Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:38

HC ik dacht dat je niet meer op bokt wilde posten?? Bloos

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:45

BCS schreef:
Had hij maar geen paard moeten worden.

Simpel he?

Ps. hieruit mag je duidelijk op maken dat er in mijn ervaring nog nooit paarden geweest zijn die maar door 1 eigenaar gereden konden worden. In mijn opzicht is dat een tekortkoming aan het paard geweest door de eigenaar.

Hmmmm, ik pluk na ruim 15 jaar nog steeds de "vruchten" van een ruiter zoals jij Verdrietig
Ik hoop van harte dat je nog leert dat omgang met paarden iets anders in elkaar zit dan wat jij hier neerzet. Dit is pure armoede. No Cheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:47

Waratje, wat voor ruiter ben ik?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:52

russel schreef:
HC ik dacht dat je niet meer op bokt wilde posten?? Bloos

Klopt.
Heb je een onderliggende trend hier op Bokt echter gemist?
Dat is een hoopgevende ontwikkeling voor de toekomst van een 21ste eeuwse ruiterij Go jij! Go jij!
In dat grotere belang wil ik graag investeren en er mijn weerzin voor overwinnen. Het is namelijk uiteindelijk ook míjn belang dat ongehinderd paardrijden maatschappelijk geaccepteerd blijft Pling

hc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:53

BCS schreef:

Om het netjes uit te drukken "met wat weinig inlevingsgevoel"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 17:59

Waratje schreef:
BCS schreef:

Om het netjes uit te drukken "met wat weinig inlevingsgevoel"

Kind, schei toch uit. Je kent mij niet, mijn paarden niet, en al helemaal mijn inlevings gevoel niet.

Ssunique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:00

ik ken ook zo'n paard!
Het rare is aan haar (tis een merrie) dat ze enkel maar meisjes op haar rug duldt!
Telkens als mijn instructeur haar probeert te rijden, begint Kitty te bokken en te slaan tot hij eraf valt!
Maar als er een meisje van mijn stal erop rijdt, doet hij niks, superbraaf en ze zou dan echt alles voor je doen!
't Is al altijd een eigenzinnige merrie geweest hoor!
Nu is ze 22 en springt nog altijd wat wedstrijden, ze doet het zelfs goed!
Dit jaar heeft een meisje met haar de Beker van de Westhoek gewonnen dus...
maar als een jongen haar rug op durft te kruipen... o wee!
Ligt dit aan de aanpak, of gewoon aan Kitty zelf?
Ah ja, zolang Kitty maar gelukkig is zeker? Tong uitsteken

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:48

Huertecilla schreef:
[Laten we wel zijn, wat is er mis mee dat ik die maatlat zo hoog leg? Ben ík daardoor een paardenbeul?

Kijk in de spiegel en beoordeel zelf of jíj paardgericht of ruitergericht bezig bent.hc

Jij kan voor jezelf de lat zo hoog leggen als je wil, maar dat houdt niet in dat je een ander een paardenbeul kan noemen als ze er anders over denken dan jij.

Het ging over maneges die volgens jou in en in slecht zijn, afgestompte paarden er op na houden die dan ook nog eens slecht verzorgd worden Tong uitsteken
Dan helpt het echt niet als ik in de spiegel ga staan staren! Ik rijd nl al heel lang niet meer op een manege.

En persoonlijk denk ik dat als je echt paardgericht bezig bent, je niet er gewoon niet op gaat zitten. Dan gaan ze nl. langer mee (bron DA). Zodra je paardrijdt ben je zo wie zo ruitergericht bezig. Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je niet met het welzijn van het paard begaan bent, maar het heeft niet de hoogste prioriteit. Dus wie moet er nou eigenlijk in de spiegel kijken?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:59

Gelijk heb je. Lees de openingspagina op mijn site maar eens Pling

Het compromis met het belang van het paard wat ten grondslag ligt aan paardrijden legt daarom een heel zware verantwoordelijkheid op de ruiter.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:42

Huertecilla schreef:

Dat er in steeds meer topics op een gegeven punt een ethische discussie over paardenwelzijn gevoerd wordt, dikwijls in heel verstaanbare directe taal, is alleen maar toe te juichen! Go jij! Go jij!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:51

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Dat er in steeds meer topics op een gegeven punt een ethische discussie over paardenwelzijn gevoerd wordt, dikwijls in heel verstaanbare directe taal, is alleen maar toe te juichen! Go jij! Go jij!

...en geeft hoop.

hc

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:59

Ik zie dit topic nu net voor het eerst, en wil het eerst helemaal doorlezen, alvorens op persoonlijke wijze op het verhaal in te gaan. Wel in algemenere zin dit: het is zeker niet waar dat ieder paard door iedere ruiter even goed te rijden is. Dit, onafhankelijk van het niveau van de ruiter, want ook zer gevorderde ruiters kunnen lang niet altijd met een "minder gevorderd paard" overweg. Dit uit eigen ervaring. Uiteraard met alle kanttekeningen die daarbij maar te bedenken zijn. Soms "wil" of "klikt" er gewoon iets niet. Paarden hebben ook persoonlijkheden. Mijn nog jonge paard, vrij simpel, niks bijzonders, kan soms van een Z2 ruiter bijzonder in de stress raken, en dan is die ruiter toch echt wel VEEL verder dan ik zelf ben. Kan ook wel eens een kwestie van geduld bleid al dan niet overvragen/overvallen zijn ... Maar nogmaals, zeer interessant topic, ga nu eerst helemaal lezen, anders klets ik straks over iets waar niemand wat aan heeft.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:00

Huertecilla schreef:
Musjes schreef:
Helaas heeft de meerderheid van de paardenbezitters de meest ideale situatie niet.

Ja, en wat wil je daar mee zeggen?
Dat die suboptimale omstandigheden dan goed zijn? of dat het juist heel erg is dat de meerderheid van de paardenbezitters een paard bezitten in een suboptimale situatie?
Dat de paarden er blijkbaar maar genoegen mee moeten nemen is bezíttergericht, niet páárdgericht Pling .

hc

Weet je wat zo jammer is, dat je zo verschrikkelijk neerbuigend overkomt Pling Is mijn ding I know, maar interessant om op je te reageren maak je het niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:02

neerbuigend....... zie ik niet Lachen confronterend.......... dat zie ik wel Lachen

nou ben ik het niet altijd met HC eens hoor, dat absoluut niet Lachen maar ik begrijp hem wel altijd, zelfs als ik het niet met hem eens ben begrijp ik heel goed wat hij zegt Lachen

Jip en janneke taal zou soms wel wenselijk zijn Lachen

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:07

Pling achter elk berichtje waarvan HC lijkt te vinden dat hij wel iets heel slims gezegd heeft, wij moeten daar dan maar eens goed over nadenken, vind ik wel neerbuigend. En ik begrijp ook wel wat hij zegt. Ik zeg ook niet dat hij onzinnige dingen zegt. Maar de toon is vaak niet prettig.

edit* beetje veel en, en, en *

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:34

verschrikkelijk neerbuigend..............

beetje overdreven volgens mij, misschien een beetje hoogdravend, maar ieder zijn mening. En je hoeft toch ook helemaal niet op iedereen te reageren? Dat zou doodvermoeiend zijn. En vragen om Jip en Janneke taal......... met de Wiki rechtsbovenin....... woordenboeken vrij beschikbaar on-line ?? Sorry, die snap ik ff niet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:35

Volkomen mee eens, maar wel nogal off topic..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 22:10

Niemand is volgens mij, de enige die op zijn/haar paard kan rijden. Ik heb de boel gelezen, en ben het met het meeste wel eens, behalve toen het topic nogal begon af te zakken naar welles/nietes of persoonlijke aanvallen. Een paard is een paard, en wil zich al is het maar uit eigenbehoud, aanpassen aan de volgende die langs komt. daarmee is niet gezegd dat dat dan zo maar zonder slag of stoor lukt. Maar ik vind het ook niet fijn overkomen dat smmigen dat :ik ben de enige die dit paard kan rijden" met een zweem van trots, of zo komt het over, beweren, dat zijn Penny-dromen: ik ben de enige die deze grote zwarte hengst kan bedwingen. Er zijn paarden met trauma's, ja, mar .. ook mensen met issues. Voor de goede verstaander, dan maar. Wat heeft trouwens welk paard dan ook er aan, om zo "onoverwinnelijk" of "onmogelijk" te zijn dat ze een reputatie krijgen onhandelbaar of een eenmanspaard te zijn?
Mijn paard rent ook niet juichend met iedereen weg (of juist wel, hahaha, 't is maar hoe je dat nou weer wil opvatten ...) maar moet dat dan? Voor ieder potje is een dekseltje, maar niet ieder potje vindt ZELF dat dekseltje. Ik ben bang dat die exclusiviteitsclaim meer met de mens, dan met het paard te maken heeft. Nogmaals: ik heb het hier met nadruk niet over mishandelde, getraumatiseerde of anderszins gekwelde paarden, maar over "de doorsnee", en daarin maak ik geen enkel onderscheid tussen ras (Shet, Arabier, Fries, Bels, Haf), geslacht, of leeftijd. Normaal (dus ook doorsnee) opgegroeid en beleerd. Er zijn volgens mij ok geen paarden die door "iedereen" (even goed, of wat dat dan verder ook mag betekenen) gereden kunnen worden; bij mijn paard moet je er geen kind van 12 op zetten.
Hoewel sommige paarden beter af zouden zijn met een kind van 12 als met een Grand Prix ruiter......

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:06

Tjah, wat is alleen ik. Als 'alleen ik kan met mijn paard overweg' dan hoort mijn paard er ook bij.

Iedereen kan erop en iedereen kan ermee wegrijden, streken heeft ze nooit alleen een vreemde kent de knopjes niet. Bij mij loopt ze makkelijk M oefeningen maar de meeste vreemden krijgen haar niet eens in galop, laat staan aan de teugel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 11:35

BCS schreef:
Kind, schei toch uit. Je kent mij niet, mijn paarden niet, en al helemaal mijn inlevings gevoel niet.

"Het paard heeft niets te willen" geeft nadrukkelijk blijk van weinig inlevingsvermogen. Er zijn maar weinig paarden die goed kunnen leven met het principe "bek dicht en doe wat ik zeg", dat levert meestal paarden op die ergens stuk gaan, meestal geestelijk. Dit is puur werken met dwang en zal nooit harmonisch worden.
Ik hoop van harte dat je uitlatingen gechargeerd zijn en dat je in de praktijk meevalt, niet voor mezelf of voor jou, maar wel voor je paarden (en eventuele andere dieren).

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:05

tot nu toe rij ik alleen nog op mijn paard, mijn vader heeft er een keer opgezeten, maar het beest dulde dat niet en ging aan de ren.
Nu maak ik me er nog niet zorgen om, ze is 5, we hebben haar sinds mei, ze is net onder het zadel etc. etc. Er komt toch een dag dat ik er iemand anders opzet.
Ik vind het wel raar dat ze bij mij nooit is geflipt, ook niet de eerste keer dat ik erop stapte.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:16

Ik heb nog nooit een paard gezien waar maar een persoon op kan rijden. Tuurlijk zijn er wel paarden waarmee de vaste amazone zo wed rijdt en andere personen al moeite hebben met de basis. Ik denk dat het ook een stukje africhting is en bovendien verkoopt een paard waar jij alleen op kan rijden ook niet erg makkelijk.

enree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:37

Nee, inderdaad, een paard waar alleen jij op kan verkoopt niet! Daar kwamen wij achter toen wij onze 4 jarige wilden verkopen...
Heb nooit gelooft dat een paard maar eentje op zijn rug duld, maar het bestaat echt!!
Heb paard zelf zadelmak gemaakt, later heeft mijn vriend mij geholpen, wij konden er simpel op rijden. Komt de eerste koopster: ze kon niet eens in de buurt komen om op te stijgen! Echt, haar instructeur hem vasthouden... niet te benaderen! Ik er weer heen; opstappen en wegrijden. We stonden mooi voor gek. Er zijn nog 2 andere kopers geweest; zelfde verhaal!! Het paard is later naar engeland verkocht met de waarheit erbij maar die vrouw heeft wekenlang met hem gewandelt en rijd nu heel fijn met hem.
Echt waar het bestaat dus!!!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:27

Erg humoristisch; het weer makkelijk kunnen verkopen als argument waarom een paard door iedereen te berijden is/moet zijn.

Wat dit argument aangeeft is een fundamentele manier van denken over de relatie tussen mens en paard.
Of je wel of geen persoonlijk commitment hebt naar de continuïteit van het welzijn van jouw paard.
Of je wel of geen commitment hebt mbt joúw verantwoordelijkheid voor dit dier bij aanschaf.

Als je er al vanuit gaat dat je het dier weer zal verkopen, het makkelijk verkoopbaar moet zijn en blijven, dan is een werkelijk betekenisvolle relatie met dat individu ´paard´ bij voorbaat uitgesloten.
Dat is een inherent gebrek aan commitment en geen paard zal op basis van oppervlakkigheid investeren. Een paar keer verkassen en het doorsnee paard gaat er vanuit dat ruiters komen en gaan en maakt het weinig uit wie erop klimt zo lang de juiste knoppen maar correct bediend worden.

Er zijn ook ruiters die wél commitment hebben naar hun paard en daarin investeren. Die bouwen een voor het paard en henzelf zeer waardevolle band op. Dat paard hoéft helemaal niet door een ander bereden te kunnen worden. Of dit paard dat wel of niet zou toestaan is helemaal geen punt, want de ruiter zal dit dier helemaal geen onnodige stress wíllen bezorgen.
Die twee kunnen ook een haast esp-niveau van samenwerking bereiken.

Het is een omgekeerde wereld om het ruiter met commitment om hun paard níet te verkopen aan te wrijven dat hun paard niet volledig beleerd is omdat het een exclusieve band met hén heeft.
Het is immers alleen maar zéér prijzenswaardig, dat commitment?! Die ruiters hoeven echter niet geprezen te wórden want hun beloning krijgen ze al ruimschoots van hun paard.

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:31

ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel met je eens ben.
weinig aan toe te voegen.

het vind ik wel makkelijk dat je paard ook door een ander te berijden is,als je ziek bent bv.
maar als dat niet gaat zou ik mijn pony ook geen onnodige stress bezorgen.