DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dollemina

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 00:45

Ik volg dit topic sinds enkele dagen (heb dus echt niet alles gelezen) en vroeg me af waar @kneusje is gebleven.
Hij of zij is maar 1 dag online geweest en alleen in dit topic.
Een relaccount wellicht??
Ik heb gemerkt dat er nog een relaccount op sommige dagen actief is in dit topic.

Om on-topic te blijven, ik heb de DVD niet gezien.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik vraag me dan ook af wat Ulhrike Tiel hier mee hoopt te bereiken.
Ze zal wel een eigen belang hebben waarschijnlijk.
Mij maakt het niet uit hoe iemand rijdt. Of het nu klassiek is of volgens de zogenaamde Anky methode. Er zullen heus wel meer wegen naar Rome leiden.
Ik vind wel dat je ten alle tijde eerlijk moet zijn tegenover je paard.
Als je de top wilt halen dan zul je de grenzen gaan opzoeken.
Dat is niet alleen in de paardensport zo.
Blijkbaar werkt het voor Anky en haar lesklanten. Ik weet zeker dat deze paarden een heel goed leven hebben.

Wat Ulhrike betreft vind ik dat zij door haar eigen trainingsmethode maar het tegendeel van LDR moet bewijzen maar ga niet met modder gooien. staat nml. niet zo netjes.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 10:23

Mooi stukje hetzusjevan!

Maar ehm relaccount, hoe kom je daar achter? En hoe merk je dat er op sommige dagen een relaccount is?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:17

hetzusjevan schreef:
Wat Ulhrike betreft vind ik dat zij door haar eigen trainingsmethode maar het tegendeel van LDR moet bewijzen
Wat is het tegendeel van LDR? HOV?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:04

KIDL ??

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:05

huh ? Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 22:16

Het tegenovergestelde is toch standje sterrewacht? Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 06:45

Karl66 schreef:
Het tegenovergestelde is toch standje sterrewacht? Haha!

SSW?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:42

Marije1984 schreef:
Is elk paard eigenlijk geschikt voor LDR?

Nee nou wordt ie helemaal te erg en juist daartegen is de waarschuwing ook bedoeld. Alsof LDR dus de norm is en iets wat je als ideaal zou moeten zien?

Baucher's eerste methode, die tegenwoordig hyperlflexion wordt genoemd is niks nieuws, het is niets anders dan Baucher eerste methode die hij gebruikte omdat na de Franse revolutie alle rijpaarden van de Franse adel, met die adel is vermoord. Met zijn methode kon je koetspaarden en renpaarden zo rijden dat het enigzinds op een klassiek (barok) dresuurpaard ging lijken. Hyperflexion is dus een middel om paarden die niet normaal (Klassiek) te rijden zijn toch zo te rijden dat het er voor de leek (sorrie juries) goed uitziet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:49

Don_Marcello schreef:
Marije1984 schreef:
Is elk paard eigenlijk geschikt voor LDR?

Nee nou wordt ie helemaal te erg en juist daartegen is de waarschuwing ook bedoeld. Alsof LDR dus de norm is en iets wat je als ideaal zou moeten zien?

Baucher's eerste methode, die tegenwoordig hyperlflexion wordt genoemd is niks nieuws, het is niets anders dan Baucher eerste methode die hij gebruikte omdat na de Franse revolutie alle rijpaarden van de Franse adel, met die adel is vermoord. Met zijn methode kon je koetspaarden en renpaarden zo rijden dat het enigzinds op een klassiek (barok) dresuurpaard ging lijken. Hyperflexion is dus een middel om paarden die niet normaal (Klassiek) te rijden zijn toch zo te rijden dat het er voor de leek (sorrie juries) goed uitziet.

Elk paard is geschikt voor LDR omdat je niet elk paard even diep zal instellen. LDR is niet een kwestie van elk paard zo diep mogelijk rond rijden, dit zijn typische opmerkingen voor mensen die geen idee hebben hoe de training bij LDR ruiters in zijn werk gaat...

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:21

LDR (zoals op de DVD getoond) is extreem opgekruld rijden of stilstaan en is in mijn ogen een zeer zwaar hulpmiddel dat in noodgevallen gebruikt kan worden door zeer ervaren ruiters. Iets heel anders dan even wat ronder instellen om je paard te kunnen ontspannen, of te te domineren als hij erg vervelend is. Ook ik probeer mijn paard voorwaards-neerwaarts te rijden en de rug rond te maken en ook daarbij komt mijn paard wel eens even achter de loodlijn. Dat is nog lang geen hyperflexion/LDR.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:25

Don_Marcello schreef:
LDR (zoals op de DVD getoond) is extreem opgekruld rijden of stilstaan en is in mijn ogen een zeer zwaar hulpmiddel dat in noodgevallen gebruikt kan worden door zeer ervaren ruiters. Iets heel anders dan even wat ronder instellen om je paard te kunnen ontspannen, of te te domineren als hij erg vervelend is. Ook ik probeer mijn paard voorwaards-neerwaarts te rijden en de rug rond te maken en ook daarbij komt mijn paard wel eens even achter de loodlijn. Dat is nog lang geen hyperflexion/LDR.

De DVD kun je niet als maatstaf nemen voor wat LDR rijden is aangezien degene die hem gemaakt heeft zelf geen flauw benul heeft wat LDR trainen inhoudt.
Ik zou zeggen, koop allemaal eerst het nieuwe boek van Tineke Bartels, lees hem goed door, neem liefst eerst ook nog wat praktijklessen bij een GOEDE instructeur en dan kunnen we het er nog eens over hebben. Een methode veroordelen zonder dat je weet waar het over gaat is niet bepaald een weloverwogen oordeel geven.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:49

Hoe heet dit topic ook al weer.... ? Schijnheilig

"DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel " Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:51

Conclusie getrokken.......... de DVD kan je niet als maatstaf nemen Haha! Haha!

*edit* stukje text weg gehaald Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:55

De titel van de DVD is sowieso al een misser, een discussie kun je alleen krijgen als er tegenspraak geduld wordt, de DVD is meer iets in de richting van "monoloog met duizend herhalingen van hetzelfde beeld"....

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:02

Ik ga het zeker lezen om de methode maar vooral ook de principes en de filosofie erachter te begrijpen. Dat is ook waar Ulrike in eerste instantie om vroeg, samenvattend in mijn woorden leg eens uit wat jullie doen want het ziet er zo onvriendelijk uit. Maar Ulrike krijgt tot nu toe door de aangangers van dit systeem het etiket van een landverrader opgeplakt en degene die dezelfde kritiek hebben zijn domoren die er niks van snappen. Nou ik ben dan het jongetje dat roept dat de Keizer geen kleren aanheeft terwijl iedereen die er verstand had heeft het prachtige gewaad bewondert dat door deskundige kleermakers is gemaakt.

Ik vind het prima dat de top het gebruikt, hun doel is wedstrijden winnen en dat lukt ermee. Het is aleen niet mijn doel. Mijn doel is een fijn rijpaard dat ik voor mijn eigen plezier zo goed en verantwoord mogelijk wil opleiden met als ideaalbeeld een paard in een fraai uitgebalanceerde levade of terre-a-terre. Daarbij wil ik het paard bruikbaar houden zodat ik er ook fijn een ontspannen buitritje op kan rijden, en hij ook in moeilijke omstandigheden mij vertouwt en niet wegspringt voor wolven of enge traktoren of vrachtwagens of muziek. Mijn doelen zijn anders en dus ook de middelen die ik gebruik of wens te gebruiken. Of LDR/hyperflexion voor mijn doel een middel zou kunnen zijn betwijfel ik vooralsnog. Voorwaards-neerwaarts rijden met een opwaards gewelfde (dus niet weggedrukte) en swingende rug is een voorwaarde om naar het paard toe verantwoord verder te kunnen, ook in de klassieke/academische dressuur/rijkunst. Voor een klassiek rijpaard heb je daar echt geen LDR voor nodig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:05

Ulrieke krijgt niet het etiket landverrader opgeplakt........ wel het etiket...... ONKUNDIG Haha! Haha!

hoe het allemaal in zijn werk gaat kan je in dit en de andere topics heel goed terug lezen in de posts van Tyrza bijvoorbeeld. Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:10

Welk doel beoog je?

Olympisch goud? Ik zit liever op de bank met de video.

Dat is zo leuk aan dressuur, het is publiekelijk en iedereen mag er naar kijken en er iets van vinden. Kan niet wachten tot de dag dat het publiek mee mag beoordelen.

Velen willen een kopie zijn van iemand, dat vind je terug in alle facetten van paarden. Alleen een echte fotokopie werkt.

Wel leuk als je met je paard applaus in ontvangst kan nemen en in staat bent met het der te communiceren in plaats van te onderdrukken. Trekken helpt niet.... Schijnheilig dat zijn ze gewend Haha!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:12

KiWiKo schreef:
Ulrieke krijgt niet het etiket landverrader opgeplakt........ wel het etiket...... ONKUNDIG Haha! Haha!

Lees dan de eerdere reacties nog maar eens terug die ook in de hoefslag hebben gestaan toen de artikelen in het duitse St George waren verschenen en de hoera stemming toen Sjef de rechtzaak had gewonnen. Dat hij dat had gewonnen om het porttretrecht van Anky en niet vanwege de inhoudelijke kritiek in dat nummer, vond je niet terug in de nederlandse pers. Wel werd het meteen in de strijd Nederland-Duitsland getrokken.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:16

Toch is het simpelweg een feit dat Ulrike Thiel bepaald niet een deskundige op het gebied van LDR trainen genoemd kan worden en het dus vreemd is dat juist zij meent te moeten vertellen aan anderen hoe het werkt en dan blijkt dat wat zij vertelt absoluut niet overeenkomt met wat degenen die in de praktijk werkelijk zo trainen doen, ervaren en vertellen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:17

LDR is geen trekken Haha! Haha!

Paardentango, ik wou dat je net zoveel energie stak in het lezen van de posts van mensen die WETEN waar ze het over hebben als een DVD van iemand die toevallig een mening heeft over iets waarvan ze denkt dat ze er verstand van heeft, terwijl ze nog nooit op een enigsinds in de buurt komend niveau heeft gereden...........

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:21

KiWiKo schreef:
hoe het allemaal in zijn werk gaat kan je in dit en de andere topics heel goed terug lezen in de posts van Tyrza bijvoorbeeld. Haha!

Tyrza heb ik wel heel hoog zitten, Ik heb eens een clinic van haar meegemaakt en dit was zeer zeker geen LDR voor beginners cursus. Zij ziet heel goed of het verstandig is om een paard even wat dieper in te stellen om hem losser te krijgen of beter te laten dragen en waneer dat genoeg is en niet als hij al fijn nageeft toch nog perse nog dieper instellen en dan nog dieper. Ook Bent Branderup, waar ik dit weekend weer heb gelest begint met vwn in de juiste stelling, nageeflijkheid en buiging.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:23

Don_Marcello schreef:
KiWiKo schreef:

Tyrza heb ik wel heel hoog zitten, Ik heb eens een clinic van haar meegemaakt en dit was zeer zeker geen LDR voor beginners cursus. Zij ziet heel goed of het verstandig is om een paard even wat dieper in te stellen om hem losser te krijgen of beter te laten dragen en waneer dat genoeg is en niet als hij al fijn nageeft toch nog perse nog dieper instellen en dan nog dieper. Ook Bent Branderup, waar ik dit weekend weer heb gelest begint met vwn in de juiste stelling, nageeflijkheid en buiging.

En waarom kun je dan niet van haar aannemen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend door Ulrike Thiel?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:25

@DON Zoals iedereen Haha!:D althans iedereen met de hersens op de juiste plek dan Haha!

Ik kan je (als je dat wil) wel van de week laten zien waar de hyperflexie vandaan komt en waarom het er zo uit ziet zoals het eruit ziet............ en dan kan het paard gewoon in stal of op het land staan...... het is namelijk een gevolg van.......

Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:03

horseyfries schreef:
Ik zou zeggen, koop allemaal eerst het nieuwe boek van Tineke Bartels, lees hem goed door, neem liefst eerst ook nog wat praktijklessen bij een GOEDE instructeur en dan kunnen we het er nog eens over hebben. Een methode veroordelen zonder dat je weet waar het over gaat is niet bepaald een weloverwogen oordeel geven.
Heb je aandelen??
Don_Marcello schreef:
Lees dan de eerdere reacties nog maar eens terug die ook in de hoefslag hebben gestaan toen de artikelen in het duitse St George waren verschenen en de hoera stemming toen Sjef de rechtzaak had gewonnen. Dat hij dat had gewonnen om het porttretrecht van Anky en niet vanwege de inhoudelijke kritiek in dat nummer, vond je niet terug in de nederlandse pers. Wel werd het meteen in de strijd Nederland-Duitsland getrokken.
Sterker nog, d'r hoefde in de tekst maar één woordje aangepast... Schijnheilig
horseyfries schreef:
Toch is het simpelweg een feit dat Ulrike Thiel bepaald niet een deskundige op het gebied van LDR trainen genoemd kan worden en het dus vreemd is dat juist zij meent te moeten vertellen aan anderen hoe het werkt en dan blijkt dat wat zij vertelt absoluut niet overeenkomt met wat degenen die in de praktijk werkelijk zo trainen doen, ervaren en vertellen.
Zoals een Solange bijv?
KiWiKo schreef:
LDR is geen trekken Haha! Haha!

Paardentango, ik wou dat je net zoveel energie stak in het lezen van de posts van mensen die WETEN waar ze het over hebben als een DVD van iemand die toevallig een mening heeft over iets waarvan ze denkt dat ze er verstand van heeft, terwijl ze nog nooit op een enigsinds in de buurt komend niveau heeft gereden...........
En als jij nou eens zou luisteren naar iemand die wéét van anatomie en biomechanica en die je precies kan vertellen waarom LDR een slechte optie is?
horseyfries schreef:
En waarom kun je dan niet van haar aannemen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend door Ulrike Thiel?
Omdat iedereen op grote wedstrijden kan zien, dat Ulrike de soep niet extra heeft aangewakkerd, maar gewoon daar vrij normaal zijnde beelden toont.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:14

1. Nee, ik heb geen aandelen, maar vind het wel apart dat mensen wel geld willen uitgeven aan een DVD vol onzin maar niet aan een boek met kennis van mensen die zichzelf allang bewezen hebben ipv alleen maar praatjes te verkopen!
2. Dat er veel geschreven mag worden wil niet zeggen dat daar niet een hoop onzin bij kan zijn, het bewijst maar weer eens dat persvrijheid af en toe belachelijke vormen aanneemt..
3. Ik heb het over de ruiters die LDR trainen, niet Solange dus!
4. Je kunt veel van theorie weten, maar de praktijk vertelt uiteindelijk of iets werkt of niet. Zo werken uitvinders ook: ze bedenken iets in theorie maar dan moet in de praktijk nog wel even blijken of het werkt!
5. Ik ben op vele wedstrijden aanwezig en zie maar zelden een beeld zoals Ulrike tien keer gecopieerd, geknipt en geplakt heeft, om maar te zwijgen over de ontelbare trainingsuren die ik gezien heb.....