Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:01

murphy102 schreef:
Zooist, u zegt dat je buitenbeen waakt en dat het draaien van je schouder mm werk is: dan verdraait u toch in uw bovenlichaam??

en op welke zitbeen knobbel gaat men zitten dan,niet op[ de buitenste in tegendeel, word een lange dag met de koffie brownies appeltaard en aanverwanten :D

Suelza

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:03

Lijkt mij wel super interessant... zou er daadwerkelijk animo voor zijn? Anders wil ik zoiets best wel organiseren...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:03

maak een inventaris zou ik zeggen

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:04

Dat ga ik vanavond wel even doen, ik moet nu aan het werk. Discussieren jullie maar fijn verder ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:05

Murphy, ten eerste van harte gefeliciteerd!

Daarnaast zit ik toch echt op de binnenzitbeenknobbel en houd ik mijn binnenbeen aan mijn paard. Die steek ik geenszins af :n

daarom zeg ik dat er echt weinig verschil is. Ook na de extra uitleg van professor.

Mijn buitenbeen is gewoon waar die hoort. Mocht ik voelen dat mijn paard uit wil zwaaien breng ik mijn onderbeen een fractie naar achteren om te corrigeren. Ik verdraai mijn lichaam niet.

En als je mijn onderbenen ziet dan snap je ook dat ik ze amper hoef te bewegen :+

Ik ga mee in de beweging. Ik zit op een paard wat gebogen is om mijn binnenbeen. Als ikzelf dan de hoefslag zou volgen qua houding ga ik juist tegen de beweging in.

Ik blijf recht boven mijn paard. Het paard buigt en ik ga daarin mee.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:06

Ik spring op mijn stalen ros richting stal en ga het eens even goed voelen allemaal en dan kom ik er later op terug. Fijn dag allen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:06

Suelza schreef:
@ professor, als de ruiter meezit in de beweging van het paard, dan hoeft hij, mijn inziens, zijn teugellengte juist niet aan te passen. Doordat de wending gereden wordt en de ruiter meezit, ontstaat er in de wending al ruimte voor het paard om lengte te maken aan de buitenzijde en te verkorten aan de binnenzijde, zonder dat de buitenteugel langer wordt of de binnenteugel korter...

@ Moll, dat is dus ook mijn beeld erbij...

Dan heeft u nog nooit Klassiek onderricht genoten.
De teugellengte word aangepast, het frame van het paard veranderd het langste in stap, in galop het kortste.
Een verandering van de teugellengte is sneller en effectiever dan het draaien met de schouders.
Het is voor mij echt een raadsel waar deze onzin vandaan komt, kan het u allen voordoen live en verklaaren waarom het onzin is.
Nu word het een ja en nee spelletje dat is jammer, maar wanneer men met evenwicht/zwaartekracht speelt zoals bij het rijden dan kan men geen contragewichten gebruiken.
U vergeet allen de gewichtverlagerung. Die mag ook niet door een knik in de heup, u rijdt allen uw rug kapot juist dat wat men niet zou doen.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:07

Suelza schreef:
@ professor, als de ruiter meezit in de beweging van het paard, dan hoeft hij, mijn inziens, zijn teugellengte juist niet aan te passen. Doordat de wending gereden wordt en de ruiter meezit, ontstaat er in de wending al ruimte voor het paard om lengte te maken aan de buitenzijde en te verkorten aan de binnenzijde, zonder dat de buitenteugel langer wordt of de binnenteugel korter...

"Als de ruiter meezit in de beweging van het paard", Suelza en Moll, hoeft de schouder helemaal niet mee naar voren te draaien om de lengte aan de buitenkant toe te staan: een ontspannen schouder en een hand die NAGEEFT aan de BUITENZIJDE is meer dan voldoende: als de ruiter de lengtebuiging van het paard "meemaakt" door NIET de buitenschouder naar voren te draaien, STOREN wij het paard in deze niet.
Meer zeg ik er nu niet meer over. Het is zo logisch als wat.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:09

murphy102 schreef:
Suelza schreef:

"Als de ruiter meezit in de beweging van het paard", Suelza en Moll, hoeft de schouder helemaal niet mee naar voren te draaien om de lengte aan de buitenkant toe te staan: een ontspannen schouder en een hand die NAGEEFT aan de BUITENZIJDE is meer dan voldoende: als de ruiter de lengtebuiging van het paard "meemaakt" door NIET de buitenschouder naar voren te draaien, STOREN wij het paard in deze niet.
Meer zeg ik er nu niet meer over. Het is zo logisch als wat.

wat mij vermoeden zegt tegen mij is dat u en andere met u, het idee krijgen datme totaal getordeerd op het paard zit, dit is allerminst waar, zou het u graag voor willen doen om het te verduidelijken

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:13

Professor schreef:
Suelza schreef:

Dan heeft u nog nooit Klassiek onderricht genoten.
De teugellengte word aangepast, het frame van het paard veranderd het langste in stap, in galop het kortste.
Een verandering van de teugellengte is sneller en effectiever dan het draaien met de schouders.
Het is voor mij echt een raadsel waar deze onzin vandaan komt, kan het u allen voordoen live en verklaaren waarom het onzin is.
Nu word het een ja en nee spelletje dat is jammer, maar wanneer men met evenwicht/zwaartekracht speelt zoals bij het rijden dan kan men geen contragewichten gebruiken.
U vergeet allen de gewichtverlagerung. Die mag ook niet door een knik in de heup, u rijdt allen uw rug kapot juist dat wat men niet zou doen.

Inderdaad, ook dat is een item: ik moet mijn ruiters regelmatig de teugellengte laten veranderen, daar waar hun rijkunstig gevoel dat nog niet als vanzelf toelaat.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:17

Dit is niet nodig, Moll, heel vriendelijk van u, maar het kan op uw manier niet correct voor gedaan worden. Dit heb ik nu echt uitgebreid uitgelegd.
Leest u dan toch ook wat Professor hierover zegt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:21

hier word de schouder iets mee gedraait

Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:22

murphy102 schreef:
Dit is niet nodig, Moll, heel vriendelijk van u, maar het kan op uw manier niet correct voor gedaan worden. Dit heb ik nu echt uitgebreid uitgelegd.
Leest u dan toch ook wat Professor hierover zegt.

nou dan mag u lekkerniet mee doen _-:( :D

en ik lees wat er geschreven word, hoef het er niet meteen mee eens te zijn, zoals u het niet met mij eens hoeft te zijn.
Laatst bijgewerkt door Moll op 06-03-11 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:25

I often explain it by comparing horse and rider with a tank. A tank turns by letting the outside track rotate faster than the inside one. The outside legs have a longer path than the inside ones. That's why it makes sense to rotate the rider's outside hip around the inside one, in order to accompany the movement of the horse's legs properly

thomas ritter

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 10:37

** even geen tijd op mee te discussieren maar ik wil wel mee als er een meeting gehouden wordt :D :D

Mijn idee is trouwens dat je vanuit je bekken rijdt. Als je, je bekken een beetje draait, draait je been automatisch mee omdat dat samen in verbinding staat. Ook staat je ruggengraat in verbinding met je bekken en vanuit daar ook weer je hoofd (en schouders) dus als je, je bekken naar links verplaatst gaan je hoofd, schouders en je been altijd lichtjes mee. Het is niet de bedoeling de schouders overdreven mee te draaien of vanuit je rug mee te draaien maar juist echt vanuit je bekken (waar je ook weer ergens je zwaartepunt ligt) want anders geef je de hulpen niet goed door. Een paard reageert namelijk niet op een schouderdraai maar wel op een draai van je gehele lichaam.
Zo das even mijn visie maar ik heb er tot nu toe nog niet veel kaas van gegeten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:04

Moll schreef:
I often explain it by comparing horse and rider with a tank. A tank turns by letting the outside track rotate faster than the inside one. The outside legs have a longer path than the inside ones. That's why it makes sense to rotate the rider's outside hip around the inside one, in order to accompany the movement of the horse's legs properly

thomas ritter

Fijn voor mijnheer Ritter, maar geeft u deze tekst eens in zijn moedertaal die is begrijpelijker Engels hoort soewieso niet bij Klassiek. 8-)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:06

Moll schreef:
hier word de schouder iets mee gedraait

Afbeelding

Omdat de man de buitenteugel ook nog hoger houdt dan de binnenteugel ook iets wat tegen de Klassieke dressuur indruist.
Wanneer deze mijnheer de buitenteugel gewoon 2 cm langer laat zit hij recht en natuurlijk.
Bovendien kijkt deze mijnheer niet in de richting waarnaar hij toe rijdt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:08

Suelza schreef:
Lijkt mij wel super interessant... zou er daadwerkelijk animo voor zijn? Anders wil ik zoiets best wel organiseren...

Dus op naar mijn geboortestad.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:42

Ik zou dat ook heel leuk en interessant vinden.. :o

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:15

Professor schreef:
Omdat de man de buitenteugel ook nog hoger houdt dan de binnenteugel
Het maakt mij niet zo veel uit, maar dit kan ook nog komen door of wordt versterkt door een lager standpunt tijdens het nemen van de foto.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:21

ART_UMA schreef:
Het maakt mij niet zo veel uit, maar dit kan ook nog komen door of wordt versterkt door een lager standpunt tijdens het nemen van de foto.

Wat u niet veel uit maakt is juist het belangrijkste in de teugelvoering, en wanneer men ervaring heeft met het beobachten dus het lesgeven maakt het niet veel uit van welke kant men kijkt.
Het grondprincipe van de Klassiek Dressuur is dat wanneer een hand hoger zou zijn dat dit alleen de binnenhand is, het mag zelfs geen tendens daar in te zien zijn dat de hand hoger wil.
Het gaat niet wat u zou toelaten of niet, het gaat over de Klassieke opvatting hoe het hoort te zijn.
Perfect is niemand maar streeft ernaar, dan kan men geen dingen in training toelaten.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:53

Professor, wanneer ik bewust vanuit mijn buikspieren mijn rechter heup iets naar voren breng, schouders op dezelfde lijn houd met mijn heupen, daarbij mijn buiten knie wakend houd, en mijn houding een fractie "voorwaards" houd (lastuit uitleggen, leun niet naar voren, maar de tendens is er zegmaar?) Breng ik iets meer gewicht op mijn linker zitbeen knobbel. Waarschijnlijk omdt ik mijn heup vanuit mijn buikspieren draai, en hem dus niet alleen iets naar voren breng, maar ook een fractie omhoog. Ik kan daardoor juist mijn gewicht een fractie naar links verplaatsen, zonder dat ik in knik in mijn heupen. Omdat de bewegiong uit mijn buikspieren komt, kan ik mijn rug ontspanenn houden, en omdat schouders en heupen in 1 lijn blijven, verdraait de rug niet, en kan deze mee blijven bewegen met het paard.

Hierbij is rechts dus dan de "buiten" kant en links de "binnen" kant.
(ik heb ff op alle mogelijke manieren mijn lijf zitten verbuigen en buigen en bewegen op het puntje van mn bureau stoel om eens goed te voelen wat er gebeurt met mn zitbeen knobbels enzo)

Ik blijf er dan ook bij, ook omdat ik op gegeven moment een ruiter waarvan het paard moeite hard met lengte buiging aannemen, haar vroeg de buiten heup eens naar voren te brengen om te kijken wat er gebeurt: paard ging schijnbaar als vanzelf lengte buiging aannemen, en had het gewicht vrijwel meteen gelijk verdeelt over links en rechts, en de ruiter had dr gewicht iets meer op binnen, zonder in te knikken. Ik blijf er dus bij at de buiten heup een fractie mee moet draaien, maar ga alsnog als ik morgen weer te paard zit beide manieren uitvoeren en kijken wat er gebeurt.

edit, ik ben helemaal voor een discussie meeting!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 13:14

Citaat:
Ik blijf er dan ook bij, ook omdat ik op gegeven moment een ruiter waarvan het paard moeite hard met lengte buiging aannemen, haar vroeg de buiten heup eens naar voren te brengen om te kijken wat er gebeurt: paard ging schijnbaar als vanzelf lengte buiging aannemen, en had het gewicht vrijwel meteen gelijk verdeelt over links en rechts, en de ruiter had dr gewicht iets meer op binnen, zonder in te knikken. Ik blijf er dus bij at de buiten heup een fractie mee moet draaien, maar ga alsnog als ik morgen weer te paard zit beide manieren uitvoeren en kijken wat er gebeurt.

Dan moet u dan eens kijken in SB wat er gebeurd met het buiten achterbeen van het paard, dat gaat naar buiten omdat ik die vrij geef, men krijgt dan wijken voor de kuit.
Dat is juist het moeilijke met de lengtebuiging, het buitenbeen van het paard rechtuit laten gaan.
Alles andere is zich zelf in het ooitje nemen, wanneer het zo makkelijk was dan kon iedereen rijden.
Heb nu 2 uur lang al mijn dingen doorgenomen, boeken, films en vooral de werkelijke Klassieke School uit Wenen en zij draaien nooit en te nimmer met hun bovenlichaam. En zij hebben nooit en te nimmer de buitenhand voor de binnenhand staan.
Dit komt door al die stromingen en het trucjes leren om het zogenaamd makkelijker te maken.
De grootste dicipline die een ruiter moet opbrengen is juist aan zijn zit te werken. In Wenen bij Klimke in stal komen alle ruiters minstes 1x per week aan de longe voor zit oefeningen, zonder beugels zonder teugels, en de schouders gericht op de heupen, nooit en te nimmer meedraaien met de schouders van het paard, nachfassen und verlängeren van de teugels de teugel lengte aanpassen aan het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:00

Richard Hinrichs, Präsident des Bundesverbandes klassisch-barocker.
Wanneer u deze man nu ziet dan is het een copy van Bent.
Hier een voorbeeld daarvan:
http://www.scheidecker.com/klassische_r ... usbildung/

Deze man is voorzitter van een vereniging van Barokrijden, sorry geen Klassiek.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:22

Professor schreef:
knip ...En zij hebben nooit en te nimmer de buitenhand voor de binnenhand staan.
knip ... en de schouders gericht op de heupen, nooit en te nimmer meedraaien met de schouders van het paard, nachfassen und verlängeren van de teugels de teugel lengte aanpassen aan het paard.

Even opgezocht: R Klimke, Basis africhting van het jonge rijpaard, Blz 85 , Wending en het rijden van hoeken:
...Dan kan de buitenteugel iets meegegeven worden zonder dat de aanleuning verloren gaat en wegvallen van de buitenschouder gevreesd moet worden... In iedere wending wordt het gewicht verplaatst hetgeen bereikt wordt door de binnenbeugel omlaag te drukken en het binnen zitbeen meer te belasten. De buitenschouder van de ruiter wordt daarbij naar voren gebracht zodat zijn schouders evenwijdig blijven met die van het paard

Beste Professor, op z'n minst tegenstrijdig zou ik zo zeggen (en zeg nou niet een slechte vertaling :+ )