Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije1984 schreef:@pt bedoel je mij? Ik lees al lang mee en plaats en vraag T.Z.T als ik daar behoefte aan heb.
Paardentango schreef:Even iets rechtzetten: over Mireille daarmee bedoelde ik wat Kneusje tegen Mireille zegt, wat in mijn ogen beledigend is en niet bijdraagt. Dit soort opmerkingen vind ik beneden alle peil. Net andersom Mireille, jij was er al een tijdje.
Mireille1970 schreef:Paardentango schreef:Nou zeg, en als je dan inderdaad weer ineens binnen kom vallen is er een hoop bij te lezen.
Wat een commotie, en wat een hoop werk. Of het nu wel of niet mag het levert een interessante opsomming van een aantal citaten op, intervieuws. Of het nu mag of niet mag, ik heb het er niet ipgezet, ik lees alleen maar.
Stang gebruik is weer een heel ander iets, en zo vaart dit topic rond op de grote zee van paardkennis, logica en mijn ding...het gevoel van beiden ten opzichte van elkaar.
Branderup, hmm, wat D. Marcello schrijft is heel fraai verwoord en er zit zeker een groot deel waarheid in.
Maar het onderschrift van kneusje, nee, daar schrik ik ook wat van. Een beetje nivo mag je wel verwachten, en dit soort 'humor' is niet de mijne.
Over Mireille nog even, het is niet netjes ergens binnen te vallen en meteen te gaan provoceren. Alhoewel ik er tegelijkertijd, en ja ik ben ook een blaaskaak, wel weer bewondering voor heb.Mensen die zeggen, kijk, dit ben ik en hier sta ik voor. Maar laten we een beetje stijlvol met elkaar omgaan en de persoonlijke vetes per PB houden. Daar zijn die methodes toch voor, en die kun je gewoon wissen nietwaar.
Gaan we het hier hebben over stanggebruik?
Dat is waar, LDR is in principe met stang én trens toch ?
Huh Over Mireille????????????? Ik ben er al een tijdje hoor
Ik heb voor dat laatste vetgedrukte absoluut ook respect! MAAR... ehm... als je daarmee doelt op het provocerend doelloos binnenvallen van kneusje dan sla je de plank mis, die zegt niet wie ze is noch waar ze voor staat
Mireille1970 schreef:LDR is per definitie op trens gereden. Niet op stang en trens, dat is alleen voor proefgericht losrijden. Thuis niet, daar wordt in 90% van de gevallen met trens gereden.
Don_Marcello schreef:Mireille1970 schreef:LDR is per definitie op trens gereden. Niet op stang en trens, dat is alleen voor proefgericht losrijden. Thuis niet, daar wordt in 90% van de gevallen met trens gereden.
duhh, het topic ging over de manier van losrijden van de nederlandse top op wedstrijden, naar aanleiding van wat Ulrike op de DVD heeft gezet.
Ik weet niet of je die DVD hebt gezien, maar voor degene die dat niet hebben gezien, op deze DVD is te zien dat de paarden met druk op de stang extreem opgerold lopen. En dan vaak niet eventjes, maar lange tijd achter elkaar.
Als dat "per definitie" geen LDR is, weet ik niet hoe je die manier van losrijden dan wel wil noemen, maar dit, en het feit dat Ulrike dit op DVD heeft gezet, is waarop gereageerd wordt en wat we LDR of hyperflexion noemen.
Dus we hebben het niet over even iets laag en diep ingesteld om een blokkade op te heffen en daarna meer lekker ontspannen te kunnen rijden, dat gebruik ik ook wel eens als ik een blokkade wil opheffen. Het gaat over het extreem diep, op de stang op laten krullen dat de top laat zien en dat nageaapt wordt door veel minder ervaren ruiters en amazones die helemaal niet weten wat het doel daarvan is, maar denken dat het zo hoort omdat de winnaars die techniek ook gebruiken.
Don_Marcello schreef:Ik begrijp het ook niet waarom ze dat zo doen en was daarom blij met het citaat van dat kneusje inbracht. Hierdoor wordt het idee erachter bij mij iets duidelijker.
Hoe wil jij het noemen wat op de DVD (en de vele "foute?" fotos en filmjes op het internet) staat?
en vind je dat dit er paardvriendelijk uit zien?
Mireille1970 schreef:Leed is er helaas overal. Maar dat leed heet niet eenvoudigweg LDR.
Dat is de stelling die ik al de hele tijd aanneem. LDR is niet PER DEFINITIE beter of minder goed dan Klassiek EN ANDERSOM! Maar als je je aanpak aan het paard en zijn karakter en de training aanpast, dan kun je het werken zo licht maken voor elkaar (mens en dier) en dus zo diervriendelijk als je wilt... dat MOET dan ook de intentie zijn! Ten alle tijden!
Dat dat NIET in alle gevallen gebeurt door de eeuwen heen, daar moeten we geen hokjes door gaan bouwen...
Paardentango schreef:Marije1984 schreef:@pt bedoel je mij? Ik lees al lang mee en plaats en vraag T.Z.T als ik daar behoefte aan heb.
Waar komt deze verdediging vandaan? Ik meen dat ik iets heb gezegd, als dat zo is wil ik dat graag rechtzetten.
Kafue schreef:Mireille1970 schreef:Leed is er helaas overal. Maar dat leed heet niet eenvoudigweg LDR.
Dat is de stelling die ik al de hele tijd aanneem. LDR is niet PER DEFINITIE beter of minder goed dan Klassiek EN ANDERSOM! Maar als je je aanpak aan het paard en zijn karakter en de training aanpast, dan kun je het werken zo licht maken voor elkaar (mens en dier) en dus zo diervriendelijk als je wilt... dat MOET dan ook de intentie zijn! Ten alle tijden!
Dat dat NIET in alle gevallen gebeurt door de eeuwen heen, daar moeten we geen hokjes door gaan bouwen...
Volgens mij is LDr overigens een deel van klassiek dressuur. Beetje ronder instellen alle hoofd halshoudingen aanleuning, takt schwung losgelassenheit.
Doeltstelling trainen van spieren, gehoorzaam maken en dergelijk.
Ach en zoveel ophef is het eigenlijk niet waard. Ik bedoel een je in de rug vallende ruiter is minstens net zo erg als het eens iets ronder instellen. Of een ruiter die zijn evenwicht houd met behulp van de teugels. Nee dan kan mevr. Thiel beter een dvd produceren waarin ze verteld dat paardrijden uberhaupt slecht is en verboden zou moeten worden.
janderegelaa schreef:De KRACHT die je nodig hebt is minder, maar de AFSTAND die de teugel (die aan het einde van de schaar vast zit) moet afleggen voor dezelfde inwerking is groter. Hierdoor kan je subtieler en exacter inwerken. Het vereist wel een goede controle van de hand, want bij teveel handbeweging zal het de ruiter minder snel opvallen dat ie inwerkt (vanwege de mindere kracht die nodig is)Citaat:Ja dat paard geeft meestal na. De stang die ik gebruik is niet zwaarder dan een dressuurstang die veel ruiters met Stang en trens gebruiken. En zoals gezegd ik rij met nauwelijks druk op het bit. Net iets meer dan het gewicht van de teugels. We gebruiken zwaardere teugels als we meer gewicht willen.
Wel zijn de scharen wat langer waardoor je minder snel inwerkt dan met korte scharen en een kleine beweging van de ruiterhand minder effect beweging geeft op het bit.
Nachtmerries heeft hij niets meer aan, LLano is geruind.
Nou......... ik weet het niet hoor maar ik heb met wiskunde geleerd dat als de arm langer wordt de kracht toeneemt met een mindere inspanning. Dus die ogenschijnlijke kleine ophouding van jou voelt ie veel beter met jouw bit dan dezelfde druk op het bit van onze dressuurruiters met kortere scharen. Probeer het maar eens.
Don_Marcello schreef:Dat zeg ik, GammaJan en Mareille,
De kracht neemt toe, maar de beweging neemt juist af. 2 centimeter beweging in mijn hand levert bij een verhouding van (ik denk 1:4) slechts een halve centimeter beweging van het bit in de mond.
Bij een kortere schaar of waneer de teugels direct op het mondstuk van het bit zitten (zoals bij een trens) levert 2 cm beweging van de ruiterhand ook direct 2 cm beweging op de lagen op. Men noemt daarom een stang met langere scharen langzamer dan een stang met korte scharen.
Deze kracht is zoals ik steeds al aangeef geen punt als je in balans zit en zonder druk op de teugels rijdt.
Mireille1970 schreef:Wat is standje "foei"?
Kafue schreef:Kijk, jij noemt het hier zoals het is - waarom probeert iedereen het mooier te maken dan het is? Waarom valt men Ulrike hierop aan? "Don't shoot the messenger!". Het vetgedrukte gaat volledig voorbij aan welk doel van de dressuur dan ook. Rede genoeg om bijvoorbeeld dit soort acties op het wedstrijdterrein (inrijdterrein) te weren dan, toch?Het is voor de topruiters een manier om door de weerwil van het paard te prikken of te trekken en je kunt er nog zoveel over praten men zal het nu heus niet anders doen ook al komen er honderd DVD´s van Ulhrieke Thiel op de markt.
Kafue schreef:Ik vind het een groot verschil of je iets zeer bewust doet (iets dat je ook zou kunnen laten), of dat het is omdat je lerende bent en nog niet netjes kunt zittenIk bedoel een je in de rug vallende ruiter is minstens net zo erg als het eens iets ronder instellen. Of een ruiter die zijn evenwicht houd met behulp van de teugels.