wel of geen hengst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wel of geen hengst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:01

@ Marliesje: nah, da's een beroerd iets van mij, ik heb idd de neigiing om alle merries over 1 kam te scheren Bloos
Needje schreef:
Nouja, als je je ruin of merrie loslaat tussen de andere paarden kan dat best problemen geven. Maar met een hengst lijkt t mij gewoon een stuk linker. Dat heb ik dus gezien op die wedstrijd.
Nogmaals, ik heb absoluut geen hekel aan hengsten! Maar vind persoonlijk wel dat deze niet voor iedereen zijn weggelegd. Juist de brave zijn dan "gevaarlijk" omdat men dan vaak de aandacht er niet bijhoudt, omdat "ie zo braaf is".

Da's met elk paard zo.
Hoeft het geen hengst voor te zijn, denk ik.
De stouterds hou je wel in de gaten, omdat je wéét dat als even je aandacht weg is, je een probleem hebt...
De paarden waar ik eens een lel van gekregen heb, waren de braverds... sja, die schrikken ook gewoon van een tractor die heel kort achter ze langs rijdt Boos!
Die stouterd hou je dan in de gaten, maar de brave niet... en die zit dan dus in je nek...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:02

Oh, bedoel je het zo. Tja, een hengst stelt andere eisen aan zijn of haar baasje dan een merrie of ruin. Dat wel. Lachen

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:05

Ik heb een jaar lang een negenjarige hengst geleasd (welke na een half jaar leasing gecastreed is: liesbreuk) (foto's in profiel), welke écht heel erg braaf was. Keek nergens naar, brulde nergens naar, een grote sul/sloompie wat betreft omgang e.d. Hengstige merries? Hij gaf er niks om. Stoer gedrag? Je kon hem bij anderen zetten, gegarandeerd dat hij ergens in een hoekkie stond toe te kijken hoe de rest zich druk stond te maken. Maar toch, ALTIJD allert blijven. Je wéét het maar nooit!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:11

Yamcha, ik zie een merrie of een ruin niet zo snel blind achter een paard aangaan omdat de hormonen door z'n lijf gieren.
Schade aanrichten kan elke paard. Dat begrijp ik ook wel.
Maar imo is het risico met een hengst net iets groter.
Daarom zou ik zelf niet snel een hengst nemen. Daar ben ik te laks voor denk ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:13

Niet door de hormonen, nee Nagelbijten / Gniffelen Maar ik ken d'r een, die sjeesde gewoon naar buiten achter een bepaald paard aan. Nagelbijten / Gniffelen En sleurde de persoon die er aanhing gewoon mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:22

en dat is weer opvoeding. En dan zie ik nog liever de gemiddelde merrie of ruin in handen van iemand die niet kan opvoeden dan de gemiddelde hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:25

Hahaha, wou je het een keer proberen Haha!

Ja, het is deels opvoeding, deels gewoon het k*tkarakter van deze zeer dominantie ruin. Hij probeert het gewoon telkens weer, gewoon zeer koppig en dominant. In de kudde en ook aan de hand, echt zo'n type die z'n kop d'r op zet. Nou dan ben je als hooguit 70kg wegend persoontje helemaal niks. Kop d'r op en gaan.
Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan: voedt 'm maar op. Maar aan deze heeft een ieder hier een heule zware dobber Nagelbijten / Gniffelen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:27

Needje schreef:
Lusitano denk jij dat een hengst bij een slechte baas gevaarlijker is als een merrie of ruin?

Ik ben lusitanA (een vrouwtje Haha! ). Ik durf daar geen antwoord op te geven, maar ik neig naar het zeggen van wel, vanwege het feit dat ze hun dominantie graag uiten met steigeren, en dat is iets dat voor nogal gevaarlijke situaties kan zorgen. Aan de ander kant is een trappende merrie ook gevaarlijk. Ik weet zo voorbeelden van mensen die heel erg zijn getrapt, twee meiden zelfs met dodelijke afloop... door (hun eigen) merries.... en ruinen kunnen ook hevige steigeraars zijn...
Ik heb hier een paardje ingereden dat toch ook in het begin makkelijk op de achterbenen ging (als je haar benaderde). Ze sloeg ook gericht. In het begin ging ik met helm op de stal in! Dit was een merrie. Overigens was ze feitelijk doodsbang en NIET dominant. Niet iedereen kan dit onderscheid maken en het eist toch wel een andere aanpak dan dominatie). Ik kon de leken eigenaren uiteindelijk (na twee jaar omgegaan te zijn met haar, van 2 tot 4 jaar) alleen maar zeggen dat ze nooit geschikt zou worden voor het kind waar ze voor bedoeld was. Ondanks dus twee jaar deskundige opvoeding. Ze is uitgeleend aan een vrouwtje met een hengst (die ze makkelijk aan kon), waar ze het altijd flink op een bokken zette, ze heeft haar nooit ontspannen kunen ridjen, integenstelling tot de hengst die ze had..... Daarna weer bij een ander terecht gekomen alwaar ze haar been brak en moest worden afgemaakt. Ze is 7 geworden. Ik denk dat dit paardje in "betere" handen niet echt veel makker was geweest, maar wel beter hanteerbaar. In echt slechte handen kan ik me voorstellen dat ze gewoon levensgeaarlijk zou zijn geweest. Moet erbij zeggen dat het om een paardje gaat dat als jaarling was weggegeven door de fokker, die wist heus wel dat het geen paard was dat geschikt was om mee door te fokken... hier heb je deels te maken met een moeilijk karakter, ze had haar angst ook anders kunnen uiten (in vluchten).
Dus het zit hem niet zo in het geslacht, maar hoe de agressie/dominantie (en in het laatste geval angst) geuit wordt. Als dat door steigeren gaat, heb je een gevaarlijke situatie. Maar ook pletten (ken een merrie waarbij ik eens onder de voerbak moest duiken anders had ik het niet na kunnen vertellen - dit heb ik haar trouwens wel afgeleerd, maar ik werd de eerste keer verrast) is levensgevaarlijk. Deze merrie heeft haar eigenaar eens zo door de lucht laten vliegen met een trap van beide achterbenen dat de buren die het zagen gebeuren dachten dat hij wel dood moest zijn. Hij heeft het overleefd. Bijten kan ook levensgevaarlijk zijn als ze je nek pakken. Dit is iets wat wellicht ook iets meer een hengstenneiging is. Niet het bijten op zich, maar het voor de hals gaan, even voor de duidelijkheid.

Hoe dan ook, ik denk dat sommige mensen met welk paard dan ook behoorlijk gevaar lopen...
Ik vind het een moeilijke vraag, heb niet echt een kant en klaar antwoord, maar wel leuk dat hij gesteld wordt!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:32

Haha! Een osteo die ik ken zei ooit dat ze achter elk paard durft te staan met behandelen. Dat er uiteraard uitzonderingen zijn. En dat zijn altijd merries.

Ik beken dat ik zelf altijd best nuchter dacht over het houden van hengsten door jan en alleman. (ik vond het alleen zielig dat ze alleen stonden en had daarom zo iets van castreren, dan kan ie bij de rest!) Maar nu ik heb gezien wat een hengst kan aanrichten ben ik daar echt van terug gekomen.
Elk paard dat blind gaat van angst is een gevaar. Maar 700 kilo testosteron... damn! Denk dat ie was doorgegaan tot het bittere eind. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:38

700 kilo testosteron ben ik ook ernstig van onder de indruk Bloos!

Maar als je nagaat dat als je ze castreert, ze nog de helft van de testosteron hebben als ze rijn zijn, hou je nog 350 kg testosteron over... vind ik nog wel veel eigenlijk...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:40

Sammie schreef:
Hahaha, wou je het een keer proberen Haha!

Ja, het is deels opvoeding, deels gewoon het k*tkarakter van deze zeer dominantie ruin. Hij probeert het gewoon telkens weer, gewoon zeer koppig en dominant. In de kudde en ook aan de hand, echt zo'n type die z'n kop d'r op zet. Nou dan ben je als hooguit 70kg wegend persoontje helemaal niks. Kop d'r op en gaan.
Het klinkt makkelijker gezegd dan gedaan: voedt 'm maar op. Maar aan deze heeft een ieder hier een heule zware dobber Nagelbijten / Gniffelen

Waar was men toen dit een veulen was en je hem nog neer kon leggen, bij wijze van spreken?

Dit is een van de gevaren van het oplaten groeien "in de opfok" (ik vind opgroeien met leeftijdgenoten trouwens een slecht concept. Er moeten oudere paarden bijzitten ! ) of, zoals hier, in een echte merrie met veulen of hengsten kudde. De opvoeding begint dan bij een driejarige, die juist in zijn puberteit is en zich bewust wordt van zijn kracht. Heb je dan een dominant dier, dat de rest van de kudde aankon, dan heb je idd een probleem.

Hier groeien ze dus ook op in kuddes en daar komen idd soms ook niet zulke hele lieverds uit. (ongeacht geslacht).
Maar, dat opvoeden hoeft niet met kracht gepaard te gaan, eigenlijk niet. Het gaat om slimme zetten op de juiste momenten op de juiste manier. Ik zou beginnen met al de nodige opvoeding doen met een los paard (en stokje=zweepje) in de hand (voor het geval dat het op verdedigen aankomt), zodat krachtmeting gewoon niet aan de orde is. Misschien heb je daar wat aan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:45

Ik ben ook voor jouw manier van opfok LusitanA.
Alleen leeftijdgenootjes vind ik niets.
Stalgenootje heeft bewust haar veulen niet naar een opfok gedaan. Beestje is oa door mijn ruin opgevoed.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:46

Je gaat er vanuit dat dit paard in de opfok is geweest?
Ik weet alleen dat het als 2 jarige (veulen) ook een dominant paard was (gehoord van iemand die het paard kende als jong dier). Hoe hij is opgevoed, geen idee. En hoe goed je op voedt, sommige dingen komen toch wel een keer terug. Gewoon als test noem het maar op. De echte flikkers proberen het gewoon opnieuw. Misschien dat het deze keer wel lukt.

Bovendien ga je er,imo, onterecht vanuit dat er in de opfok niet wordt opgevoed. Dat is echt een onjuiste aanname, ze worden wel degelijk opgevoed en op hun plaats gezet. Precies door diegene wiens taal ze spreken. Afhankelijk van welk soort opfok (ik ben dus geen voorstander van een opfok waar je het dier voor 3 jaar op een berg zet en na 3 jaar weer eruit vist) wordt het dier ook weldegelijk door de mens opgevoed.

Al is dit hopelijk offtopic.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 21:45

dat we paarden en mensen niet in het geheel komen vergelijken, dat klopt, maar ook een paard (hengst, ruin of merrie) wordt geboren met een bepaald karakter, het karakter is weer bepalend hoe hij of zij zich in het leven staande houdt..dus inderdaad het ene paard/mens zal bij angst gaan verkrampen, terwijl andere weer in de verdediging schieten (zelf met agressieve houding), ook heb je er lolbroeken(kwajongens) eerste klas die elke gelegenheid aanpakken om een rare actie/streek uit te halen, ..en wat dacht je van de vele mensen en dus ook paarden die nare dingen meemaken in hun leven, wederom is het karakter bepalend hierin in hoeverre het mens/dier kan doorslaan(omdat elk individu hier anders op reageert). Dat maakt ons mensen en dus ook onze dieren zo uniek...zelf vind ik het kunnen lezen van de dierentaal het mooiste wat er is in de omgang van dieren..maar vele mensen zien deze niet of willen staat er niet voor open. Meestal worden de verkeerde conclusies getrokken wanneer een hengst, ruin of merrie verkeerd wordt ingeschat. Ach gut

Een hengst is inderdaad een 24 per dag door " draaiende" hormoonhuishouding(omgang met een hengst vereist dan ook continu alertheid), waarbij het karakter van de hengst wat sneller en opvallender opvalt aan mensen. Dit kan je overdonderen als je dit niet kent,en dit kan dus het levensgevaarlijk gevolgen hebben bij onoplettendheid.

Je zult je zelf te raden moeten gaan beste TS, met welke reden je graag een hengst wilt aanschaffen of wilt rijden.
Probeer anders eerst eens ervaring op te doen met een hengst (uiteraard een netjes opgevoede), en beslis dan of je met een hengst verder zou willen. Knipoog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:14

Lielle schreef:
en dat is weer opvoeding. En dan zie ik nog liever de gemiddelde merrie of ruin in handen van iemand die niet kan opvoeden dan de gemiddelde hengst.

Hier ben ik het ook helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:28

Hengsten horen niet thuis in de handen van amateurs. Die horen bij profs te staan die de stal hebben ingericht voor hengsten en die weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Anders kan het een levensgevaarlijk gebeuren worden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:15

Iedere hengst is anders. De ene is veeeel meer hengst dan de andere.
Ik heb zelfs 2hengsten in mijn ''kudde''gehad samen met een merrie en'n ruin,en totaal geen problemen.
Het hangt heel erg af van de opvoeding en ook heel erg van de hengst zelf.
De hengst die ik had,reed ik zo in de les tussen allemaal merrie's het enigste wat hij deed was soms hinniken en de vrouwen die op de merrie's reden maakten meer herrie dan mijn hengst.

Je moet er wel mee om kunnen gaan en dat is ook niet voor iedereen weg gelegd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 12:11

Pipo schreef:
Hengsten horen niet thuis in de handen van amateurs. Die horen bij profs te staan die de stal hebben ingericht voor hengsten en die weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Anders kan het een levensgevaarlijk gebeuren worden.

Er zijn ook amateurs die met de bravere exemplaren om kunnen Nagelbijten / Gniffelen Ik zie mezelf ook nog steeds als amateur en heb gelukkig een schat van een hengst op stal. Máár. Ik waag me onder geen enkele voorwaarde aan een moeilijk exemplaar want dát kan ik nog niet. Als je met een hengst begint moet je weten wat je kan en wat niet. En die braverd kan ook een keer rot doen maar hij heeft respect dus als je brult stopt hij. Maar dan moet je wel op tijd ingrijpen.

Desondanks, ben ik het er mee eens, dat ik hengsten liever in de handen van een prof zie, dan in die van een amateur... En ik zelf, zal niet zo snel echt een paardenhengst aanschaffen... Ik rijd met veel voorzichtigheid de hengst van een lesgeefster die op de grens van pony/paard zit (in Belgie, dus 1.46 oid) maar groter hoeven ze voor mij niet Nagelbijten / Gniffelen en deze wil ook wel eens drukte maken schijnt het. Nu voorlopig heeft hij nog niets geprobeert bij mij maar ik blijf op mijn hoede en ben nooit alleen met hem. Er staat altijd iemand achter me die eventueel kan ingrijpen in dien nodig. Alsik daar ben, is meestal ook 1 van de eigenaren niet te ver uit de buurt en die komen ook geregeld even kijken als ze wat meer lawaai horen dan normaal. Ook al is het nog niet echt drukte. Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:46

Sammie schreef:
Je gaat er vanuit dat dit paard in de opfok is geweest?
Ik weet alleen dat het als 2 jarige (veulen) ook een dominant paard was (gehoord van iemand die het paard kende als jong dier). Hoe hij is opgevoed, geen idee. En hoe goed je op voedt, sommige dingen komen toch wel een keer terug. Gewoon als test noem het maar op. De echte flikkers proberen het gewoon opnieuw. Misschien dat het deze keer wel lukt.

Bovendien ga je er,imo, onterecht vanuit dat er in de opfok niet wordt opgevoed. Dat is echt een onjuiste aanname, ze worden wel degelijk opgevoed en op hun plaats gezet. Precies door diegene wiens taal ze spreken. Afhankelijk van welk soort opfok (ik ben dus geen voorstander van een opfok waar je het dier voor 3 jaar op een berg zet en na 3 jaar weer eruit vist) wordt het dier ook weldegelijk door de mens opgevoed.

Al is dit hopelijk offtopic.

Nee, ik ga er niet van uit dat voorbeeldpaard in de opfok is geweest, maar noem dat een van de gevaren van opfokt, in het algemeen is, dat er te weinig mensen opvoeding (uitzondering daargelaten)aan te pas komt en geen leiding is van oudere paarden. De opvoeding die ze dan krijgen heeft alles met bullying te maken (wat je op schoolpleinen ziet, groepjes die de zwakkere treiteren). Je zult maar net een paard treffen dat zo´n bully is, die de hele groep aankan, en dan kom jij als ukkie mens in zijn leven....
In een normale kudde zijn er familie verbanden en dat werkt heel anders. Ze krijgen de rangorde mee, ze hoeven die niet te bevechten. Ze worden gewoonlijk niet zulke praatjesmakers, want er zijn altijd veel oudere merries die dat wel even de kop in drukken.
Bij een hengstenkudde heb je veel meer gevaar op bevechten van een plek, vooral als ze ouder dan twee worden. Als je daar een dominate treft, heb je dus ook wel een probleem als ukkie mens die plots in zijn leven is.

Maar goed, je bent het met me eens dat 3 jaar "wegsturen" , zonder menselijke inbreng, niet echt slim is. En daar had ik het eigenlijk over, dat je dán nare gevolgen kunt krijgen als je net een macho typetje hebt.

Wil even toevoegen dat hier de Garranos (ponies) in het wild opgroeien, en dat ze daarvan de jaarlinghengsten scheiden, die gaan naar de eigenaren thuis, en zijn dus eerder in handen dan de anderen. Maar de wildere zusjes worden ook vrij gemakkelijk gedomesticeerd als ze eenmaal gevangen zijn. "Kwaaigheid" om het maar zo te noemen, zit ook wel eens in de genen, reden waarom paarden die link zijn, gewoon uit de fok gesloten moeten worden. Dit gebeurt bij sportpaarden helaas niet altijd.

Het is niet echt off topic, de jeugd van een paard bepaald toch ook wel voor een deel hoe hij zich uit, en dit is wel iets waar aan gedacht moet worden (bij de aanschaf van een hengst in dit geval, maar natuurlijk ook in het algemeen). Hoewel een en ander best alsnog bij te sturen valt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:51

Even tussendoor, het woord prof komt nogal eens voorbij. Een prof is iemand die zijn geld verdient met waar hij mee bezig is. Dat wil niet zeggen dat een amateur niet exact evenveel ervaring kan hebben, of dat elke prof nou zo goed met álle paarden om kan gaan.

Ik denk dat jullie bedoelen dat iemand meer ervaren moet zijn, maar dat staat totaal los van de geld kwestie.
Overigens bestaat er ook nog zo iets als een natuurlijk overwicht en ruitergevoel. Ik deed met mijn zestiende al ponies corrigeren waar anderen niet meer op of bij durfden...

Een en ander heeft dus te maken met en zeker talent, maar ook dat staat los van geldverdienen ermee....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:53

ben ik met lusitana eens Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 14:56

Lusitana schreef:
Even tussendoor, het woord prof komt nogal eens voorbij. Een prof is iemand die zijn geld verdient met waar hij mee bezig is. Dat wil niet zeggen dat een amateur niet exact evenveel ervaring kan hebben, of dat elke prof nou zo goed met álle paarden om kan gaan.

Ik denk dat jullie bedoelen dat iemand meer ervaren moet zijn, maar dat staat totaal los van de geld kwestie.
Overigens bestaat er ook nog zo iets als een natuurlijk overwicht en ruitergevoel. Ik deed met mijn zestiende al ponies corrigeren waar anderen niet meer op of bij durfden...

Een en ander heeft dus te maken met en zeker talent, maar ook dat staat los van geldverdienen ermee....

ik denk bij profs dan ook niet aan mensen die het voor het geld doen maar aan mensen die ervaring hebben Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:28

Het woordje "ervaren" moet er dan echt wel voor. En "prof" kan dan ook vervangen door "persoon".
Maar goed, off topic, maar ik vind het belangrijk dat mensen niet denken dat amateurs (die er dus niet van kunnen leven) meteen hetzelfde als leken zijn....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 15:37

ik ken veel profs die ik echt nooit in een straal van 100 meter van mijn peerd wil hebben....... Phara zet ik er zo op, kawa ook......... en zo zijn er wel meer "hobbyisten" die ik zo de zorg van mijn peerd laat overnemen.......

en die van mij is een "een pink geven......... tot de schouder pakken" type Lachen

ik verdenk hem er stiekum van dat hij toch niet gecastreerd is Haha! Haha! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:34

Wellicht heeft hij nog een bal in de buikholte?
Klophengsten blijven op hezelfde niveau van testeron, is pas onderzocht, grootschalig, met controlegroep, in Brazilië. Het maakte niet uit of het een half gecastreerde was (dus die normale hengst was en waarvan maar een bal weggehaald) of een werkelijke klophengst (dus bal niet ingedaald).