[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Betteke

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:18

Daar wringt de schoen ook Aerdenhout!
Slechte instructie is er volop. Er wordt wel gezegd 'hou je paard recht' en 'maak hem recht', maar hoe je dat moet doen wordt vervolgens niet verteld.
En als je dan gezegend bent met een extreem scheef paard kom je (bijna) automatisch bij AdB uit.
Net als Bets was ik ook heel tevreden in het begin. Mijn paard liep weer goed en ontspannen rond, maar na een aantal jaren zat er geen vooruitgang meer in en ben ik ook verder gaan kijken.
Nog steeds pak ik dingen mee van AdB als ik aan het rijden ben, maar ik volg niet meer klakkeloos alles op, omdat ik zelf breder ben gaan kijken. Knipoog

Nu heb ik een instructrice die van alle markten thuis is en niet 1 methode aanhangt. Het ene paard laat ze bij de lessen bijv. dieper of voorwaartser lopen dan de ander, maar ze gaat altijd van het paard uit en niet van een systeem. Mijn paard weet nu eindelijk wat nageeflijkheid is en hoe hij de achterpootjes goed moet gebruiken. Knipoog
Af en toe moet ik zelfs met contrastelling rijden, zij heeft namelijk ook (korte tijd) les van AdB gehad in een ver verleden.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:27

aerdenhout1 schreef:
Als je al 5 jaar lang bezig bent met de basis en er is je nooit verteld dat je paard scheef is, of hoe je moet rechtrichten, dan is er duidelijk iets mis geweest met de instructie!
M.A.W je hebt dus nooit geleerd wat de basis is...want rechtrichten hoort bij de basis van een paard inrijden, of ( mits het niet goed is gegaan) weer goed in zijn lijf krijgen ALS hij scheef is!

Zozo wat een aanvallende reactie.. Ik zeg ook niet dat iedereen waar ik les van heb gehad hiermee bezig was, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik heb les gehad van een fysiotherapeut, mensen die volledige diploma's hadden waar het ze niet bij lukte om mijn paard recht te krijgen. De manier waarop werkte gewoon niet voor mij en mijn paard.. En deze manier wel!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:36

Renske_ schreef:
Udo2001 schreef:
Is het uberhaupt "natuurlijk" om op een paard te rijden?? nogmaals prima als mensen op deze manier willen rijden, maar het moet allemaal zo natuurlijk mogelijk dan zeg ik op mijn beurt wat doe je dan op het paard met een bit en zadel??? Rijden doe je voor jezelf en niet voor het paard, hij kiest daar niet voor.

Waar komt het natuurlijke gedeelte ineens vandaan?
Mijn paarden hebben gewoon een zadel, een bit, dekens, worden evt geschoren, staan op ijzers, worden bijgevoerd en gaan naar de tandarts en zonodig naar de fysio etc en moeten hard werken voor hun brokjes, incl wedstrijden en alles!
Ik ben juist totaaaaaaal niet van het natuurlijke Knipoog
Ook nooit wat meegekregen dat het volgens AdB allemaal natuurlijker zou moeten?

even offtopic, ik heb Zirocco vandaag nog in zn stal gezet, die was samen met zn weidemaatje een beetje bang van de tandarts die met die van mij bezig was dus heb er toen ff 1 overgepakt, die van jou bleek te zijn Lachen Erg leuk paard trouwens!

en weer even in t algemeen voor iedereen Knipoog
Zonder AdB ben ik ook in het Z beland, was al bekend met rechtrichten en overigens met het hele scala want had altijd al goed les, alleen ja als je andere paard volgens alle dierenartsen alle onderzoeken tot aan scintigrafie van t gehele lichaam etc 100% gezond blijkt te zijn, alleen niet te rijden is dan ga je toch iets anders zoeken, en zo kwam ik bij Mireille Lachen
Dat bevalt zo goed dat ons nieuwe friesje ook op die manier wordt gereden, en mn wedstrijd debuut afgelopen zondag was meteen 2x prijs en 3 winstpunten dus het zal toch wel werken.
2x een 8 voor halsstrekken, wat toch niet altijd het sterkste punt van friezen is Knipoog iets wat Hilde in t begin ook echt niet deed, die liep voor t oog leuk bovenin de houding maar ik had niets in mn hand en hand volgen deed ze ook niet, dat is in heel korte tijd heel veel verbeterd! En dat terwijl ik maar heel weinig rij ivm pfeiffer.

@ Bets, jij was in de periode dat het met Quentin niet zo goed ging juist toch héél erg voor AdB en dat dat hetgene zou zijn waardoor die van mij weer goed zou gaan lopen?
Inmiddels ben je dus minder positief begrijp ik?

Q longeer ik trouwens nu wel op zijn manier, maar rijden doet mn vriendje(beginner Knipoog ) en dat is beetje hobbelen voor de fun in de bak of lekker crossen door het bos Haha!

Renske_: Sorry dat ik dat zo denk niet aanvallend bedoelt, ik heb er die gedachte nu misschien bij.
Het natuurlijke uit mijn verhaal bedoel ik meer, je zoekt bij AdB naar een houding voor de loodlijn (dat bedoelen ze de natuurlijke houding) en je remt en stuurt daarbij op een ander manier als op de "normale" manier. Een paard is net als een mens links of rechtshandig, in mijn ogen krijg je dat nooit helemaal eruit (zelf schrijf je recht ook beter als links, dat kan nooit hetzelfde worden) je kunt de zwakke kant wel sterk verbeteren. Alleen kan een paard een natuurlijke houding aannemen als hij een gewicht van de ruiter/amazone draagt??? Geloof er gewoon niet zo heel erg in, idd geval niet dat het beter is voor je paard en daarmee dus blessure's voorkomt.

Leuk paardje heb ik he??? Bloos Bloos Bloos

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 19:56

aerdenhout1 schreef:

Als je al 5 jaar lang bezig bent met de basis en er is je nooit verteld dat je paard scheef is, of hoe je moet rechtrichten, dan is er duidelijk iets mis geweest met de instructie!
M.A.W je hebt dus nooit geleerd wat de basis is...want rechtrichten hoort bij de basis van een paard inrijden, of ( mits het niet goed is gegaan) weer goed in zijn lijf krijgen ALS hij scheef is![/quote]

Wil je zeggen dat jij weet wat rechtrichten is?? Voordat mireille kwam had jij nog nooit een woord gesproken over rechtrichten, pas na haar clinic ben jij dingen gaan gebruiken in je lessen wat je van haar gezien en gehoord had.
Jij leert en hamert vooral op het krulletje en als dat niet lukt pak je hulpteugels erbij. Dus ga nou niet een ander aanvallen over de basis want heel wat paarden van jou lopen kreupel en daar schort heel wat aan van de basis. Knipoog

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:02

@udo2001, rechtrichten hoort er toch gewoon bij?
Of je het nou op de AdB manier doet of bij een willekeurgie instructeur of gewoon zelf, het hoort bij de basis.
Paard moet gelijke druk op 2 teugels hebben, van achter naar voor worden gereden en lekker los over de rug lopen etc
Op welke manier je ook rijdt en of je nou springt/dressuurt of wat dan ook.
En als je in het M/Z in de ring verschijnt met een paard dat achter de loodlijn loopt, zijn achterhand er niet genoeg bij heeft of scheef loopt kom je ook niet echt verder, omdat dat de basis is.
En of dat via AdB gaat of via wie dan ook maakt niet uit.

Wat je met natuurlijk bedoeld snap ik nu idd beter, kreeg een beetje het idee dat je dacht dat iedereen die op deze manier rijdt anti zadel/bit/dekens etc is, want dat is dus niet zo.
Ik heb iig helemaal niets met de 'naturals' hier op bokt Knipoog

En een hele natuurlijke houding zal een paard ook nooit kunnen hebben, het is niet eens natuurlijk om er op te gaan zitten!
Dus voor mij speelt heel het natuurlijke deel geen rol, maar ik was compleet vastgelopen qua rijden, dierenartsen wisten t ook niet meer, ze was nml 100% gezond en ja dan ga je verder kijken Lachen

Maar als je mn fries aan het werkt ziet dan ziet het er totaal anders uit dan wanneer ik met Wis bezig ben, puur omdat de fries veel verder is.
En het plaatje wat ik wil zien, zeker als ik op wedstrijd ga, is nogsteeds hetzelfde als voor ik op deze manier ging rijden alleen de manier waarop is iets anders.
Zeker in het begin dan zijn je hulpen idd anders en groter, maar rijden met je zit en niet elke pas aansporen etc is iets wat ik vanaf dag 1 dat ik mn eigen paarden heb al heb moeten doen, en als je wat verder bent zijn ook volgens de AdB manier de hulpen veel kleiner, net zoals het grote sturen in het begin later heel veel kleiner wordt.

En een scheef paard zal wel degelijk tegen blessure's aanlopen, maar het is natuurlijk niet zo dat iedereen die niet volgens de AdB manier rijdt fout is en dus persee tegen blessure's aan zal lopen, iedereen die correct rijdt volgens het scala zal een fijn en lekker los en goed bewegend paard krijgen!

En je hebt idd een heel leuk paard Haha! Haha!
Superlief ook, kon zn springschoenen zo af doen terwijl hij stond te eten, dat vinden die van mij niet zo geslaagd meestal haha die zijn dan niet zo gezellig als ze aan het eten zijn Vork

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:16

@Alabaster, zou je zo vriendelijk willen zijn om je onenigheid met Aerdenhout via pb uit te vechten? Dergelijke persoonlijke aanvallen zijn niet echt van nut voor de discussie. Knipoog

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 20:49

ik ben ook van mening dat ADB niet echt baanbrekends heeft gebracht maar hij heeft mijn ogen en denk dat van vele anderen wel geopend en ben er daarom ook groot voorstander van. Tis idd puur een technisch aspect van het rijden dat heel vaak "vergeten" wordt. Ik heb dankzij zijn methode hier heel veel inzicht ingekregen en heeft mijn paard er baat bij. Nadat ik in Belgie de cursus heb gevolgd wil ik hier in nederland ermee verder om mensen/paarden net in dat stukje te begeleiden. Weet je hoe je een paard moet rechtrichten en kun je dit, dan kun je op allerei "manieren" rijden. ik combineer het ook met mijn "normale" manier van rijden en houd mijn andere instructrice aan want daar heb ik ook veel baat bij.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:37

Deze methode is voor het ene paard wel goed en voor een ander paard misschien niet maar als ik met mijn vorige instructrice al 2 jaar bezig was om mijn paard recht te krijgen, wat uiteindelijk alleen maar tot verzet kwam, en met deze methode na een paar maanden wel een recht paard krijg, dat ook veel losser in het lijf is geworden, ontspannen en eindelijk haar hals gaat strekken (ja Renske bij mijn paard ook Haha! ), bespiering op de lendenen en kont, mooie ronde hals zonder valse knik, dan ben ik blij dat ik nu met deze methode rijd. Ze was eerst altijd stijf, onregelmatig en stug, pas na een halfuur hard werken kwam ze er doorheen, nu loopt ze na 10 minuten al heel lekker en nageeflijk.
Mijn vorige instructrice was een hele goeie, veel leerlingen waren enorm vooruit gegaan bij haar, voor mijn paard was het de eerste 2 jaar goed maar daarna liepen we vast en kwam het verzet. Wie weet loop ik met deze methode ook over 2 jaar vast maar tot nu toe ben ik er blij mee. Paard is 18 jaar dus hoeft niet meer op wedstrijd te presteren, voor mij is het belangrijk dat ze zich goed in haar lijf voelt en dat ze nog langer mee kan. Wat ik wel merk is dat ze ook op stal veel rustiger is geworden, ze maakt weer af en toe een bokkesprong en wordt weer normaal hengstig.
Elke lesmethode heeft zijn voor-en nadelen maar om nu meteen te zeggen dat AdB niet goed is, ieder moet het voor zich weten dus ook ieder in zijn waarden laten en niet alles afkraken omdat het niet jou (niet iemand persoonlijk) manier van rijden is.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 21:51

Mensen in hun waarde laten ben ik helemaal met je eens. Het zou alleen zo fijn zijn als AdB dat ook zou doen. Knipoog
Hij wekt ontzettend veel weerstand op door zijn ongenuanceerde uitspraken en beledigende opmerkingen naar klanten.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:02

Het is een aparte man, zelf zou ik ook geen les van hem willen hebben vanwege zijn wat aparte en botte uitspraken, hij is nu eenmaal zo. "Normale" instructeurs die hun leerlingen de huid volschelden en dan schaapachtig naar toeschouwers staan te lachen, zo van: die heb ik even goed afgezeken, zijn er ook volop. Ik heb les van een leerling van hem en die geeft veel prettiger les.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 22:52

Die instructeurs ken ik niet en ben dan ook heel benieuwd naar namen. Mag uiteraard per pb. Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:18

Ik heb helaas wel een paar gekend maar vind het niet nodig om hun namen bekend te maken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:37

Ikima schreef:
"Normale" instructeurs die hun leerlingen de huid volschelden en dan schaapachtig naar toeschouwers staan te lachen, zo van: die heb ik even goed afgezeken, zijn er ook volop.

Hieruit begreep ik dat je dat soort instructeurs volop kende. Ik ken alleen AdB die zich zo gedraagt. Knipoog

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:56

Geloof me maar, vergeleken met enkele instructeurs die ik zelf heb gehad is hij netjes en beleefd.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:59

@betteke en Ikima, ik vraag me af wat het toevoegd aan de discussie???

Ik heb ook jaren les gehad van verschillende mensen en mij heeft ook nog niemand in duidelijk woorden uit kunnen leggen wat rechtrichten nou inhoud. Ja ze gaan voor je paard staan kijken een keer "oh je beugels hangen niet goed, ga eens even staan en leun eens naar links. Oh ja nu is het goed". Als ik er nu over nadenk dan snap ik gewoon niet dat ik zo maar door ben blijven gaan. En ja als je paard "er niet doorheen wil" dan hang je er toch gewoon een hulpteugel aan!

Ik kan hier wel een heel verhaal neer gaan schrijven, maar je blijft altijd mensen houden die vinden dat het zus of zo moet/is. Dat is ieder zijn goed recht. Misschien zeg ik over 10 jaar wel dat dit ook niet goed was net zoals Betteke. Overigens is heel methode de Bodt gebaseerd op het klassieke rijden. Hierover zijn boeken waar precies hetzelfde uitgelegd staat. Kijk naar een xenofon (als ik het goed typ Knipoog) daar ligt een goed begin.

Nee, ik les niet bij AdB maar wel bij een van zijn leerlingen. Niet alles wat AdB zegt is heilig, en hij vertelt ook niets nieuws. Maar hij legt in ieder geval uit wat het inhoud en waarom je iets moet doen, wat ik bij mijn vorige instructirces heb gemist. Waarom? omdat in eerste instantie het paard hier recht op heeft. Ook mijn instructrice is het niet op alle punten met AdB eens, zij kan ook onderbouwen waarom bijvoorbeeld niet. Waar ik blij om ben is dat iemand mijn ogen heeft geopend en dat ik nou een happy ben met een happy paard waar een jaar geleden geen spraken van was. Geen hulp teugels meer, die hangen aan de wilgen, en nu van iemand les die snapt wat paardrijden inhoud. Die verder kijkt als alleen "geen gelul kop in de krul" of oei je paard is al oud daar moeten we rekening mee houden (ja hoor ze is hoogbejaard op haar 18de).

En ik ben er ook van overtuigd dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden, maar sommige paarden lijden dan ook.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:01

Renske_ schreef:
Lovely schreef:
Bets, eind goed, al goed, zeggen we dan Lachen.

Renske, het heeft voor jullie ook goed uitgepakt, dat geloof ik ook hoor. Voor jullie ook eind goed, al goed Lachen.

Alleen, in het algemeen gesproken denk ik niet dat De Bodt iets baanbrekends vertelt.

Kan me wel in je mening vinden, wrsch was ik ook gewoon blijven rijden zoals ik altijd al deed als Wis niet zo'n geval apart was geweest.
En grote kans dat ik het systeem veel minder fijn had gevonden als ik bij een andere instructeur terecht was gekomen, want heb aardig wat verschillende dingen gehoord en gezien.
Maar ik ben iig heel blij dat Mireille me met Wis zo goed kan helpen, en daar doe ik met het rijden met oa de fries ook mn voordeel mee.
Rij nu veel relaxter en vriendelijker, terwijl er toch in korte termijn veel verschil en vooruitgang in zit Lachen

Bets ben wel benieuwd waar je nu lest, en of je nog lest? En op welke manier?
En bij de Orun verschilt het niveau erg per persoon die de cursus geeft! jij trof dus een wat minder handig iemand, iig qua zulke dingen uitleggen.

Nee dat mag ik niet zeggen, we troffen juist iemand die het ook goed uit kon leggen, maar zij liet mij vaker aan het woord omdat ik het vaak net iets makkelijker in jip en janneke taal uit kon leggen zeg maar. Was voor leken (ouders die de cursus gingen volgen voor diploma voor rijvereniging ofzo maar nauwlijks kennis hadden van paardrijden) wel makkelijker. Ik had les van Ellen van Roessel in Diessen. Echt een toppertje qua juffrouw voor Orun! Hoog slaginspercentage ook overigens.

Ik ben mijn rechtrichten meer gaan doen door oefeningen te rijden, werken aan lengtebuigen maar door middel van mijn benen te werken, paard laten buigen om been heen en scherp maken voor been zodat je niet veel hoeft te doen met je been. Paard reageert snel op reactie van been en begrijpt het sneller, ook zo voorkom je een S vorm in lichaam. Maar ik richt dus ook recht via oefeningen zoasl schouder binnen, travers,renvers enz.

Ook doe ik veel voltes openen en sluiten zodat ik elke keer even het binnenachterbeen aandacht vraag. In hoeken drijf ik paard even naar buiten en sluit ik even met buitenteugel om de spieren even aan te spannen om vervolgens ontspanning te gaan creeeren. Veel tempowisselingen (korte) rijden en veel korte overgangne en schijnovergangen. Veel wisselen van hand ook de moeilijke kant op zoeken maar ook de makkelijke kant, om te voorkomen dat je te lang op 1 kant blijft werken. Dit is o.a. wat ik doe.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:08

Betteke schreef:
Ikima schreef:
"Normale" instructeurs die hun leerlingen de huid volschelden en dan schaapachtig naar toeschouwers staan te lachen, zo van: die heb ik even goed afgezeken, zijn er ook volop.

Hieruit begreep ik dat je dat soort instructeurs volop kende. Ik ken alleen AdB die zich zo gedraagt. Knipoog

Dan vindt ie je vast niet zo aardig want ik heb dit nog nooit meegemaakt met hem of de mensen die ik tegenkom op de cursus/stages Clown

maar goed nu terug op de discussie met wel boeiende informatie Cool

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:38

Da's wel knap l*llig dan voor mij, want ik ben een buitengewoon aardig, ruimdenkend en plezant mens. Haha!

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 00:43

Betteke schreef:
Da's wel knap l*llig dan voor mij, want ik ben een buitengewoon aardig, ruimdenkend en plezant mens. Haha!

Dan weet ik het ook niet meer, hij zal wel met het verkeerde been uit bed zijn gestapt Haha!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:15

Betteke is toch zeker niet de enige. Heb het zelf ook twee keer mogen ervaren. En toch kan ik normaal gezien heel gemakkelijk met allerlei mensen overweg.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:30

Bets schreef:
Nee dat mag ik niet zeggen, we troffen juist iemand die het ook goed uit kon leggen, maar zij liet mij vaker aan het woord omdat ik het vaak net iets makkelijker in jip en janneke taal uit kon leggen zeg maar. Was voor leken (ouders die de cursus gingen volgen voor diploma voor rijvereniging ofzo maar nauwlijks kennis hadden van paardrijden) wel makkelijker. Ik had les van Ellen van Roessel in Diessen. Echt een toppertje qua juffrouw voor Orun! Hoog slaginspercentage ook overigens.

Ik ben mijn rechtrichten meer gaan doen door oefeningen te rijden, werken aan lengtebuigen maar door middel van mijn benen te werken, paard laten buigen om been heen en scherp maken voor been zodat je niet veel hoeft te doen met je been. Paard reageert snel op reactie van been en begrijpt het sneller, ook zo voorkom je een S vorm in lichaam. Maar ik richt dus ook recht via oefeningen zoasl schouder binnen, travers,renvers enz.

Ook doe ik veel voltes openen en sluiten zodat ik elke keer even het binnenachterbeen aandacht vraag. In hoeken drijf ik paard even naar buiten en sluit ik even met buitenteugel om de spieren even aan te spannen om vervolgens ontspanning te gaan creeeren. Veel tempowisselingen (korte) rijden en veel korte overgangne en schijnovergangen. Veel wisselen van hand ook de moeilijke kant op zoeken maar ook de makkelijke kant, om te voorkomen dat je te lang op 1 kant blijft werken. Dit is o.a. wat ik doe.

Wat toevallig, ik heb op exact dezelfde plaats en met dezelfde cursusleidster de Basiscursus gedaan, Ellen is top!!
bij ons legde ze het trouwens wel in jip&janneke taal uit, idd aardig wat ouders op de cursus.
Ik ging ook echt met plezier naar de cursus toe, en ben met aso hoge punten geslaagd haha mede dankzij Ellen's super uitleg van de theorie(ik had een 10 voor de theorie Bloos die bij sommige cursussen dus totaal als zelfstudie werd gedaan, Ellen legde het allemaal leuk en fijn uit! verder een 9 voor dressuur en een 7 voor springen, vooral dat laatste heb ik echt aan Ellen's lessen te danken!!)

Je manier van rijden is precies zoals ik ook rij, op het veel met mn eigen benen doen na ivm lengtebuiging etc vragen, al maak ik zeker de fries wel scherp voor mn been zodat als ik iets vraag er meteen een goede reactie is.
Maar ook de vele tempowisselingen, schakelen, schijnovergangen, moeilijke&makkelijke kant afwisselen, volte's openen&sluiten, schoudervoor etc dit alles dus ook in de les van Mireille.
Wel ligt het er aan of ik op Wis zit of op friesje Hilde of op nog een heel ander soort paard, beetje aftasten wat werkt per paard en wat kan per paard.
Maar het is bij mij dus zéker niet zoals ik regelmatig hier las in het topic met de kop in de lucht de bak rondjagen of alleen maar met de neus over de grond en op de voorhand.
Wel zorg ik dat ik áltijd terug kan naar de ontspanning(hand volgen tot het neusje echt richting grond is en beetje slingerend de bak door, met volte's & slangevolte's, waarop ze op beide kanten net zo los en ontspannen is)
Dat is zeker met Wis wel zo prettig dat houdt het rijden veilig Knipoog

Je manier van rijden klinkt voor mij dus niet zo heel anders dan de AdB manier en klinkt prettig. Lachen

sarona25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:52

leuk zeg al die reactie's ik weet ook dat deze methode de manier is om mijn lomperd ( Haflinger ) recht te krijgen

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:15

Nou ik denk dat jij dan anders les krijgt bij Mireille als wat ik gewend ben geweest bij AdB want daar heb ik nooit wat met mijn benen moeten doen betreft laten buigen om been. Alleen maar voorwaarts rijden maar nooit laten wijke nvoor druk op been zeg maar. Ja de oefeningen omdat mijn paard gewend was maar heb daar nooit echt woord lengtebuiging gehoord. Kan nu anders zijn maar ja ik lig er ook al aantal jaren eruit zeg maar. Nu rij ik paard ook veel meer de neus eruit maar wel elke keer even spanning vragen op spieren, paard laten ontspannen en door die ontspanning moet paard de neus eruit gaan brengen. Heel licht en fijn gevoelig werken in aanleuning. Erg prettig.

Ellen is toppertje. Is het wel wat makkelijker uit gaan leggen inderdaad. Springen vond ik ook prettig bij haar. Grappig dat jij haar ook gehad heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 15:19

ik ben verhuisd en ga nu les krijgen in deze methode van Laura van Veldhuizen! Deze week ergens gaan we kijken of er een gaatje is voor mijn 1e proefles. Overigens sta ik ook bij haar op stal!
Antoine komt daar ook 1 keer per maand les geven geloof ik. En hij geeft daar ook clinics. Ik wil ook eens een les van hem zelf Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:45

Naomi_Star schreef:
aerdenhout1 schreef:
M.A.W je hebt dus nooit geleerd wat de basis is...want rechtrichten hoort bij de basis van een paard inrijden, of ( mits het niet goed is gegaan) weer goed in zijn lijf krijgen ALS hij scheef is!

Zozo wat een aanvallende reactie.. Ik zeg ook niet dat iedereen waar ik les van heb gehad hiermee bezig was, dat geef ik eerlijk toe. Maar ik heb les gehad van een fysiotherapeut, mensen die volledige diploma's hadden waar het ze niet bij lukte om mijn paard recht te krijgen. De manier waarop werkte gewoon niet voor mij en mijn paard.. En deze manier wel!

Zeker niet aanvallend bedoeld hoor! Maar elke instructeur zou toch minstens moeten voelen of een paard recht is lijkt mij en ook kunnen vertellen hoe je dat kan berijken. Daarbij nogmaals...als je op deze manier ( de A.D.B) je paard lekker kan laten lopen is dat toch helemaal okee?? Zeker als je je zelf er ook fijn bij voelt.