Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:19

Denk je dat een ongeval voorkomen had kunnen worden met een mep tussen de oren? En niet met een paard gewoon vooruit sporen of een tik op de kont of opzij trekken? Er zijn alternatieven.

Bovendien moet je in deze discussie die zwart wit wordt gesteld (immers "ja of nee" in de opening)discussie niet uitgaan van uitzonderingsgevallen en extremen, maar over de gewone omstandigheden en waarde en normen.
met andere woorden, het is een nee tenzij of een ja tenzij. Iedereen heeft wel begrip voor "tenzij". Maar om met voorbedachte op ene paard te gaan zitten met het idee "ik zal 'm wel even een mep verkopen tussen de oren (zakje water gebruiken en weet ik het wat voor idioterie) als hij omhoog komt, is gewoon een verkeerde attitude die niks met rijden te maken heeft. Zoeken naar oplossingen om het te voorkomen, wél.

En ik spreek met name over gevallen van vertrouwen niet opbouwen (niet over vertrouwen verliezen) door denken dat slaan de oplossing is voor alles. En daar is dus idd al wat mis in de relatie. Dát is het grote kwaad. En het doet me pijn te zien dat ze daar op maneges vreemde dingen aanleren (zie andere post ergens over attitude)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:38

Lusitana schreef:
Denk je dat een ongeval voorkomen had kunnen worden met een mep tussen de oren? En niet met een paard gewoon vooruit sporen of een tik op de kont of opzij trekken? Er zijn alternatieven.

Paarden die daarnaar luisteren daar is dit toch niet voor nodig Lusitana, dat begrijpen we toch allemaal?
Net als die merrie die ik beschreef, die zich ook vanuit een flinke draf omzwiepte, daar heb ik letterlijk vier zwepen in een rijsessie op kapot geslagen en de eigenaar stond met een longeerzweep in de bak om haar vooruit te meppen en die merrie ging alleen hoger en hoger tot ze omging.
Ging NIET meer naar voren en ik kon er ook niet eens meer af (tenzij me expres laten vallen, wat ik ook niet durfde want ze sloeg ook nog na).
Tjee, ik wou dat ik bij haar hoofd had kunnen komen, als ze zich maar liet zakken.... Het was gewoonweg smerig hoe die merrie zich gedroeg... Scheve mond

Maaaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:49

Slaan tussen de oren doe ik ook niet, maar wanneer een paard weigert voor een sprong terwijl er niks mis is.. de afzet precies goed,hij kan et en hij doet het niet.. dan zou ik wel een klap met de zweep geven. In de training ook, als een paard niet reageerd op je been.. wat doe je dan? Nou, dan geef je eerst dus een prik met je sporen, als dat ook niet helpt.. nou wat moet je dan? Je kan em moeilijk zijn eigen gangetje laten gaan.. dan heb je je paard ook niet onder controle. Ik zou dan dus ook een zweep pakken en wanneer jij je been aan drukt en hij reageert niet.. gelijk op dat moment een tik met de zweep zodat die weet dat die voorwaarts moet. Of zijn jullie het daar niet mee eens?
Maar waar het om gaat, slaan tussen de oren doe ik ook niet. Sommige mensen doen het inderdaad als een paard stijgerd, en als het helpt.. tja, het is niet lief.. maar je moet ook niet té lief wezen, dan gaan ze daar misbruik van maken. Goed conceqent wezen. Dat is belangrijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:01

Te lief is niks doen bij verzet. Dat is ook fout. Maar wel iets doen hoeft niet (altijd) meteen iets extreems te zijn. Daar gaat het om. En ook kijken naar oorzaken. En verzet als met name steigeren en bokken en niet lopen, hebben over het algemeen oorzaken.
En er staat ook nog tegenover dat met goed gedrag belonen je vaak veel sneller dingen bereikt. Dus merkbaar tevreden zijn als het paard weer gewoon op vier benen staat en voorwaarts is gegaan, door een "braaf" of een klopje...Dus het voorwaarts gaan als goed bevestigen. Maar dát wordt weggelaten.

Bij "Nee dit mag niet", hoort gewoon een een "maar dit mag wel en wil ik". Dat is wat een paard zoekt nl. En zolang dat niet komt is de kans groot dat verzet terug blijft komen omdat het paard nl niet weet wat je nou verwacht van alleen maar slaan en agressie. De boodschap wat er wél gebeuren moet, moet wel overkomen!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:02

Een paard dat steigert en je 1 kant optrekt, zal naar beneden komen omdat het uit balans getrokken wordt. En anders kan je er zijwaarts aflaten glijden en idd een fikse tik op de benen geven. Maar een tik op t hoofd, zeker met een voorwerp(als een zweep) vind ik not done.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:04

Als je er nog zijwaarts afkan, staat hij ook niet hoog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:08

Lusitana schreef:
En verzet als met name steigeren en bokken en niet lopen, hebben over het algemeen oorzaken.
.... Dus merkbaar tevreden zijn als het paard weer gewoon op vier benen staat en voorwaarts is gegaan, door een "braaf" of een klopje...Dus het voorwaarts gaan als goed bevestigen. Maar dát wordt weggelaten.

Bij "Nee dit mag niet", hoort gewoon een een "maar dit mag wel en wil ik". Dat is wat een paard zoekt nl.

En waar haal jij uit dat goed gedrag niet beloond wordt? Ik ben het nl. met jou beloonstukje helemaal eens.

Bij 'mijn' merrie had het zeker een oorzaak: een of ander stom wijf (sorry, anders kan ik het niet noemen) die het leuk vond om een paard te leren dat steigeren en bokken goed en leuk was .... dus net zo lang een paard irriteren met de zweep tot ze gaan springen en dat belonen
Hamer

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:12

Urielle schreef:

En als je er af springt dan leer je het paard ook nog eens dat hij op die manier zijn ruiter eraf kan werken.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:35

daniella74 schreef:
Urielle schreef:

En als je er af springt dan leer je het paard ook nog eens dat hij op die manier zijn ruiter eraf kan werken.

Dat dacht ik dus ook, maar goed...Je voorkomt in ieder geval wel dat je achterover klapt...Wordt alleen lastig, er de hele tijd af te moeten springen als je paard doorheeft dat hij met steigeren jou eraf krijgt Haha! Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:41

Lusitana schreef:

- OP het moment adt je geweld van 500 kg aan ziet komen en snel kan handelen dan is het kiezen voor veiligheid, Lusitana. Ik denk dat jij en ik gewoon heel anders denken! Knipoog

Bovendien moet je in deze discussie die zwart wit wordt gesteld (immers "ja of nee" in de opening)discussie niet uitgaan van uitzonderingsgevallen en extremen, maar over de gewone omstandigheden en waarde en normen.

- Ik vind het juist helemaal niet zwart wit, er is door de discussie heen juist heel duidelijk naar voren gekomen in welke situaties het wel degelijk kan helpen. Daar gaat het niet om onnozelheid, machteloosheid, daar gaat het om anticiperen in levensgevaarlijke situaties! Niet gewoon maar meppen, integendeel! Ben er zelf verder ook tegen hoor, tegen rossen tussen de oren. Bij het jonge meisje heeft niks kunnen helpen, het overdonderde haar totaal. Ik ben er zelf echter wel mee gered en heb er geen cent spijt van! Wat dacht je van het paard? moet die dan maar een nek breken? of de rug?...

met andere woorden, het is een nee tenzij of een ja tenzij. Iedereen heeft wel begrip voor "tenzij".

- dat idee heb ik eigenlijk niet, maargoed. Sommigen blijven vanuit hun emotie reageren en kunnen zich niet voorstellen dat je in zeldzame momenten moet handelen. Een draai om de oren of een paard en zijn ruiter die achteroverslaan, vind het nogal wat. Clown

Maar om met voorbedachte op ene paard te gaan zitten met het idee "ik zal 'm wel even een mep verkopen tussen de oren (zakje water gebruiken en weet ik het wat voor idioterie) als hij omhoog komt, is gewoon een verkeerde attitude die niks met rijden te maken heeft. Zoeken naar oplossingen om het te voorkomen, wél.

- Daar heeft ook niemand het over, toch? Knipoog

En ik spreek met name over gevallen van vertrouwen niet opbouwen (niet over vertrouwen verliezen) door denken dat slaan de oplossing is voor alles. En daar is dus idd al wat mis in de relatie. Dát is het grote kwaad. En het doet me pijn te zien dat ze daar op maneges vreemde dingen aanleren (zie andere post ergens over attitude)

- Helemaal met je eens, dat laatste, mjin reactie staat verder in de quote, sorry! Bloos

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:51

Waarom worden nu weer de manegeruiters erbij gesleept, beetje jammer altijd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:53

Dat ben ik ook met je eens Daan, het zou in het algemeen gesteld moeten worden; dat slaan als directe oplossing wordt gezien. Met manegeproblematiek kan ik ook weinig, want ik zie maneges om me heen waar geruk en gepluk door ruiters enorm aangepakt wordt en waarbij mensen met eigen paarden het er beroerder afbrengen..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:59

detour schreef:
Dat ben ik ook met je eens Daan, het zou in het algemeen gesteld moeten worden; dat slaan als directe oplossing wordt gezien. Met manegeproblematiek kan ik ook weinig, want ik zie maneges om me heen waar geruk en gepluk door ruiters enorm aangepakt wordt en waarbij mensen met eigen paarden het er beroerder afbrengen..

En een deel van de pensionners verkoopt uiteindelijk hun onhandelbare paard aan de manege of geeft hem in bruikleen omdat ze er niets meer mee kunnen. De instructeur stapt er 1 keer op als dat al nodig is en de manege heeft weer een nieuw paard na een korte heropvoeding. Of omgekeerd, prima manege paard wordt levensgevaarlijk pensionpaard.
Ik kom nu op heel veel bedrijven op het moment en ik zie echt geen gekke dingen zoals zo vaak op Bokt beschreven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:03

Even grappig contrast: Mijn stiefdochter reed een carrouselwedstrijd afgelopen zaterdag op de manege (werd eerste, helemaal leuk Haha! ) en de pony waarop ze zat had druk plekken. Ze vroeg aan de eigenaar vand e manege of ze mijn schapenbontje eronder mocht leggen tijdens de wedstrijd. Dat vond ze goed, en stond open voor berokkenheid van buitenaf.. Zo kan het dus ook. Knipoog ff Offtopic, maar ik denk ook dat generaliseren geen zin heeft; als paarden hun geld moeten verdienen voor een manege dan laten de manege eigenaren hun paard echt niet in elkaar rossen; zakeljik gezien worden de paarden lastig en daar gaan je lesklanten..

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:18

Slaan hoort gewoon absoluut NIET!!! Je kan het op vele andere manieren oplossen. Het enige wanneer ik een corricerende tik zou geven is als hij mij zou trappen. Met rust bereik je het aller meest!! Een zweep is geen straf middel!!! Een zweep is om aan te geven dat hij moet opletten, een verlengde van je arm! Bijvoorbeeld bij het niet indraaien op je been net achter je been een (zacht) tikje te geven dan zal hij oplettend toch op je been buigen en netjes draaien. Mensen gebruiken de zweep soms helemaal verkeerd. Vreemd he dat je paard al angstig is als je de zweep alleen al pakt. Ik vind het niet vreemd als een paard (die bv. stijgert) het alleen maar vaker gaat doen als hij geslagen wordt of misschien nog wel veel gemeener wordt. Hoe fijn vind je het als je bij je paard komt en hij deinst al gelijk naar achter?? Of als je bij je paard komt en hij je tegemoet hinnikt/ je knuffelt. Die keuze lijkt me toch niet zo moeilijk! Mensen die denken iets met slaan/schoppen op te lossen zouden zelf is een flink pak slaag moeten krijgen. Als ik het zie in mijn omgeving, ga ik direct op die persoon af. En die waarschuw ik bij voorbaat, doe je het weer krijg je een trap van mij! Gewoon pure dierenmishandeling!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:19

MIsschien is het een idee om een soort powerrangersclub op te richten voor mensen die de ruiters schoppen en trappen als ze zien dat er een om wat voor reden ook een tik verkoopt aan zijn rijdier! Pling
Laatst bijgewerkt door detour op 10-03-08 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:23

En degene die zegt dat je bij het steigeren je paard om moet trekken.. Hoe durf je!!! Weet je wel hoe zo'n bit voelt? Blijf toch is allemaal van dat bit/teugels af. Je hoeft niet te trekken, sjoren en strak te houden! Ga is bitloos rijden misschien leer je er wat van! Die paarden doen toch ook alles wat men wil. Dat komt door rust en vertrouwen! Mensen die met bit rijden en er nog niet eens normaal mee om kunnen gaan moeten eerst is op een hobbel paard oefenen en daarna met bitloos rijden tot ze normaal kunnen rijden!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:37

arnjojo schreef:
En degene die zegt dat je bij het steigeren je paard om moet trekken.. Hoe durf je!!! Weet je wel hoe zo'n bit voelt? Blijf toch is allemaal van dat bit/teugels af. Je hoeft niet te trekken, sjoren en strak te houden! Ga is bitloos rijden misschien leer je er wat van! Die paarden doen toch ook alles wat men wil. Dat komt door rust en vertrouwen! Mensen die met bit rijden en er nog niet eens normaal mee om kunnen gaan moeten eerst is op een hobbel paard oefenen en daarna met bitloos rijden tot ze normaal kunnen rijden!

Hoho, wat is dit voor een felle reactie die werkelijk nergens op slaat. Ik snap niet helemaal wat de toegevoegde waarde in dit topic is om zo keihard te oordelen over onze rijkunst en vermeende misdaden met bitten en teugels. Prima dat jij er andere opvattingen op na houdt en duidelijk in de naturals-hoek zit maar wel graag op normale toon reageren graag.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:49

daniella74 schreef:
arnjojo schreef:
Hoho, wat is dit voor een felle reactie die werkelijk nergens op slaat. Ik snap niet helemaal wat de toegevoegde waarde in dit topic is om zo keihard te oordelen over onze rijkunst en vermeende misdaden met bitten en teugels. Prima dat jij er andere opvattingen op na houdt en duidelijk in de naturals-hoek zit maar wel graag op normale toon reageren graag.

Helaas geen natural. Maar ik weet wel hoe ik er mee om moet gaan. Ik vind het wel degelijk een toevoegende waarde hebben aangezien mensen het normaal vinden om aan dat bit te plukken! Blijf er is af er zijn andere manieren om dingen op te lossen. Slaan, trekken en schoppen het lijkt allemaal normaal te zijn. Heb jij een goede band met je paard is dat allemaal totaal niet nodig! Mensen moeten is leren om met hun beest om te gaan en niet constant alleen maar willen presteren. In de krul trekken, dit kan ook met rust dan gaan ze vanzelf. Je paard hoeft niet binnen een dag zz te lopen!! Rectreatief is toch ook goed? nee hoor mensen willen persee hoog in de top! Doet hij het neit goed sla je hem toch? Als of dat normaal is. Zie die foto's is van die amazones die aan het bit trekken. Belagelijk. Dat doet mij zeer om alleen al te zien!! Rust rust en nog is rust! Liefde voor je paard is belangrijker dan in de top te zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:07

arnjojo schreef:
Je paard hoeft niet binnen een dag zz te lopen!! Rectreatief is toch ook goed? nee hoor mensen willen persee hoog in de top! Doet hij het neit goed sla je hem toch?

Ik denk zomaar dat jij het niet helemaal begrijpt.
Heb je zelf al ooit onder een dikke 600 kilo paard gelegen?
De mensen die hier posten iig wel. Dat heeft niks met sport te maken, maar enerzijds zelf heel willen blijven als het even kan, en anderzijds een niet te hanteren paard uit de frikandellen houden.

ZZ? Tjee, eerder het verlangen om een rondje hoefslag op een normale manier te kunnen doen!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:09

tuurlijk! die mensen hebben het beste met hun beest voor. Onzin! Waarom zou hij zo doen??? Denk daar is over na voordat je je handjes laat wapperen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:13

In het geval van de merrie heb ik al gepost waarom ze was zoals ze was.
Het enige paard dat ik vanuit het zadel tegen het hoofd heb geslagen was een andere merrie, die een ruiter had die afstapte zodra ze omhoog ging en haar op stal zette. Paard was dus netjes geconditioneerd: hoe hoger ik ga, hoe sneller ik weer klaar ben Haha!
Maar je hebt nog niet geantwoord op mijn vraag: heb je er zelf ooit onder gelegen? En de volgende vraag: heb je ooit voor je werk paarden gecorrigeerd en ben je dus verder gekomen dan je eigen brave welopgevoede paarden?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:15

Ik snap het nog steeds niet wat jouw punt is. Niemand heeft het hier over die punten waarvan jij beweert dat dat aan de orde is.

Prima verwoord Urielle. Ik denk alleen dat dit een zinloze discussie wordt met iemand die er werkelijk geen zak van begrijpt.
Ik loop de rest van mijn leven slecht doordat ik onder 600 kilo paard heb gelegen, heb een lang traject met onderzoek en therapie gehad, zal nooit meer kunnen fietsen en schaatsen, wil niet eens aan de gevolgen van een toekomstige zwangerschap denken, rijden is hobbelen geworden op een brave haf in stap en draf en kan regelmatig mij alleen voortbewegen op een paar sportschoenen. Als ik zo'n ongeluk kan voorkomen door een paard te slaan dan zal ik dat zeker doen en ik moedig idd mensen aan om in uitzonderlijke situaties een paard te slaan om ongelukken te voorkomen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:18

Nee ik heb er nooit onder gelegen, kijk wel uit. Ja weet heel goed hoe sommige beesten kunnen zijn. Weet je, ik heb zelfs door mijn eigen rust de beesten weer normaal gekregen. Ging de eigenaar er weer zelf op dan ging hij weer Haha! Tja helaas meer ervaring dan je dacht. Goed geantwoord naar je zin?

Heel naar dat je dat is overkomen en misschien kon je er niks aan doen. Je zit wel met de gevolgen. Heel erg balen. Denk niet te ver geniet van iedere dag. Als je iets wil kan het ben ik van mening. Sterkte en succes!

Slaan is bij mij echt uit den boze!!! daar wordt ik echt heel kwaad om! Waarom je mensen daarom aanmoedigd ik begrijp het niet

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 21:21

arnjojo schreef:
Nee ik heb er nooit onder gelegen, kijk wel uit. Ja weet heel goed hoe sommige beesten kunnen zijn. Weet je, ik heb zelfs door mijn eigen rust de beesten weer normaal gekregen. Ging de eigenaar er weer zelf op dan ging hij weer Haha! Tja helaas meer ervaring dan je dacht. Goed geantwoord naar je zin?

Heel naar dat je dat is overkomen en misschien kon je er niks aan doen. Je zit wel met de gevolgen. Heel erg balen. Denk niet te ver geniet van iedere dag. Als je iets wil kan het ben ik van mening. Sterkte en succes!

Slaan is bij mij echt uit den boze!!! daar wordt ik echt heel kwaad om! Waarom je mensen daarom aanmoedigd ik begrijp het niet

Ik keek ook uit en opeens lag ik onder een groot dik wit ding.