Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

valk1000

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:35

maar slaat de spijker wel op zijn kop :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:20

Wel lekker makkelijk, het zo aan de kant schuiven. Vooral neit over nadenken, makkelijk opgelost joh! Super, gelijk klaar.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:41

@yamcha, wat verwacht je dan? grensrechters aan de zijlijn van iedere bak? jij bent te dik voor je paard, u bent de zwakste schakel en kunt gaan?

Wat wil je met je mening bereiken, of beter gezegt wat denk jij te bereiken door je mening hier te uiten.
Denk je de gedachte van de nederlandse rijders kan beinvloeden waardoor ze eerst op de weegschaal gaan staan voordat ze er op klimmen? Waar wil je naar toe? dat de dierenbescherming de paarden van die mensen gaat afnemen? Of wil je van zwaarlijvige mensen horen dat ze zeggen ik stop met paardrijden?

Zolang mensen paardrijden zal dit probleem blijven bestaan.

En moet eerlijk toegeven dat ik soms wel iets heb van waar gaat t over. Oke, te dik/zwaar is zeker niet goed voor t paard. Maar als iemand 1x per week wat op zn beestje rondhobbeld tsja. Is dat aan mij om daar een stokje voor te steken als hij of zij op zijn of haar eigen pony/paard klimt.

Je moet reeel blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 14:55

Ik weet echt wel dat dit probleem zal blijven bestaan.

Maar wat dan? Je mond er maar over houden, net doen of het niet gebeurt? Alsof het heel normaal is?
Ik hoop dat er toch mensen gaan nadenken. Weet je, als zulke topics er niet waren geweest, had ik me een leuke pony gekocht, oké wel een grote, maar toch.
Ik heb er nu voor gekozen om een paard te kopen, en hoewel zij geen krachtpatser is, heb ik nog wel een kilo of 10 over die ik kan aankomen, waarbij ik gewoon in de veilige zone blijf. Ik vind dat wel een prettig idee. Ook omdat ik me verantwoordelijk voel voor haar gezondheid, ik zou me echt schuldig voelen als zij rugproblemen zou krijgen die ik had kunnen voorkomen.

Dat is een stukje bewustwording, en sommigen zullen er altijd wel schijt aan blijven hebben, dat is dan hun keus. Ze kunnen iig niet zeggen dat ze het niet hadden kunnen weten.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:02

valk1000 schreef:
@yamcha, wat verwacht je dan? grensrechters aan de zijlijn van iedere bak? jij bent te dik voor je paard, u bent de zwakste schakel en kunt gaan?

Wat wil je met je mening bereiken, of beter gezegt wat denk jij te bereiken door je mening hier te uiten.
Denk je de gedachte van de nederlandse rijders kan beinvloeden waardoor ze eerst op de weegschaal gaan staan voordat ze er op klimmen? Waar wil je naar toe? dat de dierenbescherming de paarden van die mensen gaat afnemen? Of wil je van zwaarlijvige mensen horen dat ze zeggen ik stop met paardrijden?

Zolang mensen paardrijden zal dit probleem blijven bestaan.

En moet eerlijk toegeven dat ik soms wel iets heb van waar gaat t over. Oke, te dik/zwaar is zeker niet goed voor t paard. Maar als iemand 1x per week wat op zn beestje rondhobbeld tsja. Is dat aan mij om daar een stokje voor te steken als hij of zij op zijn of haar eigen pony/paard klimt.

Je moet reeel blijven

Tja, waarom zou je uberhaupt je mening nog geven over wat dan ook, je bereikt er toch niets mee... Dat vind ik wel een heel slecht uitgangspunt in een discussie-topic, waarbij het toch de bedoeling is om een ander van je eigen mening te overtuigen (dat is namelijk de bedoeling bij een discussie).
En waarom zou jij je mening wel mogen geven en wel mogen proberen om je gelijk te halen en iemand als Yamcha niet? Omdat je je niet kan vinden in haar standpunt?
Het feit dat jij het niet een belangrijk onderwerp vindt (gezien je opmerking "en moet eerlijk toegeven dat ik soms wel iets heb van waar gaat het over") wil niet zeggen dat het voor anderen ook niet belangrijk is.

Vergeet niet dat zo'n topic door veel meer mensen gelezen wordt dan door alleen de deelnemers van het topic en je hoopt dan dat er in ieder geval wel mensen zijn die er iets van opsteken en na gaan denken over dit soort onderwerpen :j

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:06

Interessant topic dit :)

Niet alle pagina's door gelezen hoor!

Ik vind dat dikkere mensen wel degelijk mogen paardrijden. Maar dan wel op een paard die dat aankan! En tja als je zo zwaar bent dat het niet goed is voor je paard om er op te stappen vind ik het ook not done. Paard hoeft er niet onder te lijden als iemand te zwaar is.
Weet best dat sommige mensen dik worden door de medicijnen, en sommie door eetstoornis. maar ook die mensen moeten er reeel in blijven dat als je te zwaar bent voor een paard dat je er gewoon niet op moet stappen.
En sommige mensen die zijn gewoon te zwaar vanwege ongezond eten, te weinig bewegen enz. En ja ik vind dat als die mensen willen paardrijden moeten ze maar afvallen...

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:15

@hermes, daar heb je gelijk in,
Een discussie heeft als doel mensen te overtuigen en of beide zijden van het verhaal te horen, dat ben ik mij zeker bewust. Oh ik ben ook zeker niet tegen dit standpunt erger mij al jaren aan mensen die zich er niet voor schroomen om op elk paard of pony plaats te nemen. Val dan ook niemand aan, ik gooi er een dooddoener in om te horen wat iemand nou hoopt te bereiken. Het valt me gewoon op dat je soms blijft ergeren aan zulke dingen maar dat er in praktijk toch niets tegen gedaan wordt. Zelfs de juryleden zijn al zo ver heen dat ze de sluitpunten niet eens durven te druken als er zo iets in de baan verschijnt.

@ Yamcha tsja, en dat is dus de denkfout waar we het zo net over hadden, het is niet dat een paard per definitie meer kan dragen dan een pony, misschien heeft die pony wel een oerdegelijke bouw en heeft jou paard een zwakke rug.

Met andere woorden had je misschien dan net juist wel beter een pony moeten kopen.

Begrijp je waar ik heen wil? Het is van buitenaf niet te zien hoe jij op je paard inwerkt met het gewicht.
Als jou paard last van de rug krijgt, dan denk iemand met normaal gewicht waarschijnlijk, oh dat kan niet aan mijn gewicht liggen aangezien ik daar wel "netjes" binnen de normen val.

Het is zo relatief, begrijp dan ook niet waarom wij gewichten aan stokmaten proberen vast te hangen.
Gaat om het paard op zich, en zoveel aspecten meer.

Romee_Sifra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:18

ik vind het altijd zielig! ben altijd bang dat het paard doorzakt!

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:20

Romee_Sifra schreef:
ik vind het altijd zielig! ben altijd bang dat het paard doorzakt!

Een paard zakt heus niet zomaar ineens door hoor ;) Dan moet je er echt wel een extreem gewicht opzetten!
Wel is het zo dat je een paard gewoon belemmerd in zijn of haar lopen en dat het uiteindelijk ook echt wel slecht voor een paard is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:21

ik vindt het erg moeilijk...
ik vindt het er aan de ene kant niet uit zien aan de andere kant...
ik b.v. ben relatief klein van stuk, ik weeg 70 kilo en bij mij lijkt het al als of ik 100 weeg ofzo :P
dus je kunt het niet altijd op het uiterlijk bepalen... :n
ik heb mezelf wel voorgenomen om als ik ooit 80 weeg er acuut mee te stoppen en eerst af te vallen voor ik verder ga :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:24

Het type pony dat ik dan zou willen is een ranke sportpony, net als dat ik een rank sportpaard wil.

Een Fjord of een Haflinger zal meer kunnen hebben dan mijn paard, denk ik, alleen is dat mijn type niet :o

Dus wat dat betreft zijn paard en pony die ik wil wel vergelijkbaar, en kies ik dan toch voor het paard.

M_D_H schreef:
ik b.v. ben relatief klein van stuk, ik weeg 70 kilo en bij mij lijkt het al als of ik 100 weeg ofzo
dus je kunt het niet altijd op het uiterlijk bepalen...

Daarom geef ik ook geen commentaar op foto's. Vanaf een foto kun je echt geen combinatie beoordelen op dat punt.

mgiovanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:04

ze zegt erbij dat ze het niet bedoeld om iemand aan te vallen of te discrimineren
en naar mijn idee zegt ze het voor de gezondheid van het paard en niet eens om de persoon zelf...
maar degene die haar er nu op aan vallen zijn een beetje kort door de bocht
lees eerst ff waar het om gaat en waar het niet om gaat voordat je je beledigt voelt...

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:13

mgiovanna schreef:
ze zegt erbij dat ze het niet bedoeld om iemand aan te vallen of te discrimineren
en naar mijn idee zegt ze het voor de gezondheid van het paard en niet eens om de persoon zelf...
maar degene die haar er nu op aan vallen zijn een beetje kort door de bocht
lees eerst ff waar het om gaat en waar het niet om gaat voordat je je beledigt voelt...

huh over wie heb je het? Wie is 'ze'?

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:40

Ik heb zo nu en dan al wel eens wat meegelezen en wilde even nog een discussiepunt naar voren brengen.

Een stuk of 50 pagina's terug was er een hele tijd een discussie over het gewicht van het paard versus het gewicht van de ruiter. Met zo'n mooi tabelletje erbij hoe de ideale gewichten zouden zijn.
Toen bedacht ik me in eens hoe zwaar een volledig ingeblikte ridder wel niet weegt. (Achja, waar ik met mijn hoofd soms zit..)
Enfin, het steekspel wordt nog steeds als sport beoefend waarbij de ruiters dus in volledig harnas op hun knol klimmen. Waarom, omdat men dit vroeger ook gewoon deed....

Nu is het zo dat we onderhand natuurlijk meer weten en meer oog hebben voor dierenwelzijn. Maar een oorlogspaard was toch zeker wel een duur bezit en werd niet lichtzinnig mee omgegaan. Toch sjouwden die beesten (dan wel niet dagelijks, maar tijdens een slag toch voor behoorlijk lange tijd en vergeet ook niet de trainingen die toen waarschijnlijk ook wel regelmatig gedaan werden.) met een flink gewicht op hun rug rond. Want geloof me, zo'n ingeblikte ridder weegt behoorlijk wat. Ik durf zo geen gewichten te noemen, maar we overscheiden dan ruim de veelgenoemde max. van 100 kilo.

Ik vroeg me gewoon zo eens af wat jullie mening hierover is?

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:50

Vroeger toen ze nog valkuilen maakten met speren om de paarden te verwonden, kuilen maakten om de benen van paarden te laten breken. Opstaande speren als barriere neerzetten om paard en ridder ten val te brengen. Denk niet dat je hier een juiste vergelijking maakt door de barbaarse middeleeuwse tijd er bij te betrekken.

Paard was toen een bruikbaar middel om je vijand sneller af te zijn. Oftewel snel te kunnen bewegen op het slagveld. In een slagveld was maar een belang, oftewel overleven en overwinnen. Denk niet dat een ridder zich druk maakte om het welzijn van het paard, anders zette hij ze niet in bij de veldslagen.

Denk dat je met een iets te roze bril naar de middeleeuwen kijkt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:16

ik denk dat een ridder wel degelijk zich druk maakte om zijn paard ;)
aangezien dit dier voor hem DE manier was om die veldslag te winnen :)
zonder paarden zouden er heel wat veldslagen verloren zijn...

om op de vraag terug te komen...
die paarden waren zelf ook een heel stuk zwaarder :)
meer shire/belg achtig dan onze luxe wpners :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:30

de paarden vroeger werden ook niet erg oud.
napoleon had ook grote moeite om paarden te vinden boven de 1.50 m.

en om nou af tegeven op de dunnerdjes.
een dikkerd en een stuiterend dunnertje komen beiden niet op mn pony.
die keus wil ik niet maken.
dus elke " liever een dikkerd dan een stuiterend stokje" gaat voor mij totaal niet op. :)

stop met de excuses, als je te zwaar bent dan ben je te zwaar.
ben je een forser tiep maar pas je prima op je paard, wat heb je dan hier te klagen?
als je een stuiterend dunnertje bent, pak een hobbelpaard. ;P
dat gezeur elke keer en dat gekat op de dunnere medemens.

als jij tegen wil en dank toch op je paard kruipt omdat je te zwaar bent, dan geef je niet om je paard.
en dan maakt het niets uit dat je teveel eet of medicijnen krijgt.
het is hard en het is cru, maar wel eerlijk.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 00:27

Topic is te lang om alles te lezen maar ik wil toch wel even een eigen ervaring hier zetten. Ik geef les en heb wel eens zwaardere leerlingen, momenteel een jonge vrouw van 85à90kg en onlangs een jongen van 13j. die zei dat hij een 80kg woog maar volgens mij eerder 100kg. Hij heeft hier enkele maanden gereden en was zeker geen natuurtalent in evenwicht / balans en soepelheid. Ik vond dat mijn paard daar niet zo goed bij liep maar vond het heel moeilijk om tegen hem te zeggen "je mag niet meer komen omdat je te zwaar bent". Ik heb wel gevraagd dat hij er echt moest op letten om niet zwaarder te worden want dat zijn gezondheid en vooral zijn kniegewrichten zwaar op de proef geteld worden. Hij was aan het diëten maar van familie hoorde ik dat, dat nooit lang duurde en dat hij een enorme hoeveelheid bleef eten en vooral ook s'avonds chips enz. Ik had pas de beugelriem ophanghaken aan mijn zadel vervangen die me 50 euro kosten en waar ik een jaar heb moeten op wachten nadat ik ze besteld had omdat er 1 doorgebroken was, gelukkig heeft een lasser die tijdelijk wat hersteld maar de riemen versleten daardoor wel snel. Ik zat dus niet enkel in met de rug van mijn paard maar ook was ik bang dat mijn zadel (brug en ophanging) niet bestand zou zijn tegen zoveel gewicht en dat is toch wel een dure investering en ook heel onmisbaar.
Ik was eerlijk gezegd opgelucht toen hij uit zichzelf stopte met rijden.
Ik had te veel medelijden met mijn paard om dat nog lang aan te zien, vooral opstappen zelfs met opstap trapje was een zware belasting voor zowel paard als zadel.
Sorry, :o voor zij dat teveel wegen maar op mijn paarden komen ze niet meer op, moest ik nu een zwaar type paard hebben zou dat misschien wel anders zijn.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 05:12

Ik ben te dik en ik rijd niet. Als het kon stapte ik op mijn paard en als ik kon stopte ik met eten maar beide kan ik niet. ik heb een eetstoornis en daar hoeft mijn paard niet de dupe van te worden. Vaak sta ik naast haar met tranen in mijn ogen omdat ik zo graag wil rijden maar dat gaat niet. En mensen die zeggen stop dan met eten daar heb ik niets aan dat is hetzelfde als zeggen tegen een anorexia patient ga eens eten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:59

Het middeleeuwse ridderpaard was inderdaad een stoer en stevig paard, dat door de pijn en angst er zo hard vandoor ging dat de edele heren er een bit van prikkeldraad in moesten hangen om de stormende tank tegen te houden...getuigd ook niet van veel liefde en zorg voor het paard. :( Het paard dat in toernooien werd gebruikt droeg die zware ridder ook maar korte tijd - op trektocht was de ridder minder beschermd en het paard ook niet.

En veel recenter: de paarden tijdens de industriële revolutie (dus grofweg 1850 tot 1920) hadden hooguit een werkzaam leven van 3 jaar, als ze het al haalden.

En wie echt interesse heeft hoe "het paard" behandeld werd moet "De Paardenvriend" van Pieter van Naaldwijk er maar eens op naslaan - misselijk makend. :r

Inmiddels zou het paard geen gebruiksartikel meer moeten zijn. Ons leven hangt er niet meer van af, we hoeven er niet heel Europa meer mee door te trekken, dus is respect en vriendschap het doel dat we moeten willen nastreven en niet een ego boost of speeltje, waar we geen mededogen mee hoeven te hebben....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:41

@Inn, ik begrijp je wel dat je het moeilijk vond om te zeggen dat je die ruiter niet op je paard wilde hebben, maar ik zelf zou toch eerlijk hebben gezegd, sorry, jij bent te zwaar voor mijn paard.

Als je bedenkt dat steeds zwaar opstappen aan 1 kant van een paard al schade aan de rug kan toebrengen, zelfs bij een lichte ruiter, waarom doen veel mensen dan nog alsof "een uurtje hobbelen" met serieus te zwaar gewicht geen schade aanricht.
Ik vind het oneerlijk, en ethisch ook nog onverantwoord.
Hoe goed iemand ook zit en rijdt, te zwaar is te zwaar.
Als je van jezelf weet dat je te zwaar bent om gezond te kunnen zijn, stap dan ook niet op een paard, maar eerst op een hometrainer.
Ik zie om me heen meer en meer mensen met teveel gewicht op paarden en ponies rijden, die allemaal "vreemde" klachten hebben, paard loopt niet over de rug, paard is stijf, wil niet inbuigen etc. ga eerst eens bij jezelf te rade, iedereen kijkt eerst naar het zadel bij rugklachten, kijk dan ook even naar wat er op dat zadel zit. hard, ik weet het, maar wel eerlijk.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:45

Nou, ik heb niet alle pagina's gelezen. Maar ben er wel mee eens dat TE dikke mensen inderdaad niet mogen rijden.Het is te belastend voor het paard, en wie zijn wij om die keuze te maken voor een dier?
Er zijn natuurlijk wel combinaties waarbij het wel degelijk kan, maar die mensen hoeven zich dan toch ook niet aangesproken te voelen? Als je zeker ben van je zaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:00

christaerik schreef:
Ik ben te dik en ik rijd niet. Als het kon stapte ik op mijn paard en als ik kon stopte ik met eten maar beide kan ik niet. ik heb een eetstoornis en daar hoeft mijn paard niet de dupe van te worden. Vaak sta ik naast haar met tranen in mijn ogen omdat ik zo graag wil rijden maar dat gaat niet. En mensen die zeggen stop dan met eten daar heb ik niets aan dat is hetzelfde als zeggen tegen een anorexia patient ga eens eten.

Meid, ik heb respect voor jou, dat je NIET op je paard gaat zitten, hoe graag je ook wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:05

schrikdraad schreef:
8 paarden getest.
Sorry maar dat is een te kleine groep om echt wat te weten.

En jonoeho
Als je me wilt aanvallen doe het dan met argumenten die ook kloppen.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard.
Ook niet incl. spullen volgens jullie waardevolle lijstje.

En als ik mijn foto vergelijk met die van jou snap ik je felle reacties wel net als dat je steeds zegt dat mensen dan weten dat ze te zwaar zijn.
Dat slaat precies op jou zelf.
Maar je projecteert dag op een ander.
Wat het erg onprettig maakt om te discusieren in een topic omdat dat de gewone sfeer verziekt.

Maar dat zullen de mods ook wel zien.

Punt 1: ik val jou niet aan jij reageert op mij alsof je door een wesp gestoken wordt. Jij bedenkt allerlei argumenten om toch te kunnen rijden terwijl je zelf zegt overgewicht te hebben / te dik te zijn.
Punt 2: jij vindt dus mijn gewicht van 66 kilo bij een lengte van 1.65 m. en maatje 40 te zwaar ?
Punt 3: omdat ik niet zeg wat jij wilt horen beweer je dat ik de sfeer verziek, maar het enige wat ik beweer is dat te dikke mensen niet mogen paardrijden omdat het welzijn van een paard te allen tijde voorop moet staan.

Laatste opmerking: graag mijn nickname goed spellen, dank !!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:01

Het topic is gestart door iemand die zich afvroeg of overgewicht te paard wel netjes was tov het paard. (enigszins ongelukkig uitgedrukt, maar toch...)
Dat er vervolgens mensen zijn die te dikke mensen veroordelen, zal niet de bedoeling zijn geweest.
Aan de andere kant, wanneer je een "beperking" hebt zal je ook niet alles kunnen doen wat je graag wilt. Dus te zwaar/te dik kan een reden zijn om maar liever een mencursus te gaan doen ipv op je paard te klimmen (of - ook goed voor je eigen gezondheid - af te vallen)

Wanneer een mens zijn hele leven met te zware spullen rond sjouwt zal dat schade opleveren aan het lichaam. Vandaar ook de ARBO wet, die zakken cement van meer dan 25 kilo veroordeelt en ook nog andere zaken verbiedt om de werkende mens te sparen. Er is helaas geen ARBO wet voor paarden en de regeltjes van het KNHS werken ook niet mee... bovendien is er niemand die controleert of de regeltjes, die er wel zijn, worden nageleefd. De jury kan over het algemeen niet beoordelen of een zadel past (is wel een eis wanneer je start!!!) Kijkt niet naar overmatig spoorgebruik, tot er bloed vloeit en staat toe dat we geen onafhankelijke zit meer hebben, want zadels met een zeer diepe zit en mega wrongen zijn gewoon toegestaan, terwijl deze zadels meestal drukplekken veroorzaken (de diepe zit, de wrongen is alleen maar je zelf voor de gek houden) Het is ook heel vanzelfsprekend dat je met een 4 jarig paard al in hogere klassen mag starten, terwijl paarden van 4 nog niet volgroeid zijn en dus eigenlijk pas naar de "kleuterschool van de ruitersport" zouden mogen.