Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:29

Ansie schreef:
Maar ik ben vooral benieuwd naar wat er dan in de 'moderne rijderij' extra wordt toegepast OF achterwege gelaten wordt zodat het klassieke beeld meer naar de achtergrond gaat.
Ik bedoelde het niet zo dat je niet zou weten wat de begrippen betekenen (daarom ook de laatste zin 'Of er wordt iets toegevoegd enz.'), misschien wat banketstaaf neegezet. Ik ben meer op zoek naar het waarom ik dan niet het klassieke beeld terug zie in het rijden. Betekent het dat je bewust elementen wel of niet toepast in je huidige manier van rijden?

Nee, elk van die elementen kan ik gebruiken en gebruik ik ook in mijn training, als je het tenminste hebt over het SKALA en de andere begrippen waar we het hier over hebben. Wat ik extra heb leren toepassen is het veranderen van houding in alle mogelijke richtingen, daar wordt in mijn ogen te star over gedaan en vooral met de Friezen is dat voor mij vaker een nadeel dan een voordeel.
Ik weet niet wat jij bedoelt met "het klassieke beeld", want elk paard is anders, elke ruiter is anders, dus "het beeld" is ook telkens anders, volgens mij is er niet een mal waar we allemaal inpassen. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat ik een mens ben en fouten maak, net als ieder ander, wat niet betekent dat ik niet nastreef om het goed te doen. In mijn ogen was bijv. Edward met Totilas een voorbeeld van hoe aan het hele SKALA voldaan kon worden, terwijl hij toch modern gereden werd.
Helaas ben ik niet zo getalenteerd als Edward en slechts een veertiger met een dubbele hernia, heb ik ook geen rijke sponsor of familie die toppaarden voor me koopt, heb ik ook niet elke dag begeleiding van een toptrainer en moet ik gewoon net als de meesten onder ons roeien met de riemen die ik heb, een zelfgefokt paard zelf opleiden en elke dag weer hard werken zodat daar alles voor betaald kan worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:30

knollentuin schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
deze bedoel je ws horsey?

Jaaaa die bedoel ik! Super, ik sla hem even op!

Zo zie je maar, Anky is superklassiek :D :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:42

Hermelientje schreef:
Ansie schreef:
Ik kom weer even binnenvallen, het gaat hard hier. Ik heb nog een opmerking over het bijzetten aan de longe. Jammer dat het zo normaal wordt gevonden om een paard met bijzet, hetzij elastiek/slof, aan de longe te hebben.. zo kan het paard dus niet om op een goede manier nageven. Er is een muur aan de voorkant, dit heeft voor mij niets te maken met het leren omgaan met weerstand en daarop nageven, maar ALLES met wegduiken voor druk. En waarom? Het is een dood signaal, de 'release' ontbreekt, zoals Hermelientje hierboven heeft beschreven. Onze handen kunnen meegeven naar voor, op het moment dat het paard nageeft kunnen wij er voor zorgen dat het paard zich niet opkropt, niet achter de teugel duikt dus de ruimte in de kaak niet verliest, wat nodig is om de juiste nageeflijkheid te behouden, spanning is geen nageeflijkheid. Een bijzet kan daar NIET voor zorgen. Er is een harde begrenzing die niet meegeeft, dus paard moet er ACHTER om druk te ontwijken of gaat hangen zonder dat er meegegeven wordt, dus wat leer je je (jonge) paard hiermee wat te maken heeft met rijkunst?

Hier heb je wel een interessant punt te pakken. Als een paard het eenmaal goed geleerd heeft (dus lichte begrenzing/druk en hij geeft na) dan zal het paard geleerd hebben dat hij zelf de druk er simpel vanaf kan halen door los te laten in zijn kaak. Eenmaal goed aangeleerd gedrag hoeft ook niet meer steeds beloond te worden, dus je hoeft niet overdreven los te gooien als het paard het al lang snapt, een paard kan bij een goede longeur prima nageeflijk gaan met een vaste bijzet, kijk maar naar voltige op een hoog niveau met een goede longeur. Maar voor het aanleren van het nageven denk ik net als jij denkt er moet dan ideaal gesproken wel echt een duidelijke "beloning" voor het juiste gedrag komen. In het circus Knie deden ze het altijd met twee meelopende mensen die ieder een lint vasthielden aan weerszijden aan het bit bevestigd. En dan inderdaad heel duidelijk en overdreven loslaten (en braaf en belonen) op de juiste reactie.

Bokker Kandakovitch zei eens dat hij een pessoa geen goede hulpteugel vond. Want er kwam nooit een beloning op de goede reactie. Integendeel het paard geeft na, zoekt het bit op en vervolgens krijgt hij van achter de hulp meer, meer, meer. Hij vond dat je datzelfde werk beter onder het zadel (of aan lange lijnen) kon doen want dan kun je wel af en toe belonen op de goede reactie. Best wel dingen om over na te denken.

Ik blijf dit alles zelf het moeilijkste punt vinden in de dressuur. Je wilt toch steeds weer ietsje verder en dan zet je je paard toch vaak weer aan nog zwaarder werk vanuit een goed moment waar hij dus al zijn best doet. Maar ik denk dat een paard ook leert dat als hij dan heel even mee doet dat het dan goed is (moet je wel op zijn grenzen letten natuurlijk). Dat is ook weer de kracht van goede africhters denk ik dat ze dat moment heel goed aanvoelen.

@Cherie
De gedachte aan professor ging ook door mijn hoofd, haha. Al gebruikte hij ook weer termen die niet in die oude handleiding van mij stonden. Ik keek in Boktwiki maar daar zag ik ook geen omschrijving van de begrippen, anders konden we nog afspreken dat aan te houden.
Ik weet dat je begint bij het jonge paard met stelling en dat dat logisch is. Alleen wordt dat dan klassiek gezien uitgebouwd tot diagonale hulpen. Dus ik zit toch nog te wachten op een meer inhoudelijk antwoord op mijn vraag over het systeem van Anky. Het is vast zoiets als jij zegt Visitor. Heb het boek van McLean nog steeds niet binnen helaas dus kan niet opzoeken hoe hij hier tegenaan kijkt.

Om nog even terug te komen op dat longeren, er werd gezegd dat een elastiek werd gebruikt omdat de slof gelijk te "hard" was, maar waarom zou je dan niet eerst wat langere hulpteugels aandoen om het paard zo heeel rustig aan te leren dat er ergens een begrenzing is waar ze op moeten nageven?

Ik ben nog altijd het meeste fan van touwtjes in een driehoek te gebruiken, dan leer je het paard niet om "achter" het bit te lopen, maar leert het als het nageeft en de touwtjes naar beneden volgt, de driehoek verandert en de ruimte naar voren groter wordt. Ook wordt het nergens anders door beïnvloedt, zoals bijv. bij de Pessoa wel het geval is. Ik doe deze touwtjes in het begin zo los dat alleen als het paard echt gigantisch omhoog loopt met het hoofd, het de begrenzing voelt, en maak ze dan langzamerhand wat meer op maat.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:13

horseyfries schreef:
Ik vind het spijkers zoeken op laag water persoonlijk, als iemand mij uitlegt hoe hij of zij iets bedoelt, dan snap ik het ook wel zonder encyclopedie, maar eventjes voor de duidelijkheid:

- Een paard laten nageven is in nek- en kaakgewricht, dit kan dus ook in stilstand
- een paard wat losgelassenheit heeft is los en soepel in het hele lichaam waardoor de beweging mooi doorvloeit, dit kan alleen als een paard nageeflijk is. Een niet 100 % nageeflijk paard kan nooit 100 % losgelassen zijn, maar een niet losgelassen paard kan wel nageeflijk zijn!
- Durchlassigkeit wil zeggen dat het paard alle hulpen van de ruiter door laat komen. Een paard kan dus heel goed losgelassen zijn maar nog niet 100 % durchlassig zijn, dat is het ultieme resultaat wat je nastreeft, dat het paard volkomen los is, maar ook daarbij nog reageert op elke hulp of dat nu een beenhulp, zithulp of teugelhulp is en of dat nu om een verruiming, oefening of een verzamelende hulp gaat.
[/quote]

Couldn't agree more. Ik heb op concours een keer complimenten op mijn coupon voor mijn aanleuning gehad, terwijl mijn paard in galop naar vier-takt neeg in de proef. Dus mijn paard was niet durchlassig, want mijn takt was niet correct (dat is mijn mening iig)

Vraagje: jij geeft aan dat veranderen van houding in alle richtingen een aanvulling is op klassiek? Zijn ze daar dan zo stug in? Ik heb het idee dat ik met het Skala als uitgangspunt rijdt (net als jij), maar ik verander ook de mate van stelling, vraag contrastelling op rechte lijnen, pak in galop een keer contrastelling en rijd niet een half uur lang met dezelfde hals/hoofd houding. Wat zie jij nog meer onder veranderen van houding? En wat denken de andere posters hiervan? Interessant!!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:17

cherie78 schreef:
Tango1979 schreef:
Dus het probleem van de natuurlijke scheefheid van een paard heb jij in de eerste paar maanden aan de longeerlijn al opgelost? Knap, zou ik ook heel graag willen zien. Ik was altijd in de veronderstelling dat je daar de hele opleiding van je paard mee bezig was. Jij hebt dus nog nooit een paard onder je gehad dat over de buitenschouder wegvalt, wat je niet kon corrigeren met je zit. Mmmm

Wellicht even een lees"probleem"?

Ik schreef; verminderd.

Rechtrichten blijf je inderdaad een heel paardenleven lang mee bezig.
De mate waarin verschilt natuurlijk.

Maar jij hebt in een paar weken/maanden de natuurlijke scheefheid zo verminderd, dat hij nooit over de buitenschouder valt onder het zadel? Nog steeds enorm knap en iets wat ik graag zou willen zien.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:22

Horseyfries, ik doe het elastiek ook heel los. Idd alleen dat hij iets voelt wanneer hij "gigantisch zijn hoofd omhoog gooit". Langzaam maak ik hem korter.
De 3 hoek, bedoel je tussen de voorbenen naar opzij? Dat doe ik namelijk.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:24

Tango: Ik wil dat op elke vraag een antwoord komt. In klassiek blijf je dan in mijn ervaring toch een beetje hangen op afwisselen tussen voorwaarts neerwaarts, oppakken met neusje voor de loodlijn, en evt. wat hoger of langer instellen. Als sommige van mijn paarden met de neus voor de loodlijn lopen, ziet het er voor het oog prima uit, en kan ik ze ook prima van daaruit naar beneden laten zakken en hals laten strekken, maar merk ik op het moment dat ik een wat rondere houding vraag dat ze nog niet totaal nageeflijk zijn en slechts tot een bepaald punt. Die rondere houding is iets wat wij dus bewust vragen, soms een klein beetje (zoals in de clinic) soms wat meer, om te zien of ook daar nergens beperkingen of belemmeringen in zitten. Ook hetzelfde in de stelling naar links en naar rechts. Als ik een beetje vraag, dan wil ik een beetje krijgen, maar als ik meer vraag, dan wil ik ook meer krijgen.
Bij mijn klassieke instructeurs werd dat niet gevraagd en als ik hier de reacties soms lees krijgen sommigen daar een rolberoerte van omdat je soms bijv. meer stelling dan buiging vraagt of een paard bewust over een buitenschouder weg laat vallen om als het ware zijn lijf nog meer "op te rekken", en dat is dus iets waarvan ik de meerwaarde zie en het dus toepas.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:26

superwoman schreef:
Horseyfries, ik doe het elastiek ook heel los. Idd alleen dat hij iets voelt wanneer hij "gigantisch zijn hoofd omhoog gooit". Langzaam maak ik hem korter.

Maar waarom zou je dat dan niet met de slof kunnen doen? Die hangt dan immers ook eigenlijk maar heel los te bengelen?

Ja, de driehoek tussen de voorbenen en dan aan de zijkant naar de singel. Ik kies liever voor touwtjes boven een slof omdat dat nog wat gemakkelijker doorschuift omdat het rond is, maar vind dus wel degelijk dat zo'n driehoeksprincipe het paard leert een hand te volgen door die driehoek, en het niet zoals een bijzetteugel alleen maar "erachter" gaat lopen en geen verbinding meer wil maken.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:31

Maar bij contrastelling op de rechte lijn, vraag ik niet standaard contrabuiging (bestaat die term?) . Ook bij contrastelling in galop, vraag ik geen buiging om mijn buitenbeen. Ben ik moderner dan ik denk??

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:46

Ik mis nog het stukje van juist hetgeen een paard zelf niet graag doet, ontwikkelen. Zoals, als het paard snel wil lopen, dan leer ik hem juist ook langzaam te kunnen lopen. Als een paard graag opgericht loopt, dan leer ik hem juist de hals te laten vallen en andersom. Als het paard graag opgekrult loopt, dan leer ik hem juist de hals te verlengen en de neus eruit te brengen. Enzovoorts.
Dat dacht ik te missen bij de clinic van HF. Het paard loopt graag achter de loodlijn in een krul en dus laat je hem daar lopen? Dat dacht is te lezen en dat snap ik niet zo goed. Kun je nog eens uitleggen HF in het licht van hetgeen ik hierboven heb getypt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 19:52

horseyfries schreef:
Tango: Ik wil dat op elke vraag een antwoord komt. In klassiek blijf je dan in mijn ervaring toch een beetje hangen op afwisselen tussen voorwaarts neerwaarts, oppakken met neusje voor de loodlijn, en evt. wat hoger of langer instellen. Als sommige van mijn paarden met de neus voor de loodlijn lopen, ziet het er voor het oog prima uit, en kan ik ze ook prima van daaruit naar beneden laten zakken en hals laten strekken, maar merk ik op het moment dat ik een wat rondere houding vraag dat ze nog niet totaal nageeflijk zijn en slechts tot een bepaald punt. Die rondere houding is iets wat wij dus bewust vragen, soms een klein beetje (zoals in de clinic) soms wat meer, om te zien of ook daar nergens beperkingen of belemmeringen in zitten. Ook hetzelfde in de stelling naar links en naar rechts. Als ik een beetje vraag, dan wil ik een beetje krijgen, maar als ik meer vraag, dan wil ik ook meer krijgen.
Bij mijn klassieke instructeurs werd dat niet gevraagd en als ik hier de reacties soms lees krijgen sommigen daar een rolberoerte van omdat je soms bijv. meer stelling dan buiging vraagt of een paard bewust over een buitenschouder weg laat vallen om als het ware zijn lijf nog meer "op te rekken", en dat is dus iets waarvan ik de meerwaarde zie en het dus toepas.

en hier ben ik het heel erg mee eens! ik doe hetzelfde in mn losrijwerk...en het is in mijn ogen niets meer en minder dan gymmen voor het paard. hoe losser en flexibeler hoe beter een paard het gevraagde werk aankan.
@tango, je kan toch ook bewust kiezen voor wel of geen buiging?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:03

knollentuin schreef:
en hier ben ik het heel erg mee eens! ik doe hetzelfde in mn losrijwerk...en het is in mijn ogen niets meer en minder dan gymmen voor het paard. hoe losser en flexibeler hoe beter een paard het gevraagde werk aankan.
@tango, je kan toch ook bewust kiezen voor wel of geen buiging?

Ja inderdaad, dat doe ik dus ook in mijn losrijden, ik wil gehoorzaamheid, losheid en soepelheid. Ik kies dus bewust voor contrastelling zonder buiging (bijv. om te voorkomen dat ze tegen mijn binnenbeen komt) maar kies er ook voor om bijvoorbeeld op de AC lijn wel buiging mee te pakken en dan te wisselen tussen links en rechts gesteld.

Kan me trouwens wel heel goed voorstellen dat je in een clinic er voor kiest om je paard in de houding te laten lopen die hij zelf prettig vind. Volgens mij waren er op het filmpje ook stukken waarbij het paard meer in de oprichting werd gereden, waarbij hij niet meer achter de loodlijn kwam.
@Vur: ben het helemaal met je eens, inspelen op wat je paard die dag aanbiedt. Dus tempocontrole (laten wachten) als ze bij wijze van onder je uit willen gaan en bij een flegmatiekere dag juist concentreren op een 'electrische' reactie op je been.
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 06-02-13 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:03

horseyfries schreef:
superwoman schreef:

Maar waarom zou je dat dan niet met de slof kunnen doen? Die hangt dan immers ook eigenlijk maar heel los te bengelen?

Ja, de driehoek tussen de voorbenen en dan aan de zijkant naar de singel. Ik kies liever voor touwtjes boven een slof omdat dat nog wat gemakkelijker doorschuift omdat het rond is, maar vind dus wel degelijk dat zo'n driehoeksprincipe het paard leert een hand te volgen door die driehoek, en het niet zoals een bijzetteugel alleen maar "erachter" gaat lopen en geen verbinding meer wil maken.

wanneer ik hem langzaam strakker doe is er natuurlijk wel verschil. Daarna begin ik weer met de slof heel los.
Maar ik moet idd erg oppassen dat het elastiek niet wordt gebruikt als hang en trektouw wordt. denk dat ik het best aardig onder de knie heb. Maar goed,zal de eerste tijd geen jong paard beleren. (hoogstends dan onze welsh voor ons buurmeisje,maar die is niet groen meer)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:43

knollentuin schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
deze bedoel je ws horsey?

dees vind ik wat duidelijker
Afbeelding

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 20:51

en heel wat paginas verder, is iedereen nog steeds druk met de voorkant bezig.
touwtjes, elastiek, bijzet, nog steeds willen jullie als ruiter bepalen 'waar' het paard zijn hoofd moet houden om 'goed' te kunnen bewegen?
dan is het toch nog steeds niet van achter naar voor?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 20:58

nombrado schreef:
en heel wat paginas verder, is iedereen nog steeds druk met de voorkant bezig.
touwtjes, elastiek, bijzet, nog steeds willen jullie als ruiter bepalen 'waar' het paard zijn hoofd moet houden om 'goed' te kunnen bewegen?
dan is het toch nog steeds niet van achter naar voor?

Volgens mij hebben we het al een heel aantal pagina's over nageeflijkheid, halve ophouding en aanleuning (met wat longeervraagjes tussendoor). Jij ziet dat blijkbaar als bezig zijn met het hoofd? Zie jij aanleuning niet als een belangrijk deel van de opleiding van je paard? En hoe bewerkstellig jij nageeflijkheid en aanleuning?

En wat is jouw mening over de hierboven genoemde contrastelling?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:02

vanachteruit
als je paard vanachteruit recht beweegt, heb je de aanleuning en nageeflijkheid vanzelf. (mits de ruiter goed boven het middelpunt van het paard blijft en ontspannen en onafhankelijke zit heeft )

ik zie het nut niet in van contrastelling.
als je paard aan nog niet recht is , en je moet met je hand het hoofd 1 kant op manipuleren, vergeet je dat het allemaal vanachter ontstaat in het bekken
niet voor.
een niet recht paard moet je dus ook vanachter recht werken
van voor heeft weinig zin, want de beweging /impuls, komt vanachter ;)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:06

Dus nageven gebeurt volgens jou door het paard? Zonder dat de de ruiter er naar vraagt? Jij zet dus rechtrichten voor aanleuning in de africhtingsgraad?
En hoe zie jij de contrastelling?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:10

Tango1979 schreef:
Dus nageven gebeurt volgens jou door het paard? Zonder dat de de ruiter er naar vraagt? Jij zet dus rechtrichten voor aanleuning in de africhtingsgraad?
En hoe zie jij de contrastelling?

Paardenmond en ruiterhand gaan altijd mee...als je als ruiter hierin moet manipuleren, mis je al een stuk in de basis.
pas als een paard recht is/beweegt, zijn alle oefeningen een stuk eenvoudiger een krijg je het nageven kado...no problem.
als je bij de basis daar al mee begint, met je zit het paard recht te rijden, daarna de voltes op zit recht te rijden, dan is al het genoemde boven niet nodig.
met contrastelling krijg je je paard echt niet recht van
ook niet van wijken, schouderbinnen e.d. (zoals de ac dit pretendeert)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:18

nombrado schreef:
Paardenmond en ruiterhand gaan altijd mee...als je als ruiter hierin moet manipuleren, mis je al een stuk in de basis.
pas als een paard recht is/beweegt, zijn alle oefeningen een stuk eenvoudiger een krijg je het nageven kado...no problem.
als je bij de basis daar al mee begint, met je zit het paard recht te rijden, daarna de voltes op zit recht te rijden, dan is al het genoemde boven niet nodig.

Dacht dat jij vanuit de FEI richtlijnen dacht? Dus het skala? Zie jij dan waar je de mist ingaat hierboven? Zie jij een halve ophouding als manipuleren? Zie jij het nut van contrastelling niet in als gymnastiserende oefening? Waar krijg jij je paard dan recht mee, zonder aanleuning rondrijden alleen op je zit? Heb je daar een filmpje van (hoeft niet van jou te zijn hoor, van wie dan ook van)
Wijken is een gehoorzaamheidsoefening, zie ik ook niet als een oefening om je paard mee recht te richten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:27

Tango1979 schreef:
nombrado schreef:

Dacht dat jij vanuit de FEI richtlijnen dacht? Dus het skala? Zie jij dan waar je de mist ingaat hierboven? Zie jij een halve ophouding als manipuleren? Zie jij het nut van contrastelling niet in als gymnastiserende oefening? Waar krijg jij je paard dan recht mee, zonder aanleuning rondrijden alleen op je zit? Heb je daar een filmpje van (hoeft niet van jou te zijn hoor, van wie dan ook van)
Wijken is een gehoorzaamheidsoefening, zie ik ook niet als een oefening om je paard mee recht te richten.

wat wil je gymnastiseren met de contrastelling?
je krijgt je paard recht, door hem vanachteruitrechtterijden
niet van voor

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:32

Ik zal eerst jou antwoorden: Gymnastiseren is het uitvoeren van veel verschillende lichaamsoefeningen waarbij souplesse, coördinatie en een toename van kracht belangrijk zijn. Contastelling zie ik als een souplesse oefening. Gymnastiseren is niet alleen rechtrichten, rechtrichten is een onderdeel van gymnastiseren.

Wil jij mij dan ook antwoorden? Dacht dat jij vanuit de FEI richtlijnen dacht? Dus het skala? Zie jij dan waar je de mist ingaat hierboven? Zie jij een halve ophouding als manipuleren?
Waar krijg jij je paard dan recht mee, zonder aanleuning rondrijden alleen op je zit? Heb je daar een filmpje van (hoeft niet van jou te zijn hoor, van wie dan ook van)

Ben er trouwens vandoor, zie graag je reactie morgenochtend :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:35

Tango1979 schreef:
Ik zal eerst jou antwoorden: Gymnastiseren is het uitvoeren van veel verschillende lichaamsoefeningen waarbij souplesse, coördinatie en een toename van kracht belangrijk zijn. Contastelling zie ik als een souplesse oefening. Gymnastiseren is niet alleen rechtrichten, rechtrichten is een onderdeel van gymnastiseren.
je legt nu het woord Gymnastiseren uit ,
Maar welke spieren of groepen gymnastiseer je dan met de contrastelling? en waar dienen die spiergroepen voor?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 21:41

Wil jij mij beantwoorden, dan geef ik jou weer een antwoord :)
Wil niet flauw doen, maar vind het erg vervelend als ik iets een paar keer vraag, netjes antwoord geef op jouw vragen, maar jij zelf geen antwoord geeft.

Onder gymnastiseren valt souplesse, de definitie van souplesse houdt voor mij in
Buigzaamheid/ Flexibiliteit /Lenigheid/ Soepelheid/ Wendbaarheid
Ik wil souplesse, dus buigzaamheid, soepelheid in het hele paardenlichaam. Voor mij werkt contrastelling als een manier om mijn paard meer wensbaar, flexibel, lenig en buigzaam te maken, voor jou niet blijkbaar?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 21:48

Tango1979 schreef:
Wil jij mij beantwoorden, dan geef ik jou weer een antwoord :)
Wil niet flauw doen, maar vind het erg vervelend als ik iets een paar keer vraag, netjes antwoord geef op jouw vragen, maar jij zelf geen antwoord geeft.

Onder gymnastiseren valt souplesse, de definitie van souplesse houdt voor mij in
Buigzaamheid/ Flexibiliteit /Lenigheid/ Soepelheid/ Wendbaarheid
Ik wil souplesse, dus buigzaamheid, soepelheid in het hele paardenlichaam. Voor mij werkt contrastelling als een manier om mijn paard meer wensbaar, flexibel, lenig en buigzaam te maken, voor jou niet blijkbaar?

o, kan alle paarden elke kant opbuigen , geen probleem. Als je paard vanuit achteruit zijn kracht haalt en recht beweegt. , is het niet zo moeilijk ze alle kanten op te buigen. Als ik recht beweeg en train, kan ik mijzelf ook alle kanten opbuigen ;) Wat niet vast zit, hoeft ook niet losgewerkt te worden.
Paarden die zich vastgezet hebben in de kaak, door te strenge inwerking van de ruiterhand (zo zijn ze namelijk nooit geboren) hebben een andere aanpak nodig.....allereerst vertrouwen terugwinnen van de bewuste ruiterhand. Maar jonge paarden? geen probleem om die alle kanten op te buigen hoor.
toch heb ik niet specifiek van je gehoord, welke spieren, spiergroepen, dan zo belangrijk zijn , die je traint met je contra stelling?