Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:53

Tango1979 schreef:
Wil jij mij dan ook antwoorden? Dacht dat jij vanuit de FEI richtlijnen dacht? Dus het skala? Zie jij dan waar je de mist ingaat hierboven? Zie jij een halve ophouding als manipuleren?
Waar krijg jij je paard dan recht mee, zonder aanleuning rondrijden alleen op je zit? Heb je daar een filmpje van (hoeft niet van jou te zijn hoor, van wie dan ook van)

de FEI richtlijnen heeft het niet over contrastelling
ik zie niet waar ik de mist in ga (leg eens uit?)
Ja, ik zie halve ophouding als manipuleren.
een ophouding kan prima met zit gedaan worden.
je krijgt een paard recht, door hem met je zit het bekken recht te werken (is heel eenvoudig, heb je geen handen voor nodig) en nee , heb ik geen filmpje van (van een ander weet ik niet)
Blijkbaar weet het merendeel hier niet wáár de scheefheid van een paard vandaan komt? Zou jij me daar antwoord op kunnen geven?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:01

Ik kom even uit de meeleesmodus, maar hier snap ik helemaal niks van Nombrado. De scheefheid van een paard komt volgens jou door scheefstand van het bekken? Is dat wat je bedoeld of lees ik het verkeerd?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:05

Betteke schreef:
Ik kom even uit de meeleesmodus, maar hier snap ik helemaal niks van Nombrado. De scheefheid van een paard komt volgens jou door scheefstand van het bekken? Is dat wat je bedoeld of lees ik het verkeerd?

nee , dat lees je verkeerd.
vaak is bij het paard en de mens, het rechterheupbeen ietsje verder naar achter dan links...(mm werk)
vandaar dat het merendeel van de paarden linksom vaker problemen heeft dan rechtsom
van belang dus eerst recht te werken, alvorens je oefeningen te doen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:08

Ik gebuik contrastelling heel veel en ook dus om mijn paard recht te richten. Ik richt de schouders daarmee dan recht voor de achterhand. Ook stuur ik op de schouders, dus stuur ik de schouders eerst de wending in. Als ik er zo over na denk, stuur ik meer de schouders dan het hoofd. Dus ja, Nombrado, ook ik stuur de voorstel helft van het paard en niet met de achterste helft.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:13

Rechtmaken doe je volgens mij juist dmv oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, travers etc. Jij bent toch zo van de klassieke leer Nombrado, dan moet je toch ook begrepen hebben dat de voorhand voor de achterhand gezet moet worden en niet andersom.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:28

nombrado schreef:
Tango1979 schreef:
Wil jij mij dan ook antwoorden? Dacht dat jij vanuit de FEI richtlijnen dacht? Dus het skala? Zie jij dan waar je de mist ingaat hierboven? Zie jij een halve ophouding als manipuleren?
Waar krijg jij je paard dan recht mee, zonder aanleuning rondrijden alleen op je zit? Heb je daar een filmpje van (hoeft niet van jou te zijn hoor, van wie dan ook van)

de FEI richtlijnen heeft het niet over contrastelling
ik zie niet waar ik de mist in ga (leg eens uit?)
Ja, ik zie halve ophouding als manipuleren.
een ophouding kan prima met zit gedaan worden.
je krijgt een paard recht, door hem met je zit het bekken recht te werken (is heel eenvoudig, heb je geen handen voor nodig) en nee , heb ik geen filmpje van (van een ander weet ik niet)
Blijkbaar weet het merendeel hier niet wáár de scheefheid van een paard vandaan komt? Zou jij me daar antwoord op kunnen geven?

Afbeelding

Volgens jou was dit een volte naar rechts, hier heb jij toch ook contrastelling? Waar zit dan de fout volgens jou, in jouw bekken, in die van je paard, of wat is hier dan je uitleg bij?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:32

vur schreef:
Ik mis nog het stukje van juist hetgeen een paard zelf niet graag doet, ontwikkelen. Zoals, als het paard snel wil lopen, dan leer ik hem juist ook langzaam te kunnen lopen. Als een paard graag opgericht loopt, dan leer ik hem juist de hals te laten vallen en andersom. Als het paard graag opgekrult loopt, dan leer ik hem juist de hals te verlengen en de neus eruit te brengen. Enzovoorts.
Dat dacht ik te missen bij de clinic van HF. Het paard loopt graag achter de loodlijn in een krul en dus laat je hem daar lopen? Dat dacht is te lezen en dat snap ik niet zo goed. Kun je nog eens uitleggen HF in het licht van hetgeen ik hierboven heb getypt?

Volgens mij heb ik gezegd dat het een houding was waarin IK hem reed omdat hij daar fijner loopt voor mijn gevoel, en hij voelt zich daar ook prettig bij (het is dus niet afgedwongen maw). Als ik een uur lang clinic geef ga ik hem dus geen uur lang opgericht met de neus voor de loodlijn rijden, maar rijd ik het merendeel in een houding die we samen als het prettigst ervaren, waarbij ik wel laat zien en uitleg dat het ook anders kan en dat je die controle ten allen tijden moet hebben.

Ik ben het verder totaal met je eens dat je in je training om meer controle te krijgen altijd tegenovergesteld werkt, dus wil hij snel dan vraag je langzaam, en wil hij hoog dan vraag ik laag en omgekeerd.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:40

horseyfries schreef:
[ Afbeelding ]

Volgens jou was dit een volte naar rechts, hier heb jij toch ook contrastelling? Waar zit dan de fout volgens jou, in jouw bekken, in die van je paard, of wat is hier dan je uitleg bij?

Goh leuk, 1 uit de oude doos
hoe kom je daar nou weer aan?
ben je toch aan het speuren? hahahahahah
ach...
ik werk niet met contrastelling HF, waarom? omdat je op bovenstaande foto ziet dat het paard prima rechtsgebogen kan zijn, en links even kijken :+ (paard heeft overigens geen tong meer, dus des te voorzichtiger met handen!) oja, ik ging hier de volte in hoor!
Wat train je hier dan mee? in ieder geval de schouder , hals spieren
het rechtrichten duidelijk niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 22:45

Speuren? Je hebt deze foto zelf in dit topic geplaatst hoor!

Je werkt op deze foto met contrastelling, maar onbedoeld blijkbaar. Waarmee ook duidelijk is dat de controle van achteruit over de voorkant toch niet zo goed werkt.

Ik vind het verbazingwekkend dat je hiervan zegt dat het paard rechtsgebogen is, je ziet hem immers duidelijk met zijn buik meer naar rechts opbollen? Dit paard is op dit moment zeker niet gebogen rond je rechterbeen.

Géén tong en dan dus rechtstreeks op de lagen inwerken??? -O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 22:58

horseyfries schreef:
Speuren? Je hebt deze foto zelf in dit topic geplaatst hoor!

Je werkt op deze foto met contrastelling, maar onbedoeld blijkbaar. Waarmee ook duidelijk is dat de controle van achteruit over de voorkant toch niet zo goed werkt.

Ik vind het verbazingwekkend dat je hiervan zegt dat het paard rechtsgebogen is, je ziet hem immers duidelijk met zijn buik meer naar rechts opbollen? Dit paard is op dit moment zeker niet gebogen rond je rechterbeen.

Géén tong en dan dus rechtstreeks op de lagen inwerken??? -O-

volgens mij niet in dit topic, maar goed.
maakt niet uit hoor
mag ik hier dan ook even bijvermelden, dat dit niet mijn paard is/was, ik hem voorbracht op de keuring op het laatste moment, omdat het bazinnetje niet meer durfde?
en dit het jaar 2005 was....das ook alweer 8 jaar geleden HF
in die 8 jaar is er heeeeeel veel gebeurd :j ;)

maar verder is ie rechtgericht, hij spoort in de volte mooi achter het voorbeen met zijn achterbeen :D

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:18

Echt wel in dit topic Nombrado......

Om te zien of hij spoort, zou je ook moeten kunnen zien waar het linkerachterachterbeen naartoe gaat, want ik vrees dat dat niet naar het linkervoorbeen toegaat als je ziet hoe hij zijn lichaam gebruikt.
Elke klassieke leermeester krijgt volgens mij buikpijn als je dit rechtgericht durft te noemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:25

nombrado schreef:
knollentuin schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
deze bedoel je ws horsey?

dees vind ik wat duidelijker
[ Afbeelding ]

ik vind die van jou niet duidelijker want ik zie er ten eerste maar 3 en op de andere die ik gepostheb uit t rode boekje staat ook nog de functie van de been en hand bij, passief of actief,dus ws voor meer mensen begrijpelijk, of horen er bij die van jou nog teksten onder? wat weer wel bij de jouwe aangegeven is is de werkende spier..

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:31

nombrado schreef:
volgens mij niet in dit topic, maar goed.
maakt niet uit hoor
mag ik hier dan ook even bijvermelden, dat dit niet mijn paard is/was, ik hem voorbracht op de keuring op het laatste moment, omdat het bazinnetje niet meer durfde?
en dit het jaar 2005 was....das ook alweer 8 jaar geleden HF
in die 8 jaar is er heeeeeel veel gebeurd :j ;)

maar verder is ie rechtgericht, hij spoort in de volte mooi achter het voorbeen met zijn achterbeen :D

Foto komt wel degelijk uit dit topic kan hem me nog goed herinneren, en ik weet het misschien mag ik als meelezer, die probeert te leren in dit topic en verder geen nuttige bijdrage levert het niet vragen. Maarrrrr toon nu eens echt lef en plaats hier een filmpje dat laat zien dat je zoveel verbeterd bent! Dan vind ik je misschien geloofwaardig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:33

Krijg ik wééér honger ;) Pizza!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:35

knollentuin schreef:
nombrado schreef:
dees vind ik wat duidelijker
[ Afbeelding ]

ik vind die van jou niet duidelijker want ik zie er ten eerste maar 3 en op de andere die ik gepostheb uit t rode boekje staat ook nog de functie van de been en hand bij, passief of actief,dus ws voor meer mensen begrijpelijk, of horen er bij die van jou nog teksten onder? wat weer wel bij de jouwe aangegeven is is de werkende spier..

Nee die bedoelde ik ook helemaal niet idd, bovendien laat het meer foutief gebruik zien in het linkerplaatje waarbij het paard verstijft aan de binnenkant en verkantelt in het hoofd, dat kun je niet bepaald een voorbeeld van hoe het moet noemen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:35

Sorry :o Hopelijk heb je nog iets in de vriezer?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:38

nou ja ik zie niet aan de gearceerde spieren wat er uberhaupt mee bedoeld wordt..kan me er wel wat bij voorstellen..dat dan weer wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:38

pizza64 schreef:
Sorry :o Hopelijk heb je nog iets in de vriezer?

Ben op dieet, vandaar de reactie... -O- :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:42

knollentuin schreef:
nou ja ik zie niet aan de gearceerde spieren wat er uberhaupt mee bedoeld wordt..kan me er wel wat bij voorstellen..dat dan weer wel.

Het geeft wel mooi aan dat als je op de juiste manier buiging vraagt, er geen spanning op de binnenteugel hoeft te blijven. Maar verder is het idd wel een beetje vreemd, je zou toch zeggen dat een paard als hij buigt juist zijn tussenribspieren aan de binnenkant aanspant en dus samentrekt, terwijl op dat plaatje alleen de buitenste spieren aangegeven staan. Dat zijn de spieren die op dat moment langer worden, terwijl in het eerste plaatje de spieren die terugtrekken aan de teugel ook aangegeven staan.

Wie beschreef er eerder zo mooi dat het altijd een samenspel is van de ene kant en de andere, en dat het één nooit zonder het ander kan?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:49

:)* precies en zit daar dan ook niet het antwoord in het nut van de contrastelling of contra-buiging?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 00:00

knollentuin schreef:
:)* precies en zit daar dan ook niet het antwoord in het nut van de contrastelling of contra-buiging?

Absoluut!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 08:46

horseyfries schreef:
Mijn stem is het eerste wat ik gebruik Cherie, samen met mijn zit, maar als daarop geen reactie komt, ben ik heel snel in een correctie met de teugel.

Dat snap ik niet, je hebt toch hand been en zit hulpen, waarom de stem erbij?

Het paard dient aan de longe al op alleen de hand en zweephulpen te kunnen gaan. In eerste instantie begin je met de enkele longe, hand, zweep en stemhulpen (en bijzet daar kunnen paarden niet in gaan hangen want deze geeft direct na als het paard ook nageeft, sneller dan menig ruiterhand) na een tijdje stap je over naar de dubbele longe en heb je enkel nog je hand en zweephulpen. Tuurlijk kun je de stem nog gebruiken maar het doel is de stem weg te halen want in het zadel moet het paard ook reageren op de hand, been en zithulpen je kunt namelijk een paard niet rijden op stemhulpen
Op ten duur kan de bijzet er af en blijf je bij de dubbele longe die je kunt gaan afwisselen met de lange teugel voor de losmakende oefeningen op het rechtuit gaan.
Mensen vergeten vaak dat de voorbereiding zo belangrijk is. Als een paard goed tussen de dubbele longe gaat zal het onder het zadel ook goed gaan. Dan is dat niet meer nieuw voor paarden en kun je als het ware zo weg rijden.
Maar als je maar 2 weken wilt longeren dan zul je verder alles in het zadel op moeten lossen (dus met gewicht op de rug die het paard vaak genoeg uit evenwicht zal halen).

horseyfries schreef:
cherie78 schreef:

En over dit denken we dus verschillend.

Ik persoonlijk, denk dat losgelatenheid juist een vorm van nageven/nageelfijkheid is.

Een paard wat niet losgelaten is in het lichaam zal dus ook nooit kunnen nageven.
Losgelatenheid is een synoniem (voor mij) voor (totale) ontspanning.
Nageeflijkheid en durchlässigkeit zijn ook synoniemen.

Een paard kan zich inderdaad pas ontspannen als het in balans loopt en dan ook pas kunnen "nageven" in het lichaam.

Het hoofd hoog gooien, kan op 2 manieren uitgelegd worden; of verzet tegen teugels/ruiterhand of onbalans en daardoor dus spanning.

Dan gebruik je de term niet zoals die in de klassieke rijkunst gebruikt wordt, prima, maar dat is dus wel cruciaal om te weten.

Nageven moet een paard altijd (willen) doen. Niet alleen in halt. Een paard geeft na in de nek en mond dan is een paard nageeflijk.
Wij vragen het paard na te geven, stellen het in de houding (durchs genick), het paard opent de mond en sluit deze weer als wij nagegeven hebben. De beweging die het paard maakt is het gecontroleerd kauwen op het bit wat een paard inprincipe constant moet doen. Want dit wijst op het aannemen en nageven (halve ophouding) het paard dus in de houding rijden. En dit kan pas als het paard van achter naar voren (drijvende hulpen) gereden wordt want de energie die van achter uit naar voren komt moet opgevangen worden en terugvloeien naar de achterbenen. Het 'opvangen en omzetten' gebeurd in een fractie van een seconde door de halve ophouding (hulpen van voor naar achter (handhulpen) aannemende en begrenzende hulpen).
Durchlassigkeit is het door laten komen van alle hulpen/gehoorzaam zijn aan de ruiter.

Een paard geeft na in de nek en kaken en niet in het lichaam. In het lichaam gebeurd er wat anders, het paard ontspant de rug waardoor deze gaat deinen hierdoor kan de ruiter ontspannen en rustig zitten. Dat is wat mensen tegenwoordig willen door het paard lang, laag en diep te stellen maar een paard wat in de houding gaat van achter naar voren laat de rug al 'los' en dat is het enigste wat de rug doen kan (tis een bewegingsspier en geen houdingsspier dus je moet hem niet overrekken).
De buikspieren zijn houdingsspieren, deze dragen de ruiter ondanks dat men op de rugspier zit. De buikspieren staan in contact met de heup, knie en spronggewricht door middel van de spierpakketten. Daarom is het belangrijk het paard van achter naar voren te rijden, zodat al deze gewrichten sterker gemaakt worden samen met de buikspieren. Dat het dragen van de ruiter het paard steeds beter af zal gaan.

Hermelientje schreef:
cherie78 schreef:
Een paard wat niet losgelaten is in het lichaam zal dus ook nooit kunnen nageven.

Maar als je de klassieke definities hanteert (dus nageven zoals bijvoorbeeld HF en ik het definiëren) dan kan een paard meestal juist wel nageven in zijn kaak ook al is de losgelatenheid in het lichaam er (nog) niet. Als hij verkeerd gereden is (met teveel hand) dan kan het wel zijn dat dat simpele nageven in de kaak helemaal verloren gaat omdat de release op het juiste moment er langere tijd niet geweest is, je hebt het paard dan dus eigenlijk het tegenovergestelde geleerd namelijk niet loslaten. Het is toch ook heel klassiek (Wenen) dat je het paard weliswaar van achteren naar voren rijdt maar juist van voor naar achteren losmaakt, dus beginnend bij de kaak, dan nek, hals, schoft enz. Dat heb ik tenminste wel eens gelezen ergens. Grappig dat net HF hier wel de klassieke begrippen hanteert. Zo zie je maar weer dat het allemaal niet zo zwart-wit is.

Iets heel anders is of het wel wenselijk is om dat nageven in de kaak te gaan vragen tijdens het rijden als niet eerst aan allerlei andere voorwaarden voldaan is.

Als je op een goede manier langzamer gaat, met goed bedoel ik meer op de achterhand dan is dat in mijn optiek altijd zwaarder voor het paard, dus gemakkelijker kan een paard dat toch zeker niet vinden. Ik zie goede ruiters juist altijd meer voorwaarts uit een oefening rijden als beloning voor het zwaardere werk.

Ik heb ook geleerd dat bijna elk paard een natuurlijk scheefheid heeft, plus daarbovenop natuurlijk nog eens de scheefheid van de ruiter en dat dat een doorgaand proces is de hele opleiding door.

Voor mijn gevoel stuur je de achterhand vanuit je heupen en neem je de schouder met je buitenteugel mee (in een ideale wereld). Maar Anky zegt dat ze het hele pakket, dus stelling, buiging en wending met haar binnenteugel doet. Kun jij dat verschil uitleggen Horseyfries. Is wat Anky zegt gewoon het resultaat van steeds meer hulpen weglaten of hoe zit dat?

Nee dat zie je denk ik verkeerd. Hierboven zeg ik al, je hebt drijvende hulpen (van achter naar voren) en aannemende en begrenzende hulpen (van voor naar achter). Maar dat wil niet zeggen dat je van voor naar achter rijdt. De van achter naar voor hulpen komen voor de van voor naar achter hulpen. Want zonder de drijvende hulpen kun je niet aannemen en begrenzen. De handhulpen zijn een reactie op wat van achteruit komt. Een paard loswerken doe je dmv losmakende oefeningen die vanuit achter beginnen maar die energie wil je niet weg laten vloeien (want nombrado dus wel doet) want dan krijg je een paard wat niet in de houding gaat en hebben oefeningen dus ook totaal geen zin.
Het paard in de houding stellen doen je ook met beide hulpen. Zelfs in halt, het paard voorwaarts houden (zit en beenhulpen) terwijl het paard stil staat. Dan sluit je de hand, het paard opent de mond (geeft na in de nek en kaken), wij geven na, het paard sluit de mond. En voorwaarts in stap -:)

Voorwaarts is wat het paard altijd moet zijn. Sloom/langzamer laten gaan is van voor naar achter rijden. Een paard moet altijd taktmatig naar voren (willen) gaan. Ook in de verzameling moet het paard taktmatig en voorwaarts gaan alleen dan met meer gewicht op de achterhand genomen dat het tempo natuurlijk een stuk lager ligt. Maar de passen des te krachtiger.
Mensen die een paard langzaam willen laten gaan zijn echte handruiters.

superwoman schreef:
cherie78 schreef:
Eerst een (tegen)vraag aan jou; ben je het met mij eens dat de hoofdl/halshouding een gevolg is van achterhand(gebruik)?
Eigenlijk heb ik hiermee jouw vraag al beantwoord :j

Jawel, maar uiteindelijk blijft de teugel een wijken voor druk princiepe.
Zeker op de volte wanneer je de schouder meeneemt door de buitenteugel is basis en wijken voor druk.

Vreemd, een paard neemt de teugel namelijk aan en staat daarmee in verbinding met de ruiter. De mond is de gevoeligste verbinding die wij met het paard kunnen hebben dus moet het paard daar niet voor willen wijken (teugeldruk) dan krijg je een los-vast verbinding en een paard dat achter de teugel zal komen.
Aanleuning zal je nooit kunnen hebben als het paard wijkt voor de teugeldruk.

cherie78 schreef:
Als ik dit zo lees, moet ik toch onze Boktprofessor gelijk geven over de terminologie :+

Heel goed.

horseyfries schreef:
Tango: Ik wil dat op elke vraag een antwoord komt. In klassiek blijf je dan in mijn ervaring toch een beetje hangen op afwisselen tussen voorwaarts neerwaarts, oppakken met neusje voor de loodlijn, en evt. wat hoger of langer instellen. Als sommige van mijn paarden met de neus voor de loodlijn lopen, ziet het er voor het oog prima uit, en kan ik ze ook prima van daaruit naar beneden laten zakken en hals laten strekken, maar merk ik op het moment dat ik een wat rondere houding vraag dat ze nog niet totaal nageeflijk zijn en slechts tot een bepaald punt. Die rondere houding is iets wat wij dus bewust vragen, soms een klein beetje (zoals in de clinic) soms wat meer, om te zien of ook daar nergens beperkingen of belemmeringen in zitten. Ook hetzelfde in de stelling naar links en naar rechts. Als ik een beetje vraag, dan wil ik een beetje krijgen, maar als ik meer vraag, dan wil ik ook meer krijgen.
Bij mijn klassieke instructeurs werd dat niet gevraagd en als ik hier de reacties soms lees krijgen sommigen daar een rolberoerte van omdat je soms bijv. meer stelling dan buiging vraagt of een paard bewust over een buitenschouder weg laat vallen om als het ware zijn lijf nog meer "op te rekken", en dat is dus iets waarvan ik de meerwaarde zie en het dus toepas.

Ik snap niet waarom de focus zo ligt op de hoofdhals houding en waarom mensen alleen maar voorwaarts over de hoefslag of op de volte lijken te rijden?
Ik wissel niet bewust af in de hoofdhals houding maar pas mijn teugellengte aan aan wat ik op dat moment aan mijn paard vraag. Ik heb het eerder al laten zien met eigen foto's. Als ik mijn paard laat wijken neem ik de teugels korter. Waarom? Het frame van mijn paard verkort dan en ik wil in tegenstelling met nombrado nog wel aanleuning houden dus pas mijn teugellengte daar op aan. Ik wil verbinding met de mond, een lichte maar duidelijk verbinding.
Mijn paard mag na het wijken (bijvoorbeeld) best de teugels uit de hand kauwen- voorwaarts neerwaarts strekken. Een paar passen, niet meer dan een halve volte want dan valt het paard weer terug in natuurlijk evenwicht.
Als ik ga draven worden mijn teugels ook een fractie korter, zo ook met het galopperen. Ik kan in beide gangen mijn paard de teugels uit de hand laten kauwen dus de halslengte verlengen maar dit zie is meer als een moment van totale ontspanning. Onze training is echt een training en niet het lang en laag over de hoefslag heen gaan in verschillende gangen met wat tempi wisselingen.
Ik wil dat er spieren getraind worden dus rijd ik oefeningen en bij iedere oefening in de teugellengte anders. En ik stel mijn paard niet bewust hoger in met mijn teugels. Oprichting komt vanuit achter en ik moet mijn teugellengte daar op aan passen.
Kortom, met het paard in de hand stellen pak je de teugels op zoals je zelf merkt dat juist is. En in de oefeningen wisselt het paard in hoofd/hals houding en een ruiter hoort de aanleuning te willen behouden dus zal de teugels moeten aanpassen.

Meer stelling dan buiging vragen kan trouwens niet, dan krijg je halsbuiging en is absoluut niet wat we willen.
Je hebt stelling, dat is minimaal, binnenoog en neusgat van het paard is zichtbaar. En buiging (door het hele lichaam) je kunt wel stelling hebben zonder buiging maar geen buiging zonder stelling.

Zo en nu weer alle theorie omzetten in de praktijk... :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:05

@Marliez: hoe zie jij wijken voor de kuit dan? Dat lijkt mij toch stelling zonder buiging?
Verder fijne en duidelijke post

@Nombrado
Doel van stelling
• leren nageven
• ontspanning onderkaak
• als een paard zowel de linker als de rechter stelling in gelijke mate wil aannemen, dan zal het paard zich beter loslaten in zijn lichaam. Daardoor is het paard ontvankelijker voor de ruiterhulpen. Dus gebruik stelling ook als controlemiddel, wil mijn paard naar beide kanten in gelijke mate/
Contrastelling werkt voor mij hetzelfde op mijn paard in als 'de juiste' stelling, alleen aan de andere zijde (holle en bolle kant wordt omgekeerd bij de contrastelling). Gebruik dit oa bij het wijken van de hoefslag naar de AC-lijn, op de rechte lijnen ed. Op een rechte lijn, noem ik het alleen contrastelling, aangezien ik bijvoorbeeld op de linkerhand rijdt.

Het vraag van de TS is: Waar is het gebleven?
Mijn tegenvraag is: Waar is het ooit zo geweest als jij beschrijft?

Ik begrijp uit jouw berichten het volgende:
- Eén hulp van de 4 mag niet gebruikt worden, de teugelhulp. We rijden onze paarden alleen op stem, zit en beenhulp
- De halve ophouding vervalt, deze mag niet gebruikt worden, is manipulatie
- Bij scheefheid plaatsen wij de achterhand van het paard voor de voorhand
- Wij mogen het paard niet laten nageven
- Aanleuning ontstaat vanzelf zonder een halve ophouding, zolang het tempo niet te hoog ligt en het paard maar rechtgericht is

WIE O WIE kan mij meer vertellen over deze rijmethode? Wil erg graag filmpjes zien. Werd vroeger zo gereden, heb ik iets helemaal gemist?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 09:54

xMarliez, je haalt mijn opmerking over de stem uit het verband, het ging hier namelijk over jonge paarden die de andere hulpen nog niet begrijpen. Hoe wil jij een paard met een teugelhulp stoppen als hij nog helemaal niet weet wat hij daarmee moet omdat hij bijv. bang is omdat je erop stapt? Waarom zou je dan niet eerst je stem gebruiken om de link te leggen die hij geleerd heeft bij het longeren, dat hij daarop langzamer moet gaan, en dan pas de teugel erbij gaan gebruiken om hem duidelijk te maken dat die teugelhulp hetzelfde betekent? Ik denk dat jij aan de dubbele longe exact hetzelfde doet, tenminste ik mag hopen dat je het paard niet gewoon in zijn mond begint te trekken tot hij stopt?

Verder zeg je in je post niet veel anders, dat nageven ook in beweging mogelijk is wordt ook nergens door mij ontkend, er waren slechts mensen die zeiden dat het ALLEEN in beweging mogelijk is en daarop heb ik gezegd dat het OOK in stilstand kan.

Het laatste gedeelte is dus in mijn ogen typisch klassiek, "als ik wijk neem ik de teugels korter", "als ik galoppeer neem ik de teugels korter", denken in héél vaste patronen waardoor je niet meer zeker kan weten of je het zelf vraagt, of dat het paard het zo doet omdat het aangeleerd gedrag vertoont. Ik wil dus bijv. met mijn paarden tijdens het wijken een keer kunnen halsstrekken zodat ik weet dat ik die houding nog kan veranderen, of een keer licht kunnen omstellen naar de andere kant, al dat soort dingen zijn kleine vraagjes waar ik uit kan concluderen of een paard wel echt zo nageeflijk en durchlassig is als ik denk.

Meer stelling dan buiging vragen kan heel goed, ik weet niet wat jij bedoelt met "halsbuiging", maar stelling is de richting waarin een paard kijkt, het kan dus prima dat je stelling vraagt zonder enige buiging.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:29

Ansie schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, het gaat hard hier. Ik heb nog een opmerking over het bijzetten aan de longe. Jammer dat het zo normaal wordt gevonden om een paard met bijzet, hetzij elastiek/slof, aan de longe te hebben.. zo kan het paard dus niet om op een goede manier nageven. Er is een muur aan de voorkant, dit heeft voor mij niets te maken met het leren omgaan met weerstand en daarop nageven, maar ALLES met wegduiken voor druk. En waarom? Het is een dood signaal, de 'release' ontbreekt, zoals Hermelientje hierboven heeft beschreven. Onze handen kunnen meegeven naar voor, op het moment dat het paard nageeft kunnen wij er voor zorgen dat het paard zich niet opkropt, niet achter de teugel duikt dus de ruimte in de kaak niet verliest, wat nodig is om de juiste nageeflijkheid te behouden, spanning is geen nageeflijkheid. Een bijzet kan daar NIET voor zorgen. Er is een harde begrenzing die niet meegeeft, dus paard moet er ACHTER om druk te ontwijken of gaat hangen zonder dat er meegegeven wordt, dus wat leer je je (jonge) paard hiermee wat te maken heeft met rijkunst?

Hmm ben ik niet helemaal met je eens. De 'release' is er zeker wel. Het paard beloont zichzelf door na te geven. Op het moment dat het paard nageeft valt de druk weg. En de longeur zorgt ervoor dat het paard niet achter de teugel kruipt door op het juiste moment wat meer impuls te geven. Een vaste bijzet (mits goed gebruikt natuurlijk) is juist heel duidelijk voor een jong paard. Duidelijker dan een paar handen die misschien wat teveel geven of op het verkeerde moment door de onbalans van het paard.
Doordat de ruiter op de rug ontbreekt, kan het paard zich alleen concentreren op het leren van wijken voor druk.

(edit: ik zie dat xMarlies mij al voor was op dit punt :D :D )