Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valk1000

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:23

@ijsdame, is niet helemaal waar, pas wanneer ze zwaar genoeg zijn dat ze niet meer op paard en of pony kunnen rijden, dan wordt er wat gezegt.

Iemand met zwaar overgewicht en vervolgens nog wel valt onder de categorie 80kg en paard rijdt, die blijven tot nu toe nog redelijk buiten schot (A)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:56

Even voor de duidelijkheid: in mijn ogen zijn het in dit topic niet de dikkere mensen die worden afgezeken..... Mijn mening over dikkere mensen te paard heb ik eerder al gegeven, geen zin om in herhaling te vallen en net als Yamcha de grond in geboord te worden.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:59

@schrikdraad, ik lees/schrijf nog niet zo heel lang mee in dit topic (en zal dit ook niet lang meer doen :) ), maar wat mij opvalt is dat jij voornamelijk degene bent die op een onfatsoenlijke manier je mening uit (voornamelijk ook naar een bepaalde persoon) met geen respect voor andere meningen. De rest is voornamelijk bezig om zijn/haar eigen mening onderbouwd weer te geven (waar je het mee eens kan zijn of niet) ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:25

Moderatoropmerking:
Ik heb wat berichten verwijderd. Graag het verzoek om op de bal te blijven spelen en niet op de man. Wat iemand elders op het forum heeft genoemd is niet relevant voor deze discussie.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:27

minikatje schreef:
de paarden vroeger werden ook niet erg oud.
napoleon had ook grote moeite om paarden te vinden boven de 1.50 m.

Misschien zijdelings offtopic, maar het favoriete paard van Napoleon, Marengo, was zo ergens rond de 1.45 hoog (Napoleon hoefde helemaal geen groot paard). Marengo is 38 jaar oud geworden en zn skelet staat nog steeds tentoongesteld in London.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:28

Pfff wat een discussie hier zeg.
Je moet het per paard bekijken maar paarden zijn ook echt niet van suiker hoor.
Er zijn toch echt veel mannen die paardrijden en veel mannen wegen boven de 90 kilo. Ijslandse paardjes en Fjorden werden ook bereden door volwassen mannen met waarschijnlijk ook nog een hele wapenuitrusting. Dat weegt echt wel boven de 90 kilo allemaal hoor. Ligt er helemaal aan hoe je erop zit.
Gewicht is niet zozeer het punt, wel of je fit bent of niet.
Zelf weeg ik meer dan je zou denken omdat ik redelijk fit ben. Je kunt niet echt aan mij zien dat ik 75 kilo weeg. En als ik in een zwaardere periode zit, ga ik richting de 80 kilo. Als ik de BMI gebruik dan zou ik overgewicht hebben maar dat zou je niet zeggen als je naar me kijkt.
Vergeet die stomme BMI en zorg gewoon dat je fit bent. Ik heb veel gereden op stevige e-ponies omdat ik dat prettig vind en ik heb nooit het idee gehad dat ze moeite met me hadden.
Ik denk dat je goed moet kijken naar iemands postuur en conditie en ook het postuur en conditie van het paard, maar niet iemand op de weegschaal moet zetten. Je kunt als manege eigenaar bevoorbeeld veel beter tegen iemand zeggen dat ze nog een beetje aan hun conditie moeten werken voordat ze lessen gaan nemen, omdat het fijner rijden is met een goede conditie ipv zeggen dat mensen te zwaar zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:07

Waarom hoefde Napoleon geen groot paard? Hij was zelf niet zo heel klein hoor.... Hij was wel dol op Arabische paarden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:11

Napoleon was toch maar een klein ventje? Marengo was een arabische hengst inderdaad.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:15

Ik meen onlangs ergens gelezen te hebben dat hij van normale lengte was - geen reus, maar zeker geen dwergje. Ik zal eens even zoeken, best interessant.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:29

Ik lees dat hij 1,70 was, dat vind ik best klein. Niet voor die tijd natuurlijk.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:35

Hij was even groot als de meeste andere Italianen van die tijd - maar er stond pas iets over op internet - dat hij niet zo klein was. Misschien bedoelden ze inderdaad dat hij normaal was voor mannen uit die omgeving en uit die tijd. Hij stal wel schril af tegenover zijn Maarschalk Ney - die iets van 2 meter was....
Citaat:
In de militaire staf van Napoleon bevond zich een veldmaarschalk die juist enorm opviel door zijn enorme lengte: maarschalk Michel Ney was ruim 2 meter lang.

Op een dag hield Napoleon een militaire bespreking waar ook maarschalk Ney bij aanwezig was.

Het viel Napoleon op dat de maarschalk een beetje gebogen liep: een houding die onwaardig was voor een veldmaarschalk in het leger van Napoleon. Toen Napoleon hem vroeg waarom hij dat deed antwoordde Ney:

"Sire, ik vind het lastig dat ik groter ben dan u, terwijl u toch de keizer bent."

Napoleon schudde met zijn hoofd. "U ziet het verkeerd. U bent langer. Ik ben groter."

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:37

De mensen waren algemeen kleiner.
Dat zie je nog in hele oude huisjes die hebben lage deuren.

Persoonlijk denk ik dat gewicht een klein onderdeel is van paarden blessures.
Vroeger hadden paarden minder blessures maar er werd ook beter les gegeven.
Geen rare bitten en hulpteugels.
Geen fysio een paard met gebreken was omdat de ruiter meer moest leren.
Alle paarden kwamen buiten geen suikerklontjes die bij een bokkesprong afbraken of bij regen smolten.
Er zijn heel veel mooie dunne ruiters maar net zoveel blessures.
Zou dat alleen voorkomen bij mannen of dames met dat gewicht was er een feit.
Nu alleen een ( ver)oordeel en de smaak en mening van inviduelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:50

schrikdraad schreef:

Alle paarden kwamen buiten geen suikerklontjes die bij een bokkesprong afbraken of bij regen smolten.

+:)+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:55

Over hoeveel vroeger heb je het, schrikdraad?
Niet de vroegere tijden door een roze bril bekijken. Paarden uit de 19e eeuw werden afgebeuld - maar toen was er nog geen Brooke's Hospital beschikbaar. Ze gingen slechts ca. 3 jaar mee.
In alle oorlogen werden massaal paarden over de kling gejaagd, zonder mededogen
Alleen de gegoede burgers en edelen konden zich rijlessen veroorloven, de rest moest het zichzelf aanleren, vooropgesteld dat ze over een paard konden beschikken (paarden waren alleen voor de rijken - geestelijken hadden ezels de rest misschien een os)
En je wilt niet weten wat ze in onze mooie gouden eeuw met paarden uitvraten om ze gezond te houden. Een suikerklontje was er niet, maar andere barbaarse middelen werden gewoon toegepast. Bij steigeren moesten de voorbenen worden afgeranseld. Het hoofd van het paard met een knuppel geslagen, of een stekelige band over het hoofd aanbrengen.
Bij strijken van de achterbenen moesten de dijen worden gebrand met een gloeiende pook
Een paard met verstoppingen gaf men fijngesneden ingewanden van kabeljauw met witte wijn.
Verwondingen behandel je met poeder van in een pot verbrandde slakken, of verbrand duivenbloed etc.

Lang leve vroeger :n

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:03

schrikdraad schreef:

Ik ben wel benieuwd wat jij verstaat onder vroeger in dit verhaal.
In de tijd die ik vroeger noem en eigenlijk ook nog daarvoor was het nou juist vrij normaal om een paard een scherp/zwaar bit in te hangen en waarom werd er vroeger beter les gegeven? :? Volgens mij is het juist zo dat mensen zich (ook op paardengebied) steeds meer ontwikkelen door nieuwe inzichten (en onderzoeken) en stromingen die over het algemeen toch wel iets paardvriendelijker zijn dan zoals "vroeger" met dieren werd omgegaan..
Een paard met gebreken was omdat de ruiter meer moest leren? Ik denk dat het prima is dat er tegenwoordig wel de mogelijkheid bestaat om een fysio in de arm te nemen. Vroeger kon dat niet omdat er simpelweg geen dierenfysio's bestonden.
En alle paarden kwamen buiten? Ook dat is volgens mij een ontwikkeling die nou juist in de laatste jaren veel meer in opmars is. Vroeger had je zelfs nog stands waar paarden de hele dag en nacht in moesten staan, of bedoel je met vroeger dat paarden nog buiten liepen omdat het wilde paarden waren en de paarden dus nog niet gedomesticeerd waren?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:04

freeride schreef:
Als je bedenkt dat steeds zwaar opstappen aan 1 kant van een paard al schade aan de rug kan toebrengen, zelfs bij een lichte ruiter, waarom doen veel mensen dan nog alsof "een uurtje hobbelen" met serieus te zwaar gewicht geen schade aanricht.
Ik vind het oneerlijk, en ethisch ook nog onverantwoord.
Hoe goed iemand ook zit en rijdt, te zwaar is te zwaar.
Als je van jezelf weet dat je te zwaar bent om gezond te kunnen zijn, stap dan ook niet op een paard, maar eerst op een hometrainer.
Ik zie om me heen meer en meer mensen met teveel gewicht op paarden en ponies rijden, die allemaal "vreemde" klachten hebben, paard loopt niet over de rug, paard is stijf, wil niet inbuigen etc. ga eerst eens bij jezelf te rade, iedereen kijkt eerst naar het zadel bij rugklachten, kijk dan ook even naar wat er op dat zadel zit. hard, ik weet het, maar wel eerlijk.

Hier ben ik het wel mee eens. Het is alleen moeilijk te bepalen wat te zwaar is. Een klein iemand met een hoge BMI kan wel lichter zijn dan een lang iemand met een gewone BMI. Dan heb je ook nog de natuurlijke souplesse en balans die ook weer voor eenieder verschillend is ongeacht het gewicht.
Wat ik zelf wel merk is dat als ik een beetje zwaarder ben dan normaal (heb overigens een normale BMI) ik gewoon minder lekker en volgens mij ook minder goed rij. Ik denk dat je dus sowieso niet het potentieel uit jezelf en voor je paard eruit haalt als je echt te zwaar bent.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:05

Ik bedoel niet zo lang geleden.
Maar ongeveer 30 jaar terug.
En toen de wedstrijdpaarden.
En waar ik heb leren rijdsb gebeurde er gelukkig geen barbaarse dingen.
Naar mijn idee nu veel meer.

Maar er is ook al een cultuur verschil hedendaags.
De dresuursport en de springsport en de hele aanhang.
Misschien beter gezegt de vrouwen die alles zielig vinden en de heren die het nuchter bekijken maar ook veel eerlijker zeggen waar het probleem zit.

De springsport waar 80/90 kilo geen probleem is de dressuursport waar bij een zelfde paard 80/90 kilo een schande en dierenleed is.

De mensen draaien naar mijn idee tegenwoordig door.
Bij een mini wondje al in paniek de da erbij.
Een paard dat bijt mag geen tik meer dat is zielig
Een paard dat bokt heeft ergens last van en moet naar de fysio.
Doe maar gewoon. Dat is gek genoeg.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:11

@hermes
Waar ik heb gereden bestond alleen een dikke bustrens.
Op conours zag je ook niet anders.

Nu heeft iedereen orun maar een recht paard herkennen ze niet.
Toen wel. Ook in de krul trekken was uit den boze.
Zitlessen waren ook normaal.

Misschien regio afhankelijk maar hier stond elk paard buiten en in de nacht in een box.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:14

Zoals zowel Schrikdraad als Buitenzinnig het neerzetten is een beetje zwart/wit:

Ik ben naar deze tentoonstelling geweest: http://www.nam.ac.uk/microsites/war-horse/ . Het was belangrijk om je paard gezond te houden. Veel paarden gingen ook niet dood op het slagveld, maar door de omstandigheden daaromheen. Ook veel paarden gingen na hun oorlogsverleden gewoon weer terug naar het land van herkomst waar ze gewoon oud werden.

Brooke is opgericht na de eerste wereldoorlog toen bleek dat veel oude britse cavalerie paarden gewoon daar achter gelaten waren en nu onder erbarmelijke omstandigheden zwaar werk deden.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:21

Dertig jaar geleden was er ook geen Bokt, waar iedereen zit te praten over van alles en nog wat...
En geen internet waar je dingen kunt nazoeken
In de grotere steden was en is er geen "buiten" voor je paard, anders dan een luik en als het meezit een uurtje in een paddock of aan de stapmolen. Toen ik begon met rijden kon je bij de bar een zakje met suikerklontjes kopen om je paard mee te belonen (en dat is heel wat langer dan 30 jaar geleden)
Een dikke bustrens is niet perse aardig voor je paard
Zitlessen kreeg ik destijds ook niet - was wel welkom geweest want ben er de 1e 20x afgevallen :o
In de krul trekken gebeurde toen ook, net als instructeurs, die met een lange zweep achter je aan kwamen om jouw onvermogen te compenseren en het paard de goede kant op te meppen (paard mepte na de 5e keer feilloos tegen zijn knieschijf *\o/* )
Er rijden meer vrouwen paard dan mannen. En gezien het traditionele drankgebruik na de les, verwacht ik niet veel nuchterheid.
Ook op dit topic kom ik niet veel vrouwen tegen die iets zielig vinden, want ze kruipen zonder mededogen met 90 kilo op een volbloedje (of op een IJslandertje van 1.35m) Ze vinden het wel zielig dat ze door die "handicap" niet meer mogen rijden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:23

Persoonlijk heb ik het niet over oorlogspaarden.
Maar paarden van "ons" voor de hobby en sport gehouden.
Maar dan tientallen jaren terug toen een tik nog niet zielig was en je in een les nog leerde rijden op een plat hard zadel met gewone trens.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:28

Sorry buitenzinnig
Met dusdanig bericht kan ik niets.
Ik prijs mezelf dan maar gelukkig dat ik heel anders heb leren rijden met een hele andere omgang.
Een manier waar nu nog veel mensen wat aan zouden hebben.

Je laatste zin laat ik maar helemaal weg in mijn reactie.
Dat is de muziek die de toon steeds zet in dit topic.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:30

Maar wij zijn de afgelopen dertig ook veel dikker geworden....
http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... cht/trend/

Sterke stijging in overgewicht in afgelopen dertig jaar
In 1981 had één op de drie volwassen Nederlanders overgewicht. Sindsdien is het aantal Nederlanders met overgewicht sterk gestegen tot bijna de helft van alle volwassenen in recente jaren. Het percentage mensen met ernstig overgewicht
verdubbelde van 5% tot bijna 12% (zie figuur 1). Deze stijging was zowel zichtbaar in zelfgerapporteerde als gemeten gegevens tot. De toename in (ernstig) overgewicht is vergelijkbaar voor alle bevolkingsgroepen, en staat los van geslacht, leeftijd en urbanisatiegraad. Opvallend is dat gedurende de gehele periode 1981-2008 overgewicht meer onder mannen voorkwam en ernstig overgewicht meer onder vrouwen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:33

Apple schreef:
Zoals zowel Schrikdraad als Buitenzinnig het neerzetten is een beetje zwart/wit:

Ik ben naar deze tentoonstelling geweest: http://www.nam.ac.uk/microsites/war-horse/ . Het was belangrijk om je paard gezond te houden. Veel paarden gingen ook niet dood op het slagveld, maar door de omstandigheden daaromheen. Ook veel paarden gingen na hun oorlogsverleden gewoon weer terug naar het land van herkomst waar ze gewoon oud werden.

Brooke is opgericht na de eerste wereldoorlog toen bleek dat veel oude britse cavalerie paarden gewoon daar achter gelaten waren en nu onder erbarmelijke omstandigheden zwaar werk deden.

Bedankt voor de link, Apple - hij staat in mijn "te lezen" lijstje.
Vanwege mijn "beroep" lees ik veel over zadels, hoe ze ontstaan zijn en dan pik je een aantal dingen op. Nogmaals - tijdens de industriële revolutie (dus eind 1900) werden paarden echt wel afgebeuld. Paarden werden op het slagveld ook als kogelvanger gebruikt, maar uiteraard was dat niet de opzet van de ruiter.
De gruwelijke behandelmethoden van vroeger heb ik uit een wetenschappelijk boek - het is opgeschreven door een dierenarts uit die tijd en vertaald...
En schrikdraad - slaan is een teken van onvermogen. Dat wil niet zeggen dat ik nooit eens uit mijn slof schiet, maar "geef hem eens een flinke klap met de zweep, het is je moeder niet" vind ik geen goed lesgeven en zeker geen goede oplossing. Meestal doet een paard iets niet omdat hij het niet snapt (en dan zijn wij als zijn onderwijzer tekort geschoten) of niet kan. Een kind heeft ook nog nooit iets geleerd van een oplawaai. Het geven van een trap helpt niet om Engels te spreken, te schrijven of te rekenen, oefenen en geduld wel....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:37

Dat klopt abiola.
Maar dan zou je ook weer cijfers moeten hebben hoeveel er daar van paardrijden.

En overgewicht wil ook niet zeggen te zwaar voor elk paard.
Ik heb 5 kilo overgewicht.
En een stevig gebouwde tinker onder mijn kont.
Die gaat geen schade krijgen daardoor
Dus overgewicht is wat anders dan obees.
En ook wat anders als je op een fijn gebouwde NRPS pony zou stappen.

En die zie ik toch bar weinig in mijn omgeving.
Ik ken 1 persoon.
Is dat een topic waard tegenover al het andere trek en scheefrij werk?