DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:42

Om te beoordelen of LDR goed of slecht voor je paard is, hoef je echt geen kenner te zijn. Een dosis gezond verstand, is voldoende om tot een gezond oordeel te komen. Zelfs een leek kan snel tot een conclusie komen.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-09-06 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:43

Wat wordt daarmee gesuggereerd ?

Wie velt een gezond oordeel... het paard misschien?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:48

Het paard wordt niet om z'n mening gevraagd. Als het paard een signaal afgeeft, is het de vraag of daar naar wordt geluisterd. Het paard moet toch doen, wat er verlangd wordt?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:50

Inderdaad, dat geldt voor elk paard of hij nou LDR, klassiek of achterstevoren gereden wordt! Zolang mijn paard elke dag met plezier loopt en de oortjes er altijd op staan kan iedereen vinden wat hij wil, maar beslis ik voor hem wat ik het beste vind!
Hij ziet er ook zo diep ongelukkig uit....

Afbeelding

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:50

Dat is waar, onvoorwaardelijke gehoorzaamheid.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:51

Ben jij dat zelf?

Een faai plaatje, en netjes gereden met dit Barokke paard. Horseyfries toch, je verrast me.

Vraag me nu ineens af hoe je een Fries LDR kan krijgen, die zit technisch net weer anders in elkaar dan een KWPN-er.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 24-09-06 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:51

Paardentango schreef:
Ben jij dat zelf?

Een faai plaatje, en netjes gereden met dit Barokke paard.

Ja, dat was gisteren.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:55

Dat oranje lint is toch wel echt he ? Geen trucje op de pc met een foto programma ? Haha! Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:57

Is't Oranje, ik dacht rood hoor?

Lastig denk ik bij dat zwart.. Schijnheilig

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:03

Paardentango schreef:
Ben jij dat zelf?

Een faai plaatje, en netjes gereden met dit Barokke paard. Horseyfries toch, je verrast me.

Vraag me nu ineens af hoe je een Fries LDR kan krijgen, die zit technisch net weer anders in elkaar dan een KWPN-er.

Daarom is het nog veel belangrijker om zo'n paard goed over de rug te rijden en bij deze vooral was het stukje achter het zadel, de overgang van rug-lendenen-kruis, heel moeilijk te bereiken en daar heeft LDR veel toe bij gedragen.

Het lint is oranje/rood, jullie hadden allebei een beetje gelijk.... Knipoog

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:05

Ik heb gelijk of ongelijk, niet iets er tussen in.
Was je nou eerste of niet ?

Kom je ook wel eens in het Haarlemmermeerse Bos met de Friezen dagen. Dat is meestal 2 weken na het concours in Hoofddorp.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 24-09-06 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:06

Ik hoop dat je met dit paard geen LDR er op na houdt.
Hiermee doel ik op de DVD's, van deze topic.
Wel ben ik nieuwsgierig naar wat je dan precies wel bedoelt. Een Fries paard is een andere bouw en andere gang, dat brent een unieke training met zich mee. De paarden zijn 'van nature' (gefokt) snel opgericht.

Ben benieuwd Lijst (tekst en uitleg aub)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:08

Goofy44 schreef:

Ik kan er ook niets aan doen, ik weet zelf niet of het nu oranje of rood is als ik hem hier zie....
Het is een herinneringslint aan het kampioenschap dressuur in Kootwijk wat gisteren verreden is, ik deed met mijn zevenjarige hengst mee in de Prix St.Georges en werd vierde met 58,50 %. Christa Laarakkers was eerste met 64,5 % met een achtjarige hengst.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:14

Leuk, en grappig een tweekleurig lint. Gek he, maar op de foto lijkt het één kleur. Steekt wel mooi af, wit tuig is ok fraai.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:16

Paardentango schreef:
Ik hoop dat je met dit paard geen LDR er op na houdt.
Hiermee doel ik op de DVD's, van deze topic.
Wel ben ik nieuwsgierig naar wat je dan precies wel bedoelt. Een Fries paard is een andere bouw en andere gang, dat brent een unieke training met zich mee. De paarden zijn 'van nature' (gefokt) snel opgericht.

Ben benieuwd Lijst (tekst en uitleg aub)

Ik train wel degelijk LDR met hem maar dat wil niet zeggen dat ik zo achterover aan de teugels hang zoals op sommige foto's wel eens te zien is. Zoals ik al vaker heb gezegd, dat is niet LDR rijden maar een noodgreep. Ik zal niet zeggen dat er van mij alleen maar mooie foto's te maken zijn, met een jonge hengst moet je best eens laten weten dat je de baas bent voor de veiligheid van jezelf en anderen.
Juist omdat een Fries van nature veel front heeft gaan ze daardoor vaak met een opgedrukte hals en een weggedrukte rug lopen waardoor je geen enkele zeggenschap meer hebt over het over de rug gaan. Door ze te leren de hals naar beneden te laten vallen komen ze over de schoft en over de rug en kunnen ze hun hals niet tegen je gebruiken. Als je dat op de juiste manier doet kun je hem langzamerhand weer oprichten zonder dat je dat ruggebruik verliest, waardoor bovenstaand beeld ontstaat: voor de loodlijn, over de rug, en een fijne aanleuning.
Het werkt voor mij goed, ik ben geen wannabee en bij lange na geen Anky maar als ik merk dat ik met goede begeleiding veel vooruitgang boek in een steeds fijnere communicatie met mijn paard dan denk ik dat ik goed bezig ben en dan mogen ze nog honderd DVD's uitbrengen, mijn praktijk wijst anders uit.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:18

Goofy44 schreef:

Kom je ook wel eens in het Haarlemmermeerse Bos met de Friezen dagen. Dat is meestal 2 weken na het concours in Hoofddorp.

Nee, naar beide kom ik niet. Iets te ver vanuit België!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:25

horseyfries schreef:
1. Nee, ik heb geen aandelen, maar vind het wel apart dat mensen wel geld willen uitgeven aan een DVD vol onzin maar niet aan een boek met kennis van mensen die zichzelf allang bewezen hebben ipv alleen maar praatjes te verkopen!
Voor jouw info: Ik heb geen van beiden. Daarnaast is het kostenplaatje wel anders voor de DVD of het Boek. Het boek zal ik zeker wel eens in slaan, wellicht ook kopen - wat ik ervan begreep is er namelijk maar een vrij klein stuk over LDR in. Dus niet bepaald iets diepgaands en alles verklarends. Ik verwacht er niet teveel van (op LDR niveau), om teleurstelling te voorkomen.
horseyfries schreef:
2. Dat er veel geschreven mag worden wil niet zeggen dat daar niet een hoop onzin bij kan zijn, het bewijst maar weer eens dat persvrijheid af en toe belachelijke vormen aanneemt..
Net zomin wil het zeggen dat het onzin is. Bewijst dus weer eens helemaal niks Knipoog .
horseyfries schreef:
3. Ik heb het over de ruiters die LDR trainen, niet Solange dus!
Ja, dacht ik al. Helaas weten ruiters toch opvallend weinig van wat er onder zich afspeelt. Net zeer interessant anatomisch & biomechanisch verhaal gehoord van een dierenarts die zelf ook wel een stukkie kan rijden. Erg verhelderend! Ging niet in eerste instantie over LDR, maar we hebben het er wel nog over gehad.
horseyfries schreef:
4. Je kunt veel van theorie weten, maar de praktijk vertelt uiteindelijk of iets werkt of niet. Zo werken uitvinders ook: ze bedenken iets in theorie maar dan moet in de praktijk nog wel even blijken of het werkt!
Klopt, maar het is net wat je je praktijk noemt, wat je laat bepalen of iets werkt: Wat de jury ervan denkt op de wedstrijd?
horseyfries schreef:
5. Ik ben op vele wedstrijden aanwezig en zie maar zelden een beeld zoals Ulrike tien keer gecopieerd, geknipt en geplakt heeft, om maar te zwijgen over de ontelbare trainingsuren die ik gezien heb.....
Ik ben op niet zoveel wedstrijden aanwezig, maar zie het zat (= teveel = vaak). Ook tijdens verschillende LDR-clinics van vóór het St Georg artikel heb ik die beelden ook al uitgebreid en van dichtbij mogen "bewonderen" Ja .
horseyfries schreef:
Inderdaad, dat geldt voor elk paard of hij nou LDR, klassiek of achterstevoren gereden wordt! Zolang mijn paard elke dag met plezier loopt en de oortjes er altijd op staan kan iedereen vinden wat hij wil, maar beslis ik voor hem wat ik het beste vind!
Hij ziet er ook zo diep ongelukkig uit....
Dan nu eindelijk eens een plaatje van jij en je paard in LDR, want je roept nu al heel lang dat je 'm ook zo rijdt, maar gezien hebben we het nog altijd niet!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:36

Kom dan eens gezellig met zijn allen kijken hé Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:41

horseyfries schreef:
Kom dan eens gezellig met zijn allen kijken hé Knipoog
Flauw hoor. Foto's met lintjes doe je ook niet moeilijk over... Bovendien HEB ik je al eens zien rijden en op jezelf losrijden, maar ja, toen was er geen LDR te zien...

jjs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 23:52

QQQQ schreef:
Ja, dacht ik al. Helaas weten ruiters toch opvallend weinig van wat er onder zich afspeelt. Net zeer interessant anatomisch & biomechanisch verhaal gehoord van een dierenarts die zelf ook wel een stukkie kan rijden. Erg verhelderend! Ging niet in eerste instantie over LDR, maar we hebben het er wel nog over gehad.

Heb jij het symposium bijgewoond vandaag?

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 00:06

Ik krijg sterk het idee dat @horseyfries voorwaarts-neerwaarts verward met LDR.
Ik rijd zelf ook voorwaarts-neerwaarts oftewel over de rug maar met LDR wordt bedoeld dat behalve voorwaarts-neerwaarts ook de nek van het paard extreem doorknikt en het paard dus met de neus niet meer voor de loodlijn is maar behoorlijk achter die lijn.
Deze methode kan wel eens momenten een hulpmiddel zijn om een heet paard onder controle te houden.
Ik heb zelf ook wel eens op friezen gereden en ik kan je zeggen dat de hoofd-halsverbinding van frieze paarden deze hyperflex echt niet aan kunnen gezien hun groffere hoofd-halsverbinding.
Een atletisch gebouwd warmbloedpaard zal dit makkelijker kunnen dan een barok paard.
Bij een barokpaard is niet alleen de hoofd-halsverbinding anders dan bij de meeste warmbloeds maar ook de bovenlijn (rug-lende) van een barokke is totaal anders dan van de warmbloed.
Persoonlijk kan ik me heel slecht voorstellen dat je met een fries paard op een acceptabele manier LDR kan rijden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 00:11

Ik denk dat horseyfries het verschil tussen VWNW en LDR prima kent Haha!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 00:21

Karl66 schreef:
Ik denk dat horseyfries het verschil tussen VWNW en LDR prima kent Haha!

Oeps Bloos , ik heb zojuist pas in het profiel gekeken van horseyfries.
Ze zal heus wel het verschil weten, ja.
Maar het veranderd mijn eigen mening niet dat ik de hyperflex bij barokke paarden lichamelijk niet voor mogelijk houd.
Ik ben niet per definitie tegen LDR rijden maar ben wel benieuwd naar of horseyfries mij uit kan leggen dat het bij barokke paarden ook mogelijk is.
Als ik zie hoe een zware hoofd-halsverbinding de paarden hebben waar zij op rijd dan kan ik me gewoon niet voorstellen dat zo'n paard LDR gereden kan worden op een diervriendelijke manier.
@horseyfries, wil je mij het uitleggen??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 08:37

Het antwoord is simpel: jij hebt blijkbaar de verkeerde indruk dat alle paarden die LDR gereden worden evenveel in de krul geperst worden. Ik rijd niet voorwaarts neerwaarts, juist niet zou ik zeggen want daarmee raak ik het hele verband uit mijn Fries kwijt maar rol hem best behoorlijk op. Ik zal wel eens foto's maken hoe ik hem losrij.
Q, ik dacht dat je het leuker zou vinden om de hele praktijk te zien in plaats van een paar foto's. Dat ik bij het losrijden voor de clinic van Kottas helemaal niet rond instelde is ook niet waar, ik heb hem toen wel ronder en met de neus duidelijk achter de loodlijn losgereden maar vergeet niet dat mijn paard toen net vijf jaar was en dus nog lang niet zover gevorderd als nu. Dat ik in de les van Kottas zelf daar niet mee verder ga lijkt me logisch en heb ik al eerder uitgelegd, dat doe je niet als je respect hebt voor zo iemand en waar hij voor staat.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:21

horseyfries schreef:
Het antwoord is simpel: jij hebt blijkbaar de verkeerde indruk dat alle paarden die LDR gereden worden evenveel in de krul geperst worden. Ik rijd niet voorwaarts neerwaarts, juist niet zou ik zeggen want daarmee raak ik het hele verband uit mijn Fries kwijt maar rol hem best behoorlijk op. Ik zal wel eens foto's maken hoe ik hem losrij.

Ik ben erg benieuwd Haha!