Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:42

En ik vind die kledingsvoorschriften dus wel mooi.
Allemaal hetzelfde, vind dat wel wat uitstralen Ja

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:44

Vind ik ook! Waarom willen mensen toch altijd van de traditie weg? (denk maar aan architectuur, was vroeger ook vééél mooier die dure gebouwen dan de moderne dure gebouwen! (is wel erg off-topic))

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:44

ireika schreef:
Ja was maar een voorbeel hé dat optomingsloos, maar zoals runninkawa zei; als ze bitloos moeten toelaten hoe leggen ze dan aan de optomingsloos-ruiters uit dat zij niet mogen, want ik denk wel dat je gemakkelijk een dressuurproefje kunt rijden zonder zadel ook (weetk natuurlijk niet precies omdat ik zelf niet echt een fantastische amazone ben, laat staan dat ik Z-oefeningen kan) maar op you-tube zijn er toch regelmatig filmpjes van optominingsloze goed uitziende moeilijke oefeningen...
(in praktijk gaat het natuurlijk niet snel voorkomen dat iemand optomingsloos wedstrijd wil rijden maar het zou kunnen, onder de noemer van "kvind het zooo zielig om mn paard zo'n strakke singel om te moeten trekken" oid)

Ja, zou me niets verbazen dat er dan daadwerkelijk die vraag wordt gesteld.. Waarom hun het niet mogen, en de bitloze ruiters wel. (Als het zou mogen. )
Maar ergens vraag ik me dan af.. wat je wilt gaan bereiken in de dressuursport? Er gelden nou eenmaal regels, en ook bij het tuig. Het bitloos rijden gaat toch meer naar de western kant.. En wil je alleen bitloos dressuur rijden.. Doe het dan gewoon thuis.. zolang het niet toegestaan is. Knipoog

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:45

runningkawa schreef:
En ik vind die kledingsvoorschriften dus wel mooi.
Allemaal hetzelfde, vind dat wel wat uitstralen Ja

Vind ik ook. Lachen
Staat hartstikke netjes.
Zou niet weten wat er aan veranderd
zou moeten worden Lachen

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:48

Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo Clown
als ze toch genoeg aanhangers hebben moet dat toch geen probleem zijn?

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:49

ireika schreef:
Of die bitloze vereniging kan haar eigen wedstrijden opstarten, met eigen reglementen, eigen proeven etc desnoods een eigen naam ipv dressuur ofzo Clown
als ze toch genoeg aanhangers hebben moet dat toch geen probleem zijn?

Precies!
Laat dressuur het dressuur blijven wat wij kennen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:49

Dat er regels zijn en iedereen in eenzelfde outfit in de ring moet verschijnen, tuurlijk, helemaal prima.
Een apepakkie, het type zadel en bandages hebben ook niets met het welbevinden en de pijngrens van het paard te maken. Een bitverplichting daarentegen wel.

Wat de bitverplichting betreft: ga voor jezelf nu eens na wat het doel van dressuur is en wat je wilt bereiken en wilt laten zien. Dat alles heeft niets maar dan ook niets met wel/geen bit te maken.

Ik herhaal het nog maar een keer: Niet ieder paard kan met een bit gereden worden zonder ongemak of pijn. Die stelling klopt gewoon niet. Feit is dat geen paardenmond hetzelfde is. Iedere paardenmond is zo uniek zoals een vingerafdruk van een mens. Dit betekent dat niet elk bit in elke paardenmond past en dit betekent ook dat niet elk bit zo zacht is als de hand van de ruiter; een bit dat niet past, kan veel pijn en zelfs schade veroorzaken.

Gelukkig kunnen regels aangepast worden en gelukkig gebeurt dat ook. Zo worden steeds meer (anatomische) bitten toegestaan die voorheen ten strengste verboden waren. Simpelweg omdat langzaamaan het inzicht groeit dat het allemaal niet zo zwart-wit is dat "een paard altijd met een trens te rijden is". Mondproblemen worden heel langzaamaan erkend, ook bij de KNHS (zie het feit dat het inmiddels toegestaan is om bitloos deel te nemen aan het ruiterbewijsexamen).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-08 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:50

ireika schreef:
Vind ik ook! Waarom willen mensen toch altijd van de traditie weg? (denk maar aan architectuur, was vroeger ook vééél mooier die dure gebouwen dan de moderne dure gebouwen! (is wel erg off-topic))

Er zijn heel mooie tradities die best behouden kunnen worden, maar soms zijn er ook dingen die wel aan verandering toe zijn. Niet dat de kledingvoorschriften nou zo'n drama zijn, maar ik begrijp ook niet waarom er zo aan vast wordt gehouden.

Maar bitloos toestaan op KNHS (dressuur)wedstrijden is iets waarvan ik echt vind dat het er een keer door moet komen.

Gewoon een soort keuzevrijheid die je zou moeten hebben, daar ben ik nou eenmaal heel erg voorstander van. Geldt voor meer zaken in het leven trouwens.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:53

wel maar dan kunnen ze toch gewoon een nieuwe sporttak vormen? Mijn paard kan niet springen, dus ik doe niet mee aan SGW oid, waarom dus niet een nieuwe afdelingen dressuur bitloos opstarten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:54

Melanieetjuh schreef:
Maar ergens vraag ik me dan af.. wat je wilt gaan bereiken in de dressuursport? Er gelden nou eenmaal regels, en ook bij het tuig. Het bitloos rijden gaat toch meer naar de western kant.. En wil je alleen bitloos dressuur rijden.. Doe het dan gewoon thuis.. zolang het niet toegestaan is. Knipoog

Inderdaad, vraag jezelf eens af wat je wilt bereiken in de dressuursport. En wat dat in vredesnaam te maken heeft met een bit? Pling

En hoezo neigt bitloos naar western volgens jou? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:55

Ik ga na wat de doel van dressuur is
Met bit en sporen (ja die ook) je paard in harmonie kunnen rijden.

veel mensen kunnen dat niet
Niet omdat het paard geen normale mond heeft...nee omdat ze trek handejes hebben.
Niet omdat hun paard nariig wordt van de spoor, nee door de kloppende benen van de ruiter.
Moet voor die groep de reglementen aangepast worden?

Verder is vergelijk van een vinger afdruk en mond totaal geen vergelijk.
Ja een paardenmond is verschillend, maar niet zo enorm verschillend.
Ik bedoel als wij onze handen met elkaar vergelijken zit daar veschil in...maar toch hebben we beide 4 vingers en een duim

Vergelijken wij mensen onze monden hebben wel allemaal evenveel kiezen hoek en snijtanden...
Bij de een staat het wat meer in overbeet als de ander...maar totaal verschillend is het niet...
Zo ook niet bij paarden...dat is imo erg overtokken
Daar is gewoon een passend bit voor te vinden

natuurlijk heb je wel eens de uitzondering die de regel bevestig, maar moet daar dan een heel reglement voor aangepast worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:56

ireika schreef:

Dit geeft imo toch wel aan dat je er weinig van snapt.
Vanwaar het onderscheid? Waarom eigen wedstrijden, eigen reglementen en eigen proeven? En zelfs een eigen, andere naam??

Heb je je ooit verdiept in wat dressuur is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:59

Heb jij je wel eens verdiept in wat dressuur is?? Lachen

Ik ben het er wel mee eens, kan je je niet in het huidige vinden maak je toch je eigen club...
Op bokt wordt gezegt er is veel animo...maar er is dan irl zoveel animo dat er geen wedstrijd van de grond komt....

Terwijl gewone wedstrijden overvol geboekt zitten...
Dus animo...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 15:59

runningkawa schreef:

Dat argument lees ik vaker van jou. Is dat echt zo en wie heeft dat dan bedacht (bron dan graag, aangezien ik daar nooit van heb gehoord) of denk/vind jij dat dat zo is?

Dat is toch de omgekeerde wereld? Het doel van dressuur is je paard sterk en soepel maken en houden. Dat kan ook prima zonder bit en sporen. Als een jury bit en sporen nodig heeft om het te kunnen beoordelen is het wel een bar slechte jury.
Ik vind het van meer harmonie getuigen als je al dat spul niet nodig hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:02

Dit heb ik ooit ergens gelezen als uitleg van de KNHS
Niet zelf verzonnen Lachen

ook de sporen houden bij de uitrusting, alleen B en L heeft er vrijstelling voor gekregen, maar vroegah was het in elke klasse verplicht

Idd als je dat spul niet nodig hebt kun je spreken van harmonie, maar heb je dat spul erom hangen maar je kunt de harmonie niet meer behouden schort er ook wat aan het rijden Lachen

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:03

ja dat heb ik.

waarom onderscheid? en waarom niet?
als het inderdaad zovéél beter is en de enige echte goede oplossing om optimaal je paard te trainen zodat jullie samen in optimale omstandigheden verkeren, dan zou het toch een super bloeiende zaak zijn om er een onderscheid in te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:05

runningkawa schreef:

Fout. Knipoog
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een ‘happy athlete’ door een harmonieuze en systematische opleiding. Deze opleiding maakt het paard soepel, ontspannen en los, maar ook tevreden en oplettend. Het paard en de ruiter begrijpen elkaar volledig; er is harmonie.
Het bit heeft er dus niks mee te maken

runningkawa schreef:
veel mensen kunnen dat niet
Niet omdat het paard geen normale mond heeft...nee omdat ze trek handejes hebben.
Niet omdat hun paard nariig wordt van de spoor, nee door de kloppende benen van de ruiter.
Moet voor die groep de reglementen aangepast worden?

Die trekhandjes vallen ook bitloos wel door de mand.

runningkawa schreef:
Verder is vergelijk van een vinger afdruk en mond totaal geen vergelijk.
Ja een paardenmond is verschillend, maar niet zo enorm verschillend.
Ik bedoel als wij onze handen met elkaar vergelijken zit daar veschil in...maar toch hebben we beide 4 vingers en een duim
Vergelijken wij mensen onze monden hebben wel allemaal evenveel kiezen hoek en snijtanden...
Bij de een staat het wat meer in overbeet als de ander...maar totaal verschillend is het niet...
Zo ook niet bij paarden...dat is imo erg overtokken
Daar is gewoon een passend bit voor te vinden

Uit onderzoeken en uit ervaring van deskundigen wordt dit wel zo gesteld, omdat dit simpelweg is gebleken. Je kun dat onderuit schoffelen als zijnde "niet waar", maar dat is je kop in het zand steken.

runningkawa schreef:
natuurlijk heb je wel eens de uitzondering die de regel bevestig, maar moet daar dan een heel reglement voor aangepast worden?

Nee hoor, dat is ook niet gebeurd met het toestaan van bepaalde bitten. Dispensatie verlenen is al een begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:06

runningkawa schreef:
Idd als je dat spul niet nodig hebt kun je spreken van harmonie, maar heb je dat spul erom hangen maar je kunt de harmonie niet meer behouden schort er ook wat aan het rijden Lachen

Uiteraard, maar dan begrijp ik nog steeds niet waarom je het er dan wel om/in zou moeten hangen om te bewijzen dat je het zonder kan? Sigaar

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:09

JoviBan schreef:
Melanieetjuh schreef:

Inderdaad, vraag jezelf eens af wat je wilt bereiken in de dressuursport. En wat dat in vredesnaam te maken heeft met een bit? Pling

En hoezo neigt bitloos naar western volgens jou? Verward

De dressuur sport heeft simpel weg altijd al mét bit bestaan. En dan komen er een aantal ruiters die het zonder willen. Ergens kan ik het wel begrijpen van de KNHS dat het niet toegestaan is.
Laat er dan een nieuw sporttak van maken. Lachen
Waar er daadwerkelijk zonder mag gereden worden.

Waarom het meer neigt naar western? Omdat het daar denk ik beter tot z'n recht komt. Lachen
Daar zul je het ook eerder zien dan in de dressuur ring denk ik. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:09

runningkawa schreef:
Heb jij je wel eens verdiept in wat dressuur is?? Lachen

Ik ben het er wel mee eens, kan je je niet in het huidige vinden maak je toch je eigen club...
Op bokt wordt gezegt er is veel animo...maar er is dan irl zoveel animo dat er geen wedstrijd van de grond komt....

Terwijl gewone wedstrijden overvol geboekt zitten...
Dus animo...?

Het 1e: Ja, wat denk je. Knipoog

Ja, laten we clubjes gaan oprichten voor iedereen die anders wil en denkt. Slapen
Tuurlijk komt er geen bitloze wedstrijd van de grond. Bitloze ruiters willen zich helemaal niet onderscheiden. Er is namelijk geen enkel verschil in dressuur met of zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:12

jovi...dat soepel ed is idd ook een deel van de dressuur
Helemaal mee eens
En ja dat kan zonder bit
Maar het kan ook met bit...en ja op het wedstrijd terein wordt dan gekeken of je die harmonie kunt krijgen met een bit...

zo simpel is, kun je tegen aan schoppen...helaas...

Ja trekhandjes vallen dan door de mand, maar ja, jammer...
zo zijn de reglementen niet Lachen

Of je steekt je kop in het zand dat je leest dat die onderzoeken gedaan zijn door anti bit mensen...dus geen waarde hebben
En nog meer je kop in het zand steekt als mensen honderen happy paarden hebben gereden en ook nog eens laten zien dat met bit en zonder geen verschil geeft...
Wat denk je wat voor de meeste mensen meer waardevol is?

waarom dispensatie?
Ik kan niet zo goed autorijden, maar wil toch F1 starten...de rest past de regels wel aan zodat ik met onze auto mee kan doen...toch?

Nou als er dan geen verschil is, dan doe je toch een bit in Haha!
Overigens dat clubje hebben jullie zelf al opgestart... dus vind je nu jezelf slaapwekkend? Haha!
En daar heb ik wel degelijk wat over wedstrijden gehoord...maar toch is er geen...
Beetje rare smoes gebruik je nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:13

Melanieetjuh schreef:
Waarom het meer neigt naar western? Omdat het daar denk ik beter tot z'n recht komt. Lachen

Ik geloof dat bitloos bij westernwedstrijden alleen is toegestaan tot 5-jarige leeftijd van het paard, daarna ook niet meer. Maar pin me daar niet op vast. (mensen hier die het wel weten?)

Maar hoezo komt het dan beter tot zijn recht? Mijn pony is engels (in)gereden en die rijd ik bitloos. Mijn paard is western (in)gereden en die rijd ik ook bitloos.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:15

Maar waarom dan ook niet? Dat de vereniging voor bitloos gewoon haar eigen wedstrijden organiseert, desnoods die gewoon compleet hetzelfde zijn als de "normale" wedstrijden, maar gewoon hun regels aanpassen (eventueel bit én bitloos toestaan), gewoon een nieuwe federatie opstarten ofzo, zoals er bestaat voor manegeruiters, die hebben toch ook aangepaste regels ? Als dat goed gaat dan kunnen de bitloze ruiters net bewijzen aan de FEI dat het zo wél kan en dan gaat de FEI makkelijker geneigd zijn om de regels uiteindelijk toch te veranderen lijkt me!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:16

RedPassion schreef:
Melanieetjuh schreef:

Ik geloof dat bitloos bij westernwedstrijden alleen is toegestaan tot 5-jarige leeftijd van het paard, daarna ook niet meer. Maar pin me daar niet op vast. (mensen hier die het wel weten?)

Maar hoezo komt het dan beter tot zijn recht? Mijn pony is engels (in)gereden en die rijd ik bitloos. Mijn paard is western (in)gereden en die rijd ik ook bitloos.

Daar zal het eerder gewaardeerd worden dan met de dressuursport. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:16

runningkawa schreef:
jovi...dat soepel ed is idd ook een deel van de dressuur
Helemaal mee eens
En ja dat kan zonder bit
Maar het kan ook met bit...en ja op het wedstrijd terein wordt dan gekeken of je die harmonie kunt krijgen met een bit...

Het blijft raar. Wat is dan de volgende stap? Kijken of het ook nog harmonieus gaat met prikkeldraad? Naar mijn idee gaat het er dan alleen om dat het voor een jury makkelijker te zien is of iemand slecht rijdt als er getrokken wordt aan een bit en geprikt wordt met sporen. In dat geval mogen die juryleden wel wat beter opgeleid worden.