Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lusitana schreef:Denk je dat een ongeval voorkomen had kunnen worden met een mep tussen de oren? En niet met een paard gewoon vooruit sporen of een tik op de kont of opzij trekken? Er zijn alternatieven.
Lusitana schreef:En verzet als met name steigeren en bokken en niet lopen, hebben over het algemeen oorzaken.
.... Dus merkbaar tevreden zijn als het paard weer gewoon op vier benen staat en voorwaarts is gegaan, door een "braaf" of een klopje...Dus het voorwaarts gaan als goed bevestigen. Maar dát wordt weggelaten.
Bij "Nee dit mag niet", hoort gewoon een een "maar dit mag wel en wil ik". Dat is wat een paard zoekt nl.
Urielle schreef:Als je er nog zijwaarts afkan, staat hij ook niet hoog.
daniella74 schreef:Urielle schreef:Als je er nog zijwaarts afkan, staat hij ook niet hoog.
En als je er af springt dan leer je het paard ook nog eens dat hij op die manier zijn ruiter eraf kan werken.
Lusitana schreef:Denk je dat een ongeval voorkomen had kunnen worden met een mep tussen de oren? En niet met een paard gewoon vooruit sporen of een tik op de kont of opzij trekken? Er zijn alternatieven.
- OP het moment adt je geweld van 500 kg aan ziet komen en snel kan handelen dan is het kiezen voor veiligheid, Lusitana. Ik denk dat jij en ik gewoon heel anders denken!![]()
Bovendien moet je in deze discussie die zwart wit wordt gesteld (immers "ja of nee" in de opening)discussie niet uitgaan van uitzonderingsgevallen en extremen, maar over de gewone omstandigheden en waarde en normen.
- Ik vind het juist helemaal niet zwart wit, er is door de discussie heen juist heel duidelijk naar voren gekomen in welke situaties het wel degelijk kan helpen. Daar gaat het niet om onnozelheid, machteloosheid, daar gaat het om anticiperen in levensgevaarlijke situaties! Niet gewoon maar meppen, integendeel! Ben er zelf verder ook tegen hoor, tegen rossen tussen de oren. Bij het jonge meisje heeft niks kunnen helpen, het overdonderde haar totaal. Ik ben er zelf echter wel mee gered en heb er geen cent spijt van! Wat dacht je van het paard? moet die dan maar een nek breken? of de rug?...
met andere woorden, het is een nee tenzij of een ja tenzij. Iedereen heeft wel begrip voor "tenzij".
- dat idee heb ik eigenlijk niet, maargoed. Sommigen blijven vanuit hun emotie reageren en kunnen zich niet voorstellen dat je in zeldzame momenten moet handelen. Een draai om de oren of een paard en zijn ruiter die achteroverslaan, vind het nogal wat.![]()
Maar om met voorbedachte op ene paard te gaan zitten met het idee "ik zal 'm wel even een mep verkopen tussen de oren (zakje water gebruiken en weet ik het wat voor idioterie) als hij omhoog komt, is gewoon een verkeerde attitude die niks met rijden te maken heeft. Zoeken naar oplossingen om het te voorkomen, wél.
- Daar heeft ook niemand het over, toch?![]()
En ik spreek met name over gevallen van vertrouwen niet opbouwen (niet over vertrouwen verliezen) door denken dat slaan de oplossing is voor alles. En daar is dus idd al wat mis in de relatie. Dát is het grote kwaad. En het doet me pijn te zien dat ze daar op maneges vreemde dingen aanleren (zie andere post ergens over attitude)
detour schreef:Dat ben ik ook met je eens Daan, het zou in het algemeen gesteld moeten worden; dat slaan als directe oplossing wordt gezien. Met manegeproblematiek kan ik ook weinig, want ik zie maneges om me heen waar geruk en gepluk door ruiters enorm aangepakt wordt en waarbij mensen met eigen paarden het er beroerder afbrengen..
) en de pony waarop ze zat had druk plekken. Ze vroeg aan de eigenaar vand e manege of ze mijn schapenbontje eronder mocht leggen tijdens de wedstrijd. Dat vond ze goed, en stond open voor berokkenheid van buitenaf.. Zo kan het dus ook.
ff Offtopic, maar ik denk ook dat generaliseren geen zin heeft; als paarden hun geld moeten verdienen voor een manege dan laten de manege eigenaren hun paard echt niet in elkaar rossen; zakeljik gezien worden de paarden lastig en daar gaan je lesklanten..
arnjojo schreef:En degene die zegt dat je bij het steigeren je paard om moet trekken.. Hoe durf je!!! Weet je wel hoe zo'n bit voelt? Blijf toch is allemaal van dat bit/teugels af. Je hoeft niet te trekken, sjoren en strak te houden! Ga is bitloos rijden misschien leer je er wat van! Die paarden doen toch ook alles wat men wil. Dat komt door rust en vertrouwen! Mensen die met bit rijden en er nog niet eens normaal mee om kunnen gaan moeten eerst is op een hobbel paard oefenen en daarna met bitloos rijden tot ze normaal kunnen rijden!
daniella74 schreef:arnjojo schreef:Hoho, wat is dit voor een felle reactie die werkelijk nergens op slaat. Ik snap niet helemaal wat de toegevoegde waarde in dit topic is om zo keihard te oordelen over onze rijkunst en vermeende misdaden met bitten en teugels. Prima dat jij er andere opvattingen op na houdt en duidelijk in de naturals-hoek zit maar wel graag op normale toon reageren graag.
arnjojo schreef:Je paard hoeft niet binnen een dag zz te lopen!! Rectreatief is toch ook goed? nee hoor mensen willen persee hoog in de top! Doet hij het neit goed sla je hem toch?
Tja helaas meer ervaring dan je dacht. Goed geantwoord naar je zin?arnjojo schreef:Nee ik heb er nooit onder gelegen, kijk wel uit. Ja weet heel goed hoe sommige beesten kunnen zijn. Weet je, ik heb zelfs door mijn eigen rust de beesten weer normaal gekregen. Ging de eigenaar er weer zelf op dan ging hij weerTja helaas meer ervaring dan je dacht. Goed geantwoord naar je zin?
Heel naar dat je dat is overkomen en misschien kon je er niks aan doen. Je zit wel met de gevolgen. Heel erg balen. Denk niet te ver geniet van iedere dag. Als je iets wil kan het ben ik van mening. Sterkte en succes!
Slaan is bij mij echt uit den boze!!! daar wordt ik echt heel kwaad om! Waarom je mensen daarom aanmoedigd ik begrijp het niet