Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

toddy

Re: Hebben paarden een dagje vrij nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:13

Ik vind het belangrijk dat hij afwisseling krijgt, dus een keer longeren een keer balken lopen, een buitenritje, dan is hij weer fris in zijn kop een dag helemaal niets doen hoeft niet maar is soms voor de ruiter wel prettig..

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:18

pollewops schreef:
Vroeg me zo eens af wat jullie schema is per week? Mijn pony gaat 5 dagen in de week in de stapmolen. Wordt 1 dag in de week met een ander paard ongeveer 45 minuten per dag losgelaten, minimaal 1 dag in de week gelongeerd en de rest van de week gereden. Als het goed weer is ga ik dan ook regelmatig gewoon lekker buiten rijden. Wat vinden jullie Hebben paarden ook echt die ene dag in de week vrij nodig of kunnen ze ook de hele week onder het zadel, onder het motto hoe meer beweging hoe beter?

ik vind dat paarden best iedere dag kunnen rijden maar niet uren lang natuurlijk maar het is voor een paard ook lekker om iedere dag los te staan

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:32

Mijn paard wordt in maart 4 jaar. Hij is nou 3 maanden onder het zadel. Rij nu 3 keer per week en 1 dag in de week longeren. Voor de rest gaat hij lekker met vriendjes de wei op. Ik vind dat hij dat nog nodig heeft omdat hij nog jong is.
Het rijden gaat ook super dus die 3 dagen stilstaan doet niks kwaads.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:51

Het is ook belangrijk om rekening te houden met de hersteltijd van spieren. Voor optimale training moet je de spieren 2-3 dagen rust geven. Het is onzinnig om 3 dagen achter elkaar hard te trainen, daar zal je paard namelijk niet beter van worden. Je kunt natuurlijk die dagen dat je hem niet traint, wel gewoon een buitenrit maken, basiswerk doen of longeren.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:59

Als een paard hoog in de sport loop vind ik het wel belangrijk dat hij een of twee keer in de week vrij heeft dat betekend niet stil staan, maar een buitenrit of wandeling of lekker los. Als je elke dag rijd maar minder intensief bijvoorbeeld veel buiten kan een paard best elke dag lopen dan hoef je niet aan herstel en dergelijke te denken een paard is een wild dier dus in princiepe hoe meer beweging hoe beter.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 13:08

Mijn pony heeft gemiddeld 1 a 2 rustdagen, soms doet hij dan niks, soms gaan we een stukje langs de weg. Hierdoor blijft hij, in combinatie met een vrij afwisselend training lekker helder in z'n koppie :j

Jamesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:34

Ik rijdt mijn jonge paard om de dag, en de andere dag longeren, of even los in de bak.. of een rondje stappen.. en 1 dag lekker rust... wel dat hij buiten komt hoor!
Vind het belangrijk dat hij ook even lekker paard kan zijn!

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:37

Mijn paard heeft altijd vrijdags vrij dan komt die wel buiten maar gaan we niet rijden. En soms nog een extra dag. Verder zorg ik voor afwisseling door buiten te rijden en longeren. Als het weer mooier weer wordt wil ik weer gaan springen.

_Fer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:50

Ik geef mijn pony elke week ongeveer een dag vrij....
dan ga ik lekker een heel eind wandelen en grazen en losgooien enzo...
ze komt er wel uit maar hoeft niet hard te werken zeg maar

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 12:35

Ik vind het wel belangrijk dat je paard/pony minstens 1 dag in de week 'vrij' heb. Niet dat ze heel de dag alleen aar op stal staan. maar dat ze dan niet zo hard hoeven te werken.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 15:21

een rustdag is goed vind ik,
ik versta onder een rustdag:
stappen
poetsen
losgooien

gewoon de kleine dingetjes met je paard, maar zeker niet
een dag op stal staan! ;)

zorro10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:49

1 dag in de week hoeft mijn paard niets met mij te doen.
Dan mag ie lekker los, en gaan we lekker tutten enzo.
Verder wissel ik veel af met longeren en rijden.

pip85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 23:11

ik ben het er mee eens dat paarden een rustdag nodig hebben. is goed voor de afwisseling.

ik rijd 5 dagen in de week, meestal 4 dagen in de bak en 1 dag in het bos of springen. dus ze staat altijd 2 dagen in de week stil, maar dan gaat ze wel naar buiten en wandel ik vaak met haar.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:26

Nee, mijn paarden hebben geen rustdagen nodig. Sowieso red ik het ivm studie en werk niet om elke dag te rijden. Daarnaast staat mijn paard 24/7 in het land, en doet dus de hele dag lekker wat ze zelf wil. Rijden wissel ik af met trainen in de bak, lekker naar buiten, stukje wandelen, voor de wagen.. maar net hoe het weer is, hoe haar pet staat, hoe de bak erbij ligt, etc.

TS: begrijp ik goed dat jou paard op een 'rustdag' 45 minuten naar buiten/los komt? En verder op stal staat? Sorry, maar dat vind ik geen rustdag :n 'Hoe meer beweging hoe beter' :n Gewoon je paard zich zelf laten bewegen in het land, desnoods een paddock. Dan hoeft hij niet zoveel mogelijk te bewegen, dat doet hij immers zelf wel :)*

In de stapmolen komt die van mij ook niet. Nou hebben we er ook geen één :D Maar ik vind het onzin om voor een paard wat al de hele dag rond kan scharrelen om dan ook nog eens verplicht z'n rondjes te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 00:29

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-07-23 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Simone96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:15

Mijn verzorgpony heeft een rustdag wel nodig ja. Ze is al wat ouder, 25 jaar, en als ze elke dag moet rijden en longeren houd ze dat niet goed meer vol. Meestal heeft ze 1 a 2 rustdagen in de week. Op zo'n dag staat ze lekker een aantal uren met vriendjes in de paddock en meer niet. :)

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:05

Je moet iig wel afwisselen in de training, niet elke dag alles vragen. Qua spieropbouw is het het best om 1 dag zwaar werk te doen, dan rustig werk.

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 12:05

Volgens mij is een dag vrij nooit verkeerd, mits dat niet inhoudt 'hele dag op stal staan', maar lekker de wei in met soortgenoten. of als je serieus traint kun je een buitenritje ook als 'vrij' zien.

Natjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:27

Vind wel dat ze een rustdag nodig hebben, maar licht ook of het manegepaard is of niet, voor manegepaarden vind ik zeker van wel.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:39

Mijn paard staat de hele dag buiten.
Ik probeer hem iedere dag te rijden alleen op zondags staat hij gewoon alleen buiten. Ook probeer ik minimaal 1 keer in de week naar buiten te gaan. vaak word dit al 2 of 3 keer omdat ik het rondjes rijden in de bak ook niet leuk vind :')
Graag zou ik wat meer willen springen maar daar heb ik de spullen niet voor. Maar springen doe ik wel eens. Verder als ik gereden heb iedere dag ga ik nog 10/15 minuten langs de weg en dan mag hij op een pad even lekker galoperen :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 14:05

De mijne heeft geen vaste rust dag en ook niet 1 of 2 dagen vrij het verschilt. De eene keer heb ik wel zin om te rijden en de andere keer niet. Dus de eene week heef die 1 en de andere week 3 dagen rust bijv.
Wel gaat hij elke dag even de stapmolen in, niet langer dan 15 min. Dan heef die toch nog even kunnen lopen en als de mogelijkheid er na is gooi ik hem effe lekker los.

plientje91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:05

Paarden moeten absoluut een dagje rust hebben. En dan natuurlijk niet op stal staan, maar gewoon lekker buiten in de wei met andere paarden ;)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:10

ik rij mijn jonge paard om de dag.
de dagen dat ik niet rij longeer ikof doe ik grondwerk,1 dag in de week gewoon vrij.

mijjn pony die wel in de sport loopt,die rijdt ik elke dag behalve woensdag en maandag dan wordt ze of bijgezet gelongeerd of ze heeft een dagje rudtig aan doen.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 21:21

TS Ik schrik er een beetje van. Begrijp ik nou goed dat je paard dus eigenlijk de gehele dag op stal staat? En maar 1 keer in de week heel even contact heeft met een ander paard? En dat je dan vraagt of er nog een rustdag ingelast moet worden?
Als dat weer een dag op stal betekent dan zeg ik NEEEEEEE!
Misschien is mijn paard heel erg verwend maar als dat het schema voor haar zou zijn, weet ik zeker dat ik binnen de kortste keren een heel chagrijnige knol heb staan. Die van mij staat van mei tot november 24/7 in een kudde op de wei. Nu in de winterperiode staat ze tot de middag in de paddock met 2 andere paarden daarna op stal. Ik rijd haar 5 keer in de week, waarvan 2 keer buitenritten (in de buitenritten zijn ook oefeningen ingebouwd) en 3 keer in de bak. Als het langer licht is worden de buitenritten naar verhoudingen meer want dat vind ik nu eenmaal veel leuker dan in de bak trainen.
1 keer in de week doen we grondwerk (loswerken of aan de lange lijnen) en 1 keer in de week hebben we een relaxdag, beetje poetsen en (jaaaa, die van mij is een bofferd!) heel soms een massage!

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 01:44

2 van mijn pony's staan op een kleinschalige pensionstal. Daar hebben ze een ruime stal en ze komen eigenlijk iedere dag buiten. Tenzij het stormt, dan blijven ze binnen staan. Als het 's middags gaat regenen, komen ze 's morgens 2 a 3 uurtjes buiten, anders staan ze de hele dag in de wei.

Verder rijdt ik op 1 vaste dag, beide pony's en bekijk ik per dag wat ik wil. Als ik geen zin heb om te rijden, ga ik er wel heen om lekker te poetsen en te babbelen. Meestal laat ik ze lekker los in de bak en doe ik grondwerk oefeningen.

De andere anderhalve pony, (1 eigen en een fjord die ik deel met iemand), die staan 24/7 in de wei met een schuilstal. Voor beide heb ik een vaste dag dat ze gereden worden. Soms rij ik ze een keer extra in de week, soms niet. Ik ben er zo wie zo iedere dag om te voeren. Dan borstel ik ze en loop ik alles even na of alles nog goed is.

Verder vind ik het heel belangrijk dat ze zich zelf kunnen zijn en lekker kunnen genieten van elkaars en mijn gezelschap.