Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ansie schreef:Ik kom weer even binnenvallen, het gaat hard hier. Ik heb nog een opmerking over het bijzetten aan de longe. Jammer dat het zo normaal wordt gevonden om een paard met bijzet, hetzij elastiek/slof, aan de longe te hebben.. zo kan het paard dus niet om op een goede manier nageven. Er is een muur aan de voorkant, dit heeft voor mij niets te maken met het leren omgaan met weerstand en daarop nageven, maar ALLES met wegduiken voor druk. En waarom? Het is een dood signaal, de 'release' ontbreekt, zoals Hermelientje hierboven heeft beschreven. Onze handen kunnen meegeven naar voor, op het moment dat het paard nageeft kunnen wij er voor zorgen dat het paard zich niet opkropt, niet achter de teugel duikt dus de ruimte in de kaak niet verliest, wat nodig is om de juiste nageeflijkheid te behouden, spanning is geen nageeflijkheid. Een bijzet kan daar NIET voor zorgen. Er is een harde begrenzing die niet meegeeft, dus paard moet er ACHTER om druk te ontwijken of gaat hangen zonder dat er meegegeven wordt, dus wat leer je je (jonge) paard hiermee wat te maken heeft met rijkunst?
nombrado schreef:zucht gaan we weer
het stuur van een paard zit niet aan de voorkant! en zeker niet aan zijn hoofd
nee, ik heb er geen filmpje van
ik probeer het hier theoretisch uit te leggen
Babootje schreef:@Nombrado, ik kan me moeilijk voorstellen wat je bedoelt met rompkanteling, Bedoel je daarmee stelling en buiging en hoe los je het dan op als het paard over de schouder weg loopt?
burl schreef:Horseyfries weet wel waarover ze praat. Alleen is het rijden van haar niet mijn manier. Het gaat teveel met de handrem erop.
Maar HF heeft wel de ballen om filmpjes van haar rijden te tonen. En dat kan je van de roeptoeters niet zeggen.
loriene schreef:Tuurlijk zit het stuur aan de voorkant.
Heb hier een hengst gehad die wist dat aan de hand precies.Hadden zijn eigenaren hem geleerd.
Wanneer je hem aan de hand naar het land bracht moest je goed opletten dat zijn hoofd naar links was gericht,een paar keer ontkwam hij mij door vlug zijn hoofd naar rechts te keren,hals erop en daar ging ik!!!!
Bij hem zat het stuur dus echt wel aan de voorkant.
burl schreef:Cherie en Nombrado, het lijkt wel of ik hier de kolder van http://www.fokt.nl hoor (karel de Lange). Wat jullie hier beweren staat in geen enkel boek.
Nogmaals, ik geloof geen biet van wat jullie schrijven. Hoe kan ik jullie serieus nemen? Cherie heeft geen enkele ervaring, tja haar dochtertje heeft een welshpony gehad. En Nombrado vertelt ook zoveel rare verhalen dat ik jullie nog steeds niet voor vol aanzie. Tenzij je natuurlijk met EIGEN filmmateriaal komt om ons het tegendeel te bewijzen. Maar ik weet zeker dat dat nooit gaat komen.
Dus Cherie en Nombrado, vallen jullie voor mij in de categorie roeptoeters.
Hermelientje schreef:Kijk dat vind ik nu eens een eerlijke post. En volgens mij leg jij de lat ook hoog voor jezelf Burl dus ik kan er wel mee uit de voeten als jij kritiek geeft. Maar ik denk dat het ook steeds lastiger wordt naarmate je verder komt. Heb jijzelf bijvoorbeeld nooit momenten op wedstrijden waarvan je denkt dat leek nergens op of hij was niet nageeflijk? Ik ga best vaak kijken bij wedstrijden en dan zie je toch dat er ook bij ruiters die ik heel prettig vond om naar te kijken tijdens het losrijden best wel dingen misgaan in de proef en ze de fijne aanleuning die ze echt wel in huis hebben helemaal kwijt zijn. Misschien overkomt jou dat nooit en dan kun je volgens mij ver komen in de sport.
Ansie schreef:En het vreemde van alles vind ik dat HF deze begrippen precies denkt te kennen maar als dat zo was en ze brengt dit in de praktijk dan zouden de filmpjes ons wel een klassiek gereden paard tonen. Dus ik vertrouw niet helemaal op die terminologie en de uitleg daarbij. Of er wordt iets toegevoegd waardoor het klassieke naar de achtergrond verdwijnd? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Dan nog een aanvulling van mijn kant op nageeflijkheid; het is niet voldoende dat het paard alleen nageeft in de nek en kaak (en dus 'aan de teugel loopt') Ook in het lijf moet nageeflijkheid (losgelatenheid) zijn, dus soepel zijn en welven. Maar dat is iets waar we hopelijk allemaal naar streven.
Hermelientje schreef:Voor mijn gevoel stuur je de achterhand vanuit je heupen en neem je de schouder met je buitenteugel mee (in een ideale wereld). Maar Anky zegt dat ze het hele pakket, dus stelling, buiging en wending met haar binnenteugel doet. Kun jij dat verschil uitleggen Horseyfries. Is wat Anky zegt gewoon het resultaat van steeds meer hulpen weglaten of hoe zit dat?