[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 17:51

Haha ik begon met lezen en dacht; uhhhh mijn paard haar veulen is ruim 6 jaar geleden. :+ :')
Toen zag ik dat de _ ervoor stond ipv erachter.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:03

Haha ja dat is idd wel lastig. :) maar ik weet mijn problemen wel, dus weet wnr het tegen mij is! ;)

Ik heb idd ook al gedacht aan een visite van een zadelpasser/maker. :j

Ik ben nu idd heel hard aan het werken om meer op mijn buitenteugel te rijden.
Maar bij de rechte lijn heb ik nu al zoveel geprobeerd en ze lijkt op niets te reageren: buitenteugel er meer aan, beide teugels evenveel contact, hand stil, hand lichtjes druk, meer beendruk, minder beendruk,... :s dus ik weer het zo even niet meer. :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:08

Ik zou dan zeggen buitenstelling vragen tot ze na geeft en dan rechtstellen mbv binnenbeen, natuurlijk ervoor zorgen dat de achterhand niet naar binnen valt bij stelling vragen. Maar ik vraag me af in hoeverre dat eigenlijk correct is?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:54

SheeNegro schreef:
Ik zou dan zeggen buitenstelling vragen tot ze na geeft en dan rechtstellen mbv binnenbeen, natuurlijk ervoor zorgen dat de achterhand niet naar binnen valt bij stelling vragen. Maar ik vraag me af in hoeverre dat eigenlijk correct is?

Hm .. dat buitenstelling vragen is nogal getruukt, en daar houd ik niet van. Het past niet in 'gewoon', 'correct' dressuur rijden. Het is in zwang gekomen door een meneer de ..eh.. 'ahem'. Nou ja, je weet wel. >;)

Ik houd dus niet van dat getruukte buitenstelling vragen op de rechte lijn.
Het is ook niet nodig.

Wél ben ik voorstander van het bewust, consequent en correct (correctief?) rijden van de hoeken van de bak. +:)+
Dáár kun je juist zorgen dat het paard binnenachter extra ondertreedt, in balans komt, en de buitenteugel opzoekt. Als een wending of hoek consequent op die manier gereden wordt kun je met een rechtgesteld paard (op beide teugels) aan de lange zijde beginnen.
En vervolgens die lange zijde: met een rechtgesteld paard, dat op twee teugels contact zoekt.
De voorbereiding is alles: en truukjes heb je dan niet nodig.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik tijdens een workshop echt tot vervelens toe :r dat hoeken rijden heb gepromoot. Basis, basis, basis.
Eenvoudig? Het onderliggende principe misschien wel, maar als het op uitvoering aankomt valt het nog niet altijd zo mee. :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:56

"Het op de buitenteugel" rijden is eigenlijk een beetje een verkeerde benaming IMO.
Wat je wil is je paard gewoon op "twee teugels, aan je been en om je been". Soms betekent dat idd meer buitenteugel en buitenbeen (om te begrenzen) of soms een beetje meer stelling om het achterbeen er goed onder te krijgen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 18:59

bertie schreef:
Hm .. dat buitenstelling vragen is nogal getruukt, en daar houd ik niet van. Het past niet in 'gewoon', 'correct' dressuur rijden. Het is in zwang gekomen door een meneer de ..eh.. 'ahem'. Nou ja, je weet wel. >;)

Bedoel je die meneer met handen hoog A nog wat :D :D :D

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:03

Je hebt helemaal gelijk bertie! Veel is natuurlijk een trucje (uit luiheid?), maar als je je doel bereikt is het dan niet zoiets als: het doel heiligt de middelen? En zou je beide niet kunnen combineren, voor jezelf? Je rijdt de hoek in met lichte buitenstelling, zodat de ruiter leert contact te houden met die buitenteugel? Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je 'correct' de hoek door gaat.

De hoek juist uitrijden is inderdaad een veel vergeten basisonderdeel, jammer. Ook ik vergeet het wel eens, gelukkig is dat het er vroeger wel ingeramd zodat mijn lieve paard het werk voor mij doet en mooi de hoek inrijdt. <3

Ik geloof dat meneer A niet met buitenstelling werkt hoor? Maar met helemaal geen stelling?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:04

Mijn lesgeefster zegt ook altijd je oefening begint niet op de letter, maar er al meters voor de hoek correct door te rijden. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:08

SheeNegro schreef:
Je hebt helemaal gelijk bertie! Veel is natuurlijk een trucje (uit luiheid?), maar als je je doel bereikt is het dan niet zoiets als: het doel heiligt de middelen? En zou je beide niet kunnen combineren, voor jezelf? Je rijdt de hoek in met lichte buitenstelling, zodat de ruiter leert contact te houden met die buitenteugel? Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je 'correct' de hoek door gaat.

Het is niet zo dat de ruiter moet leren contact te houden met de buitenteugel. Het paard moet aan de buitenteugel komen. Dat doet het als het het binnenachterbeen onder plaatst. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je dat ondertreden aan de buitenkant begrenst zodat het binnenachterbeen ook onder de massa blijft. Dat doe je als je hem weer recht maakt op twee teugels. Het gevaar met de buitenstelling is (voor degenen die dat niet goed voelen) dat het paard juist niet door de wending komt en door het been heen valt. Ik heb paarden met dat systeem schever en schever zien worden.
Je kunt best een keertje contrastelling vragen, bijvoorbeeld om hem eventjes recht te maken, maar je hoek rijd je recht in en niet met contrastelling.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-09-14 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:09

SheeNegro schreef:
Mijn lesgeefster zegt ook altijd je oefening begint niet op de letter, maar er al meters voor de hoek correct door te rijden. :j

Daar heeft ze helemaal gelijk in.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 19:29

bertie schreef:
SheeNegro schreef:

Ik houd dus niet van dat getruukte buitenstelling vragen op de rechte lijn.
Het is ook niet nodig.

Wél ben ik voorstander van het bewust, consequent en correct (correctief?) rijden van de hoeken van de bak. +:)+
Dáár kun je juist zorgen dat het paard binnenachter extra ondertreedt, in balans komt, en de buitenteugel opzoekt. Als een wending of hoek consequent op die manier gereden wordt kun je met een rechtgesteld paard (op beide teugels) aan de lange zijde beginnen.
En vervolgens die lange zijde: met een rechtgesteld paard, dat op twee teugels contact zoekt.
De voorbereiding is alles: en truukjes heb je dan niet nodig.

Het is nog niet zo lang geleden dat ik tijdens een workshop echt tot vervelens toe :r dat hoeken rijden heb gepromoot. Basis, basis, basis.
Eenvoudig? Het onderliggende principe misschien wel, maar als het op uitvoering aankomt valt het nog niet altijd zo mee. :=

En nu pas begin ik het door te krijgen, dat hoeken rijden! :D.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:32

SheeNegro schreef:

Anekdote. <3
Een vriendin reed een paard van ons. Ze had nogal wat pretenties want ze was 'toch Z-dressuur bij de ponies'.
De merrie was nog behoorlijk groen, en moest je heel goed weten wat je deed rijden, anders vloog ze uit de bocht.
Vriendin reed grote volte bij E in, en had bij het inrijden van de volte nog niet goed in haar hoofd hoe ze bij E weer op de hoefslag zou uitkomen.
Dus vloog ze bij B zo over de rubberbanden-omheining heen. Paard werd terug-gebounced door die rubberbanden.
Gelukkig verder geen blessures.
Paard bleef staan: he, waar ben je gebleven?
We hebben enorm gelachen, maar het was wel een mooie les om anticiperend te rijden. _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:34

badeendje schreef:

Gewééldig! Dat gezeur heeft dus toch iets opgeleverd. *\o/*
Leuk is dat, he? Hoeken rijden! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:39

SheeNegro schreef:
Je hebt helemaal gelijk bertie! Veel is natuurlijk een trucje (uit luiheid?), maar als je je doel bereikt is het dan niet zoiets als: het doel heiligt de middelen?

Als je met paarden werkt gaat "het doel heiligt de middelen" niet op.
Want hoe moet je een paard uitleggen dat je iets 'even, tijdelijk doet omdat .."?
Aan een paard kun je alleen maar iets uitleggen dat past in een stramien, een vast, logisch systeem waar het een als vanzelf voortkomt uit het ander.
'Even iets anders' .. hoe kun je dat aan een paard uitleggen? %)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:56

:) blij dat je er weer bent Bertie, moet altijd nadenken over je uitleg en dan bedenken hoe ik het zelf doe... en dat vind ik erg leuk en leerzaam.

Over correct wendingen rijden... had mijn instructrice laatst twee balken waar ik dan tussendoor moest rijden. Zo moest ik veel beter opletten hoe ik de wending inzetten en hoe ik dan weer recht uit moest. Was heel verhelderend... ook over wanneer ik moet beginnen met voorbereiden.

Heb nog wel een vraag over de hoeken... hoe diep hoor je die dan te rijden? Een kwart van een kleine volte?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 20:59

bertie schreef:
badeendje schreef:

Gewééldig! Dat gezeur heeft dus toch iets opgeleverd. *\o/*
Leuk is dat, he? Hoeken rijden! *\o/*

Zekerweten! Ik zat er ook nog vaak aan te denken tijdens het rijden, ik dacht: volgensmij doe ik weer veel te weinig op m'n buitenteugel. Uitproberen en uitproberen en dan ineens voel je het, begrijp je het! Dank daarvoor :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:02

Evelijn schreef:
:) blij dat je er weer bent Bertie, moet altijd nadenken over je uitleg en dan bedenken hoe ik het zelf doe... en dat vind ik erg leuk en leerzaam.
...
Heb nog wel een vraag over de hoeken... hoe diep hoor je die dan te rijden? Een kwart van een kleine volte?

Dank je wel voor je fijne opmerking! :oo

Een hoek moet gereden worden volgens de volte die voor de graad van africhting/ klasse geldt.
Afhankelijk van de graad van africhting/ klasse is dat dus 15, 10, 8 of 6 meter.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:11

Babootje schreef:
SheeNegro schreef:

Het is niet zo dat de ruiter moet leren contact te houden met de buitenteugel. Het paard moet aan de buitenteugel komen. Dat doet het als het het binnenachterbeen onder plaatst. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je dat ondertreden aan de buitenkant begrenst zodat het binnenachterbeen ook onder de massa blijft. Dat doe je als je hem weer recht maakt op twee teugels. Het gevaar met de buitenstelling is (voor degenen die dat niet goed voelen) dat het paard juist niet door de wending komt en door het been heen valt. Ik heb paarden met dat systeem schever en schever zien worden.
Je kunt best een keertje contrastelling vragen, bijvoorbeeld om hem eventjes recht te maken, maar je hoek rijd je recht in en niet met contrastelling.

Zeker, zeker! Het paard moet loslaten en de spieren willen lang maken en daarbij komt het contact op de buitenteugel. Maar ik doelde dus echt op die personen die het met de binnenteugel oplossen, ik ben ook zo'n ruiter geweest en dan is dat gevoel van die buitenteugel in contact hebben om het te leren voor de ruiter oké, of niet? En dan van daaruit met binnenbeen het binnenachterbeen er onder vragen, is dat dan zo niet correct?
Als situatie: een linksgebogen paard op de linkerhand, je vraagt buitenstelling, eigenlijk stel je hem eigenlijk gewoon recht en vraagt hem daarna terug dat binnenachterbeen onder te zetten.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:13

Ik vind dit trouwens heel leuk <3
Doet je nadenken over het rijden en laat me zien hoe het ook kan enzo, het heeft me al veel geholpen vorig jaar en dat doet het nu nog steeds. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:51

Bertie is terug *\o/* kijk dat is nou een mooie terugkomst van mijn vakantie. Topic heeft ook meteen nieuwe hoogtes <3

Babootje schreef:
Bedoel je die meneer met handen hoog A nog wat :D :D :D

Nou wil ik weten over wie het gaat ook... Ik dacht aan een heel ander persoon denk ik. :oo

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:33

Ik denk over Anto.ine de Bo.dt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:36

Bertie, kan je ook uitleggen WAAROM contrastelling een truucje zou zijn?

Ik vind het namelijk een hele logische oefening die je al tijdens het instappen kan gebruiken. Je vraagt lichte buiging aan het paard en daardoor zal het eerder ontspannen dan alleen maar rechtoe rechtaan te gaan op de hoefslag en alleen de hoeken kunnen gebruiken. Een lichte gymnastische oefening... ik kan er geen trucage in ontdekken?

In de hoek gebruiken is het overigens een hele goede voor paarden die de bocht naar binnen om willen vallen: ze moeten wachten op jouw hulpen.

Niet alleen Antoine gebruikt contrastelling hoor, ik ken meerdere lesgevers die dat gebruiken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:45

Maar als je contrastelling vraagt dan vraag je toch ook of het buitenachterbeen verder door moet zetten... en je wil toch juist dat paard het binnenachterbeen gaat gebruiken. ... als een paard de bocht om wil vallen.. dan valt hij toch op de voorhand, zonder achterbeen goed door te zetten.. en paard moet dan juist binnenachterbeen juist gebruiken..voor de wending en niet het buitenachterbeen.

(al raak ik ook wat in de war... heb laatst wel contrastelling gereden...paard heel lastig om maar beetje linkerstelling te krijgen...en advies was toch beetje buitenstelling te vragen af en toe op de rechterhand... maar daar ben ik nu weer vanaf want kan nu ook linksom wat stelling vragen (al is het nog minimaal)

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:55

Ik ga het denk ik gewoon eens proberen vanuit de hoek... :D
Want ik heb wel altijd de neiging om juist heel veel binnenstelling te vragen, wat eigenlijk niet nodig is. Dus mss moet ik voor mij dan juist wat buitenstelling nemen zodat het voor mij op buitenstelling gaat lijken, maar ze eigenlijk recht loopt.

Maar buiten en binnenstelling oefen ik zoiezo wel bij het loswerken. Ik ka haar perfect op een volte zetten met buitenstelling.
Het zijn echt gewoon de rechte zijdes waar we problemen mee hebben... Of toch vooral dan :)

Hier nog 2 foto's van een weekje geleden (toen ze dus het wondje door singel kreeg)

Afbeelding

Afbeelding

Ter info: op beide foto's rijden we een grote volte.. :)

Op foto 1 denk ik dat ik mijn handen weer moet dragen, maar bij foto 2 lijk ik dan wel weer streng vind ik. Maar ik kan mij herinneren en aan de foto te zien, zet ik hier de volte in en kwam Djune eraan gestromd en sneedt ze mij de pas af. :j
Verder tippen naar binnen. Ik mis ook nog wat activiteit?

Iemand nog een idee, buiten mss het probleem met zadel, waarom ik mijn benen niet kan stilhouden? :?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:04