DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:08

Even iets rechtzetten: over Mireille daarmee bedoelde ik wat Kneusje tegen Mireille zegt, wat in mijn ogen beledigend is en niet bijdraagt. Dit soort opmerkingen vind ik beneden alle peil. Net andersom Mireille, jij was er al een tijdje.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:10

Marije1984 schreef:
@pt bedoel je mij? Ik lees al lang mee en plaats en vraag T.Z.T als ik daar behoefte aan heb.

Waar komt deze verdediging vandaan? Ik meen dat ik iets heb gezegd, als dat zo is wil ik dat graag rechtzetten.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:12

Paardentango schreef:
Even iets rechtzetten: over Mireille daarmee bedoelde ik wat Kneusje tegen Mireille zegt, wat in mijn ogen beledigend is en niet bijdraagt. Dit soort opmerkingen vind ik beneden alle peil. Net andersom Mireille, jij was er al een tijdje.

Oh oke hahahahaha leesfout mijner zijde Lachen pfieuwwww ik dacht al ... Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:13

Mireille1970 schreef:
Paardentango schreef:
Nou zeg, en als je dan inderdaad weer ineens binnen kom vallen is er een hoop bij te lezen.
Wat een commotie, en wat een hoop werk. Of het nu wel of niet mag het levert een interessante opsomming van een aantal citaten op, intervieuws. Of het nu mag of niet mag, ik heb het er niet ipgezet, ik lees alleen maar.
Stang gebruik is weer een heel ander iets, en zo vaart dit topic rond op de grote zee van paardkennis, logica en mijn ding...het gevoel van beiden ten opzichte van elkaar.
Branderup, hmm, wat D. Marcello schrijft is heel fraai verwoord en er zit zeker een groot deel waarheid in.
Maar het onderschrift van kneusje, nee, daar schrik ik ook wat van. Een beetje nivo mag je wel verwachten, en dit soort 'humor' is niet de mijne.
Over Mireille nog even, het is niet netjes ergens binnen te vallen en meteen te gaan provoceren. Alhoewel ik er tegelijkertijd, en ja ik ben ook een blaaskaak, wel weer bewondering voor heb.Mensen die zeggen, kijk, dit ben ik en hier sta ik voor. Maar laten we een beetje stijlvol met elkaar omgaan en de persoonlijke vetes per PB houden. Daar zijn die methodes toch voor, en die kun je gewoon wissen nietwaar.

Gaan we het hier hebben over stanggebruik?
Dat is waar, LDR is in principe met stang én trens toch ?

Huh Over Mireille????????????? Ik ben er al een tijdje hoor Lachen

Ik heb voor dat laatste vetgedrukte absoluut ook respect! MAAR... ehm... als je daarmee doelt op het provocerend doelloos binnenvallen van kneusje dan sla je de plank mis, die zegt niet wie ze is noch waar ze voor staat Knipoog

Oh, hemeltje, ik bedoelde het net andersom joh !! Kneusje begon met jou aanvallen, op de man (vrouw) spelen. DAAR val ik over, en dat probeerde ik duidelijk te maken.... lukt niet helemaal geloof ik.... Verdrietig

Ik probeerde het een beetje voor je op te komen... het geschreven woord... verdorie, hoe kan k dit goed maken? Verdrietig

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:14

Heb je al gedaan lieve Paardentango Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:15

PS Even als antwoord op een stelling/vraag van Paardentango:

LDR is per definitie op trens gereden. Niet op stang en trens, dat is alleen voor proefgericht losrijden. Thuis niet, daar wordt in 90% van de gevallen met trens gereden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:38

@ marije, een goede ontspannen zit daar begint alles mee,te vaak wordt er makkelijk overheen gewalst waardoor je ooit op een dood punt komt.
Vanda Oosterhuis geeft Centered Riding lessen http://www.gevoelvoorpaarden.nl/

@mireille "foei" stand staat bij de nieuwe berichten in de balk 'opties' Lachen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:43

Opties??

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:48

Ga naar 'nieuwe berichten'
links kolom 'opties'
onderaan die kolom staan vrienden en foeis

doe ermee wat je goeddunkt..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:52

kan ook via User control Panel rechtsboven

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:11

Mireille1970 schreef:
LDR is per definitie op trens gereden. Niet op stang en trens, dat is alleen voor proefgericht losrijden. Thuis niet, daar wordt in 90% van de gevallen met trens gereden.

duhh, het topic ging over de manier van losrijden van de nederlandse top op wedstrijden, naar aanleiding van wat Ulrike op de DVD heeft gezet.

Ik weet niet of je die DVD hebt gezien, maar voor degene die dat niet hebben gezien, op deze DVD is te zien dat de paarden met druk op de stang extreem opgerold lopen. En dan vaak niet eventjes, maar lange tijd achter elkaar.

Als dat "per definitie" geen LDR is, weet ik niet hoe je die manier van losrijden dan wel wil noemen, maar dit, en het feit dat Ulrike dit op DVD heeft gezet, is waarop gereageerd wordt en wat we LDR of hyperflexion noemen.

Dus we hebben het niet over even iets laag en diep ingesteld om een blokkade op te heffen en daarna meer lekker ontspannen te kunnen rijden, dat gebruik ik ook wel eens als ik een blokkade wil opheffen. Het gaat over het extreem diep, op de stang op laten krullen dat de top laat zien en dat nageaapt wordt door veel minder ervaren ruiters en amazones die helemaal niet weten wat het doel daarvan is, maar denken dat het zo hoort omdat de winnaars die techniek ook gebruiken.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:40

Don_Marcello schreef:
Mireille1970 schreef:

duhh, het topic ging over de manier van losrijden van de nederlandse top op wedstrijden, naar aanleiding van wat Ulrike op de DVD heeft gezet.

Ik weet niet of je die DVD hebt gezien, maar voor degene die dat niet hebben gezien, op deze DVD is te zien dat de paarden met druk op de stang extreem opgerold lopen. En dan vaak niet eventjes, maar lange tijd achter elkaar.

Als dat "per definitie" geen LDR is, weet ik niet hoe je die manier van losrijden dan wel wil noemen, maar dit, en het feit dat Ulrike dit op DVD heeft gezet, is waarop gereageerd wordt en wat we LDR of hyperflexion noemen.

Dus we hebben het niet over even iets laag en diep ingesteld om een blokkade op te heffen en daarna meer lekker ontspannen te kunnen rijden, dat gebruik ik ook wel eens als ik een blokkade wil opheffen. Het gaat over het extreem diep, op de stang op laten krullen dat de top laat zien en dat nageaapt wordt door veel minder ervaren ruiters en amazones die helemaal niet weten wat het doel daarvan is, maar denken dat het zo hoort omdat de winnaars die techniek ook gebruiken.

Oh sorry ik reageerde op de woorden van Paardentango die zich afvroeg of LDR altijd op stang werd gereden. Dat is dus niet zo. Op concours wel. Maar ga dan eens rustig kijken...

Ik weet wat bedoelt wordt met LDR, heb zelf jaren LDR getraind...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:45

@DonMarcello:
Het gaat over het extreem diep, op de stang op laten krullen ????

Als je dat "op de stang opkrullen" alleen al typt heb je het nog steeds niet begrepen.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:03

Ik begrijp het ook niet waarom ze dat zo doen en was daarom blij met het citaat van dat kneusje inbracht. Hierdoor wordt het idee erachter bij mij iets duidelijker.
Hoe wil jij het noemen wat op de DVD (en de vele "foute?" fotos en filmjes op het internet) staat?
en vind je dat dit er paardvriendelijk uit zien?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:19

Don_Marcello schreef:
Ik begrijp het ook niet waarom ze dat zo doen en was daarom blij met het citaat van dat kneusje inbracht. Hierdoor wordt het idee erachter bij mij iets duidelijker.
Hoe wil jij het noemen wat op de DVD (en de vele "foute?" fotos en filmjes op het internet) staat?
en vind je dat dit er paardvriendelijk uit zien?

1. Ik noem het LDR en het is geen trekken, geen duwen, geen sleuren, geen stang die het ze leert of wat dan ook...

2. Je zet al een vraagteken achter "foute"... maak eens tijdens het rijden van jezelf of tijdens het losrijden van jezelf 100 digitale foto's, wedden dat er 50 lelijk zijn waar dan 15 foto's tussen zitten waar je het stickertje dierenbeul op kan plakken op een verkeerd moment en 50 redelijke foto's waar dan weer 2 hele mooie tussen zitten. Snap je mijn insteek?

3. En ja als je kijkt naar het losrijden en thuisrijden van de diverse mensen die ik ken die LDR rijden, ja dan kan dat heeeeeeeeeeeeel liefdevol en vriendelijk. Net als ik er ook ken die klassiek rijden (ondanks bovenin of whatever) en/of springen op een vriendelijke manier, en western idem dito (ondanks de geweldadige sporen met megawielen en roestige bitten met scharen zo lang als mijn handpalm)

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 13:44

Er zijn vele fotos en videos gemaakt en geschoten op momenten die niet paardvriendelijk zijn en zeker niet ter meerdere eer en glorie.
Ik noem het extreme ook het liefst hyperflexion en distancieer me daarvan. Niet alleen is me dat te extreem, ik wil er ook het gezegde op plaatsten alles waar TE voor staat is niet goed.
Het wel of niet discussieren hierover zal de ruiter die dermate extreem wil en kan gaan er zeer zeker niet van weerhouden om het werkelijk zo te doen. En op die niveaus hangt er natuurlijk net iets meer van af. Daar gaat het verhaal niet meer op het paard heeft vandaag geen zin ach dan zetten we hem weg en proberen we morgen opnieuw. Nee die moeten getraind en opgetraind worden naar de wedstrijd toe. Dat is gewoon eenmaal zo, die wedstrijddruk is enorm. Prestaties moeten geleverd en een dag verlies in training kan niet.
Natuurlijk is het jammer en sneu voor de paarden als ze tijdelijk zo aangepakt worden. Alleen is het niet zo gezegd dat omdat zij zo extreem gaan iedereen zo extreem gaat.
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Het is voor de topruiters een manier om door de weerwil van het paard te prikken of te trekken en je kunt er nog zoveel over praten men zal het nu heus niet anders doen ook al komen er honderd DVD´s van Ulhrieke Thiel op de markt.
Je wilt waarschijnlijk niet weten hoe paarden in de meeste stallen behandeld worden beetje meer of minder ldr zal ook wel niet slim zijn. En als we ons alles persoonlijk aan willen gaan trekken dan kunnen we maar beter in bed blijven en niet gaan helpen in pieterburen of op de dam in amsterdam gaan staan. Er is immers meer leed dan paardenleed.
23 Uur per dag op stal staan, een uur keihard moeten werken, alleen maar hooi water en krachtvoer, altijd achter de tralies nooit eens spelen op de weiden nee altijd moeten presteren of dat nu zo geweldig is dan?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:01

Leed is er helaas overal. Maar dat leed heet niet eenvoudigweg LDR.

Dat is de stelling die ik al de hele tijd aanneem. LDR is niet PER DEFINITIE beter of minder goed dan Klassiek EN ANDERSOM! Maar als je je aanpak aan het paard en zijn karakter en de training aanpast, dan kun je het werken zo licht maken voor elkaar (mens en dier) en dus zo diervriendelijk als je wilt... dat MOET dan ook de intentie zijn! Ten alle tijden!

Dat dat NIET in alle gevallen gebeurt door de eeuwen heen, daar moeten we geen hokjes door gaan bouwen...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:03

Mireille1970 schreef:

Dat is de stelling die ik al de hele tijd aanneem. LDR is niet PER DEFINITIE beter of minder goed dan Klassiek EN ANDERSOM! Maar als je je aanpak aan het paard en zijn karakter en de training aanpast, dan kun je het werken zo licht maken voor elkaar (mens en dier) en dus zo diervriendelijk als je wilt... dat MOET dan ook de intentie zijn! Ten alle tijden!

Dat dat NIET in alle gevallen gebeurt door de eeuwen heen, daar moeten we geen hokjes door gaan bouwen...

Volgens mij is LDr overigens een deel van klassiek dressuur. Beetje ronder instellen alle hoofd halshoudingen aanleuning, takt schwung losgelassenheit.
Doeltstelling trainen van spieren, gehoorzaam maken en dergelijk.

Ach en zoveel ophef is het eigenlijk niet waard. Ik bedoel een je in de rug vallende ruiter is minstens net zo erg als het eens iets ronder instellen. Of een ruiter die zijn evenwicht houd met behulp van de teugels. Nee dan kan mevr. Thiel beter een dvd produceren waarin ze verteld dat paardrijden uberhaupt slecht is en verboden zou moeten worden.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 18:48

Paardentango schreef:
Marije1984 schreef:
@pt bedoel je mij? Ik lees al lang mee en plaats en vraag T.Z.T als ik daar behoefte aan heb.

Waar komt deze verdediging vandaan? Ik meen dat ik iets heb gezegd, als dat zo is wil ik dat graag rechtzetten.

Was niet aanvallend bedoelt hoor, ik lees weer eens zonder bril. Dat moet ik maar niet te vaak doen. Sorry

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 08:56

Kafue schreef:
Mireille1970 schreef:

Volgens mij is LDr overigens een deel van klassiek dressuur. Beetje ronder instellen alle hoofd halshoudingen aanleuning, takt schwung losgelassenheit.
Doeltstelling trainen van spieren, gehoorzaam maken en dergelijk.

Ach en zoveel ophef is het eigenlijk niet waard. Ik bedoel een je in de rug vallende ruiter is minstens net zo erg als het eens iets ronder instellen. Of een ruiter die zijn evenwicht houd met behulp van de teugels. Nee dan kan mevr. Thiel beter een dvd produceren waarin ze verteld dat paardrijden uberhaupt slecht is en verboden zou moeten worden.

Precies.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:46

janderegelaa schreef:
Citaat:
Ja dat paard geeft meestal na. De stang die ik gebruik is niet zwaarder dan een dressuurstang die veel ruiters met Stang en trens gebruiken. En zoals gezegd ik rij met nauwelijks druk op het bit. Net iets meer dan het gewicht van de teugels. We gebruiken zwaardere teugels als we meer gewicht willen.

Wel zijn de scharen wat langer waardoor je minder snel inwerkt dan met korte scharen en een kleine beweging van de ruiterhand minder effect beweging geeft op het bit.

Nachtmerries heeft hij niets meer aan, LLano is geruind.

Nou......... ik weet het niet hoor maar ik heb met wiskunde geleerd dat als de arm langer wordt de kracht toeneemt met een mindere inspanning. Dus die ogenschijnlijke kleine ophouding van jou voelt ie veel beter met jouw bit dan dezelfde druk op het bit van onze dressuurruiters met kortere scharen. Probeer het maar eens.
De KRACHT die je nodig hebt is minder, maar de AFSTAND die de teugel (die aan het einde van de schaar vast zit) moet afleggen voor dezelfde inwerking is groter. Hierdoor kan je subtieler en exacter inwerken. Het vereist wel een goede controle van de hand, want bij teveel handbeweging zal het de ruiter minder snel opvallen dat ie inwerkt (vanwege de mindere kracht die nodig is)
Don_Marcello schreef:
Jan en Mareille,
De kracht neemt toe, maar de beweging neemt juist af. 2 centimeter beweging in mijn hand levert bij een verhouding van (ik denk 1:4) slechts een halve centimeter beweging van het bit in de mond.

Bij een kortere schaar of waneer de teugels direct op het mondstuk van het bit zitten (zoals bij een trens) levert 2 cm beweging van de ruiterhand ook direct 2 cm beweging op de lagen op. Men noemt daarom een stang met langere scharen langzamer dan een stang met korte scharen.

Deze kracht is zoals ik steeds al aangeef geen punt als je in balans zit en zonder druk op de teugels rijdt.
Dat zeg ik, Gamma Vork
Mireille1970 schreef:
Wat is standje "foei"?

Whoosh!
Kafue schreef:
Het is voor de topruiters een manier om door de weerwil van het paard te prikken of te trekken en je kunt er nog zoveel over praten men zal het nu heus niet anders doen ook al komen er honderd DVD´s van Ulhrieke Thiel op de markt.
Kijk, jij noemt het hier zoals het is - waarom probeert iedereen het mooier te maken dan het is? Waarom valt men Ulrike hierop aan? "Don't shoot the messenger!". Het vetgedrukte gaat volledig voorbij aan welk doel van de dressuur dan ook. Rede genoeg om bijvoorbeeld dit soort acties op het wedstrijdterrein (inrijdterrein) te weren dan, toch?
Kafue schreef:
Ik bedoel een je in de rug vallende ruiter is minstens net zo erg als het eens iets ronder instellen. Of een ruiter die zijn evenwicht houd met behulp van de teugels.
Ik vind het een groot verschil of je iets zeer bewust doet (iets dat je ook zou kunnen laten), of dat het is omdat je lerende bent en nog niet netjes kunt zitten Ja .

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:23

Ik weet niet of jij altijd met meewerkende paarden van doen heb?
Ik dus niet en eentje die bijvoorbeeld zijn rug vast heeft of vast houd die kun je zo loswerken zodat het voor hem of haar aangenamer wordt onder het zadel.
En denk je dat het paard verschil maakt tussen bewust in de rug vallen omdat de ruiter beginnend is of een ruiter die hem verder niet in de weg zit maar iets ronder stelt.
Natuurlijk zijn er extremiteiten maar waar heb je die nu niet. En mevr. Thiel stelt juist alleen het hyperfleyion aan de kaak maar niet de arme torreador paarden die aan de horens van de stier gespiest wordt, of de arme manegepaarden die zes uur op een dag beginnende ruiters rond moeten dragen slecht gevoerd worden en tot over de enkels in de stront staan. Nee de toppers die het verder op dat trainingsuurtje na heel erg goed hebben die voelt ze aan de kaak. Maar de verwaarloosde paarden, de ponys van een ruiterje bij ons met scherpe sporen en slof een uur lang springen en in de rug vallen weer niet.
Meten met twee maten niet overal te gelijk kunnen zijn.
Ach er is zoveel paardenleed ik denk dat die toppers het zo slecht nog neit hebben.
QQQQ je weet donders goed dat ruiters met een normaal bitje het paard daar nooit kunnen krijgen het zijn enkelt de ruiters die scherpe bitten, slofteugels gebruiken enkelt om hun eigen rijkunst te verdoezelen.

Ik denk niet dat de dvd van thiel ergens toe bijdraagt.
Natuurlijk gaat het ergens doorprikken volledig voorbij aan het doel van de dressuur. Maar ik kan je wel vertellen dat als je nooit ergens streng doorheen pakt je ook nooit ergens komt. Paarden zijn net kleine kinderen ze pakken eerst je pink maar al snel je hele hand. Is zie geen enkele reden dit te weren van het wedstrijdterrein. Wel eens bij een gemiddelde wedstrijd staan kijken? In de basis dan bedoel ik, bloedende paarden, striemen van de zweep, onkunde van de ruiter noem maar op. En je wilt niet weten wat er bij de mensen thuis gebeurd. Ik vind het dus onzin om te weren je zou er dan ten alle tijden als politieagentje bij moeten staan. Alleen op de wedstrijden weren is struisvogelpolitiek want thuis ben je er niet bij.

MBT vasthouden aan teugels. Als je lerende bent en niet netjes kunt zitten hoor je aan de longeerlijn zonder teugels in je handen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:23

Het paard heeft wellicht van beiden last, maar het idee dat erachter zit - dus de insteek/intentie van de ruiter, dat vind ik wel een belangrijk verschil. Om het extreem te stellen: Moord met voorbedachte rade is ernstiger dan iemand door een ongeluk/stommiteit ombrengen.

Wat je met je opmerking over het bitje bedoeld, ontgaat mij Verward

Iedereen weet van de torreador, en Brooks Hospital maakt zich sterk voor vele zielige paardjes. Wat de toppers doet, daar wordt over het algemeen van aangenomen dat dat allemaal maar goed is. Conclusie: dat nadoen kan dan ook niet veel kwaad. Door het nu in de focus te trekken, en discussie los te krijgen, komt er meer aandacht voor en wordt er meer over gesproken en nagedacht. Of dit het gewenste effect zal hebben? Ik weet 't niet, maar denk zeker dat het geen kwaad kan.

MBT Ulrike: Zij maakt zich ook hard voor het aanleren van een correcte en onafhankelijke zit. Zij geeft inderdaad zitlessen aan de longe, ook voor beginners, en die krijgen geen teugels in handen voor ze die niet meer als steun nodig hebben. Dus, Ulrike ziet niet enkel het "LDR-gevaar" Knipoog .

Alle paarden tonen wel eens wat verzet of "minder zin" en dan moet je soms wel eens iets meer aanpakken. Maar als die toppers dit soort acties standaard nodig hebben bij het inrijden voor elke wedstrijd, dan is daar structureel iets mis. En ja, dan kan dit soort acties verbieden op het inrijdterrein wel werken: Kom maar terug als je je paard beter voor elkaar hebt! Bloedende paarden en zweepmisbruik kan je ook op je plaatselijke wedstrijd gewoon melden bij de organisatie - die moet daar dan tegen optreden. Openbare wreedheid kan alleen maar slecht zijn voor de sport. Een sterk signaal dat "wij" daar niet achter staan lijkt mij niet verkeerd.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 21:49

Wat de videos op de DVD laten zien en ook de vele fragmenten die her en der op internet staan, is dat meerdere topruiters in de ring, van dezelfde school, dezelfde handelingen verrichten. Kennelijk worden die handelingen systematisch toegepast en maakt het deel uit van een trainingsregime of opwarm procedure die algemeen wordt toegepast. Het zijn geen voorbeelden dat er toevallig een niet gewillig paard in de bak rondliep. Het is meer een klas met ruiters die allen dezelfde handelingen uitvoeren. Dat lijkt in ieder geval systematisch. Als deze systematiek wordt toegepast en wordt geleerd aan een nieuwe generatie ruiters, dan is er sprake van een systeem dat bewust door de ruiters en trainer(s) om bepaalde redenen wordt toegepast.

Iemand die niet goed kan rijden, kun je niet verwijten dat zij/hij niet goed kan rijden, als ze les krijgen om de beginselen van het paardrijden te leren. Alles wat er fout gaat, gaat in dat leerproces ook systematisch fout. Niet omdat de ruiter of trainer/instructeur dat zo graag wil, gewoon omdat de ruiter de bekwaamheid (nog) niet heeft om een paard goed te kunnen rijden.

Een paard dat een keer kliert, zal ook wel eens niet volgens het boekje tot de orde moeten worden geroepen. Over dat soort situaties gaat de discussie niet. Dat zijn ook niet de omstandigheden die op de DVD's en op de fragmenten op internet worden getoond.

Wat er voor de proef in bak gebeurt, gebeurt systematisch. Als het goed is, is er niets mis mee. Als het voor het paard niet goed is, dan is dat een kwalijke zaak. Een leek zal aan de hand van de beelden niet uitroepen dat het fantastisch is, wat je ziet. Er zijn mensen die het fantastisch vinden en er is een groep die het maar niets vindt.

Of je met een evangelie of anti-evangelie deze strijd kan winnen, is een ander verhaal.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 22:56

Is elk paard eigenlijk geschikt voor LDR? Ben hier erg nieuwschierug naar eigenlijk