Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:09

Mindfields schreef:
murphy102 schreef:
Als ze dat zo bedoelt, moet ze dat ook zo zeggen, want dat is nl. een logisch gevolg. Een paard is gesteld en gebogen volgens het verloop van de wending. Zitten jouw schouders recht boven jouw heupen en zijn die weer gelijk met de heupen van het paard, dan is het dus een logisch gevolg dat het lichaam van de ruiter diezelfde beweging meemaakt en is het dus helemaal niet nodig om die schouder nog eens extra naar voren te brengen, want dan dus breng jij jezelf wel degelijk uit balans en ben je niet meer mee met de beweging van het paard!! Dan betekent dat dus echt dat jij scheef gaat zitten. Uit balans = scheef.

Vraag Horst Becker hier maar eens naar. Die zegt ook buitenschouder naar voren.

Dan zal ik het op dit punt NIET met Horst Becker eens zijn.

Suelza

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:11

Die buitenschouder komt naar voren op het moment dat de buitenheup van het paard naar voren komt, daar het paard de ruiter 'mee'draagt in zijn beweging en de ruiter de beweging van zowel binnen- als buitenachterbeen van het paard dient te volgen.

Als de ruiter recht op zijn paard zou zitten en de beweging van het paard vloeiend zou volgen, zou de ruiter dus in deze beweging van het paard mee naar voren genomen worden.

Het paard beweegt hierbij niet van voor naar achter of van achteren naar voor, maar van links naar rechts of van rechts naar links, afhankelijk van de kant waarop hij gereden wordt.

Als de ruiter dus mee beweegt met de heup van het paard, wordt dus ook de buitenheup van de ruiter meegenomen in deze beweging en als de ruiter geen contractie in zijn lichaam wenst, zal ook de rest van het lichaam dus meebewegen. Doel (en als het goed is gevolg) is een lengtebuiging van het puntje van de staartwortel tot aan de atlas van het paard.

Zou de ruiter recht op zijn paard blijven zitten, zonder in de beweging mee te gaan zou deze, mijn inziens, het paard dus tegenwerken, danwel -zitten.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:14

murphy102 schreef:

Horst heeft het ook niet zelf verzonnen, maar van niet de minste leermeesters.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:19

Suelza schreef:
Die buitenschouder komt naar voren op het moment dat de buitenheup van het paard naar voren komt, daar het paard de ruiter 'mee'draagt in zijn beweging en de ruiter de beweging van zowel binnen- als buitenachterbeen van het paard dient te volgen.

Als de ruiter recht op zijn paard zou zitten en de beweging van het paard vloeiend zou volgen, zou de ruiter dus in deze beweging van het paard mee naar voren genomen worden.

Het paard beweegt hierbij niet van voor naar achter of van achteren naar voor, maar van links naar rechts of van rechts naar links, afhankelijk van de kant waarop hij gereden wordt.

Als de ruiter dus mee beweegt met de heup van het paard, wordt dus ook de buitenheup van de ruiter meegenomen in deze beweging en als de ruiter geen contractie in zijn lichaam wenst, zal ook de rest van het lichaam dus meebewegen. Doel (en als het goed is gevolg) is een lengtebuiging van het puntje van de staartwortel tot aan de atlas van het paard.

Zou de ruiter recht op zijn paard blijven zitten, zonder in de beweging mee te gaan zou deze, mijn inziens, het paard dus tegenwerken, danwel -zitten.

Hier kan ik niets mee met wat je nu zegt. Ga je dan soms je buitenschouder naar voren brengen in de takt van de gang of zo?
Moet die buitenschouder van de ruiter mee naar voren in de wending? Dat is de vraag. Dan zeg ik: Nee.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:19

Nee, dat ga ik niet...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:23

Mindfields schreef:
murphy102 schreef:

Horst heeft het ook niet zelf verzonnen, maar van niet de minste leermeesters.

Dan zal Horst dat verkeerd geïnterpreteerd hebben, wellicht. Want zijn leermeesters zijn zeker niet de minste.
Maar dan heb ik -zeker aangaande dit onderwerp- toch meer vertrouwen in Professor, ook met niet de minste leermeesters en in mijn eigen leermeesters.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:24

Horst is toch 1 van je leermeesters?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:27

Als de buitenschouder niet mee naar voren draait blijf je dus recht naar de wand tegenover je zitten? Dan zit je niet mee in de beweging.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:28

Mindfields schreef:
Horst is toch 1 van je leermeesters?

Als je goed gelezen had, had je begrepen dat ik veel van o.a. Horst Becker geleerd heb. Dit is niet helemaal gelijk aan "leermeester zijn". Ik waardeer hem wel.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:29

Mindfields schreef:
Als de buitenschouder niet mee naar voren draait blijf je dus recht naar de wand tegenover je zitten? Dan zit je niet mee in de beweging.

Dan verschillen wij gewoon van mening!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:29

We agree to disagree :D

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 09:38

Mindfields schreef:

Volgens mij niet, je draait toch niet alleen je schouder? Als je mee gaat met de beweging van je paard draai je je hele bovenlijf iets volgens mij vanuit ter hoogte navel.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:12

claudiaM33 schreef:
Mindfields schreef:

Volgens mij niet, je draait toch niet alleen je schouder? Als je mee gaat met de beweging van je paard draai je je hele bovenlijf iets volgens mij vanuit ter hoogte navel.

Zelf heb ik niet zo veel met dat "navel"-verhaal, Claudia. Als jij een goede onafhankelijke zit hebt en je dus ook bewust bent van jouw eigen ontspanning, dan maak jij het beloop van de wending automatisch mee vanuit de heup. Zorg daarbij dat de buitenteugel genoeg lengte krijgt -zoals Professor ook al aangaf- en sta jij toe vanuit die ontspannen schouder, ...dan ben je er...!
Kun je dat niet, dan is er zeer waarschijnlijk iets met de onafhankelijke zit niet in orde, of zit men misschien zelfs als een plank.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:34

Mmmmm....ga dat vanmiddag even bewuster voelen wat er nou eigenlijk in mijn lijf gebeurt in de wending....

Heb paar jaar geleden nog wel een clinic centered riding gevolgd, vond ik ook reuze interessant trouwens....die gaan ervan uit dat je onderbuik het centrum is en je vanuit daar je ledematen onafhankelijk van elkaar beweegt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:50

claudiaM33 schreef:
Mmmmm....ga dat vanmiddag even bewuster voelen wat er nou eigenlijk in mijn lijf gebeurt in de wending....

Heb paar jaar geleden nog wel een clinic centered riding gevolgd, vond ik ook reuze interessant trouwens....die gaan ervan uit dat je onderbuik het centrum is en je vanuit daar je ledematen onafhankelijk van elkaar beweegt.

ik ben het daar wel mee eens, omdat je van uit je eigen kern werk, zo kan je ook in je paard gaan zitten

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:57

Hier wat foto's van mijn merrie, die ik nu in de westernsport uitbreng maar "gewoon" merendeel klassiek train:

Hier inzet afwenden en ik zie dat ik iets in mijn onderrug hang maar heb niet overdreven mijn schouder mee. Overigens train ik hier wel dat ik met een steeds lossere teugel rij, doel is om uiteindelijk op 1 hand te kunnen rijden, met loshangende teugel....maar dan wel met een paard dat verzameld gaat en durchgelassich is...

Afbeelding

Nog wat linkjes:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-R4IB7N3J.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AP4QDRZP.jpg

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:00

mooie merrie , verder kan ik rijtechnisch er niet veel over zeggen daar western niet mijn cup of thee is heb er geen kaas van gegeten misschien als je naar een handig rijden wilt je nu alvast de je beidde handen heel dicht bijelkaar moet houden.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:01

Als je in de wending kijkt, moet je volgens mij moeite doen om je schouders NIET mee te nemen. Kijken is genoeg. Heup zakt vanzelf op de goede plaats als het binnenachterbeen er onder zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:01

de hulpen op de teugel op deze fotos komen nooit geheel door deze houden op in de arm, de elleboog is niet goed gesloten tegen het lichaam en veroozaakt dus wel onnodige spanning in de schouders, om maar even niets te zegen over de stoel zit die verkregen word met een westernzadel

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:13

Klopt, van die stoel zit! Is ook mijn punt van het western zadel. Helaas mag ik nog steeds niet starten met een dressuurzadel, hahaha.

Maar het punt ging over de schouder hier.

De hulpen komen niet door omdat mijn teugels te lang zijn, of omdat mijn ellebogen te wijd staan? Of beide? Ik heb zelf niet het idee dat ik onnodige spanning heb in mijn schouder, het is ook altijd moeilijk te zien vanaf een foto.

Nou ja misschien zijn deze foto's en deze tak van paardensport niet goede voorbeeld in deze discussie, alhoewel juist van fouten leer je!!

Ik wilde maar even aangeven dat ik, alhoewel ik het nooit meer helemaal klassiek kan doen omdat in de western nou eenmaal andere dingen gevraagd worden van ruiter en paard, toch de klassieke manier dè manier vind om je paard te gymnastiseren.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:25

Claudia, bij iedereen zullen er altijd verbeterpunten zijn. Zolang je maar wel probeert te streven naar perfectie. En ik vind dat je best trots mag zijn op dit plaatje.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:41

@Spokie thanks voor compliment :o
Ik weet het dat er altijd verbeter punten, gelukkig :j en dat maakt het paardrijden ook zo leuk!!

Maar weet wat denk ik nog het belangrijkste is?
Je open stellen voor nieuwe of andere inzichten, het willen leren, je niet vast pinnen op èèn weg,
neem eens een zijweg en vind uit of dat ook werkt, zo niet weet je dat ook weer.
Luisteren naar andere meningen, uitproberen, voelen.

Maar boven al, het plezier on the way en je liefde voor de paarden, zij zijn namelijk degene die het ons leren, zij geven aan, zij geven het tempo van het leerproces aan, zij laten ons voelen en leren, als je dat tijdens het samenwerken met je paard blijft zien en voelen leer je iedere dag weer!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:44

nou daar ben ik het wel mee eens, er is altijd ruimte voor verbetering, in je zelf als ruiter, en we hoeve het niet met elkaar eens te zijn zolang je het bespreekbaar houd, en open staat voor discussie

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 11:56

Zeker weten Moll!
Juist als je iets bespreekbaar maakt, juist dan leer je van elkaar!
En natuurlijk hoeven we het niet eens te zijn met elkaar, gelukkig niet, dan stopt het leerproces en denkproces namelijk.
En wat voor de èèn goed werkt hoeft helemaal niet te werken voor de ander.

Belangrijk is denk ik om uit je comfortzone te komen, dat is wel veilig maar houdt je ook star.
Niet bang zijn om je kwetsbaar op te stellen, dat doen onze paarden ook, je kunt nou eenmaal niet àlles weten.

En heb respect voor elkaar, voor je paard voor je medemens.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:20

Moll schreef:
nou daar ben ik het wel mee eens, er is altijd ruimte voor verbetering, in je zelf als ruiter, en we hoeve het niet met elkaar eens te zijn zolang je het bespreekbaar houd, en open staat voor discussie

Helemaal mee eens, Claudia en Moll.