Allemaal hetzelfde, vind dat wel wat uitstralen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ireika schreef:Ja was maar een voorbeel hé dat optomingsloos, maar zoals runninkawa zei; als ze bitloos moeten toelaten hoe leggen ze dan aan de optomingsloos-ruiters uit dat zij niet mogen, want ik denk wel dat je gemakkelijk een dressuurproefje kunt rijden zonder zadel ook (weetk natuurlijk niet precies omdat ik zelf niet echt een fantastische amazone ben, laat staan dat ik Z-oefeningen kan) maar op you-tube zijn er toch regelmatig filmpjes van optominingsloze goed uitziende moeilijke oefeningen...
(in praktijk gaat het natuurlijk niet snel voorkomen dat iemand optomingsloos wedstrijd wil rijden maar het zou kunnen, onder de noemer van "kvind het zooo zielig om mn paard zo'n strakke singel om te moeten trekken" oid)
runningkawa schreef:En ik vind die kledingsvoorschriften dus wel mooi.
Allemaal hetzelfde, vind dat wel wat uitstralen
ireika schreef:Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo
als ze toch genoeg aanhangers hebben moet dat toch geen probleem zijn?
ireika schreef:Vind ik ook! Waarom willen mensen toch altijd van de traditie weg? (denk maar aan architectuur, was vroeger ook vééél mooier die dure gebouwen dan de moderne dure gebouwen! (is wel erg off-topic))
Melanieetjuh schreef:Maar ergens vraag ik me dan af.. wat je wilt gaan bereiken in de dressuursport? Er gelden nou eenmaal regels, en ook bij het tuig. Het bitloos rijden gaat toch meer naar de western kant.. En wil je alleen bitloos dressuur rijden.. Doe het dan gewoon thuis.. zolang het niet toegestaan is.
ireika schreef:Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo
runningkawa schreef:Ik ga na wat de doel van dressuur is
Met bit en sporen (ja die ook) je paard in harmonie kunnen rijden.
runningkawa schreef:Ik ga na wat de doel van dressuur is
Met bit en sporen (ja die ook) je paard in harmonie kunnen rijden.
runningkawa schreef:veel mensen kunnen dat niet
Niet omdat het paard geen normale mond heeft...nee omdat ze trek handejes hebben.
Niet omdat hun paard nariig wordt van de spoor, nee door de kloppende benen van de ruiter.
Moet voor die groep de reglementen aangepast worden?
runningkawa schreef:Verder is vergelijk van een vinger afdruk en mond totaal geen vergelijk.
Ja een paardenmond is verschillend, maar niet zo enorm verschillend.
Ik bedoel als wij onze handen met elkaar vergelijken zit daar veschil in...maar toch hebben we beide 4 vingers en een duim
Vergelijken wij mensen onze monden hebben wel allemaal evenveel kiezen hoek en snijtanden...
Bij de een staat het wat meer in overbeet als de ander...maar totaal verschillend is het niet...
Zo ook niet bij paarden...dat is imo erg overtokken
Daar is gewoon een passend bit voor te vinden
runningkawa schreef:natuurlijk heb je wel eens de uitzondering die de regel bevestig, maar moet daar dan een heel reglement voor aangepast worden?
runningkawa schreef:Idd als je dat spul niet nodig hebt kun je spreken van harmonie, maar heb je dat spul erom hangen maar je kunt de harmonie niet meer behouden schort er ook wat aan het rijden
JoviBan schreef:Melanieetjuh schreef:Maar ergens vraag ik me dan af.. wat je wilt gaan bereiken in de dressuursport? Er gelden nou eenmaal regels, en ook bij het tuig. Het bitloos rijden gaat toch meer naar de western kant.. En wil je alleen bitloos dressuur rijden.. Doe het dan gewoon thuis.. zolang het niet toegestaan is.
Inderdaad, vraag jezelf eens af wat je wilt bereiken in de dressuursport. En wat dat in vredesnaam te maken heeft met een bit?![]()
En hoezo neigt bitloos naar western volgens jou?
runningkawa schreef:Heb jij je wel eens verdiept in wat dressuur is??
Ik ben het er wel mee eens, kan je je niet in het huidige vinden maak je toch je eigen club...
Op bokt wordt gezegt er is veel animo...maar er is dan irl zoveel animo dat er geen wedstrijd van de grond komt....
Terwijl gewone wedstrijden overvol geboekt zitten...
Dus animo...?
Melanieetjuh schreef:Waarom het meer neigt naar western? Omdat het daar denk ik beter tot z'n recht komt.
Daar zul je het ook eerder zien dan in de dressuur ring denk ik.
RedPassion schreef:Melanieetjuh schreef:Waarom het meer neigt naar western? Omdat het daar denk ik beter tot z'n recht komt.
Daar zul je het ook eerder zien dan in de dressuur ring denk ik.
Ik geloof dat bitloos bij westernwedstrijden alleen is toegestaan tot 5-jarige leeftijd van het paard, daarna ook niet meer. Maar pin me daar niet op vast. (mensen hier die het wel weten?)
Maar hoezo komt het dan beter tot zijn recht? Mijn pony is engels (in)gereden en die rijd ik bitloos. Mijn paard is western (in)gereden en die rijd ik ook bitloos.
runningkawa schreef:jovi...dat soepel ed is idd ook een deel van de dressuur
Helemaal mee eens
En ja dat kan zonder bit
Maar het kan ook met bit...en ja op het wedstrijd terein wordt dan gekeken of je die harmonie kunt krijgen met een bit...