Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:18

Ken twee manieren om aan te galoperen, die zijn beide Klassiek.
Kent u ook die twee? En waarom doet men dat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:22

Nee, ken er slechts 1....
Geen idee of die klassiek is.

Halve ophouding..
Iets naar gesteld naar zijde van de galop.
Binnenbeen op singel en lang, buitenbeen iets naar achteren en aan laten springen op buiten been.

Overigens is niet waar, dat ik er 1 ken, op manege was het.
binnenhand van de hals, buitenhand ertegen aan.
Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, aanspringen op binnenbeen.....
Is bij mij nu in onbruik geraakt.

De rest is blijkbaar niet on-line? Of durft niet zomaar iets te zeggen?
Ik heb hier nu eerlijk neergezet wat ik doe.
Ik krijg toch nog wel te horen of het goed is? (of mijpart vreselijk verkeerd)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 07-03-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:25

Sjolvir schreef:
Nee, ken er slechts 1....
Geen idee of die klassiek is.

Halve ophouding..
Iets naar gesteld naar zijde van de galop.
Binnenbeen op singel en lang, buitenbeen iets naar achteren en aan laten springen op buiten been.

Overigens is niet waar, dat ik er 1 ken, op manege was het.
binnenhand van de hals, buitenhand ertegen aan.
Binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter, aanspringen op binnenbeen.....
Is bij mij nu in onbruik geraakt.

En waar is uw gewichtshulp?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:27

Denkt hard na..
Ga nu te hard denken, want ga nu bedenken dat er paar blz terug is gezegd, been naar achteren betekend heup naar achteren.

Dus zit ik op mijn binnenzitbeen knobbel van de kant waar ik op galoppeer, zegt mijn gevoel ook...

spokie79

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:30

En wat is dan het verschil tussen de galop en de travershulp?
Ik ga nadenken en ben even helemaal het spoor bijster :).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:32

Professor schreef:
Ken twee manieren om aan te galoperen, die zijn beide Klassiek.
Kent u ook die twee? En waarom doet men dat?

ik ken er 3
niets klassieks aan eigenlijk ;)

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:34

Oei......ik moet nu ook heel hard nadenken....ik doe hetzelfde als Sjolvir alleen verplaats ik mijn gewicht van buitenachterbeen naar binnen voorbeen maar dat is heel minimaal.
Weet ook niet of dat klassiek goed is, mijn paard reageert er iig wel goed op.

(in de western geven we er een kusje (geluid) bij; mijn merrie reageert ook alleen daarop dan hoef ik alleen mee te gaan in de beweging)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:35

spokie79 schreef:
En wat is dan het verschil tussen de galop en de travershulp?
Ik ga nadenken en ben even helemaal het spoor bijster :).

Dat heb ik me altijd vreselijk afgevraagd en toch doe ik iets anders, want Sjolvir wist precies wat ik wou....
Denk bij travers meer buiten teugel in mijn geval...
oh.. eneh... denk meer wakend buitenbeen dan aanspringend..

Oh, wordt toch nog een denksport.. zo..

edit....
Eigenlijk te genant voor woorden, heb blijkbaar afspraken gemaakt over de hulpen met mijn paard,
maar als je me vraagt welke, moet ik zeggen, geen idee, nuance verschil?

Denkt verder.
Zit in travers denk ik meer met mijn gewicht op binnenzitbeen knobbel dan in galop en inderdaad meer buitenteugel.
En zet hem in vnl met gewicht op binnenzitbeen knobbel en galop vooral met buitenbeen.

Denk ik.. jongens dit is moeilijk en kan ik ook niet even gaan testen.. Sjol staat op springen en Tobago kan dat nog niet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:05

Professor?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:07

Wat betreft de gewichtshulp bij het aangaloperen, door het eenzijdig aantrekken van het kruis wordt de binnenheup en binnenzitbeensknobbel van de ruiter naar voren gedrukt en meer belast. Dat zorgt er onder andere voor dat je overeenkomstig met de beweging van het paard zit en alleen al daardoor ook kunt voelen dat het paard correct aanspringt of niet.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:09

Mbv Arrets aangalopperen was er toch ook één?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:19

Pasterza schreef:
Wat betreft de gewichtshulp bij het aangaloperen, door het eenzijdig aantrekken van het kruis wordt de binnenheup en binnenzitbeensknobbel van de ruiter naar voren gedrukt en meer belast. Dat zorgt er onder andere voor dat je overeenkomstig met de beweging van het paard zit en alleen al daardoor ook kunt voelen dat het paard correct aanspringt of niet.

Kan u uw kruis eenzijdig aantrekken???

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:21

Ja dat is niet zo moeilijk hoor. Müseler kon dat ook. Het verbaast me dat u dat niet weet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:38

Aan galopperen ook inderdaad op meerdere manieren. Het is maar net wat aangeleerd wordt.
Ik galoppeer aan door mijn binnenheup iets naar voor te doen. Soms icm buitenbeen.
De cob's kunnen ook alleen op binnenbeen aangalopperen.

Maar ja, die zijn dan Z2 (startgerechtigd) en de ander is ook Z2 niveau opgeleid en M2 startgerechtigd.

De jonge paarden gaan op binnenheup naar voor en buitenbeen iets naar achter in galop

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:19

de arrett vind ik zelf 1 van de fijnere hulpen

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:20

ik geef een halve ophouding om mij te verzekeren dat het paard klaar is voor de overgang , geef de galop hulp als het binnenachterbeen net van de grond af is zodat het paard die als eerste naar voren grijpt .
leg mijn buitenbeen een anderhalf handbreedde naar achteren en binnenbeen op de singel zodat die lang blijft en schep met mijn zit naar voren die intentie zit achter mijn zithulp , helaas weet ik de officiele benaming voor die schep naar voren niet, kruis aantrekken misschien?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:25

liberty22 schreef:
ik geef een halve ophouding om mij te verzekeren dat het paard klaar is voor de overgang , geef de galop hulp als het binnenachterbeen net van de grond af is zodat het paard die als eerste naar voren grijpt .
leg mijn buitenbeen een anderhalf handbreedde naar achteren en binnenbeen op de singel zodat die lang blijft en schep met mijn zit naar voren die intentie zit achter mijn zithulp , helaas weet ik de officiele benaming voor die schep naar voren niet, kruis aantrekken misschien?

Als het bv changeren om de pas zou zijn, geef jij bij ieder changement een (halve) ophouding?
Geef je ook iedere keer als je bv een travers wilt, ook een ophouding?
Geef je ook iedere keer een ophouding bij het tempi-rijden (schakelen) in bv de draf?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:29

cherie78 schreef:
liberty22 schreef:

Als het bv changeren om de pas zou zijn, geef jij bij ieder changement een (halve) ophouding?
Geef je ook iedere keer als je bv een travers wilt, ook een ophouding?
Geef je ook iedere keer een ophouding bij het tempi-rijden (schakelen) in bv de draf?

ik kan niet changeren om de pas dus dat weet ik niet wat ik zou doen , nee travers is zo bevestigd dat dit niet meer nodig is en als ik het wel nodig acht doe ik het wel , travers is naar mijn mening ook makkelijker goed uit te voeren door het paard en ruiter daar je niet van tempo wisseld een goede overgang vergt meer voorberreiding daar ik dit een moeilijkere oefening vind voor zowel paard als ruiter.

en idd bij tempi rijden doe ik dit ook

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:38

liberty22 schreef:
ik kan niet changeren om de pas dus dat weet ik niet wat ik zou doen , nee travers is zo bevestigd dat dit niet meer nodig is en als ik het wel nodig acht doe ik het wel , travers is naar mijn mening ook makkelijker goed uit te voeren door het paard en ruiter daar je niet van tempo wisseld als een perfect overgang daarom vergt deze in mijn ogen meer voorberreiding.

en idd bij tempi rijden doe ik dit ook

Oké, duidelijk.
En zonder halve ophouding weet je dus niet of je paard "klaar" is voor die overgang?

In het begin van dit topic kwam het halthouden, achterwaarts en aanspringen in galop ter sprake.
Geef je dan al die overgangen een (halve) ophouding?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:43

voor het halthouden geef ik er idd een , en het achterwaarts gaan en dan aanspringen in galop smelt bij mij toch wel tot een geheel, een oefening mag ik dat zo stellen? bij mij is de aanleuning bij het achterwaarts gaan ook iets zwaarder als wanneer ik in draf of stap zou zitten , mijn merrie is er een die heel heel zacht is en een vederlichte verbinding prefereert daar bij het achterwaarts gaan je je paard toch wat meer op de achterhand zet verloopt de overgang vaak prima , daar is het mij iig om te doen dat het paard verzameld aangallopeert.

maar in eerste instantie schreef ik mijn antw. over hoe aan te springen in galop om mij te laten controleren door de meningen van anderen.Dus je mag mijn antwoord proberen te ontleden hoor maar of iemand er wat aan heeft is dan ook weer een vraag.

en de halve ophouding maakt mijn paard klaar voor de overgang ze geeft hierop na komt misschien een fractie milimeter werk dieper verschuifd haar gewicht een fractie verder naar achter , en ik ben tegelijkertijd verzekerd van een hoop dingen als de halve ophouding goed door haar lijf heen vloeit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:51

liberty22 schreef:
voor het halthouden geef ik er idd een , en het achterwaarts gaan en dan aanspringen in galop smelt bij mij toch wel tot een geheel, een oefening mag ik dat zo stellen? bij mij is de aanleuning bij het achterwaarts gaan ook iets zwaarder als wanneer ik in draf of stap zou zitten , mijn merrie is er een die heel heel zacht is en een vederlichte verbinding prefereert daar bij het achterwaarts gaan je je paard toch wat meer op de achterhand zet verloopt de overgang vaak prima , daar is het mij iig om te doen dat het paard verzameld aangallopeert.

maar in eerste instantie schreef ik mijn antw. over hoe aan te springen in galop om mij te laten controleren door de meningen van anderen.

en de halve ophouding maakt mijn paard klaar voor de overgang ze geeft hierop na komt misschien een fractie milimeter werk dieper verschuifd haar gewicht een fractie verder naar achter , en ik ben tegelijkertijd verzekerd van een hoop dingen als de halve ophouding goed door haar lijf heen vloeit.

Dus als je paard meer op het achterbeen is (om het even populair te zeggen) heb je geen halve ophouding meer nodig?
Tenminste als ik jouw antwoord goed begrijp?

Dan zou je bij het aangalopperen vanuit het achterbeen ook geen halve ophouding nodig hebben, toch?

Ik zie net, met het plaatsen, dat je op jouw antwoord nog een toevoeging hebt gedaan.

Nu heb ik eigenlijk weer een vraag.
Dus als ik jouw antwoord goed heb begrepen, wil je eigenlijk een overgang inzetten, terwijl je paard niet nageeft?
Om je paard dan toch na te laten geven, geef je nog een halve ophouding?

Dus als jouw paard na zou geven, zou jij de overgang zonder halve ophouding inzetten?

Of ik moet jouw antwoord echt helemaal niet begrijpen, sorry daarvoor dan.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 08-03-11 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:53

.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 08-03-11 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:01

nee dat zou betekenen dat ik op een paard rondrij die niet nageefelijk is en als die niet nageefelijk is ga ik ook geen achterwaarts galop halt achterwaarts galop overgangen maken.

profesor heeft dit een keer voor ons opgeschreven in het topic ik heb het opgeslagen en zal het hier nu weer een keer neerzetten scheelt wederom heel wat opschrijven en miscommunicatie en ik wil liever niet weer verzanden in een je mag geen halve ophoudingen gebruiken discussie want dan krijgen we weer een zure smaak in het topic daar we toch niet nader tot elkaar komen denk ik maar ik kan me vergissen.

Ophoudingen:

We kennen twee soorten van ophoudingen: de halve en de hele.

De halveophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te berijken.(actief maken van het achterbeen)

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.(bij een verder afgericht paard is meestal een het stilhouden van de hand genoeg)
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen in voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)
2. Door aannemen van de teugels(weerstand biedende hand kan ook) stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.
En omdat de energie ergens weer ophoud te bestaan dien ik te drijven, om de energie op te wekken die ik voor bepaalde oefeningen benodig.

Doordat ik in de hand drijf, druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na,(afstoten van het paard op de hand) hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .

De hele ophouding:

Door de hele ophouding kan ik mijn paard halthouden vanuit alle gangen.
Dit zijn meerdere halveophoudingen snel achter elkaar gegeven.

Resumee: Wanneer ik als ruiter niet nageef na een ophouding dan is het geen ophouding maar ordinair trekken.

Halve ophouding = Halbe Parade (Duits)
Halve-Arrêt = een opwaarts gerichte halve ophouding die zeer kort gegeven word.

Bovendien vraag ik u, dit niet te gebruiken op andere fora, niet te copygaaien, dit vraag ik uw beleefd aangezien dit wel eens vaker gebeurd is lees vaak op fora wat ik geschreven heb terug vind ik niet Ruiterlijk

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:08

liberty22 schreef:

maar in eerste instantie schreef ik mijn antw. over hoe aan te springen in galop om mij te laten controleren door de meningen van anderen.Dus je mag mijn antwoord proberen te ontleden hoor maar of iemand er wat aan heeft is dan ook weer een vraag.

Dan heb ik je verkeerd begrepen in de onderstreepte stukjes.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 01:12

misschien niet helemaal maar igg niet op betrekking van het totaal niet nageefelijk zijn naar wel nageefelijk zijn ,ik denk zoals ik al schreef dat zo een oefening dan niet op zijn plaats is. leest u het gekopieerde stukje van de prof eens door daar doelde ik op met klaar maken voor de tempo.
maar nu ga ik slapen want wil morgen met een fris gestel weer lekker oefenen met mijn lieve merrie die geduldig wacht en vergeeft totdat ik leer wat zij nodig is de lieverd.