Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 09:18

Stretchen is de Amerikaanse uitdrukking voor het strekken van de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:30

Simpelman schreef:
[***] schreef:
Mijn paard gaat als ik dat doe zeker niet in een krulletje lopen, komt niet achter de loodlijn, maar spant, versneld, drukt haar rug weg. Het is voor mij helaas niet zo eenvoudig als een winkelwagentje duwen....

Zou je geen video willen plaatsen @[***]?
Je zit op een vriendelijk topic :)

Het gaat mij niet om de vriendelijkheid van het topic.

Privacy is voor mij de grootste reden om geen filmpjes van mijzelf te plaatsen.

Dus nee, ik wil geen filmpje plaatsen ;) . Zal met mijn instructrice overleggen (welke een zeer goede is). Ik wil alleen aangeven dat niet alles voor elk paard, of in ieder geval de mijne hetzelfde werkt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:08

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:41

Horseware schreef:
Hebben jullie trouwens ook dat als jullie even in arbeidshouding gereden hebben en dat goed gaat, dat het halsstrekken nog beter en mooier gaat? Hier krijg ik dan een nog mooiere stretch met vooral nog meer activiteit en aanspanning.

Hier dezelfde ervaring.

mooneye15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 10:56

Weet niet of hier al is opgeantwoord heb maar 2 pagina's terug gelezen maar wie weet er oefeningen om de achterhand te trainen en hoe kan je zien of je paard wel degelijk op de achterhand gereden wordt men paardje loopt mooi naar beneden maar vraag me af of hij wel degelijk op zen achterhand loopt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:05

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:06

mooneye15 schreef:
Weet niet of hier al is opgeantwoord heb maar 2 pagina's terug gelezen maar wie weet er oefeningen om de achterhand te trainen en hoe kan je zien of je paard wel degelijk op de achterhand gereden wordt men paardje loopt mooi naar beneden maar vraag me af of hij wel degelijk op zen achterhand loopt

Begin aan het begin van het topic, je gaat je antwoord vinden en nog een heleboel andere interessante dingen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:07

Mijn Duits is helaas erg slecht.. Wat is het voordeel van deze teugel voering?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:18

Simpelman schreef:
Maar wat nu te doen met dubbele teugel?

Geen idee hoe het met S&T eruit ziet, zal er ook niet voor bedoelt zijn ?
Zal er zelf nooit aan toekomen in ieder geval ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:36

Jawel, dat kan ook ;) stangteugel gewoon onder de pink door.
Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:54

:( Maar nu doorbreek je die uit de hand "uitstromende" werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:12

Starbreeze schreef:
[ [url=m/WgNNTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er ingewikkeld uit om vast te houden! Lijkt me ook erg lastig om dan beide tegelijk te laten verlengen.
Hoe doen je met enkele teugel, hoe verpak je dan want wat je zegt lijkt het mij ook dan je dan meer met de pols en arm gaat rijden. Zelf geen ervaring mee dus benieuwd naar de motivatie om zo te rijden.

Leuk zoveel meelezers die zich nu allemaal melden, kunnen vast hoop van elkaar leren!

Vandaag 2de dag echt bewuster gereden heb richting de stretch, merk dan wel echt zelf meer de neiging heb vooraf te gaan zitten en naar beneden te gaan kijken, en teugels steeds langer te laten worden. Ook merkte ik dat ze hierdoor weer wat meer tegen de buitenteugel ging lopen, wat wel minder werd na wat extra toe rijden.
Wel ook klein stukje weer wat meer opgepakt zonder idee dat wil zakken weg te laten ebben en ging toen wel heel fijn draven!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:51

Ik gebruik de bovenhandse techniek ongemerkt best wel vaak. Inderdaad bij hoeken die net iets scherper mogen, zonder streng te willen worden. Nu gaat dat bij ons over strak om de paaltjes op het strand heen rijden ;) maar het werkt heel fijn. Ik pak de teugel heel soepel over, vaak merk ik het niet eens.

Wij rijden ook eigenlijk nooit in de bak, het strand en de weg er naartoe is ons speelterrein :) eb, vloed en alles er tussenin: je kan overal wel leuke oefeningen mee doen. En relaxen bij een offday gaat ook heel makkelijk. Heerlijk! :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:53

Er zijn daadwerkelijk paarden die door die teugelvoering wel ineens de hand durven zoeken en de neus naar voren brengen.
Zoals met alles: voor sommige werkt het voor andere niet.
Mijn voormalige tuiger deed het er heel goed op.
Ik vind het alleen zelf erg verwarrend om het dat goed te doen.
Toen Silke dat echter op mijn paard deed zag je een enorm verschil.
Dus het is waarschijnlijk ook een bepaalde handigheid.
De beweging komt dan inderdaad uit de onderarm ipv uit de pols.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 13:25

haike schreef:
Starbreeze schreef:
[ [url=m/WgNNTn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er ingewikkeld uit om vast te houden! Lijkt me ook erg lastig om dan beide tegelijk te laten verlengen.
Hoe doen je met enkele teugel, hoe verpak je dan want wat je zegt lijkt het mij ook dan je dan meer met de pols en arm gaat rijden. Zelf geen ervaring mee dus benieuwd naar de motivatie om zo te rijden.

Leuk zoveel meelezers die zich nu allemaal melden, kunnen vast hoop van elkaar leren!

Vandaag 2de dag echt bewuster gereden heb richting de stretch, merk dan wel echt zelf meer de neiging heb vooraf te gaan zitten en naar beneden te gaan kijken, en teugels steeds langer te laten worden. Ook merkte ik dat ze hierdoor weer wat meer tegen de buitenteugel ging lopen, wat wel minder werd na wat extra toe rijden.
Wel ook klein stukje weer wat meer opgepakt zonder idee dat wil zakken weg te laten ebben en ging toen wel heel fijn draven!

Deze teugelvoering "heet" de Fillis hold (of meer generaliserend de franse wijze) Dit maakt het scheiden van de trens actie en stang actie zeer duidelijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 13:29

Littauerfuhrung :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 16:26

Heb het vandaag een paar tellen geprobeerd. Niks voor mij, al het gevoel kwijt.

Paard lijkt weer bij zijn positieven te komen, ik rij nu wel met een ander bit (pelham). Morgen het bos in, dus vanavond nog maar even rondslingeren voor de zekerheid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:09

Het gaat weer rap in dit topic. :)
Andere teugelvoering... nog niet mee bezig gehouden... en dat hou ik even zo... teveel informatie is ook weer verwarrend.

Ben vandaag met de grote merrie voor het eerst in maanden (ivm veulen) weer rondje buiten gemaakt. Achter mijn ouwe ruin aan lekker vlot stappend over de dijk. Zijn zo'n klein uurtje weggeweest. Was goed voor de afwisseling :) alleen had wel probleem met het lage stretchen :+ dan kan ze namelijk ook prima bij grassprieten. (ze zakt iig wel laag genoeg ;) )

Vandaag ook weer interessant filmpje van Will Faeber gezien... video kritiek van Dana en Bahia
http://www.art2ride.com/blog/video-critique-dana-and-bahia-submission-1-2/
Halverwege geeft hij ook goed aan hoe je kan zien hoe de achterhand goed meewerkt juist in de diepe stretch. Dat bij het halsstrekken in draf, de spronggewrichten meer buiging hebben en de rug meer swingt.
@mooneye15... dat is dus misschien voor jou ook wel interessant om te zien. (en voor de instructrice van Kesje ;) )

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:13

Goed gezochte video Evelijn, zie de herkenbare dingen zoals het zoeken "wat mot ik hiernou mee" en dat zwalken in de draf stukken komt me wel heeeeel bekend voor.
Deze mag dochter ook gaan bekijken.
Wel jammer dat die Wil zo rapido doorklept, hij is voor haar daardoor niet goed te volgen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:37

Fijn, die eerste koude dagen met een harde oostenwind. Vandaag weinig stretch en veel werkhouding. Daarin gelukkig wel de ontspanning gevonden zodat ik het op de lange zijde aan de kant waar geen bladderende en vechtende watervogels, ruisend riet en bewegende takken van de knotwilgen zaten het aandurfde om een lange stretch te rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:49

Hier vandaag ook wat minder ontspanning. Zucht. Ineens opkomende harde wind en vallende bladeren zijn geen goede mix voor ons jonkie.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:50

Ik heb straks ook weer een filmpje :D
Hier ook een beetje een fris paard, ook al is ze 23. Daardoor iets minder in de diepe stretch dan vrijdag.
En toch ben ik wel heel trots op het resultaat. In verhouding tot het vorige filmpje zie ik dat ze qua bespiering al behoorlijk is veranderd.
Ons doel op dit moment is dat ze in contact blijft met het bit en dat ze er niet meer achter mag duiken.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:11

Filmpje!! *\o/*
Stuur maar door! ^__^

Ik ga ook weer proberen om foto's te laten maken als ik aan het rijden ben in de bak. Eens kijken of dat wil lukken. Ik heb dinsdag les. Misschien wil mijn instructrice een foto maken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:13

Jaaa foto's en filmpjes. Kunnen we veel van leren :))

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 15:17

Wij zijn heerlijk in de Drunense Duinen geweest. Het was even spannend met opstappen want ondanks dat ik nog flink gelongeerd had was meneer héél fris. Eerst even wat aan de hand gestapt en toen erop.

Hij heeft me echt verbaasd vandaag, hij heeft de hele rit voorop gelopen, hoe moedig Is hij geworden!! Topdag!

Afbeelding