Gelukkig feest hij meestal wel braaf en beheerst.

Bedankt voor de filmpjes Ankem!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ankem schreef:Nu heb ik geprobeerd om ondanks dat ze knikt, wel het iets stevigere contact aan te houden. Dat het knikje maken dus niet hetgeen is wat ik vraag en dat betekent ook niet dat het dan weg is (beloning).
En nu kon ze naar het bit blijven reiken en mijn hand helemaal mee naar beneden blijven volgen. Haar rug kwam helemaal omhoog. Het was net of ik op een opgespannen boog zat en voor mijn gevoel heel rustig/bijna lui aan het lichtrijden was.
En iedere keer als ze het contact weer verbrak, dan pak ik nu de teugels weer een flink stuk korter en begin ik weer overnieuw. Werkte super en in stap en draf ging het nu supergoed en lijkt het in 1x alsof we in een dag een heel stuk verder zijn.

Wegens drukte was ik er nog niet aan toe gekomen om je verdere tips te geven maar zo te lezen ben je er al uit gekomen. Wat een verschil kan zo'n klein beetje dan maken heh! Wat ik ook altijd aangeef bij de mensen die ik help is dat je als je een diepere stretch wil vragen je handen wat naar VOREN en OMHOOG moet doen (en breed houden). Contact houden met de mond totdat ze zelf je hand verder naar beneden willen volgen (soms voorzichtig wat bijdrijven, iig actief houden van achteren). Dat werkt als een tierelier. Zo krijg ik ze altijd dieper op een vriendelijke manier.
Het lijkt alsof het kwartje van de arbeidshouding gevallen is. Die doet hij ineens zoveel beter en hij houdt het ook langer vol. Van daaruit ijn we vandaag de zijgangen en tempowisselingen gaan doen. Nou wat ik toen onder mijn billen kreeg
Ik moest gewoon oppassen dat ik niet te veel kreeg want hij ging ineens sluiten en voorwaarts en weer sluiten in galop en toen ik daarna in draf ging kreeg ik de eerste halve ronde een heel mooi swingend paard met een supermooie kap (bovenhalsspier ) en een hele gecontroleerde, swingende draf. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Dus mijn instructeur meteen: "stretchen en knuffelen!" Oh ja, het zat zo geweldig dat ik dat bijna vergat
)
Simpelman schreef:Het kan je helpen in stap heel kleine voltes te maken waarbij je de hals met je binnenteugel duidelijk mee naar binnen buigt.
Om en om, links en rechts.
Verder wijken voor het been.

deze is eigenlijk net te smal en het tussenkanaal is echt te krap, maargoed het is mijn verzorgpaard, dus altijd lastig dit soort dingen. Murosch schreef:Wat leuk dat er opeens zoveel nieuwe mensen zich aanmelden hier! Ik denk ook dat hier heel veel geleerd kan worden en voor mij nu al van grote waarde. Ik heb een deur gesloten en nu is er een nieuwe deur geopend en ik ben zo benieuwd wat daar achter zit! Kan alleen maar goed zijn als het goed is voor mijn paard en ik ben ervan overtuigd dat het dat is.
. Zeer leerzaam topic
. Tijdens het losrijden begin ik sinds ong. twee maand met de stretch. Nu was halsstrekken al een van onze beste onderdelen dus ze pakte de stretch gelukkig snel op. Alleen in galop durfde ik het eerst niet zo goed, ze kan zo laag met haar neus gaan dat ik bang was voor koppeltje duiken
. Maar die angst is ongegrond, want dat gaat eigenlijk best oke en ze loopt gelukkig niet zooo diep in galop. Ik gebruik de stretch wel alleen de eerste 10 min, pak haar dan langzaam op. Waar de uitdaging zit is de afwisseling. Zodra ze in oprichting loopt wil ze blijven lopen en schiet ze dus in een stress modus als ik tussendoor weer stretch ga rijden
. Uitstappen is ook altijd een ramp geweest. Dan zet ze een soort racestap in... Het gekke is, zodra ik haar oppak en in een rustig tempo zet valt alle onrust van haar af. Ik probeer nu kortere stukken in werkhouding te rijden en te kijken wanneer het moment komt waarop ze de rust verliest in de stretch en ik dus waarschijnlijk teveel gevraagd heb.