Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:42

buitenzinnig
Gelukkig heb ik nooit zo les gehad.

Een vreemd paard op stal wat bijt krijgt bij mij een tik.
En die taal word heel goed begrepen.
Afranselen uit onmacht is wat anders maar daar heb ik het niet over.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:45

Vjestagirl schreef:
Rivaldo schreef:
Je hoeft ook niet mager te zijn, en in jou geval vind ik het geweldig dat je gewoon door blijft sporten en doen wat je leuk vindt! Maar ik vind het tegen het egoistische aan als je echt te dik bent, er niks aan WIL doen en blijft paardrijden!

Niet iedereen die te dik is KAN er iets aan doen hé. Niet alleen medicatie kan zorgen dat je te dik bent, maar ook simpelweg aanleg om dik te worden, verkeerd opgevoed zijn of geen geld om gezonde dingen te kopen.

En niet iedereen die stevig of dik is zit ermee en vindt het een probleem. Sommige mensen zitten daadwerkelijk lekker in hun vel, kunnen prima paardrijden ondanks de extra kilotjes, voelen zich goed in hun lichaam. En die moeten er wat aan veranderen omdat JIJ het niet goed vindt voor HUN paard?

En hier moet ik wel even op in gaan! Aanleg = bullshit. De een moet er harder voor werken dan de ander, dat klopt, maar dik zijn is ongezond dus vind ik dat als je aanleg hebt je extra je best moet doen om gezond te blijven. Dan de geldkwestie... Gezond eten hoeft niet duur te zijn! Een appel duur? rijst duur? aardappels duur? prei duur? Kom op zeg! Weet je wát duur is? MaCDonalds!
Ik heb zelf ook snel aanleg om stevig te worden en ben daarnaast student met een bijbaan, maar werk hard voor mijn gezondheid wat resulteert in maat 36. Zo.

Helaas kan ik niet alle 155 bladzijden lezen, maar de belangrijkste punten die naar voren komen heb ik gelezen. De post van TS is inderdaad niet heel subtiel, maar dat komt ook denk ik omdat mensen die dik zijn zich snel aangevallen voelen als ze dit lezen en dan de post als: Bemoei je met jezelf en je komt er nog wel achter enz enz Wat kan jou mening ons schelen?

Ik vind dat TS wel degelijk gelijk heeft. Hoe het er uit ziet zal me een worst wezen, maar overgewicht (LET WEL: OVERGEWICHT DOOR OVERMATIG ETEN!) is nou eenmaal ongezond. Je wordt er ziek van en je kan er eerder van dood gaan. Punt uit. Ik vind niet dat dat goed te praten valt. Wanneer mensen met flink overgewicht te paard gaan vind ik dit ook egoïstisch, want je verwacht van je paard dat deze in goede conditie is terwijl je dat zelf niet bent. Dat deze mensen sporten is heeel erg goed, maar kies dan een sport waarbij je een levend dier niet tot last bent, totdat je weer op het gewicht bent waarmee je paard nog beter kan presteren en niet alleen maar jou loopt rond te sjouwen. Paarden kunnen veel hebben dat klopt, maar stel je eens voor wat je als combinatie kunt presteren als je SAMEN in topconditie bent.

Even belangrijk om te melden: Ik praat hier over mensen met een flink overgewicht (vetpercentage boven de 35%), die hierdoor een slechte conditie hebben, en dit hebben geaccepteerd hebben. Niemand hoeft 'zomaar' dik te zijn.
Laatst bijgewerkt door Matsje op 29-11-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:49

schrikdraad schreef:
Sorry buitenzinnig
Met dusdanig bericht kan ik niets.
Ik prijs mezelf dan maar gelukkig dat ik heel anders heb leren rijden met een hele andere omgang.
Een manier waar nu nog veel mensen wat aan zouden hebben.

Je laatste zin laat ik maar helemaal weg in mijn reactie.
Dat is de muziek die de toon steeds zet in dit topic.

Citaat:
@ Buitenzinnig zei: ook op dit topic kom ik niet veel vrouwen tegen die iets zielig vinden, want ze kruipen zonder mededogen met 90 kilo op een volbloedje (of op een IJslandertje van 1.35m) Ze vinden het wel zielig dat ze door die "handicap" niet meer mogen rijden.

Dit is de laatste zin... en dat is nu net waar het in dit topic om gaat: dat het welzijn van het paard te allen tijde voorop moet staan en niet de pretjes van de te dikke ruiter die allerlei excuses zoekt om toch te kunnen paardrijden.

Evti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:50

Soms is het wel zielig ja,maarja dat moeten die mensen dan maar zelf uitzoeken :)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:53

domblondje98 schreef:
Soms is het wel zielig ja,maarja dat moeten die mensen dan maar zelf uitzoeken :)

Ja??? Ik vind van niet. Ik vind dat het goed is dat er mensen zijn die hier hun mening over hebben en die zich er mee bemoeien.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:54

En hoeveel mensen ken jij die dat doen?
Hoeveel mensen betitelen zichzelf als zielig?

Ik zie wel mensen zo door andere omschreven worden.
Dat is pas zielig.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:54

@schrikdraad... als jij het geen topic waard vindt, gebaseerd op jouw ervaring met 1 persoon (waarbij uit dit topic wel blijkt dat er genoeg andere personen zijn die het verantwoord vinden om met hun te zware gewicht op een daarop niet berekend paard te gaan zitten), waarom "zit" je dan uberhaupt in dit topic?

Ik kan genoeg voorbeelden noemen van vroeger (dus wat jij vroeger noemt) om aan te geven dat het er vroeger helemaal niet zo fijn aan toe ging in de omgang met paarden, maar goed als je als referentiekader hebt dat "Maar dan tientallen jaren terug toen een tik nog niet zielig was en je in een les nog leerde rijden op een plat hard zadel met gewone trens" normaal is, dan kan ik mij voorstellen dat jij het ook normaal vindt dat iemand die te zwaar voor zijn paard is, toch op zijn paard gaat rijden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:55

hermes schreef:
@schrikdraad... als jij het geen topic waard vindt, gebaseerd op jouw ervaring met 1 persoon (waarbij uit dit topic wel blijkt dat er genoeg andere personen zijn die het verantwoord vinden om met hun te zware gewicht op een daarop niet berekend paard te gaan zitten), waarom "zit" je dan uberhaupt in dit topic?

Ik kan genoeg voorbeelden noemen van vroeger (dus wat jij vroeger noemt) om aan te geven dat het er vroeger helemaal niet zo fijn aan toe ging in de omgang met paarden, maar goed als je als referentiekader hebt dat "Maar dan tientallen jaren terug toen een tik nog niet zielig was en je in een les nog leerde rijden op een plat hard zadel met gewone trens" normaal is, dan kan ik mij voorstellen dat jij het ook normaal vindt dat iemand die te zwaar voor zijn paard is, toch op zijn paard gaat rijden.

_/-\o_

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:57

@ matsje
stoer hier op bokt
Zullen ze het ook in het echt zeggen?
Of zijn er dan ineens niet zo heel veel mensen om het tegen te zeggen?
Hiet schoppen is natuurlijk stoer maar in het echt is het anders .

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:57

Als je maat 36 kunt hebben, dan heb je in principe een lichte bouw. Dan kun je wel aanleg hebben om dik te worden maar dan is de kans dat je echt heel zwaar wordt gewoon kleiner.
Sommige mensen zijn gewoon zwaarder gebouwd en hebben als kleinste maat 40. Dat is niet omdat ze lui zijn of teveel eten maar omdat ze zwaarder gebouwd zijn. Dus als ze aanleg hebbben om dik te worden ook nog dan worden ze gewoon sneller echt zwaarder.
Komt nog bij dat sommige mensen echt doorjagers zijn en de hele dag door moeten en kunnen eten en mensen zoals ikzelf die eigenlijk met 1 maaltijd per dag toekunnen. Soort van diesel.
Dus ja aanleg kun je zeker hebben als je dan ook nog eens van huis niet hebt geleerd om gezond te eten dan wordt het best lastig hoor.
Ik vind dat je mensen best met paarden kunt vergelijken. Sommige mensen zijn gebouwd als een arabiertje en sommige als een stevige boerenknol. Je kunt niet verwachten dat een stevig paard evenveel weegt als een arabiertje. Daarom vind ik die BMI index echt onzin. Het is uitsluitend gebaseerd op lengte en gewicht terwijl er veel meer factoren zijn iemands gezondheid bepalen.
Trouwens als je gebouwd bent als een stevige knol, zoals ik, dan moet je daar ook een stevige knol bij uitzoeken denk ik...staat ook het mooist. :D

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:59

@ schrikdraad: Ik zeg ook duidelijk, "Ik vind". En IK persoonlijk zeg dit ook buiten bokt, op straat, op wedstrijd, op stal. Wat ik vind dit.

@bethje31: wat jij zegt klopt. Daarom spreek ik van overgewicht bij een te hoog vetpercentage en niet over maat. Iemand met maat 44 vind ik niet dik, tenzij je 1.58 m bent. Dat ik zelf maat 36 heb komt ook omdat ik klein ben, en daarom heb ik ook een kleiner paard. Word ik zwaar, dan word ik te zwaar voor míjn paard. Dus inderdaad, paard en ruiter moeten aangepast zijn aan elkaar, absoluut. Maar, een beetje stevig val ik niet over, ik heb het echt over zwaarlijvigheid.

BMI is inderdaad onzin. Een beetje spiermassa en je bent al aan de hoge grens.
Laatst bijgewerkt door Matsje op 29-11-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:03

hermes
dan ben jij aannames aan het maken die nergens over gaan.
Zoals ik al schreef heb ik gelukkig geleerd normaal om te gaan met paarden.
Geen oplawaai en die dingen die er dan expres geschreven worden.

ik zit in het topic omdat ik niet van het veroordelen hou wat hier als normale omgangsvorm gezien wordt

en natuurlijk komen de buig emo popjes in beeld als de vrienden samen zijn.
De stevige mensen zijn al weggaan.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:04

bethje31 schreef:
Als je maat 36 kunt hebben, dan heb je in principe een lichte bouw. Dan kun je wel aanleg hebben om dik te worden maar dan is de kans dat je echt heel zwaar wordt gewoon kleiner.
Sommige mensen zijn gewoon zwaarder gebouwd en hebben als kleinste maat 40. Dat is niet omdat ze lui zijn of teveel eten maar omdat ze zwaarder gebouwd zijn. Dus als ze aanleg hebbben om dik te worden ook nog dan worden ze gewoon sneller echt zwaarder.
Komt nog bij dat sommige mensen echt doorjagers zijn en de hele dag door moeten en kunnen eten en mensen zoals ikzelf die eigenlijk met 1 maaltijd per dag toekunnen. Soort van diesel.
Dus ja aanleg kun je zeker hebben als je dan ook nog eens van huis niet hebt geleerd om gezond te eten dan wordt het best lastig hoor.
Ik vind dat je mensen best met paarden kunt vergelijken. Sommige mensen zijn gebouwd als een arabiertje en sommige als een stevige boerenknol. Je kunt niet verwachten dat een stevig paard evenveel weegt als een arabiertje. Daarom vind ik die BMI index echt onzin. Het is uitsluitend gebaseerd op lengte en gewicht terwijl er veel meer factoren zijn iemands gezondheid bepalen.
Trouwens als je gebouwd bent als een stevige knol, zoals ik, dan moet je daar ook een stevige knol bij uitzoeken denk ik...staat ook het mooist. :D

Sorry maar vind je het zelf reeël om een paard qua gewicht/afvallen met een mens te vergelijken? Ik niet.. En dat iemand als kleinste maat, maat 40 kan hebben is ook absoluut niet waar.. En daarnaast vind ik "als je gebouwd bent als een stevige knol, je daar ook maar een stevige knol bij moet zoeken" een erg respectloze en rare uitspraak.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:06

schrikdraad schreef:
@ matsje
stoer hier op bokt
Zullen ze het ook in het echt zeggen?
Of zijn er dan ineens niet zo heel veel mensen om het tegen te zeggen?
Hiet schoppen is natuurlijk stoer maar in het echt is het anders .

Wat bedoel jij trouwens met "ze"? Richt je deze reactie aan mij, of aan mensen die vinden dat overgewicht op een paard niet kan? Want ik geef hier mijn persoonlijke mening, dus ik zou graag ook persoonlijk aangesproken worden hierop. Ik ben geen 'ze' toch?

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:07

Sundral schreef:
bethje31 schreef:

Sorry maar vind je het zelf reeël om een paard qua gewicht/afvallen met een mens te vergelijken? Ik niet.. En dat iemand als kleinste maat, maat 40 kan hebben is ook absoluut niet waar.. En daarnaast vind ik "als je gebouwd bent als een stevige knol, je daar ook maar een stevige knol bij moet zoeken" een erg respectloze en rare uitspraak.

Ik vind het een prima uitspraak. Iemand die wat steviger gebouwd is is zwaarder dan iemand met een bouw als Doutzen Kroes. Een Arabier is lichter dan een tuiger. Ga je de vetpercentages vergelijken komt er waarschijnlijk niet veel verschil uit.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:11

Ik kan me wel vinden in wat bethje schrijft
Ik zal nooit maat 36 krijgen. Ik hoop het ook nooit te krijgen zelfs want dan gaat het niet goed met me.
De vergelijking klopt wel.
Een fjord op een arabier laten lijken begrijpen we wel.
maar een breed persoon die niet smal kan zijn kan niet?

Als ik om me heen kijk zie ik heel duidelijk dat mensen een paard kiezen dat bij hun klopt.
Die enkeling die dat niet zal doen is geen reden iedereen maar af te katten.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:13

@matsje
Ik reageerde op je berichtje en ze was niet persoonlijk jij :-)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:17

Mensen hebben echt een verschillende bouw. Dat is gewoon waar. Of wou je zeggen dat iedereen dezelfde bouw heeft en iedereen dus in theorie het zelfde gewicht moeten kunnen hebben? Dat is gewoon niet zo. Mensen zijn verschillend net als paarden dat kunnen zijn. Daarom kun je niet alles ophangen aan gewicht en lengte. En sommige mensen hebben nou eenmaal meer aanleg om dik te worden net zo goed dat sommige mensen heel veel moeite hebben met op gewicht te blijven. Die worden dan alleen weer ervan beschuldigd dat ze anorexia hebben.
Sommige mensen zijn heel licht gebouwd en past ook een licht gebouwd paard bij. Sommige mensen zijn steviger/sterker gebouwd en daar past ook een steviger/sterker paard bij. Ik vind het persoonlijk geen mooi gezicht een iel paardje met een stevig persoon.
Ik vind dat geen belediging...ik ben trots op het feit dat ik sterk ben. Knol was niet beledigend bedoelt. Knollen zijn mooi en stevig en stoer. What's not to like......?
Maar goed excuses als ik iemand beledigd heb..

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:20

bethje31 schreef:
Mensen hebben echt een verschillende bouw. Dat is gewoon waar. Of wou je zeggen dat iedereen dezelfde bouw heeft en iedereen dus in theorie het zelfde gewicht moeten kunnen hebben? Dat is gewoon niet zo. Mensen zijn verschillend net als paarden dat kunnen zijn. Daarom kun je niet alles ophangen aan gewicht en lengte. En sommige mensen hebben nou eenmaal meer aanleg om dik te worden net zo goed dat sommige mensen heel veel moeite hebben met op gewicht te blijven. Die worden dan alleen weer ervan beschuldigd dat ze anorexia hebben.
Sommige mensen zijn heel licht gebouwd en past ook een licht gebouwd paard bij. Sommige mensen zijn steviger/sterker gebouwd en daar past ook een steviger/sterker paard bij. Ik vind het persoonlijk geen mooi gezicht een iel paardje met een stevig persoon.
Ik vind dat geen belediging...ik ben trots op het feit dat ik sterk ben. Knol was niet beledigend bedoelt. Knollen zijn mooi en stevig en stoer. What's not to like......?

Maar zij hoeven dan niet per definitie ook dik te zíjn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:20

Je moet kritiek, commentaar of een duidelijke mening niet verwarren met afkatten. Afkatten is het afzeiken van iemand met de intentie diegene te kwetsen of kwaad te doen (in mijn ogen). Daarvoor is doorslaggevend wat de intentie van het commentaar is. Als iemand de intentie heeft gewoon een standpunt duidelijk te maken inzake dikkere mensen te paard, waar dit topic ook voor bedoeld is, en daarbij argumenten aandraagt die met dat paard en het gewicht van de ruiter te maken hebben (en beide dus aan elkaar worden gelinkt), zie ik het probleem niet.

Je kunt niet een discussie over dikkere mensen te paard voeren, zonder het over dikkere mensen te hebben. Dan kun je het topic beter sluiten.

Ik vind het net zoiets als een zwarte vrouw die door de politie wordt aangehouden omdat ze 180 over de snelweg rijdt, en die vervolgens de politie beschuldigt van discriminatie want ze houden haar alleen maar aan omdat ze zwart is. Nee, je reed te hard. Of in geval van dit topic: ik vind dat het paardenwelzijn in het geding kan zijn, en daarom heb ik opmerkingen over je gewicht..
Laatst bijgewerkt door gummie op 29-11-11 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:21

schrikdraad schreef:
@matsje
Ik reageerde op je berichtje en ze was niet persoonlijk jij :-)

Ok dan is het wat duidelijker.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:22

gummie schreef:
Je moet kritiek, commentaar of een duidelijke mening niet verwarren met afkatten. Afkatten is het afzeiken van iemand met de intentie diegene te kwetsen of kwaad te doen (in mijn ogen). Daarvoor is doorslaggevend wat de intentie van het commentaar is. Als iemand de intentie heeft gewoon een standpunt duidelijk te maken inzake dikkere mensen te paard, waar dit topic ook voor bedoeld is, en daarbij argumenten aandraagt die met dat paard en het gewicht van de ruiter te maken hebben (en beide dus aan elkaar worden gelinkt), zie ik het probleem niet.

Je kunt niet een discussie over dikkere mensen te paard voeren, zonder het over dikkere mensen te hebben. Dan kun je het topic beter sluiten.

Juist!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:23

Toch ben ik van mening dat een breed iemand wel degelijk smal kan zijn, en ik spreek uit ervaring. Maar zoals jij al aangaf, gaat het dan niet goed met je. Maar het is wel zeker mogelijk. En ik weet zeker dat als Doutzen geen model zou zijn, niet zo op haar eten zou letten en niet zo veel zou sporten dat zij er ook heel anders uit zou zien. Heb laatst nog een stukje over haar gezien/gelezen waarin ze vertelde dat zij zich VOOR haar zwangerschap altijd veel steviger voelde dan de rest, maar na haar zwangerschap geleerd heeft anders met eten om te gaan. Anyways dat is weer een heel ander verhaal ghehe. Verder kom ik zelf zelden mensen tegen waarvan ik zoiets heb; jeetje dit kan echt niet. Heb zelf ooit ergens op stal gestaan waar een vrouwtje van +- 1.65 boven de 100 kg woog, en zelf op een enorm slank hoogbenig paard zat. Tja dat is idd een mismatch.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:27

Matsje schreef:
bethje31 schreef:

Maar zij hoeven dan niet per definitie ook dik te zíjn.

Dat is waar dat was ook een beetje mijn punt. Iemand met een bepaald gewicht is niet perse dik of lui. Alleen anders gebouwd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:28

Er zijn nu berichten verwijderd maar dat was geen argumenten onderbouwen maar afkatten.

Maar al eerder gevraagd
Hoeveel mensen in het echt ken je waarvan je het gewicht ook weet wat niet klopt bij het paard?

Wat vinden jullie van spring en western rijden waar veel mannen rijden en al snel boven de 80 kilo wegen.
Waarom zijn steeds de vrouwen het onderwerp en te zwaar boven ... aantal kilo? Terwijl ze dan even veel wegen dan een man.
En we lezen al uit het bericht van beth dat niet alles dan klotsend vet is zoals zo oneerbiedig geschreven word.