Sammie schreef:Je gaat er vanuit dat dit paard in de opfok is geweest?
Ik weet alleen dat het als 2 jarige (veulen) ook een dominant paard was (gehoord van iemand die het paard kende als jong dier). Hoe hij is opgevoed, geen idee. En hoe goed je op voedt, sommige dingen komen toch wel een keer terug. Gewoon als test noem het maar op. De echte flikkers proberen het gewoon opnieuw. Misschien dat het deze keer wel lukt.
Bovendien ga je er,imo, onterecht vanuit dat er in de opfok niet wordt opgevoed. Dat is echt een onjuiste aanname, ze worden wel degelijk opgevoed en op hun plaats gezet. Precies door diegene wiens taal ze spreken. Afhankelijk van welk soort opfok (ik ben dus geen voorstander van een opfok waar je het dier voor 3 jaar op een berg zet en na 3 jaar weer eruit vist) wordt het dier ook weldegelijk door de mens opgevoed.
Al is dit hopelijk offtopic.
Nee, ik ga er niet van uit dat voorbeeldpaard in de opfok is geweest, maar noem dat een van de gevaren van opfokt, in het algemeen is, dat er te weinig mensen opvoeding (uitzondering daargelaten)aan te pas komt en geen leiding is van oudere paarden. De opvoeding die ze dan krijgen heeft alles met bullying te maken (wat je op schoolpleinen ziet, groepjes die de zwakkere treiteren). Je zult maar net een paard treffen dat zo´n bully is, die de hele groep aankan, en dan kom jij als ukkie mens in zijn leven....
In een normale kudde zijn er familie verbanden en dat werkt heel anders. Ze krijgen de rangorde mee, ze hoeven die niet te bevechten. Ze worden gewoonlijk niet zulke praatjesmakers, want er zijn altijd veel oudere merries die dat wel even de kop in drukken.
Bij een hengstenkudde heb je veel meer gevaar op bevechten van een plek, vooral als ze ouder dan twee worden. Als je daar een dominate treft, heb je dus ook wel een probleem als ukkie mens die plots in zijn leven is.
Maar goed, je bent het met me eens dat 3 jaar "wegsturen" , zonder menselijke inbreng, niet echt slim is. En daar had ik het eigenlijk over, dat je dán nare gevolgen kunt krijgen als je net een macho typetje hebt.
Wil even toevoegen dat hier de Garranos (ponies) in het wild opgroeien, en dat ze daarvan de jaarlinghengsten scheiden, die gaan naar de eigenaren thuis, en zijn dus eerder in handen dan de anderen. Maar de wildere zusjes worden ook vrij gemakkelijk gedomesticeerd als ze eenmaal gevangen zijn. "Kwaaigheid" om het maar zo te noemen, zit ook wel eens in de genen, reden waarom paarden die link zijn, gewoon uit de fok gesloten moeten worden. Dit gebeurt bij sportpaarden helaas niet altijd.
Het is niet echt off topic, de jeugd van een paard bepaald toch ook wel voor een deel hoe hij zich uit, en dit is wel iets waar aan gedacht moet worden (bij de aanschaf van een hengst in dit geval, maar natuurlijk ook in het algemeen). Hoewel een en ander best alsnog bij te sturen valt.