Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:23

Ow over 3 weken niet rijden gesproken.. Morgen er weer terug op na 3 weken stil staan en enkel weide. En dat op wandeling. Ik zie mijn paard groot feest vieren :+
Gelukkig feest hij meestal wel braaf en beheerst. O:)

Bedankt voor de filmpjes Ankem! :j

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:29

ankem schreef:
Nu heb ik geprobeerd om ondanks dat ze knikt, wel het iets stevigere contact aan te houden. Dat het knikje maken dus niet hetgeen is wat ik vraag en dat betekent ook niet dat het dan weg is (beloning).
En nu kon ze naar het bit blijven reiken en mijn hand helemaal mee naar beneden blijven volgen. Haar rug kwam helemaal omhoog. Het was net of ik op een opgespannen boog zat en voor mijn gevoel heel rustig/bijna lui aan het lichtrijden was.
En iedere keer als ze het contact weer verbrak, dan pak ik nu de teugels weer een flink stuk korter en begin ik weer overnieuw. Werkte super en in stap en draf ging het nu supergoed en lijkt het in 1x alsof we in een dag een heel stuk verder zijn. *\o/*

:D :D
Dit klinkt super!
Ik wilde nog een kleine toevoeging doen aan het eerdere stukje van simpelman over drie stappen, maar je hebt dat al helemaal mooi beschreven hier.

Dit is precies welk stukje vaak ontbreekt met naar abeidshouding gaan.

Eerst wil je gewoon dat het paard begrijpt dat de hals strekken prettig is, maakt niet uit hoe hij daar komt en contact is minder belangrijk. Op dit moment is er beloning bij het beneden blijven.

Het idee van aanleuning is naar mijn idee dat het paard constant de (beleefde) vraag stelt: "mag ik strekken" en dat jij (ook weer beleefd) een grens stelt tot waar hij mag strekken.

Het probleem bij paarden die afknikken of opkrullen is soms niet perse dat ze niet willen halsstrekken, maar dat ze niet naar beneden durven als ze het bit tegen komen.
Wat vaak gebeurt is dat de ruiter de teugels steeds iets losser doet en dat het paard die ruimte steeds iets neemt en op die manier beneden uitkomt.
Dat is iets anders dan een paard dat echt het contact durft te pakken en op die manier de hand meeneemt naar beneden.

Bij het tweede paard kan je begrenzen, de neus blijft er dan uit, omdat het paard, ondanks de begrenzing, nog steeds iets naar beneden en naar voren duwt. Bij het eerste paard zal het paard bij begrenzing naar achter knikken.

Fransje_70

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:52

Goed uitgelegd Sanne83!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:53

Klopt helemaal Sanne83. Dit is precies wat ik deed en wat niet bleek te werken bij dit paard. Ze zakte wel wat, maar bleef te horizontaal en de rug kwam te weinig omhoog.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:28

Wat leuk om te lezen Ankem *\o/* Wegens drukte was ik er nog niet aan toe gekomen om je verdere tips te geven maar zo te lezen ben je er al uit gekomen. Wat een verschil kan zo'n klein beetje dan maken heh! Wat ik ook altijd aangeef bij de mensen die ik help is dat je als je een diepere stretch wil vragen je handen wat naar VOREN en OMHOOG moet doen (en breed houden). Contact houden met de mond totdat ze zelf je hand verder naar beneden willen volgen (soms voorzichtig wat bijdrijven, iig actief houden van achteren). Dat werkt als een tierelier. Zo krijg ik ze altijd dieper op een vriendelijke manier.

Ik heb ook duidelijk ineens een sprong voorwaarts gemaakt. Ik had les vandaag en we hebben zoveel goede dingen bereikt :D Het lijkt alsof het kwartje van de arbeidshouding gevallen is. Die doet hij ineens zoveel beter en hij houdt het ook langer vol. Van daaruit ijn we vandaag de zijgangen en tempowisselingen gaan doen. Nou wat ik toen onder mijn billen kreeg :oo Ik moest gewoon oppassen dat ik niet te veel kreeg want hij ging ineens sluiten en voorwaarts en weer sluiten in galop en toen ik daarna in draf ging kreeg ik de eerste halve ronde een heel mooi swingend paard met een supermooie kap (bovenhalsspier ) en een hele gecontroleerde, swingende draf. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Dus mijn instructeur meteen: "stretchen en knuffelen!" Oh ja, het zat zo geweldig dat ik dat bijna vergat :o :')

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:31

Hebben jullie trouwens ook dat als jullie even in arbeidshouding gereden hebben en dat goed gaat, dat het halsstrekken nog beter en mooier gaat? Hier krijg ik dan een nog mooiere stretch met vooral nog meer activiteit en aanspanning.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:44

Super horseware! Ja dat is zeker lastig om op zo'n lekker moment te stoppen, maar wel het beste.

Ja dat heb ik ook, vooral in de galop!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:00

Wat heerlijk Horseware!!!! Topper!! Ik heb precies hetzelfde, als ik Kilian wat meer heb opgepakt in stal, stretcht hij daarna nog beter.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 17:08

Wat lijkt me dat een geweldige ervaring Horseware! Krijg echt zin om mijn E-tje weer op te pakken :j

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:30

Ik kom ook weer binnen vallen. Ben nog steeds erg fanatiek aan het meelezen en zou vandaag ook eens een filmpje willen posten (al is dat ook wel een beetje eng := )

Bij ons moet de stretch nog bevestigd worden. De stukjes worden wel steeds langer, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden. Ik mis de pasjes dat ze gaat swingen. Ze mag in het diepe nog net even iets meer die neus er uit, maar ik krijg het nog niet voor elkaar. Vandaag al iets meer voorwaarts proberen te rijden en dat werkte iets, maar zodra ik been gaf kwam ze weer omhoog. Ook mijn houding mag nog wat aan gesleuteld worden. Ik vind het moeilijk om in die lage lijn rechtop te blijven zitten en heb heel erg de neiging om naar beneden te gaan kijken.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Ik weet dat het bij lange na niet perfect is, maar het begin is er. Eerder bleef ze met halsstukken altijd op boeghoogte hangen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 18:51

Goed zo @Lauke.

Maak je om je houding geen zorgen, zolang je paard bezig is zijn evenwicht te zoeken zul je gedwongen worden het jouwe steeds aan het zijne aan te passen. Jouw houding komt later.
Probeer hem zo min mogelijk te storen door goed op je balans te letten, laat je meenemen.

Wanneer hij stabieler wordt in het strekken dan kun je hem meer voorwaarts gaan drijven, pas dan gaat de Schwung langzamerhand verbeteren.
Het ontwikkelen daarvan duurt bij het type Fries dat jij hebt wat (aanzienlijk) langer dan bij een atletische KWPNer.
Probeer niet sneller te gaan dan je paard.

Lekker zo doorgaan.
Een verademing om dit te zien i.p.v. al die in de krul getrokken Friezen die we vaak zien.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:00

Simpelman schreef:
Een verademing om dit te zien i.p.v. al die in de krul getrokken Friezen die we vaak zien.

:j :j :j +:)+ +:)+ :j :j :j

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:05

Vanmiddag wat uitgeprobeerd met de "Littauerführung"
Paar keer omgezet, maar miste de buiging van ring en middelvingers, en voor mijn gevoel verplaatst het meegaan zich meer naar pols en onderarm.
Ik wordt er zwaarder door in hand, te zwaar naar mijn idee voor deze fase waar we nu inzitten.

Iemand anders wel positief hierover ?

Paardje liep niet echt veel laag vandaag, had zijn koppie bij zijn hengstige dame op de wei vermoed ik.. :P
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 09-10-15 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:13

Super om te horen :D
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga vrolijk zo door :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 19:15

Het kan je helpen in stap heel kleine voltes te maken waarbij je de hals met je binnenteugel duidelijk mee naar binnen buigt.
Om en om, links en rechts.
Verder wijken voor het been.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:27

Wat ik nog wilde toevoegen aan de vraag: Hoe kom je in arbeidshouding, zo ver ben ik overigens nog niet maar ik heb dat punt al meerdere keren besproken. Wat op de voorgaande pagina's besproken is kan ik mij in vinden maar ik had het idee dat je met voorwaarts vragen je ook op een ontspannen manier wat oprichting kan vragen, klopt dat?

Edit:

Ik vond deze video vanmiddag en ik dacht dat de manier van afwisseling die Anky hierin beschrijft een waardevolle toevoeging voor je training kan zijn. Wat denken jullie?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:06

Hoi allemaal, ben hier via een stalgenootje terecht gekomen en ga es meelezen. Ik vind het reuze interessant en ga eerst eens meelezen en kijken hoe en/of wat. Ik had al gehoord dat dit een ontzettend mooi positief topic is en dat komt ik op de pagina's die ik heb gelezen zeker tegen (al die 3 van de 150 haha). Dus voorlopig een meelezer, maar wilde wel even hallo zeggen :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:22

Welkom Elpharo :)

Lauke: ziet er al goed uit hoor! Langzaam uitbouwen naar steeds lager, het gaat komen als je zo doorrijdt.

Oppakken doe ik zelf door simpelweg de teugels wat korter te pakken. Ik probeer dat zo rustig en vloeiend mogelijk te doen zodat hij naar mijn hand toe blijft en ik hem zo min mogelijk stoor ik zijn balans en ritme.

Afwisseling ben ik helemaal voor, maar voor de rest vind ik het paard op het filmpje heel niet fijn lopen. Het is dat hij zon mooie draf en galop van zichzelf heeft maar in stap valt hij direct door de mand. Hij spant ook niet de juiste spieren aan in de hals.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:09

Nu meerdere meelezers zich melden, zal ik dat dan ook maar doen :D

Nog niet lang aan meelezen, af en toe wisselend maar nu week ziek op bed heb gelegen wel laatste pagina's weer bij gelezen. Veel komt mij wel bekend voor zoals zelf graag al rijd en ook lesgeef. Verder vind ik dit een fijn en positief opbouwend topic!

Nu aan opbouwen na peesblessure en daarin gemerkt dat ook met maar weinig mogen doen op een dag veel kan bereiken. Nu ongeveer 15 minuutjes per dag draf/galop dus gaat de goede kant op. Paard wat nu rijd loopt heel graag laag en liefst neusje net erachter dus nu vooral bezig met verlengen en wat hoger te krijgen zonder spanning krijgt.

Anne_Sproet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:16

peetstap, wat is littauerfuhrung?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:45

Welkom meelezers!! ^__^
Jullie bevinden je in het leerzaamste topic op bokt ;)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 22:48

Nou, nu meerdere meelezers zich gemeld hebben, doe ik dat ook gelijk maar even. Ik vind het echt een eye-openend topic. Graag hoor ik over een tijdje ook jullie commentaar op ons rijden. Tot die tijd lees ik nog lekker mee. :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 23:03

Wat leuk dat er opeens zoveel nieuwe mensen zich aanmelden hier! Ik denk ook dat hier heel veel geleerd kan worden en voor mij nu al van grote waarde. Ik heb een deur gesloten en nu is er een nieuwe deur geopend en ik ben zo benieuwd wat daar achter zit! Kan alleen maar goed zijn als het goed is voor mijn paard en ik ben ervan overtuigd dat het dat is.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:51

Simpelman schreef:
Het kan je helpen in stap heel kleine voltes te maken waarbij je de hals met je binnenteugel duidelijk mee naar binnen buigt.
Om en om, links en rechts.
Verder wijken voor het been.

Ook dit ga ik zeker meepakken! Bedankt :)
Ze vind het in die stap vrij moeilijk zoals je kan zien. Aan de longe is dat ook nog steeds moeilijk voor haar :j

Ik ben ook aan het rondkijken voor een beter liggend zadel en hoop dat dat ook wat verschil kan geven :) deze is eigenlijk net te smal en het tussenkanaal is echt te krap, maargoed het is mijn verzorgpaard, dus altijd lastig dit soort dingen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 09:15

Murosch schreef:
Wat leuk dat er opeens zoveel nieuwe mensen zich aanmelden hier! Ik denk ook dat hier heel veel geleerd kan worden en voor mij nu al van grote waarde. Ik heb een deur gesloten en nu is er een nieuwe deur geopend en ik ben zo benieuwd wat daar achter zit! Kan alleen maar goed zijn als het goed is voor mijn paard en ik ben ervan overtuigd dat het dat is.

Hier ook een meelezer *\o/* . Zeer leerzaam topic :j . Tijdens het losrijden begin ik sinds ong. twee maand met de stretch. Nu was halsstrekken al een van onze beste onderdelen dus ze pakte de stretch gelukkig snel op. Alleen in galop durfde ik het eerst niet zo goed, ze kan zo laag met haar neus gaan dat ik bang was voor koppeltje duiken :') . Maar die angst is ongegrond, want dat gaat eigenlijk best oke en ze loopt gelukkig niet zooo diep in galop. Ik gebruik de stretch wel alleen de eerste 10 min, pak haar dan langzaam op. Waar de uitdaging zit is de afwisseling. Zodra ze in oprichting loopt wil ze blijven lopen en schiet ze dus in een stress modus als ik tussendoor weer stretch ga rijden :o . Uitstappen is ook altijd een ramp geweest. Dan zet ze een soort racestap in... Het gekke is, zodra ik haar oppak en in een rustig tempo zet valt alle onrust van haar af. Ik probeer nu kortere stukken in werkhouding te rijden en te kijken wanneer het moment komt waarop ze de rust verliest in de stretch en ik dus waarschijnlijk teveel gevraagd heb.

Zeker heel interessant topic! Leer iedere keer weer wat bij en vind ieders verhalen en ervaring heel interessant!! Heb eigenlijk nooit film materiaal, ga kijken of ik ook een keer filmpje kan plaatsen.