Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:23

ART_UMA schreef:
Professor schreef:
knip ...En zij hebben nooit en te nimmer de buitenhand voor de binnenhand staan.
knip ... en de schouders gericht op de heupen, nooit en te nimmer meedraaien met de schouders van het paard, nachfassen und verlängeren van de teugels de teugel lengte aanpassen aan het paard.

Even opgezocht: R Klimke, Basis africhting van het jonge rijpaard, Blz 85 , Wending en het rijden van hoeken:
...Dan kan de buitenteugel iets meegegeven worden zonder dat de aanleuning verloren gaat en wegvallen van de buitenschouder gevreesd moet worden... In iedere wending wordt het gewicht verplaatst hetgeen bereikt wordt door de binnenbeugel omlaag te drukken en het binnen zitbeen meer te belasten. De buitenschouder van de ruiter wordt daarbij naar voren gebracht zodat zijn schouders evenwijdig blijven met die van het paard

Beste Professor, op z'n minst tegenstrijdig zou ik zo zeggen (en zeg nou niet een slechte vertaling :+ )

Heb andere boeken van hem waar het werkelijk anders in staat. En zo heeft hij het ook niet geleerd en laat het bij zijn rijden ook niet zo zien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:45

Professor schreef:
Moll schreef:
I often explain it by comparing horse and rider with a tank. A tank turns by letting the outside track rotate faster than the inside one. The outside legs have a longer path than the inside ones. That's why it makes sense to rotate the rider's outside hip around the inside one, in order to accompany the movement of the horse's legs properly

thomas ritter

Fijn voor mijnheer Ritter, maar geeft u deze tekst eens in zijn moedertaal die is begrijpelijker Engels hoort soewieso niet bij Klassiek. 8-)

kom kom minheer professor de duitse texten zijn mij ook niet van nature makkelijk te lezen dus doe uw best zoals ik met de duitse texten moet doen.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:52

Afbeelding

een goede foto van de loodlijn ietswat naast de verticale loodlijn van het paard brengen om deze reden is naar mijn inziens de schouders meedraaiien niet gewenst omdat je met loodlijnen werkt en deze niet afgebroken moetwen worden , schouders draaiien is idd optisch bedrog zoals prof al aahaalde maar ik zal mijn hele vorig post niet herhalen vind dit een goed plaatje als voorbeeld functie , dit is overigens een oberreiter

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 18:09

Professor schreef:
ART_UMA schreef:
Even opgezocht: R Klimke, Basis africhting van het jonge rijpaard, Blz 85 , Wending en het rijden van hoeken:
...Dan kan de buitenteugel iets meegegeven worden zonder dat de aanleuning verloren gaat en wegvallen van de buitenschouder gevreesd moet worden... In iedere wending wordt het gewicht verplaatst hetgeen bereikt wordt door de binnenbeugel omlaag te drukken en het binnen zitbeen meer te belasten. De buitenschouder van de ruiter wordt daarbij naar voren gebracht zodat zijn schouders evenwijdig blijven met die van het paard

Beste Professor, op z'n minst tegenstrijdig zou ik zo zeggen (en zeg nou niet een slechte vertaling :+ )

Heb andere boeken van hem waar het werkelijk anders in staat. En zo heeft hij het ook niet geleerd en laat het bij zijn rijden ook niet zo zien.

Hier een video (http://www.youtube.com/watch?v=pzG-0TyTuMs) van Klimke trainen van Biotop tijdens Aken 1995, (in korte mouwen) kunnen we goed zien hoe hij wendingen rijdt. Wat in ieder geval op valt, is trainen op een trens, en een vriendelijke manier van rijden.

En hier Isabel ook uit 1995 met af en toe een blik op Klimke. Een groter verschil is haast niet mogelijk: http://www.youtube.com/watch?v=eIgMvhnw ... ature=fvwp

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:26

Vriendelijke manier van rijden langs zien komen in filmpje over Klimke. Fijn om naar te kijken. Bedankt voor filmpje Art_uma. Mooie foto van oberreiter uit Wenen, ook leerzaam!
Fijn dat ander fotomateriaal is gegeven waar we allemaal van kunnen leren.
Professor geeft aan dat we eventueel ons kunnen verzamelen in zijn geboorteplaats. Is dat Aachen? Want dat is voor ons Nederlanders nog wel te doen. Ik kom dus ook graag en mijn naam mag bij diegene die gaat inventariseren op het lijstje.
Gisteren op buitenrit mijn paard op advies van professor laten "gaan" (althans geprobeerd). Dat reed toch wel heel wat anders als normaal als ik haar laat "lopen" (ik was naderhand echt moe). Vandaag paardje laten "gaan", in de buiten bak. Dat reed toch wel heel wat prettiger als eerst nadat ik haar tijdens buitenrit had laten "lopen". Dus een bruikbaar en goed advies want het "aan de teugel gaan" was voor haar NU veel vanzelfsprekender en geen enkel punt van "discussie".

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:39

Altijd leuk om paarden te zien die men zelf heeft mogen rijden zoals Biotop.
Wat ik zo geweldig vind van R. Klimke dat hij door de jaren heen zo verschillende type paarden naar de top gebracht heeft.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 19:51

Professor schreef:
Altijd leuk om paarden te zien die men zelf heeft mogen rijden zoals Biotop.
Wat ik zo geweldig vind van R. Klimke dat hij door de jaren heen zo verschillende type paarden naar de top gebracht heeft.

Dat is zeker knap, wat was bij Biotop nu het grootste probleem dat middels training verbeterd moest worden? Ik zie op de video, vooral "in ontspanning tot aanspanning", was het een koel paard of juist niet? Expres op trens, zo ja waarom? Details, details :D

Wat betreft de schouder en buitenhand, Egon v Neindorff ,Hoofdstuk 13 Korrecte Ecken,blz 134: Nimmt der Reiter zugleich seine aussere schulter in der Wendung mit, sodass seine beiden Schultern parallel zu denen das Pferd bleiben...Dabei hat sich der Reiter zugleigh auch mit Schulter, Arm und Hand dem notwendigen Nachgegen des ausseren Zugels angepast.

Beste Professor, de citaten spreken voor zich. Op zich is het interessant om te weten wanneer hier vanaf te wijken. Kun je aangeven in welke situaties Klimke dit bv niet doet? Als je trouwens Harry Boldt foto's bekijkt in zijn boek, dan zie je ook duidelijk de buitenhand voor de binnenhand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:09

ART_UMA schreef:
Dat is zeker knap, wat was bij Biotop nu het grootste probleem dat middels training verbeterd moest worden? Ik zie op de video, vooral "in ontspanning tot aanspanning", was het een koel paard of juist niet? Expres op trens, zo ja waarom? Details, details :D

Athlon zijn eerst GP paard was flegmatisch, Dux was een grote zware vos die hij sensibel gemaakt heeft door veel training en veel wisselen tussen dressuur en springen, Mehmed was het eerste paard wat sensibeler was daar heeft hij zichzelf moeten omstellen, Ahlerich was net als Amon zeer kijkerig ze zagen alles. Dit is dus mijn ervaring met de paarden.

Citaat:
Wat betreft de schouder en buitenhand, Egon v Neindorff ,Hoofdstuk 13 Korrecte Ecken,blz 134: Nimmt der Reiter zugleich seine aussere schulter in der Wendung mit, sodass seine beiden Schultern parallel zu denen das Pferd bleiben...Dabei hat sich der Reiter zugleigh auch mit Schulter, Arm und Hand dem notwendigen Nachgegen des ausseren Zugels angepast.

De nuance die velen niet begrijpen is dat Klimke zowel als van Neindorff zeggen dat men in de buiging van het paard mee gaat door het gewicht naar binnen te brengen in de wendingen, daardoor ziet het eruit of men met de schouder van het paard mee gaat, dit kan eigenlijk niet omdat dat tegen hun eigen opvatting is die R.Klimke mij zelf zo uitlegde, vertel nooit een leerling dat hij mee moet gaan maar recht moet blijven, het moet niet draaien uit de schouder zijn, men gaat mee met zijn hele lijf dus schouders op de heupen gericht, met het paard mee in de wending. De schouders blijven dus op 1 lijn.
Doordat men op de binnebeugel druk heeft komt men vanzelf in een positie of het lijkt of men met de schouder mee gaat dit is gewoon bedrog het lijkt zo, draaien mag men nooit en te nimmer los van de heupen.
En wanneer u R.Klimke meegemaakt heeft in zijn eigen training dan kon men dat zien. Zijn leermeester en ook de mijne P. Stecken zei dat veel directer nooit mee met de schouders maar met je paard.
Daarom een leerling niet leren met de schouders mee te draaien, maar corrigeren wanneer deze te veel meegaan.

Citaat:
Beste Professor, de citaten spreken voor zich. Op zich is het interessant om te weten wanneer hier vanaf te wijken. Kun je aangeven in welke situaties Klimke dit bv niet doet? Als je trouwens Harry Boldt foto's bekijkt in zijn boek, dan zie je ook duidelijk de buitenhand voor de binnenhand.

Wat ik geleerd heb van hen, geef ik verder, dat heb ik hun beloofd en ik zal het voorleggen aan de heer P.Stecken waar ik enige aantekeningen van gehad heb en waarin dit probleem al beschreven is.
Het is vaak intressant en dat merk ik zelf ook wat men schrijft is nog niet dat alles wat men werkelijk ermee zeggen wil, en wanneer men deze grootheden zelf heeft meegemaakt en ook vele paarden en toppaarden van hun gereden heeft is het opmerklijk dat men bemerkt dat wat ze op lieten schrijven niet altijd precies dat is wat zij bedoelden.
Das nagehen met de buitenhand is niet nageven, daarmee bedoelt hij met alleen trens een iets langere tuegel, en met stang en trens het meegaan van de hand met contact door de hand 1 a 2 cm naar beneden te laten komen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:28

Professor schreef:
De nuance die velen niet begrijpen is dat Klimke zowel als van Neindorff zeggen dat men in de buiging van het paard mee gaat door het gewicht naar binnen te brengen in de wendingen, daardoor ziet het eruit of men met de schouder van het paard mee gaat, dit kan eigenlijk niet omdat dat tegen hun eigen opvatting is die R.Klimke mij zelf zo uitlegde, vertel nooit een leerling dat hij mee moet gaan maar recht moet blijven, het moet niet draaien uit de schouder zijn, men gaat mee met zijn hele lijf dus schouders op de heupen gericht, met het paard mee in de wending. De schouders blijven dus op 1 lijn.
Doordat men op de binnebeugel druk heeft komt men vanzelf in een positie of het lijkt of men met de schouder mee gaat dit is gewoon bedrog het lijkt zo, draaien mag men nooit en te nimmer los van de heupen.
En wanneer u R.Klimke meegemaakt heeft in zijn eigen training dan kon men dat zien. Zijn leermeester en ook de mijne P. Stecken zei dat veel directer nooit mee met de schouders maar met je paard.
Daarom een leerling niet leren met de schouders mee te draaien, maar corrigeren wanneer deze te veel meegaan.

Met dit verhaal ben ik het best eens. Verdraaien gaat veel verder als volgen, ik zie het goed op je paard zitten toch in de context van mee zijn, buiten schouder terug geeft snel achter de beweging zijn, buitenschouder naar voren, geeft snel binnenzitbeen knobbel uit het zadel, meezitten en ongedwongen volgen is het motto.
Voor de beginnende ruiter en paard, moet je de voorwaarden scheppen, houvast aan wat je moet doen als je het nog niet weet. Dan zijn aanwijzingen als je binnenbeugel belasten enz een goed hulpmiddel,

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:32

Wat is en blijft het toch geweldig hè mensen, dat paardrijden, het is zo delicaat, zo moeilijk, zo mooi, zo iets wat je iedere dag weer tot nadenken brengt, maar als je dan eenmaal dat echte gevoel hebt bereikt met je paard, je maatje, de DUrchlassigkeit, wow dat geeft een fantastisch gevoel!!
HALELUHJA _/-\o_

*heb een fijne dag gehad en besef iedere dag weer hoe bevoorrecht ik ben om met paarden te werken*

Sorry voor dit offtopic ding.....

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:35

claudiaM33 schreef:
Wat is en blijft het toch geweldig hè mensen, dat paardrijden, het is zo delicaat, zo moeilijk, zo mooi, zo iets wat je iedere dag weer tot nadenken brengt, maar als je dan eenmaal dat echte gevoel hebt bereikt met je paard, je maatje, de DUrchlassigkeit, wow dat geeft een fantastisch gevoel!!
HALELUHJA _/-\o_

*heb een fijne dag gehad en besef iedere dag weer hoe bevoorrecht ik ben om met paarden te werken*

Niks off topic aan, hier gaat het om.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:39

ART_UMA schreef:
claudiaM33 schreef:
HALELUHJA _/-\o_

Niks off topic aan, hier gaat het om.

precies *\o/*

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:44

claudiaM33 schreef:
HALELUHJA _/-\o_

Dat is precies dat gevoel wanneer men die paar seconden die paar minuten dat gevoel van eenheid bereikt.
Offtopic is dit geheel niet dit is juist "rijden" en erover nadenken en aanvoelen enz......

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:54

Nou ja ik bedoelde off topic dat ik "zomaar" even mijn hallelujah moment van vandaag met jullie wilde delen ipv mee te discusieeren!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:55

claudiaM33 schreef:
Nou ja ik bedoelde off topic dat ik "zomaar" even mijn hallelujah moment van vandaag met jullie wilde delen ipv mee te discusieeren!

Ach wel nee dat is goed, wel grappig op Zondag...... _/-\o_

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:06

claudiaM33 schreef:
HALELUHJA _/-\o_

Fijn toch nog iemand _/-\o_
Ik heb deze week juist het tegenovergestelde gevoel :o

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:17

Er zijn vast wel wat dingetjes die wèl zijn goed gegaan, focus je daar op! En vergeet niet: 10 passen voorwaarts, is altijd weer (nou weet niet meer hoeveel precies...) 6 achterwaarts. Het is de weg ernaar toe wat het zo mooi maakt!
;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:07

claudiaM33 schreef:
Er zijn vast wel wat dingetjes die wèl zijn goed gegaan, focus je daar op! En vergeet niet: 10 passen voorwaarts, is altijd weer (nou weet niet meer hoeveel precies...) 6 achterwaarts. Het is de weg ernaar toe wat het zo mooi maakt!
;)

10 voorwaarts 16 achterwaarts hier momenteel, maar die halve volte die dan wel lukt, is dan weer hemels.

Conclusie, heb dus ooit helemaal verkeerd leren rijden, netzoals vele anderen, aangezien in een manege les,
er toch altijd werd geroepen, dan je mee moest draaien. (blij dat ik nu les heb van anderen.)
Blijft intressant hier mee te lezen, echter wat wel lastig is dat de manier waarop de klassiekers het hebben opgeschreven,
toch wel anders geinterpreteerd kan worden, dan hoe het er staat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:25

Sjolvir schreef:
Blijft intressant hier mee te lezen, echter wat wel lastig is dat de manier waarop de klassiekers het hebben opgeschreven,
toch wel anders geinterpreteerd kan worden, dan hoe het er staat.

Het anders interpreteren komt dan waarschijnlijk doordat ieder op een bepaalde manier leest.

Of bepaalde onderwerpen worden op een hele "andere" manier opgeschreven dan het bedoeld is, ooit.
Kijk in feite maar, naar het anders opschrijven over het naar voren draaien van de buitenschouder van de ruiter.
Hierdoor kunnen er behoorlijk wat fouten in de opleiding van ruiter en paard komen.

Ik was vandaag aan het lezen in het boek van Radtke over de "klassiekers"
Zoals het beschreven wordt over Louis Seeger, dat ook dat werk (van Louis Seeger) passage's bevat, die we tegenwoordig zeer kritisch moeten benaderen.
Met zeer kort vastgehouden teugels vormde hij de hoofd- en halshouding van het paard en verlangde zo een absolute oprichting dmv vergrendeling.

Als student van Louis Seeger kan ook Steinbrecht een "verkeerde" gedachtengang hebben gekregen.

Steinbrecht was ook een africhter van schoolpaarden voor het circus.

James Fillis liet zijn paarden in alle tempi en overgangen met dezelfde hoofd- en halshouding gaan, wat men volgens de huidige leer als onjuist beschouwt.

De hertog van Newcastle bv, beschrijft in zijn boek, zijn frequente gevecht dat hij met zijn paarden moest aangaan.

Dus als dit onze "klassiekers" zijn, is het maar zeer de vraag of we dat wel willen voor onze paarden.

Maar laten we niet vergeten dat ook die "klassiekers" goede dingen hebben aangereikt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:30

Maar wat ik nu toch niet begrijp...

Er wordt toch nergens gesteld dat de ruiter/amazone het lichaam verdraait ten opzichte van de rest van het lichaam? Volgens mij pretendeerd menigeen in dit topic dat de ruiter/amazone het lichaam meeneemt in de wending van het paard.

Dus van verdraaiingen geen sprake, mijn inziens. Wel is er sprake van het meegaan in de beweging van het paard, danwel het paard laten bewegen door de beweging van de ruiter...

Optisch gezien komt in de wending dan dus de buitenschouder- en heup van de ruiter voor de binnenschouder- en heup, waardoor het paard ook in de gelegenheid wordt gesteld de wending ook daadwerkelijk in te gaan, zonder tegenwerking van de ruiter.

Zoals Murphy zelf al aangaf 'een logisch gevolg van... '.

Nu kunnen we het verschrikkelijk ingewikkeld maken en ieder geschreven woord 5 keer ontleden, maar volgens mij bedoeld iedereen hier nagenoeg hetzelfde, echter is de een in woord beter geschoold dan de ander.

Of mis ik hier iets volledig?

Mijn inziens komen grote, danwel kleine verschillen pas duidelijk tot uiting als men het irl bekijkt en bespreekt.

Wellicht blijken misvattingen, dan geen misvattingen meer, maar slechts een vorm van miscommunicatie...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:38

Suelza schreef:
Maar wat ik nu toch niet begrijp...

Mijn inziens komen grote, danwel kleine verschillen pas duidelijk tot uiting als men het irl bekijkt en bespreekt.

Wellicht blijken misvattingen, dan geen misvattingen meer, maar slechts een vorm van miscommunicatie...

Denk ik ook, omdat je dan het desnoods kan demonstreren en we hier met woorden moeten blijven spelen,
dan wel plaatjes van het internet moeten gebruiken.
En ik ben hier ook nog eens 1 van de minst theoretisch onderlegden,
maar hoop nog steeds er elke dag een beetje bij te leren.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:50

Ik zou nog heel erg graag reactie op mijn vragen hebben :wave: ;)

en is er niemand die een correct filmpje kan laten zien van werken met bijzet?

sanne83 schreef:
quadripes schreef:
als je een paard vanaf het begin af aan Durchs Genick rijdt, kun je meteen al voelen of het zich ergens stijfhoudt of het de achterhand goed gebruikt. Je kunt dan het paard meteen loswerken en als dat in de stap goed is, draaf je pas aan.

Als je met lange teugel dit doet (zo deed ik het in het begin ook), gaat je paard meteen weer in de eigen houding lopen en dus niet op vier benen in evenwicht, maar zoals het paard dat gelongeerd werd in dat filmpje (even overdreven gezegd). De kans op struikelen, ontaktmatig draven (en galopperen) wordt meteen vergroot. Je zadelt je paard dus eigenlijk met stijfheid en ongemak op vanaf het begin als je op die manier 'losrijdt'. En dat moet je daarna dan er weer uit zien te rijden tijdens de training.

Paarden die met een losse teugel worden gereden, willen trouwens niet graag vooruit en zullen dus altijd zelf voor een rustiger tempo kiezen omdat ze vaak bang zijn hun evenwicht te verliezen op die manier. Of ze gaan rennen, dan kan ook nog.

Hoe rijd je het paard vanaf begin af aan durchs genick (ik neem aan dat hiermee nageven wordt bedoeld)? Is dat echt puur en alleen (uit wat ik hier begrijp) het nageven op druk van beide handen?
Voor mijn gevoel klinkt dat namelijk als met de hand rijden.
Zal nog maar even toevoegen dat dit een echte geinteresseerde vraag is ;)
Voor mij is namelijk nageven /in de houding iets wat ik pas krijg (en vraag) na losmaken, buigen, zijwaarts in stap.

Ik begrijp niet helemaal je laatste zin, als je paard met losse teugel stopt of juist gaat rennen, dan betekent dat naar mijn idee dat je je paard alleen onder controle hebt dmv de teugel? Als ik de teugel loslaat dan wil ik dat mijn paard precies hetzelfde blijft lopen eigenlijk.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 00:45

murphy102 schreef:
Airborn schreef:
Murphy, ze bedoelt volgens mij dat de schouders, net als de heupen en dus op 1 lijn met de heupen (allemaal van de mens) mee draaien met de schouders van het paard. Doordat schouders en heupen meedraien zijn ze dus alsnog op 1 lijn.

Als ze dat zo bedoelt, moet ze dat ook zo zeggen, want dat is nl. een logisch gevolg. Een paard is gesteld en gebogen volgens het verloop van de wending. Zitten jouw schouders recht boven jouw heupen en zijn die weer gelijk met de heupen van het paard, dan is het dus een logisch gevolg dat het lichaam van de ruiter diezelfde beweging meemaakt en is het dus helemaal niet nodig om die schouder nog eens extra naar voren te brengen, want dan dus breng jij jezelf wel degelijk uit balans en ben je niet meer mee met de beweging van het paard!! Dan betekent dat dus echt dat jij scheef gaat zitten. Uit balans = scheef.

Suelza, misschien had ik die zin anders moeten formuleren: "want dat is nl. een logisch gevolg,...dat als de schouders boven de heupen -op een lijn zitten- je automatisch mee bent in de beweging en die buitenschouder NIET naar voren mag! ".
U zegt echter: "dat schouders en heupen op een lijn zitten, deze dan meedraaien met de SCHOUDERS van het paard...!". En dat is nu net wat ik bestrijd, want ik zeg: gelijk met de HEUPEN van het paard, ZONDER de schouder van de ruiter (en als gevolg daarvan ook de heup naar buiten OF anders een verdraaiing) naar voren te plaatsen!
Laten we daar even duidelijk over zijn, dat daar geen misverstanden over bestaan.

murphy102

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:05

Kijk, niemand heeft de wijsheid in pacht. Echter, een ding heb ik vroeger wel geleerd: over feiten valt niet te discussieren. Gewoon aannemen en uitvoeren. Inmiddels ben ik er achter dat dit onderwerp "Buitenschouder al dan niet naar voren in een wending" een van die zaken is die daar onder valt.
Er zijn ook binnen de Klassieke Rijleer meerdere wegen die naar Rome leiden. Echter, op dit cruciale punt (geen klein verschil dus), betreft het een grondslag van de Klassieke Rijkunst. Het een is een logisch gevolg van het ander, dus om bij dit onderwerp nog heel even te blijven:
Buitenschouder ruiter naar voren in de wending. Gevolg: 1.: OF buitenheup gaat ook mee naar voren, indien schouders ruiter boven heupen v. ruiter blijven. 2.: OF ruiter knikt in binnenheup indien die niet een lijn vormen.
In het eerste geval gaan we op de buiten zitbeenknobbel zitten, terwijl dat in een wending de BINNEN zitbeenknobbel dient te zijn (SB). En het buitenbeen kan vanuit die positie niet correct naar achteren gebracht worden om de achterhand te bewaken. Dit dient nl. vanuit de heup te gebeuren.
In het 2e geval gaat men ook op de buiten zitbeenknobbel zitten, doordat men daarbij inknikt in de binnenheup: men zit scheef.
In beide gevallen zit men niet mee met de beweging van het paard.
De ruiter haalt zich in beide gevallen uit balans en daarmee ook het paard uit zijn rijkunstig evenwicht.
Dit is echt een kwestie van logica en daarom zo belangrijk in de K.R.

Je kunt best een andere kijk hebben op bepaalde zaken. Dat kan en dat mag ook. Dit is nu echter een item waarbij iedereen het eens zou moeten zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 01:08

murphy102 schreef:
Als ze dat zo bedoelt, moet ze dat ook zo zeggen, want dat is nl. een logisch gevolg. Een paard is gesteld en gebogen volgens het verloop van de wending. Zitten jouw schouders recht boven jouw heupen en zijn die weer gelijk met de heupen van het paard, dan is het dus een logisch gevolg dat het lichaam van de ruiter diezelfde beweging meemaakt en is het dus helemaal niet nodig om die schouder nog eens extra naar voren te brengen, want dan dus breng jij jezelf wel degelijk uit balans en ben je niet meer mee met de beweging van het paard!! Dan betekent dat dus echt dat jij scheef gaat zitten. Uit balans = scheef.

Vraag Horst Becker hier maar eens naar. Die zegt ook buitenschouder naar voren.