07

Mooi dan snap ik het wel goed.
Paard loopt scheef= ik begrens waardoor ze recht gaat lopen= Paard loopt recht= weer gelijke druk aannemen.

Thnx :)

In dat geval rij ik ook af en toe met "contrastelling", al noem ik dat begrenzen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:38

Zo wat een super gave buitenrit was dat zeg. Nu weet ik ook waarom dressuur voor mij en mijn paard zo belangrijk is. Zalig om zo lichtvoetig met dit sensibele gehoorzame paardje buiten te rijden. <3

Nogmaals of alweer Steinbrecht er op nagelezen (blz 70 enz). Ik heb geprobeerd om te zoeken of hij iets zegt over contra stelling. Dat heb ik niet kunnen vinden. MAAR voglens mij wel zaken die om beter begrip te krijgen over ons onderwerp wellicht kunnen helpen. Zo niet, dan was het voor mezelf weer eens interessant om deze grote auteur er weer eens op na te slaan en te proberen om de stof eigen te maken. Waarvoor dus dank, mede bokkers.

Hij zegt een aantal zaken over de buigingen van het paard waarbij hij aangeeft dat alle beweging uitgaan vanuit de achterhand.

Hij geeft aan dat de zijwaartse buigingen van de nek en de wervelkolom noodzakelijk is om deze buigzaam te maken , want dan kunnen ze benut worden als middel om het hoofddoel te bereiken namelijk het bewerken van de achterhand.

Dus die twee (voor- en achterkant) worden heel expliciet met elkaar verbonden in zijn redenering. Tevens houdt hij een pleidooi om “altijd uw paard te bewerken in de voorwaartse beweging want anders zou paard slap worden ipv buigzaam”.

Dan zegt hij: “door verkeerde buigingen ontnemen ze het paard gang en correcte aanleuning en reiken tegelijk de middelen aan om zich tegen de inwerking van de ruiter te verzetten”.
De vraag die dit bij mij oproept is, "valt contra stelling onder verkeerde buiging"?

Kijkend naar het plaatje op blz 71 zie je een mooi links gebogen paard vanaf de oortjes tot staart waarbij contra stelling niet getoond wordt. Er wordt gewoon niet over gepraat (“correct me if I am wrong”).

Hij geeft aan dat door buiging niet alleen de gewrichten beweeglijk worden, doordat de banden en kapsels beter gaan mee te geven ook en vooral worden de desbetreffende spieren in hun wederzijdse werkzaamheid geoefend en in evenwicht gebracht doordat op deze manier de buigers de overhand krijgen over de strekkers (dan hebben we het dus over het recht richten).

Op blz 88 kom ik nog iets interessants tegen wat wellicht een bijdrage kan geven tot deze discussie. Hij laat op een plaatje een mooi links gebogen paard zien met daarbij de opmerking “het binnen been drijft het binnen achterbeen aan om meer gewicht te gaan dragen, de buitenteugel stelt de SCHOUDER in op de lijn van de achtervoeten”. “Dit is belangrijk opdat de GELIJKMATIGE VERDELING OVER HET GEWCIHT OVER ALLE VIER DE BENEN TOT STAND GEBRACHT KAN WORDEN”.

Dus dan stel ik gelijk ons de vraag: “wat gebeurt er als we het paard in buitenstelling rijden, met de gewichts verdeling over de vier benen?”

"Tevens wat gebeurt er met de verbinding van de voor – en achterkant als we het paard in buitenstelling rijden?”

Volgens mij is het dan zo, dat je de verbinding verliest tussen voor – en achter (iets dat mij onwenselijk lijkt) en dat dus ook het gewicht niet goed verdeeld wordt over de vier benen van het paard.

Of zie ik dat fout? Zo ja, dan heb ik niet begrepen wat jullie met contra stelling bedoelen en dan zou dat wellicht in het belang van een juiste discussie nog eens uitgelegd kunnen worden aan mij, waarvoor dan bij voorbaat al dank!. -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 12:47

Wat er gebeurt bij het paard in het voorbeeldfilmpje van Marinke, is heel "groot": het is al bijna geen stelling meer. Als een paard zo ontzettend scheef is, is dit een makkelijker manier om hem rechter te krijgen (dus de korte, strakke spieren aan de rechterkant langer en soepeler te maken).
Overigens heeft dit niks te maken met nageeflijkheid vragen, maar puur met recht richten. Als een paard nog zo scheef is is die verticale balans het eerste waaraan je moet werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:16

Ik heb niet echt bijgelezen, weet enkel dat het om contrastelling gaat. Maar waarvoor ik het handig vind is om een paard recht te maken. En niet alleen contrastelling, maar ook binnenstelling. Door het paard aan beide kanten los te maken kun je het paard makkelijker recht krijgen( ik weiger het woord rechtrichten te gebruiken :Y) ) en kun je het paard ook corrigeren wanneer hij over de schouder weg loopt, scheef wordt, de voorhand of achterhand wegzet etc. Je krijgt controle over de voorkant en het paard leert jouw hand te volgen. Dan heb ik het nog niet over buiging, enkel over stelling.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:23

Stelling gaat toch ook eigenlijk nauwelijks over rechrichten? Ik bedoel, stelling hoort zo minimaal dat alleen het allerstijfste paard er voor moet rekken, en daar moet je imo niet op rijden, die zet je eerst aan de dubbele longe tot het wat losser in het lijf is.
Maar het is wel een goede oefening voor de opleiding van het paard. Het is een begin tot buiging en het vraagt het paard het been en het bit aan te nemen. Doen ze dit niet, dan zullen ze kantelen, spanning opbouwen in de nek of achter de kaak, of het hoofd in de lucht steken (en de rug wegdrukken). Dit overigens bij stelling op beide kanten, maar naar mijn ervaring vooral bij contrastelling. Waarom, omdat de ruiter onbewust een paard toch meer op de binnenkant rijd. Geen enkel paard hoort op de lange zijde makkelijker naar binnen dan naar buiten te buigen (op scheefheid na). Op de lange zijde hoort het paard recht, over vier benen en met gelijk gewicht op beide teugels te lopen. Tegelijkertijd hoort de ruiter dezelfde tegendruk aan te nemen en evenveel gewicht op beide beugels te hebben. Recht is recht, en dan hoort binnenstelling en contrastelling even makkelijk te zijn, en daarna uiteraard ook buiging naar beide zijden. (Het enige wat 'recht is recht' zou moeten verstoren is lichtrijden: ik vraag dan ook nooit contrastelling terwijl ik lichtrij op het 'juiste' been, want dat vind ik averechts. Anderzijds zijn ze hier veel minder streng over op welk been je lichtrijdt, omdat het verkeerde been af en toe ook bruikbaar kan zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:32

Maar Killyenn, er vanuit gaande dat geen enkel paard recht is, zul je een paard eerst recht meoten maken. Ik zie stelling ook als een goede oefening voor het nageven. Door in stelling na te geven, dus de hand te volgen leert het paard de ontspanning op te zoeken. In het begin kun je heel overdreven die binnenhand opzij gooien en de hulp groot maken, zodat het paard leert de hand te volgen. Dat kan in binnenstelling en contrastelling. Alleen gene contrastelling op de volte, enkel op de lange zijde.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:01

Ja, uiteraard, maar je hebt scheef en je hebt scheef. Ik ken er zat die als jong paard al gewoon aardig recht waren, natuurlijk met voorkeurskant, maar echt fikse scheefheid wordt er in mijn ervaring ingereden (of komt vanuit medische problemen). Een jong paard wat eerst aan de dubbele longe en lange lijnen is opgeleid komt als het goed is vrij recht onder het zadel :)
Ik zie stelling niet als een buig oefening, en dus ook niet afhankelijk van hoe scheef een paard is. Een scheef paard moet juist leren op beide kanten aan te nemen, omdat ze vanuit ongemak die druk gaan ontwijken, zelfs als er geen buiging gevraagd wordt. Stelling is daar een goede oefening voor, zoals je zelf al zegt: paard leert door stelling hand te volgen, en leert ook dat een teugelhulp niet altijd gelijk staat aan 'gevecht'. Daarom inderdaad ook nooit op de volte, dan dwing je juist een gevecht af. Dat heeft zowel fysiek als mentaal geen enkel nut :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:19

Ik ben een beelddenker en wil deze gedachtenspinsels even met jullie delen ;)

1. Het begint met de theorie, wat is bekend wat weet je:
Afbeelding

Afbeelding

2. Je hebt natuurlijk op de andere hand hetzelfde probleem:
Afbeelding

Wie goed leest, leest dat ik rechtstel dmv het vragen van binnenstelling. Logisch gezien is het paard in het begin nog te scheef om op die kant al een mooi buiging aan te nemen en ben je blij met dat kleine beetje.

Als je weet dat je paard rechtsgebogen is weet je dat je paard ALTIJD rechtsgebogen loopt, ook rechts, MAAR niet met een ondertredend achterbeen. Je moet het dus vragen het onder te zetten door oa schoudervoor. Maar dan heb je als snel de kans dat het paard teveel buiging in de hals gaat aannemen en niet in het lichaam, zo ook wat er op de volte gebeurt. Een sterkere begrenzing dan enkel buitenteugel is de schouders opzij te plaatsen, dat kan op 2 manieren: schoudervoor vragen met kans op teveel buiging in de hals, of rechtstellen dmv vragen van contrastelling. Of gewoon hetzelfde te vragen als op de linkerkant.

Je kunt zien dat ik overal een lijn heb getrokken met 'bakrand', in mijn ogen mag je die aan eender welke kant plaatsen, de hulpen zijn hetzelfde en de uitkomst is hetzelfde. Alleen dat je op de linkerkant, de moeilijke kant geen begrenzing hebt voor het uitzwaaien van de achterhand, want dat risico is er wel omdat de buiging daar moeilijk is. Daarom is het belangrijk om buitenteugel en buitenbeen als begrenzers te gebruiken en omgekeerd igv contrastelling/buitenstelling op de rechterhand.

Ik zou dus nooit op de rechterhand het paard rechtstellen dmv buitenstelling, maar je zou het wel kunnen gebruiken om het paard even op 'zijn effen' te laten komen, omdat zeker in het begin, ongetrainde spieren lang aanspreken niet bevorderlijk is.

Althans zo denk ik het.
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 02-10-14 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:42

Even heel simpel gezegd maak je een rechtsgebogen paard rechter door naar links te vragen, toch? Op de linker hand is dat naar binnen (binnenstelling) en op de rechterhand is links naar buiten (contrastelling). Zo zie ik het, dus gebruik 'beide' manieren. Denk ik te simpel of jullie te moeilijk :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:47

Nee, zo denk ik ook! :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:53

Wauw SheeNegro bedankt! :D *\o/*
Ik kan niet zo goed tekenen, maar super dat je het in beeld hebt gebracht. :D

Als ik het goed bekijk en lees heb je helemaal geen contrastelling nodig. Door het paard correcte stelling en buiging aan te laten nemen maak je het sterker en soepeler. Dat klopt.

Echter wanneer het paard teveel stelling aanneemt zwaait het daarbij uit naar buiten, dit begrens je met je buitenteugel en buitenbeen.

Zou je misschien ook kunnen tekenen wat er gebeurd wanneer contrastelling gevraagd word? Wat de achterbenen doen en wat er precies in het lichaam van het paard gebeurd? Als ook welke hulpen de ruiter geeft?

Maar Geryon en SheeNegro, zo belast je het paard toch onnodig te veel en te lang op 1 zijde? :?
Juist door het paard zowel links als rechts te buigen maak je het soepel, sterk en recht. Waarom zou je een paard zoveel eenzijdig willen belasten? Doel is toch om het paard recht te richten, niet om het continu te laten veranderen van rechtsgebogen naar linksgebogen en weer terug?

pien_2010 bedankt voor je duidelijke toevoeging! Zo had ik het niet kunnen verwoorden. :)
Ik heb zelf het boek er ook bijgepakt en opzoek gegaan naar WAT er precies over contrastelling gezegd word, de contraoefeningen komen aan bod maar ik kon zo 1,2,3, niet alleen contrastelling terug vinden. Dat heb ik nu inmiddels wel gevonden. Zal proberen het hier bij te voegen! :)

Wat betreft het werken vanuit de achterhand heb ik het niet over alleen maar gas geven? Ik heb het erover dat je vanuit de achterhand werkt om de juiste stelling en buiging te krijgen en het paard soepel aan beide kanten te krijgen in zijn hele lichaam. Dat is niet alleen maar gas geven..