Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:28

Het is gewoon ritselig fris weer. Ik ben joers op iedereen die een binnenbak tot zijn beschikking heeft. Vandaag toch eff wat meer in werkhouding gereden omdat meneer nog steeds moet stappen tot woensdag. Ik zal blij zijn als we straks weer wat mogen draven.

Lekker een buitenritje Starbreeze!!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:13

Ik ben vanmiddag ondanks mijn griep-hoofd toch even opgestapt. Gisteren had merrie een rustdag en ik zou het zonde vinden om er nu weer een dag tussen te laten, vooral nu we met zoiets nieuws bezig zijn. Ik moet zeggen, ik ben super tevreden! Ze was helemaal niet fris ondanks de vallende kastanjes en eikels waar we tussendoor reden :). Eergisteren hadden we 1 momentje lage stretch in stap en nu waren het al enkele lange zijdes achter elkaar en totaal wel 10 momenten. Het mooiste vond ik nog wel dat ze het bit echt uit mijn hand wegkauwde en dat heeft ze nog nooit gedaan. In draf ook een heel klein stukje in stretch op het eind maar dat wordt nog wel een lange weg denk ik zo.

De eerste drafrondjes gaan nog in een veel te hoge versnelling en daarna kalmeert ze wat en kan ik er wat meer mee. Ik negeer de snelheid en doe gewoon wat ik denk dat ik moet doen (licht contact houden en verder niks), hou het been er gewoon aan en steek hem niet af. Dat zal tijd nodig hebben.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:16

Wauw Starbreeze, wat een prachtige omgeving! Stoer dat hij voorop durfte. Het wordt nog eens een echte held haha.

Murosch, je bent goed bezig. In die haastige draf indd contact houden. Je kunt wat proberen buiten en binnenstelling te vragen. Allemaal aan de contactteugel. Dan ontspant ze vanzelf.

Ik heb gister een heel intensieve training gehad op het strand voor de endurance. Dus Kilian heeft 2 dagen vrij. En ik zit thuis op mijn stoel heen en weer te wippen. Ik kan gewoon geen dag NIET rijden nu het zo lekker gaat. Het is zo'n magisch gevoel als je die stretch voelt. Ik ben gewoon verslaafd. Meer mensen hier last van?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:21

hahahaha, nou ja aangezien ik best ziek ben en toch ging rijden denk ik dat ik je gevoel kan delen. Toen ik klaar was en mijn zadel weer richting de zadelkamer sleepte voelde ik wel echt even weer dat ik een conditie van nulkommaniks heb.

Ik had trouwens nog wel een vraag! Net vergeten.. In de stap wanneer ze haar hoofd omhoog doet vanuit het lage, dan pak ik mijn teugels weer wat meer op maat en ga mee met mijn hand in haar beweging, maar op het moment dat ik dus de teugels op maat pak, gaat madam in draf. Dat deed ze nu steeds weer en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Ik laat dan gewoon de teugel op maat (contact) en wacht tot ze op mijn zit terugkomt, maar het is wel jammer dat ze dit nu doet. Iemand die dat herkent en die daar tips voor heeft?

En mijn tweede dingetje.. volgens mij moet ik langere teugels gaan halen, ze zijn op sommige momenten "op" en dan wil ze volgens mij het liefst nog een stukje dieper gaan.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:24

Ik rij nu even met barebackpad ipv zadel, omdat ik het zadel even wil laten nakijken eerst. Vanochtend even het bos in geweest en daar ook geprobeerd te stretchen. Ik moet zeggen, het ging niet verkeerd :) Naar aanleiding van het filmpje van WF z'n vrouw op het arabiertje, probeerde ik ook op dezelfde manier contact te maken, handen omhoog, opzij, naar voren, omlaag; als de druk maar gelijk bleef. Het werkt echt! Ik voelde geen rare passen onder me, ze bleef in elke houding in hetzelfde tempo lopen, zonder dribbelen, versnellen of terugvallen. Erg fijn, aangezien ik er 'los' op zit nu :+ Zelfs op de terugweg, waar ze altijd wat heet wordt, wilde ze af en toe nog best aardig zakken en rustig een sukkeldrafje doen. Zo'n rustig drafje zit best wel aangenaam, maar of het echt die 'gespannen boog' is, daar ben ik nog niet over uit. Edit: ik voelde haar ook echt mijn hand een paar keer meenemen, in plaats van dat ik haar ruimte geef die ze dan inneemt.

@ Murosch: je handen opzij houden, net als op dat filmpje van WF.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:28

Ik kan door het stretchen nu zowaar doorzitten op de Gelderse! Voorheen was lichtrijden al een ramp en doorzitten een hel :Y)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 16:53

Murosch, ik denk dat wij allemaal je langere teugel verhaal kennen. Ik heb toen ook langere besteld. Dat in draf gaan zou ik me niet al te druk over maken. Netjes op je zit terugrijden en opnieuw beginnen. Als ze wat ontspant en minder rennerig wordt, gaat dat er wel uit

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:16

Misschien wordt ie nog wel eens een endurance paard Milkberry :D

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:37

Hoi allemaal weer...ik ben nog lekker aan het meelezen. Ondanks dat ik niet weet of ik al helemaal toe ben aan het stretchen, om dat helemaal op te pakken, merk ik dat ik er toch mee bezig ben....gisteren tijdens een buitenrit hield ik veel meer egaal contact, ook met hoofd omhoog en hoofd omlaag en het leek af en toe of hij inderdaad wat wilde zakken...dus ook al doe ik er bewust niet echt wat mee, toch betrap ik me erop dat ik iets met dit topic doe...haha. Vast nog niet op de goede manier. We shall see. Ik heb morgen les, ga eens overleggen met mijn instructrice, hoe zij hier tegenaan kijkt en of ze tips heeft. Hoe dan ook...best leuk :)

Edit- en die te korte teugel, daar had ik nu al last van! Hmmmm

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:03

Starbreeze, dan wisselen we even van discipline. Want mijn endurancedraver lijkt wel eem dressuurpaard :p
En ik vind het nog leuk ook!

Elpharo, wat leuk om te lezen :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:36

We hebben het filmpje weer geupload. Wie wil hem hebben via pb?
Voor de mensen die mijn vorige filmpje ook hebben gezien: Willen jullie eens letten op de bespiering kont/overgang buik-kont bij de flanken? Ik heb het idee dat ze daar voller is geworden.
Doel is in contact blijven met bit, niet loskomen, knikje maken.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:37

Ik ik ik! :D

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:41

Graag :)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:43

Stuur maar door hoor :P

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:44

Graag :-)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:50

Verstuurd :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:53

Elpharo schreef:
Hoi allemaal weer...ik ben nog lekker aan het meelezen. Ondanks dat ik niet weet of ik al helemaal toe ben aan het stretchen, om dat helemaal op te pakken, merk ik dat ik er toch mee bezig ben....gisteren tijdens een buitenrit hield ik veel meer egaal contact, ook met hoofd omhoog en hoofd omlaag en het leek af en toe of hij inderdaad wat wilde zakken...dus ook al doe ik er bewust niet echt wat mee, toch betrap ik me erop dat ik iets met dit topic doe...haha. Vast nog niet op de goede manier. We shall see. Ik heb morgen les, ga eens overleggen met mijn instructrice, hoe zij hier tegenaan kijkt en of ze tips heeft. Hoe dan ook...best leuk :)

Edit- en die te korte teugel, daar had ik nu al last van! Hmmmm

Volgens mij implementeert die het vanzelf als je paard er aan toe is :j :) Vandaag hebben wij ook stukjes stretch in de les gedaan. Wanneer ze er aan toe is, en tussen oefeningen door om even te ontspannen. Mijn merrie vind het nog wel lastig niet te diep te gaan in 1x waardoor ze wat gaat duikelen en de teugels uit mijn handen trekt ipv volgt en licht in mijn hand blijft. Dan gaat ze teveel op de voorhand of laat ik het anders zeggen; dan valt ze uit elkaar en vergeet ze de achterkant. Ze ging heel fijn in de les vandaag, en de stukjes lang en laag gingen ook erg goed :) Ze voelde zo fijn aan, ik voel mij al de hele week Anky *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:57

Top Tancreda! Mooie plaatjes

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:18

Ankem, jaa ik ook!!!

Oh wauw dat ziet er goed uit Tancreda. Ik kan het niet helemaal goed zien. Maar het ziet er uit alsof ze haar rug goed gebruikt.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:25

Kun je die extra lange teugels gewoon overal bestellen? Of hebben jullie nog aanraders?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:29

Ik heb extra lange touwteugels besteld. Ik heb google gebruikt. Weet echt niet meer waar ik ze precies vandaan heb.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:34

ankem, zou ik ook je filmpje mogen zien?

Ziet er inderdaad heel erg fijn uit Tancreda!!

Ik wil toch wat regelmatiger meeposten. Vind dit zo'n interessant topic & heeft me echt aan het denken gezet. Ik ben momenteel zadelloos (nieuwe is onderweg) dus wij doen tijdelijk alles zonder zadel. Vandaag een rommelzondag gehad. Wat op neckrope gereden waar ze dan wel goed die stretch opzoekt. Gister meer afwisseling tussen werkhouding & stretch. De galop laten we even een tijdje links liggen, zij mist de kracht en balans nog en ik vooral de balans en handigheid om dat allemaal zonder zadel te doen.

Ik zal proberen van de week wat te filmen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:35

Goed bezig Tancreda +:)+

Ik heb mijn touwteugels bij http://www.horsebeads.eu vandaan. Je kiest gewoon een lengte en in het commentaarveld vul je in hoe lang je ze precies wilt hebben.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:39

hoelang zijn jullie teugels?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 21:40

2,50 m zijn die van mij. Maar ik heb een pony