ART_UMA schreef:Dat is zeker knap, wat was bij Biotop nu het grootste probleem dat middels training verbeterd moest worden? Ik zie op de video, vooral "in ontspanning tot aanspanning", was het een koel paard of juist niet? Expres op trens, zo ja waarom? Details, details

Athlon zijn eerst GP paard was flegmatisch, Dux was een grote zware vos die hij sensibel gemaakt heeft door veel training en veel wisselen tussen dressuur en springen, Mehmed was het eerste paard wat sensibeler was daar heeft hij zichzelf moeten omstellen, Ahlerich was net als Amon zeer kijkerig ze zagen alles. Dit is dus mijn ervaring met de paarden.
Citaat:
Wat betreft de schouder en buitenhand, Egon v Neindorff ,Hoofdstuk 13 Korrecte Ecken,blz 134: Nimmt der Reiter zugleich seine aussere schulter in der Wendung mit, sodass seine beiden Schultern parallel zu denen das Pferd bleiben...Dabei hat sich der Reiter zugleigh auch mit Schulter, Arm und Hand dem notwendigen Nachgegen des ausseren Zugels angepast.
De nuance die velen niet begrijpen is dat Klimke zowel als van Neindorff zeggen dat men in de buiging van het paard mee gaat door het gewicht naar binnen te brengen in de wendingen, daardoor ziet het eruit of men met de schouder van het paard mee gaat, dit kan eigenlijk niet omdat dat tegen hun eigen opvatting is die R.Klimke mij zelf zo uitlegde, vertel nooit een leerling dat hij mee moet gaan maar recht moet blijven, het moet niet draaien uit de schouder zijn, men gaat mee met zijn hele lijf dus schouders op de heupen gericht, met het paard mee in de wending. De schouders blijven dus op 1 lijn.
Doordat men op de binnebeugel druk heeft komt men vanzelf in een positie of het lijkt of men met de schouder mee gaat dit is gewoon bedrog het lijkt zo, draaien mag men nooit en te nimmer los van de heupen.
En wanneer u R.Klimke meegemaakt heeft in zijn eigen training dan kon men dat zien. Zijn leermeester en ook de mijne P. Stecken zei dat veel directer nooit mee met de schouders maar met je paard.
Daarom een leerling niet leren met de schouders mee te draaien, maar corrigeren wanneer deze te veel meegaan.
Citaat:
Beste Professor, de citaten spreken voor zich. Op zich is het interessant om te weten wanneer hier vanaf te wijken. Kun je aangeven in welke situaties Klimke dit bv niet doet? Als je trouwens Harry Boldt foto's bekijkt in zijn boek, dan zie je ook duidelijk de buitenhand voor de binnenhand.
Wat ik geleerd heb van hen, geef ik verder, dat heb ik hun beloofd en ik zal het voorleggen aan de heer P.Stecken waar ik enige aantekeningen van gehad heb en waarin dit probleem al beschreven is.
Het is vaak intressant en dat merk ik zelf ook wat men schrijft is nog niet dat alles wat men werkelijk ermee zeggen wil, en wanneer men deze grootheden zelf heeft meegemaakt en ook vele paarden en toppaarden van hun gereden heeft is het opmerklijk dat men bemerkt dat wat ze op lieten schrijven niet altijd precies dat is wat zij bedoelden.
Das nagehen met de buitenhand is niet nageven, daarmee bedoelt hij met alleen trens een iets langere tuegel, en met stang en trens het meegaan van de hand met contact door de hand 1 a 2 cm naar beneden te laten komen.