Ansie schreef:Maar ik ben vooral benieuwd naar wat er dan in de 'moderne rijderij' extra wordt toegepast OF achterwege gelaten wordt zodat het klassieke beeld meer naar de achtergrond gaat.
Ik bedoelde het niet zo dat je niet zou weten wat de begrippen betekenen (daarom ook de laatste zin 'Of er wordt iets toegevoegd enz.'), misschien wat banketstaaf neegezet. Ik ben meer op zoek naar het waarom ik dan niet het klassieke beeld terug zie in het rijden. Betekent het dat je bewust elementen wel of niet toepast in je huidige manier van rijden?
Nee, elk van die elementen kan ik gebruiken en gebruik ik ook in mijn training, als je het tenminste hebt over het SKALA en de andere begrippen waar we het hier over hebben. Wat ik extra heb leren toepassen is het veranderen van houding in alle mogelijke richtingen, daar wordt in mijn ogen te star over gedaan en vooral met de Friezen is dat voor mij vaker een nadeel dan een voordeel.
Ik weet niet wat jij bedoelt met "het klassieke beeld", want elk paard is anders, elke ruiter is anders, dus "het beeld" is ook telkens anders, volgens mij is er niet een mal waar we allemaal inpassen. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat ik een mens ben en fouten maak, net als ieder ander, wat niet betekent dat ik niet nastreef om het goed te doen. In mijn ogen was bijv. Edward met Totilas een voorbeeld van hoe aan het hele SKALA voldaan kon worden, terwijl hij toch modern gereden werd.
Helaas ben ik niet zo getalenteerd als Edward en slechts een veertiger met een dubbele hernia, heb ik ook geen rijke sponsor of familie die toppaarden voor me koopt, heb ik ook niet elke dag begeleiding van een toptrainer en moet ik gewoon net als de meesten onder ons roeien met de riemen die ik heb, een zelfgefokt paard zelf opleiden en elke dag weer hard werken zodat daar alles voor betaald kan worden.