_Marinke_ schreef:Wat betreft contra stelling, eens heeft iemand mij een keer gezegd dat ik wisselend buiten en binnenstelling moest gaan vragen om het paard wat soepeler te krijgen. Ik heb het 1 rondje geprobeerd, daarna ben ik er direct van af gestapt! Het werkt gewoon niet..
Dat is zeker niet de bedoeling. Wat jij hier noemt kun je ook geen contrastelling noemen. Je kunt met stelling een paard niet soepeler maken wel met buiging.
_Marinke_ schreef:Je krijgt het paard pas soepel en correct aan de voorkant VANUIT de achterhand. Als het paard met contrastelling door een hoek moet gaan hoe wil je de achterhand dan hebben? Net als op de rechte lijn, rijd je dan contrastelling dan rijd je het paard toch eigenlijk alleen maar schever? Ik kan me er niet zo'n goede voorstelling van maken hoe het zou werken eigenlijk... Stelling heeft alleen een gymnastiserende werking wanneer deze vanuit de achterhand gereden word, wanneer de ruiter alleen maar stelling vraagt en daarbij de achterbenen vergeet is deze het paard niet aan het trainen. Imo.
Ik krijg hier de indruk dat je de posts over de contrastelling niet hebt gelezen. Wie heeft gezegd dat je je paard in een contrastelling door de wending moet rijden?
Je kunt contrastelling gebruiken als 1 van de manieren om je paard recht te richten (bijvoorbeeld als het "plakt". Beter nog is even naar de binnenhoefslag te wijken zodat je je paard weer recht hebt op 2 teugels VOORdat je de wending in gaat (een hoek rijdt of de volte op stuurt). Het heeft nauwelijks een gymnastiserende werking en heeft alleen maar tot doel je paard recht te laten sporen. Als we het over "gymnastische werking" hebben moet je toch gaan denken aan oefeningen als "schouder voor/binnenwaarts, travers en renvers.
Ook de "motor" achter aan helpt mee om het paard recht te laten sporen, maar dat is een ander aspect.
_Marinke_ schreef:Heb het boek van Steinbrecht net er even bij gepakt, maar kan zo snel niet wat vinden over buitenstelling. Ik ga er vanavond even voor zitten en de hoofdstukken wat aandachtiger doorlezen die gaan over de buiging van het paard. Kijken wat er precies over gezegd word en of contrastelling aan bod komt en wat er over gezegd word. Kan best zijn dat het inderdaad wel een nut heeft hoor, maar op het moment kan ik mij er niet veel bij voorstellen eigenlijk.
Ik heb echt de indruk dat je stelling en buiging met elkaar verwart; dat zijn echt twee heel andere dingen. Air heeft dat eerder al goed uitgelegd, dus misschien moet je een paar pagina's terug lezen.
_Marinke_ schreef:Wat een jong paard betreft op de rechte lijn, mijn ervaring is dat ze gaan plakken aan het hek. De buitenschouder komt voor het buitenachterbeen waarbij de achterhand dus juist wat meer naar binnen word gezet. Door buitenstelling te vragen zet je het paard aan de voorkant nog meer naar buiten, waardoor het alleen maar nog schever gaat lopen. Wanneer men dan zegt dat de voorkant niet naar buiten komt dan valt het paard over de binnenschouer weg. Dat wil je ook niet. Ik snap het dus eigenlijk gewoon niet zo goed, die buitenstelling.

Ook dat heeft Air eerder goed uitgelegd. Als het gevolg van jouw contrastelling is, dat je paard op de binnenschouder valt, vraag je gewoon te veel stelling. En contrastelling vraag je niet in een wending, want een paard kan eenvoudigweg de wending niet goed door met zijn hoofd naar buiten gesteld. Een paard moet ook ruimte op de buitenteugel hebben om de wending door te komen.
Met de contrastelling zet je de schouder (die aan het hek wil plakken) weer netjes op zijn plek zodat je het paard recht hebt voor je de wending in gaat. (Veel makkelijker dan te proberen 6 a700 kilo paard met je been naar buiten te drukken) De wending (of de volte) kun je gebruiken om je paard dan nog wat verder te laten ondertreden.