[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:35

Maar het recht richten op de hoefslag, lange zijde, door middel van het vragen van contrastelling heeft dus als doel om het paard beter in balans te laten lopen. Begrijp ik dat goed?

Air, ik bedoelde het ook zeker niet aanvallend hoor mijn vraag mocht dat zo over gekomen zijn. Het ging mij erom dat jij het benoemde, ik ben gewoon erg benieuwd of je dan misschien ook wist te vertellen waar dit beschreven stond zodat ik het kan opzoeken en met hulp van die theorie het wellicht beter kan begrijpen. :)

Het enigste wat ik heb gevonden tot nog toe over contra is zijn de contra oefeningen. Maar daarbij word ook weer beschreven dat het gaat om de gehele oefening, waarbij het van groot belang is dat het paard in correcte stelling EN buiging gereden word.

Heb ook even gegoogeld en kwam een filmpje tegen:
"Het effect van contra stelling"

Laat het even duidelijk zijn dat het mij er niet om gaat om het filmpje te bekritiseren, vond hem interessant omdat het een uitleg filmpje is over het rijden van contrastelling. Het waarom..

De rechterkant is kort en stijf, daarom zijn ze begonnen met contrastelling op de rechterhand, zo worden die korte spieren langer.
Oké klinkt logisch, maar waarom dan niet op de linkerhand beginnen en de hoeken en voltes gebruiken om het paard in een juiste stelling en buiging te rijden, om zo ook net zo goed de rechter spieren langer te maken? Buiten dat ik het er niet bepaald gemakkelijk uit vind zien om zo te rijden voor het paard, krijg ik het idee dat het vanuit een bepaalde luiheid van de ruiter uit is ontstaan. Het paard zal immers niet naar binnen kunnen vallen bij contrastelling door het schot.

Het zelfde effect zal je bereiken wanneer je in juiste stelling en buiging de hoeken goed gebruikt, dit hebben we bij 6 totaal verschillende paarden tijdens een workshop gezien. Ik zeg niet dat het makkelijk was, maar even eens zag je de paarden ontspannen en door het hele lijf gaan lopen.

bertie

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:58

_Marinke_
ik ben trots op je

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:15

Er zijn maar 4 hoeken in een bak, en rond de 110 meter aan rechte zijde. Daarnaast sluit het één het ander niet uit.
Dit paard heeft zo te zien een zeer hoge spierspanning en daarom zal buiging al teveel om te vragen zijn. Dan is stelling veel vriendelijker om mee te beginnen.

Met contrastelling zijn wel meer dan 6 paarden verbeterd hoor, binnen een les. Juist omdat je meer tijd er voor hebt. Daarnaast wil je dat het paard snapt dat het wanneer het rechtdoor loopt het niet niet naar binnen of buiten mag vallen.

Daarnaast kan het paard prima naar binnenvallen met deze oefening, maar dan weet je dat je op dat moment teveel stelling vraagt. Hebben we de dosering weer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:41

Ik rij mijn pony ook weleens in contrastelling als hij erg stijf is. Hier reageert hij soms net wat beter op dan voltes (op de andere hand) in de juiste stelling.

Voltes is zoals air boven mij zegt net even teveel, omdat je dan stelling en ook buiging wilt. Ik zie t als even een stapje terug/aanvulling om hem los en soepel te maken.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:05

Het waarom in contrastelling rijden bedoelt in het filmpje ben ik het mee eens, maar hier wordt het naar mijn mening te extreem gebruikt en werkt het niet naar behoren (verzet en pas na tig rondjes krijgt het paard iets van ontspanning) Ik begin met mijn rechtsgebogen paard op de rechterhand los te werken met iets contrastelling links, daarmee zet ik haar voorhand recht voor haar achterhand en breng ik haar rechterachterbeen tot dragen ipv haar neiging om traversmatig te lopen. Eerst in stap, daarna in draf en alleen op de lange zijdes. Dit wissel ik af met voltes in normale buiging. Als ze warm is verander ik van hand en kijk ik of ze de rechterteugel aan wilt nemen en vooral op links los wilt laten. Grote voltes begin ik dan met contrastelling en tweede helft van de volte vraag ik voorzichtig stelling terug naar binnen, probeer zoveel mogelijk te ondersteunen met mijn binnenbeen. dit steeds iets meer met de goede buiging. Daarna bouw ik dit uit met volte verkleinen dmv contra (eigenlijk wijken) en dan omstellen en volte vergroten. Dit werkt voor mijn paard erg goed. Hoef bij haar echt niet gelijk linksom een goede stelling en buiging te vragen want dan blijft het een plank die links volkomen vasthoud en vierkant de bocht doorgaat. Klassiek of niet, ik zie wel dat veel klassieken (waaronder veel Spaanse ruiters) contrastelling gebruiken om de voorhand te kunnen plaatsen waar zij willen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:13

Er zijn veel meer hoeken in een bak, je kunt ze even eens zo scherp of flauw rijden als mogelijk is of nodig is. Door gebruik te maken van het scala aan rijbaan figuren.

Maar begrijp ik het echter goed dat het doel van het vragen van contrastelling is om het paard in balans te krijgen?

Wat betreft het rijden van voltes en dat dat teveel is, naar mijn idee wil je niet maar 1 stukje van een paard bewerken. Door je alleen te focussen op de hals word de achterhand vergeten en blijft de rest van lichaam aan de ene kant kort en aan de andere kant lang. Door juist het hele paard zijn hele lichaam te laten gebruiken maak je het paard in zijn hele lichaam rechter.

Er zijn ook wel veel meer paarden verbeterd door het gebruik maken van wendingen, stelling en buiging. Zonder contrastelling. Het ging mij er om dat ik het met eigen ogen heb gezien. Ik heb gezien en zelf gevoeld dat het net zo goed mogelijk is door gewoon correct te rijden. Zo heb ik ook gezien en zelf ervaren dat het niet makkelijk is, als ruiter ben je erg geconcentreerd aan het rijden dan. Je moet goed voelen, weten wat je doet en wilt, het ene moment vraag je en het andere moment corrigeer je (9 van de 10 keer moet je jezelf corrigeren). :+

Je hoort mij ook niet zeggen dat er meer of minder paarden verbeterd zijn, ik vind het gewoon een beetje onlogisch. In het eerste gezicht is het misschien makkelijker voor de ruiter, maar tegelijkertijd maakt deze het zichzelf 100 keer moeilijker door tegen de natuur van het paard in te gaan. Sterker nog er is naar mijn idee een grotere kans dat je het paard er alleen maar schever door maakt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:21

Maar is het verzet van het paard in het filmpje niet gevolg van zijn (erge) scheefheid? Ik vraag me af of een paard zou ontspannen na het hebben van veel verzet namelijk, dat lijkt me geen logische reactie. Ik denk dat juist het rijden van contrastelling om het paard in balans te krijgen puur is omdat het paard überhaupt nog niet toe is aan buiging naar de andere kant ivm het scheef zijn. Juist het rijden van veel wendingen is denk ik nog een stap te ver. Maar ik heb weinig ervaring hoor. Vind de discussie wel heel interessant dus ik volg lekker mee :).

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:40

Loes, met zo'n paard zou ik ook geen voltes 8 meter gaan rijden nee. Net als dat je de hoeken niet diep in rijd. Daar is het paard dan inderdaad nog echt niet aan toe. Je past de mate van stelling en buiging aan na wat het paard aankan. Zo zal je met een jong, ongetraind, paard ook niet direct een volte van 8 meter gaan rijden. Je zal de hoeken ook niet diep door kunnen rijden maar het paard zal een flauwe wending maken, de meeste jonge paarden lopen over de gehele korte zijde een grote wending.

En door gebruik te maken van beide handen, bewust te rijden (niet eindeloos blijven buigen naar de moeilijke kant) maak je het paard steeds een stukje leniger en sterker. Maarja dat kost uiteraard wel tijd...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:45

Zoals ik al zei is dit paard nog niet toe aan buiging door de hoge spierspanning. Hij KAN geen buiging, daar zijn die spieren niet lang en soepel genoeg voor. Wat je ook ziet is dat hij wanneer hij zijn neus omlaag brengt snel weer naar boven gaat: hij voelt zijn spieren.

Dit betekend toch niet dat je voor altijd contrastelling blijft rijden? Sorry maar zulke beweringenmaken is echt iets onderuit proberen te halen met kulredenen. :=

Ook aan jou de vraag waarom contrastelling niet correct zou zijn, en hoezo tegen de natuur van het paard in? Leg uit! Want ik vind het vele malen logischer om spieren langzaamaan langer en soepeler te maken dan aan een strakke ''elastiek'' gaan trekken.

Het paard zou niet ontspannen als het schever zou worden hierdoor. Ook daar mis ik onderbouwing.

Ik snap niet wat er zo moeilijk te accepteren is dat er meerdere oefeningen naast elkaar kunnen bestaan waarmee je een paard kan verbeteren.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:46

Het met (contra)stelling rijden en verder geen buiging vragen, stretched de spieren aan de korte kant al genoeg, aangezien de halsspieren vastzitten aan schouder en boeggewricht, trekken die deze naar voren, de rugspieren zitten vanaf de andere kant daar weer vast en worden daardoor ook gestretched. Je bouwt dit op, een beginnend turner kan ook niet gelijk spagaat, die spieren moeten langer en soepeler worden. Het is een methode die voor veel paarden goed werkt, maar voor veel andere misschien ook niet. Het is aan de ruiter cq instructeur om het paard op een goede manier (welke manier dan ook) recht te richten, met oog voor wat het dier aankan en vooral zonder haast!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 02:00

Air schreef:
Zoals ik al zei is dit paard nog niet toe aan buiging door de hoge spierspanning. Hij KAN geen buiging, daar zijn die spieren niet lang en soepel genoeg voor. Wat je ook ziet is dat hij wanneer hij zijn neus omlaag brengt snel weer naar boven gaat: hij voelt zijn spieren.

Maar waarom dan niet linksom rijden en het paard rustig aan begeleiden om de JUISTE stelling en buiging aan te nemen in de wendingen? Het is imo voor een paard natuurlijker.

Zo zal een ongetraind paard, die nog erg last heeft van natuurlijke scheefheid, op de rechte lijn een lichte stelling en buiging aannemen naar zijn makkelijke (holle) kant. Je zult ook zien dat wanneer het paard dan naar de makkelijke kant wil wenden deze wending scherper zal zijn dan wanneer het paard zal wenden naar de moeilijke kant. Deze wending zal flauwer zijn. Simpelweg omdat het paard inderdaad niet meer in kan buigen om de wending scherper te maken. Toch zal het kijken en willen buigen in de kant waarop het gaat. Wanneer het rechtuit gaat zal het rechtuit willen kijken, maar door zijn natuurlijke scheefheid is dit nooit een 100% rechte lijn, simpelweg omdat het paard in zijn eigen lichte stelling en buiging loopt (naar zijn holle kant).

Doel van de dressuur is om het paard beide kanten op even makkelijk, soepel en scherp te kunnen wenden. Daardoor zal het paard ook langzaam aan steeds rechter worden, pas na jarenlange training zal een paard een 100% rechte lijn KUNNEN lopen.

Air schreef:
Dit betekend toch niet dat je voor altijd contrastelling blijft rijden? Sorry maar zulke beweringenmaken is echt iets onderuit proberen te halen met kulredenen. :=

Ik beweer nergens dat wanneer een ruiter besluit om contra stelling te gebruiken er alleen maar met contra stelling gereden word? Dat hoor je mij niet zeggen.

Ik probeer het alleen maar te begrijpen, ik probeer niets onderuit te halen. Het enigste wat ik benoem is dat het VOOR MIJ onlogisch klinkt. Dat IK het niet snap. Toch probeer ik het wel te snappen, maar eerlijk hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik het begrijp.

Air schreef:
Ook aan jou de vraag waarom contrastelling niet correct zou zijn, en hoezo tegen de natuur van het paard in? Leg uit! Want ik vind het vele malen logischer om spieren langzaamaan langer en soepeler te maken dan aan een strakke ''elastiek'' gaan trekken.

Contra = tegengesteld
Contrastelling = tegengestelde stelling

Waarom contrastelling in mijn ogen niet correct zou zijn is omdat je dan tegengestelde stelling vraagt. De kant van de stelling en buiging is de binnenkant, contrastelling is dan dus stelling naar buiten. Ok?

Het paard is bv. rechtsgebogen, je vraagt dan contrastelling (stelling naar buiten) zonder buiging.
Er word uitgelegd dat wanneer het paard rechts hol is en links bol je contrastelling op de rechterhand moet gebruiken. Het paard is rechts meer gebogen, dus je vraagt dan linkerstelling ZONDER buiging want daar is het paard niet aan toe, de buiging behoud je naar de holle rechterkant. Zo word het imo uitgelegd en begrijp ik het. Zeg het als is het helemaal verkeerd begrijp en de plank mis sla.

Wat gebeurd er dan? Het paard zal zich dan op de rechterschouder laten vallen. Echter is dat juist iets wat je niet wilt. Ook kun je dat niet goed corrigeren want van de binnenteugel blijf je immers af (op dat moment de rechterteugel). Je hebt alleen je rechterbeen waarmee je het paard op de hoefslag moet zien te houden. Overigens vind het hier nu wel erg ingewikkeld worden hoor...

...WANT...

...op dat moment zal het paard dus de bolle (linkerkant) mee willen gaan buigen met de gevraagde stelling. Oftewel, de linkerkant word dan de binnenkant en de rechterkant de buitenkant. Maar hé dat kan niet, want je vraagt immers CONTRAstelling. Geen stelling en buiging. Hoe moet een paard dat begrijpen?

Air schreef:
Het paard zou niet ontspannen als het schever zou worden hierdoor. Ook daar mis ik onderbouwing.

Volgens mij word het paard schever, maar misschien had ik beter kunnen zeggen dat het paard rechter LIJKT te worden maar in werkelijkheid dat eigenlijk niet word? Het heeft geen toegevoegde waarde in een training. Zoals Bertie het al noemde het is een trucje. Ik vind het (hoe meer ik erover nadenk) het inderdaad ook een trucje. Voor dat moment is het paard misschien wel even 'recht' (ook niet helemaal want het is nog gebogen in de hals). Maar je maakt het paard er uiteindelijk niet rechter mee.

Maar goed, we gaan verder. Je vraagt contrastelling, het paard zal mee willen buigen in zijn lichaam (stelling helpt een paard de juiste buiging aan te nemen, net als dat stelling een gevolg is van juiste buiging), maar nee dat kan niet want je vraagt contrastelling en het paard is er nog niet aan toe om te buigen naar de bolle kant. Dus je houd die buiging die het paard ZELF wil aannemen tegen door hem te begrenzen met je rechterbeen. Wat gebeurd er dan? Hé ja, inderdaad! Het paard word 'recht'. Maar nu de vraag, helpt het ook echt om inderdaad die korte spieren te stretchen?

Zelf zit ik wat vast in mijn onderrug, ik ben daardoor een klein beetje rechtsgebogen. Als ik rechtop sta, kan ik veel makkelijker naar rechts buigen dan naar links (probeer het zelf ook maar eens, zo weet je ook of je links of rechts gebogen bent). Ga ik dan contrastelling na bootsen door mijn linkeroor naar mijn linkerschouder te bewegen, maar de buiging die mijn rug dan OOK wil maken tegen ga houden -> die moet recht blijven!! Dan merk ik inderdaad dat mijn rug dan ineens 'recht' is. Echter merk ik OOK dat mijn nek wel soepeler word maar mijn rug net zo vast en stijf blijft als dat die was. Buig ik echter RUSTIG over mijn gehele wervelkolom (van oor tot kont), zo ver als dat ik aan kan. Dat heel even vast houd en dan weer rustig rechtop kom, gevolgd door rustig de andere kant (makkelijke kant) op te buigen dan merk ik dat ik wel degelijk soepeler word en mijn onderrug ook losser komt. :)

De taak van de ruiter is om het paard te gymnastiseren, het helpt het paard door deze zo te trainen dat het zowel links als rechts even buigzaam word. Door gebruik te maken van de natuurlijke bewegingen van het paard (kijken en buigen in de richting van gaan) het te vragen om net even iets meer te doen, gevolgd door rust en buiging de andere kant op zal de ruiter het paard inderdaad gymnastiseren en recht richten. Maar daarvoor moet het paard wel eerst correct aan de hulpen staan, het moet de aanwijzingen van de ruiter op WILLEN volgen. Het moet zich open gesteld hebben voor zijn ruiter.

Nu word ook duidelijk waarom je een paard niet in een bepaalde houding mag dwingen, trekken of duwen. Maar je hem moet vragen en begeleiden. Wanneer de ruiter gaat dwingen, trekken en duwen zal het paard verzet tonen. Dwingt de ruiter het paard te veel dan bestaat de kans dat er bv. scheurtjes ontstaan in de spieren. Traint de ruiter het paard echter met belijd en verstand zal deze kans minimalistisch worden. Het paard zal zijn ruiter blijven vertrouwen, die op zijn beurt het paard soepeler en sterker maakt.

Gymnatiseren doe je met belijd, het vergt JAREN training.

Air schreef:
Ik snap niet wat er zo moeilijk te accepteren is dat er meerdere oefeningen naast elkaar kunnen bestaan waarmee je een paard kan verbeteren.

Uiteraard kunnen er meerdere OEFENINGEN naast elkaar staan om een paard te verbeteren..
Sterker nog de contra oefenen dienen beschouwd te worden als een uitbreiding op de oorspronkelijke oefeningen, ter verbetering van deze oefeningen. En verbetering van de oorspronkelijk oefeningen zorgen weer voor verbetering van het paard. (Schouderbinnenwaarts - schouderbuitenwaarts)

Overigens is ALLEEN het van hand veranderen een verschil in de contraoefening. De stelling, buiging en beweging van het paard blijven het zelfde.

Linksom -> schouderbinnenwaarts, paard neemt stelling en buiging aan om het linkerbeen.
Rechtsom -> schouderbuitenwaarts, paard neemt stelling en buiging aan om het linkerbeen.

------------------

En nu duik ik mijn bedje in.. Weltrusten.. :Z
Het is al laat genoeg, maar ik kan toch niet slapen als ik maar aan het piekeren en nadenken ben. Dan maar uitschrijven op bokt. Gedachtenspinsels...

Air ik wou het eigenlijk in eerste instantie niet zeggen, maar het zit me toch dwars want ik doe mijn uiterste best om te beargumenteren en te onderbouwen, geef ook niet voor niets aan dat ik OOK nog héél veel te leren heb. Dat doe ik graag, daarom probeer ik nu ook het stukje contrastelling te begrijpen. Ik vind het daarom best wel een steek dat je zegt dat ik iets onderuit probeer te halen met kulredenen (ik heb nooit gezegd dat een ruiter alleen maar in contrastelling rijd bijvoorbeeld, of dat je een paard in record tempo gegymnastiseerd krijgt :? ), ik ben juist ZOEKEND naar het hoe en waarom, niet naar dingen om bepaalde methodes onderuit te schoffelen... :n

Ik heb meer aan een goede uitleg, desnoods aangevuld met beeld materiaal (of dat nou tekeningen, foto of video zijn).

------------------

Overigens heb ik in de post met het filmpje deze zin staan: Het paard zal immers niet naar binnen kunnen vallen bij contrastelling door het schot.. Dat moet zijn: Het paard zal immers niet naar buiten kunnen vallen bij contrastelling door het schot. In mijn eigen verwarring (binnenkant is de kant van stelling en buiging) heb ik binnenkant genoemd maar het gaat om CONTRAstelling dus dan is de kant van stelling uiteraard de buitenkant. Sorry.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:05

Bedankt voor je bijdrage marinke <3

Ik heb blijkbaar wel een hele discussie laten losbarsten met mijn contrastelling, hopelijk vinden jullie dat niet erg? Want volgens mij kun je er wel veel uit leren :j

Verder gebruik ik zelf de oefening contrastelling, maar zeker niet zo als in het filmpje, bah.. Hier is het veel subtieler en helemaal geen lange zijde, maar als in: 'paard, laat je deze kant ook los?'
Eigenlijk vind ik dat je niet over contrastelling mag spreken, want wat als je in een veld rijdt? Daar heb je geen binnen en buitenkant, daar heb je geen bakrand, maar daar wissel ik ook tussen rechter-en linkerstelling. Als je nu langs 1 kant een muur denkt wordt het ook binnen-en buitenstelling, maar de oefening blijft hetzelfde..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:06

Marinke waarom geef je al die onnodige uitleg erbij? Stop asjeblieft met doen alsof je hier de enige poster bent die hier wat vanaf weet. Nergens blijkt uit dat iemand die voor contrastelling is de verdieping niet snapt. Door het uit te leggen krijg ik het gevoel dat je jezelf slim acht en de ander dom en het daarom niet snapt.
Je legt zelfs dingen uit die ik zelf heb verteld, why? Ik vind het een beetje respectloos over komen.

Ik verzoek je de laatste paar pagina's eens door te lezen, ipv. conclusies te trekken die al eerder gesteld zijn en waar het tegendeel van benoemd is. Je antwoorden staan allemaal al voor je klaar. Het is zinloos om een discussie te voeren,laat staan een discussie die geen discussie hoeft te zijn, wanneer je toch niet leest wat al geschreven is, en daardoor je eigen foute conclusies trekt.

Dan nog even een paar van je beweringen:
Citaat:
Daardoor zal het paard ook langzaam aan steeds rechter worden, pas na jarenlange training zal een paard een 100% rechte lijn KUNNEN lopen.

Oh? Hoezo dat? Een rechte lijn lopen kan al prima in het begin, o.a. te zien op het filmpje. Het paard begint te ontspannen omdat het recht gaat lopen, de voorbenen gelijk belast en voor de achterhand geplaatst.
Rechtrichten duurt inderdaad langer, het is een ontwikkeling, dat betreft de spieren. Maar dat is wat anders dan recht lopen, en dat is de eerste stap naar een rechtgericht paard. In iedere oefening.

Kijk eens even naar de tekening van een rechtsgebogen paard:
Afbeelding
Wat is er dan zo moeilijk aan te begrijpen dat wanneer je stelling naar links vraagt, het paard wel recht moet gaan lopen?
En wat is daar dan een trucje aan of niet natuurlijk(wat is er überhaupt natuurlijk aan het paard uit zijn natuurlijke scheefheid halen)?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:09

SheeNegro schreef:

Ik heb blijkbaar wel een hele discussie laten losbarsten met mijn contrastelling, hopelijk vinden jullie dat niet erg? Want volgens mij kun je er wel veel uit leren :j

Verder gebruik ik zelf de oefening contrastelling, maar zeker niet zo als in het filmpje, bah.. Hier is het veel subtieler en helemaal geen lange zijde, maar als in: 'paard, laat je deze kant ook los?'
Eigenlijk vind ik dat je niet over contrastelling mag spreken, want wat als je in een veld rijdt? Daar heb je geen binnen en buitenkant, daar heb je geen bakrand, maar daar wissel ik ook tussen rechter-en linkerstelling. Als je nu langs 1 kant een muur denkt wordt het ook binnen-en buitenstelling, maar de oefening blijft hetzelfde..

Maar ik hoop ook niet dat jouw paard zichzelf zo vasthoud. Bij een goed gereden paard zou het niet zo overdreven nodig zijn :j

Klopt, een paard denkt ook niet in links of rechts. Maar het heet nou eenmaal zo omdat dressuur in een rechthoek gereden wordt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:14

moorcats schreef:
Het met (contra)stelling rijden en verder geen buiging vragen, stretched de spieren aan de korte kant al genoeg, aangezien de halsspieren vastzitten aan schouder en boeggewricht, trekken die deze naar voren, de rugspieren zitten vanaf de andere kant daar weer vast en worden daardoor ook gestretched. Je bouwt dit op, een beginnend turner kan ook niet gelijk spagaat, die spieren moeten langer en soepeler worden. Het is een methode die voor veel paarden goed werkt, maar voor veel andere misschien ook niet. Het is aan de ruiter cq instructeur om het paard op een goede manier (welke manier dan ook) recht te richten, met oog voor wat het dier aankan en vooral zonder haast!

Dit stukje is een beetje te veel ondergesneeuwd geraakt imo. Goede uitleg!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:32

SheeNegro bedant, ik doe mijn best.. Bedankt voor je vraag hoor! Het geeft leuke stof tot nadenken. :)

Maar jeetje Air, ik doe mijn best om het te snappen want IK snap het niet WAAROM je contrastelling zou toepassen in je training. Het doel ervan. Dat probeer ik te snappen en lees je ook in mijn gehele post terug. Jammer dat je dit als 'onrespectloos' opvat of het gevoel krijgt dat ik mij slim acht en de ander dom. Sterker nog ik voel mezelf helemaal niet slim, juist omdat ik iets niet begrijp wat voor jullie blijkbaar heel logisch is.

Heb je dit stukje ook wel gelezen:
_Marinke_ schreef:
Het is al laat genoeg, maar ik kan toch niet slapen als ik maar aan het piekeren en nadenken ben. Dan maar uitschrijven op bokt. Gedachtenspinsels...

Het is een uitleg aan MIJZELF, niet aan jullie, nee jullie snappen het. Het enigste wat ik vraag is om het aan mij uit te leggen, echter word de bal terug gekaatst naar mij door de vraag terug te stellen. In mijn post kun je lezen hoe het VOLGENS MIJ werkt. Je zou het kunnen zien als een soort samenvatting van mijn kant. Pas dan kun je mij ook uitleggen HOE het wel werkt, immers kun je lezen en terug vinden waarin ik het wellicht verkeerd begrijp. Jammer dat hier niet de moeite voor genomen word... Of heb ik het dan al volledig goed begrepen?

Waarom een paard pas na jarenlange training een 100% rechte lijn zal kunnen lopen is omdat dan de spieren (als het goed is) aan beide zijde even soepel en sterk zijn en de ruiter het paard dusdanig getraind heeft dat de voorhand netjes VOOR de achterhand is gebracht.
Een paard dat rechtsgebogen is zal op de rechte lijn langzaam steeds meer naar rechts gaan lopen. Voor het oog lijkt het vaak wel een rechte lijn, maar laat het paard maar eens op een open veld zo'n rechte lijn lopen. Wanneer je markeerd HOE het paard loopt zal je vanuit een luchtfoto zien dat het een lijn die heel licht naar rechts gaat.

Deze vragen heb ik al beantwoord Air:
Air schreef:
Wat is er dan zo moeilijk aan te begrijpen dat wanneer je stelling naar links vraagt, het paard wel recht moet gaan lopen?
En wat is daar dan een trucje aan of niet natuurlijk(wat is er überhaupt natuurlijk aan het paard uit zijn natuurlijke scheefheid halen)?

_Marinke_ schreef:
Maar goed, we gaan verder. Je vraagt contrastelling, het paard zal mee willen buigen in zijn lichaam (stelling helpt een paard de juiste buiging aan te nemen, net als dat stelling een gevolg is van juiste buiging), maar nee dat kan niet want je vraagt contrastelling en het paard is er nog niet aan toe om te buigen naar de bolle kant. Dus je houd die buiging die het paard ZELF wil aannemen tegen door hem te begrenzen met je rechterbeen. Wat gebeurd er dan? Hé ja, inderdaad! Het paard word 'recht'. Maar nu de vraag, helpt het ook echt om inderdaad die korte spieren te stretchen?

Zelf zit ik wat vast in mijn onderrug, ik ben daardoor een klein beetje rechtsgebogen. Als ik rechtop sta, kan ik veel makkelijker naar rechts buigen dan naar links (probeer het zelf ook maar eens, zo weet je ook of je links of rechts gebogen bent). Ga ik dan contrastelling na bootsen door mijn linkeroor naar mijn linkerschouder te bewegen, maar de buiging die mijn rug dan OOK wil maken tegen ga houden -> die moet recht blijven!! Dan merk ik inderdaad dat mijn rug dan ineens 'recht' is. Echter merk ik OOK dat mijn nek wel soepeler word maar mijn rug net zo vast en stijf blijft als dat die was. Buig ik echter RUSTIG over mijn gehele wervelkolom (van oor tot kont), zo ver als dat ik aan kan. Dat heel even vast houd en dan weer rustig rechtop kom, gevolgd door rustig de andere kant (makkelijke kant) op te buigen dan merk ik dat ik wel degelijk soepeler word en mijn onderrug ook losser komt. :)

Air schreef:
SheeNegro schreef:

Maar ik hoop ook niet dat jouw paard zichzelf zo vasthoud. Bij een goed gereden paard zou het niet zo overdreven nodig zijn :j

Klopt, een paard denkt ook niet in links of rechts. Maar het heet nou eenmaal zo omdat dressuur in een rechthoek gereden wordt.

Je hebt het over binnen en buiten, de kant van de stelling en buiging is je binnenkant. Bij Contrastelling word tegengestelde stelling gevraagd, dus buitenstelling.

Echter snap ik nog steeds niet wat het doel ervan is om alleen de hals aan te spreken en je te focussen op de hals. Imo los je problemen in bv. de hals op door vanuit de achterhand te werken. Wanneer het binnenachterbeen aangesproken word wat meer onder te treden, wat meer te gaan dragen i.p.v. stuwen zal het paard zich gaan buigen in het hele lichaam. Dus ook in zijn hals, het zal stelling aannemen en zoekt geen steun meer op die teugel. In jullie geval wil je dat het paard de teugel los laat, je vraagt ALLEEN het hoofd in te buigen naar de kant en met de teugel die op dat moment 'stug' is. Het paard neemt die teugel al meer aan en je geeft het de kans om nog meer die teugel vast te gaan pakken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:39

Interessante discussie, zorgt bij mij voor nieuwe inzichten. Het gebruik van contrastelling om recht te maken kende ik niet. Momenteel heb ik opeens een bakrandplakker dus ga het meteen uitproberen. Mijn geleerde oplossing is schoudervoor rijden. Wijken vanaf de hoefslag krijg ik eigenlijk moeilijk voor elkaar, is dan dus niet goed aan het been.

Ik ben zelf helaas niet bij de workshop geweest en het verhaal over door de hoeken rijden is mij niet helemaal duidelijk helaas. Hoe los ik daarmee iets op wat op de rechte lijn gebeurd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:46

Marinka ik vind je bijdrage super fijn in dit topic. Ik kom weer eens na jaren onder mijn steen vandaan want het is een leerzame discussie die mij echt aan het denken heb gezet.
Air schrijft: " Nieuw bericht Geplaatst: Vandaag, 08:06
"Marinke waarom geef je al die onnodige uitleg erbij? Stop asjeblieft met doen alsof je hier de enige poster bent die hier wat vanaf weet. Nergens blijkt uit dat iemand die voor contrastelling is de verdieping niet snapt. Door het uit te leggen krijg ik het gevoel dat je jezelf slim acht en de ander dom en het daarom niet snapt. Je legt zelfs dingen uit die ik zelf heb verteld, why? Ik vind het een beetje respectloos over komen".
Deze post van jou vind ik erg jammer Air, daarvoor is Marinka te inhoudelijk aan het posten na lang nadenken. Daarvoor is deze discussie te interessant en het heeft mij ook aan het nadenken gezet, zonder de "ik heb gelijk" modus in te schieten of de ander zo aan te vallen!
Ik heb gistermiddag Radke "klassieke dressuur" boek er op nageplozen en ik kan nergens iets vinden over contra stelling. "If I am wrong" en het staat er wel vertel het me. Ik heb het niet gevonden.
Ik heb één paard van de twee waar de natuurlijke scheefheid behoorlijk is. Dus recht richten is bij haar heel erg belangrijk. Helaas na vakantie of paar dagen rust valt paardje altijd weer wat terug in haar natuurlijke scheefheid (is zoals de meeste paarden rechts gebogen). Vandaar mijn interesse in dit onderwerp.
Inderdaad ga ik met Marinka mee dat recht richten een proces van jaren is. Ik kan het niet zo goed uit leggen zoals Marinka, waarvoor respect. Ook het stuk van Bertie vind ik een duidelijk inhoudelijk stuk.
Contra stelling rijd ik dus nooit en toch is mijn paard behoorlijk recht geworden inmiddels en in evenwicht (nog niet in de verzameling). Dit door in de hoeken schoudervoor te rijden, paard los te werken middels wijkoefeningen en later moment veel travers en renvers te rijden, zowel op de rechte stukken als op de voltes, net als slangen voltes met veel bogen etc. Met name van de travers en renvers oefeningen wordt mijn paard heel erg fijn. Ik begrijp heel goed dat dit een lange weg is en je niet gelijk met travers kunt beginnen.
LET wel Air, ik zeg dus niet dat contra stelling fout zou zijn. Ik vind het alleen ook niet logisch en heb het zelf dus nooit gereden of aangereikt gekregen door mijn Duits klassieke instructrice.
In ieder geval voor alle posters bedankt voor jullie interessante bijdragen want ik ga weer voor een tijd onder mijn steen.
Ladyson tweede hoefslag rijden is ook een fijne oefening.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:47

_Marinke_ schreef:
Je hebt het over binnen en buiten, de kant van de stelling en buiging is je binnenkant. Bij Contrastelling word tegengestelde stelling gevraagd, dus buitenstelling.

Echter snap ik nog steeds niet wat het doel ervan is om alleen de hals aan te spreken en je te focussen op de hals. Imo los je problemen in bv. de hals op door vanuit de achterhand te werken. Wanneer het binnenachterbeen aangesproken word wat meer onder te treden, wat meer te gaan dragen i.p.v. stuwen zal het paard zich gaan buigen in het hele lichaam. Dus ook in zijn hals, het zal stelling aannemen en zoekt geen steun meer op die teugel. In jullie geval wil je dat het paard de teugel los laat, je vraagt ALLEEN het hoofd in te buigen naar de kant en met de teugel die op dat moment 'stug' is. Het paard neemt die teugel al meer aan en je geeft het de kans om nog meer die teugel vast te gaan pakken.

Het werd mij onlangs nog eens uitgelegd mbv een lange dressuurzweep. Handvat op de grond, flosh in de lucht. Flosh was hoofd, handvat staart. Wanneer je enkel met binnenbeen om lengte buiging vraagt, vraag je enkel de middenpartij opzij en is de buiging miniem, zeker als het paard zich recht houdt aan het hoofd en in de hals. Volgens mij kan dat wel, dat een paard zich daar vast kan houden, onder meer door stijfheid. Maar wanneer je eerst begint met vragen van stelling, dan heb je al 'buiging' van hoofd tot schoft. Wanneer je dan nog eens buiging in de middenpartij vraagt met je binnenbeen wordt de buiging nog groter.

Het 1 kan niet zonder het andere, maar het is de vraag: is het de kip of het ei. Iedereen zijn manier van vragen, maar als je je paard actief hebt aan het been en er toch ontspanning is, waarom niet beginnen met de stelling? Je vergeet de achterhand daarmee niet.

Over het rijden op de lange zijde, je bent dan volgens mij rechtgesteld op 2 teugels. In het beste geval is je paard los aan beide kanten, je kunt eens checken door binnenstelling te vragen. Want als je wilt afwenden begin je met vragen van binnenstelling om daarna met de juiste buiging te kunnen afwenden (althans dat is mij geleerd). Waarom zou je niet eens kunnen checken of je paard ook nog steeds los is aan die buitenteugel? Dat is voor mij 1 van de functies van het vragen van contrastelling. In mijn ogen ookal staat die muur daar je ieder moment ook naar de andere kant moet kunnen afwenden.

Igv het filmpje, wat ik letterlijk bah vindt, wordt het paard overvraagt en letterlijk aan zijn lot overgelaten in mijn ogen. Contrastelling vragen om het paard te laten nageven, vind ik oké als je hetzelfde gebruikt als het vragen van binnenstelling en dat is zeker zoveel niet als wat er in dit filmpje wordt gedaan. Wanneer het paard dan loslaat en ik zeg niet nageeft, dan stel je recht met contact op de buitenteugel mbv binnenbeen, van daaruit kun je het paard laten zakken en dat is dan volgens mij dan een paard dat nageefelijk is. Waarom vanuit die contrastelling? Dat hoeft niet als het ook anders kan, het is niet dat je het ALTIJD vanuit contrastelling vraagt. In mijn geval zou ik het vragen als het paard over de buitenschouder wegloopt. Als dit niet het geval is, moet je het in mijn ogen ook helemaal niet toepassen en heeft het ook helemaal geen nut.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is, ik ben hier enorm slecht in..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 10:48

Je moet er altijd bij denken, het vragen gebeurt naar voor en opzij, dus in mijn ogen is er geen sprake van teugel vasthouden tijdens het vragen van contrastelling.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:39

Air, ik vind het jammer dat jij Marinke (die in elke post aangeeft dat ze zoekend en lerend is) zo belachelijk aanspreekt.Vind juist jouw posts van een vervelende belerende toon.
Ik ben ook niet overtuigd van het nut van contrastelling, niet door jouw posts en niet door de post van moorcats. (ik kan niet anders dan steeds bedenken Waar zijn de achterbenen? Wat voor boodschap geef je aan je paard hoe hij zijn lijf moet gebruiken? )

Ik kan niet de meerwaarde zien.. en denk dat paarden die zo scheef zijn meer hebben aan een zeer gevoelige ruiter die heel rustig en met beleid rijdt... en dat contrastelling geen oefening is die zoveel extra doet dat die echt daadwerkelijk helpt. Het lijkt me toch meer een trucje dat even snel resultaat haalt maar niet daadwerkelijk aan het paard leert hoe hij zijn lijf moet gebruiken.

En dan heb ik toch twee weken geleden toch ook echt met contrastelling gereden omdat ik dacht dat het zou helpen.
Het paard kon/kan nauwelijks links buigen en nam totaal geen stelling, voltes linksom zijn niet te doen, ze valt op linkerschouder naar binnen. Daarnaast neemt ze bijna geen teugelcontact aan, als ik er maar iets aan zit verstrakt ze en verliest ze ook haar takt/ritme.
Ik heb toen gewerkt met contrastelling rechtsom en dus naar links vragen, zodat ze wat tegen gehouden door het hek toch iets linkerstelling zou geven. Daarbij viel ze natuurlijk wat op de rechterschouder, die drukt ze er dan wat uit (wat zorgt dat ze bijna recht is) en... ja ik had iets stelling (maar dat was meer omdat ze met haar hoofd naar de wand was gedraaid en niet echt uit de positie weg kon) Heeft het geholpen om nu wel fatsoenlijke voltes te kunnen rijden?... nee... het effect was dat ik nu zowel rechtsom als linksom paard had in contrastelling op de hoefslag. Niet het gewenste resultaat.

(ik heb bijdrages vanaf Marinke 9:32 nog niet gelezen... maar wou toch ook niet mijn post weggooien)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 11:51

Niet geheel in de discussie passend, maar ik ben de afgelopen tijd erachter gekomen dat ik te streng met rechts ben en te slap met links.. oftewel, ik rij mijn paard dus scheef :/ en ik heb het nog niet opgelost gekregen. Mijn bijrijdster heeft het tegenovergestelde. Zijn hier oplossingen voor? Mijn instructrice raadde aan om mij meer op links te ontwikkelen in de huishouding enz. En op rechts corrigeert zij mij.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:07

Ladyson: het beste is eigenlijk om er zelf bewust van te worden tijdens het rijden zelf. Ik kan maar alleen als tip geven om op vaste plaatsen in de piste eens aan je handen te denken, na verloop denk je er ook aan als je het nog maar voelt ;)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:47

Kom even binnenvallen, omdat ik de discussie over contrastelling erg interessant vind. Ik ben twee jaar terug naar Schotland verhuist en rij sindsdien hier en dus ook volgens hun methodes, wat best wennen was. Een groot verschil voor mij was dat er hier veel minder gebruik wordt gemaakt van de hoefslag. Komt misschien omdat er meer ruimte is en dus ook grotere bakken :+ Hier rij je als je geen wending rijdt dus ook gewoon 'rechtdoor', onafhankelijk van op welke hand je technisch gezien rijdt. Natuurlijk hebben zeker de jonge paarden nog steun aan de wand en dat gebruik je dan ook door af en toe met 'contrastelling' de wand als begrenzing te gebruiken, zodat ze niet uit onwetendheid door het been heen lopen. Nu rij ik vooral dieren die aan de dubbele long/lange lijnen opgeleid worden en dus heel fijn aan de teugelhulpen zijn als we voor het eerst opstappen, maar de beenhulpen wat moeilijker vinden, met name de zijwaartse beenhulp. Stelling/buiging naar binnen op een rechte lijn is voor deze paarden vaak lastig vanwege balans en bovenstaande moeite met zijwaartse beenhulpen. Ze volgen dan dus snel de hand opzij, in plaats van stelling te nemen. Contrastelling is een erg fijne methode om ze in deze periode toch op twee teugels te krijgen, en te beginnen aan het rechtstellen.
Dat gezegd, de bochten gebruik je juist voor het buigwerk en neem je dus met buiging naar binnen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:39

Askja schreef:
Contrastelling gebruiken om je paard op de hoefslag recht te richten vind ik net als Babootje en Air helemaal niet onlogisch. Stelling vragen behelst niet meer dan het paard iets in laten buigenin de nek, direct achter de kaak. Slechts enkele cm, de rest van de hals buigt niet mee. Zo heb ik het althans geleerd ;) .Een linksgebogen paard kun je linksom dmv contrastelling op de lange zijde als volgt rechtrichten: contrastelling vragen zodat hetpaard nageeft op de buitenteugel, dan de schouder met twee teugels voor de achterhand richten en zo veel mogelijk op twee teugels verder rijden. Je kunt ook op deze manier de schouder al wijkend tussen twee teugels meenemen naar de binnenhoefslag zodat je letterlijk de schouder losweekt van de bakrand. Altijd in combinatie met voldoende impuls want rechtrichten is vooral een kwestie van voorwaarts rijden. Herhalen en steeds verder verfijnen. Net zo lang tot het paard de binnenteugel meer aanneemt en meer loslaat oo de buitenteugel. Voor mij is dit logischer dan schoudervoor rijden om het paard onafhankelijk te maken van de steun van de bakrand want dan vraag je buiging ipv dat je het paard rechtricht. Als oefening op zich is schoudervoor uiteraard wel weer van belang voor het symmetrisch ontwikkelen van je paard. Verder blijf ik erbij dat veel ruiters het gemakkelijker zouden maken voor zichzelf en hun paard als ze wat vaker de rijbak of dressuurbaan zouden verlaten om buiten rechtuit kilometers te maken. Dan krijg je ook meer feeling voor het rechtrichten vanuit voorwaartse impuls.

Ik had even geen tijd om te antwoorden maar heb hier nog even een aanvulling op. Voor mijn gevoel klopt bovenstaand niet helemaal. Ik doe het even rechtsgebogen uitleggen (want zo is die van mij en volgens mij de meeste paarden)

Is het paard rechtsgebogen is de linkerkant langer en slapper en de rechterkant korter en sterker; het rechterachterbeen stuwt meer. Dat is wat je onder het zadel voelt.
Als je het paard voor je uit laat stappen/draven zal je opvallen dat de rechterheup hoger ligt dan de linker.
Een rechtsgebogen paard zoekt steun/houdt vast op de linkerhand. Een erg scheef (rechtsgebogen) paard zal de ruiter ook naar links gooien.
Een paard dat recht gericht loopt is zal evenveel gewicht geven op beide teugels. Een paard dat rechts gebogen is neemt meer gewicht op links/houdt op links vast en dat is zijn meest "klevende bakrand kant".

Als een paard links of rechts vasthoudt, hebben we (althans ik) altijd geleerd om hem niet in die steun te bevestigen maar daar waar hij loslaat te vragen (in dit geval rechts).
Door de bovengenoemde methode zorg je ervoor dat het paard zijn gewicht verplaatst van de binnenschouder (de kant waarop hij meer gewicht neemt) naar de buitenschouder (dat voelt als dat hij de schouder ahw "erin" zet, het paard komt recht). Impuls is daarbij heel belangrijk. Gewichtshulpen overigens ook en uiteraard je benen. Neemt het paard meer gewicht op de linkerschouder voel je dat ook tegen je linkerbeen. Doordat het paard zich recht stelt zal het de buitenteugel (niet binnenteugel) steeds meer aannemen tot je gelijke druk hebt op twee teugels.
Door de hoeken en voltes te rijden en de oefeningen zoals boven omschreven (schouder voor en binnenwaarts) zal het paard binnenachterbeen verder onderbrengen. Met lengtebuiging die je bij die oefeningen vraagt zorg je ervoor dat de korte spieren aan de rechterkant langer worden. De spieren aan de linkerkant waarbij je het achterbeen meer tot dragen vraagt worden sterker. Dit is het recht richten (zoals Marinke bedoelt en vergt dus tijd).
Dus met de contrastelling STEL je een paard recht (en dat hoeft soms maar enkele passen) en met de oefeningen als omschreven RICHT je een paard recht.

De energie die door het verder ondertreden van het binnenachterbeen wordt opgewekt, voel je op de buitenteugel (en je buitenbeen). De buitenteugel (en je buitenbeen) begrenst vervolgens weer die energie om ervoor te zorgen dat het achterbeen onder de massa blijft; vervolgens keer je weer terug aan gelijke druk op twee teugels. Dat is IMO het aan de buitenteugel rijden.

Dat van de hoefslag afwijken om recht te richten doe ik ook wel maar op de linkerhand om mijn paard dat kleeft aan de bakrand (dus leunt op de linkerkant en links vast wil houden) los te maken en naar de binnenteugel te rijden, zodat ik weer gelijke druk op twee teugels heb.

De basis is dus IMO dat het paard "op twee teugels, aan je been en om je been" moet zijn.
Leunt ie tegen je been aan en houdt het vast dan is ie niet aan je been en en op twee teugels. Lengtebuiging vraag je "om" je been.
Vanuit die basis kun je verder werken aan verzameling en oprichting.