Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 19:59

Waar staat dan het uitgebreid verslag van dat lijstje?
Met de wetenschappelijke manier en uitslagen?
Rontgen fotos en alles die dat wetenschappelijke onderzoek onderbouwen?

Ja het zegt zeker wat over mij.
Dat ik niet blindelings lijstjes volg.

Wat ik al eerder schreef.
Hier staan 2 paarden van 170 op stal.
Gelijk gewicht.
Totaal verschillende bouw.
Maar volgens het lijstje mag daar een gelijk gewicht op.

Een fries met weke rug of gewone rug mag beide hetzelfde gewicht op.

Ja het zegt wat over mij dat ik liever mijn verstand gebruik en live kijk dan dom met lijstjes gooien.

Waves

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:16

De lijstjes zijn dan ook een richtlijn, vooral om het maximum vast te stellen! Bij een week gebouwd paard zet je er uiteraard een lichter iemand op, en op een stevige misschien 5 kilo meer, maar meer niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:19

Ik hou voor mijn ranke volbloed van 1.70 een maximum van 70 kg aan. Een zwaarder gebouwd paard zou mss meer kunnen dragen, maar voor haar vind ik dit genoeg.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:20

schrikdraad schreef:
Waar staat dan het uitgebreid verslag van dat lijstje?
Met de wetenschappelijke manier en uitslagen?
Rontgen fotos en alles die dat wetenschappelijke onderzoek onderbouwen?

Kan je gewoon googelen hoor. Zoek maar eens op maximum weight rider horse en Ohio State University Agricultural Technical Institute heeft er o.a. een onderzoek naar gedaan. Prima dat je niet blind lijstjes volgt, je moet altijd kritisch blijven. Maar wetenschappelijk onderzoek volledig negeren is weer het andere uiterste.

Zeker als het om het welzijn van je paard gaat zou ik zou ik zeggen, beter iets te voorzichtig dan steeds de grens opzoeken (dit bedoel ik in het algemeen) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 20:22

Wave: mee eens.
Ik begrijp ook niet waarom je zoiets zou willen negeren, als het om het welzijn van je paard gaat.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:27

Uit de link van dat onderzoek, kan een paard dus zonder problemen 20% van hun lich.gewicht dragen. Dat maakt dat een paard van 600kg 125kg kan dragen. ALS dat een correct onderzoek is, dan werd een groot deel van de dikkere bokkers te onrechte beschuldigd dat ze het paard zouden overbelasten.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 01:05

Ten eerste reken je niet goed, 20% van 600 is 120 kilo.

Ten tweede: die 120 kilo is inclusief kleding, laarzen en zadel en dekje etc! Als je zelf 90 kilo weegt zit je alles bij elkaar al snel aan de 100 kilo. Vandaar dat wij voor de zekerheid toch maar gewoon 90 kilo als max houden voor de grootste paarden op stal. Meer dan 100 kilo meetorsen vinden ze hier op stal gewoon niet eerlijk meer naar het paard, die heeft er niet om gevraagd.

En als je aan de grens van het max. gewicht gaat zitten dan zou ik er wel voor zorgen dat dat gewicht van het paard niet alleen maar vet is maar spieren! Op een hele dikke, onfitte haflinger ofzo gaan zitten met 90 kilo en dan roepen dat het 20 % van zijn gewicht is, is natuurlijk niet correct...

LizW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:26

mirgino schreef:
Zo flauw om dan met contra's te gaan smijten :')

Te zwaar is te zwaar, punt

Een paard is geen gebruiksvoorwerp

Citaat:
ik heb ook 10 kilo overgewicht maar zeg eerlijk, ik zit geen paard in de weg :') ben klien en redelijk compact gebouwd

Ik kan dit snappen. Een paard kan ook niet kiezen wie hij op zich heeft.
Maar als je een sterke band met het paard hebt, wil je natuurlijk ook rijden! <:) /3

Haleluja _/-\o_

er wordt toch ook niet gesproken over 10kg overgewicht?

:D ik smijt niet met contra`s maar vertaal de gedachte die ik krijg bij haar omschrijving .......... :j[/quote]

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 09:55

@LizW

wel goed quoten >;) ik heb dit niet gezegd!!! :n

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 10:10

inesje15 schreef:
Uit de link van dat onderzoek, kan een paard dus zonder problemen 20% van hun lich.gewicht dragen. Dat maakt dat een paard van 600kg 125kg kan dragen. ALS dat een correct onderzoek is, dan werd een groot deel van de dikkere bokkers te onrechte beschuldigd dat ze het paard zouden overbelasten.

Als je goed naar het lijstje had gekeken, dan zou je hebben gezien dat naarmate het paard groter wordt, het procentuele gewicht in verhouding ook kleiner wordt ;) Het is dus onzin om te zeggen dat een paard van 600 kg 125 kg zou kunnen dragen.
Ik ben natuurkundig totaal niet onderlegd, maar logischer wijs zou ik zeggen dat het er wel mee te maken zal hebben dat, naarmate het paard groter wordt, het paard ook langer wordt en het oppervlakte daardoor ook kwetsbaarder.

Ik neem aan dat ze bij het onderzoek zijn uitgegaan van "normale" paarden qua gewicht en niet ervan uitgaan dat een paard bijvoorbeeld een weke rug heeft (dat staat er trouwens ook onder). Hoogstwaarschijnlijk gaat men ervan uit dat de meeste mensen zelf genoeg gezond verstand hebben om na te denken dat een paard met een weke rug (om dat voorbeeld maar even aan te halen) minder kan dragen dan een gezond paard met hetzelfde gewicht. Nou ja, ze gaan er niet helemaal van uit aangezien ze nog wel de toevoeging maken dat het hier normale gezonde paarden betreft.

Kortom wederom reacties van mensen die het niet uitkomt dat dit soort onderzoeken worden gedaan en dit soort lijstjes bestaan omdat het niet in hun straatje past ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:00

hermes schreef:
inesje15 schreef:

Als je goed naar het lijstje had gekeken, dan zou je hebben gezien dat naarmate het paard groter wordt, het procentuele gewicht in verhouding ook kleiner wordt ;) Het is dus onzin om te zeggen dat een paard van 600 kg 125 kg zou kunnen dragen.
Ik ben natuurkundig totaal niet onderlegd, maar logischer wijs zou ik zeggen dat het er wel mee te maken zal hebben dat, naarmate het paard groter wordt, het paard ook langer wordt en het oppervlakte daardoor ook kwetsbaarder.

Ik neem aan dat ze bij het onderzoek zijn uitgegaan van "normale" paarden qua gewicht en niet ervan uitgaan dat een paard bijvoorbeeld een weke rug heeft (dat staat er trouwens ook onder). Hoogstwaarschijnlijk gaat men ervan uit dat de meeste mensen zelf genoeg gezond verstand hebben om na te denken dat een paard met een weke rug (om dat voorbeeld maar even aan te halen) minder kan dragen dan een gezond paard met hetzelfde gewicht. Nou ja, ze gaan er niet helemaal van uit aangezien ze nog wel de toevoeging maken dat het hier normale gezonde paarden betreft.

Kortom wederom reacties van mensen die het niet uitkomt dat dit soort onderzoeken worden gedaan en dit soort lijstjes bestaan omdat het niet in hun straatje past ;)

Hee wat heerlijk, nog iemand die het met mij eens is... HET WELZIJN VAN HET PAARD MOET ALTIJD VOOROP STAAN, boven de pretjes van de te zware ruiter.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:19

8 paarden getest.
Sorry maar dat is een te kleine groep om echt wat te weten.

En jonoeho
Als je me wilt aanvallen doe het dan met argumenten die ook kloppen.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard.
Ook niet incl. spullen volgens jullie waardevolle lijstje.

En als ik mijn foto vergelijk met die van jou snap ik je felle reacties wel net als dat je steeds zegt dat mensen dan weten dat ze te zwaar zijn.
Dat slaat precies op jou zelf.
Maar je projecteert dag op een ander.
Wat het erg onprettig maakt om te discusieren in een topic omdat dat de gewone sfeer verziekt.

Maar dat zullen de mods ook wel zien.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:20

@joenohoe, denk dat je even beter moet lezen wat schrikdraad schrijft.

Die geeft aan dat een wetenschappelijk onderzoek altijd uitgaat van een aantal vaste waardes, daarin is waarschijnlijk niet opgenomen dat een paard met overeenkomstige stokmaat per definitie niet het zelfde kan dragen.

Gezond verstand gebruiken is het beste. Elk mens is niet het zelfde, zo geld dat ook bij dieren.
De een heeft al last van de rug met 1 zakje biks tillen, de andere zit de hele dag in het straatwerk.
Heeft dit iets met de grootte van de persoon uit te staan?

Zijn zoveel verschillende parameters die invloed hebben op de belasting van de rug dat een lijstje natuurlijk volkomen onrealistisch is. Iemand met 100 kg met goede zit belast het paard minder dan iemand van 80 kg die niet goed mee kan komen.

Oftewel, hang dat lijstje aan de wilgen en denk eens logisch na voordat je op een paard stapt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:27

schrikdraad schreef:
8 paarden getest.
Sorry maar dat is een te kleine groep om echt wat te weten.

En jonoeho
Als je me wilt aanvallen doe het dan met argumenten die ook kloppen.
Ik ben niet te zwaar voor mijn paard.
Ook niet incl. spullen volgens jullie waardevolle lijstje.

En als ik mijn foto vergelijk met die van jou snap ik je felle reacties wel net als dat je steeds zegt dat mensen dan weten dat ze te zwaar zijn.
Dat slaat precies op jou zelf.
Maar je projecteert dag op een ander.
Wat het erg onprettig maakt om te discusieren in een topic omdat dat de gewone sfeer verziekt.

Maar dat zullen de mods ook wel zien.

Voila, goed gezegt, schrikdraad.
Als je het niet eens bent met haar mening, ben je een gefrustreerd te dikke kip die niet meer op een paard hoort te zitten.
Ik ben ook niet te dik voor paard te rijden (en daardoor ook niet gefrustreerd), maar toch heb ik een heel andere mening dan die van jouw, Jonohoe, dat is toch raar dat dat kan hé?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 27-11-11 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:27

Dan nog eens iets,

Dat lijstje is voor een manegehouder wel van belang. Waarom?
Dit om te voorkomen dat hij mensen individueel moet aanspreken dat zij te zwaar zijn
voor de paarden die daar lopen. Als je daar geen schrijven van hebt kan het zijn dat
het weren van een persoon om zijn of haar gewicht nare gevolgen kan hebben
m.b.t. discriminatie met alle gevolgen van dien.

Voor hun is het lijstje een handig middel om mensen er van bewust te maken dat gewicht een
rol speelt bij het paardrijden. Hierdoor kan je mensen makkelijker weren zonder dat je risico
loopt op oneindige discussies of het wel of niet discriminatie betreft als je mensen met overgewicht
weert.

Ja zo erg is het al in Nederland!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:31

Juist valk.
Hier op stal staan diverse paarden.
Zelfde rassen, andere rassen, diverse bouw, diverse trainingsgraad.
100 kg mag niemand er op.
Maar voor de rest erg afhankelijk paard en ruiter.
En geen lijstjes maar kijken naar wat het paard aangeeft.
Ook bij de ruiters die slank zijn.
Welzijn staat voorop. Naast als op het paard.
Maar geen gezever en gezemel maar gewoon paarden verstand.
En vooral normale eerlijke omgang met paard maar ook mens.
Geen kwetsende uitspraken dmv lijstjes getest op 8 paarden.
Gezond boeren vetstand.
Maar ik weet het tussen al het zweef en goeroe gedoe van tegdneoordig een zeldzaam goed waar velen niet in mee kunnen.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:34

chanel fijn dat jou dat ook opgevallen is.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:50

Nogmaals, het gaat er niet om dat iedereen lijstjes moet naleven maar dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen met betrekking tot het welzijn van zijn of haar dier.
Een lijstje kan gezien worden als richtlijn, waarbij door middel van onderzoek door DESKUNDIGEN bepaalde conclusies zijn getrokken. Waarom zou je zo'n lijstje niet als richtlijn gebruiken? Waarom zou je het risico willen nemen om je paard te overbelasten???
Ik denk dat het weer uitkomt op hetzelfde verhaal... omdat het mensen niet uitkomt dat de feiten zijn zoals ze zijn.

Trouwens het argument "kijken wat het paard aangeeft" is niet echt een betrouwbare graadmeter.. hoeveel paarden zijn niet bikkelhard en gaan door tot ze erbij neervallen? (dat zit namelijk in de natuur van een paard).

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:51

nee maar het werkt ook de andere kant uit hermes, iemand van 90 kg op een paard zetten omdat het volgens het lijstje kan maar in werkelijkheid niet!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:00

Juist valk.
En als je je paard kent en ergens wat paardengevoel zie je ook aan een bikkel paard wat wel en niet kan.

Deskundige zeggen allemaal wat anders.
Ik vertrouw dan meer op de deskundige om me heen.
Die durven zeggen waar het op staat omdat ze weten dat ze dealen met iemand die nuchter alles bekijkt.
En mijn eigen ervaring waar ik in tientallen jaren nog geen paarden heb gehad met rug en been problemen door rijden veroorzaakt.
Dat zegt mij dat mijn beoordeling niet verkeerd is.
En zegt me veel meer dan lijstjes.

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:03

en daarbij iedereen haalt het woord onderzoek en deskundigen aan, echter als ik zelf naar het onderzoek kijk en kritisch ben op hoe de informatie is vastgelegd en om hoeveel dieren het gaat in de test.

Met die gegevens kan ik ook niet anders stellen dan dat de conclusies op een zeepbel zijn gebasseerd en dat dit onderzoek kant nog wal raakt. Daarnaast zijn verschillende paarden getest in een zeer gering aantal. Daarbij is niet rekening gehouden met het verschil in bouw/type en of soort paard. Daarnaast is er niet rekening gehouden met de duur en intensiteit van de belasting.

Dus of het terecht is dat iedereen zich hier verschuilt achter een onderzoek wat ik zelf niet eens zou durven betitelen als zijnde onderzoek maar eerder een testopstelling. Dan vraag ik mij af of we zo goed bezig zijn.

Zelf ben ik voorstander van het feit dat paarden zo veel mogelijk moeten worden ontzien m.b.t. gewicht van de ruiter. Enkel zie ik op dit moment enkel loze kreten voorbij komen die kant nog wal raken. Ik blijf er bij dat je moet kijken naar mens en dier en moet zorgen voor een goede match tussen beide.

Stellig aannemen dat een gewicht te hoog is komen we niet verder mee. De discussie duurt al 153 pagina's en nog is het een breibak van verschillende meningen. T rare is wel dat we het over 1 ding allemaal eens zijn, en dat is het beste voor het dier. Uit dat oogpunt denk ik dat we toch allemaal het zelfde willen, en vraag ik mij af waarover we eigenlijk discussieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:21

Nee hoor. We willen helemaal niet allemaal het beste voor het dier. Sommige mensen geven in wezen heen donder om hun paard, en blijven gewoon rijden, ongeacht of dat voor hun paard fysiek leed veroorzaakt. Die komen dan met allerlei bijzondere redeneringen om wat krom is, recht te praten.
Of zeggen dat het paard het wel aangeeft. En zeggen dan dat het paard nog kan bokken, dus dat ze niet te zwaar zijn. Of dat het paard niet bokt, en ze dus niet te zwaar zijn, want hij protesteert niet.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:25

Yamcha, Je hebt gelijk zullen we maar zeggen, met iemand die zo vol is van haar eigen gedacht, daar kan je geen nittige discussie met voeren!

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:31

ja dat is ook zo, denk ook niet dat je met dikke mensen er uit zal komen. Vaak willen ze zelf niet eens inzien c.q. erkennen dat ze beter eerst kunnen afvallen voordat ze op een paard klimmen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:32

Was sarcastisch bedoeld, valk ;)